Terug
Gepubliceerd op 10/05/2023

Notulen  Gemeenteraad

di 18/04/2023 - 20:00 Raadzaal
Aanwezig: Gerda Van Geite, voorzitter
Walter De Donder, burgemeester
Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Schepenen
Denise De Paepe, voorzitter bijzonder comité voor de sociale dienst
Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Jill Rollier, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Aster Van Avermaet, Elke Van den Winckel, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Rani Berlo, Dirk Geeraerts, Gemeenteraad
Frédéric Pipelers, algemeen directeur
Verontschuldigd: Jo Lamberts, raadslid gemeenteraad
  • RO - Stedenbouw

    • Goedkeuring gratis grondafstand met betrekking tot de aanvraag omgevingsvergunning OMV_2023009539 - verkavelen van een goed, gelegen Zwarteberg 65 te 1790 Affligem.

      Aanleiding
      • Aanvraag 2023/0002-VK van 2 februari 2023, voor het afleveren van een omgevingsvergunning voor verkavelen van een goed, Zwarteberg 65 te 1790 Affligem met als kadastrale omschrijving afdeling 1-Hekelgem / sectie D NR. 286B-F - 287F, ingediend door Philippe Beckwée wonende Blakmeers 38 te 1790 Affligem.
      Feiten, context, motivering
      • De aanvraag werd ontvankelijk en volledig verklaard op 15 februari 2023.
      • Tijdens het openbaar onderzoek ingesteld van 22 februari 2023 tot 23 maart 2023 werden er geen bezwaarschriften ingediend.
      • Het Advies van de gemeentelijke omgevingsambtenaar, uitgebracht op 24 maart 2023 is gunstig.
      • Het college van burgemeester en schepenen heeft deze aanvraag onderzocht, rekening houdend met de terzake geldende wettelijke bepalingen.
      • De goedkeuring gratis grondafstand met betrekking tot de aanvraag omgevingsvergunning OMV_2023009539 - verkavelen van een goed, gelegen Zwarteberg 65 te 1790 Affligem, kadastraal gekend als afdeling 1-Hekelgem / sectie D NR. 286B-F - 287F dient voorgelegd te worden aan de gemeenteraad.
      Juridisch kader
      • Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 1 september 2009.
      • het Decreet betreffende de omgevingsvergunning van 25 april 2014, artikels 15 en 31;
      • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikels 40 en 41;
      • Gemeentewegendecreet van 1 september 2019.
      Besluit

      Artikel 1. 

      De gemeenteraad gaat akkoord met de verklaring tot het stellen van een gratis grondafstand van lot 3 aan de gemeente, zoals voorzien in de omgevingsaanvraag 2023/0002-VK van 2 februari 2023, voor het afleveren van een omgevingsvergunning voor verkavelen van een goed, Zwarteberg 65 te 1790 Affligem met als kadastrale omschrijving afdeling 1-Hekelgem / sectie D NR. 286B-F - 287F, ingediend door Philippe Beckwée wonende Blakmeers 38 te 1790 Affligem.

       

      Artikel 2.

      De dienst Openbare Werken, namens het college van burgemeester en schepenen, te gelasten met de uitvoering van dit besluit overeenkomstig artikel 18 en 19 van het decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019, en behoudens administratief beroep, met de realisatie van de gewijzigde gemeenteweg, overeenkomstig artikel 26, 27, 28 en 29 van het aangehaalde decreet.

  • Wonen

    • Voordrachten kandidaat-bestuurders raad van bestuur woonmaatschappij Providentia, werkingsgebied Halle/ Vilvoorde-Midden.

      Aanleiding

      Brief van Providentia, 24 maart 2023

      Feiten, context, motivering
      • Op 4 februari 2022 stelde de Vlaamse Regering de werkingsgebieden voor de woonmaatschappijen vast. De gemeente … maakt deel uit van het woonmaatschappij-werkingsgebied Halle/Vilvoorde-Midden.
      • De raad van bestuur van SHM Providentia heeft beslist om in eerste instantie vanuit Providentia een woonmaatschappij op te richten in het werkingsgebied Halle/ Vilvoorde-Midden en de inkanteling van de SVK’s binnen dit werkingsgebied voor te bereiden. Vervolgens wordt een beslissing genomen m.b.t. het vervolgtraject waar een fusie en/of nadien een splitsing (of omgekeerd) met andere woonmaatschappijen tot de mogelijkheden behoort, in functie van patrimoniumoverdrachten. Ook zullen toekomstige samenwerkingsvormen (joint venture) tussen woonmaatschappijen verder onderzocht worden in functie van efficiëntiewinsten. De verlenging van de erkenning als SHM werd aan Providentia verleend tot 30 juni 2023. Momenteel loopt nog een juridische procedure bij de Raad van State (namens de gemeenten Dilbeek, Opwijk en Wemmel tegen het vastgelegde werkingsgebied) die mogelijks nog een impact kan hebben op de (vorming van de) woonmaatschappij.
      • Providentia bereidt i.h.k.v. de vorming van een woonmaatschappij een juridisch traject voor:

      • De rechtsvorm van (sociale huisvestingsmaatschappij) Providentia zal omgezet worden van een CVBA naar een BV (en woonmaatschappij) (juni 2023).
      • De sociale verhuurkantoren SVK Webra, RSVK De Woonkoepel, SVK Zuidkant en SVK OCMW Wemmel zullen een algemeenheid van goederen/bedrijfstak/ individuele overdrachten inbrengen in de BV PROVIDENTIA (na omzetting; afhankelijk van de beslissing over de techniek van overname van de SVK-activiteiten).
      • De tijdige overdrachten/overnames van woningen (en grondreserves) naar/van de ‘andere’ woonmaatschappijen (zie verder), lokale besturen en het Vlaams Woningfonds, zo mogelijk sneller dan de decretale voorziene uiterste datum.
      • Providentia bereidt i.h.k.v. de vorming van een woonmaatschappij een organisatorisch traject voor:

        • Communicatie naar en overleg met personeel, lokale besturen en betrokken actoren.
        • Het bewaken van de reguliere en actuele operationele werking van Providentia gedurende de transitieperiode.
        • De opmaak en invulling van het organisatiemodel, de werkingsprincipes en organigram van de toekomstige organisatie.
      • Deze trajecten verlopen via een stuurgroep (met vertegenwoordigers met een uitvoerend mandaat uit elke gemeente, Providentia, de SVK’s met personeelsoverdracht en de externe consultants) en thematische werkgroepen (o.a. patrimonium, personeel, klanten, nieuw toewijzingssysteem, …).

      • Op 8 februari 2023 valideerde de stuurgroep de aanvraag erkenning woonmaatschappij (met ontwerp van statuten en intern reglement, een toelichting over het werkingsgebied en de toekomstige werking, en een financieel plan).

      • In de ontwerpstatuten van de woonmaatschappij, conform de afzonderlijke modelstatuten (bijlage 11 bij BVCW) die de Vlaamse Regering heeft vastgelegd, en in het ontwerp van intern reglement werd voorzien dat de vennootschap wordt bestuurd door een collegiaal bestuursorgaan, dat raad van bestuur wordt genoemd, bestaande uit ten minste drie (3) leden en ten hoogste 15 leden. De duur van hun mandaat wordt vastgesteld op zes (6) jaar. De bestuurders worden door de algemene vergadering benoemd en afgezet.

      • Ten hoogste één bestuurder wordt voorgedragen door de aandeelhouders andere dan het Vlaamse Gewest en de provincies, gemeenten en OCMW’s die in het werkingsgebied van de woonmaatschappij liggen.

      • Eén bestuurder wordt voorbehouden voor de provincie Vlaams-Brabant/ Vlabinvest APB.

      • De andere bestuurders worden voorgedragen door de gemeenten , die in het werkingsgebied van de woonmaatschappij liggen en die aandeelhouder zijn van de vennootschap. De mandaten in het bestuursorgaan worden toegekend op basis van de grootte van de gemeente, en dit op basis van volgend criterium:

        • “Grote gemeenten” (zijnde gemeenten met meer dan 10.000 huishoudens) hebben het recht om elk twee bestuursmandaten voor te dragen;
        • “Middelgrote gemeenten” (zijnde gemeenten met tussen 4.000 en 10.000 huishoudens) hebben het recht om elk één bestuursmandaat voor te dragen;
        • “Kleine gemeenten” (zijnde gemeenten met minder dan 4.000 huishoudens) hebben het recht om gezamenlijk twee bestuursmandaten voor te dragen.
      • Gelet op het voorgaande criterium worden, op heden, de gemeenten in het werkingsgebied als volgt opgedeeld:

        • De gemeenten Asse en Dilbeek zijn grote gemeenten;
        • De gemeenten Affligem, Liedekerke, Merchtem, Opwijk, Roosdaal, Ternat en Wemmel zijn middelgrote gemeenten;
        • De gemeenten Bever, Galmaarden, Herne, Gooik en Lennik zijn kleine gemeenten.
      • Om te kunnen voldoen aan de vereiste van artikel 14, in fine van de statuten van de Vennootschap met het oog op het behouden van de gendergelijkheid binnen het bestuursorgaan, dienen de voormelde gemeenten steeds twee kandidaat-bestuurders per toegewezen mandaat van een verschillend geslacht voor te dragen. Als de gemeenten tegelijk een voorkeur opgeven voor één van de voorgedragen kandidaten kan de algemene vergadering aan de hand daarvan een eerste samenstelling van het bestuursorgaan creëren. Als blijkt dat de beoogde gendersamenstelling niet kan bereikt worden, past de algemene vergadering de keuze aan totdat hieraan wel voldaan is. Zij kiest steeds uit de voorgedragen kandidaten.

      • Bestuurders die hun mandaat vervullen als vertegenwoordiger van een gemeente of een openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn, worden gekozen uit de kandidaten die door die aandeelhouders in kwestie worden voorgedragen. Deze bestuurders hebben een uitvoerend mandaat namens de gemeente of het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn voor wie zij optreden. Hun mandaat vervalt van ambtswege op verzoek van de aandeelhouder die hen heeft voorgedragen, aan de vennootschap betekend bij aangetekende brief.

      • Bij de samenstelling van het bestuursorgaan dient o.a. rekening gehouden te worden met volgende bepalingen:

        • De raad van bestuur is zodanig samengesteld dat voldoende expertise aanwezig is voor de verschillende activiteiten van de vennootschap, alsook een voldoende diversiteit in competenties en achtergrond.
        • Ten hoogste twee derden van de bestuurders heeft hetzelfde geslacht.
      • De hernieuwing van de bestuursmandaten van de woonmaatschappij is gekoppeld aan de lokale verkiezingen.

      • Het college van burgemeester en schepenen draagt de gemeenteraadsleden (met uitvoerend mandaat) Walter De Donder en als plaatsvervanger Denise De Paepe. voor als nieuwe bestuurders van de woonmaatschappij voor het werkingsgebied Halle/Vilvoorde-Midden voor de periode vanaf de oprichting tot de vervanging (of verlenging) van de mandaten van de leden van het bestuursorgaan na de e.k. gemeenteraadsverkiezingen.

      • Op 15 juni 2023 wordt de bijzondere algemene vergadering van Providentia gehouden. SHM cvba Providentia vormt zich dan om tot Besloten Vennootschap en woonmaatschappij. Op dat moment wordt ook het (nieuwe) bestuursorgaan samengesteld.

      • Argumentatie:
        • In afspraak met de stuurgroep en conform de bepalingen voorzien in de ontwerpstatuten en het ontwerp van intern reglement worden 2 leden van de gemeenteraad van Affligem voorgedragen om een bestuursmandaat op te nemen in het bestuursorgaan van de woonmaatschappij, voor de periode vanaf de oprichting tot de vervanging (of verlenging) van de mandaten van de leden van het bestuursorgaan na de e.k. gemeenteraadsverkiezingen.

      Juridisch kader
      • Gemeenteraadsbesluit van 11 oktober 2022 - Advies omtrent de te vormen woonmaatschappij in het werkingsgebied Halle/ Vilvoorde - Midden;
      • Ontwerp van statuten van de toekomstige woonmaatschappij, gevalideerd door de stuurgroep woonmaatschappij op 8/02/2023.

      • Artikel 34 van het decreet lokaal bestuur - Er wordt geheim gestemd over de aanwijzing van de leden van de gemeentelijke bestuursorganen en van de vertegenwoordigers van de gemeente in overlegorganen en in de organen van andere rechtspersonen en feitelijke verenigingen;
      • Artikel 40 van het decreet lokaal beleid - Onder voorbehoud van andere wettelijke of decretale bepalingen, beschikt de gemeenteraad over de volheid van bevoegdheid. De gemeenteraad bepaalt het beleid van de gemeente en kan daarvoor algemene regels vaststellen Artikel 447 van het decreet lokaal bestuur;
      • De Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021 (BVCW), in bijzonder de artikels m.b.t. het bestuur van de woonmaatschappij;
      • De ontwerpstatuten van de woonmaatschappij voor het werkingsgebied Halle/Vilvoorde-Midden, conform de afzonderlijke modelstatuten (bijlage 11 bij BVCW) die de Vlaamse Regering heeft vastgelegd.
      Besluit

      Artikel 1.

      Walter De Donder en (plaatsvervanger) Denise De Paepe, gemeenteraadsleden worden voor de resterende huidige periode van de legislatuur voorgedragen als vertegenwoordigers van de gemeente Affligem in het bestuursorgaan van de woonmaatschappij voor het werkingsgebied Halle/Vilvoorde-Midden.

  • Welzijn en cultuur

    • Goedkeuring aangepaste versie Algemeen Nood- en Interventieplan Lokaal Bestuur Affligem

      Aanleiding

      Op vraag van de provinciegouverneur werd een actualisering van het gemeentelijk ANIP van Affligem doorgevoerd.

       

      Feiten, context, motivering
      • Het wettelijk kader voor het optreden van de gouverneurs en burgemeesters inzake crisisbeheer werd via het KB van 22 mei 2019 betreffende de noodplanning bijgewerkt en aangepast aan de realiteit op het terrein. Dit resulteerde er onder meer in dat de noodplannen vandaag op een dynamischer manier kunnen worden uitgewerkt en via het voorziene model in het nationaal veiligheidsportaal (ICMS) kunnen worden opgenomen. Het grote voordeel van deze werkwijze is dat alle gemeentelijke en provinciale noodplannen meer op elkaar afgestemd zullen zijn.
      • De burgemeester draagt de verantwoordelijkheid voor de opmaak van het gemeentelijk algemeen nood-en interventieplan voor het grondgebied van de gemeente. Een deugdelijk plan staat of valt met de aanwezigheid van de meest recente gegevens van alle actoren binnen het crisisbeheer. Daarom is het van essentieel belang dat alle contactgegevens steeds actueel zijn, zoals onder meer de gegevens van de operationele en beleidsdiensten, de informatie- en onthaalcentra,... De beschikbaarheid van deze nieuwe werkvorm is een dwingende reden om het huidig noodplan te herzien. Daarom werd het gemeentelijk ANIP grondig geactualiseerd en aangepast op basis van de aangereikte structuur binnen het nationaal veiligheidsportaal (ICMS). 
      • Zoals voorzien in de wetgeving, heeft de gouverneur de gemeentelijke noodplannen, en de grondige actualisaties ervan, goedgekeurd. Dit betekent dat de plannen nagekeken zijn op inhoud, structuur en conformiteit met de provinciale plannen. De goedkeuring van de heer Jan Spooren, gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant, werd gegeven op 30 maart 2023.
      • Het ANIP is bezorgd aan alle leden van de gemeentelijke veiligheidscel en de verantwoordelijken van de verschillende disciplines.
      Juridisch kader
      • Wet van 31 december 1963 betreffende de Civiele Bescherming;
      • MO - NPU 1 van 26 oktober 2006 betreffende de nood- en interventieplannen;
      • Wet van 22 mei 2001 houdende instemming met het samenwerkingsakkoord van 21 juni 1999 tussen de federale staat, het Vlaams, het Waals en het Brussels hoofdstedelijk gewest betreffende de beheersing van de gevaren van zware ongevallen waarbij gevaarlijke stoffen zijn betrokken;
      • MO van 20 december 2002 betreffende de taken die de provinciale overheden voor de Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken uitoefenen;
      • Wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid;
      • KB van 31 januari 2003 tot vaststelling van het noodplan voor de crisisgebeurtenissen en – situaties die een coördinatie of een beheer op nationaal niveau vereisen;
      • MO - NPU 2 van 30 maart 2009 betreffende het nood- en interventieplan van de provinciegouverneur;
      • MO - NPU 3 van 30 maart 2009 betreffende de goedkeuring van de provinciale nood- en interventieplannen;
      • MO - NPU 4 van 30 maart 2009 betreffende de disciplines
      • KB van 10 juni 2014 tot bepaling van de opdrachten en taken van de civiele veiligheid uitgevoerd door de hulpverleningszones en de operationele eenheden van de Civiele Bescherming en tot wijziging van het koninklijk besluit van 16 februari 2006 betreffende de nood- en interventieplannen
      • KB van 01 mei 2016 tot vaststelling van het nationaal noodplan betreffende de aanpak van een terroristische gijzelneming of terroristische aanslag
      • KB van 22 mei 2019 – betreffende de noodplanning en het beheer van noodsituaties op het gemeentelijk en provinciaal niveau en betreffende de rol van de burgemeester en de provinciegouverneur in geval van crisisgebeurtenissen en -situaties die een coördinatie of een beheer op nationaal niveau vereisen.
      • KB van 1 maart 2018 tot vaststelling van het nucleair en radiologisch noodplan van het Belgisch grondgebied
      • KB van 18 mei 2020 tot vaststelling van het nationaal noodplan betreffende de aanpak van een terroristische gijzelneming of terroristische aanslag 
      • Verdere informatie over de wetgeving kan men terugvinden via de volgende websites: www.just.fgov.be en www.crisiscentrum.be
      Besluit

      De gemeenteraad neemt kennis van de actualisering van het gemeentelijk ANIP Affligem en keurt deze goed.

  • Intergemeentelijke samenwerkingsverbanden

    • Zefier - algemene vergadering 8 juni 2023 - goedkeuring agenda

      Aanleiding

      Zefier Cvba houdt algemene vergadering op donderdag 8 juni 2023 om 14.00 uur, AuditoRium4 – Communicatie Campus, Sint-Denijslaan 485 te Gent.

      Feiten, context, motivering
      • De coöperatieve vennootschap met beperkte aansprakelijkheid Zefier, treedt ten gevolge van de ontbinding zonder vereffening van financieringsvereniging Fingem, in de rechten en plichten van voormelde financieringsvereniging;
      • Het lokaal bestuur Affligem is aangesloten bij Zefier Cvba;
      • Het lokaal bestuur wordt bij brief van 14 maart 2023 uitgenodigd om deel te nemen aan de algemene vergadering van 8 juni 2023;
      • Een inschrijvingsformulier wordt begin mei e.k. via e-mail rechtstreeks aan de (plaatsvervangende) volmachtdrager(s) bezorgd;
      • Agenda van 8 juni 2023:
        1. Verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2022;
        2. Verslag van de commissaris-revisor over de jaarrekening 2022;
        3. Goedkeuring van de jaarrekening 2022 (balans, resultatenrekening, winstverdeling en toelichting);
        4. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris-revisor.
      Juridisch kader
      • Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41, lid 2, 4° in het bijzonder;
      • De wet van 21 december 1994 houdende sociale en diverse bepalingen, artikel 180 in het bijzonder;
      • De gemeenteraadsbeslissing van 12 maart 2019 houdende Zefier Cvba –  aanduiding van een vertegenwoordiging voor de algemene vergaderingen (legislatuur 2019-2024);
      • Zefier Cvba is geen dienstverlenende vereniging zoals de ontbonden financieringsvereniging Fingem, en met betrekking tot de intergemeentelijke samenwerking ressorteert de vereniging dan ook niet onder het toepassingsgebied van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur;
      • De statuten van coöperatieve vennootschap met beperkte aansprakelijkheid Zefier inzonderheid de artikelen 26, 27 en 28.
      Besluit

      Artikel 1. 
      Goedkeuring te geven aan de agendapunten van de algemene vergadering van 8 juni 2023:

      1. Verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2022;
      2. Verslag van de commissaris-revisor over de jaarrekening 2022;
      3. Goedkeuring van de jaarrekening 2022 (balans resultatenrekening, winstverdeling en toelichting);
      4. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris-revisor.


      Artikel 2.
      De reeds door de gemeenteraad van 12 maart 2019 gevolmachtigde gemeentelijke afgevaardigde of plaatsvervangend afgevaardigde (de heer Hans Cornand en respectievelijk de heer Tim Herzeel) te mandateren zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissing genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van deze gemeenteraadsbeslissing.


      Artikel 3.
      Afschrift van deze beslissing zal ter kennisgeving aan het secretariaat van Zefier Cvba, p/a info@zefier.be, alsook aan de gemeentelijke afgevaardigden in deze vereniging, worden toegestuurd.

    • Intergem - algemene vergadering 22 juni 2023 - goedkeuring agenda - vaststelling van het mandaat

      Aanleiding
      • Brief van Intergem, 30 maart 2023;
      • Intergem houdt algemene vergadering op 22 juni 2023, 18.00u. in de Montil, Moortelstraat 8 te 1790 Affligem.
      Feiten, context, motivering
      • Het lokaal bestuur Affligem is aangesloten bij Intergem die, als opdrachthoudende vereniging, instaat voor het distributienetwerk elektriciteit en gas;
      • De statuten van de opdrachthoudende vereniging Intergem;
      • De aangetekende brief van 30 maart 2023 waarbij de gemeente wordt uitgenodigd om deel te nemen aan de algemene vergadering van 22 juni 2023;
      • De agendapunten en de bijhorende documentatie inzake deze algemene vergadering, toegestuurd op 30 maart 2023;
      • Overeenkomstig artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur wordt bepaald dat de deelnemende gemeenten hun vertegenwoordigers voor een algemene vergadering van een opdrachthoudende vereniging bij gemeenteraadsbeslissing dienen aan te wijzen uit de leden van de gemeenteraad en dat de vaststelling van het inhoudelijk mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering;
      • De vertegenwoordigers voor een algemene vergadering werden aangeduid voor de volledige duur van de gemeentelijke legislatuur, cq. tot het einde van 2024.
      Juridisch kader
      • Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41, lid 2, 4°;
      • De gemeenteraadsbeslissing van 05 februari 2019 houdende Intergem – buitengewone algemene vergadering van 21 maart 2019 – aanduiding van een vertegenwoordiging voor de algemene vergaderingen (legislatuur 2019-2024);
      Besluit

      Artikel 1.
      Goedkeuring te hechten aan de punten van de agenda (met de daarbij horende documentatie) van de algemene vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Intergem van 22 juni 2023:

      1. Kennisneming verslagen van Intergem van de Raad van Bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2022.
      2. Goedkeuring van de jaarrekening van Intergem afgesloten op 31 december 2022 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).
      3. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig art. 6:114 en volgend WVV
      4. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de regionale bestuurscomités en de commissaris van Intergem met betrekking tot het boekjaar 2022.
      5. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten.
      6. Statutaire benoemingen.
      7. Statutaire mededelingen.
       

      Artikel 2.
      De reeds door de gemeenteraad van 05 februari 2019 gevolmachtigde gemeentelijke afgevaardigde of  plaatsvervangend afgevaardigde (mevrouw Jill Rollier en respectievelijk de heer Jeroen Roelandt) te mandateren het stemgedrag af te stemmen op de beslissing genomen in de gemeenteraad van heden 18 april 2023 inzake voormeld artikel 1 van deze gemeenteraadsbeslissing.

       

      Artikel 3.
      Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde be­slis­singen en onder meer kennisgeving hiervan te geven aan de opdrachthoudende vere­niging Intergem, ter attentie van het secre­tariaat, uitsluitend op het volgende e-mailadres, vennootschapssecretariaat@fluvius.be

    • ILvA - algemene vergadering van 20 juni 2023 - goedkeuring agenda

      Aanleiding
      • Aangetekende brief ILvA, 15 maart 2023;
      • ILvA houdt algemene vergadering op dinsdag 20 juni 2023 19.00u.
      Feiten, context, motivering
      • De statuten van het intergemeentelijk samenwerkingsverband ILvA;
      • De aangetekende brief van 15 maart 2023 waarbij de gemeente wordt uitgenodigd om deel te nemen aan de algemene vergadering van 20 juni 2023.
      Juridisch kader
      • Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41, lid 2, 4°;
      • De gemeenteraadsbeslissing van 13 september 2013 houdende toetreding tot de intercommunale ILvA en goedkeuring statuten;
      • De gemeenteraadsbeslissing van 05 februari 2019 houdende ILvA – buitengewone algemene vergadering van 19 februari 2019 – aanduiding van een vertegenwoordiging voor de algemene vergaderingen (legislatuur 2019-2024).
      Besluit

      Artikel 1.
      Goedkeuring te hechten aan de punten van de agenda (met de daarbij horende documentatie) van de algemene vergadering van het intergemeentelijk samenwerkingsverband ILvA van 20 juni 2022:

      1. Vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordigers (art. 432 – decreet lokaal bestuur);
      2. Samenstelling van het bureau;
      3. Benoemen van bestuurders van mandaten opengevallen sinds de jongste gewone algemene vergadering;
      4. Verslag van de Raad van Bestuur over het jaar 2022;
      5. Jaarrekening per 31 december 2022;
      6. Verslag van de Commissaris;
      7. Verlenen kwijting aan de Raad van Bestuur en de Commissaris over het boekjaar 2022.


      Artikel 2.
      De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan deze gewone algemene vergadering van ILvA van 20 juni 2023 (cq. dhr. Jeroen Roelandt), op te dragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in artikel 1.


      Artikel 3.
      Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde be­slis­singen en onder meer kennisgeving hiervan te geven aan betrokken afgevaardigden en het intergemeentelijk samenwerkingsverband ILvA, Zuid III, Industrielaan 18 te 9320 Aalst.

  • Toegevoegde punten

    • Toegevoegd punt GROEN - Fietsbeleidsplan Affligem

      Publieke stemming
      Aanwezig: Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Jill Rollier, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Aster Van Avermaet, Elke Van den Winckel, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Rani Berlo, Dirk Geeraerts, Frédéric Pipelers
      Resultaat: Met 22 niet gestemd
      Besluit

      Dit punt werd verdaagd naar de volgende zitting wegens afwezigheid van raadslid Jo Lamberts (fractie Groen).

  • Mondelinge vragen

    • Bijkomende mondelinge vragen - Jo Lamberts – namens Groen Affligem

      Aanleiding

      E-mail van raadslid Jo Lamberts - namens Groen Affligem - 11 april 2023

      Feiten, context, motivering

      1. Klimaatplan Affligem
      Wat is de huidige stand van zaken m.b.t. de opmaak van een klimaatplan voor Affligem.

      1. Heeft het eerste overleg met de provincie Vlaams-Brabant inmiddels plaatsgevonden?
      2. Wat is de verdere planning?
      3. De Klimaatraad formuleerde het advies een klimaatwebsite op te zetten voor Affligem, dit werd aanvaard door de MAR tijdens de AV van 13/12/2022. Wat is de stand van zaken?

      2. LEKP 2.1
      De ondertekening van het LEKP 2.0 werd eerder afgewezen tijdens de gemeenteraadszitting van 15 november 2022. Op basis van het engagement geen principiële schepencollege- of gemeenteraadsbeslissing meer te nemen m.b.t. lokale heffingen op elektriciteitsmasten en sleuven van ELIA. Op 16 december 2022 werd, op basis van de energiecrisis, een addendum toegevoegd aan het LEKP 2.0 en ontstond het LEKP 2.1. Daarmee gepaard gaande werd een bijkomende subsidie van 16 miljoen euro, gespreid over 2 jaar voorzien. Met deze bijkomende subsidiëring wordt het eventuele verlies aan inkomsten op basis van de voorgenoemde heffingen, ruim gecompenseerd. Is er een bereidheid binnen het lokale bestuur om, op basis van deze gegevens, alsnog in te tekenen op het LEKP 2.0 incl het addendum van 16/12/2022?

      3. Commissie openbare werken
      Vorige gemeenteraad werd, als antwoord op mijn vraag naar toelichting van het circulatieplan in Essene, voorgesteld om dit op te nemen binnen een commissie openbare werken.

      1. Is er al zicht op een concrete timing?
      2. Kan ook het AVM uitgenodigd worden op deze commissie?

      4. Beleidsplan ruimte Affligem
      Op 18 januari 2023 vond de startvergadering voor het beleidsplan ruimte Affligem plaats.

      1. Wat is de stand van zaken vandaag?
      2. Is er al zicht op de verdere planning?


      5. Asfalteringsbeleid
      In de pers mochten we vernemen dat Affligem een immense investering doet om de achterstand in onderhoud van de wegenis weg te werken. Bevoegd schepen Tim Herzeel voegde meteen toe dat er niet wordt geïnvesteerd in voorzieningen voor fietsers en voetgangers. Met de verduidelijking dat men doet wat mogelijk is.

      1. Op welke manier werden de straten geselecteerd?
      2. Werd er advies gevraagd aan het AVM?
      3. Werd er rekening gehouden met mobiliteitsvraagstukken. Concreet bv de Fosselstraat en Kerkstraat in Hekelgem. Werd de mogelijkheid tot invoeren van éénrichtingverkeer in rekening gebracht? Een mogelijkheid om meer ruimte voor andere weggebruikers te creëren.
      4. Op welke subsidies tekende Affligem, gedurende deze legislatuur, in om extra middelen voor de aanleg en optimalisatie van fietsinfrastructuur te realiseren (plan Kopenhagen, fietsfonds, veilige schoolomgeving, veilige schoolroutes, …)?


      6. Brug E40 Balleistraat
      In het CBS van 14/03/2023 werd de vraag van het AWV rond het voorkeursprofiel voor de brug over de E40 thv de Balleistraat behandeld. De voorkeur van het CBS gaat naar een profiel dat niet wordt aangeboden door het AWV. Zijnde profiel 3 met toevoegen van alternerend regulier verkeer.

      1. Op welke basis werd een nieuwe optie gecreëerd en voorgesteld?
      2. Werd er advies ingewonnen van het AVM?
      3. Werd er een mobiliteit studie uitgevoerd?
      4. Wat is de reactie van het AWV?


      7. Tuinwijk Teralfene
      In dezelfde zitting van het CBS werd de ontwerpopdracht voor de tuinwijk in Teralfene gegund. Opvallend is een kostenplaatje van € 41.520,00 waar € 24.100,00 werd geraamd.

      1. Is er een oorzaak voor de duidelijke onderschatting van de kost?
      2. Is er overwogen om naast het ontwerp ook een mobiliteit studie uit te voeren voor de tuinwijk?
      3. Werd hierover een advies ingewonnen van het AVM?


      8. Mobiliteitsplan
      Tijdens de zitting van het AVM op 6 september 2022 werd een globale oplossing mobiliteit aangereikt aan het lokale bestuur. Met een inventarisering van doorgaande wegen, veiligheidscriteria om een snelheid van 50km/uur toe te laten, potentiële locaties voor een snelheidsbeperking van 30km/uur en een openheid om dit verder te onderzoeken.

      1. Werd er door het lokale bestuur ingegaan op het voorstel van het AVM om dit verder uit te werken?
      2. We weten allemaal dat handhaving een heikel punt is voor snelheidsbeperking (zowel 30 km/uur als 50 km/uur). Elk lokaal bestuur heeft sinds 1 februari 2021 de mogelijkheid om beperkte snelheidsovertredingen te sanctioneren met GAS-boetes. Gaat Affligem gebruik maken van deze mogelijkheid?


      9. T.OP Dender
      Tijdens de gemeenteraadszitting van 17/01/2023 kreeg ik op mijn vraag of Affligem een subsidie dossier indiende ikv de lokale gebiedsdeal droogte via het strategisch plan ruimte water, het antwoord dat dit onmogelijk was. Dit project zou immers pas in december 2022 opgestart zijn en daardoor dus niet mogelijk om via die weg al een subsidie vraag in te dienen. In de gemeenteraadszitting van 15/11/2022 werd nog aangehaald dat dit een ambtenarenoverleg was en we daar als gemeente weinig invloed zouden in hebben. In het verslag van het VBS van 07/03/2023 lees ik de bevestiging dat het strategisch plan wel degelijk loopt sinds december 2020. Ik lees tevens besluit om alle vergunningsaanvragen m.b.t. dossiers gelegen binnen de T100 van de Dender voor te leggen aan het tijdelijk vergunningenplatform en de informatienota, net als de wateradviezen in kader van de watertoets, bij de opportuniteitstoets in de afweging mee te nemen.

      1. Welke invloed heeft de beslissing om vergunningsaanvragen voor te leggen aan het tijdelijk vergunningenplatform (vergunningendossiers worden voorgelegd aan het onderzoeksteam en partners, zodat aanvragen eerst getoetst kunnen worden aan het strategisch plan)?
      2. Gelet op het feit dat ik ook mijn mondelinge vragen minimaal 5 dagen voor de gemeenteraadszitting, schriftelijk in moet dienen. Wil ik het lokale bestuur vragen om de antwoorden grondig voor te bereiden en correct te formuleren. De manier waarop is geantwoord op mijn vragen rond dit dossier, getuigt van weinig professionaliteit, is inefficiënt en weinig transparant.
      Besluit

      Dit punt werd afgevoerd, de vragen werden niet mondeling behandeld gezien de onverwachte afwezigheid van de vraagsteller, Jo Lamberts. Het raadslid Jo Lamberts zal een schriftelijk antwoord krijgen op de vragen.

    • Bijkomende mondelinge vragen - Stijn Stassijns – namens N-VA

      Aanleiding

      E-mail van raadslid Stijn Stassijns - namens N-VA - 13 april 2023

      Feiten, context, motivering
      1. In januari vroegen we of de gemeente een subsidiedossier zou indienen voor de gemeenschapsdienst door langdurig werklozen. Is dat finaal gebeurd?

      2. In de wijk Bocht staat er op zeer regelmatige basis een bus van de Lijn. Staat die daar reglementair gegeven het verbod op voertuigen zwaarder dan 3,5 ton?

      3. In de milieukrant van Ilva wordt verwezen naar de verschillende gemeenten voor het eventuele aankopen van een compostbak. Behoudens vergissing staat er op de site van de gemeente niet echt een prijs. Klopt dat.
      Besluit

      De antwoorden op bovenstaande vragen vind je terug in het zittingsverslag van de gemeenteraad van 18 april 2023.

  • Goedkeuring notulen vorige zitting

    • Notulen en zittingsverslag

      Besluit

      De notulen van de vorige zitting van 21 maart 2023 worden goedgekeurd.
      Het zittingsverslag van 21 maart 2023 wordt goedgekeurd.

Namens Gemeenteraad,

Frédéric Pipelers
algemeen directeur

Gerda Van Geite
voorzitter