Terug
Gepubliceerd op 13/10/2021

Notulen  Gemeenteraad

di 07/09/2021 - 20:00 Raadzaal
Aanwezig: Gerda Van Geite, voorzitter
Walter De Donder, burgemeester
Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Schepenen
Denise De Paepe, Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst
Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Jill Rollier, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Aster Van Avermaet, Elke Van den Winckel, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Dirk Geeraerts, Jeroen Trappers, Gemeenteraad
Frédéric Pipelers, algemeen directeur
Verontschuldigd: Johan Guns, Rani Berlo, Gemeenteraad
  • Algemeen directeur

    • Organisatiebeheersing 2020: rapportering.

      Aanleiding
      • de algemeen directeur dient jaarlijks over het organisatiebeheersingsysteem te rapporteren;
      Feiten, context, motivering
      • de algemeen directeur staat in voor de algemene leiding van de diensten van de gemeente en van de diensten van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn;
      • de algemeen directeur stelt het organisatiebeheersingssysteem vast, na overleg met het managementteam;
      • het kader organisatiebeheersing van het lokaal bestuur Affligem werd goedgekeurd op de raden van 22 januari 2008;
      • de algemeen directeur rapporteert jaarlijks aan het college van burgemeester en schepenen, de gemeenteraad, de raad voor maatschappelijk welzijn en het vast bureau over de organisatiebeheersing;
      Juridisch kader
      • Decreet lokaal Bestuur, artikel 217, dat stelt dat organisatiebeheersing het geheel van maatregelen en procedures is die ontworpen zijn om een redelijke zekerheid te verschaffen dat men: 
        • 1. de vastgelegde doelstellingen bereikt en de risico’s om deze te bereiken kent en beheerst; 
        • 2. wetgeving en procedures naleeft; 
        • 3. over betrouwbare financiële en beheersrapportering beschikt; 
        • 4. op een effectieve en efficiënte wijze werkt en de beschikbare middelen economisch inzet; 
        • 5. de activa beschermt en fraude voorkomt. 
      • Decreet lokaal bestuur, artikel 219;
      Besluit

      Artikel 1.
      De raad neemt kennis van de rapportering inzake de organisatiebeheersing 2020.

  • Financiele dienst

    • Overeenkomst inzake de mededeling van persoonsgegevens door de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid voor de automatische toekenning van aanvullende rechten - kennisgeving

      Aanleiding

      De gemeenteraad dient uitdrukkelijk in kennis gesteld te worden van de overeenkomst die de gemeente Affligem afsloot met de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid met het oog op het toekennen van een premie aan personen die recht hebben op een verhoogde tegemoetkoming inzake terugbetaling medische kosten, conform de voorwaarden gehanteerd door het RIZIV.

      Feiten, context, motivering
      • Om een lijst te bekomen van personen die recht hebben op een verhoogde tegemoetkoming inzake terugbetaling medische kosten, conform de voorwaarden gehanteerd door het RIZIV, diende de gemeente een overeenkomst af te sluiten met de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid;
      • Op 25 mei 2021 werd deze overeenkomst ondertekend teruggestuurd naar de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid;
      • De juridische dienst van de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid, verzoekt per mails van 21 mei 2021 en 8 juni 2021 om de overeenkomst uitdrukkelijk ter kennisgeving voor te leggen aan de gemeenteraad;
      Juridisch kader
      • Decreet lokaal bestuur;
      • Gemeenteraadsbeslissing van 9 maart 2021 houdende vaststelling van de wijziging van het retributiereglement betreffende inzameling van huishoudelijk afval en het beschikbaar stellen van recipiënten, aanbieden van afvalcontainers, verkoop van compostvaten en inzamelen van restfractie via ondergrondse containers - aanslagjaren 2020 tot en met 2025;
      • Collegebeslissing van 25 mei 2021 houdende bekrachtiging van de overeenkomst tussen de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid en de gemeente Affligem inzake de mededeling van persoonsgegevens door de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid voor de automatische toekenning van aanvullende rechten;
      Besluit

      Artikel 1.
      De gemeenteraad neemt kennis van de overeenkomst inzake de mededeling van persoonsgegevens door de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid voor de automatische toekenning van aanvullende rechten.

       

      Artikel 2.

      De betreffende overeenkomst maakt integraal deel uit van deze gemeenteraadsbeslissing.

       

      Artikel 3.

      Afschrift van deze beslissing wordt per mail toegestuurd aan de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid.

    • Opvolgingsrapportering 2021 - kennisname

      Aanleiding

      De opvolgingsrapportering moet de raadsleden een stand van zaken geven van de uitvoering van de prioritaire acties en moet ze toelaten om de evolutie van de uitgaven en de ontvangsten van het lopende jaar op te volgen en die te vergelijken met de planning.

      Feiten, context, motivering
      • In de opvolgingsrapportering wordt aan de raadsleden een stand van zaken van de uitvoering van het meerjarenplan voorgelegd;
      • Het opvolgingsrapport over het eerste semester dient uiterlijk voor het einde van het derde kwartaal aan de raden voorgelegd te worden;
      • Dit opvolgingsrapport werd opgesteld door de financieel directeur, onder de functionele leiding van de algemeen directeur;
      • Het ontwerp van opvolgingsrapportering werd op digitale wijze voorgelegd aan de leden van het managementteam op 24 augustus 2021;
      Juridisch kader
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, de artikelen 171, 176 en 263;
      • Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus, titel 3;
      • Ministerieel besluit van 26 juni 2018 over de beleids- en beheerscyclus, hoofdstuk 3;
      Besluit

      Artikel 1.

      De gemeenteraad neemt kennis van de opvolgingsrapportering over het eerste semester van 2021.

       

    • Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze - diverse risico-verzekeringen voor lokale besturen van Affligem

      Aanleiding

      De huidige verzekeringspolissen van gemeente en OCMW Affligem lopen af op 31 december 2021 en dienen bijgevolg via een overheidsopdracht hernieuwd te worden. Aangezien er opnieuw meerjarige overeenkomsten zullen worden afgesloten en de totale uitgave van deze opdracht geraamd wordt op € 174.500,00, is de gemeenteraad bevoegd voor de goedkeuring van de lastvoorwaarden en de gunningswijze van de overheidsopdracht.

      De gemeente treedt in deze opdracht op als aankoopcentrale die de overheidsopdracht plaatst voor de verzekeringsdiensten die voor haar als gemeente bestemd zijn, alsook voor deze die bestemd zijn voor het OCMW en de Affligemse kerkfabrieken.

      Feiten, context, motivering
      • In het kader van de opdracht “Diverse risico-verzekeringen voor lokale besturen van Affligem ” werd een bestek met nr. 2021157 opgesteld door de Financiële dienst.
      • Deze opdracht is opgedeeld in volgende percelen:
        * Perceel 1 (Arbeidsongevallen en lichamelijke ongevallen), raming: € 72.000,00 incl. belastingen, bijdragen en kosten;
        * Perceel 2 (Aansprakelijkheid), raming: € 53.000,00 incl. belastingen, bijdragen en kosten;
        * Perceel 3 (Patrimonium - gemeente en ocmw), raming: € 20.500,00 incl. belastingen, bijdragen en kosten;
        * Perceel 4 (Vloot), raming: € 16.500,00 incl. belastingen, bijdragen en kosten;
        * Perceel 5 (Patrimonium - kerkfabrieken), raming: € 12.500,00 incl. belastingen, bijdragen en kosten;
      • De totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 174.500,00 incl. belastingen, bijdragen en kosten;
      • Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.
      Juridisch kader
      • Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikels 40 en 41 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
      • De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen;
      • Het bestuursdecreet van 7 december 2018;
      • De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies;
      • De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, artikel 36;
      • Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten;
      • Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren;
      Financieel kader
      • De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het meerjarenplan 2020-2025.
      Besluit

      Artikel 1.

      Het bestek met nr. 2021157 en de raming voor de opdracht “Diverse risico-verzekeringen voor lokale besturen van Affligem ”, opgesteld door de Financiële dienst worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 174.500,00 incl. belastingen, bijdragen en kosten;

       

      Artikel 2.

      Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure;

       

      Artikel 3.

      De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld en bekendgemaakt op nationaal niveau;

       

      Artikel 4.

      De gemeente wordt aangeduid als aankoopcentrale die de overheidsopdracht plaatst voor de verzekeringsdiensten die voor haar als gemeente bestemd zijn, alsook voor deze die bestemd zijn voor het OCMW en de Affligemse kerkfabrieken.

       

      Artikel 5.

      De financieel directeur wordt gemachtigd verduidelijkingen omtrent het bestek te verlenen aan de geïnteresseerde inschrijvers.

      Artikel 6.

      Afschrift van deze beslissing zal aan de financiële dienst worden gegeven.

  • Openbare werken

    • Aanvullend verkeersreglement op de politie van het wegverkeer – Potaardestraat 3 te 1790 Affligem – parkeerplaats voor mensen met een handicap.

      Aanleiding
      • Vraag van de heer Orinx Willy voor het bekomen van een parkeerplaats voor mensen met een handicap.
      Feiten, context, motivering
      • Op vraag van de buurtbewoner tot het bekomen van een parkeerplaats voor personen met een handicap.
      • De parkeerplaats is niet exclusief voor de aanvrager en kan dus gebruikt worden door andere weggebruikers, in het bezit van een kaart voor mensen met een handicap.
      • Het advies van de politiezone TARL van 28 mei 2021 aangaande het verkeer advies – parkeerplaats ander-valide.
      Juridisch kader
      • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 § 3.
      • Decreet van 16 mei 2008 en het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
      • Koninklijk besluit van 16 maart 1968 betreffende tot coördinatie van de wetten betreffende de politie over het wegverkeer, Wegverkeerswet genaamd.
      • Koninklijk besluit van 01 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, Verkeersreglement genaamd.
      • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald
      • De omzendbrief MOB/2009/01 van 03 april 2009 van de Vlaamse minister van Mobiliteit, Sociale Economie en Gelijke Kansen inzake de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer.
      • De beslissing van het college van burgemeester en schepenen zitting van 08 juni 2021 aangaande de parkeerplaats voor mensen met een handicap in de Potaardestraat te 1790 Affligem.
      Besluit

      Artikel 1.
      In de Potaardestraat wordt het verkeer voor de weggebruikers geregeld en gesignaleerd zoals hierna bepaald.

       

      Artikel 2.
      § 1. In de Potaardestraat wordt ter hoogte van huis nummer 3 een parkeerplaats voorbehouden voor voertuigen, die gebruikt worden door personen met een handicap en houder zijn van de speciale kaart bedoeld in artikel 27.4.3 van de Wegcode, of van het door artikel 27.4.1 hiermee gelijkgestelde document.

      § 2. Deze maatregel wordt gesignaleerd met het verkeersbord E9a (P-bord), aangevuld met een onderbord van het type VIId waarop het pictogram van een rolstoelgebruiker afgebeeld is en een onderbord Xc (opstaande pijl met bepaling van de afstand, zijnde 5 meter). Het pictogram mag op het verkeersbord afgebeeld worden. De parkeerplaats wordt duidelijk afgebakend op het wegdek.

       

      Artikel 3.
      De verkeerstekens waarvan sprake in dit reglement zullen worden geplaatst conform het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.

       

      Artikel 4.
      Dit reglement zal worden bekendgemaakt op de gemeentelijke website. Het treedt in werking door het aanbrengen van de vermelde verkeerstekens.

       

      Artikel 5.
      Een eensluidend afschrift van dit besluit zal worden verzonden naar:

      • De Vlaamse overheid, Afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid, Departement Mobiliteit en Openbare Werken, voor kennisgeving.
      • De griffie van de rechtbank van eerste aanleg van Brussel, voor kennisgeving.
      • De griffie van de politierechtbank van Halle, voor kennisgeving.
      • De politiezone TARL, voor kennisgeving.
    • Aanvullend verkeersreglement op de politie van het wegverkeer – Lombeekstraat (brug E40) te 1790 Affligem – voorrangsregeling.

      Aanleiding
      • Op vraag van het Agentschap Wegen en Verkeer - voorrangsregeling in de Lombeekstraat (ter hoogte van de nieuwe brug over de E40).
      Feiten, context, motivering
      • Op vraag van het Agentschap Wegen en Verkeer om in de Lombeekstraat ter hoogte van de nieuwe brug over de E40 een voorrangsregeling te voorzien.
      • Dit aanvullend reglement strekt zich ertoe een voorrangsregeling te voorzien in de Lombeekstraat ter hoogte van de nieuw aangelegde brug over de E40.
      • Het voorzien van de voorrangsregeling zal ertoe bijdragen dat de verkeersveiligheid ter plaatse verhoogt.
      • Uit het standpunt van de verkeersveiligheid dient de verkeersregeling ter plaatse gereglementeerd te worden.
      Juridisch kader
      • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 § 3.
      • Decreet van 16 mei 2008 en het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
      • Koninklijk besluit van 16 maart 1968 betreffende tot coördinatie van de wetten betreffende de politie over het wegverkeer, Wegverkeerswet genaamd.
      • Koninklijk besluit van 01 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, Verkeersreglement genaamd.
      • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald
      • De omzendbrief MOB/2009/01 van 03 april 2009 van de Vlaamse minister van Mobiliteit, Sociale Economie en Gelijke Kansen inzake de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer.
      Besluit

      Goedgekeurd met volgende stemming:

      • Voor – 14 stemmen: Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Jill Rollier, Aster Van Avermaet, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Dirk Geeraerts en Gerda Van Geite.
      • Tegen – 7 stemmen: Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Elke Van den Winckel en Jeroen Trappers.

       

      Artikel 1.
      § 1. Het verkeer, rijdende Lombeekstraat en komende uit de richting Meersstraat (Ternat), dient voorrang te verlenen aan iedere bestuurder die rijdt op de Lombeekstraat komende uit de richting centrum Essene.

      § 2. Deze maatregel wordt gesignaleerd middels het aanbrengen van de verkeersborden B19 (voorrang verlenen) en B21 (voorrang ten opzichte van het tegenliggende verkeer).

                                        Verkeersbord B19                        Verkeersbord B21

       

                                                                

       


      § 3. Signalisatieplan 

       


      Artikel 2.
      De verkeerstekens waarvan sprake in dit reglement zullen worden geplaatst conform het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.

       

      Artikel 3.
      Dit reglement zal worden bekendgemaakt op de gemeentelijke website. Het treedt in werking door het aanbrengen van de vermelde verkeerstekens.

       

      Artikel 4.
      Een eensluidend afschrift van dit besluit zal worden verzonden naar:

      • De Vlaamse overheid, Afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid, Departement Mobiliteit en Openbare Werken, voor kennisgeving.
      • De griffie van de rechtbank van eerste aanleg van Brussel, voor kennisgeving.
      • De griffie van de politierechtbank van Halle, voor kennisgeving.
      • De politiezone TARL, voor kennisgeving.
    • Aanvullend verkeersreglement op de politie van het wegverkeer – Kleine Heideweg ter hoogte van huisnummer 22 te 1790 Affligem – plaatsen van een vertragingsdrempel.

      Aanleiding
      • Beslissing van 27 juli 2021 van het college van burgemeester en schepenen.
      Feiten, context, motivering
      • De kinderopvang in Kleine Heideweg 22, tussen Portugeesstraat en Krekelweg, verzocht om maatregelen n.a.v. een verkeersonveilig gevoel in de Kleine Heideweg.
      • In dit deel van de Kleine Heideweg geldt éénrichtingsverkeer.
      • De politie heeft een advies geformuleerd dat op het GVO werd besproken en aangenomen.
      • Voorstel is om een vertragingsdrempel te plaatsen in de Kleine Heideweg t.h.v. de woning nr. 22 en een 50 tal meter voor de drempel een verkeersbord A14 met blauw onderbord dat de afstand aanduidt tot de verkeersremmer.
      • Dit aanvullend regelement zal ertoe bijdragen dat de verkeersveiligheid ter plaatse verhoogt.
      • Het college van burgemeester en schepenen keurde op 27 juli 2021 het voorstel goed.
      Juridisch kader
      • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 § 3.
      • Decreet van 16 mei 2008 en het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
      • Koninklijk besluit van 16 maart 1968 betreffende tot coördinatie van de wetten betreffende de politie over het wegverkeer, Wegverkeerswet genaamd.
      • Koninklijk besluit van 01 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, Verkeersreglement genaamd.
      • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald
      • De omzendbrief MOB/2009/01 van 03 april 2009 van de Vlaamse minister van Mobiliteit, Sociale Economie en Gelijke Kansen inzake de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer.
      • De beslissing van het college van burgemeester en schepenen zitting van 27 juli 2021 aangaande de Kleine Heideweg – voorstel met betrekking tot verkeersonveilig gevoel aan de kinderopvang.
      Financieel kader
      • De gemeente voorziet in de aankoop van een vertragingsdrempel (± 200 euro) en een verkeersbord A14 met blauw onderbord (±150 euro).
      Besluit

      Goedgekeurd met volgende stemming:

      • Voor – 14 stemmen: Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Jill Rollier, Aster Van Avermaet, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt,Dirk Geeraerts en Gerda Van Geite.
      • Onthouding – 6 stemmen: Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh en Elke Van den Winckel
      • Tegen – 1 stem: Jeroen Trappers.

       

      Artikel 1.
      In de Kleine Heideweg wordt het verkeer voor de weggebruikers geregeld en gesignaleerd zoals hierna bepaald.

       

      Artikel 2.
      § 1. In de Kleine Heideweg wordt ter hoogte van huisnummer 22 een verkeersremmer geplaatst over de hele lengte van de straat.

                        

       

      § 2. Deze maatregel wordt gesignaleerd ± 50 meter voor de verkeersremmer met het verkeersbord A14, aangevuld met een blauw onderbord met aanduiding van de afstand tot de verkeersremmer.

       

                     

           


      Artikel 3.
      De verkeerstekens waarvan sprake in dit reglement zullen worden geplaatst conform het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.

       

      Artikel 4.
      Dit reglement zal worden bekendgemaakt op de gemeentelijke website. Het treedt in werking door het aanbrengen van de vermelde verkeerstekens.

       

      Artikel 5.
      Een eensluidend afschrift van dit besluit zal worden verzonden naar:

      • De Vlaamse overheid, Afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid, Departement Mobiliteit en Openbare Werken, voor kennisgeving;
      • De griffie van de rechtbank van eerste aanleg van Brussel, voor kennisgeving;
      • De griffie van de politierechtbank van Halle, voor kennisgeving.
      • De politiezone TARL, voor kennisgeving.
    • Goedkeuring samenwerkingsovereenkomst inzake de bebording van de geselecteerde trage wegen op het grondgebied van de gemeente Affligem.

      Aanleiding
      • Nieuwe oproep 2021 - samenaankoop naambordjes trage wegen Provincie Vlaams-Brabant. 
      Feiten, context, motivering
      • De bijgevoegde samenwerkingsovereenkomst inzake de bebording van de geselecteerde trage wegen op het grondgebied van de gemeente Affligem.
      • De Provincie Vlaams-Brabant neemt alle financiële kosten die voortvloeien uit de overheidsopdracht voor de aankoop en levering van de naamborden (incl. waar nodig de palen) langs de geselecteerde trage wegen voor haar rekening.
      • De gemeente Affligem neemt alle financiële kosten die voortvloeien uit de plaatsing, het beheer en het onderhoud van de bebording voor haar rekening.
      • Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen (zitting van 13 juli 2021).
      Juridisch kader
      • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41 § 5.
      Besluit

      Goedgekeurd met volgende stemming:

      • Voor – 20 stemmen: Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Jill Rollier, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Aster Van Avermaet, Elke Van den Winckel, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Dirk Geeraerts en Gerda Van Geite.
      • Onthouding – 1 stem: Jeroen Trappers.

       

      Artikel 1.
      De samenwerkingsovereenkomst met de Provincie Vlaams-Brabant (zie bijlage) wordt goedgekeurd.

       

      Artikel 2.
      Een afschrift van deze beslissing zal aan de dienst openbare werken en patrimonium worden bezorgd.

       

      Artikel 3.
      Een afschrift van deze beslissing zal worden toegestuurd aan de Provincie Vlaams-Brabant, gevestigd te 3010 Leuven, Provincieplein 1.

  • RO - Stedenbouw

    • Goedkeuring gratis grondafstand met betrekking tot de aanvraag omgevingsvergunning OMV_2021073768 - verkavelen van bedoelde grond, gelegen Terlindenstraat 50 te 1790 Affligem.

      Aanleiding
      • Aanvraag 2021/0012-VK van 7 juni 2021, voor het afleveren van een omgevingsvergunning voor verkavelen van bedoelde grond, Terlindenstraat 50 te 1790 Affligem met als kadastrale omschrijving afdeling 1-Hekelgem / sectie A nr. 600L - 629D, ingediend door Philippe Vandendriessche wonende Melder-Dorp 13 te 9310 Aalst.
      Feiten, context, motivering
      • De aanvraag werd ontvankelijk en volledig verklaard op 15 juni 2021.
      • Tijdens het openbaar onderzoek ingesteld van 1 juli 2021 tot 30 juli 2021 werden er geen bezwaarschriften ingediend.
      • Het Advies van de gemeentelijke omgevingsambtenaar, uitgebracht op 2 augustus 2021 is gunstig.
      • Het college van burgemeester en schepenen heeft deze aanvraag onderzocht, rekening houdend met de terzake geldende wettelijke bepalingen.
      • De goedkeuring gratis grondafstand met betrekking tot de aanvraag omgevingsvergunning OMV_2021073768 - verkavelen van bedoelde grond, gelegen Terlindenstraat 50 te 1790 Affligem, kadastraal gekend als afdeling 1-Hekelgem / sectie A nr. 600L - 629D dient voorgelegd te worden aan de gemeenteraad.

      Juridisch kader
      • Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 1 september 2009.
      • het Decreet betreffende de omgevingsvergunning van 25 april 2014, artikels 15 en 31;
      • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikels 40 en 41;
      • Gemeentewegendecreet van 1 september 2019;
      Besluit

      Artikel 1. 
      De gemeenteraad gaat akkoord met de verklaring tot het stellen van een gratis grondafstand met een oppervlakte van 32ca aan de gemeente, zoals voorzien in de omgevingsaanvraag 2021/0012-VK van 7 juni 2021, voor het afleveren van een omgevingsvergunning voor verkavelen van bedoelde grond, Terlindenstraat 50 te 1790 Affligem met als kadastrale omschrijving afdeling 1-Hekelgem / sectie A nr. 600L - 629D, ingediend door Philippe Vandendriessche wonende Melder-Dorp 13 te 9310 Aalst.

       

      Artikel 2.

      Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van dit besluit overeenkomstig artikel 18 en 19 van het decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019, en behoudens administratief beroep, met de realisatie van de gewijzigde gemeenteweg, overeenkomstig artikel 26, 27, 28 en 29 van het aangehaalde decreet.

       

      Artikel 3.

      Een afschrift van deze beslissing zal worden opgeladen op het omgevingsloket. 

       

  • Welzijn en cultuur

    • Raad van bestuur van het “Gemeenschapscentrum Affligem” – wijziging samenstelling

      Aanleiding

      Naar aanleiding van het ontslag van de heer Filip Van Cauteren, lid van de raad van bestuur van het "Gemeenschapscentrum Affligem", afgevaardigde voor NV-A Affligem, dient een vervanger te worden aangeduid.

      Feiten, context, motivering
      • Na de installatie van de nieuwe gemeenteraad, wordt eveneens de raad van bestuur van het “Gemeenschapscentrum Affligem" hersamengesteld;
      • De raad van bestuur van het "Gemeenschapscentrum Affligem" wordt samengesteld volgens optie 9b van het Cultuurpact (cfr. art. 9 b van de wet van 28 januari 1974), waar naast de vertegenwoordiging van gebruikers en/of  ideologische en filosofische strekkingen ook een vertegenwoordiging van politieke partijen zetelt;
      • De raad van bestuur bestaat enerzijds uit 7 afgevaardigden van de inrichtende overheid en uit 7 vertegenwoordigers op een lijst door de erkende gemeentelijke cultuurraad voorgedragen, anderzijds;
      • De leden van de raad van bestuur van het “Gemeenschapscentrum Affligem” worden benoemd door de gemeenteraad;
      • De heer Filip Van Cauteren, wonende Boekhoutstraat 52 te 1790 Affligem, zal als afgevaardigde van NV-A Affligem worden vervangen;
      • De brief van 20 juli 2021 vanwege NV-A Affligem houdende voordracht kandidatuur van de heer Jonas Van Vaerenbergh, wonende Stuikberg 8 te 1790 Affligem, afgevaardigde voor NV-A Affligem, in vervanging van de heer Filip Van Cauteren;
      Juridisch kader
      • Het decreet van 28 januari 1974 betreffende het cultuurpact;
      • Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, de artikelen 40 §1 en §2 en 41 en 304 § 3;
      • Het bovenlokaal Cultuurdecreet van 15 juni 2018;
      • Het besluit van de Vlaamse Regering betreffende de uitvoering van het Bovenlokaal Cultuurdecreet van 15 juni 2018;
      • De gemeenteraadsbeslissing van 07 mei 2019 houdende gemeentelijke cultuurraad – erkenning en heroprichting (legislatuur 2019-2024);
      • De gemeenteraadsbeslissing van 04 juni 2019 houdende Gemeenschapscentrum Affligem – Raad van Bestuur – heroprichting en samenstelling (legislatuur 2019-2024);
      Besluit

      Artikel 1.
      De raad van bestuur van het “Gemeenschapscentrum Affligem”, zoals vastgesteld door de gemeenteraad van 04 juni 2019, wordt gewijzigd als volgt:

      * M.b.t. de afvaardiging van de inrichtende overheid:

      De heer Jonas Van Vaerenbergh, wonende Stuikberg 8 te 1790 Affligem, wordt voorgedragen   door de politieke fractie NV-A Affligem (in vervanging van dhr. Filip van Cauteren).

      Artikel 2.
      Afschrift van deze beslissing zal ter kennisgeving aan betrokkenen, evenals aan de voorzitter van de Cultuurraad, p/a Groeneweg 93 te 1790 Affligem, worden toegestuurd.

  • Intergemeentelijke samenwerkingsverbanden

    • TMVW - jaarverslag 2020 - kennisgeving

      Aanleiding
      • De e-mail van 18 juni 2021 vanwege Farys.
      Feiten, context, motivering
      • Het verzoek tot kennisgeving aan de gemeenteraad van het jaarverslag over 2020.
      Juridisch kader
      • Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41, lid 2, 4°;
      • De gemeenteraadsbeslissing van 05 februari 2019 houdende Tmvw ov – aanduiding van een vertegenwoordiging voor de algemene vergaderingen (legislatuur 2019-2024);
      • De gemeente is als vennoot aangesloten bij de Tmvw (Tussengemeentelijke Maatschappij der Vlaanderen voor Watervoorziening);
      • De statuten van Tmvw ov;
      • De email van 18 juni 2021 waarbij de gemeente wordt uitgenodigd het jaarverslag 2020 ter kennisgeving aan de gemeenteraad aan te bieden.
      Besluit

      De gemeenteraad neemt kennis van het jaarverslag van TMVW over het jaar 2020.

    • Cultuurregio Pajottenland en Zennevallei - kennisgeving verslag Raad van Bestuur van 19 maart 2021

      Aanleiding
      • De brief van 24 juli 2021 vanwege cultuurregio Pajottenland & Zennevallei.
      Feiten, context, motivering
      • Het verzoek tot kennisgeving aan college van burgemeester en schepenen en gemeenteraad van het verslag van de Raad van Bestuur van 19 maart 2021 (toegestuurd einde juli).
      Juridisch kader
      • Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41;
      • Het bovenlokaal cultuurdecreet van 15 juni 2018;
      • Het decreet houdende de ondersteuning van culturele erfgoedwerking in Vlaanderen van 24 februari 2017;
      • Het decreet van 12 juli 2013 houdende het onroerend erfgoed (aangehaald als: Onroerend-erfgoeddecreet), gewijzigd bij het decreet van 04 april 2014;
      • Het besluit van de Vlaamse Regering betreffende de uitvoering van het bovenlokaal cultuurdecreet van 15 juni 2018;
      • Het besluit van de Vlaamse Regering houdende de uitvoering van het Cultureelerfgoeddecreet van 24 februari 2017;
      • Het besluit van de Vlaamse Regering betreffende de uitvoering van het Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013;
      • De gemeenteraadsbeslissing van 04 juni 2019 houdende cultuurregio Pajottenland & Zennevallei – bevestiging van deelname aan de diverse “deelwerking van de Cultuurregio;
      • De gemeenteraadsbeslissing van 10 november 2015 houdende goedkeuring tot de toetreding tot projectvereniging Cultuurregio Pajottenland & Zennevallei;
      Besluit

      De gemeenteraad neemt kennis van het verslag van de Raad van Bestuur van Cultuurregio Pajottenland & Zennevallei van 19 maart 2021.

  • Toegevoegde punten

    • Advies van het Affligems Verkeers- en Mobiliteitsforum betreffende de toepassing van de voorrang van rechts op Affligems grondgebied.

      Aanleiding
      • E-mail van raadslid Jeroen Trappers - namens Groen Affligem  - 2 september 2021.
      Feiten, context, motivering
      • Gelet op het ontbreken van een recent en up to date Gemeentelijk mobiliteitsplan.
      Juridisch kader
      • Gelet op artikel 2 van het huishoudelijk reglement van het Affligems Verkeers- en Mobiliteitsforum.
      Besluit

      De gemeenteraad vraagt het advies van het Affligems Verkeers- en Mobiliteitsforum aangaande de toepassing van de voorrang van rechts.

      Op welke kruispunten zou de voorrang van rechts herzien moeten worden en waarom?

      Gelieve prioriteiten op te nemen in het advies.

    • Advies van het Affligems Verkeers- en Mobiliteitsforum betreffende de parkeerproblematiek in sommige straten van Affligem.

      Aanleiding
      • E-mail van raadslid Jeroen Trappers - namens Groen Affligem  - 2 september 2021.
      Feiten, context, motivering
      • Gelet op het ontbreken van een recent en up to date Gemeentelijk mobiliteitsplan.
      • De gemeenteraad vraagt het advies van het Affligems Verkeers- en Mobiliteitsforum aangaande de parkeerproblematiek in sommige straten van Affligem.

      • We vragen aan het AVM om zelf een geprioritiseerde inventarisering te maken van knelpunten en hierover advies te verlenen.

      Juridisch kader
      • Gelet op artikel 2 van het huishoudelijk reglement van het Affligems Verkeers- en Mobiliteitsforum.
      Besluit

      Verworpen met volgende stemming:

      • Voor – 7 stemmen: Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Elke Van den Winckel en Jeroen Trappers.
      • Tegen – 14 stemmen: Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Jill Rollier, Aster Van Avermaet, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Dirk Geeraerts en Gerda Van Geite.
  • Mondelinge vragen

    • Bijkomende mondelinge vragen - Stijn Stassijns – namens N-VA

      Aanleiding
      • E-mail van raadslid Stijn Stassijns - namens N-VA - 2 september 2021.
      Feiten, context, motivering
      1. Welke maatregelen heeft de gemeente Affligem genomen tegen eventuele problemen m.b.t. wateroverlast? We doelen hier niet op de initiatieven van hogere overheden, maar initiatieven die de gemeente zelf heeft genomen.

      2. Door het extreem natte weer gecombineerd met hoge temperaturen tiert het onkruid de laatste weken welig in onze straten en op de stoepen. De bestrijding van het onkruid is echter zeer arbeidsintensief. Voor N-VA  is het echter belangrijk dat het openbaar domein netjes onderhouden is.
        Wat is het plan van aanpak om het openbaar domein terug onkruidvrij te maken? Is er voldoende mankracht en/of materiaal voorzien bij de groendienst of wordt er hiervoor extra personeel aangeworven of materiaal ingezet? Welke veiligheidsinstructies krijgen onze werkmannen? Wat dienen ze te doen bij schade aan bijvoorbeeld geparkeerde voertuigen?

      3. Op 15 september om 19u is er een participatieoverleg m.b.t. het circulatieplan Essene.
        Waarom zijn de plaatsen beperkt en wat is het aantal dat maximaal kan deelnemen? Waarom kan er slecht 1 persoon per huishouden deelnemen? Er moet tot 5 dagen op voorhand ingeschreven worden. Als het maximum aantal plaatsen niet is bereikt kunnen dan toch meerdere personen per huishouden deelnemen? Zullen de gemeenteraadsleden of de leden van de commissie openbare werken uitgenodigd worden? Worden de leden van het mobiliteitsforum uitgenodigd?

      4. Hoe lang zal de Affligemse mondmaskerplicht (zoals beslist tijdens de gemeenteraad van 10 november 2020) nog gelden?
      Besluit

      De antwoorden op bovenstaande vragen vind je terug in het zittingsverslag van de gemeenteraad van 7 september 2021.

    • Bijkomende mondelinge vragen - Jeroen Trappers – namens Groen Affligem

      Aanleiding
      • E-mail van raadslid Jeroen Trappers - namens Groen Affligem  - 2 september 2021.
      Feiten, context, motivering
      1. Naar aanleiding van de overstromingen van deze zomer en het optreden van de Burgemeester op Ring TV hieromtrent stellen we volgende vragen:
        1. Welke concrete acties stelt het gemeentebestuur om een goed waterbeheer te stimuleren?
        2. Zal er een bestemmingswijziging worden doorgevoerd voor woonuitbreidingsgebieden gelegen in overstromingsgevoelige zones?
        3. Wat is de huidige voortgang voor het signaalgebied Spinnewiel?

      2. Er werd een mini-mobiliteitsstudie besteld rond de Ternatsestraat in Essene. Wat zijn hiervan de voorlopige resultaten? 

      3. Eenrichtingsverkeer Langestraat Hekelgem (Tussen Terlinden- en Boechoutstraat):
        1. Waarom werden de verkeersborden niet geplaatst zoals beslist werd op de gemeenteraad van 9 maart 2021. De verkeersborden C31 in Terlindenstraat en Bosstraat werden niet geplaatst. Het variabele bord C1 is zeer slecht leesbaar tenzij je er recht voorstaat. De onderborden (M5 en weergave uren van toepassing) werden niet geplaatst. Wat maakt dat fietsers en bromfietsers klasse A ook een omweg moeten volgen.
        2. Werd intussen aan het Affligems verkeers- en mobiliteitsforum gevraagd om voor de situatie alternatieven te onderzoeken?
      Besluit

      De antwoorden op bovenstaande vragen vind je terug in het zittingsverslag van de gemeenteraad van 7 september 2021.

  • Goedkeuring notulen vorige zitting

    • Notulen en zittingsverslag

      Besluit

      De notulen van de vorige zitting van 29 juni 2021 worden goedgekeurd.
      Het zittingsverslag van 29 juni 2021 wordt goedgekeurd.

Namens Gemeenteraad,

Frédéric Pipelers
algemeen directeur

Gerda Van Geite
voorzitter