Artikel 1.
De raad neemt kennis van de rapportering inzake de organisatiebeheersing 2020.
De gemeenteraad dient uitdrukkelijk in kennis gesteld te worden van de overeenkomst die de gemeente Affligem afsloot met de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid met het oog op het toekennen van een premie aan personen die recht hebben op een verhoogde tegemoetkoming inzake terugbetaling medische kosten, conform de voorwaarden gehanteerd door het RIZIV.
Artikel 1.
De gemeenteraad neemt kennis van de overeenkomst inzake de mededeling van persoonsgegevens door de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid voor de automatische toekenning van aanvullende rechten.
Artikel 2.
De betreffende overeenkomst maakt integraal deel uit van deze gemeenteraadsbeslissing.
Artikel 3.
Afschrift van deze beslissing wordt per mail toegestuurd aan de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid.
De opvolgingsrapportering moet de raadsleden een stand van zaken geven van de uitvoering van de prioritaire acties en moet ze toelaten om de evolutie van de uitgaven en de ontvangsten van het lopende jaar op te volgen en die te vergelijken met de planning.
Artikel 1.
De gemeenteraad neemt kennis van de opvolgingsrapportering over het eerste semester van 2021.
De huidige verzekeringspolissen van gemeente en OCMW Affligem lopen af op 31 december 2021 en dienen bijgevolg via een overheidsopdracht hernieuwd te worden. Aangezien er opnieuw meerjarige overeenkomsten zullen worden afgesloten en de totale uitgave van deze opdracht geraamd wordt op € 174.500,00, is de gemeenteraad bevoegd voor de goedkeuring van de lastvoorwaarden en de gunningswijze van de overheidsopdracht.
De gemeente treedt in deze opdracht op als aankoopcentrale die de overheidsopdracht plaatst voor de verzekeringsdiensten die voor haar als gemeente bestemd zijn, alsook voor deze die bestemd zijn voor het OCMW en de Affligemse kerkfabrieken.
Artikel 1.
Het bestek met nr. 2021157 en de raming voor de opdracht “Diverse risico-verzekeringen voor lokale besturen van Affligem ”, opgesteld door de Financiële dienst worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 174.500,00 incl. belastingen, bijdragen en kosten;
Artikel 2.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure;
Artikel 3.
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld en bekendgemaakt op nationaal niveau;
Artikel 4.
De gemeente wordt aangeduid als aankoopcentrale die de overheidsopdracht plaatst voor de verzekeringsdiensten die voor haar als gemeente bestemd zijn, alsook voor deze die bestemd zijn voor het OCMW en de Affligemse kerkfabrieken.
Artikel 5.
De financieel directeur wordt gemachtigd verduidelijkingen omtrent het bestek te verlenen aan de geïnteresseerde inschrijvers.
Artikel 6.
Afschrift van deze beslissing zal aan de financiële dienst worden gegeven.
Artikel 1.
In de Potaardestraat wordt het verkeer voor de weggebruikers geregeld en gesignaleerd zoals hierna bepaald.
Artikel 2.
§ 1. In de Potaardestraat wordt ter hoogte van huis nummer 3 een parkeerplaats voorbehouden voor voertuigen, die gebruikt worden door personen met een handicap en houder zijn van de speciale kaart bedoeld in artikel 27.4.3 van de Wegcode, of van het door artikel 27.4.1 hiermee gelijkgestelde document.
§ 2. Deze maatregel wordt gesignaleerd met het verkeersbord E9a (P-bord), aangevuld met een onderbord van het type VIId waarop het pictogram van een rolstoelgebruiker afgebeeld is en een onderbord Xc (opstaande pijl met bepaling van de afstand, zijnde 5 meter). Het pictogram mag op het verkeersbord afgebeeld worden. De parkeerplaats wordt duidelijk afgebakend op het wegdek.
Artikel 3.
De verkeerstekens waarvan sprake in dit reglement zullen worden geplaatst conform het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Artikel 4.
Dit reglement zal worden bekendgemaakt op de gemeentelijke website. Het treedt in werking door het aanbrengen van de vermelde verkeerstekens.
Artikel 5.
Een eensluidend afschrift van dit besluit zal worden verzonden naar:
Goedgekeurd met volgende stemming:
Artikel 1.
§ 1. Het verkeer, rijdende Lombeekstraat en komende uit de richting Meersstraat (Ternat), dient voorrang te verlenen aan iedere bestuurder die rijdt op de Lombeekstraat komende uit de richting centrum Essene.
§ 2. Deze maatregel wordt gesignaleerd middels het aanbrengen van de verkeersborden B19 (voorrang verlenen) en B21 (voorrang ten opzichte van het tegenliggende verkeer).
Verkeersbord B19 Verkeersbord B21
§ 3. Signalisatieplan
Artikel 2.
De verkeerstekens waarvan sprake in dit reglement zullen worden geplaatst conform het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Artikel 3.
Dit reglement zal worden bekendgemaakt op de gemeentelijke website. Het treedt in werking door het aanbrengen van de vermelde verkeerstekens.
Artikel 4.
Een eensluidend afschrift van dit besluit zal worden verzonden naar:
Goedgekeurd met volgende stemming:
Artikel 1.
In de Kleine Heideweg wordt het verkeer voor de weggebruikers geregeld en gesignaleerd zoals hierna bepaald.
Artikel 2.
§ 1. In de Kleine Heideweg wordt ter hoogte van huisnummer 22 een verkeersremmer geplaatst over de hele lengte van de straat.
§ 2. Deze maatregel wordt gesignaleerd ± 50 meter voor de verkeersremmer met het verkeersbord A14, aangevuld met een blauw onderbord met aanduiding van de afstand tot de verkeersremmer.
Artikel 3.
De verkeerstekens waarvan sprake in dit reglement zullen worden geplaatst conform het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Artikel 4.
Dit reglement zal worden bekendgemaakt op de gemeentelijke website. Het treedt in werking door het aanbrengen van de vermelde verkeerstekens.
Artikel 5.
Een eensluidend afschrift van dit besluit zal worden verzonden naar:
Goedgekeurd met volgende stemming:
Artikel 1.
De samenwerkingsovereenkomst met de Provincie Vlaams-Brabant (zie bijlage) wordt goedgekeurd.
Artikel 2.
Een afschrift van deze beslissing zal aan de dienst openbare werken en patrimonium worden bezorgd.
Artikel 3.
Een afschrift van deze beslissing zal worden toegestuurd aan de Provincie Vlaams-Brabant, gevestigd te 3010 Leuven, Provincieplein 1.
Artikel 1.
De gemeenteraad gaat akkoord met de verklaring tot het stellen van een gratis grondafstand met een oppervlakte van 32ca aan de gemeente, zoals voorzien in de omgevingsaanvraag 2021/0012-VK van 7 juni 2021, voor het afleveren van een omgevingsvergunning voor verkavelen van bedoelde grond, Terlindenstraat 50 te 1790 Affligem met als kadastrale omschrijving afdeling 1-Hekelgem / sectie A nr. 600L - 629D, ingediend door Philippe Vandendriessche wonende Melder-Dorp 13 te 9310 Aalst.
Artikel 2.
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van dit besluit overeenkomstig artikel 18 en 19 van het decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019, en behoudens administratief beroep, met de realisatie van de gewijzigde gemeenteweg, overeenkomstig artikel 26, 27, 28 en 29 van het aangehaalde decreet.
Artikel 3.
Een afschrift van deze beslissing zal worden opgeladen op het omgevingsloket.
Naar aanleiding van het ontslag van de heer Filip Van Cauteren, lid van de raad van bestuur van het "Gemeenschapscentrum Affligem", afgevaardigde voor NV-A Affligem, dient een vervanger te worden aangeduid.
Artikel 1.
De raad van bestuur van het “Gemeenschapscentrum Affligem”, zoals vastgesteld door de gemeenteraad van 04 juni 2019, wordt gewijzigd als volgt:
* M.b.t. de afvaardiging van de inrichtende overheid:
De heer Jonas Van Vaerenbergh, wonende Stuikberg 8 te 1790 Affligem, wordt voorgedragen door de politieke fractie NV-A Affligem (in vervanging van dhr. Filip van Cauteren).
Artikel 2.
Afschrift van deze beslissing zal ter kennisgeving aan betrokkenen, evenals aan de voorzitter van de Cultuurraad, p/a Groeneweg 93 te 1790 Affligem, worden toegestuurd.
De gemeenteraad neemt kennis van het jaarverslag van TMVW over het jaar 2020.
De gemeenteraad neemt kennis van het verslag van de Raad van Bestuur van Cultuurregio Pajottenland & Zennevallei van 19 maart 2021.
De gemeenteraad vraagt het advies van het Affligems Verkeers- en Mobiliteitsforum aangaande de toepassing van de voorrang van rechts.
Op welke kruispunten zou de voorrang van rechts herzien moeten worden en waarom?
Gelieve prioriteiten op te nemen in het advies.
De gemeenteraad vraagt het advies van het Affligems Verkeers- en Mobiliteitsforum aangaande de parkeerproblematiek in sommige straten van Affligem.
We vragen aan het AVM om zelf een geprioritiseerde inventarisering te maken van knelpunten en hierover advies te verlenen.
Verworpen met volgende stemming:
De antwoorden op bovenstaande vragen vind je terug in het zittingsverslag van de gemeenteraad van 7 september 2021.
De antwoorden op bovenstaande vragen vind je terug in het zittingsverslag van de gemeenteraad van 7 september 2021.
De notulen van de vorige zitting van 29 juni 2021 worden goedgekeurd.
Het zittingsverslag van 29 juni 2021 wordt goedgekeurd.
Namens Gemeenteraad,
Frédéric Pipelers
algemeen directeur
Gerda Van Geite
voorzitter