Terug
Gepubliceerd op 28/04/2025

Besluit  Gemeenteraad

di 22/04/2025 - 20:00

Belasting op het huis-aan-huis verspreiden van niet-geadresseerd reclamedrukwerk en daarmee gelijkgestelde producten - aanslagjaar 2025 - wijziging

Aanwezig: Lander De Backer, voorzitter
Walter De Donder, burgemeester
Tim Herzeel, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Herman Steppe, Schepenen
Denise De Paepe, voorzitter bijzonder comité voor de sociale dienst
Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Dirk Geeraerts, Bart Van Rossem, Maxime Buelens, Rani Berlo, Rita Van den Abbeel, Pascal Biesback, Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Bert De Roeck, Elke Peeters, Ludwig Stylemans, Jonas Van Vaerenbergh, Thierry Timmermans, Gemeenteraad
Frédéric Pipelers, algemeen directeur
Verontschuldigd: Jill Rollier, raadslid gemeenteraad
Aanleiding
  • De gemeente wenst een belasting te heffen op het huis-aan-huis verspreiden van niet-geadresseerd reclamedrukwerk en daarmee gelijkgestelde producten, met als doel enerzijds te zorgen voor minder en gerichtere reclame en anderzijds bij te dragen aan de gezonde financiële toestand van de gemeente.
  • Nieuwsbrief ontvangen van Agentschap Binnenlands Bestuur - Lokale Financiën op 21 februari 2025 met vermelding dat er een uiterste aangiftedatum voor de indiening van de aangifte moet vermeld worden in het belastingreglement.
Feiten, context, motivering
  • Huis-aan-huis bedeling van reclamebladen brengt veel papierafval met zich mee;
  • Papier van reclamebladen komt bovendien regelmatig op de openbare wegen terecht;
  • Wekelijkse of tweewekelijkse bedelingen brengen meer papieroverlast met zich mee dan sporadische bedelingen;
  • Er dient onderscheid gemaakt te worden tussen bedelingen met een algemeen informatief karakter (zoals o.a. politieke pamfletten) en de bedelingen met een louter handelskarakter, omdat de bedelingen met een algemeen informatief karakter geacht worden voor een groter deel van de ontvangers van nut te zijn;
  • Er dient onderscheid gemaakt te worden tussen niet-geadresseerd drukwerk (zoals reclamefolders) en geadresseerd drukwerk (zoals kranten, tijdschriften en geadresseerde reclamefolders), omdat dergelijk geadresseerd drukwerk verstuurd wordt op uitdrukkelijke vraag van de ontvanger. Daarentegen, inwoners die geen niet-geadresseerd drukwerk wensen te ontvangen, dienen hiervoor zelf actie te ondernemen, wat met zich meebrengt dat er automatisch veel meer onnodig niet-geadresseerd drukwerk wordt verspreid;
  • De belasting heeft onder meer tot doel te zorgen voor minder en gerichtere reclame;
  • Het opnemen van de in het reglement voorziene vrijstellingen is, gelet op bovenstaande argumenten, verzoenbaar met de aard en het doel van de belasting;
  • Conform het huidig reglement is de belasting verschuldigd door de fysieke persoon of de rechtspersoon die de opdracht gaf aan de drukker om te drukken, of die opdracht gaf om het gelijkgestelde product te produceren. Bij gebrek aan aangifte, is de belasting verschuldigd door de persoon die op het drukwerk als verantwoordelijke uitgever wordt vermeld. Wanneer de uitgever in het buitenland is gevestigd, kan dit leiden tot buitensporig hoge betekeningskosten ten opzichte van de in te vorderen sommen. Om deze bijkomende kosten voor de eindbetaler te beperken en de efficiënte invordering te faciliteren, dient de aanduiding van de belastingplichtigen in het belastingreglement aangepast te worden;
  • De financiële toestand van de gemeente rechtvaardigt de heffing van rendabele belastingen.
  • In ons huidig belastingreglement is de aangifteplicht niet concreet genoeg omschreven, waardoor een wijziging van het belastingreglement zich opdringt.
Juridisch kader
  • Decreet lokaal bestuur;
  • Decreet van 30 mei 2008, de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, gewijzigd bij decreet van 28 mei 2010 en 17 februari 2012;
  • Omzendbrief KB/ABB 2019/2 van 15 februari 2019, de gemeentefiscaliteit;
  • Gemeenteraadsbeslissing van 7 december 2021 - belasting op het huis-aan-huis verspreiden van niet-geadresseerd reclamedrukwerk en daarmee gelijkgestelde producten - aanslagjaren 2022 tot en met 2025 - wijziging.
Financieel kader
  • In het meerjarenplan is een jaarlijks ontvangstenkrediet van € 100.000,00 voorzien op budgetsleutel GBB/0020-00/7342400.
Publieke stemming
Aanwezig: Lander De Backer, Walter De Donder, Tim Herzeel, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Herman Steppe, Denise De Paepe, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Dirk Geeraerts, Bart Van Rossem, Maxime Buelens, Rani Berlo, Rita Van den Abbeel, Pascal Biesback, Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Bert De Roeck, Elke Peeters, Ludwig Stylemans, Jonas Van Vaerenbergh, Thierry Timmermans, Frédéric Pipelers
Voorstanders: Lander De Backer, Walter De Donder, Tim Herzeel, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Herman Steppe, Denise De Paepe, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Dirk Geeraerts, Bart Van Rossem, Maxime Buelens, Rani Berlo, Rita Van den Abbeel, Pascal Biesback, Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Bert De Roeck, Elke Peeters, Ludwig Stylemans
Onthouders: Jonas Van Vaerenbergh, Thierry Timmermans
Resultaat: Met 20 stemmen voor, 2 onthoudingen
Besluit

Met 20 stemmen voor (Lander De Backer, Walter De Donder, Tim Herzeel, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Herman Steppe, Denise De Paepe, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Dirk Geeraerts, Bart Van Rossem, Maxime Buelens, Rani Berlo, Rita Van den Abbeel, Pascal Biesback, Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Bert De Roeck, Elke Peeters, Ludwig Stylemans), 2 onthoudingen (Jonas Van Vaerenbergh, Thierry Timmermans)

 

Artikel 1.

Er wordt met ingang van heden ten behoeve van de gemeente voor het aanslagjaar 2025 een belasting geheven op het huis-aan-huis verspreiden van niet-geadresseerd reclamedrukwerk en daarmee gelijkgestelde producten.

 

Artikel 2 - definities.

Reclamedrukwerk: elke publicatie die er toe strekt bekendheid te geven aan commerciële activiteiten, handelszaken en merknamen en die er op gericht is potentiële klanten te bewegen gebruik te maken van de aangeboden diensten en/of producten.

Huis-aan-huis verspreiding: het systematisch achterlaten van het niet-geadresseerd drukwerk in de brievenbussen van woningen en/of gebouwen, zonder enig initiatief van de bestemmeling.

Gelijkgestelde producten: alle stalen en reclamedragers, door de adverteerder aangeboden, die diensten, producten of transacties doen gebruiken, verbruiken of aankopen. De opsomming is niet limitatief.

Niet-geadresseerd drukwerk: ieder drukwerk dat niet in een omslag met onuitwisbare vermelding van de naam en het adres van de bestemmeling wordt besteld.

 

Collectieve adresaanduiding per straat of gedeeltelijke adresvermelding wordt niet beschouwd als zijnde geadresseerd.

Indien verscheidene reclamedrukwerken samen worden verspreid zonder dat ze op een permanente of vaste wijze één geheel vormen, wordt ieder reclamedrukwerk als apart exemplaar beschouwd.

 

Eén geheel: de reclamedrukwerken die ofwel in een catalogus of een blaadje zijn opgenomen ofwel aaneen geniet of geplakt zijn waardoor de reclamedrukwerken niet losbladig zijn of waarbij het geheel een eenheid qua vorm, kleur, lay-out of ander stijlkenmerk vertoont.

 

Indien verscheidene reclamedrukwerken die qua vorm, kleur, lay-out of ander stijlkenmerk als afzonderlijk kunnen worden beschouwd en waarbij de meerderheid van de verscheidene reclamedrukwerken elk afzonderlijk toebehoren aan afzonderlijke adverteerders, op een in het vorige lid vermelde wijze zijn samengebracht en waarbij het geheel geen eenheid qua vorm, kleur, lay-out of ander stijlkenmerk vertoont, wordt ieder van die afzonderlijke reclamedrukwerken als een apart exemplaar beschouwd.

 

Regionale pers: bladen waarvan de oppervlakte voor 30% of meer wordt ingenomen door een vast redactioneel gedeelte dat lokaal informatief nieuws zonder handelskarakter bevat inzake cultuur, sport en politiek over de gemeente Affligem en haar buurgemeenten.

Bladgrootte:

Eén blad = maximum één A4 (21 cm x 29,7 cm). Als de bladgrootte kleiner is dan één A4 wordt elk blad beschouwd als één blad.

Van zodra de bladgrootte de afmetingen van een A4 overschrijdt en niet groter is dan een A3, wordt elk blad beoordeeld als twee bladen.

Van zodra de bladgrootte de afmetingen van een A3 (29,7 cm x 42 cm) overschrijdt, wordt elk blad beoordeeld als drie bladen.

 

Artikel 3 - belastingplichtige.

De belasting is verschuldigd door de verantwoordelijke uitgever. Wanneer de verantwoordelijke uitgever geen aangifte gedaan heeft of niet gekend is, is de belasting in afnemende volgorde verschuldigd door de genieter wiens naam, logo of embleem het niet-geadresseerde drukwerk of gelijkgesteld product draagt, de opdrachtgever van de verdeler of de verdeler zelf.

Indien de verantwoordelijke uitgever in het buitenland is gevestigd, is de belasting verschuldigd door de Belgische vestiging van de verantwoordelijke uitgever. Wanneer er geen Belgische vestiging is, is de belasting in afnemende volgorde verschuldigd door de genieter wiens naam, logo of embleem het niet-geadresseerd drukwerk of gelijkgesteld product draagt, de opdrachtgever van de verdeler of de verdeler zelf.

De genieter wiens naam, logo of embleem het niet geadresseerde drukwerk of gelijkgesteld product draagt is steeds hoofdelijk gehouden tot betaling van de belasting.

 

Artikel 4 - aanslagvoet.

De belasting wordt als volgt vastgesteld:

- € 0,025 per verspreid exemplaar beperkt tot tweebladig drukwerk;

- € 0,065 per verspreid exemplaar vanaf driebladig drukwerk.

 

Artikel 5 - berekening.

Het te betalen bedrag is verschuldigd telkens er een huis-aan-huisverspreiding van reclamedrukwerk of een daarmee gelijkgesteld product plaatsvindt. Het wordt bekomen door het in artikel 4 vermelde belastingtarief te vermenigvuldigen met het aantal brievenbussen waarover het drukwerk verdeeld wordt. Indien er slechts in een bepaald deel van de gemeente wordt verspreid, dan worden alleen de brievenbussen in dit deel in rekening gebracht. Het aantal brievenbussen wordt opgevraagd bij Bpost en wordt vastgesteld door het college van burgemeester en schepenen in het eerste kwartaal van elk dienstjaar.

 

Artikel 6 - vrijstellingen.

Zijn van de belasting vrijgesteld:

  • publicaties zonder commerciële doeleinden van socio-culturele verenigingen, levensbeschouwelijke verenigingen, sport- en jeugdverenigingen en adviesraden erkend door het gemeentebestuur, wanneer de publicatie uitsluitend gaat over de eigen activiteiten;
  • publicaties van politieke partijen;
  • publiciteit gevoerd door vormingsinstellingen en plaatselijke onderwijsinstellingen;
  • drukwerk van eenzelfde handelszaak/merknaam met een maximum van 12 bladen dat niet meer dan 4 maal per kalenderjaar wordt uitgegeven. De vrijstelling vervalt integraal van zodra:
    • het drukwerk meer dan 4 maal per kalenderjaar wordt bedeeld;
    • het drukwerk één maal het maximum van 12 bladen overschrijdt;
  • regionale pers waarvan maximum 15 edities per jaar bedeeld worden.

 

Artikel 7 - aangifteverplichting.

De belastingplichtige moet binnen de 15 dagen na elk verstreken kwartaal bij het gemeentebestuur aangifte doen van de in het kwartaal verspreide drukwerken, d.i. uiterlijk op 15 april, 15 juli en 15 oktober van het aanslagjaar en 15 januari van het jaar dat volgt op het aanslagjaar. De aangifte bevat alle noodzakelijke inlichtingen voor het vestigen van de aanslag. Het aangifteformulier is beschikbaar op de gemeentelijke website https://affligem.be/bestuur-en-diensten/reglementen/belastingen-en-retributies of is op eenvoudig verzoek bij het gemeentebestuur verkrijgbaar.

 

Als aangiftedatum geldt de datum van verzending of - bij afgifte - de datum vermeld op het ontvangstbewijs. Valt de uiterste aangiftedatum op een zaterdag of een zondag, dan wordt de vervaldag naar de eerstvolgende werkdag verplaatst.

 

Hierbij dient de belastingplichtige alle noodzakelijke gegevens ter beschikking te stellen, meer bepaald een specimen van het te verspreiden drukwerk, een verklaring van het aantal exemplaren en een overzicht van de straten waar het drukwerk zal verspreid worden.

 

Voor de periodieke verspreiding mag de aangifte bij voorbaat gedaan worden voor een volledig aanslagjaar (= een periode van hoogstens twaalf maanden).

 

Bij gebreke van een aangifte binnen de vastgestelde termijn of bij onvolledige, onjuiste of onnauwkeurige aangifte wordt de belastingplichtige ambtshalve belast volgens de gegevens waarover het gemeentebestuur beschikt, onverminderd het recht van bezwaar en beroep.

 

Vooraleer over te gaan tot ambtshalve vaststelling van de belasting zal het college van burgemeester en schepenen per aangetekende brief aan de belastingplichtige de motieven om gebruik te maken van deze procedure, de elementen waarop deze procedure wordt gebaseerd en de wijze van bepalen van de elementen, alsook het bedrag van de belasting meedelen.

 

De belastingplichtige beschikt over een termijn van dertig dagen, volgend op de datum van de verzending van de betekening, om de bewijzen van tegendeel schriftelijk mee te delen. Zo niet wordt de belasting vastgesteld op basis van het aantal brievenbussen bij de vastgestelde bedeling per deelgemeente.

 

De ambtshalve ingekohierde belasting wordt verhoogd met een bedrag gelijk aan de verschuldigde belasting, onverminderd de verschuldigde belasting en de verwijlintresten. Het bedrag van deze verhoging wordt eveneens ingekohierd.

 

Artikel 8 - wijze van invordering.

De belasting wordt ingevorderd door middel van een kohier en is betaalbaar binnen de twee maanden na verzending van het aanslagbiljet. Het bedrag van de belasting mag vanaf de dag van de verspreiding worden ingekohierd.


Artikel 9.

De gemeenteraadsbeslissing van 7 december 2021, houdende wijziging van het belastingreglement op het huis-aan-huis verspreiden van niet-geadresseerd reclamedrukwerk en daarmee gelijkgestelde producten - aanslagjaren 2022 tot en met 2025, wordt opgeheven met ingang van de inwerkingtreding van voorliggend belastingreglement.

 

Artikel 10.

Deze beslissing wordt op de gemeentelijke website bekendgemaakt.

 

Artikel 11.

Afschrift van deze beslissing wordt via het digitaal loket aan de heer provinciegouverneur toegestuurd.