Terug
Gepubliceerd op 15/05/2025

Notulen  Gemeenteraad

di 22/04/2025 - 20:00 Raadzaal
Aanwezig: Lander De Backer, voorzitter
Walter De Donder, burgemeester
Tim Herzeel, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Herman Steppe, Schepenen
Denise De Paepe, voorzitter bijzonder comité voor de sociale dienst
Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Dirk Geeraerts, Bart Van Rossem, Maxime Buelens, Rani Berlo, Rita Van den Abbeel, Pascal Biesback, Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Bert De Roeck, Elke Peeters, Ludwig Stylemans, Jonas Van Vaerenbergh, Thierry Timmermans, Gemeenteraad
Frédéric Pipelers, algemeen directeur
Verontschuldigd: Jill Rollier, raadslid gemeenteraad
  • Secretariaat

    • Kennisname benoeming en eedaflegging van burgemeester Walter De Donder.

      Aanleiding
      • Op 13 oktober 2024 vonden de gemeenteraadsverkiezingen plaats;
      • In de installatievergadering van de gemeenteraad op donderdag 5 december 2024 werd Walter De Donder aangeduid als aangewezen burgemeester;
      • Intussen werd hij bij ministerieel besluit benoemd tot burgemeester van Affligem en legde hij de eed af bij de gouverneur;
      • De gemeenteraad dient kennis te nemen van dit benoemingsbesluit en de eedaflegging van de benoemde burgemeester.
      Feiten, context, motivering
      • Bij besluit van 30 januari 2025 van de Vlaamse minister van Binnenland, Steden- en Plattelandsbeleid, Samenleven, Integratie en Inburgering, Bestuurszaken, Sociale Economie en Zeevisserij werd Walter De Donder benoemd tot burgemeester van de gemeente Affligem;
      • Op 11 februari 2025 legde de benoemde burgemeester de eed af in handen van de provinciegouverneur van Vlaams-Brabant.
      Juridisch kader
      • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 - artikel 58 betreffende de benoeming van de burgemeester;
      • De nieuwe gemeentewet - artikel 13.
      Besluit

      Enig artikel.

      De gemeenteraad neemt kennis van het benoemingsbesluit en de eedaflegging van Walter De Donder als burgemeester van de gemeente Affligem.

  • Financiele dienst

    • Belasting op het huis-aan-huis verspreiden van niet-geadresseerd reclamedrukwerk en daarmee gelijkgestelde producten - aanslagjaar 2025 - wijziging

      Aanleiding
      • De gemeente wenst een belasting te heffen op het huis-aan-huis verspreiden van niet-geadresseerd reclamedrukwerk en daarmee gelijkgestelde producten, met als doel enerzijds te zorgen voor minder en gerichtere reclame en anderzijds bij te dragen aan de gezonde financiële toestand van de gemeente.
      • Nieuwsbrief ontvangen van Agentschap Binnenlands Bestuur - Lokale Financiën op 21 februari 2025 met vermelding dat er een uiterste aangiftedatum voor de indiening van de aangifte moet vermeld worden in het belastingreglement.
      Feiten, context, motivering
      • Huis-aan-huis bedeling van reclamebladen brengt veel papierafval met zich mee;
      • Papier van reclamebladen komt bovendien regelmatig op de openbare wegen terecht;
      • Wekelijkse of tweewekelijkse bedelingen brengen meer papieroverlast met zich mee dan sporadische bedelingen;
      • Er dient onderscheid gemaakt te worden tussen bedelingen met een algemeen informatief karakter (zoals o.a. politieke pamfletten) en de bedelingen met een louter handelskarakter, omdat de bedelingen met een algemeen informatief karakter geacht worden voor een groter deel van de ontvangers van nut te zijn;
      • Er dient onderscheid gemaakt te worden tussen niet-geadresseerd drukwerk (zoals reclamefolders) en geadresseerd drukwerk (zoals kranten, tijdschriften en geadresseerde reclamefolders), omdat dergelijk geadresseerd drukwerk verstuurd wordt op uitdrukkelijke vraag van de ontvanger. Daarentegen, inwoners die geen niet-geadresseerd drukwerk wensen te ontvangen, dienen hiervoor zelf actie te ondernemen, wat met zich meebrengt dat er automatisch veel meer onnodig niet-geadresseerd drukwerk wordt verspreid;
      • De belasting heeft onder meer tot doel te zorgen voor minder en gerichtere reclame;
      • Het opnemen van de in het reglement voorziene vrijstellingen is, gelet op bovenstaande argumenten, verzoenbaar met de aard en het doel van de belasting;
      • Conform het huidig reglement is de belasting verschuldigd door de fysieke persoon of de rechtspersoon die de opdracht gaf aan de drukker om te drukken, of die opdracht gaf om het gelijkgestelde product te produceren. Bij gebrek aan aangifte, is de belasting verschuldigd door de persoon die op het drukwerk als verantwoordelijke uitgever wordt vermeld. Wanneer de uitgever in het buitenland is gevestigd, kan dit leiden tot buitensporig hoge betekeningskosten ten opzichte van de in te vorderen sommen. Om deze bijkomende kosten voor de eindbetaler te beperken en de efficiënte invordering te faciliteren, dient de aanduiding van de belastingplichtigen in het belastingreglement aangepast te worden;
      • De financiële toestand van de gemeente rechtvaardigt de heffing van rendabele belastingen.
      • In ons huidig belastingreglement is de aangifteplicht niet concreet genoeg omschreven, waardoor een wijziging van het belastingreglement zich opdringt.
      Juridisch kader
      • Decreet lokaal bestuur;
      • Decreet van 30 mei 2008, de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, gewijzigd bij decreet van 28 mei 2010 en 17 februari 2012;
      • Omzendbrief KB/ABB 2019/2 van 15 februari 2019, de gemeentefiscaliteit;
      • Gemeenteraadsbeslissing van 7 december 2021 - belasting op het huis-aan-huis verspreiden van niet-geadresseerd reclamedrukwerk en daarmee gelijkgestelde producten - aanslagjaren 2022 tot en met 2025 - wijziging.
      Financieel kader
      • In het meerjarenplan is een jaarlijks ontvangstenkrediet van € 100.000,00 voorzien op budgetsleutel GBB/0020-00/7342400.
      Publieke stemming
      Aanwezig: Lander De Backer, Walter De Donder, Tim Herzeel, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Herman Steppe, Denise De Paepe, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Dirk Geeraerts, Bart Van Rossem, Maxime Buelens, Rani Berlo, Rita Van den Abbeel, Pascal Biesback, Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Bert De Roeck, Elke Peeters, Ludwig Stylemans, Jonas Van Vaerenbergh, Thierry Timmermans, Frédéric Pipelers
      Voorstanders: Lander De Backer, Walter De Donder, Tim Herzeel, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Herman Steppe, Denise De Paepe, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Dirk Geeraerts, Bart Van Rossem, Maxime Buelens, Rani Berlo, Rita Van den Abbeel, Pascal Biesback, Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Bert De Roeck, Elke Peeters, Ludwig Stylemans
      Onthouders: Jonas Van Vaerenbergh, Thierry Timmermans
      Resultaat: Met 20 stemmen voor, 2 onthoudingen
      Besluit

      Met 20 stemmen voor (Lander De Backer, Walter De Donder, Tim Herzeel, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Herman Steppe, Denise De Paepe, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Dirk Geeraerts, Bart Van Rossem, Maxime Buelens, Rani Berlo, Rita Van den Abbeel, Pascal Biesback, Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Bert De Roeck, Elke Peeters, Ludwig Stylemans), 2 onthoudingen (Jonas Van Vaerenbergh, Thierry Timmermans)

       

      Artikel 1.

      Er wordt met ingang van heden ten behoeve van de gemeente voor het aanslagjaar 2025 een belasting geheven op het huis-aan-huis verspreiden van niet-geadresseerd reclamedrukwerk en daarmee gelijkgestelde producten.

       

      Artikel 2 - definities.

      Reclamedrukwerk: elke publicatie die er toe strekt bekendheid te geven aan commerciële activiteiten, handelszaken en merknamen en die er op gericht is potentiële klanten te bewegen gebruik te maken van de aangeboden diensten en/of producten.

      Huis-aan-huis verspreiding: het systematisch achterlaten van het niet-geadresseerd drukwerk in de brievenbussen van woningen en/of gebouwen, zonder enig initiatief van de bestemmeling.

      Gelijkgestelde producten: alle stalen en reclamedragers, door de adverteerder aangeboden, die diensten, producten of transacties doen gebruiken, verbruiken of aankopen. De opsomming is niet limitatief.

      Niet-geadresseerd drukwerk: ieder drukwerk dat niet in een omslag met onuitwisbare vermelding van de naam en het adres van de bestemmeling wordt besteld.

       

      Collectieve adresaanduiding per straat of gedeeltelijke adresvermelding wordt niet beschouwd als zijnde geadresseerd.

      Indien verscheidene reclamedrukwerken samen worden verspreid zonder dat ze op een permanente of vaste wijze één geheel vormen, wordt ieder reclamedrukwerk als apart exemplaar beschouwd.

       

      Eén geheel: de reclamedrukwerken die ofwel in een catalogus of een blaadje zijn opgenomen ofwel aaneen geniet of geplakt zijn waardoor de reclamedrukwerken niet losbladig zijn of waarbij het geheel een eenheid qua vorm, kleur, lay-out of ander stijlkenmerk vertoont.

       

      Indien verscheidene reclamedrukwerken die qua vorm, kleur, lay-out of ander stijlkenmerk als afzonderlijk kunnen worden beschouwd en waarbij de meerderheid van de verscheidene reclamedrukwerken elk afzonderlijk toebehoren aan afzonderlijke adverteerders, op een in het vorige lid vermelde wijze zijn samengebracht en waarbij het geheel geen eenheid qua vorm, kleur, lay-out of ander stijlkenmerk vertoont, wordt ieder van die afzonderlijke reclamedrukwerken als een apart exemplaar beschouwd.

       

      Regionale pers: bladen waarvan de oppervlakte voor 30% of meer wordt ingenomen door een vast redactioneel gedeelte dat lokaal informatief nieuws zonder handelskarakter bevat inzake cultuur, sport en politiek over de gemeente Affligem en haar buurgemeenten.

      Bladgrootte:

      Eén blad = maximum één A4 (21 cm x 29,7 cm). Als de bladgrootte kleiner is dan één A4 wordt elk blad beschouwd als één blad.

      Van zodra de bladgrootte de afmetingen van een A4 overschrijdt en niet groter is dan een A3, wordt elk blad beoordeeld als twee bladen.

      Van zodra de bladgrootte de afmetingen van een A3 (29,7 cm x 42 cm) overschrijdt, wordt elk blad beoordeeld als drie bladen.

       

      Artikel 3 - belastingplichtige.

      De belasting is verschuldigd door de verantwoordelijke uitgever. Wanneer de verantwoordelijke uitgever geen aangifte gedaan heeft of niet gekend is, is de belasting in afnemende volgorde verschuldigd door de genieter wiens naam, logo of embleem het niet-geadresseerde drukwerk of gelijkgesteld product draagt, de opdrachtgever van de verdeler of de verdeler zelf.

      Indien de verantwoordelijke uitgever in het buitenland is gevestigd, is de belasting verschuldigd door de Belgische vestiging van de verantwoordelijke uitgever. Wanneer er geen Belgische vestiging is, is de belasting in afnemende volgorde verschuldigd door de genieter wiens naam, logo of embleem het niet-geadresseerd drukwerk of gelijkgesteld product draagt, de opdrachtgever van de verdeler of de verdeler zelf.

      De genieter wiens naam, logo of embleem het niet geadresseerde drukwerk of gelijkgesteld product draagt is steeds hoofdelijk gehouden tot betaling van de belasting.

       

      Artikel 4 - aanslagvoet.

      De belasting wordt als volgt vastgesteld:

      - € 0,025 per verspreid exemplaar beperkt tot tweebladig drukwerk;

      - € 0,065 per verspreid exemplaar vanaf driebladig drukwerk.

       

      Artikel 5 - berekening.

      Het te betalen bedrag is verschuldigd telkens er een huis-aan-huisverspreiding van reclamedrukwerk of een daarmee gelijkgesteld product plaatsvindt. Het wordt bekomen door het in artikel 4 vermelde belastingtarief te vermenigvuldigen met het aantal brievenbussen waarover het drukwerk verdeeld wordt. Indien er slechts in een bepaald deel van de gemeente wordt verspreid, dan worden alleen de brievenbussen in dit deel in rekening gebracht. Het aantal brievenbussen wordt opgevraagd bij Bpost en wordt vastgesteld door het college van burgemeester en schepenen in het eerste kwartaal van elk dienstjaar.

       

      Artikel 6 - vrijstellingen.

      Zijn van de belasting vrijgesteld:

      • publicaties zonder commerciële doeleinden van socio-culturele verenigingen, levensbeschouwelijke verenigingen, sport- en jeugdverenigingen en adviesraden erkend door het gemeentebestuur, wanneer de publicatie uitsluitend gaat over de eigen activiteiten;
      • publicaties van politieke partijen;
      • publiciteit gevoerd door vormingsinstellingen en plaatselijke onderwijsinstellingen;
      • drukwerk van eenzelfde handelszaak/merknaam met een maximum van 12 bladen dat niet meer dan 4 maal per kalenderjaar wordt uitgegeven. De vrijstelling vervalt integraal van zodra:
        • het drukwerk meer dan 4 maal per kalenderjaar wordt bedeeld;
        • het drukwerk één maal het maximum van 12 bladen overschrijdt;
      • regionale pers waarvan maximum 15 edities per jaar bedeeld worden.

       

      Artikel 7 - aangifteverplichting.

      De belastingplichtige moet binnen de 15 dagen na elk verstreken kwartaal bij het gemeentebestuur aangifte doen van de in het kwartaal verspreide drukwerken, d.i. uiterlijk op 15 april, 15 juli en 15 oktober van het aanslagjaar en 15 januari van het jaar dat volgt op het aanslagjaar. De aangifte bevat alle noodzakelijke inlichtingen voor het vestigen van de aanslag. Het aangifteformulier is beschikbaar op de gemeentelijke website https://affligem.be/bestuur-en-diensten/reglementen/belastingen-en-retributies of is op eenvoudig verzoek bij het gemeentebestuur verkrijgbaar.

       

      Als aangiftedatum geldt de datum van verzending of - bij afgifte - de datum vermeld op het ontvangstbewijs. Valt de uiterste aangiftedatum op een zaterdag of een zondag, dan wordt de vervaldag naar de eerstvolgende werkdag verplaatst.

       

      Hierbij dient de belastingplichtige alle noodzakelijke gegevens ter beschikking te stellen, meer bepaald een specimen van het te verspreiden drukwerk, een verklaring van het aantal exemplaren en een overzicht van de straten waar het drukwerk zal verspreid worden.

       

      Voor de periodieke verspreiding mag de aangifte bij voorbaat gedaan worden voor een volledig aanslagjaar (= een periode van hoogstens twaalf maanden).

       

      Bij gebreke van een aangifte binnen de vastgestelde termijn of bij onvolledige, onjuiste of onnauwkeurige aangifte wordt de belastingplichtige ambtshalve belast volgens de gegevens waarover het gemeentebestuur beschikt, onverminderd het recht van bezwaar en beroep.

       

      Vooraleer over te gaan tot ambtshalve vaststelling van de belasting zal het college van burgemeester en schepenen per aangetekende brief aan de belastingplichtige de motieven om gebruik te maken van deze procedure, de elementen waarop deze procedure wordt gebaseerd en de wijze van bepalen van de elementen, alsook het bedrag van de belasting meedelen.

       

      De belastingplichtige beschikt over een termijn van dertig dagen, volgend op de datum van de verzending van de betekening, om de bewijzen van tegendeel schriftelijk mee te delen. Zo niet wordt de belasting vastgesteld op basis van het aantal brievenbussen bij de vastgestelde bedeling per deelgemeente.

       

      De ambtshalve ingekohierde belasting wordt verhoogd met een bedrag gelijk aan de verschuldigde belasting, onverminderd de verschuldigde belasting en de verwijlintresten. Het bedrag van deze verhoging wordt eveneens ingekohierd.

       

      Artikel 8 - wijze van invordering.

      De belasting wordt ingevorderd door middel van een kohier en is betaalbaar binnen de twee maanden na verzending van het aanslagbiljet. Het bedrag van de belasting mag vanaf de dag van de verspreiding worden ingekohierd.


      Artikel 9.

      De gemeenteraadsbeslissing van 7 december 2021, houdende wijziging van het belastingreglement op het huis-aan-huis verspreiden van niet-geadresseerd reclamedrukwerk en daarmee gelijkgestelde producten - aanslagjaren 2022 tot en met 2025, wordt opgeheven met ingang van de inwerkingtreding van voorliggend belastingreglement.

       

      Artikel 10.

      Deze beslissing wordt op de gemeentelijke website bekendgemaakt.

       

      Artikel 11.

      Afschrift van deze beslissing wordt via het digitaal loket aan de heer provinciegouverneur toegestuurd.

    • Belasting op aanplakborden en overige vaststaande reclameconstructies op de openbare weg - aanslagjaar 2025 - wijziging

      Aanleiding
      • De gemeente wenst een belasting te heffen op aanplakborden en overige vaststaande reclameconstructies zichtbaar vanaf de openbare weg met als doel enerzijds de wildgroei van dergelijke reclamepanelen tegen te gaan en anderzijds bij te dragen aan de gezonde financiële toestand van de gemeente.
      • Nieuwsbrief ontvangen van Agentschap Binnenlands Bestuur - Lokale Financiën op 21 februari 2025 met vermelding dat er een uiterste aangiftedatum voor de indiening van de aangifte moet vermeld worden in het belastingreglement.
      Feiten, context, motivering
      • Noodzakelijk om wildgroei van aanplakborden en overige vaststaande reclameconstructies zichtbaar vanaf de openbare weg tegen te gaan;
      • De financiële toestand van de gemeente wordt gerechtvaardigd door de heffing van rendabele belastingen;
      • In het huidig reglement is een jaarlijkse aangifteplicht voorzien. Deze is echter niet concreet genoeg omschreven.
      • Bovendien is het, in het kader van administratieve vereenvoudiging voor de belastingplichtige, aangewezen de aangifteplicht te beperken tot de situaties waarbij de belastbare grondslag effectief wijzigt.
      Juridisch kader
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, de artikelen 40, 41, 14°n 177, 286 en 288 in het bijzonder;
      • Decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, zoals gewijzigd bij decreet van 28 mei 2010 en 17 februari 2012;
      • Omzendbrief KB/ABB 2019/2 van 15 februari 2019 betreffende de gemeentefiscaliteit;
      • Gemeenteraadsbeslissing van 25 mei 2021 - belasting op aanplakborden en overige vaststaande reclameconstructies op de openbare weg - aanslagjaren 2021 tot en met 2025 - wijziging;
      Financieel kader
      • In het meerjarenplan is elk jaar een krediet van € 26.000,00 voorzien op budgetsleutel GBB/0020-00/7342200.
      Publieke stemming
      Aanwezig: Lander De Backer, Walter De Donder, Tim Herzeel, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Herman Steppe, Denise De Paepe, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Dirk Geeraerts, Bart Van Rossem, Maxime Buelens, Rani Berlo, Rita Van den Abbeel, Pascal Biesback, Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Bert De Roeck, Elke Peeters, Ludwig Stylemans, Jonas Van Vaerenbergh, Thierry Timmermans, Frédéric Pipelers
      Voorstanders: Lander De Backer, Walter De Donder, Tim Herzeel, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Herman Steppe, Denise De Paepe, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Dirk Geeraerts, Bart Van Rossem, Maxime Buelens, Rani Berlo, Rita Van den Abbeel, Pascal Biesback, Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Bert De Roeck, Elke Peeters, Ludwig Stylemans
      Onthouders: Jonas Van Vaerenbergh, Thierry Timmermans
      Resultaat: Met 20 stemmen voor, 2 onthoudingen
      Besluit

      Met 20 stemmen voor (Lander De Backer, Walter De Donder, Tim Herzeel, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Herman Steppe, Denise De Paepe, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Dirk Geeraerts, Bart Van Rossem, Maxime Buelens, Rani Berlo, Rita Van den Abbeel, Pascal Biesback, Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Bert De Roeck, Elke Peeters, Ludwig Stylemans), 2 onthoudingen (Jonas Van Vaerenbergh, Thierry Timmermans)

       

      Artikel 1.

      Er wordt met ingang van heden voor aanslagjaar 2025 een jaarlijkse belasting op aanplakborden en overige vaststaande reclameconstructies geheven.

      Onder aanplakborden en overige vaststaande reclameconstructies wordt verstaan alle vaststaande panelen, reclamedoeken of soortgelijke constructies op muren of andere plaatsten die zichtbaar zijn vanaf de openbare weg en die een minimum oppervlakte hebben van 1m². Worden niet belast, de aanplakborden aangebracht op sportterreinen alsook alle reclame die in de zetel van zijn activiteit door een zelfstandige wordt gevoerd.

      Ook tijdelijke constructies, die niet voor een volledig jaar opgesteld worden, komen in aanmerking voor deze belastingheffing.


      Artikel 2.

      Het bedrag van de belasting wordt vastgesteld op € 60,00 per vierkante meter of gedeelte van een vierkante meter. Desgevallend wordt, op basis van de belastingaangifte, een verrekening doorgevoerd a rato van de termijn dat de constructie opgesteld werd.


      Artikel 3.

      Voor de belasting wordt de nuttige oppervlakte van het bord, het doek of de constructie in aanmerking genomen d.w.z. de oppervlakte die voor aanplakking kan gebruikt worden met uitzondering van de omlijsting. Voor de muren is alleen dat gedeelte van de muur belastbaar dat werkelijk voor reclame wordt gebruikt.


      Artikel 4.

      De belasting is hoofdzakelijk verschuldigd door de natuurlijke of de rechtspersoon die over het recht beschikt om gebruik te maken van het aanplakbord, paneel of reclamedoek en in bijkomende orde, als de gebruiker onbekend is, door de eigenaar van de grond of van de muur waarop zich het bord of het doek bevindt.


      Artikel 5.

      De belastingplichtigen moeten uiterlijk 31 januari van het aanslagjaar, bij het gemeentebestuur aangifte doen van de aanplakborden waarover zij beschikking hebben, met opgave van het aantal, evenals van de oppervlakte per bord. De belastingplichtigen zijn verplicht aangifte te doen bij het gemeentebestuur door middel van een formulier, dat terug te vinden is op de gemeentelijke website https://affligem.be/bestuur-en-diensten/reglementen/belastingen-en-retributies.

      De aangifte moet de toestand aangeven op 1 januari van het aanslagjaar.

      Indien het gemeentebestuur, na een eerste correcte aangifte, geen bericht van wijziging van de belastingbasis heeft ontvangen van de belastingplichtige, baseert het gemeentebestuur zich op de vorige aangifte van de belastingplichtige.

      Belastingplichtigen die, na een eerste correcte aangifte cfr. de toestand op 1 januari van het aanslagjaar, een wijziging van aangifte willen doen, moeten dit uiterlijk de 15e van de maand volgend op de gewijzigde toestand indienen, eveneens via het aangifteformulier van het gemeentebestuur.

       

      Als aangiftedatum geldt de datum van verzending of, bij afgifte, de datum vermeld op het ontvangstbewijs. Valt de uiterste aangiftedatum op een zaterdag of een zondag, dan wordt de vervaldag naar de eerstvolgende werkdag verplaatst.


      Artikel 6.

      Bij gebrek aan aangifte, of in geval van onjuiste, onvolledige of onnauwkeurige aangifte vanwege de belastingplichtige wordt de belasting ambtshalve ingekohierd.

      De ambtshalve in te kohieren belasting bestaat uit een bedrag gelijk aan het dubbel van de verschuldigde belasting. De ambtshalve inkohiering gebeurt op basis van bewijsstukken verzameld bij een rondgang door de gemeente in het laatste trimester van het aanslagjaar.

      Bij de ambtshalve inkohiering wordt geen rekening gehouden met het mogelijke tijdelijke karakter van een constructie.


      Artikel 7.

      De belasting is niet verschuldigd voor de borden en doeken opgericht door openbare besturen, instellingen van openbaar nut en sportverenigingen.


      Artikel 8.

      De belasting wordt ingevorderd door middel van een kohier en is betaalbaar binnen de twee maanden na het versturen van het aanslagbiljet.


      Artikel 9.

      De belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger kan bezwaar indienen bij het college van burgemeester en schepenen die als bestuurlijke overheid handelt.


      Artikel 10.

      De gemeenteraadsbeslissing van 25 mei 2021 houdende wijziging van het belastingreglement op aanplakborden en overige vaststaande reclameconstructies op de openbare weg- aanslagjaren 2021 tot en met 2025, wordt opgeheven met ingang van de inwerkingtreding van voorliggend belastingreglement.


      Artikel 11.

      Deze beslissing wordt op de gemeentelijke website bekendgemaakt.


      Artikel 12.

      Afschrift van deze beslissing wordt via het digitaal loket aan de heer provinciegouverneur toegestuurd.

  • Openbare werken

    • Afsluiten van een samenwerkingsovereenkomst tussen Lokaal bestuur Affligem en Haviland met betrekking tot een dienstverlening aankoopcentrale en aanvullende diensten voor opmeting en digitalisatie wegdekkwaliteit wegennet vennoten Haviland in de dienstjaren 2025-2028.

      Aanleiding
      • Infosessie door Haviland op 18 februari 2025 over het nieuwe raamcontract onderhoudswerken aan gemeentewegen 2025-2028 én over de nieuwe wegenscanning.
      Feiten, context, motivering
      • Rekening houdend met het feit dat Haviland, volgens zijn statuten, diensten kan leveren in het belang van de aangesloten gemeenten, waaronder openbare werken, en dat de aankoopcentrale en aanvullende diensten voor het opmeten en digitaliseren van de wegdekkwaliteit hier ook onder vallen.
      • Aangezien Lokaal bestuur Affligem lid is van Haviland, kan ze gebruikmaken van deze diensten.
      • Haviland treedt op als aankoopcentrale voor de meting en digitalisatie van de wegdekkwaliteit van gemeentewegen, zoals bepaald in de wet van 17 juni 2016 over overheidsopdrachten. Daarom heeft Haviland een raamcontract van maximaal vier jaar (2025-2028) gepubliceerd.
      • Omdat de gemeente als aanbestedende overheid wil deelnemen aan deze aankoopcentrale, is ze volgens de wet vrijgesteld van de verplichting om zelf een aanbestedingsprocedure te organiseren.
      • Daarnaast wenst de gemeente Haviland ook opdracht te geven voor aanvullende begeleiding bij de meting en digitalisatie van haar wegen, zoals beschreven in de bijgevoegde overeenkomst.
      • De gemeenteraad acht het dan ook passend om deze diensten aan Haviland toe te kennen, gezien hun expertise en de financiële voordelen van deelname aan de aankoopcentrale.
      • Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen.
      Juridisch kader
      • Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 en 41 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
      • Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen.
      • Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten artikel 2, 7°, b en artikel 47, §2, eerste lid.
      • De statuten van Haviland zoals gepubliceerd in de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad op 2 januari 2024.
      • Beslissing van het cbs van 25 februari 2025.
      Publieke stemming
      Aanwezig: Lander De Backer, Walter De Donder, Tim Herzeel, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Herman Steppe, Denise De Paepe, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Dirk Geeraerts, Bart Van Rossem, Maxime Buelens, Rani Berlo, Rita Van den Abbeel, Pascal Biesback, Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Bert De Roeck, Elke Peeters, Ludwig Stylemans, Jonas Van Vaerenbergh, Thierry Timmermans, Frédéric Pipelers
      Voorstanders: Lander De Backer, Walter De Donder, Tim Herzeel, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Herman Steppe, Denise De Paepe, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Dirk Geeraerts, Bart Van Rossem, Maxime Buelens, Rani Berlo, Rita Van den Abbeel, Pascal Biesback
      Tegenstanders: Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Bert De Roeck, Elke Peeters, Ludwig Stylemans, Jonas Van Vaerenbergh, Thierry Timmermans
      Resultaat: Met 15 stemmen voor, 7 stemmen tegen
      Besluit

      Met 15 stemmen voor (Lander De Backer, Walter De Donder, Tim Herzeel, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Herman Steppe, Denise De Paepe, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Dirk Geeraerts, Bart Van Rossem, Maxime Buelens, Rani Berlo, Rita Van den Abbeel, Pascal Biesback), 7 stemmen tegen (Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Bert De Roeck, Elke Peeters, Ludwig Stylemans, Jonas Van Vaerenbergh, Thierry Timmermans)

       

      Artikel 1.
      De gemeenteraad beslist een beroep te doen op de aankoopcentrale Haviland voor de opmeting en digitalisatie van gemeentewegen overeenkomstig het bijzonder bestek 115700/DIG/2025-2028 van 29 april 2024 getiteld ‘opmeten en digitaliseren van de wegdekkwaliteit van het wegennet van de vennoten van Haviland igsv voor de dienstjaren 2025-2028’.


      Artikel 2.
      De gemeenteraad geeft tevens opdracht aan Haviland voor het uitvoeren van aanvullende diensten overeenkomstig bijgevoegde overeenkomst, en keurt deze overeenkomst goed.


      Artikel 3.
      De gemeenteraad gelast het college met de uitvoering van dit besluit, inclusief het aanduiden van de straten zoals bepaald in artikel 1, §6 van de overeenkomst en dit binnen de in het meerjarenplan voorziene budgetten / en zal in het meerjarenplan de nodige budgetten voorzien bij de eerstvolgende wijziging.

    • Afsluiten van een samenwerkingsovereenkomst tussen Lokaal bestuur Affligem en Haviland met betrekking tot een dienstverlening aankoopcentrale en aanvullende diensten voor onderhoudswerken aan gemeentewegen in de dienstjaren 2025-2028.

      Feiten, context, motivering
      • Overeenkomstig artikel 4 §1 van haar statuten heeft Haviland tot doel “as verlengstuk van de lokale besturen de deelnemers bij te staan bij de uitvoering van hun taken door het verlenen van ondersteunende diensten, door kennisbeheer en door informatieverspreiding”.
      • Haviland levert diensten aan aangesloten gemeenten, onder andere inzake openbare werken. De aankoopcentrale en aanvullende diensten voor onderhoudswerken aan gemeentewegen vallen hier ontegensprekelijk onder.
      • Affligem is deelnemer van de dienstverlenende vereniging Haviland en kan dus een beroep doen op deze diensten.
      • Haviland treedt op als aankoopcentrale voor onderhoudswerken aan gemeentewegen conform artikel 2, 7°, b van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten.
      • Haviland heeft een openbare procedure gepubliceerd onder de vorm van een raamcontract voor de periode 2025-2028.
      • De gemeente wenst gebruik te maken van deze aankoopcentrale voor haar wegeninfrastructuur en is hierdoor vrijgesteld van een eigen plaatsingsprocedure.
      • De gemeente doet een beroep op de aankoopcentrale voor volgende percelen:
          • Perceel 1: asfaltverhardingen
          • Perceel 2: betonverhardingen
          • Perceel 3: bestrijkingen en slemafdichtingen
          • Perceel 4: voegvullingen van betonvakken en dichten van scheuren in asfaltverhardingen
      • Aanvullend op de aankoopcentrale wenst de gemeente Haviland opdracht te geven voor de begeleiding van de onderhoudswerken, zoals beschreven in de bijgevoegde overeenkomst.
      • De gemeenteraad acht het aangewezen om deze diensten aan Haviland toe te kennen, gezien hun expertise en de budgettaire voordelen van deelname aan de aankoopcentrale.
      • Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen.
      Juridisch kader
      • Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 en 41 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
      • Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen.
      • Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten artikel 2, 7°, b en artikel 47, §2, eerste lid.
      • De statuten van Haviland zoals gepubliceerd in de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad op 2 januari 2024.
      • Beslissing van het cbs van 25 februari 2025.
      Publieke stemming
      Aanwezig: Lander De Backer, Walter De Donder, Tim Herzeel, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Herman Steppe, Denise De Paepe, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Dirk Geeraerts, Bart Van Rossem, Maxime Buelens, Rani Berlo, Rita Van den Abbeel, Pascal Biesback, Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Bert De Roeck, Elke Peeters, Ludwig Stylemans, Jonas Van Vaerenbergh, Thierry Timmermans, Frédéric Pipelers
      Voorstanders: Lander De Backer, Walter De Donder, Tim Herzeel, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Herman Steppe, Denise De Paepe, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Dirk Geeraerts, Bart Van Rossem, Maxime Buelens, Rani Berlo, Rita Van den Abbeel, Pascal Biesback
      Tegenstanders: Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Bert De Roeck, Elke Peeters, Ludwig Stylemans, Jonas Van Vaerenbergh, Thierry Timmermans
      Resultaat: Met 15 stemmen voor, 7 stemmen tegen
      Besluit

      Met 15 stemmen voor (Lander De Backer, Walter De Donder, Tim Herzeel, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Herman Steppe, Denise De Paepe, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Dirk Geeraerts, Bart Van Rossem, Maxime Buelens, Rani Berlo, Rita Van den Abbeel, Pascal Biesback), 7 stemmen tegen (Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Bert De Roeck, Elke Peeters, Ludwig Stylemans, Jonas Van Vaerenbergh, Thierry Timmermans)

       

      Artikel 1.
      De gemeenteraad beslist een beroep te doen op de aankoopcentrale Haviland voor onderhoudswerken aan gemeentewegen overeenkomstig het bijzonder bestek 115700/2025-2028 BIS van 12 september 2024 getiteld ‘Wegenonderhoud dienstjaren 2025-2028 BIS’, en dit voor volgende percelen:

      • Perceel 1: asfaltverhardingen
      • Perceel 2: betonverhardingen
      • Perceel 3: bestrijkingen en slemafdichtingen
      • Perceel 4: voegvullingen van betonvakken en dichten van scheuren in asfaltverhardingen


      Artikel 2.
      De gemeenteraad geeft tevens opdracht aan Haviland voor het uitvoeren van aanvullende diensten overeenkomstig bijgevoegde overeenkomst, en keurt deze overeenkomst goed.

      Artikel 3.
      De gemeenteraad gelast het college met de uitvoering van dit besluit, inclusief het aanduiden van de straten zoals bepaald in artikel 1, §6 van de overeenkomst en zal in het meerjarenplan de nodige budgetten voorzien.

  • RO - Stedenbouw

    • GECORO - Oproep aan gemeenteraad selecteren van vertegenwoordigers van de politieke fracties om vergaderingen van de GECORO bij te wonen.

      Aanleiding
      • Nieuwe samenstelling van de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening (GECORO) - 2025 – 2030.
      Feiten, context, motivering
      • Na de installatie van de nieuwe gemeenteraad dienen alle gemeentelijke adviesraden opnieuw te worden erkend, opgericht en samengesteld.
      • De gemeente moet beschikken over een adviesraad voor ruimtelijke ordening.
      • In een gemeente van 10.000 tot 30.000 inwoners telt de GECORO minimum 9 en maximum 13 effectieve stemgerechtigde leden, de voorzitter inbegrepen, waarvan minimum één vierde deskundig inzake ruimtelijke ordening zijn en de overige leden vertegenwoordigers zijn van de voornaamste maatschappelijke geledingen binnen de gemeente. Ieder lid, met uitzondering van de voorzitter, heeft een plaatsvervanger - opvolger.
      • Gemeenteraadsleden en leden van het college van burgemeester en schepenen kunnen geen lid zijn van de GECORO.
      • Elke politieke fractie vertegenwoordigd in de gemeenteraad wordt uitgenodigd op de vergaderingen van de GECORO. Deze vertegenwoordigers mogen aanwezig zijn bij de toelichtingen en de besprekingen, maar niet bij de beraadslagingen en de stemmingen van de GECORO.
      • Elke politieke fractie mag één effectieve en één plaatsvervanger voordragen.
      • De politieke fracties stellen volgende personen voor om de GECORO bij te wonen ter vertegenwoordiging van hun politieke fractie:
        • Team Burgemeester:
          • Effectief : Leen Steenhoudt
          • Plaatsvervanger: Els Van Nieuwenhove
        • Open Affligem:
          • Effectief: Pascal Biesback
          • Plaatsvervanger: Rita Van den Abbeel
        • N-VA:
          • Effectief: Stijn Stassijns
            Plaatsvervanger: Koen Mattens
        • Vlaams Belang:
          • Effectief: Jonas Van Vaerenbergh
          • Plaatsvervanger: Thierry Timmermans
      Juridisch kader
      • Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, de artikelen 41, 9° - 41, 13° en 304 § 3 in het bijzonder;
      • De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening in werking getreden op 01 september 2009 en in het bijzonder artikel 1.3.3.§ 3 en  1.3.4
      • Het besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van nadere regels voor de samenstelling, de organisatie en de werkwijze van de provinciale [, intergemeentelijke (verv. BVR 7 september 2018, art. 1, I: 1 januari 2019)] en gemeentelijke commissies voor ruimtelijke ordening;
      • Het besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van een deontologische code voor de leden van de […(opgeh. BVR 27 mei 2016, art.2, I: 24 juli 2016] provinciale en gemeentelijke commissies voor ruimtelijke ordening;
      • Het besluit van de gemeenteraad van 02 april 2019 houdende bepalen van de samenstelling van de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening;
      Besluit

      Artikel 1.
      De gemeenteraad neemt kennis van de oproep tot het voorstellen van vertegenwoordigers van de politieke fracties om vergaderingen van de GECORO bij te wonen.

       

      Artikel 2.
      De politieke fracties stellen volgende personen voor om de GECORO bij te wonen ter vertegenwoordiging van hun politieke fractie:

      • Team Burgemeester:
        • Effectief : Leen Steenhoudt
        • Plaatsvervanger: Els Van Nieuwenhove
      • Open Affligem:
        • Effectief: Pascal Biesback
        • Plaatsvervanger: Rita Van den Abbeel
      • N-VA:
        • Effectief: Stijn Stassijns
        • Plaatsvervanger: Koen Mattens
      • Vlaams Belang:
        • Effectief: Jonas Van Vaerenbergh
        • Plaatsvervanger: Thierry Timmermans
       

      Deze selectie wordt gecommuniceerd naar de dienst RO via ruimtelijkeordening@affligem.be.

    • GECORO - samenstelling (legislatuur 2025-2030) - vaststellen datum

      Feiten, context, motivering
      • Dit is een extra toegevoegd punt bij hoogdringendheid met een unaniem akkoord voor toevoeging;
      • Dit agendapunt is een extra aanvulling van het agendapunt (GR/2024/119) van de vorige gemeenteraad op 18 maart 2025, betreffende GECORO - samenstelling - vaststelling aantal leden die deel uitmaken van de adviesraad GECORO – oproep maatschappelijke geledingen (legislatuur 2025-2030);
      • Er diende nog een einddatum vastgesteld te worden voor de samenstelling van de GECORO voor de legislatuur 2025-2030;
      • De dienst ruimtelijke ordening stelt voor om de einddatum van de samenstelling van de GECORO voor de legislatuur 2025-2030 vast te leggen op 31 mei 2025.
      Juridisch kader
      • het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, de artikelen 40, 304 § 3;
      • de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening in werking getreden op 01 september 2009 en artikel 1.3.3.§ 3;
      • het besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van nadere regels voor de samenstelling, de organisatie en de werkwijze van de provinciale[ , intergemeentelijke (verv. BVR 7 september 2018, art. 1, I: 1 januari 2019)] en gemeentelijke commissies voor ruimtelijke ordening;
      • De gemeenteraadsbeslissing van 18 maart 2025 houdende GECORO - samenstelling - vaststelling aantal leden die deel uitmaken van de adviesraad GECORO – oproep maatschappelijke geledingen (legislatuur 2025-2030).
      Besluit

      Artikel 1.

      De gemeenteraad gaat akkoord voor de einddatum van de samenstelling van de GECORO voor de legislatuur 2025-2030 vast te leggen op 31 mei 2025.

       

      Artikel 2.
      Afschrift van deze beslissing wordt voor passend gevolg aan de dienst ruimtelijke ordening en stedenbouw gegeven.

    • Kennisname conceptnota Beleidsplan Ruimte Affligem.

      Aanleiding
      • Kennisname conceptnota in functie van de opmaak van het Beleidsplan Ruimte Affligem.
      Feiten, context, motivering
      • Een lokaal beleidsplan ruimte is de opvolger van het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan. Een beleidsplan ruimte is een nieuw ruimtelijk beleidsinstrument, ingevoerd door de Vlaamse regering. Het biedt de mogelijkheid om het gewenst ruimtelijk beleid op een meer flexibele manier vorm te geven. Dit beleidsplan is van strategisch van aard (‘Strategische visie’) en dit dient ook vertaald te worden in operationele doelstellingen (‘Beleidskaders’).
      • De gemeente Affligem wil zich dan ook inschakelen in deze nieuwe planningsmethodiek en is dus gestart met de opmaak van een dergelijk lokaal beleidsplan ruimte. Op termijn zal dit beleidsplan ruimte het gemeentelijk structuurplan Affligem vervangen.
      • De eerste stap in de opmaak van een dergelijk plan is gezet door middel van de opmaak van een voorliggende conceptnota. Binnen deze conceptnota staat de  uitwerking van een strategische visie centraal. Deze zullen de krachtlijnen van het toekomstige ruimtelijk beleid van de gemeente vormen.
      • De conceptnota bestaat uit drie grotere onderdelen.
        • Ruimtelijke en maatschappelijk uitdagingen voor Affligem.
        • De strategische ruimtelijke visie. (De woon- en leefkwaliteit versterken, Open ruimte, water en groene ruimte als basis, Een netwerkgemeente met kwaliteitsvolle publieke ruimte, Ruimte voor gemeenschapsvorming, Ontwikkelen van hefboomgebieden).
        • Drie beleidskaders met daarin een eerste overzicht van de te nemen acties (Creatief en kwalitatief wonen, De open ruimte als spons, Bruisend leven in Affligem). 
      • Proces   
      • Deze conceptnota is het resultaat van een sterk participatief traject waar het lokaal bestuur zich in geëngageerd heeft. Een uitgebreid verslag is hiervan te vinden in de bijlage bij de conceptnota. Hieronder alvast de genomen stappen;
        • Het kernteam neemt de coördinatie op en staat in voor de aansturing en opvolging van de opdracht, zowel qua timing als qua inhoud.
        • Betrekken van de verschillende adviesraden. Dit gebeurde op volgende momenten: Gecoro (18.01.2023 en 05.12.2023), Verkeers- en mobiliteitsraad (30.05.2023), Milieuraad (13.06.2023), Gecoro (05.12.2023)
        • Diensthoofdenoverleg op 26 juni 2023
        • Infomarkt (drie dagen) en online bevraging voor de inwoners van Affligem in november 2023.
        • Workshops: College van Burgemeester & Schepenen, Afdelingshoofden en Adviesraden in maart 2024.
      • De inzichten verkregen uit het participatief traject samen met het ruimtelijk onderzoek maakt de conceptnota die nu ter goedkeuring ligt. De volgende stap is het informeren en adviesvragen (zie hieronder besluit), waarna kan gestart worden met de opmaak van een voorontwerp waarbij de beleidskaders gedetailleerder zullen worden uitgewerkt.
      Juridisch kader
      • De opmaak van een lokaal beleidsplan ruimte is decretaal vastgelegd in de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO).
      Financieel kader
      • 2025/GBB/0600-00/2140000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN
      Besluit

      Artikel 1.
      De gemeenteraad neemt kennis van de conceptnota, versie september 2024 van het beleidsplan ruimte.

  • Intergemeentelijke samenwerkingsverbanden

    • Het Vlaamse Woonanker (vroegere benaming: Gewestelijke Maatschappij voor Volkshuisvesting) - Uittreding

      Aanleiding
      • Aangezien Lokaal bestuur Affligem sinds 2023 niet langer deel uitmaakt van het werkingsgebied van Het Vlaamse Woonanker is het aan te raden om uit te treden. 

      Feiten, context, motivering
      • Op 17 februari 2025 heeft lokaal bestuur Affligem een mail ontvangen met de melding voor een voordracht bestuurder namens andere aandeelhouders dan de lokale besturen van het werkingsgebied te hernieuwen;
      • Conform artikel 14 §1 van de statuten van Het Vlaamse Woonanker wordt ten hoogste één bestuurder voorgedragen door de aandeelhouders andere dan het Vlaamse Gewest en de provincies, gemeenten en OCMW's die in het werkingsgebied van de woonmaatschappij liggen (hierna "andere aandeelhouders");
      • De algemene vergadering gaat door op 13 mei 2025 om 20 uur;
      • Aangezien Affligem niet langer deel uitmaakt van het werkingsgebied van het Vlaamse Woonanker en decretaal exclusief gebonden is aan Providentia voor haar Sociale huisvesting, is het voor lokaal bestuur Affligem niet langer noodzakelijk om aandelen te hebben in Het Vlaamse Woonanker;
      • Er zijn verschillende opties:
      1. Affligem blijft aandeelhouder en verwerft als bestaande aandeelhouder van het Vlaamse Woonanker aandelen in het kader van vennootschapsrechtelijke herstructureringsoperaties in de andere woonmaatschappij(en).
      2. Affligem draagt haar aandelen over aan het Vlaamse Gewest of de provincie Vlaams-Brabant, de gemeenten en OCMW’s die in het werkingsgebied van de vennootschap gelegen zijn met dien verstande dat elke overdracht van aandelen moet betekend worden aan de vennootschap; deze optie geldt uiteraard onder voorbehoud van de bereidheid tot aankopen van de aandelen door het Vlaamse Gewest of de provincie Vlaams-Brabant, de gemeenten en OCMW’s die in het werkingsgebied van de vennootschap gelegen zijn.
      3. Affligem treedt uit en ontvangt maximum de nominale waarde van de werkelijke gestorte en nog niet terugbetaalde inbreng in het vermogen van de Vennootschap, zoals geboekt op het ogenblik van de inbreng. Voor wat de uittredingsperiode betreft, stelt artikel 5:154 WVV dat, tenzij de statuten anders bepalen, de aandeelhouders slechts kunnen uittreden gedurende de eerste zes maanden van het boekjaar. Artikel 34 §1 van de statuten van HVW wijkt niet van deze periode af maar bevestigt dat een uittreding slechts kan binnen de eerste zes maanden van het boekjaar.
      • De gemeente Affligem kiest voor optie 3 en wenst uit te treden en de terugbetaling van de nominale waarde van de werkelijk gestorte en nog niet terugbetaalde inbreng.
      Juridisch kader
      • Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikels 40 en 41;
      • Vlaamse codex wonen van 2021;
      • Wetboek vennootschappen en verenigingen van 23 maart 2019;
      • De statuten Vlaamse Woonanker.
      Financieel kader
      • De gemeente Affligem bezit voor € 1.625,00 aandelen waarvan € 878,36 werd volstort.
      Besluit

      Artikel 1.
      De gemeente Affligem treedt uit de vennootschap 'Het Vlaamse Woonanker' en vraagt hierbij de terugbetaling van de maximum nominale waarde van de werkelijke gestorte en nog niet terugbetaalde inbreng in het vermogen van de vennootschap.

       

      Artikel 2.
      Het Vlaamse Woonanker wordt van deze beslissing op de hoogte gebracht.

       

      Artikel 3.

      Afschrift van deze beslissing zal aan de financiële dienst worden gegeven.

    • De Lijn – aanduiding van een vertegenwoordiging voor de algemene vergaderingen - legislatuur 2025-2030

      Aanleiding
      • Email van De Lijn, 11 maart 2025.
      Feiten, context, motivering
      • De Lijn is als Vlaamse Vervoersmaatschappij de partner van het Vlaams Gewest voor het stedelijk en regionaal openbaar vervoer in, van en naar Vlaanderen;
      • De Lijn is binnen het beleidsdomein Mobiliteit & Openbare Werken, als centraal aangestuurde organisatie met decentrale werking, een extern verzelfstandigd agentschap;
      • De Lijn is geen dienstverlenende vereniging en met betrekking tot de intergemeentelijke samenwerking hierdoor ook niet ressorteert onder het toepassingsgebied van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur;
      • De gemeente Affligem is aandeelhouder van De Lijn;
      • Ingevolge de algemene hernieuwing van de gemeenteraden bestaat er aanleiding toe één vertegenwoordiger en één plaatsvervanger aan te duiden die de gemeente Affligem zal vertegenwoordigen in de algemene vergaderingen van De Lijn;
      • De brief en de email van 11 maart 2025 vanwege De Lijn in verband met de oproep tot aanduiding van één vertegenwoordiger en één plaatsvervanger voor de algemene vergadering van De Lijn (Legislatuur 2025-2030);
      • Jaarlijks op de laatste dinsdag van de maand mei houdt De Lijn haar algemene vergadering.
      Juridisch kader
      • Het decreet lokaal bestuur;
      • De wet van 21 december 1994 houdende sociale en diverse bepalingen, artikel 180 in het bijzonder.
      Besluit

      Artikel 1.
      Mevrouw Leen Steenhoudt, gemeenteraadslid, wonende Eikenlaan 14 te 1790 Affligem wordt aangeduid als vertegenwoordiger op de algemene vergaderingen van De Lijn, voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur.


      Artikel 2.
      Mevrouw Els Van Nieuwenhove, gemeenteraadslid, wonende Hof Terelst 2 te 1790 Affligem wordt aangeduid als plaatsvervangende vertegenwoordiger op de algemene vergaderingen van De Lijn, voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur.

       

      Artikel 3.
      Afschrift van deze beslissing zal ter kennisgeving aan De Lijn, p/a Motstraat 20 te 2800
      Mechelen - Algemeen.Secretariaat@delijn.be, alsook aan de gemeentelijke afgevaardigde in de vervoersmaatschappij worden toegestuurd.

    • Providentia - Algemene vergadering op 8 mei 2025 - uitnodiging

      Aanleiding
      • Providentia uitnodiging algemene vergadering van donderdag 8 mei 2025;
      • Brief uitnodiging 21 maart 2025.
      Feiten, context, motivering
      • Providentia houdt een algemene vergadering op donderdag 8 mei 2025 om 18.00u;
      • Deze vergadering zal plaatsvinden in Hof ten Eenhoorn, Keierberg 80 te 1730 Asse;
      • De brief van Providentia van 21 maart 2025 waarbij de gemeente wordt uitgenodigd om deel te nemen aan de algemene jaarvergadering van 8 mei 2025;
      • De agenda van de algemene vergadering van Providentia omvat volgende agendapunten: 
        1. Het jaarverslag van de raad van bestuur, inclusief het verslag waarin rekenschap wordt gegeven van zijn beleid en inclusief de klachtenrapportering (ter kennisgeving)

        2. Het verslag van de commissaris (controleverslag) (ter kennisgeving)
        3. De jaarrekening 2024 (ter goedkeuring)
        4. Aanwending van het resultaat (ter goedkeuring)
        5. Kwijting aan de bestuurders (na goedkeuring van de jaarrekening) (ter goedkeuring)
        6. Kwijting aan de commissaris (na goedkeuring van de jaarrekening) (ter goedkeuring)
        7. Ontslag en benoeming bestuurders en waarnemers (ter goedkeuring)
        8. Benoeming commissaris-revisor (ter goedkeuring)
        9. Vastlegging presentiegeld (ter goedkeuring)
        10. Terugblik 2024 en perspectief 2025 (ter kennisgeving)
        11. Varia
      Juridisch kader
      • Het decreet over het lokaal bestuur;
      • De gemeenteraadsbeslissing van 18 maart 2025 houdende Providentia - buitengewone, bijzondere en gewone algemene vergaderingen – vertegenwoordiger legislatuur 2025 - 2030.
      Besluit

      Artikel 1.
      De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de algemene vergadering van Providentia op 8 mei 2025:

      1. Het jaarverslag van de raad van bestuur, inclusief het verslag waarin rekenschap wordt gegeven van zijn beleid en inclusief de klachtenrapportering (ter kennisgeving)

      2. Het verslag van de commissaris (controleverslag) (ter kennisgeving)

      3. De jaarrekening 2024 (ter goedkeuring)

      4. Aanwending van het resultaat (ter goedkeuring)

      5. Kwijting aan de bestuurders (na goedkeuring van de jaarrekening) (ter goedkeuring)

      6. Kwijting aan de commissaris (na goedkeuring van de jaarrekening) (ter goedkeuring)

      7. Ontslag en benoeming bestuurders en waarnemers (ter goedkeuring)

      8. Benoeming commissaris-revisor (ter goedkeuring)

      9. Vastlegging presentiegeld (ter goedkeuring)

      10. Terugblik 2024 en perspectief 2025 (ter kennisgeving)

      11. Varia

       

      Artikel 2.
      De reeds door de gemeenteraad van 18 maart 2025 gevolmachtigde gemeentelijke afgevaardigde of plaatsvervangend afgevaardigde (cq. mevrouw Leen Steenhoudt en plaatsvervangend mevrouw Denise De Paepe) te mandateren hun stemgedrag af te stemmen op de beslissing genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van deze gemeeenteraadsbeslissing.

       

      Artikel 3.
      Afschrift van deze beslissing zal ter kennisgeving aan Providentia Cvba, Brusselsesteenweg 191 te 1730 Asse, hetzij via elektronische post, info@providentia.be, worden toegestuurd.

    • Creat Services dv - Algemene Vergadering 17 juni 2025 - goedkeuring agenda en agendapunten

      Aanleiding
      • Brief van Creat Services dv (voorheen TMVS dv), 21 maart 2025;
      • Email van Creat Services dv, 28 maart 2025;
      • Uitnodiging Creat Services dv voor de algemene Jaarvergadering van dinsdag 17 juni 2025.
      Feiten, context, motivering
      • Lokaal bestuur Affligem is aangesloten bij Creat Services dv (voorheen TMVS dv);
      • De oproepingsbrief en de email voor de Algemene Vergadering van Creat Services dv op dinsdag 17 juni 2025, waarin de agenda werd meegedeeld;
      • De vergadering zal fysiek plaatsvinden (FLANDERS EXPO, Maaltekouter 1, 9051 Gent) met digitale inbelmogelijkheid via ZOOM.
      Juridisch kader
      • De bepalingen van het Decreet over het Lokaal Bestuur;
      • De statuten van Creat Services dv;
      • De gemeenteraadsbeslissing van 22 januari 2025 houdende Creat - Aanduiding van één vertegenwoordiger en één plaatsvervanger in de Algemene Vergaderingen van Creat Services dv (legislatuur 2025 - 2030).
      Besluit

      Artikel 1.

      De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de Algemene vergadering Creat Services dv van 17 juni 2025 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten:

      1. Wijziging van vermogen
      2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijziging van vermogen
      3. Verslag van de Raad van Bestuur over het boekjaar 2024
      4. Verslag van de commissaris
      5. a. Goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2024 afgesloten per 31 december 2024
        b. Goedkeuring van de voorgestelde resultaatsverdeling over het boekjaar 2024
      6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
      7. Aanstelling commissaris
      8. Actualisering presentievergoeding
      9. Statutaire benoemingen
        Varia

       

      Artikel 2.

      De gemeenteraad draagt de aangeduide vertegenwoordiger / plaatsvervangend vertegenwoordiger, Hans Cornand of plaatsvervangend Tim Herzeel op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de Algemene Vergadering van Creat Services dv vastgesteld op 17 juni 2025, te onderschrijven en zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde Algemene Vergadering.

       

      Artikel 3.

      Een afschrift van dit besluit zal verzonden worden:

      • hetzij bij voorkeur per elektronische post naar het e-mailadres 20250617AV@creat.be.
      • hetzij per post t.a.v. Creat Services dv, p/a Intercommunaal Beheer Farys, Stropstraat 1 te 9000 Gent;
    • Haviland - algemene vergadering 18 juni 2025 - goedkeuring agenda

      Aanleiding
      • Intercommunale Haviland houdt algemene vergadering op 18 juni 2025, 18.00u in de kantoren van Haviland, Brusselsesteenweg 617 te 1731 Asse-Zellik;
      • E-mail van Ann Scheys, directie-assistente Haviland, 4 april 2025.
      Feiten, context, motivering
      • Het lokaal bestuur Affligem is aangesloten bij Intercommunale Haviland die werd opgericht op 24 maart 1965 bij oprichtingsakte verschenen in de Bijlage van het Belgisch Staatsblad van 16 april 1965 onder het nummer 8226 en tevens verlengd werd op 23 oktober 2019, verschenen in de Bijlage van het Belgisch Staatsblad van 21 november 2019 onder het nummer 19151652;
      • De duurtijd van de vereniging wordt beperkt tot zestien jaar, ingaand op 10 november 2019 en eindigend op 10 november 2035.
      • Intercommunale Haviland is als intergemeentelijk samenwerkingsverband voor de ruimtelijke ordening en de economisch sociale expansie van het arrondissement Halle-Vilvoorde, een dienstverlenende vereniging die wordt beheerst door het decreet lokaal bestuur;
      • De vertegenwoordigers voor een gewone algemene vergadering werden aangeduid voor de volledige duur van de gemeentelijke legislatuur, cq. tot het einde van 2030;
      • De email van 4 april 2025 waarbij de gemeente wordt uitgenodigd om deel te nemen aan de gewone algemene vergadering van 18 juni 2025, inclusief agenda en bijhorende documentatie voor deze gewone algemene vergadering;
      • de oproepingsbrief van 4 april 2025 tot de gewone algemene vergadering van Haviland Intercommunale van 18 juni 2025 met volgende agendapunten:
        1. Notulen van de Buitengewone Algemene Vergadering van 27 november 2024: goedkeuring;
          (een exemplaar van deze notulen werd per brief op 29 november 2024 aan de deelnemers bezorgd.)
        2. Notulen van de Bijzondere Algemene Vergadering van 19 maart 2025: goedkeuring;
          (een exemplaar van deze notulen werd per brief op 24 maart 2025 aan de deelnemers bezorgd.)
        3. Verslag der activiteiten van het afgelopen boekjaar 2024;
        4. Jaarrekening 2024 met balans, resultatenrekening, sociale balans per 31.12.2024, het voorstel van bestemming van het resultaat en toelichting: goedkeuring (art. 41);
        5. Verslag van de raad van bestuur over het boekjaar afgesloten op 31.12.2024: goedkeuring (art. 41)
        6. Verslag van de commissaris over het boekjaar afgesloten op 31.12.2024: goedkeuring (art. 41);
        7. Bestuur: kwijting aan bestuurders,
          commissaris (art. 34);
        8. Vaststelling resultaatsbestemming (art. 41);
        9. Benoeming commissaris-revisor (art. 31): goedkeuring;
        10. Vaststelling jaarlijkse bezoldiging commissaris-revisor (art. 31): goedkeuring;
        11. Evaluatierapport over de werking van de vereniging en nieuw ondernemingsplan voor de komende zes jaar (art. 42): goedkeuring;
        12. Vervanging lid Raad van Bestuur (art. 19): goedkeuring;
        13. Aanpassing aandelenregister ingevolge fusie Galmaarden/Gooik/Herne naar fusiegemeente Pajottegem - gemeente en OCMW;
        14. Varia.
      Juridisch kader
      • De artikelen 40 en 41 van het Decreet Lokaal Bestuur dat de bevoegdheden van de gemeenteraad bepaalt;
      • Artikel 432 van het Decreet Lokaal Bestuur dat de organisatie regelt van de algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging;
      • Artikel 432 van het Decreet Lokaal Bestuur dat bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient herhaald te worden voor elke vergadering;
      • De gemeenteraadsbeslissing van 11 februari 2025 houdende Haviland – algemene vergadering van 19 maart 2025 – goedkeuring van een vertegenwoordiging voor de algemene vergaderingen en voordracht kandidaat-lid Raad van Bestuur (legislatuur 2025-2030).
      Publieke stemming
      Aanwezig: Lander De Backer, Walter De Donder, Tim Herzeel, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Herman Steppe, Denise De Paepe, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Dirk Geeraerts, Bart Van Rossem, Maxime Buelens, Rani Berlo, Rita Van den Abbeel, Pascal Biesback, Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Bert De Roeck, Elke Peeters, Ludwig Stylemans, Jonas Van Vaerenbergh, Thierry Timmermans, Frédéric Pipelers
      Voorstanders: Lander De Backer, Walter De Donder, Tim Herzeel, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Herman Steppe, Denise De Paepe, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Dirk Geeraerts, Bart Van Rossem, Maxime Buelens, Rani Berlo, Rita Van den Abbeel, Pascal Biesback
      Tegenstanders: Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Bert De Roeck, Elke Peeters, Ludwig Stylemans, Jonas Van Vaerenbergh, Thierry Timmermans
      Resultaat: Met 15 stemmen voor, 7 stemmen tegen
      Besluit

      Met 15 stemmen voor (Lander De Backer, Walter De Donder, Tim Herzeel, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Herman Steppe, Denise De Paepe, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Dirk Geeraerts, Bart Van Rossem, Maxime Buelens, Rani Berlo, Rita Van den Abbeel, Pascal Biesback), 7 stemmen tegen (Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Bert De Roeck, Elke Peeters, Ludwig Stylemans, Jonas Van Vaerenbergh, Thierry Timmermans)

       

      Artikel 1.
      De agendapunten van de gewone algemene vergadering van Haviland Intercommunale dd. 18 juni 2025 worden goedgekeurd.

       

      Artikel 2.
      De reeds gevolmachtigde effectieve afgevaardigde (Maxime Buelens) en plaatsvervangend afgevaardigde (Leen Steenhoudt)  - gedurende de huidige legislatuur – is gemandateerd om de agendapunten op de Gewone Algemene Vergadering van Haviland Intercommunale dd. 18 juni 2025 goed te keuren.

       

      Artikel 3.

      Het College van Burgemeester en Schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit.

      Afschrift van deze beslissing zal aan de Intercommunale Haviland, p/a Brusselsesteenweg 617 te 1731 Asse (Zellik) – t.a.v. mevr. Ann Scheys, Ann.Scheys@Haviland.be worden toegestuurd.

  • Toegevoegde punten

    • Vlaams Belang - Motie betreffende de oprichting van een eigen rechtbank voor Halle-Vilvoorde

      Aanleiding
      • Email van raadslid Jonas Van Vaerenbergh - namens Vlaams Belang - 15 april 2025.
      Feiten, context, motivering
      • Sinds april 2014 kent ons land nog 12 gerechtelijke arrondissementen. De wetgever is op dat moment niet ingegaan op de breed gedragen eis van onze regio om een eigen gerechtelijk arrondissement te creëren voor Halle-Vilvoorde of voor Vlaams-Brabant. Op deze manier blijft de rechtzoekende uit Halle-Vilvoorde aangewezen op de Brusselse rechtbank. Deze kampt echter met structurele achterstand en aanhoudende organisatieproblemen.
      • Daarenboven kiezen verdachten van misdrijven in onze regio vaak bewust voor een Franstalige rechter met straffeloosheid tot gevolg. Daarom pleitte het Toekomstforum (het collectief van burgemeesters van Halle-Vilvoorde) naar aanleiding van de jongste federale regeringsvorming voor een eigen rechtbank voor onze regio. In hun memorandum klonk het als volgt: “Onze regio kent een bedroevend hoge criminaliteitsgraad. Op heden worden de criminele feiten berecht in rechtbanken rond onze regio (Brussel,…) met onder meer taalproblemen én onaanvaardbare doorlooptijden ter behandeling van deze feiten als gevolg. Regio Halle-Vilvoorde vraagt daarom een  efficiëntere aanpak via een eigen rechtbank.”
      • Ook voormalig Procureur des Konings Ine Van Wymeersch kaartte voorliggende problematiek al meermaals aan. Zij stelt onomwonden dat het fenomeen van zogenaamde “taalshoppen” – waarbij verdachten doelbewust kiezen voor de Franstalige rechtbank in Brussel – leidt tot aanzienlijke vertragingen, hogere kosten en rechtsongelijkheid. Zo is er afdoende bewijs dat in de Franstalige kamers de kans op mildere straffen of zelfs seponering aanzienlijk hoger ligt dan in de Nederlandstalige rechtbanken. Die praktijk ondermijnt het vertrouwen van burgers in een eerlijke en efficiënte rechtspraak, en hypothekeert de veiligheid van onze inwoners.
      • Ondanks dit breed gedragen pleidooi, werd deze legitieme eis niet gehonoreerd in het federaal regeerakkoord. Het lijkt aldus noodzakelijk dat de gemeenteraden van Halle-Vilvoorde ze hernieuwen teneinde voorliggende problematiek aanhangig te maken bij de federale regering.
      Juridisch kader
      • de gebiedsomschrijving van het gerechtelijk arrondissement Brussel zoals opgenomen in artikel 4, 4°, 1ste lid van het Bijvoegsel bij het Gerechtelijk Wetboek;
      • de vreemde situatie, zoals opgenomen in artikel 4, 4°, 2de lid van het Bijvoegsel bij het Gerechtelijk Wetboek, dat de inwoners van Affligem, een Vlaamse gemeente, aangewezen zijn op rechtbanken met zetel in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest;
      • het feit, zoals opgenomen in artikel 7ter van de Wet van 15 juni 1935 op het gebruik der talen in gerechtszaken, dat de inwoners van Affligem, een gemeente in het Nederlandstalig taalgebied, vrijwillig voor de rechtbank van de taal van hun keuze kunnen kiezen;
      • rekening houdend met de aanzienlijke organisatorische en culturele verschillen tussen de Franstalige en de Nederlandstalige rechtbanken in Brussel;
      • De rechtsongelijkheid en het rechtsmisbruik ten gevolge van de niet-splitsing van het gerechtelijk arrondissement;
      • Artikel 157bis van de Grondwet betreffende de essentiële elementen van de hervorming met betrekking tot het gebruik der talen in gerechtszaken in het gerechtelijk arrondissement Brussel.
      Publieke stemming
      Aanwezig: Lander De Backer, Walter De Donder, Tim Herzeel, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Herman Steppe, Denise De Paepe, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Dirk Geeraerts, Bart Van Rossem, Maxime Buelens, Rani Berlo, Rita Van den Abbeel, Pascal Biesback, Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Bert De Roeck, Elke Peeters, Ludwig Stylemans, Jonas Van Vaerenbergh, Thierry Timmermans, Frédéric Pipelers
      Voorstanders: Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Bert De Roeck, Elke Peeters, Ludwig Stylemans, Jonas Van Vaerenbergh, Thierry Timmermans
      Tegenstanders: Lander De Backer, Walter De Donder, Tim Herzeel, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Herman Steppe, Denise De Paepe, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Dirk Geeraerts, Bart Van Rossem, Maxime Buelens, Rani Berlo, Rita Van den Abbeel, Pascal Biesback
      Resultaat: Met 7 stemmen voor, 15 stemmen tegen
      Besluit

      Met 7 stemmen voor (Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Bert De Roeck, Elke Peeters, Ludwig Stylemans, Jonas Van Vaerenbergh, Thierry Timmermans), 15 stemmen tegen (Lander De Backer, Walter De Donder, Tim Herzeel, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Herman Steppe, Denise De Paepe, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Dirk Geeraerts, Bart Van Rossem, Maxime Buelens, Rani Berlo, Rita Van den Abbeel, Pascal Biesback)

       

      Dit punt werd verworpen.

    • Vlaams Belang - Voorstel tot installatie van drinkwatertappunten op strategische locaties in Affligem

      Aanleiding
      • Email van raadslid Jonas Van Vaerenbergh - namens Vlaams Belang - 15 april 2025.
      Feiten, context, motivering
      • De fractie Vlaams Belang stelt voor om in de gemeente Affligem meerdere publieke drinkwatertappunten te voorzien. Deze tappunten worden strategisch geplaatst op locaties waar veel passage is van inwoners, wandelaars, fietsers en sporters, zoals nabij speelpleinen, sportinfrastructuur, wandel- en fietsroutes en in de dorpskernen.
      • Door deze maatregel bevorderen we het gebruik van kraantjeswater en dragen we bij aan een duurzamere levensstijl, onder meer door het verminderen van plastic afval. Tegelijk komt dit voorstel om gratis fris drinkwater aan te bieden tegemoet aan actieve inwoners en bezoekers die tijdens hun verplaatsingen of activiteiten nood hebben aan toegankelijk drinkwater.
      Publieke stemming
      Aanwezig: Lander De Backer, Walter De Donder, Tim Herzeel, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Herman Steppe, Denise De Paepe, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Dirk Geeraerts, Bart Van Rossem, Maxime Buelens, Rani Berlo, Rita Van den Abbeel, Pascal Biesback, Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Bert De Roeck, Elke Peeters, Ludwig Stylemans, Jonas Van Vaerenbergh, Thierry Timmermans, Frédéric Pipelers
      Voorstanders: Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Bert De Roeck, Elke Peeters, Ludwig Stylemans, Jonas Van Vaerenbergh, Thierry Timmermans
      Tegenstanders: Lander De Backer, Walter De Donder, Tim Herzeel, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Herman Steppe, Denise De Paepe, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Dirk Geeraerts, Bart Van Rossem, Maxime Buelens, Rani Berlo, Rita Van den Abbeel, Pascal Biesback
      Resultaat: Met 7 stemmen voor, 15 stemmen tegen
      Besluit

      Met 7 stemmen voor (Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Bert De Roeck, Elke Peeters, Ludwig Stylemans, Jonas Van Vaerenbergh, Thierry Timmermans), 15 stemmen tegen (Lander De Backer, Walter De Donder, Tim Herzeel, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Herman Steppe, Denise De Paepe, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Dirk Geeraerts, Bart Van Rossem, Maxime Buelens, Rani Berlo, Rita Van den Abbeel, Pascal Biesback).

       

      Dit punt werd verworpen.

  • Mondelinge vragen

    • Bijkomende mondelinge vragen namens Vlaams Belang

      Aanleiding
      • E-mail van raadslid Jonas Van Vaerenbergh - namens Vlaams Belang - 15 april 2025.
      Feiten, context, motivering
      1. Verkoop Cipal-Schaubroeck
        • Voor welke dienstverlening of IT-toepassingen doet onze gemeente beroep op Cipal-Schaubroeck?
        • Hoe reageert het gemeentebestuur op de geplande verkoop?
        • Kijkt het gemeentebestuur uit naar een alternatieve dienstverlener, mochten dienstverlening en prijsbepaling in de toekomst niet meer voldoen aan de huidige normen?

      2. Openbare verlichting
        • Zijn er plannen om in de (nabije) toekomst de openbare verlichting terug de hele nacht in te schakelen?
        • Zo neen, waarom? Zo ja, gaat men hierover samenzitten met de andere gemeenten die tot hetzelfde geografisch gebied behoren?
        • Hoeveel heeft deze besparing tot op heden al opgebracht?

      3. Visvijver Hekelgem: slechte staat pontons en vijverpomp
        • Wanneer zal er actie worden ondernomen om de pontons te herstellen/vervangen?
        • Is er zicht hoe de staat van de pontons is gesteld onder het wateroppervlak? Zijn er hier ook herstellingen noodzakelijk?
        • Zullen de pontons in eigen beheer worden hersteld of wordt dit uitbesteed?
        • Krijgen alle pontons een herstelbeurt of opfrisbeurt of enkel de pontons die je nu wegens de veiligheid niet mag betreden?
        • Wat is de staat van de vijverpomp in de vijver. Werkt deze of is deze defect? Indien deze werkzaam zou zijn. Wanneer wordt deze ingeschakeld?

      4. Textielcontainers Affligem
        • Wat is de stand van zaken van de illegale textielcontainers aan de J.B. Callebautstraat en de abdij Affligem? Het gemeentebestuur ging kijken om verdere stappen te nemen om deze te verwijderen.

      5. Communicatie gewijzigde verkeerssituatie Ternatsestraat
        • Hoe verloopt de communicatie van de gewijzigde verkeersituatie in de Ternatsestraat?
        • Welke platformen zijn gebruikt of zullen gebruikt worden?
        • Worden of werden de inwoners per brief op de hoogte gebracht van de gewijzigde verkeerssituatie?
        • Wanneer de gewijzigde verkeerssituatie ingaat, voorziet de gemeente ook tijdelijke verkeersborden om hierop te wijzen?
      Besluit

      De antwoorden op bovenstaande vragen vind je terug in het zittingsverslag van de gemeenteraad van 22 april 2025.

    • Bijkomende mondelinge vragen namens N-VA

      Aanleiding
      • E-mail van raadslid Stijn Stassijns - namens N-VA - 16 april 2025.
      Feiten, context, motivering
      1. Er zijn (weer) diepe putten aan de zijkanten van de Lombeekstraat. Is het mogelijk om de verharding, die op sommige plaatsen goed haar werk doet waar ze ligt, uit te breiden?

      2. Bij de herasfaltering van de Kruisweg is de asfaltlaag hoger komen te liggen, waardoor inwoners rubberen matten nodig hebben om hun oprit op te rijden. Wat zijn de instructies bij het herasfalteren? Mag die nieuwe laag hoger liggen dan de oude? Worden in dat geval de bewoners daarvan verwittigd?

      3. Op de ‘middenberm’ die tussen De Mattein en Zegershof (en Kruisstraat) ligt, liggen al ettelijke maanden materialen van aannemers. Heeft de aannemer daar toestemming voor? Tot wanneer?

      4. Binnenkort mogen we hopelijk kennis nemen van de plannen van dit bestuur voor de komende jaren. Zes jaar geleden werden er ook plannen gemaakt: welke plannen/beloftes van toen, meer bepaald mbt fietspaden, werden intussen gerealiseerd?

      5. Opvolging deel Bellestraat van ketel tot autostrade: werd de grond van het probleem bij de herstelling die net gebeurd is, blootgelegd én aangepakt? Is de oplossing structureel?

      6. Opvolging dossier Bosstraat: wanneer mogen de bewoners de beloofde Berlijnse kussens verwachten?
      Besluit

      De antwoorden op bovenstaande vragen vind je terug in het zittingsverslag van de gemeenteraad van 22 april 2025.

  • Goedkeuring notulen vorige zitting

    • Notulen en zittingsverslag

      Besluit

      De notulen van de vorige zitting van 18 maart 2025 worden goedgekeurd.
      Het zittingsverslag van 18 maart 2025 wordt goedgekeurd.

  • Mededelingen

    • Overzicht evenementen Affligem

      Feiten, context, motivering
      • Overzicht van de komende evenementen in Affligem:
        • Woensdag 23 april 2025: Buitenspeeldag - Bellekoutersite
        • Zaterdag 26 april 2025: Jeugddag - Patrotuin/Jeugdhuis
        • Zondag 27 april: Erfgoeddag aan Abdij/Kluiskapel - georganiseerd door de Vrienden van de Kluis - In de sporen van Broeder Hildebrand
        • Zondag 27 april 2025 - 10.30 uur tot 11.30 uur: Voorleesavontuurtje in de BIB van 10.30 uur tot 11.30 uur
        • Dinsdag 29 april, 13 mei en 20 mei 2025: Rondleiding in het gemeentehuis voor de scholen
        • Dinsdag 6 mei 2025: Rondleiding in het gemeentehuis voor senioren, inburgeraars en raadsleden - Bevragen; welke raadsleden wensen deel te nemen?
        • Zaterdag 17 mei 2025 - 10.00 uur tot 13.00 uur: Boekstartdag in de BIB - een samenwerking tussen de BIB en Huis van het Kind
        • Van 16 tot 23 mei 2025: Week van de opvoeding
          • Zaterdag 17 mei 2025: Beeldende en muzische activiteiten
          • Dinsdag 20 mei 2025: Info- en jobbeurs voor kinderbegeleiders
        • Dinsdag 20 mei 2025: Regionale sporteldag voor senioren in Liedekerke
      Besluit

      De gemeenteraad neemt kennis van de bovenstaande evenementen in Affligem.

Namens Gemeenteraad,

Frédéric Pipelers
algemeen directeur

Lander De Backer
voorzitter