- de vastgelegde doelstellingen bereikt en de risico’s om deze te bereiken kent en beheerst;
- wetgeving en procedures naleeft;
- over betrouwbare financiële en beheersrapportering beschikt;
- op een effectieve en efficiënte wijze werkt en de beschikbare middelen economisch inzet;
- de activa beschermt en fraude voorkomt.
Artikel 1.
De raad neemt kennis van de rapportering inzake de organisatiebeheersing 2024.
De jaarrekening bestaat uit de, bij besluit van de Vlaamse regering en bij ministerieel besluit opgelegde, schema’s;
Bij ministerieel besluit werden ook enkele toelichtingsschema's opgelegd;
2024 | |
Saldo exploitatierekening | - € 1.340.428 |
Saldo investeringsrekening | € 0,00 |
Budgettair resultaat van het boekjaar | - € 1.340.428 |
Beschikbaar budgettair resultaat | - € 1.373.427 |
Autofinancieringsmarge | - € 1.340.428 |
Tekort van het boekjaar | - € 876.135 |
De jaarrekening van het OCMW vertoont een negatief beschikbaar budgettair resultaat, waardoor het aangewezen is een gemeentelijke tussenkomst in te boeken.
De jaarrekening van de gemeente wordt gekenmerkt door volgende cijfers:
2024 | |
Saldo exploitatierekening | € 3.029.563 |
Saldo investeringsrekening | - € 1.879.078 |
Saldo financieringsrekening | € 4.328.739 |
Budgettair resultaat van het boekjaar | € 5.479.223 |
Beschikbaar budgettair resultaat | € 5.477.777 |
Autofinancieringsmarge | € 2.266.107 |
Tekort van het boekjaar | - € 2.451.911 |
2024 | |
Saldo exploitatierekening | € 1.689.135 |
Saldo Investeringsrekening | - € 1.879.078 |
Saldo financieringsrekening | € 4.328.739 |
Budgettair resultaat van het boekjaar | € 4.138.795 |
Beschikbaar budgettair resultaat | € 4.104.350 |
Autofinancieringsmarge | € 925.679 |
Tekort van het boekjaar | - € 3.328.045 |
Balanstotaal | € 48.178.030 |
Met 16 stemmen voor (Lander De Backer, Walter De Donder, Tim Herzeel, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Herman Steppe, Denise De Paepe, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Dirk Geeraerts, Bart Van Rossem, Maxime Buelens, Jill Rollier, Rani Berlo, Rita Van den Abbeel, Pascal Biesback), 7 onthoudingen (Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Bert De Roeck, Elke Peeters, Ludwig Stylemans, Jonas Van Vaerenbergh, Thierry Timmermans)
Artikel 1.
De jaarrekening 2024 van het OCMW, zoals vastgesteld door de Raad voor Maatschappelijk Welzijn in zitting van 17 juni 2025, wordt goedgekeurd.
Artikel 2.
Er wordt een gemeentelijke tussenkomst voor het OCMW vastgesteld ten bedrage van € 1.376.307,06
Artikel 3.
De jaarrekening 2024 van de gemeente wordt vastgesteld.
Artikel 4.
De geïntegreerde jaarrekening 2024 van gemeente en OCMW wordt definitief vastgesteld.
Artikel 5.
De geïntegreerde jaarrekening 2024 van gemeente en OCMW, met bijhorende toelichting, maakt integrerend deel uit van dit besluit.
Artikel 6.
De jaarrekening wordt neergelegd op het gemeentehuis, waar iedereen er altijd ter plaatse kennis van kan nemen. De rekeningdocumenten en toelichtingen zullen ook gepubliceerd worden op de gemeentelijke website.
Artikel 7.
Afschrift van deze beslissing zal, samen met de geïntegreerde jaarrekening van gemeente en OCMW, via het digitaal loket toegestuurd worden aan de toezichthoudende overheid.
Artikel 1.
De raad neemt kennis van het rapport 2024 van de financieel directeur.
Artikel 2.
Het rapport maakt integraal deel uit van deze raadsbeslissing.
Artikel 1.
Aan de personeelsleden van de gemeente wordt op permanente doch vrijwillige basis een fiets ter beschikking gesteld voor (een gedeelte van) de verplaatsingen tussen de woonplaats en de werkplaats.
Artikel 2.
De geactualiseerde fietspolicy lokaal bestuur Affligem wordt goedgekeurd als bijlage aan het arbeidsreglement.
Artikel 3.
De fietspolicy is integraal van toepassing op de personeelsleden die vanaf heden intekenen op het aanbod om een fiets ter beschikking gesteld te krijgen voor (een gedeelte van) de verplaatsingen tussen de woonplaats en de werkplaats. Voor de personeelsleden die vóór 1 juni 2025 een leasecontract afsloten, blijven de voorwaarden van de initiële fietspolicy van toepassing. Ook voor deze personeelsleden wordt de bijdrage van de werkgever evenwel opgetrokken tot €75,00 per maand, zoals voorzien in de geactualiseerde fietspolicy.
Artikel 4.
Afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan de personeelsdienst en de financiële dienst.
Een kopie van de fietspolicy wordt bezorgd aan de betrokken personeelsleden.
Artikel 1.
Alle voorgaande aanvullende reglementen op de Bellestraat (wegsegment tussen de rotonde Petterstraat en Stationsstraat), met uitzondering van de gebiedsdekkende maatregelen, worden opgeheven.
Artikel 2.
Op de Bellestraat tussen de rotonde Petterstraat en het kruispunt met de N208 (aan Mie Katoen) wordt de rijbaan onderverdeeld in rijstroken waardoor geldt: het is voor iedere bestuurder verboden de onderbroken streep te overschrijden, behalve om in te halen, om links af te slaan, om te keren of om van rijstrook te veranderen.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
Artikel 3.
Op de Bellestraat ter hoogte van het kruispunt met de zuidelijke tak van de Bellekouter geldt dat het verkeer in de Bellestraat voorrang heeft op de kruisende zijtak.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
Artikel 4.
Op de Bellestraat ter hoogte van huisnummer 130 geldt dat het verkeer in de Bellestraat voorrang heeft op de kruisende zijtak.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
Artikel 5.
Op de Bellestraat ter hoogte van huisnummer 123 geldt dat het deel van de rijweg voorbehouden is aan fietsers en voetgangers.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
Artikel 6.
Op de Bellestraat ter hoogte van huisnummer 130 geldt dat er een oversteekplaats is voor voetgangers waarbij voertuigen dienen te stoppen en voorrang te verlenen aan de overstekende voetgangers.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
Artikel 7.
Op de Bellestraat ter hoogte van het kruispunt met de noordelijke tak van de Bellekouter geldt dat het verkeer in de Bellestraat voorrang heeft op de kruisende zijtak.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
Artikel 8.
Op de Bellestraat ter hoogte van huisnummer 108 geldt dat het deel van de rijweg voorbehouden is aan fietsers en voetgangers.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
Artikel 9.
Op de Bellestraat ter hoogte van de rotonde met de Petterstraat geldt dat het deel van de rijweg voorbehouden is aan fietsers en voetgangers.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
Artikel 10.
Op de Bellestraat ter hoogte van de rotonde met de Petterstraat geldt dat het verkeer verplicht rechts moet aanhouden.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
Artikel 11.
Op de Bellestraat ter hoogte van de rotonde met de Petterstraat geldt dat het verkeer verplicht voorrang moet geven.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
Artikel 12.
Op de Bellestraat ter hoogte van de rotonde met de Petterstraat geldt dat fietsers verplicht zijn het fietspad te volgen.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
Artikel 13.
Op de Bellestraat tussen de Groeneweg en de Kleine Groeneweg geldt dat het deel van de rijweg voorbehouden is aan fietsers en voetgangers.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
Artikel 14.
Op de Bellestraat tussen de Groeneweg en de Kleine Groeneweg geldt dat het verkeer in de Bellestraat voorrang heeft op de kruisende zijtak.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
Artikel 15.
Op de Bellestraat ter hoogte van huisnummer 136 geldt dat het deel van de rijweg voorbehouden is aan fietsers en voetgangers.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
Artikel 16.
Op de Bellestraat ter hoogte van huisnummer 136 geldt dat het verkeer in de Bellestraat voorrang heeft op de kruisende zijtak.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
Artikel 17.
Op de Bellestraat aan de overzijde van huisnummer 141 geldt dat het deel van de rijweg voorbehouden is aan fietsers en voetgangers.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
Artikel 18.
Op de Bellestraat ter hoogte van huisnummer 139 geldt dat het deel van de rijweg voorbehouden is aan fietsers en voetgangers.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
Artikel 19.
Op de Bellestraat ter hoogte van huisnummer 141 geldt dat het verkeer in de Bellestraat voorrang heeft op de kruisende zijtak, dat van links komt.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
Artikel 20.
Op de Bellestraat ter hoogte van huisnummer 141 geldt dat het begin van de bebouwde kom.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
Artikel 21.
Op de Bellestraat ter hoogte van huisnummer 148 geldt dat het einde van de bebouwde kom.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
Artikel 22.
Op de Bellestraat ter hoogte van huisnummer 159 geldt dat het deel van de rijweg voorbehouden is aan fietsers en voetgangers.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
Artikel 23.
Op de Bellestraat op de plaats waar de rijbaan zich onderverdeeld in rijstroken geldt verplicht fietspad.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
Artikel 24.
De Bellestraat op 40 m van het kruispunt met de Stationsstraat wordt onderverdeeld in rijstroken met witte voorsorteringspijlen, dewelke de te volgen richting door de wegbestuurders inhoudt, waarbij de rechtsafbeweging en de rechtdoorbeweging op dezelfde strook zitten.
Dit wordt aangeduid door de verkeersrekens:
Artikel 25.
Op de Bellestraat op 1m van het kruispunt met de Stationsstraat geldt dat het verkeer verplicht rechts moet aanhouden.
Dit wordt aangeduid door de verkeerstekens:
Artikel 26.
De Bellestraat ter hoogte van het kruispunt met de Stationsstraat geldt dat bestuurders moeten stoppen en voorrang geven ingevolge van verkeerslichten en bij niet-functioneren een verkeersbord.
Dit wordt aangeduid door de verkeerstekens:
Artikel 27.
Het aanvullend reglement wordt ter kennisname overgemaakt aan het Departement Mobiliteit en Openbare Werken.
Dit punt werd verdaagd.
Aanvraag voor een omgevingsvergunning tot het heraanleggen van een waterloop, het vellen van bomen, het bouwen van 17 assistentiewoningen met wegenis, het verleggen van voetweg 83, met dossiernummer 2025/0009, OMV 2024027726 op 19 december 2024 ingediend bij de Provincie Vlaams-Brabant door Woenst BVBA Statiestraat 11-13 te 1740 Ternat, gelegen Diepestraat -Kasteelstraat in Affligem, kadastraal gekend als 1ste afdeling sectie C nr 246n, 242d, 246m, 246p.
Deze omgevingsvergunning voor het heraanleggen van een waterloop, vellen van bomen, bouwen van 17 assistentiewoningen met wegenis en verplaatsing van een voetweg.
Voetweg nr.83 vormt op betreffende plaats een ontsluiting van het binnengebied tussen Diepestraat en Kasteelstraat.
Artikel 1.
De gemeenteraad dient over voorliggende beslissing van de verplaatsing van de voetweg nr 83 ingediend voor de omgevingsvergunning tot het heraanleggen van een waterloop, het vellen van bomen, het bouwen van 17 assistentiewoningen met wegenis, het verleggen van voetweg 83 met dossiernummer 2025/0009, OMV 2024027726 op 19 december 2025 ingediend bij de gemeente Affligem door Woenst BVBA Statiestraat 11-13 te 1740 Ternat, gelegen Diepestraat -Kasteelstraat in Affligem, kadastraal gekend als 1ste afdeling sectie C nr 246n, 242d, 246m, 246p te beraadslagen.
Artikel 2.
Op vraag van de deputatie van Vlaams-Brabant op 25 april 2025 dient deze verplaatsing van voetweg nr. 83 binnen de 60 dagen op de gemeenteraad te worden gebracht.
De gemeenteraad keurt het rooilijnplan voor verplaatsing niet goed, de gemeenteraad is niet genegen om de voetweg nr. 83 te verplaatsen.
Artikel 3.
Tegen dit besluit van de gemeenteraad kan binnen de 30 dagen in het kader van een schorsend administratief beroep tegen de vergunningsbeslissing een georganiseerd administratief beroep worden ingesteld bij de Vlaamse Regering. De procedure van dit beroep verloopt volgens art. 31/1 van het Omgevingsdecreet. 23 Artikel 4. Dit besluit van de gemeenteraad is nietig: wanneer de omgevingsvergunning met dossiernummer 2025/0009 op 19 december 2024 ingediend voor het heraanleggen van een waterloop, het vellen van bomen, het bouwen van 17 assistentiewoningen met wegenis, het verleggen van voetweg 83 met dossiernummer 2025/0009, OMV 2024027726 op 19 december 2024 ingediend bij de Provincie Vlaams-Brabant door Woenst BVBA Statiestraat 11-13 te 1740 Ternat, gelegen Diepestraat -Kasteelstraat in Affligem, kadastraal gekend als 1ste afdeling sectie C nr 246n, 242d, 246m, 246p niet wordt verleend, of wanneer deze in administratief of jurisdictioneel beroep wordt vernietigd; wanneer het voorwerp van de omgevingsvergunning niet binnen de in de vergunning voorziene of wettelijke termijn wordt gerealiseerd.
Artikel 1.
De gemeenteraad gaat akkoord met de wijziging van de bestaande rooilijn en de vaststelling van de nieuwe rooilijn voor de Kleine Heideweg, overeenkomstig het plan in bijlage.
Artikel 2.
De gemeenteraad gaat principieel akkoord met het voorstel van een gratis grondafstand met een oppervlakte van 5are41ca aan de gemeente en de herinrichting ervan, zoals voorzien in de omgevingsaanvraag OMV_2024166352 (2024/0008-VK) van 31/12/2024, Kleine Heideweg ZN te 1790 Affligem met als kadastrale omschrijving Afdeling 3, Sectie A, nr. 1062k, ingediend door KTCC & Philippe Beckwée wonende Blakmeers 38 te 1790 Affligem.
Artikel 3.
De dienst Openbare Werken, namens het college van burgemeester en schepenen, te gelasten met de verdere uitvoering van dit besluit overeenkomstig het Gemeentewegendecreet van 1 september 2019.
Artikel 1.
De gemeenteraad keurt de voorgestelde samenstelling van de gemeentelijke adviesraad voor milieu en natuur goed:
Artikel 2.
De gemeenteraad duidt per politieke fractie volgende vertegenwoordigers aan:
Artikel 1.
De gemeenteraad keurt de voorgestelde samenstelling van de Adviesraad Lokale Economie Affligem goed:
Dit punt werd verdaagd.
Dit punt werd verdaagd.
Dit punt werd verdaagd.
Dit punt werd verdaagd.
Dit punt werd verdaagd.
Artikel 1.
De Raad van Bestuur van het “Gemeenschapscentrum Affligem” wordt erkend als gemeentelijk beheersorgaan van de diverse gestipuleerde gemeentelijke culturele infrastructuren, en dit volgens de voorwaarden bepaald in de gemeenteraadsbeslissing van 18 maart 2025 houdende goedkeuring van de statuten van de Raad van Bestuur van het “Gemeenschapscentrum Affligem”.
Artikel 2.
De oprichting van de Raad van Bestuur van het “Gemeenschapscentrum Affligem” wordt bekrachtigd.
Voor de legislatuur 2019-2024 wordt de Raad van Bestuur van het “Gemeenschapscentrum Affligem” als volgt samengesteld.
Artikel 3.
M.b.t. de afvaardiging van de inrichtende overheid :
Met betrekking tot de afvaardiging van de 7 vertegenwoordigers op een lijst door de erkende gemeentelijke cultuurraad, voorgedragen:
Artikel 4.
Mevrouw Iris Beeckmans, medewerkster dienst cultuur & welzijn, is zonder stemrecht, belast met het secretariaat van de Raad van Bestuur van het “Gemeenschapscentrum Affligem”. Zij kan zich hierbij laten bijstaan en/of vervangen door andere personeelsleden van de dienst cultuur & welzijn.
Artikel 5.
Afschrift van deze beslissing zal ter kennisgeving aan betrokkenen, evenals aan de voorzitter van de Cultuurraad, Jo Callebaut, p/a Groeneweg 93 te 1790 Affligem, worden toegestuurd.
Artikel 6.
Afschrift van deze beslissing zal ter kennisgeving aan Vlaams Minister van Cultuur, Jeugd & Media, p/a Arenbergstraat 9, 1000 Brussel, worden toegestuurd.
Artikel 1.
Het amendement 1 wordt toegevoegd aan agendapunt (17) Taalbeleid in Affligem.
Artikel 2.
De gemeenteraad gaat akkoord voor de toevoeging van onderstaande zin aan het taalbeleid in Affligem:
Met 7 stemmen voor (Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Bert De Roeck, Elke Peeters, Ludwig Stylemans, Jonas Van Vaerenbergh, Thierry Timmermans), 15 stemmen tegen (Lander De Backer, Walter De Donder, Tim Herzeel, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Herman Steppe, Denise De Paepe, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Bart Van Rossem, Maxime Buelens, Jill Rollier, Rani Berlo, Rita Van den Abbeel, Pascal Biesback), 1 onthouding (Dirk Geeraerts)
Enig artikel.
Dit voorstel van amendement werd verworpen.
Met 6 stemmen voor (Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Bert De Roeck, Elke Peeters, Jonas Van Vaerenbergh, Thierry Timmermans), 16 stemmen tegen (Lander De Backer, Walter De Donder, Tim Herzeel, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Herman Steppe, Denise De Paepe, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Dirk Geeraerts, Bart Van Rossem, Maxime Buelens, Jill Rollier, Rani Berlo, Rita Van den Abbeel, Pascal Biesback), 1 onthouding (Ludwig Stylemans)
Enig artikel.
Dit voorstel van amendement werd verworpen.
Door de grote instroom van anderstaligen wordt het bestuur meer en meer geconfronteerd met communicatieproblemen tussen medewerkers en de burgers. Omdat bij communicatie taal een cruciale factor is, kiest het lokaal bestuur bewust voor een gedragen taalbeleid.
Het invoeren van een taalbeleid is noodzakelijk om de efficiëntie en toegankelijkheid van de gemeentelijke dienstverlening te waarborgen.
het stijgende aandeel anderstalige cliënten en burgers: de gemeente en het OCMW worden steeds vaker geconfronteerd met anderstalige inwoners die de Nederlandse taal onvoldoende beheersen. Dit bemoeilijkt de communicatie en kan leiden tot misverstanden in de dienstverlening.
de medewerkers ervaren frequent taalproblemen: ambtenaren en dienstverleners ondervinden in toenemende mate hinder bij het uitvoeren van hun taken door taalbarrières. Dit kan leiden tot inefficiëntie, herhaaldelijke uitleg en administratieve vertragingen.
door het implementeren van een taalbeleid kunnen we enerzijds de rechten van Nederlandstalige inwoners en medewerkers waarborgen en anderzijds anderstaligen op een gestructureerde manier ondersteunen in hun integratieproces. Dit draagt bij tot een efficiëntere en inclusieve dienstverlening.
In 2023 werd de werkgroep Taalbeleid ondergebracht binnen de acties van Plan Samenleven.
Onder begeleiding van het AGII werden volgende stappen doorlopen:
Omgevingsanalyse: bevraging en observatie
Werkgroep samenstellen
Taalvisie bepalen
April – mei 2024: Nathalie Demeulder (AGII) ging langs bij de loketdiensten (algemeen onthaal, burgerzaken en onthaal Sociaal Huis) om te polsen naar noden en even mee te volgen.
17 februari 2025 en 9 mei 2025: opleiding klantgericht onthaal van anderstaligen.
2024 - 2025: herschrijven van brieven in werksessie(s) schriftelijke duidelijke taal.
Artikel 1.
De gemeenteraad keurt het taalbeleid van de gemeente Affligem, zoals opgenomen in de voorgelegde bijlage, goed met toevoeging van de zin "En verwachten inspanningen van anderstaligen om Nederlands te leren. We wijzen op het belang van de kennis van het Nederlands voor integratie, sociale contacten en werkgelegenheid." van het amendement 1.
Artikel 2.
De gemeenteraad belast de diensten met de opstart van het actieplan voor de implementatie van het taalbeleid met monitoring en evaluatie op regelmatige basis. De gemeentelijke diensten worden belast met de uitvoering van de in de nota vermelde taalafspraken en taalondersteunende maatregelen. Er wordt voorzien in opleiding en sensibilisering van het gemeentepersoneel omtrent het taalbeleid en de taalwetgeving.
De Lijn houdt algemene vergadering op dinsdag 27 mei 2025 - uitnodigingsbrief (email) van 2 mei 2025.
- Verwelkoming en inleiding
- Mededeling van het verslag van de raad van bestuur en van het verslag van het college van commissarissen-revisoren
- beleidsverslag
- commentaar bij de jaarrekening
- mededeling van het verslag van het college van commissarissen-revisoren
- kennisgeving van de geconsolideerde jaarrekening
- Goedkeuring van het verslag van de raad van bestuur en van het verslag van het college van commissarissen-revisoren
- Goedkeuring jaarrekening 2024
- Kwijting van de uitoefening van het mandaat aan de raad van bestuur en het college van commissarissen-revisoren voor het boekjaar 2024
- Aanduiding commissaris-bedrijfsrevisor 2025-2027 - raamovereenkomst voor drie jaar, éénmaal verlengbaar met drie jaar
- Varia - rondvraag
Artikel 1.
De agenda en agendapunten van de algemene vergadering van aandeelhouders van de Vlaamse Vervoermaatschappij De Lijn van 27 mei 2025 die goedgekeurd zijn door het college van burgemeester en schepenen op 13 mei 2025, worden bekrachtigd.
Artikel 1.
Het besluit van de vertegenwoordigers (Hans Cornand en plaatsvervangend Tim Herzeel) van gemeente Affligem voor de algemene vergaderingen van EthiasCo dat goedgekeurd is door het college van burgemeester en schepenen op 13 mei 2025, wordt bekrachtigd.
- Verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2024;
- Goedkeuring van de jaarrekeningen op 31 december 2024 en bestemming van het resultaat (inclusief de toekenning van het dividend);
- Kwijting aan de bestuurders;
- Kwijting aan de commissaris;
- Statutaire benoemingen - Client Board.
Artikel 1.
De agenda en agendapunten van de algemene vergadering van EthiasCo van 12 juni 2025 die goedgekeurd zijn door het college van burgemeester en schepenen op 13 mei 2025, worden bekrachtigd.
Artikel 1.
Het besluit van de vertegenwoordigers (Hans Cornand en plaatsvervangend Tim Herzeel) van gemeente Affligem voor de algemene vergaderingen van OFP Prolocus dat goedgekeurd is door het college van burgemeester en schepenen op 27 mei 2025, wordt bekrachtigd.
- bekrachtiging goedkeuring verslag vorige vergadering 14 mei 2024
- toelichting bij de jaarrekening per 31.12.2024 door de commissaris-revisor
- goedkeuring van de jaarrekening per 31.12.2024
- goedkeuring aanwending van het resultaat
- kwijting aan de bestuurders en de commissaris-revisor voor het boekjaar 2024
- hernieuwing mandaat commissaris-revisor vanaf het controlejaar 2025
- activiteitenverslag 2024 van het bestuursorgaan ter informatie
- statutaire benoemingen bestuurders
- stand van zaken aandelen ter informatie
- goedgekeurd intern reglement van de vennootschap ter informatie
- Rondvraag
Artikel 1.
De agenda en agendapunten van Het Vlaamse Woonanker van de algemene vergadering van 13 mei 2025, die goedgekeurd zijn door het college van burgemeester en schepenen op 6 mei 2025, worden bekrachtigd.
Artikel 2.
§1 Denise De Paepe, schepen, wonende te 1790 Affligem, Klein Kapelleveld 6 wordt afgevaardigd om het gemeentebestuur Affligem te vertegenwoordigen in de (buitengewone) algemene vergaderingen van Het Vlaamse Woonanker tot de uittreding van gemeente Affligem.
§2 De afgevaardigde is gemachtigd aan alle beraadslagingen en stemmingen deel te nemen, de notulen en andere documenten te ondertekenen, en in het algemeen alles te doen wat nodig is om de belangen van de gemeente te behartigen.
Artikel 3.
Een voor eensluidend verklaard afschrift van dit besluit zal worden verzonden naar:
1° Het Vlaamse Woonanker;
2° de betrokkene, voor uitvoering.
Artikel 1.
De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de buitengewone algemene vergadering van Het Vlaamse Woonanker op 19 juni 2025.
Artikel 2.
§1 Denise De Paepe, schepen, wonende te 1790 Affligem, Klein Kapelleveld 6 wordt afgevaardigd om het gemeentebestuur Affligem te vertegenwoordigen in de buitengewone algemene vergaderingen van Het Vlaamse Woonanker tot de uittreding van gemeente Affligem.
§2 De afgevaardigde is gemachtigd aan alle beraadslagingen en stemmingen deel te nemen, de notulen en andere documenten te ondertekenen, en in het algemeen alles te doen wat nodig is om de belangen van de gemeente te behartigen.
Artikel 3.
Een voor eensluidend verklaard afschrift van dit besluit zal worden verzonden naar:
1° Het Vlaamse Woonanker;
2° de betrokkene, voor uitvoering.
Artikel 1.
De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de algemene vergadering van Providentia op 19 juni 2025.
Artikel 2.
De reeds door de gemeenteraad van 18 maart 2025 gevolmachtigde gemeentelijke afgevaardigde of plaatsvervangend afgevaardigde (cq. mevrouw Leen Steenhoudt en plaatsvervangend mevrouw Denise De Paepe) te mandateren hun stemgedrag af te stemmen op de beslissing genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van deze gemeenteraadsbeslissing.
Artikel 3.
Afschrift van deze beslissing zal ter kennisgeving aan Providentia Cvba, Brusselsesteenweg 191 te 1730 Asse, hetzij via elektronische post, info@providentia.be, worden toegestuurd.
Artikel 1.
Goedkeuring te hechten aan de punten van de agenda (met de daarbij horende documentatie) van de algemene vergadering van het intergemeentelijk samenwerkingsverband ILvA van 24 juni 2025:
Artikel 2.
De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan deze gewone algemene vergadering van ILvA van 24 juni 2025 (Pascal Biesback of plaatsvervangend Rita van den Abbeel), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in artikel 1.
Artikel 3.
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te geven aan betrokken afgevaardigden en het intergemeentelijk samenwerkingsverband ILvA, Zuid III, Industrielaan 18 te 9320 Aalst.
Artikel 1.
De gemeenteraad duidt de heer Hans Cornand, schepen, wonende Mollenhoekstraat 17 te 1790 Affligem, aan als vertegenwoordiger op de algemene vergaderingen van de Gemeentelijke Holding Nv in vereffening, voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur.
Artikel 2.
Afschrift van deze beslissing zal ter kennisgeving aan de Gemeentelijke Holding Nv in vereffening, Kunstlaan 56 B4C te 1000 Brussel, alsook aan de gemeentelijke afgevaardigde in deze vennootschap, worden toegestuurd.
Artikel 1.
De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan de punten op de agenda van de algemene vergadering van aandeelhouders van de Gemeentelijke Holding NV in vereffening van 25 juni 2025:
Artikel 2.
De reeds door de gemeenteraad van 17 juni 2025 gevolmachtigde gemeentelijke afgevaardigde (cq. de heer Hans Cornand) te mandateren zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissing genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van deze gemeenteraadsbeslissing.
Met 16 stemmen voor (Lander De Backer, Walter De Donder, Tim Herzeel, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Herman Steppe, Denise De Paepe, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Dirk Geeraerts, Bart Van Rossem, Maxime Buelens, Jill Rollier, Rani Berlo, Rita Van den Abbeel, Pascal Biesback), 7 onthoudingen (Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Bert De Roeck, Elke Peeters, Ludwig Stylemans, Jonas Van Vaerenbergh, Thierry Timmermans)
Artikel 1.
De agendapunten van de algemene vergadering van Havicrem op woensdag 25 juni 2025 worden goedgekeurd.
Artikel 2.
De vertegenwoordiger – dhr. Dirk Geeraerts en respectievelijk dhr. Bart Van Rossem – van lokaal bestuur Affligem is gemandateerd om de agendapunten van de algemene vergadering van Havicrem op woensdag 25 juni 2025 goed te keuren.
Artikel 3.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit.
Afschrift van deze beslissing zal aan Havicrem, p/a Crematorium Daelhof, Erasmuslaan 50 te 1804 Zemst (Cargovil), hetzij via elektronische post, birgitte.emmerechts@havicrem.be worden toegestuurd.
Dit punt werd verdaagd.
De antwoorden op bovenstaande vragen vind je terug in het zittingsverslag van de gemeenteraad van 17 juni 2025.
De antwoorden op bovenstaande vragen vind je terug in het zittingsverslag van de gemeenteraad van 17 juni 2025.
De notulen van de vorige zitting van 13 mei 2025 worden goedgekeurd.
Het zittingsverslag van 13 mei 2025 wordt goedgekeurd.
- Vrijdag 11 juli: Vlaanderen Feest! op de Bellekoutersite
Vanaf 15.30 uur is er een “achter-werk-feest” aan de Cultuurzaal ter gelegenheid van Vlaanderen Feest!
Organisatie: Cultuurraad en Dienst Welzijn en Cultuur – Bevoegde schepen: Walter De Donder- Donderdag 28 augustus: Daguitstap voor senioren
Uitstap naar wereldhaven Zeebrugge en Oostende, Koningin der badsteden
Praktisch: Enkel voor Affligemse 55-plussers.
Dienst: Welzijn en Cultuur – Bevoegde Schepen: Denise De Paepe- Zondag 14 september: Smart Café - Mooie foto's maken
In het Smart Café ben je welkom met je tablet of smartphone. Het is geen cursus, maar een gezellige bijeenkomst. Samen met anderen ontdek je de mogelijkheden van je toestel. Je leert er beter mee werken en wisselt ervaringen uit. Tijdens elke sessie staat een onderwerp centraal. Een ervaren begeleider geeft uitleg en staat klaar om te antwoorden op je vragen. In dit Smart Café krijg je tips en tricks om mooie foto's te maken met je toestel. Je krijgt meer uitleg over de verschillende camera’s en je leert werken met de instellingen van je foto-app.
Locatie: Bibliotheek Affligem, Bellestraat 99 1790 Affligem
Prijs: Gratis
Inschrijvingen: http://www.avansa-hallevilvoorde.be/
Wanneer: zondag 14/09 van 10u tot 13u
Dienst: BIB – bevoegde schepen: Walter De Donder- Dinsdag 16 september: infosessie naar aanleiding van de internationale dag van de seksuele gezondheid op 04/09): van monoloog naar dialoog waarbij je meer te weten komt over seksualiteit en intimiteit tijdens en na kanker.
De infosessie start om 19.00 uur en is gratis, maar inschrijven verplicht: 053 64 00 70 of gezondegemeente@affligem.be
Dienst: Welzijn & Cultuur (gezondheid en preventie) – Bevoegde schepen: Herman Steppe- Maandag 15 tot vrijdag 19 september: Vlaamse Loopweek
In het kader van de Vlaamse Loopweek, organiseert de sportdienst opnieuw de scholenveldloop.
Dienst: Sportdienst – Bevoegde schepen: Greet Van Holsbeeck- Vrijdag 12 september: Hopdag voor de scholen
Op vrijdag komen de leerlingen van het 4de leerjaar van alle Affligemse scholen langs tijdens de hopdag. Ze leren over de hop, de hopduvel en brengen een bezoek aan de Abdij.
Dienst: Welzijn en Cultuur – Bevoegde schepen: Herman Steppe- Zondag 14 september: Hopdag en Open Monumentendag
- Hopdag
Iedereen welkom
Gratis
Locatie: abdij Affligem
Op zondag 14 september wordt in onze gemeente de hop geplukt. Deze traditie wordt feestelijk in de verf gezet op de hopdag rond de adbij. Op de binnenkoer en speelweide van het Benedictusheem aan de Abdij Affligem kan je de ganse dag genieten van streekbieren en streekproducten op het grote terras. Er is picknickmogelijkheid: breng zelf je lunch mee, bestel een picknickmand of geniet van een broodje worst uit het vuistje!
Met kinderanimatie, live muziek, huifkartocht, bierdemo,…
Om 10.00 uur kan je de Gregoriaanse Hoogmis bijwonen, er is een fietsroute langs oude/verdwenen Affligemse brouwerijen, en naar goede gewoonte ook een hopwandeling van ca. 5km.
Hou de website van toerisme Affligem en de Facebookpagina in de gaten. Een uitgebreid programma volgt!- Open Monumentendag – orgelconcerten in het kader van “In Stijl”
Kom luisteren naar een orgelconcert – of pik ze alle drie mee op een orgeltrip!
Er is een fietsroute voorzien langsheen de locaties.
Iedereen welkom
Gratis
Om 14.00 uur: kerk Meldert met Frederik Van Rampelberg op het Van Peteghemorgel uit 1750
Om 15.15 uur: kerk Essene met Johan Van der Beken op het Van Peteghemorgel uit 1817
Om 16.30 uur: in de Abdijkerk met Helmut De Backer op het Pötvlieghe orgel
Dienst: Welzijn en Cultuur – Bevoegde schepen: Herman Steppe- Maandag 15 september 2025: Lezing over Engelstalige literatuur: 'Frankenstein’
Frankenstein is één van de merkwaardigste boeken ooit, geschreven door een meisje van 19 jaar, de Londense Mary Shelley.
Johan Braeckman, Jean Paul Van Bendeghem en Vitalski zijn een uniek trio. Hun verregaande geleerdheid is speels en guitig. Ze schijnen te rivaliseren in eloquentie, vallen elkaar af en toe aan, maar zijn vooral brothers-in-crime, met een oprechte liefde voor 19de eeuwse literatuur.
Locatie: ’t Gildenhuis
Inschrijvingen: bibliotheek@affligem.be
Wanneer: 19.30 uur - 21.30 uur
Dienst: BIB – bevoegde schepen: Walter De Donder- Donderdag 25 september: Seniorenfeest
Een aparte uitnodiging werd verstuurd naar de raadsleden met de oproep een kaart te kopen indien ze wensen deel te nemen.
Dienst: Welzijn en Cultuur – Bevoegde schepen: Denise De Paepe
De gemeenteraad neemt kennis van de bovenstaande evenementen in Affligem.
Namens Gemeenteraad,
Frédéric Pipelers
algemeen directeur
Lander De Backer
voorzitter