Terug
Gepubliceerd op 15/11/2021

Notulen  Gemeenteraad

di 12/10/2021 - 20:00 Raadzaal
Aanwezig: Gerda Van Geite, voorzitter
Walter De Donder, burgemeester
Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Schepenen
Denise De Paepe, Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst
Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Jill Rollier, Jonas Van Vaerenbergh, Aster Van Avermaet, Elke Van den Winckel, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Rani Berlo, Dirk Geeraerts, Jeroen Trappers, Gemeenteraad
Frédéric Pipelers, algemeen directeur
Verontschuldigd: Belinda Everaert, Bert De Roeck, Gemeenteraad
  • Financiele dienst

    • Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze - leveren van dranken aan gemeente en OCMW Affligem

      Aanleiding

      De gemeenteraad is bevoegd voor het goedkeuren van de lastvoorwaarden en gunningswijze van overheidsopdrachten die niet tot het dagelijks bestuur behoren. Het contract met de huidige drankenleverancier loopt af op 31 december 2021. Er dient bijgevolg een nieuwe overheidsopdracht opgestart te worden. 

      Feiten, context, motivering
      • In het kader van de opdracht “Leveren van dranken aan gemeente en OCMW Affligem” werd een bestek met nr. 2021161 opgesteld door de Financiële dienst.
      • De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 181.818,18 excl. btw of € 220.000,00 incl. 21% btw voor de periode van 1 januari 2022 tot en met 31 december 2025.
      • Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.
      Juridisch kader
      • Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
      • De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
      • Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
      • De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
      • De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36.
      • Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
      • Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
      Financieel kader
      • De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het meerjarenplan, op budgetcode 0705-00/6200 (actie GBB).
      Besluit

      Artikel 1.

      Het bestek met nr. 2021161 en de raming voor de opdracht “Leveren van dranken aan gemeente en OCMW Affligem”, opgesteld door de financiële dienst worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 181.818,18 excl. btw of € 220.000,00 incl. 21% btw;

       

      Artikel 2.

      Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure;

       

      Artikel 3.

      De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld en bekendgemaakt op nationaal niveau;

       

      Artikel 4.

      Afschrift van deze beslissing zal aan de financiële dienst worden gegeven.

  • Openbare werken

    • Aankoop van een perceel grond gelegen op de hoek Daalstraat met de Vogelzangstraat - Affligem 1e afdeling - sectie 1 nr. 383 E

      Aanleiding
      • De verkoop van een perceel grond op de hoek Daalstraat met de Vogelzangstraat.
      Feiten, context, motivering
      • Een perceel grond werd door immokantoor ELLE te koop aangeboden.
      • Het kwestieuze perceel grond is gekend bij het kadaster als: Affligem 1e afdeling - sectie A - nr. 383 E met een oppervlakte van 3 a 86 ca.
      • Het perceel grond werd geschat door landmeter Bjorn Cornelis voor een bedrag van € 135.850,00.
      • Het gemeentebestuur heeft een eenzijdige verkoopbelofte bekomen voor het perceel van mevrouw Maria De Man voor een bedrag van € 135.000,00.
      • De aankoop geschiedt om reden van openbaar nut met het oog op het herinrichten van de Daalstraat.
      Juridisch kader

      • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40.

      Besluit

      Artikel 1.

      De aankoop, om reden van openbaar nut, van een perceel grond gelegen in de deelgemeente Teralfene - hoek Daalstraat met de Vogelzangstraat, kadastraal bekend onder Affligem 1e afdeling Teralfene, sectie A nr. 383 E, en met een oppervlakte van 3 a 86 ca, eigendom van mevrouw Maria De Man, wonende Petterstraat 2 bus 1 te 1790 Affligem, voor een bedrag van € 135.000,00 wordt goedgekeurd.


      Artikel 2.

      Aan notaris De schepper wordt opdracht gegeven de notariële akte op te stellen.


      Artikel 3.

      De voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur worden belast met de ondertekening van de akte.


      Artikel 4.

      Afschrift van deze beslissing zal aan de financiële dienst worden gegeven.

    • Grondverwervingen in de Dokkenstraat voor het realiseren van rioleringswerken fase II

      Aanleiding
      • Het realiseren van een gescheiden rioleringsstelsel in de Dokkenstraat (fase 2).
      Feiten, context, motivering
      • Farys organiseerde een overheidsopdracht voor het opmaken van een ontwerp voor rioleringswerken in de Dokkenstraat, fase 2.
      • Het studiebureau Goegebeur-D'Hauwer werd aangeduid voor de opmaak van deze studie.
      • Voor het uitvoeren van de rioleringswerken in de Dokkenstraat zijn er grondverwervingen noodzakelijk.
      • Volgend principe wordt, samen met de gemeente Asse gehandhaafd voor de grondverwervingen:
        • gronden in gele kleur aangeduid op plan: hiervoor wordt er een billijke vergoeding, volgens nog uit te voeren schatting, uitbetaald.
        • gronden in groene kleur aangeduid op plan zijn gesitueerd buiten de afsluitingen en worden op heden reeds gebruikt als openbaar domein. Het is aangewezen dat deze gronden gratis worden overgedragen aan het openbaar domein.
      • Voor de rioleringswerken binnen de cluster 173-800, 173-819 en 173-791 langs de Dokkenstraat, Assestraat en Hogeweg werd er een subsidie vastgelegd onder nummer 16030028 door de VMM voor een bedrag van € 585.667,59 - projectnummer B215270.
      Juridisch kader

      • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40.
      • Beslissing college van burgemeester en schepenen van 22 september 2020.

      Financieel kader
      • Na het uitvoeren van de schatting kan de financiële impact van de grondinnames bepaald worden. Gezien de te verwerven gronden liggen in het landbouwgebied wordt er een geringe financiële impact verwacht.
      Besluit

      Artikel 1.

      Het plan voor de grondinnames opgemaakt doos studiebureau Goegebeur-D'Hauwer wordt goedgekeurd.


      Artikel 2.

      De gemeenteraad gaat akkoord om volgende principes te handhaven voor de grondinnames:

      • gronden in gele kleur aangeduid op plan: hiervoor wordt er een billijke vergoeding, volgens nog uit te voeren schatting, uitbetaald.
      • gronden in groene kleur aangeduid op plan zijn gesitueerd buiten de afsluitingen en worden op heden reeds gebruikt als openbaar domein. Deze gronden worden gratis overgedragen aan het openbaar domein.


      Artikel 3.

      De gemeente Affligem wenst de gronden aan te wenden voor openbaar nut meer specifiek voor de aanleg van een gescheiden rioleringsstelsel.


      Artikel 4.

      Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de verdere uitvoering van dit besluit.


      Artikel 5.

      Afschrift van deze beslissing zal worden toegestuurd aan Farys, het gemeentebestuur van Asse en het ontwerpbureau.

    • Collectieve IBA-aanpak

      Aanleiding

      Binnen de gemeente dienen de Individuele Behandelingsinstallaties voor Afvalwater (IBA) bij particulieren nog te worden geplaatst.

      Feiten, context, motivering
      • De Europese ‘kaderrichtlijn water’ stelt tot doel om de watervoorraden, de waterbeheersing en de kwaliteit van de leefomgeving tegen 2015 veilig te stellen.
      • Bij de opmaak van de zoneringsplannen wordt een verbetering van de huidige waterkwaliteit vooropgesteld. Deze verbetering dient onder andere gerealiseerd te worden door de bouw van individuele waterzuiveringsinstallaties (IBA’s). Met de zoneringsplannen wordt tevens definitief afgebakend waar het afvalwater collectief (oranje en donkergroene gebieden) dan wel individueel (rode gebieden) ingezameld en gezuiverd moet worden. Hierbij wordt duidelijkheid gecreëerd op niveau van rechten en plichten inzake de realisatie en het beheer van de riolering- en zuiveringsinfrastructuur en dit voor zowel de bovengemeentelijke en gemeentelijke overheden als voor de individuele burgers.
      • Het zoneringsplan van gemeente Affligem is definitief van kracht geworden vanaf 9 juni 2008 door publicatie van het ministerieel besluit betreffende de vaststelling van het zoneringsplan in het Belgisch Staatsblad op 28 augustus 2008.
      • Het gebiedsdekkend uitvoeringsplan werd eveneens vastgelegd. Dit plan lijst de projecten op die zowel op gemeentelijk als bovengemeentelijk niveau moeten worden uitgevoerd om het definitieve zoneringsplan te realiseren.
      • Wij vragen aan de gemeenteraad om zijn goedkeuring te geven aan de beleidsoptie om in het kader van de uitvoering van het zoneringsplan de uitbouw van de individuele behandelingsinstallatie’s van afvalwater (IBA’s) collectief aan te vatten in samenwerking met TMVW. Dit houdt in dat de plaatsing en exploitatie van de IBA’s in opdracht van de gemeente Affligem wordt toevertrouwd aan TMVW.
      • In een eerste fase wordt overgegaan tot plaatsing en exploitatie van de IBA’s naar aanleiding van de nieuwe bouwvergunningen die worden toegekend in de rode clusters van het definitief goedgekeurd zoneringsplan.
      • De planmatige uitbouw van de IBA’s wordt uitgevoerd in functie van de prioriteiten vastgelegd in het gebiedsdekkend uitvoeringsplan. Deze burgers plannen geen werken en worden door de TMVW benaderd. Als voor de plaatsing van een IBA het privaat rioleringsstelsel aangepast moet worden voor scheiding van afvalwater en regenwater, kunnen deze burgers gebruik maken van de afkoppelingsondersteuning zoals ook van toepassing is bij rioleringswerken.
      • Aan de burgers die reeds voor de beslissing tot collectieve aanpak van de IBA’s een installatie hebben geplaatst, wordt de mogelijkheid gegeven tot overname door TMVW.
      • De plaatsing en exploitatie van de IBA’s gebeurt volgens de vastgelegde modaliteiten:
        • TMVW neemt de volledige last van aankoop, plaatsing en beheer van nieuwe IBA’s op zich.
        • De burger betaalt een éénmalige aansluitingsbijdrage van 1.500 euro, analoog aan de aansluitingsbijdrage voor rioolaansluitingen.
        • De betrokken burgers betalen een aangepaste gemeentelijke saneringsbijdrage op het waterverbruik gelijkgesteld aan de bijdrage die wordt betaald in gerioleerd gebied;
        • De betrokken burgers voorzien de elektriciteitstoevoer tot de sturingskast van de IBA en nemen het elektriciteitsverbruik voor hun rekening;
        • TMVW voorziet de mogelijkheid tot overname van bestaande IBA’s mits terugbetaling van de investeringskosten van de burger op basis van een afschrijving op 20 jaar (vb voor een IBA van 5 jaar oud wordt een overnameprijs betaald van 75% van de investeringskosten), waarbij de éénmalige aansluitingsbijdrage in mindering wordt gebracht. Voor de overname van bestaande IBA’s buiten de rode clusters geldt als bijkomende voorwaarde dat de IBA moet opgelegd zijn in de bouwvergunning.
        • Voor panden met een commercieel karakter waar een grotere installatie vereist is, betaalt de eigenaar de meerkost ten opzichte van een installatie voor het aantal gedomicilieerden;
      • Voor het collectief plaatsen van IBA’s voorziet de VMM volgende subsidies (3500 euro voor IBA’s prioriteit 1 en 2, 1750 euro voor IBA’s prioriteit 0). Affligem heeft nog 3 IBA’s prioriteit 2 en 27 IBA’s prioriteit 0.
      • De kosten voor het plaatsen van de IBA's zullen worden aangerekend in het investeringsbudget bij Farys-Tmvw.
      • Het noodzakelijke onderhoud van de IBA's zal worden aangerekend in het onderhoudsbudget bij Farys-Tmvw.

       

      Juridisch kader
      • De Europese 'kaderrichtlijn water'.
      • Het decreet Integraal Waterbeleid.
      • Het decreet lokaal bestuur van 2 december 2017, inzonderheid de artikelen 40 en 41 punt 14.
      • De gemeenteraadsbeslissing van 25 januari 2005 inzake toetreding van de gemeente Affligem tot de uitvoeringsdivisie van Farys-Tmvw, dit vanaf 1 januari 2005 waardoor het rioleringsstelsel ten last genomen wordt door Farys-Tmvw.
      • Het ministerieel besluit  9 juni 2008 betreffende de vaststelling van het zoneringsplan en gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad op 28 augustus 2008.
      • Beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 15 juni 2021 aangaande de collectieve IBA-aanpak.
      Besluit

       Artikel 1.

      Goedkeuring wordt gegeven om in het kader van de uitvoering van het zoneringsplan de uitbouw van de individuele behandelingsinstallatie’s van afvalwater (IBA’s) collectief aan te vatten in samenwerking met TMVW. Dit houdt in dat de plaatsing en exploitatie van de IBA’s in opdracht van de gemeente Affligem wordt toevertrouwd aan TMVW.


      Artikel 2.

      De plaatsing en exploitatie van de IBA’s gebeurt volgens de vastgelegde modaliteiten:

      • TMVW neemt de volledige last van aankoop, plaatsing en beheer van nieuwe IBA’s op zich.
      • De burger betaalt een éénmalige aansluitingsbijdrage van 1.500 euro, analoog aan de aansluitingsbijdrage voor rioolaansluitingen.
      • De betrokken burgers betalen een aangepaste gemeentelijke saneringsbijdrage op het waterverbruik gelijkgesteld aan de bijdrage die wordt betaald in gerioleerd gebied;
      • De betrokken burgers voorzien de elektriciteitstoevoer tot de sturingskast van de IBA en nemen het elektriciteitsverbruik voor hun rekening;
      • TMVW voorziet de mogelijkheid tot overname van bestaande IBA’s mits terugbetaling van de investeringskosten van de burger op basis van een afschrijving op 20 jaar (vb voor een IBA van 5 jaar oud wordt een overnameprijs betaald van 75% van de investeringskosten), waarbij de éénmalige aansluitingsbijdrage in mindering wordt gebracht. Voor de overname van bestaande IBA’s buiten de rode clusters geldt als bijkomende voorwaarde dat de IBA moet opgelegd zijn in de bouwvergunning.
      • Voor panden met een commercieel karakter waar een grotere installatie vereist is, betaalt de eigenaar de meerkost ten opzichte van een installatie voor het aantal gedomicilieerden.


      Artikel 3.

      Afschrift van deze beslissing zal aan de financiële dienst worden bezorgd en aan Farys-TMVW worden toegestuurd.

    • Molenstraat - Knippen van de straat en invoeren van een parkeerverbod

      Aanleiding
      • Een petitie van de bewoners van de Molenstraat (kasseiverharding).
      Feiten, context, motivering
      • Plaatsen van een tractorsluis op de plaats waar de verharding in de Molenstraat verandert in een kasseiverharding.
      • Petitie van de bewoners van de Molenstraat - gedeelte met de kasseiverharding - vragen tot plaatsing van signalisatie en bijvoorbeeld een tractorsluis.
      • Het gunstig advies van PZ Tarl, wijkpolitie Affligem - eerste inspecteur Fueyo Fernandez Michael d.d. 5 juni 2021
      Juridisch kader
      • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 § 3.
      • Decreet van 16 mei 2008 en het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
      • Koninklijk besluit van 16 maart 1968 betreffende tot coördinatie van de wetten betreffende de politie over het wegverkeer, Wegverkeerswet genaamd.
      • Koninklijk besluit van 01 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, Verkeersreglement genaamd.
      • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
      • Omzendbrief MOB/2009/01 van 03 april 2009 van de Vlaamse minister van Mobiliteit, Sociale Economie en Gelijke Kansen inzake de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer.
      Financieel kader
      • De gemeente voorziet in de aankoop van verkeersborden, tractorsluis en biggenruggen in beton. De geraamde kostprijs voor deze materialen bedraagt € 2.000,00.
      Besluit

      Goedgekeurd met volgende stemming:

      • Voor – 16 stemmen: Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Jill Rollier, Aster Van Avermaet, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Rani Berlo, Dirk Geeraerts en Gerda Van Geite.
      • Tegen – 5 stemmen: Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Jonas Van Vaerenbergh, Elke Van den Winckel en Jeroen Trappers.


      Artikel 1.

      In de Molenstraat ter hoogte van de overgang tussen de kassei en de asfaltverharding wordt een tractorsluis aangebracht.


      Artikel 2.

      In de Molenstraat zal er een twintigtal meter voor de tractorsluis komende van het op- en afrittencomplex een F45b met de vermelding fietsers, voetgangers, bromfietsers, speed pedelecs en tractors geplaatst worden. Dit bord nl. een F45b zal eveneens geplaatst worden in de Molenstraat ter hoogte van de kruising met de Eksterenberg met de vermelding fietsers, voetgangers, bromfietsers, speed pedelecs en tractors samen met een verkeersbord C3 aangevuld met een blauw onderbord "uitzonderlijk plaatselijk verkeer"

         F45b                         C3


      Artikel 3.

      Tussen de nieuwe aan te leggen tractorsluis en het gedeelte van de Molenstraat, komende van het op- en afrittencomplex, zal de rijweg worden vernauwd tot een maximum breedte van 5,00 m, dit door gebruik te maken van obstakels op de weg, bv. biggenruggen. Door het plaatsen van een verkeersbord E3 zal het verboden parkeren en stationeren worden aangegeven. Dit bord zal zowel bij het inrijden van de Molenstraat worden geplaatst alsook na de tractorsluis, richting op- en afrittencomplex.

            E3                        biggenrug


      Artikel 4.

      Dit reglement zal worden bekendgemaakt op de gemeentelijke website. Het treedt in werking door het aanbrengen van de vermelde verkeerstekens.


      Artikel 5.

      Een voor eensluidend afschrift zal verzonden worden aan:

      • De Vlaamse Overheid, afdeling beleid, mobiliteit en verkeersveiligheid, departement mobiliteit en openbare werken.
      • De griffie van de rechtbank van eerste aanleg van Brussel, voor kennisgeving.
      • De griffie van de politierechtbank van Halle, voor kennisgeving.
      • De politiezone TARL, voor kennisgeving.

       

  • RO - Stedenbouw

    • Goedkeuring gratis grondafstand met betrekking tot de aanvraag omgevingsvergunning OMV_2021125172 - bijstelling verkaveling, gelegen Bredeweg te 1790 Affligem

      Aanleiding
      • Aanvraag 2021/0022-WIJZ van 12 augustus 2021, voor het afleveren van een omgevingsvergunning voor bijstelling verkaveling, Bredeweg te 1790 Affligem met als kadastrale omschrijving afdeling 3-Teralfene / sectie A nr. 399D2 - 399N2, ingediend door Danny Verhasselt wonende Kleine Groeneweg 7 te 1790 Affligem.
      Feiten, context, motivering
      • De aanvraag werd ontvankelijk en volledig verklaard op 25 augustus 2021.
      • Tijdens het openbaar onderzoek ingesteld van 2 september 2021 tot 1 oktober 2021 werden er geen bezwaarschriften ingediend.
      • Het Advies van de gemeentelijke omgevingsambtenaar, uitgebracht op 21 september 2021 is gunstig.
      • Het college van burgemeester en schepenen heeft deze aanvraag onderzocht, rekening houdend met de terzake geldende wettelijke bepalingen.
      • De goedkeuring gratis grondafstand met betrekking tot de aanvraag omgevingsvergunning OMV_2021125172 - bijstelling verkaveling, gelegen Bredeweg te 1790 Affligem, kadastraal gekend als afdeling 3-Teralfene / sectie A nr. 399D2 - 399N2 dient voorgelegd te worden aan de gemeenteraad.
      Juridisch kader
      • Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 1 september 2009.
      • het Decreet betreffende de omgevingsvergunning van 25 april 2014, artikels 15 en 31;
      • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikels 40 en 41;
      • Gemeentewegendecreet van 1 september 2019;
      • Verkavelingsvergunning 110/V/40 goedgekeurd op 9 januari 1979 - dossier nr. 52/78.
      Besluit

      Artikel 1. 
      De gemeenteraad gaat akkoord met de verklaring tot het stellen van een gratis grondafstand met een oppervlakte van 19ca aan de gemeente, zoals voorzien in de omgevingsaanvraag 2021/0022-WIJZ van 12 augustus 2021, voor het afleveren van een omgevingsvergunning voor bijstelling verkaveling, Bredeweg te 1790 Affligem met als kadastrale omschrijving afdeling 3-Teralfene / sectie A nr. 399D2 - 399N2, ingediend door Danny Verhasselt wonende Kleine Groeneweg 7 te 1790 Affligem.

       

      Artikel 2.

      Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van dit besluit overeenkomstig artikel 18 en 19 van het decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019, en behoudens administratief beroep, met de realisatie van de gewijzigde gemeenteweg, overeenkomstig artikel 26, 27, 28 en 29 van het aangehaalde decreet.

  • Leefmilieu

    • Ondertekenen van het Lokaal- Energie en Klimaatpact

      Aanleiding
      • Mail van 10 juni 2021 met de vraag vanuit de Vlaamse Regering tot deelname aan het lokaal energie- en klimaatpact tussen de Vlaamse regering en de Vlaamse steden en gemeenten.
      • Op 4 juni 2021 keurde de Vlaamse Regering het Lokaal Energie- en Klimaatpact definitief goed. Het pact wil de Vlaamse steden en gemeenten ondersteunen in het behalen van concrete doelstellingen en bouwt voort op reeds ingeburgerde initiatieven zoals het Burgemeestersconvenant 2030. De focus ligt op vier werven: vergroening, energie, mobiliteit en regenwater.
      Feiten, context, motivering
      • Het pact bevat wederzijdse engagementen die de sleutelrol van lokale besturen in het Vlaamse klimaat- en energiebeleid beklemtonen.
      • De deadline voor lokale besturen om het pact te ondertekenen is 29 oktober 2021. 
      • De Vlaamse steden en gemeenten die het pact ondertekenen, kunnen rekenen op extra financiële middelen vanuit de Vlaamse overheid. Het gaat over 25 miljoen euro dat zal verdeeld worden over de steden en gemeenten die het pact ondertekenen. 
      • Na ondertekening heeft de gemeente Affligem automatisch recht op financiële ondersteuning t.b.v. 43.164€.
      Juridisch kader
      • Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017, art. 40.
      • Beslissing college burgemeester en schepenen van 3 september 2019.
      • beslissing gemeenteraad van 10 november 2020.
      • Beslissing college burgemeester en schepenen van 14 september 2021.
      Financieel kader
      • 2021/4.3.1.6/0350-00/6140000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN
      Besluit

      Artikel 1.

      De gemeenteraad beslist om het Lokaal Energie- en Klimaatpact te ondertekenen. 

       

      Artikel 2.

      Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van dit besluit.

  • Economie

    • Samenstelling van de gemeentelijke adviesraad voor lokale economie

      Aanleiding
      • Oproep tot kandidaten "gemeentelijke adviesraad voor lokale economie" in Affligem Gespot van juli/augustus.
      • Herinneringsbrief van 18 augustus 2021 aan alle ingeschreven handelaars.
      • Herinneringsmail van 30 augustus 2021 aan alle ingeschreven handelaars.
      Feiten, context, motivering
      • Meerjarenplan 2020-2025.
      • Samenwerking met provinciale detailhandelscoaching.
      • Opmaak beleidsplan lokale economie.
      • Kandidaten adviesraad lokale economie.
      • Voorstel tot samenstelling Algemene Vergadering en Dagelijks Bestuur.
      • De gemeenteraad de samenstelling van de milieuraad dient te bepalen.
      Juridisch kader
      • Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017, art. 41, 13°;
      • Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017, art. 304 § 3;
      • Gemeenteraadsbeslissing van 29 juni 2021.
      • Nota College van Burgemeester en Schepenen van 28 september 2021.

       

      Besluit

      Artikel 1.

      De gemeenteraad neemt kennis van de lijst met ingediende kandidaturen voor de gemeentelijke adviesraad voor lokale economie.

       

      Artikel 2.

      De gemeenteraad gaat akkoord met het volgende voorstel tot samenstelling van de gemeentelijke adviesraad voor lokale economie van Affligem:

      A. Stemgerechtigden:

      1. Van Rossem Bart - Potaardestraat 1 - Affligem (Brood- en pershuis De Toren)
      2. Debolle Jan - Burg.Wambacqstraat 21 - Affligem (Afflitrans)
      3. Van de Velde Johan - Brusselbaan 77-81 - Affligem (Comith)
      4. Hellinckx Jan - Parallelweg 1 - Affligem (Accountancy JH Convent)
      5. Herreman Ann - Calloystraat 2 - Affligem (Group Stephano)
      6. De Ryck Ellen - Langestraat 252 - Affligem (Animell)
      7. Van den Abbeel Rita - Bellestraat 218 - Affligem (Thuisverpleegkundige)
      8. Matthijs Dirk - Brusselbaan 309 - Affligem (Dimatec)
      9. Misselyn Catherine - Brusselbaan 98 - Affligem (Fotografie Catherine Misselyn)
      10. Rollier Kurt - Bellestraat 98 - Affligem (Rantour)
      11. Krishan Maudgal - Pastorijweg 57 - Affligem (Maudgal Int. Bvba)

      B. Niet stemgerechtigden:
      1. Grobben Marlon - Hauwijkstraat 28 – Affligem (Auctor Graphics)
      2. Rollier Jill - Bellestraat 98 - Affligem (Rantour)  
      3. Peeters Elke - Ternatsestraat 136 - Affligem (N-VA)
      4. Everaert Belinda (plaatsvervanger Peeters Elke) - Fosselstraat 60a - Affligem (N-VA)
      5. Dirk Geeraerts - Potaardestraat 87 - Affligem (lijst burgemeester Affligem)

      C. Deskundigen:

      1. Heylens Erwin - De Kavee 3 - Affligem (IPMS Belgium)
      2. De Keukeleire Catherine - Blakmeers 19 - Affligem (Capa4you)
      3. Van Ginderdeuren David - Vogelzangstraat 16 - Affligem (D-Drive)
      4. Buggenhoudt Jeroen - Boekhoudstraat 121 - Affligem (Conversal)
      5. De Vis Guy - Brusselbaan 17 - Affligem (Pogghenpohl)
      6. Bosteels Marc - Daalstraat 4 - Affligem (Voeding Bosteels)
      7. Ghysens Pieter - Brusselbaan 200 - Affligem (Dentaal Labo Ghysens)
      8. Sami Umer - Tenbos 15 - Affligem (ICT Architect)
      9. Delplace Johnny - Assestraat 36 - Affligem (Den Houten Molen)

      D. Waarnemers:

      1. Tim Herzeel – de schepen van lokale economie
      2. Henk Souffriau - bevoegde ambtenaar dienst lokale economie
      3. Annick Van de Gucht - ambtenaar dienst leefmilieu en lokale economie
       

      Artikel 3.

      Een afschrift van deze beslissing zal aan de bovengenoemde leden worden toegestuurd.

  • Wonen

    • Advies gemeenteraad Affligem met betrekking tot werkingsgebied woonmaatschappij

      Aanleiding
      • De brief van de Vlaamse minister van Financiën en Begroting, Wonen en Onroerend Erfgoed van 23 oktober 2020 aan alle burgemeesters, met de vraag om ten laatste op 31 oktober 2021 een voorstel van werkingsgebied in te dienen;
      • Tegen 1 januari 2023 moeten sociale huisvestingsmaatschappijen en sociale verhuurkantoren samengevoegd worden tot een woonactor met slechts een speler per gemeente: de woonmaatschappij; De woonmaatschappij neemt de taken van de huidige sociale huisvestingsmaatschappijen en de sociale verhuurkantoren op, en wordt het centrale aanspreekpunt voor zowel kandidaat-huurders, lokale besturen als andere belanghebbenden; Elke woonmaatschappij moet in een uniek, niet-overlappend werkingsgebied opereren en moet minimaal 1000 sociale huurwoningen tellen; Het werkingsgebied moet uit geografisch aaneensluitende gemeenten bestaan;
      Feiten, context, motivering
      • De gemeente streeft een integraal woonbeleid, met aandacht voor alle aspecten van het duurzaam, lokaal sociaal woonbeleid na;
      • De AMOW-gemeenten en Dilbeek stelden aan de TARL-gemeenten voor samen één werkingsgebied te vormen, gezien de huidige politieassociatie (PACE). De TARL-gemeenten wouden dit werkingsgebied uitbreiden met de Pajotse gemeenten, maar de AMOW-gemeenten en Dilbeek zijn geen voorstander van dergelijke uitbreiding. De PACE-gemeenten konden aldus niet tot een overeenstemming komen over een werkingsgebied;
      • Het Lokaal bestuur Affligem onderschrijft de stellingname van de minister de heer Diependaele, zoals weergegeven in zijn schrijven van 23 oktober 2020, dat de werkingsgebieden best worden afgestemd op de referentieregio’s. Affligem valt binnen de referentieregio Halle-Vilvoorde. Deze regio dienen we voortaan te zien als het afstemmingsgebied voor intergemeentelijke en bovenlokale samenwerking. Die bovenlokale samenwerking kan best steunen op het principe: centraal denken en lokaal handelen.
      • De woonmaatschappij fungeert bij voorkeur als backoffice met gespecialiseerd  personeels- en databeheer, ICT-toepassingen, financiën, Europese subsidies, ….
      • Het bestuursorgaan van de woonmaatschappij mag bestaan uit maximaal vijftien leden, met maximaal twee onafhankelijke bestuurders. Hierdoor zal niet elke gemeente van het werkingsgebied regio Halle-Vilvoorde een vertegenwoordiging kunnen aanduiden. Een evenwaardige vertegenwoordiging per deelgebied is aldus aangewezen.
      • Het bestuursorgaan of het dagelijks bestuur kan comités/deelgebieden oprichten, die de bestuursorganen bijstaan in de uitvoering van hun taken. De lokale besturen uit het werkingsgebied regio Halle-Vilvoorde kunnen via deze comités/deelgebieden voldoende betrokken worden in de strategische en operationele keuzes van de woonmaatschappij. Die deelgebieden houden zich best exclusief bezig met sociaal wonen in al zijn vormen en alle afgeleiden ervan, zoals de inplanting, de toewijzing, het BSO, de huurdersbegeleiding,… Op die manier kan men inspelen op een gemeentelijk efficiënt, slagkrachtig, klantgericht en toegankelijk woonbeleid.
      • De samenstelling van de deelgebieden, binnen de regio Halle-Vilvoorde, zou er als volgt kunnen uitzien: 
        • DEELGEBIED PAJOT 
          • Bever, Herne, Galmaarden, Gooik, Lennik, Pepingen
        • DEELGEBIED TARL 
          • Ternat, Affligem, Roosdaal, Liedekerke, met name de bestaande interlokale vereniging Regionaal Woonbeleid Noord-Pajottenland
        • DEELGEBIED AMOW 
          • Asse, Merchtem, Opwijk, Wemmel
        • DEELGEBIED DILBEEK 
          • Dilbeek
        • DEELGEBIED NOORD 
          • Kapelle o/d Bos, Londerzeel, Meise, Grimbergen, Zemst, Kampenhout
        • DEELGEBIED LUCHTHAVEN 
          • Vilvoorde, Machelen, Steenokkerzeel, Zaventem, Kraainem, Wezembeek-Oppem
        • DEELGEBIED ZENNE 
          • Halle, Sint-Pieters-Leeuw, Beersel, Sint-Genesius-Rode, Drogenbos, Linkebeek
      • De gemeenten die samen het werkingsgebied vormen moeten over minimaal 50%+1 van de stemrechten beschikken, de overige stemrechten (maximum 50%-1) moeten worden verdeeld over de publieke (Vlaams gewest, provincie) en private aandeelhouders. De gemeenten wordt gevraagd om bij hun voorstel tot afbakening van de toekomstige woonmaatschappij ook reeds in te gaan op de verdeling van de stemrechten tussen de lokale besturen en dit op basis van objectieve criteria die verband houden met het woonbeleid, waaronder minstens het aantal sociale huurwoningen per gemeente en het aantal huishoudens per gemeente;
      Juridisch kader
      • Het decreet lokaal bestuur, artikel 40 e.v.;
      • Het decreet houdende wijzigingen van diverse decreten met betrekking tot wonen, zoals bekrachtigd en afgekondigd door de Vlaamse Regering op 09/07/2021 (B.S. 10/09/2021), waarbij een regelgevend kader met betrekking tot de woonmaatschappijen wordt gecreëerd;
      • De brief van de Vlaamse minister van Financiën en Begroting, Wonen en Onroerend Erfgoed van 23 oktober 2020 aan alle burgemeesters om een voorstel van werkingsgebied in te dienen;
      • De brief van de Vlaamse minister van Financiën en Begroting, Wonen en Onroerend Erfgoed   van 17 maart 2021 aan alle burgemeesters, met informatie omtrent de modaliteiten van de werkingsgebieden;
      • De kadernota, goedgekeurd door de Vlaamse Regering op 12 maart 2021, met de definitieve indeling in referentieregio’s;
      • Het verslag van het lokaal woonoverleg van 24 september 2021;
      • De adviesnota van het SVK Webra, goedgekeurd door haar Raad van Bestuur op 28 september 2021;

      De adviesnota van de SHM Providentia en de SHM Gewestelijke Maatschappij voor Volkshuisvesting van 1 oktober 2021;

      Besluit

      Artikel 1.
      De gemeenteraad stelt voor om binnen de regio, Halle-Vilvoorde, 1 woonmaatschappij op te richten met volgende deelgebieden:

      • DEELGEBIED PAJOT
        • Bever, Herne, Galmaarden, Gooik, Lennik, Pepingen
      • DEELGEBIED TARL 
        • Ternat, Affligem, Roosdaal, Liedekerke, met name de bestaande interlokale vereniging wonen Noord-Pajottenland
      • DEELGEBIED AMOW 
        • Asse, Merchtem, Opwijk, Wemmel
      • DEELGEBIED DILBEEK 
        • Dilbeek
      • DEELGEBIED NOORD 
        • Kapelle o/d Bos, Londerzeel, Meise, Grimbergen, Zemst, Kampenhout
      • DEELGEBIED LUCHTHAVEN  
        • Vilvoorde, Machelen, Steenokkerzeel, Zaventem, Kraainem, Wezembeek-Oppem
      • DEELGEBIED ZENNE 
        • Halle, Sint-Pieters-Leeuw, Beersel, Sint-Genesius-Rode, Drogenbos, Linkebeek

       

      Artikel 2.
      De gemeenteraad streeft hierbij naar een economisch rendabel model, en laat het aan de appreciatie van de heer minister of deze afbakening zal voldoen aan de vereisten van de afstemming op de contouren van de regio Halle-Vilvoorde.

       

      Artikel 3.

      Betreffende de stemrechtverdeling in de algemene vergadering zal de verhouding tussen de te hanteren objectieve criteria en de frequentie van de actualisatie van de stemrechtenverdeling worden vastgelegd bij de vorming van de woonmaatschappij, in onderling overleg tussen de deelnemende gemeenten.

       

      Artikel 4.

      De gemeente maakt een afschrift van dit besluit over aan VMSW via woonmaatschappij@vmsw.be.

      De gemeente zal een adviesnota meesturen met deze beslissing naar de minister. (Adviesnota als bijlage).

       

      Artikel 5.

      Deze beslissing zal eveneens ter kennis gebracht worden aan de provinciegouverneur (zoals bepaald in artikel 330 van het decreet lokaal bestuur).

  • Mondelinge vragen

    • Bijkomende mondelinge vragen - Stijn Stassijns – namens N-VA

      Aanleiding
      • E-mail van raadslid Stijn Stassijns - namens N-VA - 8 oktober 2021.
      Feiten, context, motivering
      1. Met het project Gemeenten zonder gemeentehuis wil Vlaams minister van Binnenlands Bestuur Bart Somers steden en gemeenten helpen met het digitaliseren van hun dienstverlening. Gemeenten kunnen hiervoor projecten indienen. De Vlaamse Regering trekt hiervoor een bedrag van 35 miljoen euro uit. N-VA denkt onder meer aan een digitaal ondernemingsloket waar ondernemers bijvoorbeeld terecht kunnen voor vergunningsaanvragen, …
        Volgende vragen: 
          1. Is het gemeentebestuur van plan om in te stappen in dit project? Zo ja, welke dienstverlening wensen jullie verder te digitaliseren? Welke attesten, aktes en andere documenten kunnen nu al digitaal aangevraagd worden?
          2. Zal de verdere digitalisering van de gemeentediensten gevolgen hebben voor het personeelsbestand?

      2. Enkele jaren geleden organiseerde het gemeentebestuur de “Dag van de nieuwe inwoner”. De nieuwe inwoners werden ontvangen in de raadszaal van het gemeentehuis, kregen een info-map en een toeristische rondrit door de drie deelgemeenten. Nu de Coronacrisis stilaan achter ons ligt is het misschien aangewezen om opnieuw “De dag van de nieuwe inwoner” te organiseren.
        Volgende vragen:
          1. Hoeveel nieuwe inwoners schreven zich in 2020 en 2021 in?
          2. Zijn er plannen om opnieuw een “Dag voor de nieuwe inwoner” te organiseren? 
          3. Op welke manier worden de nieuwe inwoners vandaag verwelkomt in onze gemeente?

      3. De gemeente kocht een tijdje geleden in de Ternatsestraat een huis aan om de verkeers- en parkeerproblematiek aan te pakken. Welke stappen zette u al om dit project te realiseren en hoe past het in het mobiliteitsvraagstuk in Essene?

      4. We komen terug op een vraag van enkele maanden geleden. Het knuppelpad in het Pelinkbos in Essene zou aangepakt worden. Zal dat deze legislatuur nog gebeuren? Hoe ver staat de gemeente in deze?

      5. De geurhinder in Teralfene bereikt de laatste weken terug hoge niveaus. Heeft de gemeente communicatie gekregen van Rendac omtrent oorzaken en duurtijd?
      Besluit

      De antwoorden op bovenstaande vragen vind je terug in het zittingsverslag van de gemeenteraad van 12 oktober 2021.

  • Goedkeuring notulen vorige zitting

    • Notulen en zittingsverslag

      Besluit

      De notulen van de vorige zitting van 7 september 2021 worden goedgekeurd.
      Het zittingsverslag van 7 september 2021 wordt goedgekeurd.

Namens Gemeenteraad,

Frédéric Pipelers
algemeen directeur

Gerda Van Geite
voorzitter