Terug
Gepubliceerd op 29/04/2024

Besluit  College van burgemeester en schepenen

di 23/04/2024 - 13:00

Wegverkeer - Aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer - Boonhof

Aanwezig: Walter De Donder, burgemeester
Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Schepenen
Denise De Paepe, voorzitter bijzonder comité voor de sociale dienst
Frédéric Pipelers, algemeen directeur
Aanleiding
  • De noodzaak tot het opstellen van een aanvullend reglement naar aanleiding van het instellen van een vrachtwagensluis tussen Boonhof en Wijk Pelink.
Feiten, context, motivering
  • Ingevolge het circulatieplan Leefbaar Essene werd beslist een vrachtwagensluis in te stellen tussen Boonhof en Wijk Pelink.
  • Deze verkeerswijzigingen dienen te worden vastgelegd in een aanvullend reglement. De bestaande inrichting van het Boonhof werd hierin eveneens meegenomen.
Juridisch kader
  • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 §3;
  • Decreet van 16 mei 2008 en het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Koninklijk besluit van 16 maart 1968 betreffende tot coördinatie van de wetten betreffende de politie over het wegverkeer, Wegverkeerswet genaamd;
  • Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, Verkeersreglement genaamd;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009 van de Vlaamse minister van Mobiliteit, Sociale Economie en Gelijke Kansen inzake de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer;
Besluit

Artikel 1.

Alle eerdere aanvullende reglementen met betrekking tot niet-gebiedsdekkende maatregelen op het Boonhof worden opgeheven.

 

Artikel 2.

Op het Boonhof, ter hoogte van het kruispunt met de Ternatsestraat, geldt: het is iedere bestuurder verboden de onderbroken streep te overschrijden, behalve om in te halen, om links af te slaan, om te keren of om van rijstrook te veranderen.

 

Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

  • Wegmarkeringen conform artikel 72.3 van de wegcode.

 

Artikel 3.

Op het Boonhof, ter hoogte van

  • het kruispunt met de Ternatsestraat,
  • huisnummer 7 en
  • huisnummer 76,

geldt: voetgangers moeten de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken.

 

Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

  • Wegmarkeringen conform artikel 76.3 van de wegcode.

 

Artikel 4.

Op het Boonhof, ter hoogte van huisnummer 8, geldt: het is verboden links af te slaan; de maatregel geldt alleen voor de bestuurders van voertuigen waarvan de massa in beladen toestand hoger is dan 3.5 ton; de maatregel geldt niet voor plaatselijk verkeer.

 

Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

  • C31a
  • GVIIa

 

Artikel 5.

Op het Boonhof, ter hoogte van huisnummer 23, geldt: het is verboden rechts af te slaan; de maatregel geldt alleen voor de bestuurders van voertuigen waarvan de massa in beladen toestand hoger is dan 3.5 ton ; de maatregel geldt niet voor plaatselijk verkeer.

 

Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

  • C31b
  • GVIIa

 

Artikel 6.

Op het Boonhof, ter hoogte van het kruispunt met Wijk Pelink, geldt: de toegang is verboden voor bestuurders van voertuigen waarvan de massa in beladen toestand hoger is dan 3.5 ton.

 

Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

  • C21

 

Artikel 7.

Het aanvullend reglement wordt ter kennisname overgemaakt aan het Departement Mobiliteit en Openbare Werken.

 

Artikel 8.

Het college van burgemeester en schepenen geeft een principiële goedkeuring en het agendapunt zal op een volgende raad geagendeerd worden.