In het meerjarenplan is een jaarlijks ontvangstenkrediet van € 200.000,00 voorzien op budgetsleutel GBB/0020-00/7342400.
Artikel 1.
Er wordt ten behoeve van de gemeente voor de aanslagjaren 2022 tot en met 2025 een belasting geheven op het huis-aan-huis verspreiden van niet-geadresseerd reclamedrukwerk en daarmee gelijkgestelde producten.
Artikel 2 - definities.
Reclamedrukwerk: elke publicatie die er toe strekt bekendheid te geven aan commerciële activiteiten, handelszaken en merknamen en die er op gericht is potentiële klanten te bewegen gebruik te maken van de aangeboden diensten en/of producten.
Huis-aan-huis verspreiding: het systematisch achterlaten van het niet-geadresseerd drukwerk in de brievenbussen van woningen en/of gebouwen, zonder enig initiatief van de bestemmeling.
Gelijkgestelde producten: alle stalen en reclamedragers, door de adverteerder aangeboden, die diensten, producten of transacties doen gebruiken, verbruiken of aankopen. De opsomming is niet limitatief.
Niet-geadresseerd drukwerk: ieder drukwerk dat niet in een omslag met onuitwisbare vermelding van de naam en het adres van de bestemmeling wordt besteld.
Collectieve adresaanduiding per straat of gedeeltelijke adresvermelding wordt niet beschouwd als zijnde geadresseerd.
Indien verscheidene reclamedrukwerken samen worden verspreid zonder dat ze op een permanente of vaste wijze één geheel vormen, wordt ieder reclamedrukwerk als apart exemplaar beschouwd.
Eén geheel: de reclamedrukwerken die ofwel in een catalogus of een blaadje zijn opgenomen ofwel aaneen geniet of geplakt zijn waardoor de reclamedrukwerken niet losbladig zijn of waarbij het geheel een eenheid qua vorm, kleur, lay-out of ander stijlkenmerk vertoont.
Indien verscheidene reclamedrukwerken die qua vorm, kleur, lay-out of ander stijlkenmerk als afzonderlijk kunnen worden beschouwd en waarbij de meerderheid van de verscheidene reclamedrukwerken elk afzonderlijk toebehoren aan afzonderlijke adverteerders, op een in het vorige lid vermelde wijze zijn samengebracht en waarbij het geheel geen eenheid qua vorm, kleur, lay-out of ander stijlkenmerk vertoont, wordt ieder van die afzonderlijke reclamedrukwerken als een apart exemplaar beschouwd.
Regionale pers: bladen waarvan de oppervlakte voor 30% of meer wordt ingenomen door een vast redactioneel gedeelte dat lokaal informatief nieuws zonder handelskarakter bevat inzake cultuur, sport en politiek over de gemeente Affligem en haar buurgemeenten.
Bladgrootte:
Eén blad = maximum één A4 (21 cm x 29,7 cm). Als de bladgrootte kleiner is dan één A4 wordt elk blad beschouwd als één blad.
Van zodra de bladgrootte de afmetingen van een A4 overschrijdt en niet groter is dan een A3, wordt elk blad beoordeeld als twee bladen.
Van zodra de bladgrootte de afmetingen van een A3 (29,7 cm x 42 cm) overschrijdt, wordt elk blad beoordeeld als drie bladen.
Artikel 3 - belastingplichtige.
De belasting is verschuldigd door de verantwoordelijke uitgever. Wanneer de verantwoordelijke uitgever geen aangifte gedaan heeft of niet gekend is, is de belasting in afnemende volgorde verschuldigd door de genieter wiens naam, logo of embleem het niet-geadresseerde drukwerk of gelijkgesteld product draagt, de opdrachtgever van de verdeler of de verdeler zelf.
Indien de verantwoordelijke uitgever in het buitenland is gevestigd, is de belasting verschuldigd door de Belgische vestiging van de verantwoordelijke uitgever. Wanneer er geen Belgische vestiging is, is de belasting in afnemende volgorde verschuldigd door de genieter wiens naam, logo of embleem het niet-geadresseerd drukwerk of gelijkgesteld product draagt, de opdrachtgever van de verdeler of de verdeler zelf.
De genieter wiens naam, logo of embleem het niet geadresseerde drukwerk of gelijkgesteld product draagt is steeds hoofdelijk gehouden tot betaling van de belasting.
Artikel 4 - aanslagvoet.
De belasting wordt als volgt vastgesteld:
- € 0,025 per verspreid exemplaar beperkt tot tweebladig drukwerk;
- € 0,065 per verspreid exemplaar vanaf driebladig drukwerk.
Artikel 5 - berekening.
Het te betalen bedrag is verschuldigd telkens er een huis-aan-huisverspreiding van reclamedrukwerk of een daarmee gelijkgesteld product plaatsvindt. Het wordt bekomen door het in artikel 4 vermelde belastingtarief te vermenigvuldigen met het aantal brievenbussen waarover het drukwerk verdeeld wordt. Indien er slechts in een bepaald deel van de gemeente wordt verspreid, dan worden alleen de brievenbussen in dit deel in rekening gebracht. Het aantal brievenbussen wordt opgevraagd bij Bpost en wordt vastgesteld door het college van burgemeester en schepenen in het eerste kwartaal van elk dienstjaar.
Artikel 6 - vrijstellingen.
Zijn van de belasting vrijgesteld:
Artikel 7 - aangifteverplichting.
De belastingplichtige is gehouden ten minste 24 uren vóór de verspreiding van het drukwerk aangifte doen bij het gemeentebestuur door middel van het aangifteformulier vastgesteld door het college van burgemeester en schepenen. Het aangifteformulier is beschikbaar op het e-loket van de gemeentelijke website www.affligem.be of is op eenvoudig verzoek bij het gemeentebestuur verkrijgbaar.
Hierbij dient de belastingplichtige alle noodzakelijke gegevens ter beschikking te stellen, meer bepaald een specimen van het te verspreiden drukwerk, een verklaring van het aantal exemplaren en een overzicht van de straten waar het drukwerk zal verspreid worden.
Voor de periodieke verspreiding mag de aangifte bij voorbaat gedaan worden voor een volledig aanslagjaar (= een periode van hoogstens twaalf maanden).
Bij gebreke van een aangifte binnen de vastgestelde termijn of bij onvolledige, onjuiste of onnauwkeurige aangifte wordt de belastingplichtige ambtshalve belast volgens de gegevens waarover het gemeentebestuur beschikt, onverminderd het recht van bezwaar en beroep.
Vooraleer over te gaan tot ambtshalve vaststelling van de belasting zal het college van burgemeester en schepenen per aangetekende brief aan de belastingplichtige de motieven om gebruik te maken van deze procedure, de elementen waarop deze procedure wordt gebaseerd en de wijze van bepalen van de elementen, alsook het bedrag van de belasting meedelen.
De belastingplichtige beschikt over een termijn van dertig dagen, volgend op de datum van de verzending van de betekening, om de bewijzen van tegendeel schriftelijk mee te delen. Zo niet wordt de belasting vastgesteld op basis van het aantal brievenbussen bij de vastgestelde bedeling per deelgemeente.
De ambtshalve ingekohierde belasting wordt verhoogd met een bedrag gelijk aan de verschuldigde belasting, onverminderd de verschuldigde belasting en de verwijlintresten. Het bedrag van deze verhoging wordt eveneens ingekohierd.
Artikel 8 - wijze van invordering.
De belasting wordt ingevorderd door middel van een kohier en is betaalbaar binnen de twee maanden na verzending van het aanslagbiljet. Het bedrag van de belasting mag vanaf de dag van de verspreiding worden ingekohierd.
Artikel 9.
De gemeenteraadsbeslissing van 3 december 2019 houdende vaststelling van het belastingreglement op het huis-aan-huis verspreiden van niet-geadresseerd reclamedrukwerk en daarmee gelijkgestelde producten - aanslagjaren 2020 tot en met 2025 wordt met ingang van 1 januari 2022 opgeheven.
Artikel 10.
Deze beslissing wordt op de gemeentelijke website bekendgemaakt.
Artikel 11.
Afschrift van deze beslissing wordt via het digitaal loket aan de heer provinciegouverneur toegestuurd.
In het meerjarenplan 2020-2025 is jaarlijks een ontvangstkrediet van respectievelijk € 2.000,00 en € 70.000,00 voorzien voor enerzijds het afleveren van milieuvergunningen en anderzijds het afleveren van administratieve stukken;
Artikel 1.
Er wordt ten behoeve van de gemeente voor de aanslagjaren 2022 tot en met 2025 een belasting gevestigd op:
b) aanvraag van een omgevingsvergunning voor een ingedeelde inrichting:
c) omgevingsproject met enkel meldingsplicht (IIOA * klasse 3): € 75,00;
* IIOA staat voor "ingedeelde inrichting of activiteit", zoals omschreven in het besluit van de Vlaamse Regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning en haar bijlagen.
d) omgevingsproject met meldingsplicht enkel stedenbouw: € 50,00;
e) aanvraag van een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden:
f) aanvraag tot bijstelling of afwijking van de milieuvoorwaarden op verzoek van de exploitant: € 75,00;
g) aanvraag tot bijstelling van de verkaveling op verzoek van de exploitant: € 100,00;
h) opvragen van omgevingsvergunningen, stedenbouwkundige vergunningen, ARAB vergunningen, milieuvergunningen en milieu (technisch) attesten/documenten: € 25,00;
i) stedenbouwkundig attest: € 75,00;
j) woonconformiteitsattest: € 62,50;
k) aanvraag natuurvergunning: € 50,00;
l) aanvraag sociaal economische vergunning: € 500,00;
m) aanvraag planologisch attest: € 1.000,00:
in dit tarief zijn volgende handelingen begrepen:
n) inbrengen van analoog ingediende aanvragen omgevingsvergunningen, zoals bedoeld onder de artikelen 3a tot en met 3c: € 100,00. De mogelijkheid tot indienen van analoge aanvragen is enkel voorbehouden voor particulieren die een aanvraag indienen zonder bijstand van een architect;
o) inbrengen van overige analoog ingediende dossier: € 25,00:
p) het op individueel verzoek aanleveren van documenten en plannen:
q) indien publicatie in week- of dagblad vereist is: € 200,00.
Artikel 4.
De belasting wordt contant betaald op het ogenblik van het indienen van de aanvraag, tegen afgifte van een kwitantie. Bij gebrek aan contante betaling, wordt de belasting van ambtswege ingekohierd en is ze onmiddellijk eisbaar.
Artikel 5.
De tarieven vermeld in het reglement op de belasting op de aanvragen inzake stedenbouw en milieuvergunning - aanslagjaren 2018 - 2019, blijven van kracht voor de aanvragen die werden ingediend voor 1 januari 2018.
Artikel 6.
De gemeenteraadsbeslissing van 3 december 2019 houdende vaststelling van het belastingreglement op de aanvragen inzake stedenbouw en milieuvergunningen - aanslagjaren 2020-2025, wordt met ingang van 1 januari 2022 opgeheven.
Artikel 7.
Deze beslissing wordt op de gemeentelijke website bekendgemaakt.
Artikel 8.
Afschrift van deze beslissing wordt via het digitaal loket aan de heer provinciegouverneur toegestuurd.
Goedgekeurd met volgende stemming:
Artikel 1.
Er wordt ten behoeve van de gemeente voor aanslagjaar 2022 een belasting op de grafconcessies gevestigd.
Artikel 2.
Voor de personen die voldoen aan één van de criteria van artikel 10 bis van het gemeentelijk reglement op de begraafplaatsen, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 20 april 2010, bedraagt het tarief van de concessie:
a) op 25 jaar:
€ 250,00 per kist of urne in volle grond;
€ 125,00 per kist of urne voor een kind tot 7 jaar;
€ 250,00 per nis in het columbarium;
€ 250,00 per urne op het urnenveld.
b) op 50 jaar:
€ 500,00 per kist of urne in een grafkelder;
€ 250,00 per kist of urne voor een kind tot 7 jaar;
€ 500,00 per nis in het columbarium;
€ 500,00 per urne op het urnenveld.
Voor de personen die niet voldoen aan één van de criteria van artikel 10 bis van het gemeentelijk reglement op de begraafplaatsen, bedraagt het tarief het dubbele van de vastgestelde bedragen.
Artikel 3.
De belasting voor de hernieuwing met bijzetting wordt proportioneel berekend op het aantal jaren dat de vervaldatum van de vorige concessie overschrijdt.
Artikel 4.
De belasting is verschuldigd door de persoon die de concessie heeft aangevraagd.
Artikel 5.
De betaling gebeurt contant tegen afgifte van een kasticket en een ontvangstbewijs of door overschrijving op de gemeenterekening na voorlegging van een factuur.
Bij gebrek aan contante betaling, wordt de belasting van ambtswege ingekohierd en is ze onmiddellijk eisbaar.
Artikel 6.
Deze beslissing wordt op de gemeentelijke website bekendgemaakt.
Artikel 7.
Afschrift van deze beslissing wordt via het digitaal loket aan de heer provinciegouverneur toegestuurd.
Een aanpassing van de rechtspositieregeling dringt zich op, o.a. omwille van o.a.:
Tussen de afvaardiging van het Lokaal Bestuur Affligem en de vakbondsafvaardiging werd tijdens de zitting van 27 september 2021 en 18 november 2021 van het Bijzonder Onderhandelingscomité voor de personeelsleden van het Lokaal Bestuur Affligem, in uitvoering van het Koninklijk Besluit van 28 september 1984 tot uitvoering van de Wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel vergaderd aangaande de nieuwe rechtspositieregeling Lokaal Bestuur Affligem, waarvan het protocol met notulen in bijlage worden gevoegd.
Artikel 1.
De gemeenteraad keurt de gecoördineerde rechtspositieregeling van het gemeente- en OCMW-personeel Affligem, goed.
Deze gecoördineerde rechtspositieregeling wordt vastgesteld overeenkomstig de bijlage van deze gemeenteraadsbeslissing. De bijlage maakt integraal deel uit van deze gemeenteraadsbeslissing.
Artikel 2.
Elke eerdere gemeenteraadsbeslissing houdende goedkeuring van de wijziging van de rechtspositieregeling van het gemeentepersoneel Affligem, wordt opgeheven.
Artikel 3.
Behoudens andersluidende bepalingen treedt deze gecoördineerde rechtspositieregeling van het gemeente- en OCMW-personeel Affligem, in werking op 1 januari 2022.
Artikel 4.
Alle personeelsleden zullen een digitaal exemplaar van deze gecoördineerde rechtspositieregeling ontvangen.
Een aanpassing van het Arbeidsreglement dringt zich op, o.a. omwille van o.a.:
Tussen de afvaardiging van het Lokaal Bestuur Affligem en de vakbondsafvaardiging werd tijdens de zitting van 18 november 2021 van het Bijzonder Onderhandelingscomité voor de personeelsleden van het Lokaal Bestuur Affligem, in uitvoering van het Koninklijk Besluit van 28 september 1984 tot uitvoering van de Wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel vergaderd aangaande het nieuwe arbeidsreglement Lokaal Bestuur Affligem, waarvan het advies met notulen in bijlage worden gevoegd.
Artikel 1.
De Gemeenteraad keurt het gecoördineerd arbeidsreglement van het gemeente- en OCMW-personeel Affligem, goed.
Dit gecoördineerd arbeidsreglement wordt vastgesteld overeenkomstig de bijlage van deze raadsbeslissing. De bijlage maakt integraal deel uit van deze beslissing.
Artikel 2.
Elke eerdere beslissing van de Gemeenteraad houdende goedkeuring van de wijziging van het arbeidsreglement van het gemeentepersoneel Affligem (m.u.v. het personeel van WZC "Van Lierde"), wordt opgeheven.
Artikel 3.
Behoudens andersluidende bepalingen treedt deze gecoördineerde rechtspositieregeling voor het gemeente- en Ocmw-personeel Affligem, in werking op 01 januari 2022;
Artikel 4.
Alle personeelsleden zullen een digitaal exemplaar van dit gecoördineerd arbeidsreglement ontvangen.
- goedkeuring van de notulen van de algemene vergadering en bijzondere algemene vergadering van 09 juni 2021;
- overzicht werking in 2021;
- goedkeuring van het budget en actienota 2022;
- varia
Artikel 1.
Goedkeuring te hechten aan de punten van de agenda (met de daarbij horende documentatie) van de buitengewone algemene vergadering van Havicrem van 15 december 2021:
Artikel 2.
De reeds gevolmachtigde afgevaardigde of de plaatsvervangend afgevaardigde – dhr. Johan Guns en respectievelijk dhr. Jeroen Roelandt – te mandateren om zijn of haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van deze raadsbeslissing.
Artikel 3.
Afschrift van deze beslissing zal aan Havicrem, p/a Crematorium Daelhof, Erasmuslaan 50 te 1804 Cargovil (Eppegem), evenals aan de gemeentelijke afgevaardigden, worden toegestuurd.
Artikel 1.
Goedkeuring te hechten aan de punten van de agenda (met de daarbij horende documentatie) van de buitengewone algemene vergadering van ILvA van 14 december 2021, met volgende agendapunten:
1. Vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordigers (art. 432 – decreet lokaal bestuur);
2. Samenstelling van het bureau;
3. Benoemen van bestuurders van mandaten opengevallen sinds de jongste gewone algemene vergadering;
4. Goedkeuren actieplan en budget 2022.
Artikel 2.
De reeds gevolmachtigde gemeentelijke afgevaardigde of de plaatsvervangend afgevaardigde – de heer Jeroen Roelandt en respectievelijk de heer Johan Guns – te mandateren om op betrokken vergadering te stemmen overeenkomstig de beslissing van de gemeenteraad betreffende de agenda voor deze buitengewone algemene vergadering.
Artikel 3.
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te geven aan betrokken afgevaardigden en het intergemeentelijk samenwerkingsverband ILvA, Zuid III, Industrielaan 18 te 9320 Aalst.
Goedgekeurd met volgende stemming:
Artikel 1.
De gemeenteraad wijzigt het Huishoudelijk reglement van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn door de toevoeging van de hiernavolgende bepalingen:
1. Vraag over de aansturing van de strooidiensten
Op maandagochtend 29 november lagen de Affligemse wegen er bijzonder glad bij, met enkele ongevallen als gevolg. Ondanks de aangekondigde weersvoorspellingen reden de strooidiensten van de gemeente pas om 08u00 uit.
Graag een antwoord op volgende vragen:
2. Prioritaire vaccinatie onderwijzend personeel
In Berlare, Hamme, Zele, Lebbeke, Buggenhout en Dendermonde wordt het schoolpersoneel prioritair een boostervaccin aangeboden om zo de impact van het virus op de scholen door uitval van personeel te vekleinen.
Plant Affligem ook een boostervaccin aan te bieden aan het personeel van de scholen op ons grondgebied? Of wordt dit aangemoedigd om dit te organiseren binnen de ELZ?
3. Ruimen grachten
Met welke prioriteit of regelmaat worden de grachten in Affligem geruimd? Door laattijdig of niet ruimen van de grachten in de Molenstraat is van de vernieuwing van de Geertruidebaan steeds minder en minder te merken.
De antwoorden op bovenstaande vragen vind je terug in het zittingsverslag van de gemeenteraad van 7 december 2021.
De antwoorden op bovenstaande vragen vind je terug in het zittingsverslag van de gemeenteraad van 7 december 2021.
De notulen van de vorige zitting van 9 november 2021 worden goedgekeurd.
Het zittingsverslag van 9 november 2021 wordt goedgekeurd.
Goedgekeurd met volgende stemming:
Goedgekeurd met volgende stemming:
Artikel 1.
De gemeenteraad stelt de heer Henk Souffriau, stedenbouwkundige milieu voor als omgevingsambtenaar en secretaris van de GECORO.
Artikel 2.
Betrokkene, de GECORO en de Vlaamse overheid worden in kennis gesteld van dit besluit.
Namens Gemeenteraad,
Frédéric Pipelers
algemeen directeur
Gerda Van Geite
voorzitter