Terug
Gepubliceerd op 20/06/2025

Notulen  Gemeenteraad

di 13/05/2025 - 20:00 Raadzaal
Aanwezig: Lander De Backer, voorzitter
Walter De Donder, burgemeester
Tim Herzeel, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Herman Steppe, Schepenen
Denise De Paepe, voorzitter bijzonder comité voor de sociale dienst
Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Dirk Geeraerts, Bart Van Rossem, Maxime Buelens, Jill Rollier, Rani Berlo, Rita Van den Abbeel, Pascal Biesback, Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Bert De Roeck, Elke Peeters, Ludwig Stylemans, Jonas Van Vaerenbergh, Thierry Timmermans, Gemeenteraad
Frédéric Pipelers, algemeen directeur
  • Secretariaat

    • Vaststellen van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad.

      Feiten, context, motivering
      • Het vaststellen van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad van lokaal bestuur Affligem;
      • De gemeenteraad dient het huishoudelijk reglement vast te stellen, hernieuwen, na een nieuwe legislatuur periode;
      • Overleg met de fractieleiders op 18 maart 2025;
      • Het huishoudelijk reglement is terug te vinden in de bijlage.
      Juridisch kader
      • Het decreet lokaal bestuur.
      Publieke stemming
      Aanwezig: Lander De Backer, Walter De Donder, Tim Herzeel, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Herman Steppe, Denise De Paepe, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Dirk Geeraerts, Bart Van Rossem, Maxime Buelens, Jill Rollier, Rani Berlo, Rita Van den Abbeel, Pascal Biesback, Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Bert De Roeck, Elke Peeters, Ludwig Stylemans, Jonas Van Vaerenbergh, Thierry Timmermans, Frédéric Pipelers
      Voorstanders: Lander De Backer, Walter De Donder, Tim Herzeel, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Herman Steppe, Denise De Paepe, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Dirk Geeraerts, Bart Van Rossem, Maxime Buelens, Jill Rollier, Rani Berlo, Rita Van den Abbeel, Pascal Biesback, Jonas Van Vaerenbergh, Thierry Timmermans
      Tegenstanders: Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Bert De Roeck, Elke Peeters, Ludwig Stylemans
      Resultaat: Met 18 stemmen voor, 5 stemmen tegen
      Besluit

      Met 18 stemmen voor (Lander De Backer, Walter De Donder, Tim Herzeel, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Herman Steppe, Denise De Paepe, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Dirk Geeraerts, Bart Van Rossem, Maxime Buelens, Jill Rollier, Rani Berlo, Rita Van den Abbeel, Pascal Biesback, Jonas Van Vaerenbergh, Thierry Timmermans), 5 stemmen tegen (Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Bert De Roeck, Elke Peeters, Ludwig Stylemans)

       

      Enig artikel.

      De gemeenteraad keurt het vernieuwde huishoudelijk reglement in bijlage goed en de vorige versie wordt opgeheven.

    • Deontologische code van de gemeenteraad.

      Feiten, context, motivering
      • De gemeenteraad dient een deontologische code aan te nemen;
      • Het primaat van de politiek heeft tot gevolg dat de verkozen mandatarissen de beslissingen nemen inzake de gewenste ontwikkeling van de lokale samenleving en dat zij de strategische keuzes maken ten behoeve van het algemeen belang;
      • De gemeenteraadsleden dienen zich bewust te zijn van hun belangrijke maatschappelijke rol;
      • De luisterbereidheid, aanspreekbaarheid en dienstbaarheid via rechtstreeks contact met de bevolking kunnen als waardevol en noodzakelijk beschouwd worden, in het bijzonder naar zwakkeren toe;
      • Misbruiken inzake sociale dienstverlening moeten bestreden worden. Daarom mag er van de gemeenteraadsleden verwacht worden dat zij geen ongeoorloofde tussenkomsten of niet wenselijk geachte vormen van dienstverlening plegen;
      • Gemeenteraadsleden moeten de bevolking correct informeren en juist doorverwijzen naar de ambtelijke diensten, zodat deze hun rol van dienstverlener ten volle kunnen spelen;
      • Er moeten gedragsnormen in een deontologische code vastgelegd worden;
      • De bevolking en de ambtenaren moeten hierover zeer duidelijk voorgelicht worden.
      Juridisch kader
      • Het decreet lokaal bestuur
      Besluit

      Artikel 1.

      De gemeenteraad keurt de vernieuwde deontologische code in bijlage goed en de vorige versie wordt opgeheven.

       

      Artikel 2.
      De tekst van de deontologische code zal op de gemeentelijke website worden bekendgemaakt.

  • Financiele dienst

    • Verlenging van de overeenkomst tussen de gemeente Affligem en HAVILAND intercommunale (Igsv) en (her)aanstelling van de sanctionerend ambtenaar voor GAS 4.

      Aanleiding
      • De overeenkomst tussen de gemeente Affligem en Haviland intercommunale (Igsv) (hierna 'Haviland') voor GAS 4 dient vernieuwd te worden.
      Feiten, context, motivering
      • De oorspronkelijke overeenkomst met Haviland omtrent dienstverlening GAS 4 liep tot 1 januari 2025;
      • Overeenkomstig artikel 4 van haar statuten heeft Haviland tot doel heeft haar deelnemers bij te staan bij de uitvoering van hun taken door het verlenen van ondersteunende diensten, door de samenwerking tussen de gemeenten te bevorderen en door de ontwikkelingsinitiatieven in het belang van de groep van de aangesloten gemeenten en de regio ervan te nemen en/of te bestendigen binnen bepaalde beleidsdomeinen, waaronder de gemeentelijke administratieve sancties;

      • Deze dienstverlening kan, volgens artikel 5 van deze statuten, onder meer de vorm kan aannemen van diensten voor één of meer deelnemers waarvoor exclusiviteit verleend wordt en dit op basis van een kosten- en expertisedelend principe;

      • Haviland kan, conform haar statuten, diensten leveren in het belang van de aangesloten gemeenten. De aanduiding van een intergemeentelijk sanctionerend ambtenaar dient ontegensprekelijk als een dergelijke dienst beschouwd te worden;

      • De gemeente Affligem is in de mogelijkheid om, als deelnemer van de dienstverlenende vereniging Haviland, een beroep te doen op deze diensten van de vereniging, en kan eveneens diensten in exclusiviteit aan Haviland geven;

      • Deze ondersteuning door Haviland betreft voor de gemeente Affligem een in exclusiviteit toegewezen dienst, waarbij de gemeente zich ertoe verbindt om voor de diensten dewelke in deze overeenkomst(en) worden omschreven, indien ze deze niet in eigen beheer wenst uit te voeren, uitsluitend een beroep te doen op de diensten van Haviland;

      • De gemeente Affligem kan bijgevolg kiezen om voor de betrokken diensten een beroep te doen op Haviland, dan wel om deze diensten zelf uit te oefenen, doch ziet uitdrukkelijk af van de mogelijkheid om de dienst, gedurende de looptijd van de overeenkomst(en), te laten uitvoeren door derden;

      • Voor de uitvoering van deze exclusieve taken zal worden gewerkt overeenkomstig de in bijlage toegevoegde overeenkomst(en);
      • Overeenkomstig de bijgevoegde overeenkomst(en) worden de dossiers in het kader van deze opdracht op heden behandeld aan een forfaitair tarief van € 20,00 per dossier (GAS 4), exclusief de onderdelen welke expliciet niet inbegrepen worden in deze kost;

      • Deze overeenkomst wordt gesloten voor onbepaalde duur;
      Juridisch kader
      • Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, de artikelen 40 en 41 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad in het bijzonder;
      • De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen;
      • De wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties;
      • Koninklijk besluit van 21 december 2013 tot vaststelling van de kwalificatie- en onafhankelijkheidsvoorwaarden van de ambtenaar belast met de oplegging van de administratieve geldboete en tot inning van de boetes in uitvoering van de wet betreffende de gemeentelijke administratieve sancties;
      • De op dit moment van kracht zijnde statuten van Haviland, zoals gepubliceerd in de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad op 2 januari 2024;
      Financieel kader
      • Overeenkomstig de bijgevoegde overeenkomst(en) worden de dossiers in het kader van deze opdracht op heden behandeld aan een forfaitair tarief van € 20,00 per dossier (GAS 4), exclusief de onderdelen welke expliciet niet inbegrepen worden in deze kost.
      Publieke stemming
      Aanwezig: Lander De Backer, Walter De Donder, Tim Herzeel, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Herman Steppe, Denise De Paepe, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Dirk Geeraerts, Bart Van Rossem, Maxime Buelens, Jill Rollier, Rani Berlo, Rita Van den Abbeel, Pascal Biesback, Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Bert De Roeck, Elke Peeters, Ludwig Stylemans, Jonas Van Vaerenbergh, Thierry Timmermans, Frédéric Pipelers
      Voorstanders: Lander De Backer, Walter De Donder, Tim Herzeel, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Herman Steppe, Denise De Paepe, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Dirk Geeraerts, Bart Van Rossem, Maxime Buelens, Jill Rollier, Rani Berlo, Rita Van den Abbeel, Pascal Biesback
      Tegenstanders: Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Bert De Roeck, Elke Peeters, Ludwig Stylemans, Jonas Van Vaerenbergh, Thierry Timmermans
      Resultaat: Met 16 stemmen voor, 7 stemmen tegen
      Besluit

      Met 16 stemmen voor (Lander De Backer, Walter De Donder, Tim Herzeel, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Herman Steppe, Denise De Paepe, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Dirk Geeraerts, Bart Van Rossem, Maxime Buelens, Jill Rollier, Rani Berlo, Rita Van den Abbeel, Pascal Biesback), 7 stemmen tegen (Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Bert De Roeck, Elke Peeters, Ludwig Stylemans, Jonas Van Vaerenbergh, Thierry Timmermans)

       

      Artikel 1.

      De overeenkomst(en) met Haviland, zoals toegevoegd in bijlage, aangaande de aanstelling van een sanctionerend ambtenaar voor GAS 4 wordt goedgekeurd.

      De aanstelling van een sanctionerend ambtenaar voor GAS 4 wordt in exclusiviteit toegekend aan de dienstverlenende vereniging Haviland en dit voor onbepaalde duur, met ingang van heden.

       

      Artikel 2.

      An Van den Stockt, Nikita Vanschaemelhout, Jasmine De Wachter, Marie Van Cauter en Matthias Laureys worden heraangesteld als sanctionerend ambtenaren voor de gemeente Affligem voor wat betreft de sanctionering van GAS 4.

       

      Artikel 3.

      Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met het uitvoeren van huidige beslissing.

       

      Artikel 4.

      Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de toezichthoudende overheid, de provinciegouverneur, de sanctionerend ambtenaren van Haviland, de korpschef van de politiezone TARL, de procureur des konings van Halle-Vilvoorde en de griffiers van de rechtbank van eerste aanleg en van de politierechtbank.

  • Intergemeentelijke samenwerkingsverbanden

    • Farys - Aanduiding van een vertegenwoordiger en een plaatsvervanger in de Algemene Vergaderingen van Farys ov (legislatuur 2025-2030) - wijziging

      Aanleiding
      • Email van Farys, 29 april 2025.
      Feiten, context, motivering
      • Lokaal bestuur Affligem is aangesloten bij Farys ov;
      • De gemeenteraad van Affligem heeft in de zitting van 22 januari 2025 mevrouw Jill Rollier aangeduid als plaatsvervangend vertegenwoordiger van Affligem in de algemene vergaderingen en lid van het Regionaal Adviescomité Domeindiensten Vlaams-Brabant;
      • De Buitengewone Algemene Vergadering van Farys heeft in zitting van 28 maart 2025 mevrouw Jill Rollier benoemd als lid van het Regionaal Adviescomité Domeindiensten Vlaams-Brabant. Artikel 447 van het Decreet over het Lokaal Bestuur stipuleert dat er een onverenigbaarheid bestaat tussen het mandaat van vertegenwoordiger in de Algemene Vergadering en dat van lid van een adviescomité;
      • Dit betekent dat mevrouw Jill Rollier de gemeente niet meer kan vertegenwoordigen in de algemene vergaderingen van Farys. De gemeenteraad van Affligem kan overgaan tot het aanduiden van een nieuwe plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergaderingen;
      • De uitslag van de geheime stemming, gehouden op grond van art. 34 van het Decreet over het Lokaal Bestuur:
        • Met eenparigheid van stemmen
      Juridisch kader
      • De bepalingen van het Decreet over het Lokaal Bestuur;
      • Artikel 436 en 447 van het Decreet over het Lokaal Bestuur inzake onverenigbaarheden;
      • Artikel 38 de statuten van Farys ov:
      • Gemeenteraadsbeslissing 22 januari 2025 houdende Farys - Aanduiding van één vertegenwoordiger en één plaatsvervanger in de Algemene Vergaderingen van Farys ov (legislatuur 2025-2030).
      Besluit

      Artikel 1.
      Mevrouw Berlo Rani wordt aangeduid om de gemeenteraad te vertegenwoordigen in de algemene vergaderingen van Farys ov en wordt gevolmachtigd in naam van de gemeenteraad deel te nemen aan al de beraadslagingen en stemmingen, alle notulen, de aanwezigheidslijst en andere documenten te tekenen, en in het algemeen alles te doen wat nodig is om de belangen van de gemeenteraad te behartigen op deze vergaderingen.

       

      Artikel 2.
      De heer Pascal Biesback wordt aangeduid als plaatsvervanger.

       

      Artikel 3.
      Indien de gemeenteraad dit besluit niet herroept, blijft het geldig tot de eerstvolgende algehele vernieuwing van de gemeenteraad.
      Een afschrift van dit besluit zal:

      • hetzij bij voorkeur per elektronische post, 20250620AV@farys.be,
      • hetzij per post t.a.v. Farys, dienst Intercommunaal Beheer, Stropstraat 1 te 9000 Gent,

      gestuurd worden alsook de persoonlijke gegevens zodat Farys de vertegenwoordiger/ plaatsvervanger kan contacteren in verband met dit mandaat en uitnodigen voor de Buitengewone Algemene Vergadering, namelijk:

      • Naam + voornaam: Berlo Rani
        E-mailadres: berlo_rani@hotmail.com
        GSM-nr.: 0485/80 55 61

      • Naam + voornaam: Pascal Biesback
        E-mailadres: pascal.biesback@gmail.com
        GSM-nr.: 0479/55 06 88
    • Farys ov - Algemene Vergadering 20 juni 2025 - agenda en agendapunten

      Aanleiding
      • Email van Farys, 14 april 2025;
      • Uitnodiging Farys - Algemene Vergadering van 20 juni 2025.
      Feiten, context, motivering
      • Lokaal bestuur Affligem is aangesloten bij Farys ov;
      • De oproepingsbrief voor de Algemene vergadering van Farys ov op 20 juni 2025, waarin de agenda werd meegedeeld;
      • De vergadering zal fysiek plaatsvinden (Flanders Expo, Maaltekouter 1, 9051 Gent) met digitale inbelmogelijkheid via ZOOM.
      Juridisch kader
      • De bepalingen van het Decreet over het Lokaal Bestuur;
      • De statuten van Farys ov;
      • De gemeenteraadsbeslissing van 13 mei 2025 houdende Farys - Aanduiding van een vertegenwoordiger en een plaatsvervanger in de Algemene Vergaderingen van Farys ov (legislatuur 2025-2030) - wijziging.
      Besluit

      Artikel 1.
      De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de Algemene Vergadering Farys ov van 20 juni 2025 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten:

      1. Wijziging in deelnemers en/of kapitaal
      2. Stand van zaken van bijlage 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijziging in deelnemers en/of kapitaal
      3. Verslag van de Raad van Bestuur over het boekjaar 2024
      4. Verslag van de commissaris
      5. a. Goedkeuring van de maatschappelijke jaarrekening over het boekjaar 2024 afgesloten per 31 december 2024
        b. Goedkeuring van de geconsolideerde jaarrekening over het boekjaar 2024 afgesloten per 31 december 2024
      6.  Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
      7. Aanstelling commissaris
      8. Actualisering presentievergoeding
      9. Statutaire benoemingen
        Varia
       

      Artikel 2.

      De raad draagt de aangeduide vertegenwoordiger/plaatsvervanger, met name mevrouw Rani Berlo en respectievelijk de heer Pascal Biesback, op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de Algemene Vergadering van Farys ov vastgesteld op 20 juni 2025, te onderschrijven en haar/zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde Algemene Vergadering.

       

      Artikel 3.
      Een afschrift van dit besluit zal gestuurd worden:

      • hetzij bij voorkeur per elektronische post, 20250620AV@farys.be;
      • hetzij per post t.a.v. Farys ov, p/a Intercommunaal Beheer, Stropstraat 1 te 9000 Gent.
    • Zefier - algemene vergadering 12 juni 2025 - goedkeuring agenda

      Aanleiding
      • Zefier Cv houdt algemene vergadering op 12 juni 2025 om 14.00 uur, AuditoRium 4 – Communicatie Campus, Sint-Denijslaan 485 te Gent;
      • Email Zefier van 4 april 2025.
      Feiten, context, motivering
      • Het lokaal bestuur Affligem is aangesloten bij Zefier Cv;
      • De uitnodiging via e-mail van 4 april 2025 tot de gewone algemene vergadering van de cv Zefier op 12 juni 2025;
      • Een inschrijvingsformulier wordt begin mei e.k. via e-mail rechtstreeks aan de (plaatsvervangende) volmachtdrager(s) bezorgd;
      • De ter beschikking gestelde documenten bevinden zich in bijlage;
      • Er zijn geen bezwaren voorhanden om de goedkeuring van de voorgelegde agendapunten te weigeren.
      Juridisch kader
      • Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41;
      • De wet van 21 december 1994 houdende sociale en diverse bepalingen, artikel 180;
      • De gemeenteraadsbeslissing van 17 december 2024 houdende Zefier CV – aanduiding van een volmachtdrager en een plaatsvervangend volmachtdrager voor de algemene vergadering (legislatuur 2025-2030);
      • De statuten van coöperatieve vennootschap met beperkte aansprakelijkheid Zefier inzonderheid de artikelen 25, 26 en 27.
      Besluit

      Artikel 1. 

      De gemeenteraad hecht, na onderzoek van de ter beschikking gestelde documenten, zijn goedkeuring aan de agenda en alle afzonderlijke punten van de agenda van de gewone algemene vergadering van de cv Zefier van 12 juni 2025, zijnde:

      1. Verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2024;
      2. Verslag van de commissaris-revisor over de jaarrekening 2024;
      3. Goedkeuring van de jaarrekening 2024 (balans, resultatenrekening, winstverdeling en toelichting);
      4. Terugbetaling van ‘andere beschikbare inbreng buiten kapitaal’;
      5. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris-revisor; en
      6. Statutaire benoemingen

       

      Artikel 2.
      De reeds door de gemeenteraad van 17 december 2024 gevolmachtigde gemeentelijke afgevaardigde of plaatsvervangend afgevaardigde (de heer Hans Cornand en respectievelijk de heer Tim Herzeel) te mandateren zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissing genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van deze gemeenteraadsbeslissing.


      Artikel 3.
      Afschrift van deze beslissing zal ter kennisgeving aan het secretariaat van Zefier Cvba, p/a info@zefier.be, alsook aan de gemeentelijke afgevaardigden in deze vereniging, worden toegestuurd.

    • Fluvius Halle-Vilvoorde - Algemene Vergadering dd. 23 juni 2025 - Goedkeuring agenda - Goedkeuring deelneming in Transco Energy CV

      Feiten, context, motivering
      • Gemeente Affligem is voor één of meerdere activiteiten aangesloten bij de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Halle-Vilvoorde;
      • De agenda met documentatiestukken werd opgesteld door de Raad van Bestuur in zitting van 25 maart 2025;
      • Gemeente Affligem werd per aangetekend schrijven van 4 april 2025 opgeroepen om deel te nemen aan de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van Fluvius Halle-Vilvoorde die op maandag 23 juni 2025 om 18.00 uur plaatsheeft in De Montil, Moortelstraat 8 te 1790 Affligem;
      • Een dossier met documentatiestukken werd aan de gemeente Affligem op digitale wijze op 4 april 2025 ter beschikking gesteld en op 24 april 2025 werd de aanvullende documentatie m.b.t. agendapunt 5 overgemaakt;
      • Het voorstel tot deelneming in de wachtstructuur Transco Energy cv, zoals beslist door de Raad van Bestuur van Fluvius Halle-Vilvoorde in zijn zitting van 25 maart 2025, en de beslissing om deze deelneming, de hiermee gepaard gaande inbreng in geld (2.000,00 euro), de motiveringsnota en de gevraagde volmachtverlening ter goedkeuring voor te leggen aan de Algemene Vergadering van 23 juni 2025 alsook de oprichtingsakte inclusief de statuten en de term sheet aandeelhoudersovereenkomst, ter bekrachtiging voor te leggen aan deze Algemene Vergadering.
      Juridisch kader
      • Het decreet over het lokaal bestuur;
      • Het artikel 472 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur dient de beslissing tot deelneming van een opdrachthoudende vereniging in een andere rechtspersoon te worden genomen door de Algemene Vergadering op grond van een verslag dat de Raad van Bestuur heeft opgemaakt waarin de voor- en nadelen van de deelneming worden afgewogen en waarin wordt aangetoond dat de opdrachthoudende vereniging zelf niet die voordelen kan bieden. De Raad van Bestuur van Fluvius Halle-Vilvoorde keurde in voormelde zitting van 25 maart 2025 het verslag aan de Algemene Vergadering goed. Samengevat zijn de voordelen van de deelneming in Transco Energy cv o.a. het bestendigen van de gemeentelijke controle en strategische verankering van Elia (via Publi-T) en Fluxys (via Publigas) zonder de gemeente financieel te belasten (een goedkeuring van deze deelneming impliceert geenszins onomkeerbare stappen, noch onomkeerbare financiële engagementen voor Fluvius Halle-Vilvoorde of de gemeente), het gegeven dat dergelijke structuur veel toegankelijker is voor, en gekend door, externe investeerders dan de publiekrechtelijke figuur van de opdrachthoudende vereniging, zonder daarbij de rechten en belangen van de gemeenten uit het oog te verliezen (waarbij Fluvius Halle-Vilvoorde recht heeft op minstens één bestuurder, die regelmatig verslag moet uitbrengen). Ook de gefaseerde aanpak in dit dossier heeft een aantal duidelijke voordelen zoals de eenvoudige mogelijkheid tot vereffening indien nodig, het sneller kunnen schakelen bij een eerstvolgende kapitaaloperatie van Elia/Publi-T (of Fluxys/Publigas), de creatie van een duidelijk afgelijnde overlegstructuur en het feit dat er nu nog geen verregaande akkoorden moeten worden gesloten met niet-gemeentelijke partners, waarbij nu enkel sprake is van een minimale cash-inbreng zonder het beleid van de gemeenteraad of de toekomstige ontwikkeling van de financiën van de gemeente nodeloos te verstoren (geen substantiële financiële impact op het gemeentebestuur);
      • Artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering;
      • De gemeenteraadsbeslissing van 18 maart 2025 houdende Fluvius Halle-Vilvoorde - voordracht van de vertegenwoordiger op de (buitengewone) algemene vergaderingen(en) - wijziging.
      Besluit

      Artikel 1.
      De gemeenteraad van Affligem keurt de agenda van de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Halle-Vilvoorde goed d.d. 23 juni 2025:

      1. Kennisneming verslagen van Fluvius Halle-Vilvoorde van de Raad van Bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2024.
      2. Goedkeuring van de jaarrekening van Fluvius Halle-Vilvoorde (voorheen Sibelgas) afgesloten op 31 december 2024 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).
      3. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig art. 6:114 en volgende WVV.
      4. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van het Regionaal Bestuurscomité en de commissaris van Fluvius Halle-Vilvoorde met betrekking tot het boekjaar 2024.
      5. Beslissing tot deelneming van Fluvius Halle-Vilvoorde in Transco Energy cv.
      6. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten.
      7. Evaluatierapport met betrekking tot de werking van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Halle-Vilvoorde (voorheen Sibelgas) tijdens de vorige 6 jaar en het ondernemingsplan 2025-2030.
      8. Statutaire benoemingen.
      9. Statutaire mededelingen.

       

      Artikel 2.
      De gemeenteraad van Affligem geeft de goedkeuring aan het voorstel tot deelneming in de wachtstructuur Transco Energy cv door Fluvius Halle-Vilvoorde.

      De Algemene Vergadering van Fluvius Halle-Vilvoorde wordt tevens verzocht deze deelneming, de motiveringsnota ter staving van deze deelneming, de inbreng in geld (2.000,00 euro) en de gevraagde volmachtverlening te willen goedkeuren alsook de oprichtingsakte inclusief de statuten en de term sheet aandeelhoudersovereenkomst te willen bekrachtigen.

       

      Artikel 3.
      De vertegenwoordiger (Pascal Biesback) of plaatsvervangende vertegenwoordiger (Rita Van den Abbeel) van de gemeente Affligem die zal deelnemen aan de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Halle-Vilvoorde op 23 juni 2025 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikelen 1 en 2 van onderhavige beslissing.

       

      Artikel 4.
      Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Fluvius Halle-Vilvoorde, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.

  • Kerkfabrieken

    • Kerkfabriek Sint-Jan Teralfene - jaarrekening 2024 - gunstig advies

      Aanleiding
      • Indienen van de jaarrekening 2024 van kerkfabriek Sint Jan Evangelist op 6 april 2025;
      • De gemeenteraad dient binnen de 50 dagen advies te geven over deze jaarrekeningen.
      Feiten, context, motivering
      • De rekening van 2024 sluit met volgende totalen: 
        • overschot exploitatie: € 7.711,29
        • overschot investeringen: € 0,00
      • Op 25 april 2024 vond er een nazicht plaats door de financieel directeur.
      Juridisch kader
      • Decreet lokaal bestuur, de artikelen 40 §1 en 41 in het bijzonder;
      • Decreet van 07 mei 2004 houdende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, en latere wijzigingen, de artikelen 54 en 55 § 2 in het bijzonder;
      • Besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten, en latere wijzigingen;
      • Omzendbrief BB-2013/01 van 01 maart 2013 houdende de boekhouding van de besturen van de eredienst;
      • Beslissing van de raad van de kerkfabriek Sint-Jan Evangelist Teralfene houdende vaststelling van de rekening over het jaar 2024.
      Besluit

      Artikel 1.

      De rekening 2024 van de kerkfabriek Sint-Jan Teralfene wordt gunstig geadviseerd.


      Artikel 2.

      Afschrift van deze beslissing zal aan het Agentschap voor Binnenlands Bestuur, Afdeling Vlaams-Brabant p/a VAC – Leuven, 13de en 14de verdieping, Diestsepoort 6 bus 1 te Leuven, worden toegestuurd.


      Artikel 3.

      Afschrift van dit besluit zal ter kennisgeving aan de kerkfabriek Sint-Jan – p/a Driesstraat 5 te 1790 Affligem – en aan de financiële dienst worden bezorgd.

    • Kerkfabriek OLV Bezoeking Essene - jaarrekening 2024 - gunstig advies

      Aanleiding
      • Indienen van de jaarrekening 2024 van kerkfabriek OLV Bezoeking Essene op 6 april 2025.
      • De gemeenteraad dient binnen de 50 dagen advies te geven over deze jaarrekeningen.
      Feiten, context, motivering
      • De rekening van 2025 sluit met volgende totalen: 
        • overschot exploitatie: € 22.914,64
        • overschot investeringen: € 0,00
      • Op 25 april 2024 vond er een nazicht van de jaarrekening plaats door de financieel directeur.
      Juridisch kader
      • Decreet lokaal bestuur, de artikelen 40 §1 en 41 in het bijzonder;
      • Decreet van 07 mei 2004 houdende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, en latere wijzigingen, de artikelen 54 en 55 § 2 in het bijzonder;
      • Besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten, en latere wijzigingen;
      • Omzendbrief BB-2013/01 van 01 maart 2013 houdende de boekhouding van de besturen van de eredienst;
      • Beslissing van de raad van de kerkfabriek OLV Bezoeking Essene houdende vaststelling van de rekening over het jaar 2024.
      Besluit

      Artikel 1.

      De rekening 2024 van de kerkfabriek OLV Bezoeking Essene wordt gunstig geadviseerd.


      Artikel 2.

      Afschrift van deze beslissing zal via het digitaal loket aan het Agentschap voor Binnenlands Bestuur worden toegestuurd.


      Artikel 3.

      Afschrift van dit besluit zal ter kennisgeving aan de kerkfabriek OLV Bezoeking Essene, Ternatsestraat 8 te 1790 Affligem worden toegestuurd en aan de financiële dienst worden bezorgd.

    • Kerkfabriek Sint-Michiel - jaarrekening 2024 - gunstig advies

      Aanleiding
      • Indienen van de jaarrekening 2024 van kerkfabriek Sint-Michiel Hekelgem op 6 april 2025.
      • De gemeenteraad dient binnen de 50 dagen advies te geven over deze jaarrekeningen.
      Feiten, context, motivering
      • De rekening van 2024 sluit met volgende totalen: 
        • overschot exploitatie: € 4.751,69
        • overschot investeringen: € 93.479,83
      • Op 25 april 2024 vond een nazicht van de jaarrekening plaats door de financieel directeur.
      Juridisch kader
      • Decreet lokaal bestuur, de artikelen 40 §1 en 41 in het bijzonder;
      • Decreet van 07 mei 2004 houdende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, en latere wijzigingen, de artikelen 54 en 55 § 2 in het bijzonder;
      • Besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten, en latere wijzigingen;
      • Omzendbrief BB-2013/01 van 01 maart 2013 houdende de boekhouding van de besturen van de eredienst;
      • Beslissing van de raad van de kerkfabriek Sint-Michiel houdende vaststelling van de rekening over het jaar 2024.
      Besluit

      Artikel 1.

      De rekening 2024 van de kerkfabriek Sint-Michiel wordt gunstig geadviseerd.


      Artikel 2.

      Afschrift van deze beslissing zal via het digitaal loket aan het Agentschap voor Binnenlands Bestuur worden toegestuurd.


      Artikel 3.

      Afschrift van dit besluit zal ter kennisgeving aan de kerkfabriek Sint-Michiel – p/a Pastorijweg 27 te 1790 Affligem – en aan de financiële dienst worden bezorgd.

  • Toegevoegde punten

    • Vlaams Belang - Voorstel van beslissing houdende het organiseren van infosessies omtrent het digitale platform Izimi

      Aanleiding
      • Email van raadslid Jonas Van Vaerenbergh - namens Vlaams Belang - 7 mei 2025.
      Feiten, context, motivering
      • Izimi is een clouddienst die werd ontwikkeld door Fednot, de Koninklijke Federatie van het Belgisch Notariaat. Het is een beveiligd en gratis kanaal om documenten te delen. Het is beschikbaar voor alle Belgen van ten minste 18 jaar oud. Het doel van Izimi is een onafhankelijk, neutraal en vooral veilig platform te creëren waar mensen documenten kunnen opladen die na hun overlijden hun nabestaanden heel wat werk en miserie besparen. Zo kan je er contracten opladen van je energieleverancier, je toegangscode tot je mobiele telefoon, de paswoorden van computer en laptop, informatie over je bankrekeningen, je notariële akten, onderhandse overeenkomsten, enz. Via Itsme kan je gratis zo’n ‘digitale kluis’ aanmaken en kan je ook iemand aanduiden die toegang krijgt tot die kluis. Denk maar aan een echtgenoot of echtgenote, één van je (meerderjarige) kinderen, enz. Ook bij leven heeft Izimi zijn nut: het digitaal bewaren van belangrijke documenten beschermt deze tegen verlies, diefstal of brand.
      • Geen enkel gegeven dat op Izimi wordt geplaatst, kan zonder jouw toestemming worden gebruikt en het is een 100% niet-commercieel platform. De technologie van de Izimi applicatie functioneert als een ‘blockchain’ om de onveranderlijkheid en de traceerbaarheid van gegevens te waarborgen. De certificering via Izimi biedt bovendien ook de mogelijkheid om garanties te geven over de herkomst en de juistheid van de gegevens. Izimi, ondersteund door het Belgisch notariaat, biedt deze unieke combinatie en staat garant voor een betrouwbare keten.
      • Helaas stellen we vast dat:
        • Het platform nog te weinig bekend is bij de bevolking.
        • Alhoewel eenvoudig in gebruik, de digitale aanmelding nog steeds een te hoge drempel blijkt voor een deel van onze inwoners.
      • Daarom verzoekt de Vlaams-Belangfractie de gemeenteraad en het college van burgemeester en schepenen om, in samenspraak en samenwerking met Fednot, informatie- en opleidingssessies te organiseren rond het gebruik van Izimi en de bekendheid van het platform ook te verhogen door het ter beschikking stellen van de nodige informatie via de gemeentelijke diensten.
      Publieke stemming
      Aanwezig: Lander De Backer, Walter De Donder, Tim Herzeel, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Herman Steppe, Denise De Paepe, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Dirk Geeraerts, Bart Van Rossem, Maxime Buelens, Jill Rollier, Rani Berlo, Rita Van den Abbeel, Pascal Biesback, Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Bert De Roeck, Elke Peeters, Ludwig Stylemans, Jonas Van Vaerenbergh, Thierry Timmermans, Frédéric Pipelers
      Resultaat: Met 23 niet gestemd
      Besluit

      Er zal een communicatie opgenomen worden in de Gespot. Alle raadsleden, inclusief deze van Vlaams Belang gaan akkoord met deze voorgestelde werkwijze.

      Het agendapunt wordt ter kennis genomen met deze alternatieve oplossing.

  • Mondelinge vragen

    • Bijkomende mondelinge vragen namens N-VA

      Aanleiding
      • E-mail van raadslid Stijn Stassijns - namens N-VA - 9 mei 2025.
      Feiten, context, motivering
      1. Bij de vernieuwing van de Ternatsestraat is het einde van het fietspad een aantal meters verplaatst, wat een gevaarlijke situatie creëert. Werd de wijziging opgedragen aan de aannemer?
      2. Regelmatig zien we aankondigingen in andere talen in onze gemeente. Is er een systematische aanpak vanuit het gemeentebestuur als dat opgemerkt wordt of als daar melding van gemaakt wordt?
      3. Hoe en waar wordt de app 112 gepromoot door de gemeente Affligem?
      4. Wanneer zijn de borden voor de vernieuwde Ternatsestraat besteld? Zijn de borden die er nu hangen de definitieve? Zijn die groot genoeg?
      Besluit

      De vragen van de N-VA fractie worden de volgende gemeenteraad behandeld omdat ze laattijdig ingediend werden.

    • Bijkomende mondelinge vragen namens Vlaams Belang

      Aanleiding
      • E-mail van raadslid Jonas Van Vaerenbergh - namens Vlaams Belang - 7 mei 2025.
      Feiten, context, motivering
      1. Facebook: Is het mogelijk om wat cijfers met de gemeenteraad te delen omtrent de Facebook-pagina van de gemeente Affligem.
        1. Hoeveel volgers (% en/of absoluut aantal) is woonachtig in Affligem?
        2. Is er een onderverdeling mogelijk per deelgemeente?
        3. Wat is de verdeling man/vrouw tussen de volgers?
        4. Hoe zit de onderverdeling qua leeftijd?
        5. Ligt het aantal volgers wat in lijn met de andere buurgemeenten?
        6. Is het gemeentebestuur van plan om extra in te zetten om sociale media om het aantal volgers te vergroten en zo het rechtstreeks contact met de inwoners te vergroten? Zijn er concrete acties hiervoor gepland?
        7. Heeft de gemeente het afgelopen jaar geld uitgegeven aan advertenties op Facebook?

      2. Hoplr: Sinds september 2023 maakt Affligem gebruik van het platform Hoplr.
        1. Hoeveel inwoners per deelgemeente maken hier ondertussen ook gebruik van?
        2. Wat is de jaarlijkse kostprijs van Hoplr voor de gemeente?
        3. Wordt er overwogen om het gebruik van Hoplr verder te versterken, bij te sturen of af te bouwen?

          Indien het makkelijker zou zijn om de vraag i.v.m. Hoplr/Facebook in een presentatie te gieten dan mag dit zeker en vast.

      3. Ternatsestraat:
        1. Wat is er misgelopen dat de verkeersborden in de Ternatsestraat op zich lieten wachten?
        2. Wanneer is de bestelling van de borden gebeurd door de gemeente?

      4. Huisdierenkaart:
        Een aantal gemeenten en steden hebben al een huisdierenkaart ingevoerd. Is het bestuur bereid een huisdierenkaart in te voeren zodat hulpdiensten bij nood weten of er dieren thuis achterblijven?

      5. Bijen:
        1. Worden er nog lokvallen voor de Aziatische hoornaar voorzien?
        2. Momenteel kan er ingeschreven worden op een wachtlijst. Hoeveel inwoners hebben zich hierop al ingeschreven?
        3. Gaat Affligem dit jaar deelnemen aan de wedstrijd ‘Bijenvriendelijke gemeente’?
          https://www.vlaanderen.be/week-van-de-bij/help-de-bij/informatie-voor-gemeentebesturen/neem-deel-aan-de-wedstrijd-bijenvriendelijke-gemeente
        4. Welke zaken doet het gemeentebestuur nu al ter ondersteuning van de bijenpopulatie?
      Besluit

      De antwoorden op bovenstaande vragen vind je terug in het zittingsverslag van de gemeenteraad van 13 mei 2025.

  • Goedkeuring notulen vorige zitting

    • Notulen en zittingsverslag

      Besluit

      De notulen van de vorige zitting van 22 april 2025 worden goedgekeurd.
      Het zittingsverslag van 22 april 2025 wordt goedgekeurd.

  • Mededelingen

    • Overzicht evenementen Affligem

      Feiten, context, motivering
      • Overzicht van de komende evenementen in Affligem:
        • Donderdag 8 mei 2025: e-inclusie workshop van de Lijn in de Dr. Tistaertzaal
        • Donderdag 15 mei 2025: installatievergadering seniorenraad (om 9u00) en installatievergadering cultuurraad (om 20u00)
        • Donderdag 15 mei 2025 - 19.00 uur: Info avond Conformiteitsattest - Ternat - Via ILV Noord-Pajottenland - 1 locatie voor de 4 gemeenten
        • Zaterdag 17 mei 2025 - 10.00 uur tot 13.00 uur: Boekstartdag in de BIB
        • Zondag 18 mei van 10u00 tot 13u00: Smart Café e-boeken en e-readers
        • Van 16 tot 23 mei 2025: Week van de opvoeding - EXTRA AANDACHT VOOR DE INFO- EN JOBBEURS
          • Zaterdag 17 mei 2025: Beeldende en muzische activiteiten
          • Dinsdag 20 mei 2025: Info- en jobbeurs voor kinderbegeleiders
        • Dinsdag 20 mei 2025: Regionale sporteldag voor senioren in Liedekerke
        • Vrijdag 23 mei 2025 van 14u00 tot 18u30: Dansnamiddag voor senioren
        • Zondag 25 mei 2025 van 10u00 tot 11u30: Voorleesavontuurtje in de BIB voor 3 tot 7-jarigen
        • Dinsdag 3 juni om 14u00: Wandelen en fietsen voor senioren
        • Donderdag 5 juni van 13u00 tot 15u00: Hulp bij invullen belastingsaangifte
        • Weekend van 7 tot 9 juni: Sinksenkermis
        • Woensdag 11 juni van 14u00 tot 15u30: Kijk ik Fiets!
      Besluit

      De gemeenteraad neemt kennis van de bovenstaande evenementen in Affligem.

Namens Gemeenteraad,

Frédéric Pipelers
algemeen directeur

Lander De Backer
voorzitter