Terug
Gepubliceerd op 19/11/2024

Besluit  Gemeenteraad

di 12/11/2024 - 20:00

Wegverkeer - Aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer - Koudenberg

Aanwezig: Gerda Van Geite, voorzitter
Walter De Donder, burgemeester
Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Schepenen
Denise De Paepe, voorzitter bijzonder comité voor de sociale dienst
Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Jill Rollier, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Aster Van Avermaet, Elke Van den Winckel, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Gemeenteraad
Frédéric Pipelers, algemeen directeur
Verontschuldigd: Rani Berlo, Dirk Geeraerts, Gemeenteraad
Afwezig: Jo Lamberts, raadslid gemeenteraad
Aanleiding
  • De noodzaak tot het opstellen van een aanvullend reglement naar aanleiding van de verkeerswijzigingen beslist door het college van burgemeester en schepenen in zitting van 7 mei 2024 met betrekking tot het circulatieplan Essene.
Feiten, context, motivering
  • In het kader van het circulatieplan Leefbaar Essene werden meerdere verkeersmaatregelen voorgesteld om de leefbaarheid en verkeersveiligheid in Essene te verhogen.
  • Naar aanleiding van de evaluatie van het circulatieplan, werd besloten om de voorrangssituatie op de as Koudenberg – Fooststraat – Ternatsestraat te wijzigen en als voorrangsweg aan te duiden.
  • Alle zijstraten zullen voorrang moeten verlenen aan het verkeer op deze as; de fietspaden ter hoogte van de kruispunten zullen met markeringen duidelijker worden aangeduid.
  • De bestaande inrichting van de Koudenberg werd meegenomen in dit aanvullend reglement.
Juridisch kader
  • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 §3;
  • Decreet van 16 mei 2008 en het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Koninklijk besluit van 16 maart 1968 betreffende tot coördinatie van de wetten betreffende de politie over het wegverkeer, Wegverkeerswet genaamd;
  • Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, Verkeersreglement genaamd;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009 van de Vlaamse minister van Mobiliteit, Sociale Economie en Gelijke Kansen inzake de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer;
Besluit

Artikel 1.

Alle eerdere aanvullende reglementen met betrekking tot niet-gebiedsdekkende maatregelen op de Koudenberg worden opgeheven.

 

Artikel 2.

Op de Oude Baan, ter hoogte van het kruispunt met de Koudenberg, geldt:

de bestuurders moeten stoppen en voorrang verlenen; de plaats waar de bestuurders moeten stoppen ingevolge het verkeersbord B5 wordt aangeduid.

 

Op de Koudenberg geldt:

de bestuurders hebben voorrang.

 

Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

  • B5
  • Wegmarkeringen conform artikel 76.1 van de wegcode
  • B15

 

Artikel 3.

Op de Koudenberg, ter hoogte van het kruispunt met de Oude Baan, geldt:

fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A moeten het fietspad volgen voor zover het rechts in hun rijrichting ligt.

 

Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

  •  Wegmarkeringen conform artikel 74 van de wegcode

 

Artikel 4.

Op de Koudenberg, vanaf het kruispunt met de Oude Baan tot het kruispunt met de Brusselbaan (N9), geldt:

fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A moeten het enkelrichtingsfietspad volgen, voor zover het in de door hen gevolgde rijrichting is gesignaleerd.

 

Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

  • D7

 

Artikel 5.

Op de Koudenberg, ter hoogte van het kruispunt met de Brusselbaan (N9), geldt:

de bestuurders moeten stoppen en voorrang verlenen; de plaats waar de bestuurders moeten stoppen ingevolge het verkeersbord B5 wordt aangeduid.

 

Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

  • B5
  • Wegmarkeringen conform artikel 76.1 van de wegcode

 

Artikel 6.

Op de Koudenberg, aan de overzijde van huisnummer 4, geldt:

het verkeersbord B5 wordt aangekondigd. De bestuurders zullen over 70 meter moeten stoppen en voorrang verlenen.

 

Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

  • B7

 

Artikel 7.

Op de Koudenberg, ter hoogte van het kruispunt met de Brusselbaan (N9), geldt:

het is iedere bestuurder verboden de doorlopende streep te overschrijden, alsook links van de streep te rijden wanneer deze de twee rijrichtingen scheidt.

 

Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

  • Wegmarkeringen conform artikel 72.2 van de wegcode

 

Artikel 8.

Op de Koudenberg, ter hoogte van het kruispunt met de Brusselbaan (N9), geldt:

voetgangers moeten de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken.

 

Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

  • Wegmarkeringen conform artikel 76.3 van de wegcode

 

Artikel 9.

Op de Koudenberg ter hoogte van

  • het kruispunt met de Brusselbaan (N9),
  • huisnummer 6 en
  • huisnummer 15

 

geldt:

het parkeren op de rijbaan is verboden.

 

Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

  • Wegmarkeringen conform artikel 75.1.2 van de wegcode

 

Artikel 10.

Het aanvullend reglement wordt ter goedkeuring overgemaakt aan het Departement Mobiliteit en Openbare Werken.