Terug
Gepubliceerd op 19/12/2024

Notulen  Gemeenteraad

di 12/11/2024 - 20:00 Raadzaal
Aanwezig: Gerda Van Geite, voorzitter
Walter De Donder, burgemeester
Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Schepenen
Denise De Paepe, voorzitter bijzonder comité voor de sociale dienst
Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Jill Rollier, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Aster Van Avermaet, Elke Van den Winckel, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Gemeenteraad
Frédéric Pipelers, algemeen directeur
Verontschuldigd: Rani Berlo, Dirk Geeraerts, Gemeenteraad
Afwezig: Jo Lamberts, raadslid gemeenteraad
  • Secretariaat

    • Samenwerkingsovereenkomst juridische dienstverlening tussen lokaal bestuur Affligem en Haviland

      Feiten, context, motivering
      • De lokale besturen worden geconfronteerd met de steeds toenemende complexiteit en wetgeving van hun (kern)activiteiten. De juridische dienst van Haviland kan hen hierbij ondersteunen en begeleiden;
      • Een team van ervaren juristen – elk met een eigen specialiteit – adviseren de vennoten op verschillende terreinen. De vennoten kunnen op eenvoudige en laagdrempelige wijze advies of begeleiding vragen in de vermelde of andere rechtstakken tegen uurtarief;
      • Overeenkomstig van haar statuten heeft Haviland tot doel haar deelnemers bij te staan bij de uitvoering van hun taken door het verlenen van ondersteunende diensten, door de samenwerking tussen de gemeenten te bevorderen en door de ontwikkelingsinitiatieven in het belang van de groep van de aangesloten gemeenten en de regio ervan te nemen en/of te bestendigen binnen bepaalde beleidsdomeinen;
      • Lokaal bestuur Affligem is als deelnemer van de dienstverlenende vereniging Haviland in de mogelijkheid om een beroep te doen op deze diensten van de vereniging;
      • De focus van deze dienstverlening ligt op (niet limitatieve opsomming):
        • Rooilijnprocedures: advisering en ondersteuning m.b.t. onteigenings- en rooilijnprocedures voor gemeenten en ermee gepaard gaande grondverwervingen
        • Lokaal bestuursrecht: correcte besluitvorming binnen de gemeente en het OCMW, notulering, toepassing van het Decreet Lokaal Bestuur, …
        • Wetgeving bestuurlijke handhaving: advisering en ondersteuning m.b.t. kaderdecreet bestuurlijke handhaving, GAS-wetgeving, cameratoezicht, milieuhandhaving, R.O.-handhaving, juridische screening politiereglementen, …
      • De deelnemende vennoten worden daarnaast ook periodiek geïnformeerd over de evoluties in regelgeving en rechtspraak binnen deze domeinen;
      • Werkwijze:
        • De aanvrager stuurt een e-mail met alle informatie naar het juridisch team via juridische.dienst@haviland.be
        • De adviezen worden behandeld in volgorde van ontvangst vanaf het moment dat alle noodzakelijke informatie en documenten door de aanvrager aan de dossierbehandelaar bezorgd werden.
        • De aanvrager kan ook de behandeling bij hoogdringendheid vragen. De aanvraag wordt dan afgehandeld binnen de twee werkdagen, op voorwaarde dat alle nodige informatie en documenten zijn overgemaakt.
      • Kostprijs:
        • De uurlonen voor de personeelsleden worden door Haviland op basis van de reële kostprijs als volgt bepaald (toestand op 01/06/2024):
          • Jurist: € 118,50
        • Dit uurloon is gekoppeld aan de indexaanpassing van de lonen zoals toepasselijk in de openbare sector. Alle andere lasten, zoals verplaatsingskosten, uitrustingskosten, enz. zijn begrepen in deze uurprijs.
      • De bijgevoegde samenwerkingsovereenkomst inzake de juridische dienstverlening tussen lokaal bestuur Affligem en Haviland.
      Juridisch kader
      • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41, §2, 5°
      Besluit

      Artikel 1.

      De gemeenteraad gaat akkoord met het voorstel om volgende samenwerkingsovereenkomst tussen Haviland en het lokaal bestuur van Affligem goed te keuren:

      • Samenwerkingsovereenkomst juridische dienstverlening tussen lokaal bestuur Affligem en Haviland.
  • Financiele dienst

    • Deelname aan de ICT-aankoopcentrale C-SMART- goedkeuring.

      Aanleiding
      • Cipal dv gunde op 20 juni 2024 de raamovereenkomst 'Verwerving van ict-infrastructuur en bijhorende dienstverlening' aan de firma Dustin Belgium nv, Wingepark 5B te 3110 Rotselaar.
      • Om van de raamovereenkomst gebruik te kunnen maken, moet het bestuur toetreden tot deze aankoopcentrale.
      Feiten, context, motivering
      • De overheidsopdracht uitgeschreven door Cipal dv, is een raamovereenkomst met één leverancier, waarbij Cipal dv optreedt als aankoopcentrale;
      • Het lokaal bestuur kan van de mogelijkheid tot afname van de raamovereenkomst via de aankoopcentrale gebruik maken, waardoor ze vrijgesteld is van de verplichting om zelf een gunningsprocedure te organiseren;
      • Het is aangewezen om van de aankoopcentrale gebruik te maken om volgende redenen:
        • de in de raamovereenkomst voorziene ICT-infrastructuur voldoet aan de behoefte van het bestuur;
        • het bestuur moet zelf geen gunningsprocedure voeren, wat een besparing aan tijd en geld betekent;
        • Cipal dv beschikt over knowhow en technische expertise inzake de aankoop van ICT-infrastructuur door aanbestedende overheden;
      • Het lokaal bestuur is niet verplicht tot enige afname van de raamovereenkomst;
      • De opdracht betreft een raamovereenkomst voor de levering, installatie, systeemintegratie en onderhoud van server- en storage infrastructuur.
      • De looptijd van het raamcontract bedraagt 4 jaar, verlengbaar met 2 x 1 jaar.
      • De opdrachtencentrale houdt geen exclusiviteit in. Intekenen op meerdere raamcontracten/opdrachtencentrales geeft het bestuur de mogelijkheid de aankoopvoorwaarden nog met mekaar te vergelijken.
      Juridisch kader
      • Decreet Lokaal bestuur;
      • Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen;
      • Bestuursdecreet van 7 december 2018;
      • Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies;
      • Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten;
      • Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten;
      • Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren;
      • Besluit van Cipal dv van 20 juni 2024 waarbij het raamcontract wordt gegund aan de firma Dustin Belgium nv.
      Financieel kader
      • De kredieten voor aankoop van ICT-materiaal zijn voorzien in het meerjarenplan.
      Besluit

      Artikel 1.
      De gemeente doet een beroep op de aankoopcentrale van Cipal dv voor de aankoop van ICT-infrastructuur aangeboden via de raamovereenkomst 'Verwerving van ICT-infrastructuur en bijhorende dienstverlening' (Bestek nr. CSMRTINFRA23).

       

      Artikel 2.

      Het betreft een principiële goedkeuring. De gemeente is niet verplicht tot afname van diensten. 

       

      Artikel 3.

      Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit. 

       

      Artikel 4.

      Afschrift van deze beslissing wordt toegestuurd aan Cipal dv en bezorgd aan de IT-dienst en de financiële dienst.

    • Kennisname - Besluit van de gouverneur tot goedkeuring van de jaarrekening over het financiële boekjaar 2023 van gemeente en OCMW Affligem.

      Aanleiding
      • Brief via het digitaal loket van Agentschap binnenlands bestuur, afdeling lokale Financiën.
      Feiten, context, motivering
      • De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn van Affligem hebben op 25 juni 2024 de jaarrekening 2023 vastgesteld met de volgende saldi:
        • budgettair resultaat boekjaar: € 72.591
        • gecumuleerd budgettair resultaat boekjaar: € 2.222.675
        • beschikbaar budgettair resultaat: € 47.562
        • balanstotaal: € 48.228.996
        • overschot van het boekjaar: € 2.339.120
      • De jaarrekening werd gepubliceerd op de webtoepassing van de gemeente. Het gemeentebestuur bracht de toezichthoudende overheid op de hoogte van deze publicatie op 2 juli 2024 en bezorgde de digitale rapportering op 27 juni 2024;
      • Verantwoording: Uit het onderzoek van de jaarrekening blijkt niet dat ze onjuist of onvolledig is of dat ze geen waar en getrouw beeld geeft van de financiële toestand.
      Juridisch kader
      • Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 262;
      • Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen, en in het bijzonder hoofdstuk 3;
      • Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen, en in het bijzonder de artikelen 2 tot en met 4.
      Besluit

      De gemeenteraad neemt kennis van de beslissing en het afschrift van het besluit van de gouverneur tot goedkeuring van de jaarrekening over het financiële boekjaar 2023 van de gemeente Affligem.

  • Openbare werken

    • Wegverkeer - Aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer - Boonhof

      Aanleiding
      • De noodzaak tot het opstellen van een aanvullend reglement naar aanleiding van het instellen van een vrachtwagensluis tussen Boonhof en Wijk Pelink.
      Feiten, context, motivering
      • Ingevolge het circulatieplan Leefbaar Essene werd beslist een vrachtwagensluis in te stellen tussen Boonhof en Wijk Pelink.
      • Deze verkeerswijzigingen dienen te worden vastgelegd in een aanvullend reglement. De bestaande inrichting van het Boonhof werd hierin eveneens meegenomen.
      Juridisch kader
      • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 §3;
      • Decreet van 16 mei 2008 en het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
      • Koninklijk besluit van 16 maart 1968 betreffende tot coördinatie van de wetten betreffende de politie over het wegverkeer, Wegverkeerswet genaamd;
      • Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, Verkeersreglement genaamd;
      • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
      • Omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009 van de Vlaamse minister van Mobiliteit, Sociale Economie en Gelijke Kansen inzake de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer;
      Publieke stemming
      Aanwezig: Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Jill Rollier, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Aster Van Avermaet, Elke Van den Winckel, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Frédéric Pipelers
      Resultaat: Met 20 niet gestemd
      Besluit

      Artikel 1.

      Alle eerdere aanvullende reglementen met betrekking tot niet-gebiedsdekkende maatregelen op het Boonhof worden opgeheven.

       

      Artikel 2.

      Op het Boonhof, ter hoogte van het kruispunt met de Ternatsestraat, geldt:

      het is iedere bestuurder verboden de onderbroken streep te overschrijden, behalve om in te halen, om links af te slaan, om te keren of om van rijstrook te veranderen.

       

      Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

      • Wegmarkeringen conform artikel 72.3 van de wegcode.

       

      Artikel 3.

      Op het Boonhof, ter hoogte van

      • het kruispunt met de Ternatsestraat,
      • huisnummer 7 en
      • huisnummer 76,

       

      geldt:

      voetgangers moeten de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken.

       

      Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

      • Wegmarkeringen conform artikel 76.3 van de wegcode.

       

      Artikel 4.

      Op het Boonhof, ter hoogte van huisnummer 8, geldt:

      het is verboden links af te slaan; de maatregel geldt alleen voor de bestuurders van voertuigen waarvan de massa in beladen toestand hoger is dan 3.5 ton; de maatregel geldt niet voor plaatselijk verkeer.

       

      Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

      • C31a
      • GVIIa

       

      Artikel 5.

      Op het Boonhof, ter hoogte van huisnummer 23, geldt:

      het is verboden rechts af te slaan; de maatregel geldt alleen voor de bestuurders van voertuigen waarvan de massa in beladen toestand hoger is dan 3.5 ton ; de maatregel geldt niet voor plaatselijk verkeer.

       

      Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

      • C31b
      • GVIIa

       

      Artikel 6.

      Op het Boonhof, ter hoogte van het kruispunt met Wijk Pelink, geldt:

      de toegang is verboden voor bestuurders van voertuigen waarvan de massa in beladen toestand hoger is dan 3.5 ton.

       

      Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

      • C21

       

      Artikel 7.

      Het aanvullend reglement wordt ter kennisname overgemaakt aan het Departement Mobiliteit en Openbare Werken.

    • Wegverkeer - Aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer - Wijk Pelink

      Aanleiding
      • De noodzaak tot het opstellen van een aanvullend reglement naar aanleiding van het instellen van een vrachtwagensluis tussen Boonhof en Wijk Pelink.
      Feiten, context, motivering
      • Ingevolge het circulatieplan Leefbaar Essene werd beslist een vrachtwagensluis in te stellen tussen Boonhof en Wijk Pelink.
      • Deze verkeerswijzigingen dienen te worden vastgelegd in een aanvullend reglement. De bestaande inrichting van de Wijk Pelink werd hierin eveneens meegenomen.
      Juridisch kader
      • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 §3;
      • Decreet van 16 mei 2008 en het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
      • Koninklijk besluit van 16 maart 1968 betreffende tot coördinatie van de wetten betreffende de politie over het wegverkeer, Wegverkeerswet genaamd;
      • Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, Verkeersreglement genaamd;
      • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
      • Omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009 van de Vlaamse minister van Mobiliteit, Sociale Economie en Gelijke Kansen inzake de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer;
      Publieke stemming
      Aanwezig: Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Jill Rollier, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Aster Van Avermaet, Elke Van den Winckel, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Frédéric Pipelers
      Resultaat: Met 20 niet gestemd
      Besluit

      Artikel 1.

      Alle eerdere aanvullende reglementen met betrekking tot niet-gebiedsdekkende maatregelen op de Wijk Pelink worden opgeheven.

       

      Artikel 2.

      Op de Wijk Pelink

      • ter hoogte van huisnummer 24,
      • ter hoogte van huisnummer 40 en
      • ter hoogte van de overzijde van huisnummer 52

       

      geldt:

      voertuigen moeten parkeren binnen de afgebakende plaatsen.

       

      Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

      • wegmarkeringen conform artikel 77.5 van de wegcode.

       

      Artikel 3.

      Op de Wijk Pelink ter hoogte van

      • twee meest noordelijk gelegen parkeerplaatsen aan de overzijde van huisnummer 52

      het parkeren is toegelaten; het parkeren is voorbehouden voor elektrische of hybride elektrische voertuigen.

       

      Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

      • E9a
      • GVIId

       

      Artikel 4.

      Op de Wijk Pelink, ter hoogte van het kruispunt met het Boonhof, geldt:

      de toegang is verboden voor bestuurders van voertuigen waarvan de massa in beladen toestand hoger is dan 3.5 ton.

       

      Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

      • C21

       

      Artikel 5.

      Het aanvullend reglement wordt ter kennisname overgemaakt aan het Departement Mobiliteit en Openbare Werken.

    • Wegverkeer - Aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer - Koudenberg

      Aanleiding
      • De noodzaak tot het opstellen van een aanvullend reglement naar aanleiding van de verkeerswijzigingen beslist door het college van burgemeester en schepenen in zitting van 7 mei 2024 met betrekking tot het circulatieplan Essene.
      Feiten, context, motivering
      • In het kader van het circulatieplan Leefbaar Essene werden meerdere verkeersmaatregelen voorgesteld om de leefbaarheid en verkeersveiligheid in Essene te verhogen.
      • Naar aanleiding van de evaluatie van het circulatieplan, werd besloten om de voorrangssituatie op de as Koudenberg – Fooststraat – Ternatsestraat te wijzigen en als voorrangsweg aan te duiden.
      • Alle zijstraten zullen voorrang moeten verlenen aan het verkeer op deze as; de fietspaden ter hoogte van de kruispunten zullen met markeringen duidelijker worden aangeduid.
      • De bestaande inrichting van de Koudenberg werd meegenomen in dit aanvullend reglement.
      Juridisch kader
      • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 §3;
      • Decreet van 16 mei 2008 en het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
      • Koninklijk besluit van 16 maart 1968 betreffende tot coördinatie van de wetten betreffende de politie over het wegverkeer, Wegverkeerswet genaamd;
      • Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, Verkeersreglement genaamd;
      • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
      • Omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009 van de Vlaamse minister van Mobiliteit, Sociale Economie en Gelijke Kansen inzake de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer;
      Besluit

      Artikel 1.

      Alle eerdere aanvullende reglementen met betrekking tot niet-gebiedsdekkende maatregelen op de Koudenberg worden opgeheven.

       

      Artikel 2.

      Op de Oude Baan, ter hoogte van het kruispunt met de Koudenberg, geldt:

      de bestuurders moeten stoppen en voorrang verlenen; de plaats waar de bestuurders moeten stoppen ingevolge het verkeersbord B5 wordt aangeduid.

       

      Op de Koudenberg geldt:

      de bestuurders hebben voorrang.

       

      Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

      • B5
      • Wegmarkeringen conform artikel 76.1 van de wegcode
      • B15

       

      Artikel 3.

      Op de Koudenberg, ter hoogte van het kruispunt met de Oude Baan, geldt:

      fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A moeten het fietspad volgen voor zover het rechts in hun rijrichting ligt.

       

      Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

      •  Wegmarkeringen conform artikel 74 van de wegcode

       

      Artikel 4.

      Op de Koudenberg, vanaf het kruispunt met de Oude Baan tot het kruispunt met de Brusselbaan (N9), geldt:

      fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A moeten het enkelrichtingsfietspad volgen, voor zover het in de door hen gevolgde rijrichting is gesignaleerd.

       

      Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

      • D7

       

      Artikel 5.

      Op de Koudenberg, ter hoogte van het kruispunt met de Brusselbaan (N9), geldt:

      de bestuurders moeten stoppen en voorrang verlenen; de plaats waar de bestuurders moeten stoppen ingevolge het verkeersbord B5 wordt aangeduid.

       

      Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

      • B5
      • Wegmarkeringen conform artikel 76.1 van de wegcode

       

      Artikel 6.

      Op de Koudenberg, aan de overzijde van huisnummer 4, geldt:

      het verkeersbord B5 wordt aangekondigd. De bestuurders zullen over 70 meter moeten stoppen en voorrang verlenen.

       

      Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

      • B7

       

      Artikel 7.

      Op de Koudenberg, ter hoogte van het kruispunt met de Brusselbaan (N9), geldt:

      het is iedere bestuurder verboden de doorlopende streep te overschrijden, alsook links van de streep te rijden wanneer deze de twee rijrichtingen scheidt.

       

      Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

      • Wegmarkeringen conform artikel 72.2 van de wegcode

       

      Artikel 8.

      Op de Koudenberg, ter hoogte van het kruispunt met de Brusselbaan (N9), geldt:

      voetgangers moeten de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken.

       

      Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

      • Wegmarkeringen conform artikel 76.3 van de wegcode

       

      Artikel 9.

      Op de Koudenberg ter hoogte van

      • het kruispunt met de Brusselbaan (N9),
      • huisnummer 6 en
      • huisnummer 15

       

      geldt:

      het parkeren op de rijbaan is verboden.

       

      Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

      • Wegmarkeringen conform artikel 75.1.2 van de wegcode

       

      Artikel 10.

      Het aanvullend reglement wordt ter goedkeuring overgemaakt aan het Departement Mobiliteit en Openbare Werken.

    • Wegverkeer - Aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer - Fooststraat

      Aanleiding
      • De noodzaak tot het opstellen van een aanvullend reglement naar aanleiding van de verkeerswijzigingen beslist door het college van burgemeester en schepenen in zitting van 7 mei 2024 met betrekking tot het circulatieplan Essene.
      Feiten, context, motivering
      • In het kader van het circulatieplan Leefbaar Essene werden meerdere verkeersmaatregelen voorgesteld om de leefbaarheid en verkeersveiligheid in Essene te verhogen.
      • Naar aanleiding van de evaluatie van het circulatieplan, werd besloten om de voorrangssituatie op de as Koudenberg – Fooststraat – Ternatsestraat te wijzigen en als voorrangsweg aan te duiden.
      • Alle zijstraten zullen voorrang moeten verlenen aan het verkeer op deze as; de fietspaden ter hoogte van de kruispunten zullen met markeringen duidelijker worden aangeduid.
      • De bestaande inrichting van de Fooststraat werd meegenomen in dit aanvullend reglement.
      Juridisch kader
      • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 §3;
      • Decreet van 16 mei 2008 en het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
      • Koninklijk besluit van 16 maart 1968 betreffende tot coördinatie van de wetten betreffende de politie over het wegverkeer, Wegverkeerswet genaamd;
      • Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, Verkeersreglement genaamd;
      • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
      • Omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009 van de Vlaamse minister van Mobiliteit, Sociale Economie en Gelijke Kansen inzake de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer;
      Publieke stemming
      Aanwezig: Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Jill Rollier, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Aster Van Avermaet, Elke Van den Winckel, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Frédéric Pipelers
      Voorstanders: Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Jill Rollier, Belinda Everaert, Jonas Van Vaerenbergh, Aster Van Avermaet, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt
      Onthouders: Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Bert De Roeck, Elke Van den Winckel
      Resultaat: Met 16 stemmen voor, 4 onthoudingen
      Besluit

      Met 16 stemmen voor (Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Jill Rollier, Belinda Everaert, Jonas Van Vaerenbergh, Aster Van Avermaet, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt), 4 onthoudingen (Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Bert De Roeck, Elke Van den Winckel)

       

      Artikel 1.

      Alle eerdere aanvullende reglementen met betrekking tot niet-gebiedsdekkende maatregelen op de Fooststraat worden opgeheven.

       

      Artikel 2.

      Op de Fooststraat tussen perceel 0358/00B000 en huisnummer 102, geldt:

      het is iedere bestuurder verboden de doorlopende streep te overschrijden, alsook links van de streep te rijden wanneer deze de twee rijrichtingen scheidt.

       

      Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

      • Wegmarkeringen conform artikel 72.2 van de wegcode.

       

      Artikel 3.

      Op de Fooststraat,

      • ter hoogte van perceel 0358/00B000,
      • vanaf huisnummer 96 tot huisnummer 102, en
      • vanaf huisnummer 3 tot huisnummer 27,

       

      geldt:

      het is iedere bestuurder verboden de onderbroken streep te overschrijden, behalve om in te halen, om links af te slaan, om te keren of om van rijstrook te veranderen.

       

      Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

      • Wegmarkeringen conform artikel 72.3 van de wegcode.

       

      Artikel 4.

      Op de

      • Brukersebaan,
      • Hofveldbaan,
      • Eksterenberg en
      • Assestraat

       

      ter hoogte van de Fooststraat, geldt:

      de bestuurders moeten stoppen en voorrang verlenen; de plaats waar de bestuurders moeten stoppen ingevolge het verkeersbord B5 wordt aangeduid.

       

      Op de Fooststraat geldt:

      de bestuurders hebben voorrang.

       

      Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

      • B5
      • Wegmarkeringen conform artikel 76.1 van de wegcode
      • B15

       

      Artikel 5.

      Op de Fooststraat, vanaf het kruispunt met de Oude Baan tot huisnummer 59, in de richting van de Ternatsestraat, geldt:

      fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A moeten het enkelrichtingsfietspad volgen, voor zover het in de door hen gevolgde rijrichting is gesignaleerd.

       

      Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

      • D7

       

      Artikel 6.

      Op de Fooststraat, vanaf huisnummer 42 tot het kruispunt met de Oude Baan, in de richting van de Koudenberg, geldt:

      fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A moeten het enkelrichtingsfietspad volgen, voor zover het in de door hen gevolgde rijrichting is gesignaleerd.

       

      Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

      • D7

       

      Artikel 7.

      Op de Fooststraat, ter hoogte van huisnummer 59, in de richting van de Ternatsestraat geldt:

      fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A moeten het fietspad volgen voor zover het rechts in hun rijrichting ligt.

       

      Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

      • Wegmarkeringen conform artikel 74 van de wegcode

       

      Artikel 8.

      Op de Fooststraat, ter hoogte van

      • het kruispunt met de Brukersebaan, en
      • het kruispunt met de Eksterenberg,

       

      geldt:

      voetgangers moeten de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken.

       

      Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

      • Wegmarkeringen conform artikel 76.3 van de wegcode.

       

      Artikel 9.

      Op de Fooststraat, ter hoogte van huisnummer 10, geldt:

      de bestuurders zijn verplicht de hindernis langs links voorbij te rijden

       

      Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

      • D1

       

      Artikel 10.

      Op de Fooststraat, ter hoogte van huisnummer 59, in de richting van de Ternatsestraat geldt:

      de bestuurders zijn verplicht de hindernis langs links voorbij te rijden

       

      Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

      • D1

       

      Artikel 11.

      Op de Fooststraat, ter hoogte van huisnummer 59, in de richting van de Ternatsestraat, geldt:

      fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A moeten het fietspad volgen voor zover het rechts in hun rijrichting ligt.

       

      Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

      • Wegmarkeringen conform artikel 74 van de wegcode

       

      Artikel 12.

      Op de Fooststraat, ter hoogte van het kruispunt met de Brukersebaan, in de richting van de Oude Baan, geldt:

      fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A moeten het fietspad volgen voor zover het rechts in hun rijrichting ligt.

       

      Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

      • Wegmarkeringen conform artikel 74 van de wegcode

       

      Artikel 13.

      Op de Fooststraat, ter hoogte van huisnummer 84, geldt:

      de denkbeeldige rand van de rijbaan wordt aangeduid. Het deel van de openbare weg dat gelegen is aan de andere kant van deze streep is voorbehouden voor het stilstaan en parkeren, behalve op autosnelwegen en autowegen.

       

      Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

      • Wegmarkeringen conform artikel 75.2 van de wegcode

       

      Artikel 14.

      Op de Fooststraat, ter hoogte van huisnummer 84, geldt:

      het parkeren is toegelaten; het parkeren is voorbehouden voor voertuigen die gebruikt worden door personen met een handicap ; de parkeerreglementering geldt over een afstand van 6 m.

       

      Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

      • E9a
      • GVIId
      • GXc

       

      Artikel 15.

      Het aanvullend reglement wordt ter kennisname overgemaakt aan het Departement Mobiliteit en Openbare Werken.

    • Wegverkeer - Aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer - Ternatsestraat

      Aanleiding
      • De noodzaak tot het opstellen van een aanvullend reglement naar aanleiding van de verkeerswijzigingen beslist door het college van burgemeester en schepenen in zitting van 7 mei 2024 met betrekking tot het circulatieplan Essene.
      Feiten, context, motivering
      • In het kader van het circulatieplan Leefbaar Essene werden meerdere verkeersmaatregelen voorgesteld om de leefbaarheid en verkeersveiligheid in Essene te verhogen.
      • Naar aanleiding van de evaluatie van het circulatieplan, werd besloten om de voorrangssituatie op de as Koudenberg – Fooststraat – Ternatsestraat te wijzigen en als voorrangsweg aan te duiden.
      • Alle zijstraten zullen voorrang moeten verlenen aan het verkeer op deze as.
      • Er wordt eveneens een bijkomende voetgangersoversteek ingericht en middenmarkering doorgetrokken, zoals besproken in het gemeentelijk veiligheidsoverleg.
      • De bestaande inrichting van de Ternatsestraat werd meegenomen in dit aanvullend reglement.
      Juridisch kader
      • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 §3;
      • Decreet van 16 mei 2008 en het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
      • Koninklijk besluit van 16 maart 1968 betreffende tot coördinatie van de wetten betreffende de politie over het wegverkeer, Wegverkeerswet genaamd;
      • Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, Verkeersreglement genaamd;
      • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
      • Omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009 van de Vlaamse minister van Mobiliteit, Sociale Economie en Gelijke Kansen inzake de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer;
      Publieke stemming
      Aanwezig: Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Jill Rollier, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Aster Van Avermaet, Elke Van den Winckel, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Frédéric Pipelers
      Voorstanders: Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Jill Rollier, Belinda Everaert, Jonas Van Vaerenbergh, Aster Van Avermaet, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt
      Onthouders: Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Bert De Roeck, Elke Van den Winckel
      Resultaat: Met 16 stemmen voor, 4 onthoudingen
      Besluit

      Met 16 stemmen voor (Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Jill Rollier, Belinda Everaert, Jonas Van Vaerenbergh, Aster Van Avermaet, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt), 4 onthoudingen (Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Bert De Roeck, Elke Van den Winckel)

       

      Artikel 1.

      Alle eerdere aanvullende reglementen met betrekking tot niet-gebiedsdekkende maatregelen op de Ternatsestraat worden opgeheven.

       

      Artikel 2.

      Op

      • de Assestraat,
      • het Essene-Kerkplein,
      • de Moortelstraat,
      • de Lombeekstraat,
      • het Boonhof,
      • de Horekenstraat,
      • de Paddeputstraat,
      • de Hauwijkstraat en
      • de Kerlemeers,

       

      ter hoogte van de Ternatsestraat, geldt:

      de bestuurders moeten stoppen en voorrang verlenen; de plaats waar de bestuurders moeten stoppen ingevolge het verkeersbord B5 wordt aangeduid.

       

      Op de Ternatsestraat geldt:

      de bestuurders hebben voorrang.

       

      Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

      • B5
      • Wegmarkeringen conform artikel 76.1 van de wegcode
      • B15

       

      Artikel 3.

      Op het Solleveld, ter hoogte van de Ternatsestraat, geldt:

      de bestuurders moeten stoppen en voorrang verlenen; de plaats waar de bestuurders moeten stoppen ingevolge het verkeersbord B5 wordt aangeduid.

       

      Op de Ternatsestraat geldt:

      de bestuurders hebben voorrang.

       

      Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

      • B5
      • Wegmarkeringen conform artikel 76.1 van de wegcode

       

      Artikel 4.

      Op de Ternatsesestraat, vanaf de grens met de gemeente Asse en de grens van de bebouwde kom ter hoogte van huisnummer 240, geldt:

      het is verboden voor bestuurders sneller te rijden dan 50 km per uur.

       

      Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

      • C43

       

      Artikel 5.

      Op de Ternatsestraat, ter hoogte van

      • het kruispunt met de Hauwijkstraat,
      • huisnummer 189,
      • het kruispunt met de Paddeputstraat,
      • het kruispunt met de Horekenstraat,
      • het kruispunt met het Boonhof,
      • het kruispunt met de Lombeekstraat,
      • het kruispunt met de Moortelstraat en
      • huisnummer 22

       

      geldt:

      voetgangers moeten de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken.

       

      Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

      • Wegmarkeringen conform artikel 76.3 van de wegcode.

       

      Artikel 6.

      Op de Ternatsestraat, ter hoogte van

      • het kruispunt met de Kerlemeers en
      • huisnummer 245,

       

      in de richting van de Fooststraat, geldt:

      fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A moeten het fietspad volgen voor zover het rechts in hun rijrichting ligt.

       

      Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

      • Wegmarkeringen conform artikel 74 van de wegcode

       

      Artikel 7.

      Op de Ternatsestraat, ter hoogte van het kruispunt met de Hauwijkstraat, in de richting van de gemeentegrens met de gemeente Asse, geldt:

      fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A moeten het fietspad volgen voor zover het rechts in hun rijrichting ligt.

       

      Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

      • Wegmarkeringen conform artikel 74 van de wegcode

       

      Artikel 8.

      Op de Ternatsestraat, vanaf de gemeentegrens met de gemeente Asse tot huisnummer 245, in de richting van de Fooststraat, geldt:

      fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A moeten het enkelrichtingsfietspad volgen, voor zover het in de door hen gevolgde rijrichting is gesignaleerd.

       

      Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

      • D7

       

      Artikel 9.

      Op de Ternatsestraat, vanaf het kruispunt met de Hauwijkstraat tot de gemeentegrens met de gemeente Asse, in de richting van de gemeentegrens, geldt:

      fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A moeten het enkelrichtingsfietspad volgen, voor zover het in de door hen gevolgde rijrichting is gesignaleerd.

       

      Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

      • D7

       

      Artikel 10.

      Op de Ternatsestraat, vanaf

      • huisnummer 1 tot huisnummer 7,
      • huisnummer 13A tot huisnummer 23,
      • huisnummer 67 tot huisnummer 107,
      • huisnummer 121 tot huisnummer 135,
      • huisnummer 175 tot huisnummer 183,
      • huisnummer 221 tot huisnummer 229,

       

      geldt:

      het is iedere bestuurder verboden de onderbroken streep te overschrijden, behalve om in te halen, om links af te slaan, om te keren of om van rijstrook te veranderen.

       

      Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

      • Wegmarkeringen conform artikel 72.3 van de wegcode.

       

      Artikel 11.

      Op de Ternatsestraat

      • vanaf huisnummer 85 tot en met huisnummer 89 en
      • ter hoogte van huisnummer 162,

       

      geldt:

      de denkbeeldige rand van de rijbaan wordt aangeduid. Het deel van de openbare weg dat gelegen is aan de andere kant van deze streep is voorbehouden voor het stilstaan en parkeren, behalve op autosnelwegen en autowegen.

       

      Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

      • Wegmarkeringen conform artikel 75.2 van de wegcode

       

      Artikel 12.

      Op de Ternatsestraat, vanaf huisnummer 85 tot en met huisnummer 89, geldt:

      het parkeren is voorbehouden voor motorfietsen, personenauto's, auto's voor dubbel gebruik en minibussen.

      Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

      • E9b

       

      Artikel 13.

      Op de Ternatsestraat, ter hoogte van het kruispunt met het Essene-Kerkplein, geldt:

      het is verboden rechts af te slaan; de maatregel geldt niet voor fietsers en bestuurders van bromfietsen klasse A.

       

      Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

      • C31b
      • M3

       

      Artikel 14.

      Op de Ternatsestraat, ter hoogte van huisnummer 240, geldt:

      de bestuurders zijn verplicht de hindernis langs links voorbij te rijden

       

      Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

      • D1

       

      Artikel 15.

      Op de Ternatsestraat, ter hoogte van huisnummer 162, geldt:

      het parkeren is toegelaten; het parkeren is voorbehouden voor voertuigen die gebruikt worden door personen met een handicap ; de parkeerreglementering geldt over een afstand van 6 m.

       

      Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

      • E9a
      • GVIId
      • GXc

       

      Artikel 16.

      Op de Ternatsestraat, ter hoogte van huisnummer 102, geldt:

      het parkeren is voorbehouden voor motorfietsen, personenauto's, auto's voor dubbel gebruik en minibussen; de parkeertijd is beperkt en de parkeerschijf moet gebruikt worden; het gebruik van de schijf is voorgeschreven

      • dinsdag en vrijdag, van 7 tot 18u, en
      • zaterdag, van 7 tot 14u

      voor een maximumduur van 30 minuten ; de parkeerreglementering geldt over een afstand van 7 m.

       

      Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

      • E9b
      • GVIIb
      • GXc

       

      Artikel 17.

      Op de Ternatsestraat,

      • vanaf huisnummer 42A tot huisnummer 44,
      • vanaf het kruispunt met de Moortelstraat tot huisnummer 38,
      • vanaf huisnummer 16 tot huisnummer 22 en
      • vanaf huisnummer 22 tot het kruispunt met de Moortelstraat

       

      geldt:

      het parkeren op de rijbaan is verboden.

       

      Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

      • Wegmarkeringen conform artikel 75.1.2 van de wegcode

       

      Artikel 18.

      Op de Ternatsestraat,

      • vanaf huisnummer 46 tot huisnummer 48 en
      • ter hoogte van huisnummer 74

       

      geldt het is verplicht te parkeren deels op de berm of op het trottoir; het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid.

       

      Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

      • E9f
      • GXa

       

      Artikel 19.

      Op de Ternatsestraat

      • ter hoogte van huisnummer 74,
      • ter hoogte van huisnummer 102,
      • ter hoogte van huisnummer 162,
      • vanaf huisnummer 46 tot huisnummer 48, en
      • vanaf huisnummer 40 tot huisnummer 42a

       

      geldt: de denkbeeldige rand van de rijbaan wordt aangeduid. Het deel van de openbare weg dat gelegen is aan de andere kant van deze streep is voorbehouden voor het stilstaan en parkeren, behalve op autosnelwegen en autowegen.

       

      Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

      • Wegmarkeringen conform artikel 75.2 van de wegcode.

       

      Artikel 20.

      Op de Ternatsestraat, ter hoogte van de overzijde van huisnummer 238, geldt:

      bestuurders mogen niet rijden, stilstaan of parkeren op de markeringen van de verkeersgeleider of het verdrijvingsvlak.

       

      Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

      • Wegmarkeringen conform artikel 77.4 van de wegcode.

       

      Artikel 21.

      Het aanvullend reglement wordt ter kennisname overgemaakt aan het Departement Mobiliteit en Openbare Werken.

    • Wegverkeer - Aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer - Kerlemeers

      Aanleiding
      • De noodzaak tot het opstellen van een aanvullend reglement naar aanleiding van de verkeerswijzigingen beslist door het college van burgemeester en schepenen in zitting van 7 mei 2024 met betrekking tot het circulatieplan Essene.
      Feiten, context, motivering
      • In het kader van het circulatieplan Leefbaar Essene werden meerdere verkeersmaatregelen voorgesteld om de leefbaarheid en verkeersveiligheid in Essene te verhogen.
      • Het half-verharde deel van de Kerlemeers tussen huisnummers 19A en 20 is momenteel niet volledig gereglementeerd. In dit aanvullend reglement wordt dit weggedeelte formeel aangeduid als een weg voorbehouden voor landbouwvoertuigen, voetgangers, fietsers, ruiters en bestuurders van speed pedelecs via verkeersborden F99c en F101c. De maximumsnelheid op dergelijke wegen is voor alle weggebruikers 30 kilometer per uur.
      • De bestaande inrichting van de Kerlemeers werd meegenomen in dit aanvullend reglement.
      Juridisch kader
      • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 §3;
      • Decreet van 16 mei 2008 en het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
      • Koninklijk besluit van 16 maart 1968 betreffende tot coördinatie van de wetten betreffende de politie over het wegverkeer, Wegverkeerswet genaamd;
      • Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, Verkeersreglement genaamd;
      • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
      • Omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009 van de Vlaamse minister van Mobiliteit, Sociale Economie en Gelijke Kansen inzake de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer;
      Publieke stemming
      Aanwezig: Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Jill Rollier, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Aster Van Avermaet, Elke Van den Winckel, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Frédéric Pipelers
      Voorstanders: Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Jill Rollier, Belinda Everaert, Jonas Van Vaerenbergh, Aster Van Avermaet, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt
      Onthouders: Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Bert De Roeck, Elke Van den Winckel
      Resultaat: Met 16 stemmen voor, 4 onthoudingen
      Besluit

      Met 16 stemmen voor (Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Jill Rollier, Belinda Everaert, Jonas Van Vaerenbergh, Aster Van Avermaet, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt), 4 onthoudingen (Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Bert De Roeck, Elke Van den Winckel)

       

      Artikel 1.

      Alle eerdere aanvullende reglementen met betrekking tot niet-gebiedsdekkende maatregelen op de Kerlemeers worden opgeheven.

       

      Artikel 2.

      Op de Kerlemeers, ter hoogte van het kruispunt met de Ternatsestraat, in de richting van Louwijn, geldt:

      de toegang is verboden, voor iedere bestuurder; de maatregel geldt niet voor fietsers en bestuurders van speed pedelecs; de maatregel geldt niet voor plaatselijk verkeer.

       

      Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

      • C3
      • M11
      • GIV

       

      Artikel 3.

      Op de Kerlemeers, tussen het kruispunt met het Essene-Kerkplein en het kruispunt met de Assestraat, geldt:

      de toegang is verboden in beide rijrichtingen, voor iedere bestuurder; de maatregel geldt niet voor plaatselijk verkeer.

       

      Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

      • C3
      • GIV

       

      Artikel 4.

      Op de Kerlemeers, vanaf huisnummer 20 tot huisnummer 19A, geldt:

      de weg wordt voorbehouden voor het verkeer van landbouwvoertuigen, voetgangers, fietsers, ruiters en bestuurders van speed pedelecs. Het begin van de voorbehouden weg wordt aangeduid; ook het einde van de voorbehouden weg wordt aangeduid.

       

      Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

      • F99c
      • F101c

       

      Artikel 5.

      Op de Kerlemeers, vanaf het kruispunt met Wijk Pelink (ter hoogte van huisnummer 2A) tot het kruispunt met Wijk Pelink (ter hoogte van Wijk Pelink huisnummer 1),  geldt:

      voetgangers, fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A moeten het deel van de openbare weg dat voor hen is voorbehouden volgen. Voetgangers moeten daarbij het gedeelte rechts volgen, fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A het gedeelte links.

       

      Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

      • D9

       

      Artikel 6.

      Op de Kerlemeers, ter hoogte van het kruispunt met Wijk Pelink (ter hoogte van Wijk Pelink huisnummer 1), geldt:

      fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen moeten de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken.

       

      Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

      • Wegmarkeringen conform artikel 76.4 van de wegcode
       

      Artikel 7.

      Op de Kerlemeers, ter hoogte van het kruispunt met de Ternatsestraat, geldt:

      de bestuurders moeten stoppen en voorrang verlenen; de plaats waar de bestuurders moeten stoppen ingevolge het verkeersbord B5 wordt aangeduid.

       

      Op de Ternatsestraat geldt:

      de bestuurders hebben voorrang.

       

      Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

      • B5
      • Wegmarkeringen conform artikel 76.1 van de wegcode
      • B15

       

      Artikel 8.

      Het aanvullend reglement wordt ter kennisname overgemaakt aan het Departement Mobiliteit en Openbare Werken.

    • Verkoop grond, deel van perceel gelegen Fosselstraat 115, aan aangelande.

      Aanleiding
      • Vraag van Arlette De Wachter en Christian Smeyers om grond aan te kopen van lokaal bestuur Affligem.
      • Ontvangst ontwerpakte van notaris De Schepper.
      Feiten, context, motivering
      • De aanvrager wenst een deel van perceel 1ste afdeling sectie C nr. 257F2 aan te kopen zodat er meer ruimte is voor private parkeergelegenheid.
      • Het perceel grond werd opgemeten door landmeter-expert Philippe Beckwée en geschat door landmeter-expert Marc Geerts van De Bisschop + Geerts bvba voor een totaal bedrag van € 12.600,00 (venale waarde).
      • De totale oppervlakte van het te verkopen deel met precad nr. 257R2P0000 bedraagt 36 m².
      • De aanvrager/koper heeft op 21 maart 2024 bevestigd om het deel van perceel sectie C nr. 257F2 of perceel met precad nr. 257R2P0000 aan te kopen tegen de voorgestelde prijs van € 12.600,00 verhoogd met de meting- en schattingskosten van € 1.264,45 en de nog te bepalen kosten voor het verlijden van de notariële akte en registratie.
      • Notaris De Schepper werd belast met de opmaak van de ontwerpakte.
      Juridisch kader
      • Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 40.
      • Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2018, (B.S. 15 februari 2018), artikel 41.
      • Beslissing CBS van 16 april 2024
      Financieel kader
      • De meting- en schattingskosten van € 1.264,45 werden reeds betaald door de aanvrager.
      Besluit

      Artikel 1.
      De verkoop van een deel van een perceel grond kadastraal gekend als 1ste afdeling, sectie C nr. 257F2 (of de verkoop van het perceel met precad. nr. 257R2P0000) en met een totale oppervlakte van 36 m², eigendom van het lokaal bestuur Affligem, voor een totaal bedrag van  € 12.600,00 (venale waarde) aan Arlette De Wachter en Christian Smeyers wordt goedgekeurd.


      Artikel 2.
      De notariële ontwerpakte wordt goedgekeurd.


      Artikel 3.
      De voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur worden belast met de ondertekening van de akte.


      Artikel 4.
      Afschrift van deze beslissing zal aan de financiële dienst worden gegeven.   

    • Verkoop grond, deel van percelen gelegen Kerlemeers 3, aan aangelande.

      Aanleiding
      • Vraag van Freddy Priem om grond aan te kopen van lokaal bestuur Affligem.
      • Ontvangst ontwerpakte van notaris De Schepper.
      Feiten, context, motivering
      • De aanvrager wenst een deel van percelen sectie B nr. 353T6 en nr. 367P aan te kopen omdat deze grond visueel doch niet juridisch deel uitmaakt van de tuin.
      • Het perceel grond werd opgemeten door landmeter-expert Philippe Beckwée en geschat door landmeter-expert De Bisschop + Geerts bvba voor een totaal bedrag van € 19.920,00 (venale waarde).
      • De totale oppervlakte van het te verkopen perceel met precad nr. 792AP0000 bedraagt 249 m².
      • De aanvrager/koper heeft op 18 maart 2024 bevestigd om een deel van percelen sectie B nr. 353T6 en 367P (precad nr. 792AP0000) aan te kopen tegen de voorgestelde prijs van € 19.920,00 verhoogd met de meting- en schattingskosten van € 1.318,90 en de nog te bepalen kosten voor het verlijden van de notariële akte en registratie.
      • Notaris De Schepper werd belast met de opmaak van de ontwerpakte.
      Juridisch kader
      • Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 40.
      • Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2018, (B.S. 15 februari 2018), artikel 41.
      • Beslissing CBS van 2 april 2024.
      Financieel kader
      • De meting- en schattingskosten van € 1.318,90 werden reeds betaald door de aanvrager.
      Publieke stemming
      Aanwezig: Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Jill Rollier, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Aster Van Avermaet, Elke Van den Winckel, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Frédéric Pipelers
      Resultaat: Met 20 niet gestemd
      Besluit

      Artikel 1.
      De verkoop van een deel van percelen grond kadastraal gekend als 2de afdeling, sectie B nr. 353T6 en nr. 367P (of met precadnummer 792AP0000) en met een totale oppervlakte van 249 m², eigendom van het lokaal bestuur Affligem, voor een totaal bedrag van  € 19.920,00 (venale waarde) wordt goedgekeurd.


      Artikel 2.
      De notariële ontwerpakte wordt goedgekeurd.


      Artikel 3.
      De voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur worden belast met de ondertekening van de akte.


      Artikel 4.
      Afschrift van deze beslissing zal aan de financiële dienst worden gegeven.   

    • Verkoop grond, gelegen Spoorweglaan, aan aangelande.

      Aanleiding
      • Vraag van Benny Guldemont om grond aan te kopen van lokaal bestuur Affligem.
      • Ontvangst ontwerpakte van notaris De Schepper.
      Feiten, context, motivering
      • De aanvrager wenst een deel van het openbaar domein (23085 A) aan te kopen omdat dit perceeltje met onregelmatige vorm de noodzakelijke toegang is naar perceel 334E.
      • Het perceel grond werd opgemeten door landmeter-expert Philippe Beckwée en geschat door landmeter-expert De Bisschop + Geerts bvba voor een totaal bedrag van € 4.550,00 (venale waarde).
      • De totale oppervlakte van het te verkopen perceel met precad nr. 23085 A 1227 A P0000 bedraagt 13 m².
      • De aanvrager/koper heeft op 23 februari 2024 bevestigd om het deel van het openbaar domein met precad nr. 23085 A 1227 A P0000 aan te kopen tegen de voorgestelde prijs van € 4.550,00 verhoogd met de meting- en schattingskosten van € 1.210,00 en de nog te bepalen kosten voor het verlijden van de notariële akte en registratie.
      • Notaris De Schepper werd belast met de opmaak van de ontwerpakte.
      Juridisch kader
      • Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 40.
      • Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2018, (B.S. 15 februari 2018), artikel 41.
      • Beslissing CBS van 2 april 2024.
      Financieel kader
      • De meting- en schattingskosten van € 1.210,00 werden reeds betaald door de aanvrager.
      Besluit

      Artikel 1.
      De verkoop van een perceel grond kadastraal gekend als 3de afdeling, sectie A met precad nr. 23085 A 1227 A P0000 en met een totale oppervlakte van 13 m², eigendom van het lokaal bestuur Affligem, voor een totaal bedrag van  € 4.550,00 (venale waarde) wordt goedgekeurd.


      Artikel 2.
      De notariële ontwerpakte wordt goedgekeurd.


      Artikel 3.
      De voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur worden belast met de ondertekening van de akte.


      Artikel 4.
      Afschrift van deze beslissing zal aan de financiële dienst worden gegeven.   

  • Intergemeentelijke samenwerkingsverbanden

    • Intergem - Halfjaarlijks verslag najaar 2024

      Aanleiding
      • E-mail van Intergem, 17 oktober 2024.
      Feiten, context, motivering
      • Het lokaal bestuur Affligem is momenteel aangesloten voor één of meerdere activiteiten bij de opdrachthoudende vereniging Intergem; 
      • Terugblik op het eerste semester van 2024;
      • Inhoud verslag: deel 1 (marktwerking en beleid), deel 2 (energienetbeheer) en deel 3 (datanetbeheer).
      Juridisch kader
      • Het decreet over het lokaal bestuur.
      Besluit

      De gemeenteraad neemt kennis van het halfjaarlijks verslag najaar 2024 van Intergem.

    • Farys - gemeentelijke saneringstarieven 2025

      Aanleiding
      • Brief van 1 oktober 2024 vanwege Farys houdende formulering van het jaarlijks intercommunaal voorstel tot vaststelling van het gemeentelijke saneringsbijdrage;
      • Met deze brief wordt het lokaal bestuur uitgenodigd om de gemeentelijke tarieven in het kader van betrokken watersanering vast te stellen voor het jaar 2025;
      • Email van 9 oktober 2024 vanwege Farys houdende gemeentelijke saneringstarieven 2025 - intercommunaal voorstel.
      Feiten, context, motivering
      • Farys formuleert jaarlijks een intercommunaal voorstel voor de gemeentelijke bijdrage (drinkwaterklanten) en de gemeentelijke vergoeding (eigen waterwinners), uitgedrukt in €/m3;
      • De decretaal voorziene maximale verbruikstarieven die in 2024 door de meeste deelnemers worden toegepast bedragen:
        • Huishoudelijk  €/m3
          • basistarief 1,6533
          • comforttarief 3,3066
        • Niet - huishoudelijk
          • vlak tarief 1,8729
      • Deze maximale verbruikstarieven komen tot stand door de bovengemeentelijke tarieven te vermenigvuldigen met de coëfficiënt die het maximum bepaalt (1,4 in 2024);
      • De timing van de vastlegging van de boven gemeentelijke bijdrage en de vermenigvuldigingscoëfficiënt, met name eind december middels een programmadecreet. Farys vraagt daarom telkens een principieel akkoord wat betreft de gemeentelijke bijdrage en vergoeding voor het volgende jaar. Deze aanpak laat immers toe de facturatie van de geactualiseerde prijzen toch vanaf 1 januari op te starten, juist na publicatie van het programmadecreet;
      • Het intercommunaal voorstel is:
        • Toepassing van de maximale tarieven voor de gemeentelijke bijdrage en vergoeding, berekend door de tarieven voor de bovengemeentelijke bijdrage voor 2025 te vermenigvuldigen met een vermenigvuldigingscoëfficiënt (momenteel 1,4 onder voorbehoud van decretale aanpassing).
      • Het intercommunaal voorstel wordt logischerwijze aanbevolen, zij het dat het elke deelnemer vrij staat ervan af te wijken. Indien een deelnemer eigen tarieven voor de gemeentelijke bijdrage (en/of vergoeding) wenst toe te passen, dan dienen deze hoe dan ook lager te zijn dan het decretaal voorziene maximum.
      Juridisch kader
      • Het decreet van 23 december 2005 houdende bepalingen tot begeleiding van de begrotingen 2006, artikel 59 in het bijzonder, waardoor een afdeling V en een artikel 16 werd ingevoerd in het decreet van 24 mei 2002 houdende water voor menselijke aanwending, waardoor het mogelijk werd eveneens een vergoeding aan te rekenen aan de gebruikers van een eigen waterwinning (VEW);
      • Het decreet over het lokaal bestuur;
      • De gemeenteraadsbeslissing van 25 januari 2005 houdende toetreding tot het AquaRio-project van Tmvw.
      Besluit

      Artikel 1.

      De gemeenteraad gaat akkoord met het intercommunaal voorstel waarbij de maximale tarieven voor de gemeentelijke bijdrage en vergoeding vanaf 01 01 2025 worden verkregen door de tarieven voor de bovengemeentelijke bijdrage voor 2025 te vermenigvuldigen met de vermenigvuldigingscoëfficiënt (momenteel 1,4 onder voorbehoud van decretale aanpassing).


      Artikel 2.
      Voor het aanslagjaar 2025 wordt een gemeentelijke saneringsvergoeding aangerekend voor eigen waterwinning gelijk aan het tarief van de gemeentelijke saneringsbijdrage en toegepast op de opgenomen m³ water.


      Artikel 3.
      De principes inzake vrijstellingen om sociale-, economische of ecologische redenen van toepassing op de bovengemeentelijke saneringsbijdrage zijn eveneens van toepassing op de gemeentelijke saneringsbijdrage en de saneringsvergoeding.


      Artikel 4.
      Afschrift van deze beslissing zal samen met bijgevoegd antwoordformulier – dat integrerend deel uitmaak van deze beslissing, ter kennisgeving naar Farys, p/a vincent.inghelram@farys.be en wouter.schelpe@farys.be, worden toegestuurd.

  • Mondelinge vragen

    • Bijkomende mondelinge vraag - Jonas Van Vaerenbergh

      Aanleiding
      • E-mail van raadslid Jonas Van Vaerenbergh - 7 november 2024.
      Feiten, context, motivering
      1. In de voetweg tussen de Stuikberg en de Moortelstraat is er lang geleden gekozen om deze te asfalteren. De strook is na jaren steeds kleiner geworden tot er nu maar een smalle strook overblijft om te wandelen of te fietsen. Dit omdat het gras en andere vegetatie over het asfalt is gegroeid.
        1. Is de gemeente hiervan op de hoogte.
        2. Zijn er plannen om dit af te schrapen en ervoor te zorgen dat dit opnieuw makkelijk begaanbaar wordt voor fietsers en voetgangers.
        3. Zijn er plannen om dit ook aan te leggen in porfier zoals de laatste jaren bij andere voetwegen gebeurd is.
      Besluit

      Het antwoord op bovenstaande vraag vind je terug in het zittingsverslag van de gemeenteraad van 12 november 2024.

  • Goedkeuring notulen vorige zitting

    • Notulen en zittingsverslag

      Besluit

      De notulen van de vorige zitting van 15 oktober 2024 worden goedgekeurd.
      Het zittingsverslag van 15 oktober 2024 wordt goedgekeurd.

Namens Gemeenteraad,

Frédéric Pipelers
algemeen directeur

Gerda Van Geite
voorzitter