Terug
Gepubliceerd op 09/02/2024

Notulen  Gemeenteraad

di 09/01/2024 - 20:00 Raadzaal
Aanwezig: Gerda Van Geite, voorzitter
Walter De Donder, burgemeester
Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Schepenen
Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Jill Rollier, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Aster Van Avermaet, Elke Van den Winckel, Jeroen Roelandt, Dirk Geeraerts, Jo Lamberts, Gemeenteraad
Frédéric Pipelers, algemeen directeur
Verontschuldigd: Denise De Paepe, voorzitter bijzonder comité voor de sociale dienst
Bart De Maeseneir, Rani Berlo, Gemeenteraad
  • Algemeen directeur

    • Bouwproject GO-onderwijs, Driesstraat Teralfene

      Aanleiding
      • De GO! Scholengroep heeft in 2003 de gemeentelijke basisschool in Teralfene overgenomen.
      • De Schoolinfrastructuur werd toen door de Gemeente via een recht van gebruik gegeven aan de Scholengroep.
      • Gezien de school nood heeft aan een nieuwbouw, is de GO!Scholengroep bereid te investeren in nieuwe infrastructuur ter vervanging van de bestaande schoolinfrastructuur.
      • De te realiseren infrastructuur zal een bruto vloeroppervlakte van minimum 2.070 m² hebben.
      • Op 25 oktober vond er een constructief overleg plaats tussen de GO!Scholengoep Dender en het gemeentebestuur ter finalisering van de samenwerkingsovereenkomst en de onderhandse erfpachtovereenkomst betreffende de oprichting van een nieuwe basisschool te Teralfene.
      • Op 10 november ontvingen wij de aangepaste en aangevulde samenwerkingsovereenkomst en de onderhandse erfpachtovereenkomst zoals besproken tijdens de vergadering op 25 oktober en afgetoetst bij GO! Centraal. Ook ontvingen wij de aangepaste projectfiche van de nieuwbouwschool.
      • Tevens werden wij ingelicht door de GO! Scholengroep dat er met de heer Huygens een overleg ingepland wordt over de praktische uitwerking van de tijdelijke huisvesting op site Spinnewiel, dat de aanvraag van een stedenbouwkundig attest voor de Driesstraat zal worden aangevraagd en een voorafgaand overleg met de provincie ingepland zal worden.
      • Op 7 december hebben wij de laatste versie van de onderhandse erfpachtovereenkomst en de samenwerkingsovereenkomst overgemaakt aan GO! Scholengroep waarin wij nog een aantal aanpassingen en opmerkingen hebben aangebracht.
      • Op 12 december ontvangen wij via mevrouw Els Schockaert, directeur Scholengroep Dender, de bevestiging en het akkoord met de ontwerpen zoals overgemaakt op 7 december.
      • Na goedkeuring door het Gemeentebestuur van de ontwerpen zoals in bijlage volgt agendering op de Raad van het GO! in functie van aanpassing van het budget op 2 februari 2024.
      Feiten, context, motivering
      • Om het bouwproject in de Driesstraat te realiseren is een budgetverhoging noodzakelijk. Ook is bijkomend budget nodig om de tijdelijke huisvesting te financieren, daarover beslist de Centrale Raad van het GO!
      • Ter staving en verantwoording vraagt de Centrale Raad van het GO! een akkoord met het gemeentebestuur, zowel wat betreft het zakelijk recht, zoals geformuleerd in de onderhandse erfpachtovereenkomst als de samenwerkingsovereenkomst.
      • In bijlage de ontwerpteksten van zowel de samenwerkingsovereenkomst als de onderhandse erfpachtovereenkomst, met de bijlagen.
      Besluit

      Artikel 1.

      De Gemeenteraad gaat akkoord met de inhoud van de samenwerkingsovereenkomst en de onderhandse erfpachtovereenkomst aangaande de nieuwe GO! Schoolinfrastructuur Teralfene, Driesstraat.

       

      Artikel 2.
      Voor een efficiënte en vlotte administratieve afhandeling delegeert de Gemeenteraad de handtekeningsbevoegdheid van voormelde overeenkomsten aan het College van burgemeester en schepenen.

  • Financiele dienst

    • Kerkfabriek Sint-Jan Teralfene - meerjarenplanwijziging 2020-2025 - goedkeuring

      Aanleiding
      • Documenten ontvangen van de kerkfabriek Sint-Jan Teralfene op 26 oktober 2023 i.v.m. een meerjarenplanwijziging voor 2020 - 2025.
      Feiten, context, motivering
      • Het oorspronkelijk meerjarenplan werd opgemaakt met volgende betoelaging:
      •   2020 2021 2022 2023 2024 2025
        Exploitatietoelage € 8.336,55 € 8.342,00  € 14.039,26 € 17.965,13 € 8.342,00 € 8.342,00
        Investeringstoelage € 35.000,00 € 10.000,00  € 27.567,43 € 30.000,00 € 10.000,00 € 10.000,00
      • De ingediende meerjarenplanwijziging sluit met volgende betoelaging:
      •   2020 2021 2022 2023 2024 2025
        Exploitatietoelage € 8.336,55 € 8.342,00 € 12.605,36 € 8.980,84 € 17.892,11 € 8.342,00
        Investeringstoelage €       0,00 €       0,00 € 27.567,43 €       0,00 €         0,00 € 10.000,00
      • De stijging van de exploitatietoelage in 2024 is het gevolg van de gestegen uitgaven in nutsvoorzieningen. Dit is ook voorzien in het budget 2024, dat door de gemeenteraad werd goedgekeurd op 12 september 2023.
      Juridisch kader
      • Decreet lokaal bestuur;
      • Decreet 7 mei 2004; de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, artikel 32, 33 en hoofdstuk III;
      • Besluit van de Vlaamse Regering 13 oktober 2006; het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten;
      • Omzendbrief BB 2013/01; 1 maart 2013; de boekhouding van de besturen van de eredienst;
      • Het meerjarenplan 2020-2025 van kerkfabriek Sint-Jan Teralfene;
      • Beslissing van de raad van de kerkfabriek Sint-Jan Teralfene van 18 oktober 2023; vaststelling van de meerjarenplanwijziging;
      • Collegebeslissing van 12 september 2023, goedkeuring budget 2024 kerkfabriek Sint-Jan Teralfene.
      Besluit

      Artikel 1.

      De gemeenteraad keurt de meerjarenplanwijziging 2020 - 2025 van kerkfabriek Sint-Jan Teralfene goed met volgende betoelagingscijfers:

        2020 2021 2022 2023 2024 2025
      Exploitatietoelage € 8.336,55 € 8.342,00 € 12.605,36 € 8.980,84 € 17.892,11 € 8.342,00
      Investeringstoelage € 0,00 € 0,00 € 27.567,43 €       0,00 €         0,00 € 10.000,00

       

      Artikel 2.

      Afschrift van deze beslissing zal via het digitaal loket aan het Agentschap voor Binnenlands Bestuur van de Vlaamse Overheid worden toegestuurd en per post aan het Aartsbisdom Mechelen-Brussel p/a Wollenmarkt 15 te 2800 Mechelen, evenals het betrokken Kerkbestuur, Driesstraat 5 te 1790 Affligem, worden toegestuurd.

       

      Artikel 3.

      Afschrift van deze beslissing zal eveneens worden bezorgd aan de financiële dienst.

    • Kerkfabriek Sint-Michiel Hekelgem - meerjarenplanwijziging 2020-2025 - goedkeuring

      Aanleiding
      • Documenten ontvangen van de kerkfabriek Sint-Michiel Hekelgem op 25 oktober 2023 i.v.m. een meerjarenplanwijziging voor 2020 - 2025.
      Feiten, context, motivering
      • Het oorspronkelijk meerjarenplan werd opgemaakt met volgende betoelaging:
      •   2020 2021 2022 2023 2024 2025
        Exploitatietoelage € 8.317,39 € 8.330,00 € 8.330,00 € 8.330,00  € 8.330,00  € 8.330,00
        Investeringstoelage €       0,00 €       0,00 €       0,00      
      • De ingediende meerjarenplanwijziging sluit met volgende betoelaging:
      •   2020 2021 2022 2023 2024 2025
        Exploitatietoelage € 8.317,39 € 8.330,00 € 8.330,00 € 8.330,00 €   9.974,96 € 8.240,00
        Investeringstoelage €       0,00 €       0,00 €       0,00 €       0,00 € 20.000,00 €       0,00
      • Het budget 2024 is door de gemeenteraad goedgekeurd op 12 september 2023.
      Juridisch kader
      • Decreet lokaal bestuur;
      • Decreet 7 mei 2004; de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, artikel 32, 33 en hoofdstuk III;
      • Besluit van de Vlaamse Regering 13 oktober 2006; het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten;
      • Omzendbrief BB 2013/01; 1 maart 2013; de boekhouding van de besturen van de eredienst;
      • Het meerjarenplan 2020-2025 van kerkfabriek Sint-Michiel Hekelgem;
      • Beslissing van de raad van de kerkfabriek Sint-Michiel Hekelgem van 8 oktober 2023; vaststelling van de meerjarenplanwijziging;
      • Collegebeslissing van 12 september 2023, goedkeuring budget 2024 kerkfabriek Sint-Michiel Hekelgem.
      Besluit

      Artikel 1.

      De gemeenteraad keurt de meerjarenplanwijziging 2020 - 2025 van kerkfabriek Sint-Michiel Hekelgem goed met volgende betoelagingscijfers:

        2020 2021 2022 2023 2024 2025
      Exploitatietoelage € 8.317,39 € 8.330,00 € 8.330,00 € 8.330,00 €   9.974,96 € 8.240,00
      Investeringstoelage €       0,00 €       0,00 €       0,00 €       0,00 € 20.000,00 €       0,00

       

      Artikel 2.

      Afschrift van deze beslissing zal via het digitaal loket aan het Agentschap voor Binnenlands Bestuur van de Vlaamse Overheid worden toegestuurd en per post aan het Aartsbisdom Mechelen-Brussel p/a Wollenmarkt 15 te 2800 Mechelen, evenals het betrokken Kerkbestuur, Driesstraat 5 te 1790 Affligem, worden toegestuurd.

       

      Artikel 3.

      Afschrift van deze beslissing zal eveneens worden bezorgd aan de financiële dienst.

    • Goedkeuring lastvoorwaarden, gunningswijze raamovereenkomst voor consultancy- en interimopdrachten 2024 – 2026

      Aanleiding
      • Voor opdrachten die niet vallen onder de noemer 'dagelijks bestuur' is de gemeenteraad bevoegd voor het goedkeuren van de lastvoorwaarden en de gunningswijze.
      • Het lokaal bestuur heeft op regelmatige basis nood aan ondersteuning van consultants, om tijdelijke personeelstekorten op te vangen.
      Feiten, context, motivering
      • In het kader van de opdracht “Raamovereenkomst voor consultancy- en interimopdrachten lokaal bestuur Affligem 2024-2026” werd een bestek met nr. 2023216 opgesteld door de Financiële dienst.
      • De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 413.223,14 excl. btw of € 500.000,00 incl. 21% btw. Deze raming is gebaseerd op de uitgave 2023 en geëxtrapoleerd naar 3 jaar. Indien de raming gedurende de looptijd van de raamovereenkomst niet bereikt wordt, is de mogelijkheid voorzien de raamovereenkomst jaarlijks te verlengen tot uiterlijk 31 december 2029
      • Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.
      • De huidige opdracht wordt gesloten door middel van een raamovereenkomst met meerdere deelnemers waarbij niet alle voorwaarden in de raamovereenkomst zijn bepaald. De deelnemers zullen opnieuw in mededinging gesteld worden.
      • Het bestuur beschikte bij het opstellen van de lastvoorwaarden voor deze opdracht niet over de exact benodigde hoeveelheden.
      • Deze raming overschrijdt de limieten van de Europese bekendmaking.
      Juridisch kader
      • Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
      • De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
      • Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
      • De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
      • De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36 en artikel 43.
      • Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
      • Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
      Financieel kader
      • In het meerjarenplan 2024-2026 is voor de jaren '24, '25 en '26 geen krediet opgenomen voor het aanbesteden van consultancy-opdrachten. Aangezien alle personeelsaanwervingen gebudgetteerd werden vanaf 1 januari 2024 en de aanwervingsprocedures nog lopende zijn, komen er personeelsbudgetten vrij.
      • De verschuivingen naar de juiste budgetsleutels zullen voorzien worden bij de eerstvolgende meerjarenplanwijziging.
      Publieke stemming
      Aanwezig: Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Jill Rollier, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Aster Van Avermaet, Elke Van den Winckel, Jeroen Roelandt, Dirk Geeraerts, Jo Lamberts, Frédéric Pipelers
      Voorstanders: Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Jill Rollier, Aster Van Avermaet, Jeroen Roelandt, Dirk Geeraerts, Jo Lamberts
      Onthouders: Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Elke Van den Winckel
      Resultaat: Met 14 stemmen voor, 6 onthoudingen
      Besluit

      Met 14 stemmen voor (Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Jill Rollier, Aster Van Avermaet, Jeroen Roelandt, Dirk Geeraerts, Jo Lamberts), 6 onthoudingen (Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Elke Van den Winckel)

      Artikel 1.
      Het bestek met nr. 2023216 en de raming voor de opdracht “Raamovereenkomst voor consultancy- en interimopdrachten lokaal bestuur Affligem 2024-2026”, opgesteld door de Financiële dienst worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 413.223,14 excl. btw of € 500.000,00 incl. 21% btw.

       

      Artikel 2.
      Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.

       

      Artikel 3.
      De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal en Europees niveau.

  • Openbare werken / mobiliteit

    • Verlenen van een opstalrecht in De Mattein en in Balleistraat voor het oprichten van een verdeelstation (POP) ten gunste van Fiberklaar.

      Aanleiding
      • Glasvezelnetwerkbedrijf Fiberklaar rolt een glasvezelnetwerk uit in Affligem.
      Feiten, context, motivering
      • Het college van burgemeester en schepenen gaf in zitting van 19 december 2023 zijn akkoord voor de plaatsing van een Point-of present (POP) in de wijk De Mattein en in de Balleistraat via het afsluiten van een overeenkomst 'recht van opstal' voor een periode van 50 jaar tegen een éénmalige vergoeding van € 12000,00 per POP-cabine.
      • Landmeter-expert Robrecht De Muyt maakte voor beide locaties een gedetailleerd metingsplan op.
      • Er werd een omgevingsvergunning gevraagd voor het plaatsen van een glasvezelcabine, gelegen Balleistraat te 1790 Affligem, OMV_2023102503.
      • Er werd een omgevingsvergunning gevraagd voor het plaatsen van een glasvezelcabine, gelegen De Mattein te 1790 Affligem, OMV_2023104591.
      • Na opmaak en ondertekening van de overeenkomst wordt een notariële akte opgemaakt.
      Juridisch kader
      • Decreet lokaal bestuur.
      Besluit

      Artikel 1.

      De gemeenteraad gaat akkoord met het verlenen van een opstalrecht ten gunste van Fiberklaar BV (onr.760.540.475) met zetel te 9051 Gent- Raymonde de Larochelaan 13, voor het plaatsen van een verdeelstation (POP) in De Mattein en de Balleistraat.


      Artikel 2.

      De overeenkomst ter vestiging van een recht van opstal wordt principieel goedgekeurd met volgende voorwaarden:

      • duurtijd 50 jaar;
      • eenmalige opstalvergoeding van € 12000,00 per POP-cabine te betalen bij het verlijden van de notariële akte;
      • alle kosten verbonden aan de plaatsingen werking van de POP zijn ten laste van de opstalhouder;
      • alle kosten verbonden aan de notariële akte zijn ten laste van de opstalhouder

       

      Artikel 3.

      De overeenkomst wordt na ondertekening door beide partijen opgenomen in een notariële akte.

       

      Artikel 4.

      Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van de toezichthoudende overheid via de overzichtslijst zoals bedoeld bij decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.

  • Wonen

    • Actualisatie gemeentelijk actieplan publieke onbebouwde percelen en gebouwen - goedkeuring

      Aanleiding
      • Het reeds goedgekeurde gemeentelijke actieplan onbebouwde en bebouwde percelen van 2015 diende geactualiseerd te worden.
      Feiten, context, motivering
      • Onbebouwde bouwgronden en kavels in eigendom van Vlaamse besturen op het grondgebied van de gemeente inventariseren, een actieprogramma als vermeld in artikel 4.1.7 van het decreet Grond- en Pandenbeleid, vaststellen voor de activering van de gronden om het bindend sociaal objectief te behalen en het actieprogramma uitvoeren.
      • Voor het bereiken van het bindend sociaal objectief (BSO) moeten de gemeenten het bouwpotentieel onderzoeken van de gronden in eigendom van de Vlaamse besturen en eventueel ook van de Vlaamse semipublieke rechtspersonen.
      • Dit actieplan werd goedgekeurd door de gemeenteraad van 13 oktober 2015 maar was toe aan een actualisatie.
      • Er werd een inventaris publieke bebouwde percelen toegevoegd aan het actieprogramma.
      • Het te realiseren bindend sociaal objectief (BSO) voor de gemeente Affligem bedraagt 105 sociale huurwoningen.
      • Dit actieplan is geldig tot en met 31/12/2025.
      Juridisch kader
      • Het Decreet Lokaal Bestuur, in het bijzonder artikel 40, § 1, artikel 392, artikel 393 en artikel 394
      • Het decreet van 6 juli 2001 houdende de intergemeentelijke samenwerking, in het bijzonder artikel 7  het besluit van de Vlaamse regering van 21 september 2007 houdende de subsidiëring van projecten ter ondersteuning van het lokaal woonbeleid, gewijzigd bij besluit van de Vlaamse regering van 10 december 2010; gewijzigd bij besluit van de Vlaamse regering van 8 juli 2016 en gewijzigd bij besluit van de Vlaamse regering van 16 november 2018.
      • Titel 2 van de Vlaamse Codex Wonen van 2021, in het bijzonder artikel 2.6 en artikel 2.7.
      Publieke stemming
      Aanwezig: Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Jill Rollier, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Aster Van Avermaet, Elke Van den Winckel, Jeroen Roelandt, Dirk Geeraerts, Jo Lamberts, Frédéric Pipelers
      Voorstanders: Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Jill Rollier, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Aster Van Avermaet, Elke Van den Winckel, Jeroen Roelandt, Dirk Geeraerts
      Onthouders: Jonas Van Vaerenbergh, Jo Lamberts
      Resultaat: Met 18 stemmen voor, 2 onthoudingen
      Besluit

      Met 18 stemmen voor (Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Jill Rollier, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Aster Van Avermaet, Elke Van den Winckel, Jeroen Roelandt, Dirk Geeraerts), 2 onthoudingen (Jonas Van Vaerenbergh, Jo Lamberts)

       

      Artikel 1.

      Het gemeentelijk actieprogramma onbebouwde en bebouwde percelen in eigendom van de gemeente Affligem, het OCMW Affligem en kerkfabrieken wordt aangenomen door de gemeenteraad. Dit actieprogramma maakt integraal deel uit van dit besluit.

      Artikel 2.

      Het agentschap Wonen-Vlaanderen wordt van deze beslissing op de hoogte gebracht.

  • Mondelinge vragen

    • Bijkomende mondelinge vragen - Jo Lamberts – namens Groen Affligem

      Aanleiding
      • E-mail van raadslid Jo Lamberts - namens Groen Affligem - 4 januari 2024.
      Feiten, context, motivering
      1. Regionaal mobiliteitsplan Vlaamse Rand
        Graag herhaal ik mijn vraag met betrekking tot het regionaal mobiliteitsplan. Tijdens de vorige gemeenteraad werd dit plan in ontwerp slechts oppervlakkig besproken. U bent wellicht op de hoogte dat het regionaal mobiliteitsplan definitief werd vastgesteld door de vervoerregio Vlaamse Rand op 5 december en goedgekeurd door Vlaams minister Lydia Peeters op 15 december 2023.
        Het lijkt erop dat het gewenste netwerk voor openbaar vervoer in Affligem beperkt is tot een hoogwaardige verbinding op de lijn Brussel - Aalst. De lijnen 625, 116 en 103 lijken niet langer de voorkeur te genieten van dit bestuur.
        Kunt u toelichten hoe u de toekomst van het openbaar vervoer in Affligem voor zich ziet?
        En welke andere impact kunnen we verwachten van dit goedgekeurde regionale mobiliteitsplan?

      2. Actuele wateroverlast
        Met name deelgemeente Teralfene heeft de afgelopen week te kampen gehad met wateroverlast. Hoewel de wateroverlast in die regio niet als onverwacht kan worden bestempeld, is de impact op de getroffen bewoners niet minder groot.
        Het optreden van deze watersnood roept de volgende vragen op:
        1. Hoe wordt er lokaal geanticipeerd op dergelijke incidenten?
        2. Hoe verliep de coördinatie van dit incident?
        3. Welke concrete maatregelen zijn de afgelopen vijf jaar genomen om de impact van dergelijke wateroverlast te beperken?
        4. Welke concrete maatregelen zijn op korte en middellange termijn gepland om de impact van dergelijke wateroverlast te verminderen, en wat is de huidige stand van zaken?
        5. Opnieuw wordt in de pers met de vinger gewezen naar Vlaanderen met de uitspraak: "Die mensen wonen hier nu eenmaal." Veel van deze bewoners hebben echter een vergunning gekregen om daar hun woning te bouwen, zelfs tijdens deze legislatuur. Kunnen we eindelijk stoppen met het afgeven van omgevingsvergunningen in gebieden die zijn aangewezen als overstromingsgevoelig en zich dus bevinden in de T100-zone van pluviale overstromingsgebieden?
        6. Wat betreft het klimaatplan, wat is de huidige stand van zaken? Naast het beperken van de mondiale opwarming en het verlies aan biodiversiteit, vormt klimaatmitigatie ook een belangrijk onderdeel van een klimaatplan. In Affligem lijkt het duidelijk al vijf na twaalf te zijn wat betreft het nemen van maatregelen ter beperking van de impact van klimaatverandering. Er is duidelijk nood aan een concreet plan en een gericht beleid.
      Besluit

      De antwoorden op bovenstaande vragen vind je terug in het zittingsverslag van de gemeenteraad van 9 januari 2024.

    • Bijkomende mondelinge vraag - Jonas Van Vaerenbergh

      Aanleiding
      • E-mail van raadslid Jonas Van Vaerenbergh - 4 januari 2024.
      Feiten, context, motivering
      1. In de Daalstraat in Teralfene zijn grote plassen op de straat bij regenval.
        Zijn er plannen om hier iets aan te doen? Wat is de totaalprijs van uitgevoerde werken aan de Daalstraat in 2023 (asfalteren Daalstraat + extra werken ivm afvoergoten)?

      2. Vorig jaar werd er een negatief advies door de politie gegeven voor het laten plaatsvinden van een grote fuif (Q-party) in de Bellekouterhal. De politiezone TARL zou beschikken over onvoldoende manschappen om de veiligheid te kunnen garanderen. Dit wegens nog andere festiviteiten en een chronisch personeelstekort.
        We zijn een goed jaar verder, zijn er maatregelen genomen zodat er wél grote fuiven kunnen plaatsvinden in de hal? Zo ja, welke maatregelen zijn dit?
        Kunnen organisatoren nu ook makkelijker een positief advies krijgen voor de aanvraag van hun fuif?
      Besluit

      Het antwoord op bovenstaande vraag vind je terug in het zittingsverslag van de gemeenteraad van 9 januari 2024.

    • Bijkomende mondelinge vragen - Stijn Stassijns – namens N-VA

      Aanleiding
      • E-mail van raadslid Stijn Stassijns - namens N-VA - 4 januari 2024.
      Feiten, context, motivering
      1. Met betrekking tot de wateroverlast van begin januari
        1. Wanneer (op welk tijdstip) werden de medewerkers van de technische dienst precies opgeroepen om te komen werken?
        2. Hoeveel voorraad had de gemeente op dat moment van zandzakken en hoeveel zand en lege zakken waren er toen zij aan de slag gingen?
        3. Wanneer (op welk tijdstip)werden de eerste zandzakken uitgedeeld aan de inwoners?
        4. Op welke bronnen heeft de gemeente zich gebaseerd om bovenstaande tijdstippen te bepalen?
        5. Hoeveel bouwvergunningen heeft de gemeente de laatste 5 jaar uitgereikt? Hoeveel daarvan in één van de ondergelopen straten?
        6. Hoeveel tegen het advies van de VMM in?
        7. Welke initiatieven heeft de gemeente de laatste 5 jaar genomen in het kader van preventie en bescherming van de woningen in kwetsbaar gebied?

      2. Met betrekking tot het vuurwerkverbod op oudejaarsavond
      1. Welke communicatiemix heeft de gemeente ingezet om het vuurwerkverbod aan te kondigen?
      2. Wat heeft het bestuur precies ondernomen om het vuurwerkverbod te laten naleven?
      3. Hoeveel patrouilles waren er op oudjaar aan de slag? Welke taken kregen die?
      4. Hoeveel meldingen van vuurwerk kwamen er binnen? Hoeveel vaststellingen gebeurden er?
      Besluit

      De antwoorden op bovenstaande vragen vind je terug in het zittingsverslag van de gemeenteraad van 9 januari 2024.

  • Goedkeuring notulen vorige zitting

    • Notulen en zittingsverslag

      Besluit

      De notulen van de vorige zitting van 19 december 2023 worden goedgekeurd.
      Het zittingsverslag van 19 december 2023 wordt goedgekeurd.

Namens Gemeenteraad,

Frédéric Pipelers
algemeen directeur

Gerda Van Geite
voorzitter