- de vastgelegde doelstellingen bereikt en de risico’s om deze te bereiken kent en beheerst;
- wetgeving en procedures naleeft;
- over betrouwbare financiële en beheersrapportering beschikt;
- op een effectieve en efficiënte wijze werkt en de beschikbare middelen economisch inzet;
- de activa beschermt en fraude voorkomt.
Artikel 1.
De raad neemt kennis van de rapportering inzake de organisatiebeheersing 2022.
Artikel 1.
Er wordt voor de aanslagjaren 2023, met ingang van 1 september 2023, tot en met 2025 een retributie geheven op het parkeren van een motorvoertuig in een zone met beperkte parkeertijd (blauwe zone), zoals bedoeld in artikel 27.1 van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer. Het retributiereglement van 3 december 2019 op het parkeren in een blauwe zone wordt opgeheven.
Artikel 2.
Het bedrag van de retributie wordt als volgt vastgesteld:
Artikel 3.
De retributie is verschuldigd door de houder van de nummerplaat van het geparkeerde voertuig.
De retributie is verschuldigd van zodra het voertuig langer geparkeerd is dan de vergunde parkeerduur.
Artikel 4.
De gebruiker wordt steeds geacht te kiezen voor de betaling van het in artikel 2 bedoelde forfaitaire tarief wanneer:
De in dienst zijnde prioritaire voertuigen en voertuigen met logo van het gemeentebestuur parkeren gratis.
Artikel 5.
De vergoeding is niet verschuldigd op zon- en feestdagen.
Artikel 6.
De modaliteiten voor het bekomen van een bewonerskaart worden als volgt vastgelegd:
Onder het gezin wordt verstaan: alle personen die samen onder hetzelfde dak wonen.
De bewonerskaart is geldig gedurende de periode van één jaar en is hernieuwbaar voor zover de genieter de inschrijving of het tweede verblijf houdt op het grondgebied van de gemeente en zolang het voertuig op zijn naam is ingeschreven of zolang hij er het exclusief genot van heeft.
De houder van de kaart deelt elke wijziging, hetzij van adres, hetzij van voertuig of kentekenplaat mee aan het gemeentebestuur van Affligem. Zodra hij verhuist of het tweede verblijf stopzet, bezorgt hij de kaart terug aan het gemeentebestuur van Affligem. In geval van verlies of vernietiging van de kaart dient de inwoner een nieuwe bewonerskaart aan te vragen. Voor de uitreiking van deze nieuwe kaart, die opnieuw één jaar geldig is, wordt een retributie van € 25,00 gevraagd.
De bewonerskaart maakt het mogelijk zonder tijdbegrenzing gratis te parkeren in de blauwe zone. De bewonerskaart moet zodanig aangebracht worden dat de gegevens ervan leesbaar zijn voor een waarnemer die voor de wagen staat.
Artikel 7.
De modaliteiten voor het bekomen van een parkeerkaart voor zaakvoerders worden als volgt vastgelegd:
Artikel 8.
Bij toepassing van artikel 4 ontvangt de gebruiker een vordering tot betaling van de forfaitaire retributie binnen de voorgeschreven termijn.
Artikel 9.
Ingeval van niet-betaling van de retributie "tarief blauwe zone", en van de retributie "parkeerbiljet zonder parkeertijdbeperking", binnen de vooropgestelde acht dagen, wordt een aanmaningsprocedure opgestart.
De kosten voor administratie en het verzenden van aanmaningen vallen ten laste van de schuldenaar van de retributie. De kosten worden als volgt vastgesteld, per aangemaande retributie (alle tarieven/bedragen te indexeren):
verzending van een eerste aanmaning | 0,00 EUR |
verzending van een tweede aanmaning | 20,00 EUR* |
verzending van een derde aanmaning door Gerechtsdeurwaarder in geval van wanbetaling door onderneming / buitenlandse nummerplaathouder |
tarief voor het verzenden van een schuldvordering cfr. de gekozen procedure (advocaat/deurwaarder **) |
Dagvaarding voor bevoegde rechtbank |
*In geval van wanbetaling door een consument is deze aanmaning in toepassing van de wetgeving schulden van de consument (Boek XIX – Wetboek Economisch Recht ( W.E.R.)), waarbij, per retributie, na de eerste (gratis) betaalherinnering en wachttermijn, een tweede ingebrekestelling wordt verstuurd met een bedrag voor aanmanings- en invorderingskosten volgens de maximale forfaitaire vergoeding in relatie tot het verschuldigd bedrag van de vordering, uitdrukkelijk bepaald in toepassing van het wettelijk plafond voorzien in ART XIX.4, 2° W.E.R. (m.n. schulden onder de 150,00 EUR: 20,00 EUR forfaitaire verhoging).
**In geval van laatste minnelijke aanmaning door Gerechtsdeurwaarder wordt het tarief gehanteerd burgerlijke en handelszaken K.B. 30-11-1976 (aanmaning met dreiging – inlichting – postzegel –dossierkost - kwijtings-en inningsrecht ) én voor de gerechtelijke fase.
Artikel 10.
Deze beslissing wordt op de gemeentelijke website bekendgemaakt.
Artikel 11.
Afschrift van deze beslissing wordt via het digitaal loket aan de heer provinciegouverneur toegestuurd.
Artikel 1.
De gemeenteraad keurt het gemeentelijk reglement "Ondersteuningsreglement voor aankoop en beheer van ecologisch waardevolle gebieden in Affligem" goed.
Artikel 2.
Dit besluit wordt bekend gemaakt overeenkomstig de bepalingen van het Decreet Lokaal Bestuur.
Zefier Cvba houdt een buitengewone algemene vergadering op dinsdag 19 december 2023 om 14.00 uur, Notariskantoor Berquin, Lloyd Georgelaan 11 te Brussel.
- Omvorming van de statutair onbeschikbare eigen vermogensrekening in een beschikbare eigen vermogensrekening.
- Kennisname van de volgende verslagen:
- het verslag van het bestuursorgaan over de invoering van de coöperatieve finaliteit van de Vennootschap in de statuten opgesteld overeenkomstig artikel 6:86 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen.
- het verslag van het bestuursorgaan over de wijziging van de rechten verbonden aan de verschillende soorten van aandelen van de Vennootschap opgesteld overeenkomstig artikel 6:87 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen ingevolge de creatie van nieuwe soorten van aandelen, en de afschaffing van soorten van aandelen.
- het verslag van de commissaris waarin wordt beoordeeld of de financiële en boekhoudkundige gegevens die aan het verslag van het bestuursorgaan ten grondslag liggen getrouw en voldoende zijn in al hun materiële aspecten om de algemene vergadering te informeren, opgesteld in toepassing van artikel 6:87 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen.
- Toevoeging van een nieuw artikel in de statuten inzake de coöperatieve waarden en finaliteit van de Vennootschap.
- Aanname van een nieuwe tekst van statuten teneinde deze onder meer in overeenstemming te brengen met de genomen beslissingen en met het Wetboek van vennootschappen en verenigingen.
- Volmacht voor de coördinatie van statuten.
- Machtiging aan het bestuursorgaan tot uitvoering van de te nemen beslissingen.
- Volmacht voor de formaliteiten.
Artikel 1.
De tijdige ontvangst te bevestigen van de oproeping voor de buitengewone algemene vergadering van Zefier op 19 december 2023 met bijhorende agenda en stukken.
Artikel 2.
Kennis te nemen van de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van Zefier op 19 december 2023 en van de bijhorende stukken. De in deze stukken opgenomen motivering wordt bijgetreden.
Artikel 3.
De statutenwijziging van Zefier zoals zij werd voorgelegd integraal goed te keuren.
Artikel 4.
De heer Philippe Rossie, secretaris van Zefier, iedere advocaat of medewerker van het advocatenkantoor Stibbe (met zetel te Loksumstraat 25, 1000 Brussel) en iedere medewerker van het notariskantoor Berquin (met zetel te Lloyd Georgelaan 11, 1000 Brussel), alleen handelend en met mogelijkheid tot indeplaatsstelling, als afgevaardigde aan te duiden op de buitengewone algemene vergadering van Zefier, waarbij de afgevaardigde handelt volgens de steminstructies van de gemeenteraad.
Artikel 5.
Opdracht te geven aan de afgevaardigde om op de buitengewone algemene vergadering van Zefier alle punten van de agenda goed te keuren. Eveneens opdracht te geven aan de afgevaardigde om alle overige handelingen en/of transacties te stellen die nodig zijn of nuttig kunnen zijn in het kader van de voorgenomen buitengewone algemene vergadering
De deelnemers die nalaten binnen de gestelde termijn een beslissing te nemen en voor te leggen, worden geacht zich te onthouden; dat de onthouding het mandaat van hun vertegenwoordiger op de Algemene Vergadering bepaalt;
Artikel 1.
Artikel 2.
De reeds gevolmachtigde gemeentelijke afgevaardigde of de plaatsvervangend afgevaardigde - mevrouw Leen Steenhoudt en respectievelijk mevrouw Els Van Nieuwenhove - gedurende de huidige legislatuur - is gemandateerd om de statutenwijzigingen op de Buitengewone Algemene Vergadering van Haviland Intercommunale van 13 december 2023 goed te keuren.
Artikel 3.
Het College van Burgemeester en Schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit.
Afschrift van deze beslissing zal aan de Intercommunale Haviland, p/a Brusselsesteenweg 617 te 1731 Asse (Zellik) – t.a.v. mevr. Ann Scheys, Ann.Scheys@Haviland.be worden toegestuurd.
Artikel 1.
Artikel 2.
De reeds gevolmachtigde vertegenwoordiger of de plaatsvervangend vertegenwoordiger – dhr. Johan Guns en respectievelijk dhr. Jeroen Roelandt – is gemandateerd om de statutenwijziging en het gewijzigd aandelenregister op de buitengewone algemene vergadering van HAVICREM van 20 december 2023 goed te keuren.
Artikel 3.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit.
Een afschrift van deze raadsbeslissing zal aan Havicrem per e-mail aan birgitte.emmerechts@havicrem.be, evenals aan de gemeentelijke afgevaardigden, worden toegestuurd.
Artikel 1 [AGENDA].
De gemeenteraad besluit Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van de Opdrachthoudende vereniging Intergem d.d. 14 december 2023:
Artikel 2 [PARTIËLE SPLITSING DOOR OVERNEMING VAN INTERGEM (FLUVIUS MIDDEN-VLAANDEREN) NAAR SIBELGAS (FLUVIUS HALLE-VILVOORDE) VOOR DE ACTIVITEITEN ELEKTRICITEIT, AARDGAS, OPENBARE VERLICHTING, OPENBARE ELEKTRONISCHE-COMMUNICATIE-NETWERKEN EN STRATEGISCHE PARTICIPATIES VAN DE GEMEENTE AFFLIGEM]
Om voor alle activiteiten uit te treden uit de Opdrachthoudende vereniging Intergem en toe te treden tot de Opdrachthoudende vereniging Sibelgas (Fluvius Halle-Vilvoorde), en dit met ingang van 1 januari 2025. De toetreding tot Sibelgas (Fluvius Halle-Vilvoorde) gebeurt onder de opschortende voorwaarden van de aanvaarding van de uittreding door de Buitengewone Algemene Vergadering van Intergem en van de aanvaarding van de toetreding door de Buitengewone Algemene Vergadering van Sibelgas (Fluvius Halle-Vilvoorde).
Door de uittreding uit de Opdrachthoudende vereniging Intergem komt het mandaat van de gemeente Affligem in het Regionaal Bestuurscomité Zuid van Intergem te vervallen met ingang vanaf 1 januari 2025.
Zijn goedkeuring te hechten aan het voorstel van partiële splitsing Intergem (Fluvius Midden-Vlaanderen) – Sibelgas (Fluvius Halle-Vilvoorde) door overneming inzake de overgang van Intergem (Fluvius Midden-Vlaanderen) naar Sibelgas (Fluvius Halle-Vilvoorde) van alle activiteiten verbonden aan de gemeente Affligem.
De Buitengewone Algemene Vergadering van Intergem wordt verzocht de uittreding van de gemeente Affligem voor de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting, openbare elektronische-communicatienetwerken en Strategische Participaties (Elia, Publi-T en Publigas) te willen aanvaarden. Ingevolge deze uittreding zal het deelnemersregister en de bijlage 1 bis van Intergem met ingang van 1 januari 2025 hiermee in overeenstemming worden gebracht.
De Buitengewone Algemene Vergadering van Sibelgas wordt verzocht de toetreding van de gemeente Affligem voor de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting, openbare elektronische-communicatienetwerken en Strategische Participaties (Elia, Publi-T en Publigas) te willen aanvaarden.
Ingevolge deze toetreding zal de gemeente Affligem met ingang vanaf 1 januari 2025 recht hebben op een mandaat in het Regionaal Bestuurscomité Halle-Vilvoorde.
Artikel 3.
De betrokken Opdrachthoudende verenigingen te verzoeken om de nodige bestuurlijke en vennootschapsrechtelijke acties te ondernemen om uitvoering te kunnen geven aan bovenstaande beslissingen van deze gemeenteraad.
Artikel 4.
De vertegenwoordiger van de gemeente Affligem (mevrouw Jill Rollier en respectievelijk de heer Jeroen Roelandt) die zal deelnemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van de Opdrachthoudende vereniging Intergem op 14 december 2023 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormelde artikelen 1 tot en met 3 van onderhavige gemeenteraadsbeslissing.
Artikel 5.
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de Opdrachthoudende vereniging Intergem, ter attentie van het secretariaat, (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
De antwoorden op bovenstaande vragen vind je terug in het zittingsverslag van de gemeenteraad van 10 oktober 2023.
De antwoorden op bovenstaande vragen vind je terug in het zittingsverslag van de gemeenteraad van 10 oktober 2023.
De notulen van de vorige zitting van 12 september 2023 worden goedgekeurd.
Het zittingsverslag van 12 september 2023 wordt goedgekeurd.
Namens Gemeenteraad,
Frédéric Pipelers
algemeen directeur
Gerda Van Geite
voorzitter