Terug
Gepubliceerd op 16/11/2023

Notulen  Gemeenteraad

di 10/10/2023 - 20:30 Raadzaal
Aanwezig: Gerda Van Geite, voorzitter
Walter De Donder, burgemeester
Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Schepenen
Denise De Paepe, voorzitter bijzonder comité voor de sociale dienst
Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Jill Rollier, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Aster Van Avermaet, Elke Van den Winckel, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Rani Berlo, Dirk Geeraerts, Jo Lamberts, Gemeenteraad
Frédéric Pipelers, algemeen directeur
Verontschuldigd: Jonas Van Vaerenbergh, raadslid gemeenteraad
  • Algemeen directeur

    • Organisatiebeheersing 2022: rapportering.

      Aanleiding
      • de algemeen directeur dient jaarlijks over het organisatiebeheersingsysteem te rapporteren;
      Feiten, context, motivering
      • de algemeen directeur staat in voor de algemene leiding van de diensten van de gemeente en van de diensten van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn;
      • de algemeen directeur stelt het organisatiebeheersingssysteem vast, na overleg met het managementteam;
      • het kader organisatiebeheersing van het lokaal bestuur Affligem werd goedgekeurd op de raden van 22 januari 2008;
      • de algemeen directeur rapporteert jaarlijks aan het college van burgemeester en schepenen, de gemeenteraad, de raad voor maatschappelijk welzijn en het vast bureau over de organisatiebeheersing;
      Juridisch kader
      • Decreet lokaal Bestuur, artikel 217, dat stelt dat organisatiebeheersing het geheel van maatregelen en procedures is die ontworpen zijn om een redelijke zekerheid te verschaffen dat men: 
      1. de vastgelegde doelstellingen bereikt en de risico’s om deze te bereiken kent en beheerst; 
      2. wetgeving en procedures naleeft; 
      3. over betrouwbare financiële en beheersrapportering beschikt; 
      4. op een effectieve en efficiënte wijze werkt en de beschikbare middelen economisch inzet; 
      5. de activa beschermt en fraude voorkomt. 
      • Decreet lokaal bestuur, artikel 219;
      Besluit

      Artikel 1.
      De raad neemt kennis van de rapportering inzake de organisatiebeheersing 2022.

  • Financiele dienst

    • Retributie op parkeren in een blauwe zone - aanslagjaren 2023 tot en met 2025 - wijziging

      Aanleiding
      • Mail ontvangen op 13 september 2023 van de heer De Backer - Optimal Parking Control bv.
      Feiten, context, motivering
      • Uit een bevraging van de handelaars en de bewoners van de Brusselbaan is gebleken dat een bewonerskaart nodig wordt geacht;
      • De financiële toestand van de gemeente rechtvaardigt de heffing van billijke retributies;
      • Aanpassing retributiereglement nodig.
      Juridisch kader
      • Decreet lokaal bestuur;
      • Koninklijk besluit:
        • 1 december 1975 - algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg en latere wijzigingen, in het bijzonder artikel 27.1.1;
        • 22 december 2003 - aanwijzing van de zware overtredingen per graad van de algemene reglementen genomen in uitvoering van de wet betreffende de politie over het wegverkeer en latere wijzigingen;
        • 9 januari 2007 - de gemeentelijke parkeerkaart.
      • Ministerieel besluit:
        • 7 mei 1999 - de parkeerkaart voor mensen met een handicap;
        • 9 januari 2007 - de gemeentelijke parkeerkaart.
      • Gemeenteraadsbeslissing - 3 december 2019 - Retributie op parkeren in een blauwe zone - aanslagjaren 2020 tot en met 2025.
      Besluit

      Artikel 1.

      Er wordt voor de aanslagjaren 2023, met ingang van 1 september 2023, tot en met 2025 een retributie geheven op het parkeren van een motorvoertuig in een zone met beperkte parkeertijd (blauwe zone), zoals bedoeld in artikel 27.1 van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer. Het retributiereglement van 3 december 2019 op het parkeren in een blauwe zone wordt opgeheven.

       

      Artikel 2.

      Het bedrag van de retributie wordt als volgt vastgesteld:

      • gratis voor de vergunde parkeerduur;
      • gratis voor voertuigen gebruikt door personen met een handicap;
      • gratis voor de bewoners die een door de gemeente uitgereikte officiële bewonerskaart, overeenkomstig het ministerieel besluit van 9 januari 2007 zichtbaar aanbrengen achter de voorruit van het voertuig. De modaliteiten voor het afleveren van een bewonerskaart worden bepaald in artikel 6 van onderhavig besluit;
      • gratis voor de zaakvoerders van een uitbating die gelegen is in een parkeerzone, mits het zichtbaar aanbrengen van een door de gemeente uitgereikte officiële parkeerkaart achter de voorruit van het voertuig. De modaliteiten voor het afleveren van een parkeerkaart wordt bepaald in artikel 7 van onderhavig besluit;
      • een forfaitair bedrag van € 20,00 per dag voor elke periode die langer is dan de vergunde parkeerduur.

       

      Artikel 3.

      De retributie is verschuldigd door de houder van de nummerplaat van het geparkeerde voertuig.

      De retributie is verschuldigd van zodra het voertuig langer geparkeerd is dan de vergunde parkeerduur.

       

      Artikel 4.

      De gebruiker wordt steeds geacht te kiezen voor de betaling van het in artikel 2 bedoelde forfaitaire tarief wanneer:

      • de parkeerschijf (gebruikt in overeenstemming met art. 27.1.1. van het algemeen politiereglement op het wegverkeer - K.B. van 01/12/1975 - en het M.B. van 14/05/2002), de door de gemeente uitgereikte officiële bewonerskaart of de parkeerkaart voor mensen met een handicap niet zichtbaar achter de voorruit van het voertuig, of als er geen voorruit is op het voorste gedeelte van het voertuig is aangebracht;
      • de gebruiker de pijl van de parkeerschijf niet plaatst op het streepje dat volgt op het tijdstip van aankomst;
      • de gebruiker de aanduidingen op de parkeerschijf wijzigt zonder dat het voertuig de parkeerplaats heeft verlaten.

      De in dienst zijnde prioritaire voertuigen en voertuigen met logo van het gemeentebestuur parkeren gratis.

       

      Artikel 5.

      De vergoeding is niet verschuldigd op zon- en feestdagen.

       

      Artikel 6.

      De modaliteiten voor het bekomen van een bewonerskaart worden als volgt vastgelegd:

      • per wooneenheid gelegen in de blauwe zon van de gemeente Affligem wordt op aanvraag een bewonerskaart ter beschikking gesteld;
      • de retributie voor het uitreiken van een bewonerskaart bedraagt  € 25,00 per jaar;
      • de aanvrager bewijst zijn inschrijving via de bevolkingsregisters, of via de betaling van de belasting op tweede verblijven. De aanvrager kan een kaart verkrijgen middels het op zijn naam of op de naam van een rechtspersoon ingeschreven voertuig. In het laatste geval bewijst de aanvrager met alle rechtsmiddelen dat hij er het exclusieve genot van heeft (bedrijfswagen, beroepsleasing, ...). Het aantal bewonerskaarten wordt beperkt dot 1 kaart per gezin.

       

      Onder het gezin wordt verstaan: alle personen die samen onder hetzelfde dak wonen.

       

      De bewonerskaart is geldig gedurende de periode van één jaar en is hernieuwbaar voor zover de genieter de inschrijving of het tweede verblijf houdt op het grondgebied van de gemeente en zolang het voertuig op zijn naam is ingeschreven of zolang hij er het exclusief genot van heeft.

       

      De houder van de kaart deelt elke wijziging, hetzij van adres, hetzij van voertuig of kentekenplaat mee aan het gemeentebestuur van Affligem. Zodra hij verhuist of het tweede verblijf stopzet, bezorgt hij de kaart terug aan het gemeentebestuur van Affligem. In geval van verlies of vernietiging van de kaart dient de inwoner een nieuwe bewonerskaart aan te vragen. Voor de uitreiking van deze nieuwe kaart, die opnieuw één jaar geldig is, wordt een retributie van € 25,00 gevraagd.

       

      De bewonerskaart maakt het mogelijk zonder tijdbegrenzing gratis te parkeren in de blauwe zone. De bewonerskaart moet zodanig aangebracht worden dat de gegevens ervan leesbaar zijn voor een waarnemer die voor de wagen staat.

       

      Artikel 7.

      De modaliteiten voor het bekomen van een parkeerkaart voor zaakvoerders worden als volgt vastgelegd:

      • aan de hoofdzaakvoerder van een uitbating, gelegen in de blauwe zone van de gemeente Affligem, wordt op aanvraag een parkeerkaart ter beschikking gesteld;
      • de retributie voor het uitreiken van een parkeerkaart voor zaakvoerders bedraagt € 25,00 per jaar;
      • de aanvrager dient bij zijn aanvraag een document voor te leggen waaruit het zaakvoerderschap, van een in de blauwe zone gelegen uitbating, blijkt. De aanvrager kan een kaart verkrijgen middels het op zijn naam of op naam van een rechtspersoon ingeschreven voertuig. In het laatste geval bewijst de aanvrager met alle rechtsmiddelen dat hij er het exclusieve genot van heeft (bedrijfswagen, beroepsleasing, ...). Het aantal parkeerkaarten wordt beperkt tot 1 kaart per adres;
      • de bewonerskaart is geldig gedurende de periode van één jaar en is hernieuwbaar voor zover de genieter zaakvoerder is van de uitbating gelegen in de blauwe zone en zolang het voertuig op zijn naam is ingeschreven of zolang hij er het exclusief genot van heeft;
      • de houder van de kaart deelt elke wijziging, hetzij van het zaakvoerderschap, hetzij van voertuig of kentekenplaat mee aan het gemeentebestuur van Affligem. Zodra hij de uitbating van de zaak stopzet, bezorgt hij de kaart terug aan het gemeentebestuur van Affligem. In geval van verlies of vernietiging van de kaart dient de zaakvoerder een nieuwe parkeerkaart aan te vragen. Voor uitreiking van deze nieuwe kaart, die opnieuw één jaar geldig is, wordt een retributie van € 25,00 gevraagd;
      • de parkeerkaart voor zaakvoerders maakt het mogelijk zonder tijdbegrenzing gratis te parkeren in de blauwe zone. De parkeerkaart moet zodanig aangebracht worden dat de gegevens ervan leesbaar zijn voor een waarnemer die voor de wagen staat.

       

      Artikel 8.

      Bij toepassing van artikel 4 ontvangt de gebruiker een vordering tot betaling van de forfaitaire retributie binnen de voorgeschreven termijn.

       

      Artikel 9.

      Ingeval van niet-betaling van de retributie "tarief blauwe zone", en van de retributie "parkeerbiljet zonder parkeertijdbeperking", binnen de vooropgestelde acht dagen, wordt een aanmaningsprocedure opgestart.

       

      De kosten voor administratie en het verzenden van aanmaningen vallen ten laste van de schuldenaar van de retributie. De kosten worden als volgt vastgesteld, per aangemaande retributie (alle tarieven/bedragen te indexeren):

      verzending van een eerste aanmaning             0,00 EUR                                    
      verzending van een tweede aanmaning 20,00 EUR*

      verzending van een derde aanmaning door

      Gerechtsdeurwaarder in geval van

      wanbetaling door onderneming /

      buitenlandse nummerplaathouder

      tarief voor het verzenden van een

      schuldvordering cfr. de gekozen procedure

      (advocaat/deurwaarder **)

      Dagvaarding voor bevoegde rechtbank  

       

      *In geval van wanbetaling door een consument is deze aanmaning in toepassing van de wetgeving schulden van de consument (Boek XIX – Wetboek Economisch Recht ( W.E.R.)), waarbij, per retributie, na de eerste (gratis) betaalherinnering en wachttermijn, een tweede ingebrekestelling wordt verstuurd met een bedrag voor aanmanings- en invorderingskosten volgens de maximale forfaitaire vergoeding in relatie tot het verschuldigd bedrag van de vordering, uitdrukkelijk bepaald in toepassing van het wettelijk plafond voorzien in ART XIX.4, 2° W.E.R. (m.n. schulden onder de 150,00 EUR: 20,00 EUR forfaitaire verhoging).

      **In geval van laatste minnelijke aanmaning door Gerechtsdeurwaarder wordt het tarief gehanteerd burgerlijke en handelszaken K.B. 30-11-1976 (aanmaning met dreiging – inlichting – postzegel –dossierkost - kwijtings-en inningsrecht ) én voor de gerechtelijke fase.


      Artikel 10.

      Deze beslissing wordt op de gemeentelijke website bekendgemaakt.

       

      Artikel 11.

      Afschrift van deze beslissing wordt via het digitaal loket aan de heer provinciegouverneur toegestuurd.

  • Leefmilieu

    • Ondersteuningsreglement voor aankoop en beheer van ecologisch waardevolle gebieden in Affligem

      Aanleiding
      • Voorstel van de MilieuAdviesRaad tot mogelijkheid restfinanciering voor aankoop natuurgebieden. 
      Feiten, context, motivering
      • Het aankopen van natuurgebieden (of gebieden gelegen in een erkend natuurreservaat) door milieu- en natuurverenigingen is in onze regio moeilijker dan bijvoorbeeld in Limburg.
      • Voor de aankoop van natuurgebieden worden lokaal actieve terreinbeherende natuurverenigingen geconfronteerd met hogere grondprijzen in Affligem dan in andere gebieden in Vlaanderen. De restfinanciering die de lokale verenigingen moeten voorzien is dus vrij hoog.
      • Alle buurgemeenten hebben inmiddels een gelijkaardige overeenkomst (Liedekerke, Ternat, Asse, Aalst, Denderleeuw).
      • Voor een gemeente is het financieel voordeliger om natuurgebieden te laten aankopen door natuurverenigingen dan ze zelf aan te kopen. Terreinbeherende natuurverenigingen zijn – mits aankoop in erkend visiegebied – zeker van Vlaamse subsidiëring.
      • De realisatie van natuurgebieden in Affligem is in overeenstemming met de gemeentelijke natuur- en klimaatdoelstellingen.
      • Een betoelaging voor de aankoop van natuurgebieden is een significante bijdrage tot een duurzame bescherming van de gemeentelijke natuur.
      • Natuurpunt Vlaanderen geeft aan binnen welke prijsmarges er kan onderhandeld worden. Deze marges worden in belangrijke mate bepaald door de Vlaamse subsidiëring. Vb.: Tot september 2022 is een tijdelijk verhoogde subsidiëring van kracht voor “natte natuur”. Bij de aankoop in de Oude Dendermeersen, Kapellemeersen en Valier werd hiervan gebruik gemaakt.
      • In de voorgestelde voorwaarden worden geen bijkomende inhoudelijke rapportering of gemeentelijke eisen opgenomen.
      • We denken dat inhoudelijke eisen ruimschoots vervat zitten in de erkennings- en beheervoorwaarden van een type 4 natuurgebied. Het agentschap natuur en bos (ANB) is betrokken bij alle fasen van een beheerplan. Een van die fasen is de opvolging.
      • De gemeente Affligem heeft inspraakrecht in de erkenningsprocedure van een natuurgebied op haar grondgebied.
      • De publieke toegankelijkheid van de natuurgebieden zit eveneens vervat in de erkenning als natuurgebied. Ook voor dit luik heeft de gemeente uitdrukkelijk inspraakrecht.
      Juridisch kader
      • Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 56.
      • Decreet van 21 oktober 1997 betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu, het natuurdecreet genoemd.
      • Besluit van de Vlaamse Regering van 27 juni 2003 tot vaststelling van de voorwaarden voor de erkenning van natuurreservaten en van terreinbeherende natuurverenigingen en houdende toekenning van subsidies.
      • Meerjarenplan 2020-2025 van de gemeente Affligem
      Besluit

      Artikel 1.

      De gemeenteraad keurt het gemeentelijk reglement "Ondersteuningsreglement voor aankoop en beheer van ecologisch waardevolle gebieden in Affligem" goed.

       

      Artikel 2.

      Dit besluit wordt bekend gemaakt overeenkomstig de bepalingen van het Decreet Lokaal Bestuur.

  • Intergemeentelijke samenwerkingsverbanden

    • Zefier - buitengewone algemene vergadering 19 december 2023

      Aanleiding

      Zefier Cvba houdt een buitengewone algemene vergadering op dinsdag 19 december 2023 om 14.00 uur, Notariskantoor Berquin, Lloyd Georgelaan 11 te Brussel.

      Feiten, context, motivering
      • Het lokaal bestuur Affligem is aangesloten bij Zefier Cvba;
      • De de uitnodiging via e-mail van 12 juni 2023 tot de buitengewone algemene vergadering van Zefier op 19 december 2023;
      • Naar aanleiding van de invoering van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen (het “WVV”) Zefier uiterlijk tegen 1 januari 2024 haar statuten in overeenstemming dient te brengen met de dwingende bepalingen van het WVV;
      • De raad van bestuur van Zefier heeft een ontwerp van statutenwijziging voorbereid, waarvan de ontwerptekst samen met een artikelsgewijze toelichting, een verslag betreffende de soorten van aandelen en een verslag betreffende coöperatieve finaliteit aan de gemeente Affligem werden overgemaakt. Daarin stelt de raad van bestuur onder meer voor Zefier te laten voortbestaan als een coöperatieve vennootschap, aangezien Zefier kan worden geacht een coöperatieve finaliteit te hebben;
      • De wijzigingen aan de statuten van Zefier dienen notarieel te worden vastgesteld op een buitengewone algemene vergadering van Zefier. Deze algemene vergadering strekt er louter toe de wijzigingen zoals die zijn voorgesteld door de raad van bestuur goed te keuren. Om die reden en teneinde de praktische implementatie van de statutenwijziging te vereenvoudigen, stelt de raad van bestuur aan de vennoten van Zefier voor om een volmacht te verlenen teneinde het lokaal bestuur Affligem te vertegenwoordigen op deze buitengewone algemene vergadering.
      • Agenda van 19 december 2023:
      1. Omvorming van de statutair onbeschikbare eigen vermogensrekening in een beschikbare eigen vermogensrekening.
      2. Kennisname van de volgende verslagen:
        1. het verslag van het bestuursorgaan over de invoering van de coöperatieve finaliteit van de Vennootschap in de statuten opgesteld overeenkomstig artikel 6:86 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen.
        2. het verslag van het bestuursorgaan over de wijziging van de rechten verbonden aan de verschillende soorten van aandelen van de Vennootschap opgesteld overeenkomstig artikel 6:87 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen ingevolge de creatie van nieuwe soorten van aandelen, en de afschaffing van soorten van aandelen.
        3. het verslag van de commissaris waarin wordt beoordeeld of de financiële en boekhoudkundige gegevens die aan het verslag van het bestuursorgaan ten grondslag liggen getrouw en voldoende zijn in al hun materiële aspecten om de algemene vergadering te informeren, opgesteld in toepassing van artikel 6:87 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen.
      3. Toevoeging van een nieuw artikel in de statuten inzake de coöperatieve waarden en finaliteit van de Vennootschap.
      4. Aanname van een nieuwe tekst van statuten teneinde deze onder meer in overeenstemming te brengen met de genomen beslissingen en met het Wetboek van vennootschappen en verenigingen.
      5. Volmacht voor de coördinatie van statuten.
      6. Machtiging aan het bestuursorgaan tot uitvoering van de te nemen beslissingen.
      7. Volmacht voor de formaliteiten.
      • Er zijn geen bezwaren voorhanden om de goedkeuring van de voorgelegde agendapunten te weigeren.
      Juridisch kader
      • Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, en in het bijzonder op de artikelen 40 en 41;
      • De wet van 21 december 1994 houdende sociale en diverse bepalingen, artikel 180;
      • Het lokaal bestuur is vennoot van de de coöperatieve vennootschap (met beperkte aansprakelijkheid) Zefier, met zetel te Koning Albert II-laan 37, 1030 Schaarbeek en geregistreerd bij de Kruispuntbank van Ondernemingen (RPR Brussel, Nederlandstalige afdeling) 0680.832.904 (“Zefier”);
      • De statuten van Zefier inzonderheid de artikelen 27 en 28;
      • De gemeenteraadsbeslissing van 12 maart 2019 houdende Zefier Cvba –  aanduiding van een vertegenwoordiging voor de algemene vergaderingen (legislatuur 2019-2024) (de heer Hans Cornand en respectievelijk de heer Tim Herzeel).
      Financieel kader
      • Dit besluit heeft geen financiële gevolgen.
      Besluit

      Artikel 1. 

      De tijdige ontvangst te bevestigen van de oproeping voor de buitengewone algemene vergadering van Zefier op 19 december 2023 met bijhorende agenda en stukken.


      Artikel 2.
      Kennis te nemen van de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van Zefier op 19 december 2023 en van de bijhorende stukken. De in deze stukken opgenomen motivering wordt bijgetreden.


      Artikel 3.
      De statutenwijziging van Zefier zoals zij werd voorgelegd integraal goed te keuren.


      Artikel 4.
      De heer Philippe Rossie, secretaris van Zefier, iedere advocaat of medewerker van het advocatenkantoor Stibbe (met zetel te Loksumstraat 25, 1000 Brussel) en iedere medewerker van het notariskantoor Berquin (met zetel te Lloyd Georgelaan 11, 1000 Brussel), alleen handelend en met mogelijkheid tot indeplaatsstelling, als afgevaardigde aan te duiden op de buitengewone algemene vergadering van Zefier, waarbij de afgevaardigde handelt volgens de steminstructies van de gemeenteraad.


      Artikel 5.
      Opdracht te geven aan de afgevaardigde om op de buitengewone algemene vergadering van Zefier alle punten van de agenda goed te keuren. Eveneens opdracht te geven aan de afgevaardigde om alle overige handelingen en/of transacties te stellen die nodig zijn of nuttig kunnen zijn in het kader van de voorgenomen buitengewone algemene vergadering

    • Haviland - buitengewone algemene vergadering 13 december 2023 - statutenwijziging

      Aanleiding
      • Intercommunale Haviland houdt een buitengewone algemene vergadering op 13 december 2023, 18.00u in de kantoren van HAVILAND, Brusselsesteenweg 617 te 1731 ASSE-ZELLIK;
      • E-mail van Ann Scheys, directie-assistente Haviland, 22 augustus 2023.
      Feiten, context, motivering
      • Het lokaal bestuur Affligem is aangesloten bij Intercommunale Haviland die werd opgericht op 24 maart 1965 bij oprichtingsakte verschenen in de Bijlage tot het Belgisch Staatsblad van 16 april 1965 onder het nummer 8226 en verlengd werd op 23 oktober 2019, verschenen in de Bijlage tot het Belgisch Staatsblad van 21 november 2019 onder het nummer 19151652;
      • Intercommunale Haviland is als intergemeentelijk samenwerkingsverband voor de ruimtelijke ordening en de economisch sociale expansie van het arrondissement Halle-Vilvoorde, een dienstverlenende vereniging die wordt beheerst door het decreet lokaal bestuur;
      • Uiterlijk negentig dagen voor de Algemene Vergadering moet die de statutenwijzigingen beoordelen, een door de Raad van Bestuur opgesteld ontwerp aan alle deelnemers wordt voorgelegd; dat de beslissingen daarover van hun raden die de oorspronkelijke statuten hebben goedgekeurd, het mandaat van de respectieve vertegenwoordigers op de Algemene Vergadering bepalen en bij het verslag worden gevoegd;
      • De deelnemers die nalaten binnen de gestelde termijn een beslissing te nemen en voor te leggen, worden geacht zich te onthouden; dat de onthouding het mandaat van hun vertegenwoordiger op de Algemene Vergadering bepaalt;

      • De brief (email) van 22 augustus 2023 waarbij Haviland de deelnemers in kennis stelt van het voorstel van statutenwijzigingen;
      • De vertegenwoordigers voor een gewone algemene vergadering werden aangeduid voor de volledige duur van de gemeentelijke legislatuur, cq. tot het einde van 2024;
      • De agenda van deze Algemene Vergadering behelst ondermeer ook de goedkeuring van de statutenwijzigingen ingevolge:
        1. Het gewijzigde Wetboek van vennootschappen en verenigingen dd. 23 maart 2019.
        2. Het Decreet tot wijziging van diverse decreten, wat betreft versterking van de lokale democratie dd. 16 juli 2021 dat enkele wijzigingen heeft doorgevoerd aan het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur (hierna "Decreet Lokaal Bestuur of DLB");
        3. Het Decreet van 3 februari 2023 over regiovorming en tot wijziging van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur (hierna "Regiodecreet").
      Juridisch kader
      • Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, inzonderheid de artikelen 40 en 41 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad en de artikelen 427 en 432;
      • De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen;
      • De thans van kracht zijnde statuten van Haviland zoals gepubliceerd in de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad op 9 juli 2021, inzonderheid artikel 38 betreffende de statutenwijziging;
      • Artikel 427 van het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt dat de wijzigingen in de statuten van de dienstverlenende vereniging en in de bijlagen artikelsgewijs worden aangebracht door de Algemene Vergadering met een drievierdemeerderheid, zowel voor het geheel van de geldig uitgebrachte stemmen, als voor de geldig uitgebrachte stemmen van de vertegenwoordigde gemeenten, en op voorwaarde dat de gewone meerderheid van het aantal deelnemende gemeenten haar instemming betuigt;
      • Artikel 432 van het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient herhaald te worden voor elke vergadering;
      • De gemeenteraadsbeslissing van 12 maart 2019 houdende algemene vergadering van 28 maart 2019 – goedkeuring van een vertegenwoordiging voor de algemene vergaderingen (legislatuur 2019-2024);
      • De Raad van Bestuur van Haviland  heeft op 19 juni 2023 overeenkomstig artikel 427 van het Decreet Lokaal Bestuur een ontwerp van statutenwijziging goedgekeurd.
      Besluit

      Artikel 1.

      Het voorstel van statutenwijziging van Haviland zoals werd aangenomen door de Raad van Bestuur op 19 juni 2023 wordt goedgekeurd.
       

      Artikel 2.
      De reeds gevolmachtigde gemeentelijke afgevaardigde of de plaatsvervangend afgevaardigde - mevrouw Leen Steenhoudt en respectievelijk mevrouw Els Van Nieuwenhove - gedurende de huidige legislatuur - is gemandateerd om de statutenwijzigingen op de Buitengewone Algemene Vergadering van Haviland Intercommunale van 13 december 2023 goed te keuren.

       

      Artikel 3.

      Het College van Burgemeester en Schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit.

      Afschrift van deze beslissing zal aan de Intercommunale Haviland, p/a Brusselsesteenweg 617 te 1731 Asse (Zellik) – t.a.v. mevr. Ann Scheys, Ann.Scheys@Haviland.be worden toegestuurd.

    • Havicrem - buitengewone algemene vergadering & bijzondere algemene vergadering 20 december 2023

      Aanleiding
      • Havicrem houdt buitengewone algemene vergadering die plaatsvindt op woensdag 20 december 2023 om 18.30 uur op de maatschappelijke zetel van de intergemeentelijke vereniging (crematorium Daelhof, Erasmuslaan 50, 1804 Zemst);
      • Dezelfde dag (aansluitend op de buitengewone algemene vergadering) is er ook een bijzondere algemene vergadering gepland om 19.00u. De stukken (o.m. begroting en actienota 2024) voor deze jaarlijkse algemene vergadering in december worden uiterlijk begin november nagezonden.
      Feiten, context, motivering
      • Het lokaal bestuur Affligem is deelnemer van de intergemeentelijk verenging voor crematoriumbeheer in het arrondissement Halle-Vilvoorde (HAVICREM), opgericht op 10 juni 2003 en verlengd in haar bestaansduur tot 10 juni 2035;
      • Uiterlijk negentig dagen voor de bijzondere algemene vergadering die de statutenwijzigingen moet beoordelen, wordt een door de raad van bestuur opgesteld ontwerp aan alle deelnemers voorgelegd; dat de beslissingen daarover van hun gemeenteraden het mandaat van de respectieve vertegenwoordigers op de algemene vergadering bepalen en bij het verslag worden gevoegd;
      • De deelnemende gemeenten die nalaten binnen de gestelde termijn een beslissing te nemen en voor te leggen, worden geacht zich te onthouden; dat de onthouding het mandaat van hun vertegenwoordiger op de algemene vergadering bepaalt;
      • De raad van bestuur van HAVICREM heeft op 5 september 2023 een ontwerp van statutenwijziging goedgekeurd;
      • De brief (e-mail) van 14 september 2023 waarbij HAVICREM de deelnemende gemeenten in kennis stelt van het voorstel van statutenwijziging;
      • De agenda van de buitengewone algemene vergadering van HAVICREM die zal gehouden worden op 20 december 2023 om 19.00u in crematorium Daelhof met als enige agendapunten:
        1. goedkeuring statutenwijziging
        2. goedkeuring aangepast aandelenregister
      Juridisch kader
      • Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, inzonderheid op de bepalingen van de artikels 427 en 432 van het decreet;
      • Artikel 427 van het decreet over het lokaal bestuur en artikel 37 van de gecoördineerde statuten van HAVICREM bepalen dat de wijzigingen in de statuten van de opdrachthoudende vereniging artikelsgewijs worden aangebracht door de algemene vergadering met een drievierdemeerderheid, zowel voor het geheel van de geldig uitgebrachte stemmen, als voor de geldig uitgebrachte stemmen van de vertegenwoordigde gemeenten, en op voorwaarde dat de gewone meerderheid van het aantal deelnemende gemeenten haar instemming betuigt;
      • De gemeenteraadsbeslissing van 05 februari 2019 houdende Havicrem – goedkeuring van een vertegenwoordiging voor de algemene vergaderingen (legislatuur 2019-2024);
      • Artikel 432 van het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient herhaald te worden voor elke vergadering.
      Besluit

      Artikel 1.

      Het voorstel van statutenwijziging van HAVICREM zoals werd aangenomen door de Raad van Bestuur op 5 september 2023 wordt goedgekeurd.
       

      Artikel 2.
      De reeds gevolmachtigde vertegenwoordiger of de plaatsvervangend vertegenwoordiger – dhr. Johan Guns en respectievelijk dhr. Jeroen Roelandt – is gemandateerd om de statutenwijziging en het gewijzigd aandelenregister op de buitengewone algemene vergadering van HAVICREM van 20 december 2023 goed te keuren.

       

      Artikel 3.

      Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit.

      Een afschrift van deze raadsbeslissing zal aan Havicrem per e-mail aan birgitte.emmerechts@havicrem.be, evenals aan de gemeentelijke afgevaardigden, worden toegestuurd.

    • Intergem - buitengewone Algemene Vergadering – 14 december 2023.

      Aanleiding
      • Intergem houdt buitengewone algemene vergadering op donderdag 14 december 2023 om 18.00 uur in Salons Caelberg, Pachting 14 te 9310 Aalst;
      • E-mail van Intergem, 18 september 2023.
      Feiten, context, motivering
      • Het lokaal bestuur Affligem is momenteel aangesloten voor één of meerdere activiteiten bij de opdrachthoudende vereniging Intergem;
      • De agenda met documentatiestukken werd opgesteld door de Raad van Bestuur in zitting van 14 september 2023;
      • De aangetekende brief van 15 september 2023 waarbij de gemeente werd uitgenodigd om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van Intergem die op 14 december 2023 plaatsheeft in Salons Caelberg, Pachting 14 te 9310 Aalst;
      • Het dossier met documentatiestukken waren toegevoegd bij de oproepingsbrief;
      • Het tweede agendapunt omvat de realisatie van de partiële splitsing door overneming van de Opdrachthoudende vereniging Intergem (Fluvius Midden-Vlaanderen) om de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting, openbare elektronische-communicatienetwerken en Strategische Participaties met betrekking tot de gemeente Affligem over te brengen naar de Opdrachthoudende vereniging Sibelgas (Fluvius Halle-Vilvoorde)
      • Het dossier voor de vorming van de distributienetbeheerder Fluvius Halle-Vilvoorde met 2 gemeenten thans aangesloten bij Intergem [Affligem en Bever], 25 gemeenten van Fluvius Zenne-Dijle (waarvan 20 thans aangesloten bij Iverlek [Asse, Beersel, Dilbeek, Drogenbos, Halle, Kapelle-op-den-Bos, Kraainem, Lennik, Liedekerke, Linkebeek, Londerzeel, Merchtem, Opwijk, Roosdaal, Sint-Genesius-Rode, Sint-Pieters-Leeuw, Ternat, Wezembeek-Oppem, Zaventem en Zemst] en 5 bij PBE [Galmaarden, Gooik, Herne, Pepingen en Steenokkerzeel] en IBEG en de 5 gemeenten thans aangesloten bij Sibelgas, werd door de 4 betrokken Opdrachthoudende verenigingen op maandag 28 en op dinsdag 29 augustus jl. ter stemming voorgelegd. De respectievelijke splitsingsvoorstellen (de partiële splitsing Intergem – Sibelgas en de partiële splitsing Fluvius Zenne-Dijle – Sibelgas) werden – onder opschortende voorwaarden – met eenparigheid van stemmen aangenomen;
      • Hoewel het voorstel tot partiële splitsing Intergem (Fluvius Midden-Vlaanderen) – Sibelgas (Fluvius Halle-Vilvoorde) met eenparigheid van stemmen door de Buitengewone Algemene Vergaderingen werd goedgekeurd, zal dit voorstel – bij ongewijzigde omstandigheden – op 1 januari 2025 niet uitvoerbaar zijn, vermits de gemeenteraad van Bever geen positieve gemeenteraadsbeslissing genomen heeft om op 1 januari 2025 uit te treden uit lntergem en toe te treden tot Sibelgas (dat zich dan zal hernoemen tot Fluvius Halle-Vilvoorde);
      • Het ontbreken van de vereiste gemeenteraadsbeslissing in hoofde van de gemeente Bever (zoals voorgeschreven door het artikel 422 van het Decreet over het Lokaal Bestuur) zijn niet alle opschortende voorwaarden vervuld in de eind augustus goedgekeurde partiële splitsing Intergem – Sibelgas. Voor de vorming van de distributienetbeheerder Fluvius Halle-Vilvoorde betekent dit in concreto dat deze zal worden gerealiseerd met de 25 gemeenten van Fluvius Zenne-Dijle, IBEG en de 5 gemeenten thans aangesloten bij Sibelgas, doch zonder de gemeenten Affligem en Bever, dit ondanks de positieve gemeenteraadsbeslissing van Affligem;
      • Op de wens van de gemeente Affligem, zoals bevestigd in haar collegebesluit van 5 september 2023, om op 1 januari 2025 deelnemer te kunnen worden van Fluvius Halle-Vilvoorde, hebben de Raden van Bestuur van Intergem en Sibelgas een nieuw voorstel tot partiële splitsing opgesteld zodat de gemeente Affligem alsnog op 1 januari 2025 deelnemer zou kunnen worden van de distributienetbeheerder Fluvius Halle-Vilvoorde voor de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting, openbare elektronische-communicatienetwerken en Strategische Participaties;
      • Door deze partiële splitsing zal de gemeente Affligem de randvoorwaarden, zoals opgelegd in het artikel 4.1.1 van het Energiedecreet, respecteren.
      Juridisch kader
      • Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017;
      • Het Energiedecreet van 8 mei 2009;
      • Overeenkomstig artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering;
      • De vertegenwoordigers voor een buitengewone algemene vergadering werden aangeduid voor de volledige duur van de gemeentelijke legislatuur, cq. tot het einde van 2024;
      • De gemeenteraadsbeslissing van 05 februari 2019 houdende Intergem – buitengewone algemene vergadering van 21 maart 2019 – aanduiding van een vertegenwoordiging voor de algemene vergaderingen (legislatuur 2019-2024).
      Besluit

      Artikel 1 [AGENDA].

      De gemeenteraad besluit Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van de Opdrachthoudende vereniging Intergem d.d. 14 december 2023:

      1. Kennisneming van de vorming van een distributienetbeheerder Fluvius Halle-Vilvoorde.
      2. Realisatie van een partiële splitsing door overneming overeenkomstig de artikelen 12:8 en 12:59 en volgende WVV van de Opdrachthoudende vereniging Intergem (Fluvius Midden-Vlaanderen) (partieel te splitsen vereniging) om de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting, openbare elektronische-communicatienetwerken en Strategische Participaties met betrekking tot de gemeente Affligem over te brengen naar de Opdrachthoudende vereniging Sibelgas (Fluvius Halle-Vilvoorde) (overnemende vereniging):
        1. Vaststelling van de in het splitsingsvoorstel opgenomen opschortende voorwaarden en tijdsbepaling.
        2. Kennisneming van het splitsingsvoorstel (art. 12:59 WVV), van het omstandig verslag van de Raad van Bestuur (art. 12:61 WVV) en van de Commissaris (art. 12:62 WVV) met betrekking tot het voorstel tot partiële splitsing door overneming en van eventuele belangrijke wijzigingen in activa en passiva van het vermogen (art. 12:63 WVV), met juridische, boekhoudkundige en fiscale uitwerking van de partiële splitsing per 1 januari 2025.
          De deelnemers kunnen één maand voor de Algemene Vergadering op de zetel van Intergem kennis nemen van het splitsingsvoorstel, voormelde verslagen en de overige stukken bedoeld in de artikelen 12:59, 12:61 en 12:62 WVV en kosteloos een kopie van deze stukken verkrijgen.
        3. Goedkeuring van:
          1. De partiële splitsing door overneming van de Opdrachthoudende vereniging Intergem (Fluvius Midden-Vlaanderen) (partieel te splitsen vereniging) om de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting, openbare elektronische-communicatienetwerken en Strategische Participaties met betrekking tot de gemeente Affligem over te brengen naar de Opdrachthoudende vereniging Sibelgas (Fluvius Halle-Vilvoorde) (overnemende vereniging) omvattende alle activa en passiva en alle rechten en plichten, niets uitgezonderd, noch voorbehouden, en dit op basis van een balans afgesloten op 31 december 2022, met inwerkingtreding per 1 januari 2025 en dit op basis van de (voorlopige) ruilverhouding van de balans afgesloten op 31 december 2022 en een definitieve ruilverhouding vastgesteld op de balans per 31 december 2024.
          2. De overeenkomstige wijzigingen aan het eigen vermogen.
          3. De overeenkomstige wijzigingen aan het register van de deelnemers.
        4. Aanvaarding van de uittreding voor de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting, openbare elektronische-communicatienetwerken en Strategische Participaties van de gemeente Affligem vanaf 1 januari 2025.
        5. Vaststelling van de noodzakelijke uitvoeringsmaatregelen en verlenen van de desbetreffende machtiging naar aanleiding van de besluitvorming omtrent de partiële splitsing en wijzigingen aan het eigen vermogen en inzonderheid verlening van machtiging aan de Raad van Bestuur met mogelijkheid tot subdelegatie om:
          1. De al dan niet vervulling van de opschortende voorwaarden die gelden ten aanzien van de partiële splitsing zoals vermeld onder punt 2.a vast te stellen;
          2. De verwezenlijking van de partiële splitsing vast te stellen;
          3. Het overgedragen vermogen exact te beschrijven en desgevallend de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie vrij te stellen van het nemen van een ambtshalve inschrijving;
          4. De definitieve ruilverhouding in het kader van de partiële splitsing vast te stellen op basis van de geactualiseerde netto actief-waarde van de partieel te splitsen vereniging en de overnemende vereniging per 31 december 2024, berekend volgens de principes vastgelegd in het partiële splitsingsvoorstel en de bijzondere verslagen over het partiële splitsingsvoorstel, dit na revisorale controle van de cijfers per 31 december 2024;
          5. Daartoe alle akten en stukken te tekenen, woonplaats te kiezen en alles te doen wat nodig of nuttig kan zijn;
          6. Alle formaliteiten te vervullen met betrekking tot de neerlegging en publicatie van de beslissingen van de Algemene Vergadering en de uitvoering van de partiële splitsing in de meest brede zin.
      3. Bespreking in het kader van artikel 432 van het decreet lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2024 alsook van de door de Raad van Bestuur opgestelde begroting 2024.
      4. Vaststelling van de uitkering overeenkomstig artikel 6:114 e.v. WVV.
      5. Aanvaarding uitbreiding aansluiting gemeenten voor (neven)activiteiten.
      6. Statutaire benoemingen.
      7. Statutaire mededelingen.
      8. Verlenen van machtiging aan de Secretaris van de Raad van Bestuur met de mogelijkheid tot subdelegatie voor de opmaak en finalisering van de nodige documenten en afhandeling van de formaliteiten met betrekking tot de agendapunten 1 en 2 te actualiseren en te finaliseren, en om de beslissingen genomen in de agendapunten 1, 2, 5, 6 en desgevallend 7 bij authentieke akte te doen vaststellen.
       

      Artikel 2 [PARTIËLE SPLITSING DOOR OVERNEMING VAN INTERGEM (FLUVIUS MIDDEN-VLAANDEREN) NAAR SIBELGAS (FLUVIUS HALLE-VILVOORDE) VOOR DE ACTIVITEITEN ELEKTRICITEIT, AARDGAS, OPENBARE VERLICHTING, OPENBARE ELEKTRONISCHE-COMMUNICATIE-NETWERKEN EN STRATEGISCHE PARTICIPATIES VAN DE GEMEENTE AFFLIGEM]
      Om voor alle activiteiten uit te treden uit de Opdrachthoudende vereniging Intergem en toe te treden tot de Opdrachthoudende vereniging Sibelgas (Fluvius Halle-Vilvoorde), en dit met ingang van 1 januari 2025. De toetreding tot Sibelgas (Fluvius Halle-Vilvoorde) gebeurt onder de opschortende voorwaarden van de aanvaarding van de uittreding door de Buitengewone Algemene Vergadering van Intergem en van de aanvaarding van de toetreding door de Buitengewone Algemene Vergadering van Sibelgas (Fluvius Halle-Vilvoorde).

      Door de uittreding uit de Opdrachthoudende vereniging Intergem komt het mandaat van de gemeente Affligem in het Regionaal Bestuurscomité Zuid van Intergem te vervallen met ingang vanaf 1 januari 2025.

      Zijn goedkeuring te hechten aan het voorstel van partiële splitsing Intergem (Fluvius Midden-Vlaanderen) – Sibelgas (Fluvius Halle-Vilvoorde) door overneming inzake de overgang van Intergem (Fluvius Midden-Vlaanderen) naar Sibelgas (Fluvius Halle-Vilvoorde) van alle activiteiten verbonden aan de gemeente Affligem.

      De Buitengewone Algemene Vergadering van Intergem wordt verzocht de uittreding van de gemeente Affligem voor de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting, openbare elektronische-communicatienetwerken en Strategische Participaties (Elia, Publi-T en Publigas) te willen aanvaarden. Ingevolge deze uittreding zal het deelnemersregister en de bijlage 1 bis van Intergem met ingang van 1 januari 2025 hiermee in overeenstemming worden gebracht.

      De Buitengewone Algemene Vergadering van Sibelgas wordt verzocht de toetreding van de gemeente Affligem voor de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting, openbare elektronische-communicatienetwerken en Strategische Participaties (Elia, Publi-T en Publigas) te willen aanvaarden.

      Ingevolge deze toetreding zal de gemeente Affligem met ingang vanaf 1 januari 2025 recht hebben op een mandaat in het Regionaal Bestuurscomité Halle-Vilvoorde.

       

      Artikel 3.
      De betrokken Opdrachthoudende verenigingen te verzoeken om de nodige bestuurlijke en vennootschapsrechtelijke acties te ondernemen om uitvoering te kunnen geven aan bovenstaande beslissingen van deze gemeenteraad.

       

      Artikel 4.
      De vertegenwoordiger van de gemeente Affligem (mevrouw Jill Rollier en respectievelijk de heer Jeroen Roelandt) die zal deelnemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van de Opdrachthoudende vereniging Intergem op 14 december 2023 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormelde artikelen 1 tot en met 3 van onderhavige gemeenteraadsbeslissing.

       

      Artikel 5.
      Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de Opdrachthoudende vereniging Intergem, ter attentie van het secretariaat, (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.

  • Mondelinge vragen

    • Bijkomende mondelinge vragen - Stijn Stassijns – namens N-VA

      Aanleiding
      • E-mail van raadslid Stijn Stassijns - namens N-VA - 5 oktober 2023.
      Feiten, context, motivering
      1. Met betrekking tot de gedane asfalteringswerken:
        • Zal de toekomstige uitrol van Fiberklaar de pas aangelegde asfaltlagen moeten beschadigen?
        • Is er controle geweest op werken m.b.t. het afschrapen?
        • Stonden er voldoende technische vereisten in het bestek? Werd het bestel gevolgd?
        • In sommige straten zijn geen goten? Is dat volgens bestek?
        • Werden, gedurende de asfaltwerken , zoals vroeger, de zwaar beschadigde boordstenen vervangen? Waarom (niet)?
        • Werden er ook deksels van nutsmaatschappijen dicht geasfalteerd?
        • Is er risico op verzakkingen in de omgeving van de rioolputjes?
        • Hoe kan het dat nauwelijks enkele dagen na de werken reeds diepe putten te zien zijn?
      2. Komen de straatjuwelen in de Fosselstraat nog terug?

      3. Dinsdag 26/9 werden personenwagens gecontroleerd in de Horekensstraat richting Asbeek. Mensen werden door iemand van Mint én de plaatselijke politie bevraagd. Die vroegen waar mensen vandaan kwamen, waar ze naartoe gingen en wat ze daar dan wel gingen doen. Is het gangbaar dat iemand van een studiebureau dergelijke vragen stelt? Had die daartoe de vergunning of toelating? Wat zijn de resultaten van de ‘mini’-enquête?

      4. Hekelgem is nu in het Beleidsplan Ruimte van Vlaams Brabant toch opgenomen als landelijk dorp. Welke visie heeft het gemeentebestuur daaromtrent? Zal er in het beleidsplan van de gemeente verder gewerkt worden met deze categorisering?
      Besluit

      De antwoorden op bovenstaande vragen vind je terug in het zittingsverslag van de gemeenteraad van 10 oktober 2023.

    • Bijkomende mondelinge vragen - Jo Lamberts – namens Groen Affligem

      Aanleiding
      • E-mail van raadslid Jo Lamberts - namens Groen Affligem - 5 oktober 2023
      Feiten, context, motivering
      1. Beleidsplan ruimte Vlaams-Brabant
        Aansluitend op de vraag van de collega’s van NVA. De kerntypering: “Landelijke dorpskern” voor Hekelgem heeft ook als logische gevolg dat Teralfene de enige: “Strategische dorpskern”. Op welke visie heeft het lokale bestuur op het balanceren van de groei van deze dorpskern en de leefbaarheid ervan?

      2. Stand van zaken Fosselstraat
        1. De evaluatieperiode voor de proefopstelling liep af op 31/09/2023. Behoudens mijn vergissing werd de gewijzigde verkeerssituatie nog niet bevestigd a.d.h.v. een beslissing van het CBS, noch werd de proefperiode verlengd. Binnen welke termijn wordt er hier een beslissing in genomen?
        2. Gezien er geen andere optie is dan de keuze voor gemengd verkeer, cf. mijn eerdere vraag en het antwoord van schepen Herzeel, dient (cf. het vademecum fietsvoorzieningen) de snelheid beperkt te worden tot max. 30 km/uur. Bijkomend is de huidige wegmarkering (cf. mijn vraag op de vorige gemeenteraad) eveneens in strijd met dit vademecum. Werd dit meegenomen in de evaluatie?
      3. Parking Bellekouter
        De herinrichting van de inkomzone en uitbreiding van de parking t.h.v. het Bellekoutercomplex bereikt stilaan een eindstadium. Op welke basis werd beslist de parking aan de Bellekouter uit te breiden? En op welke manier werd een inschatting gemaakt van het extra aantal benodigde parkeerplaatsen t.o.v. de situatie voorheen?

      4. Subsidie lokale gebiedsdeal droogte
        Ik las met enthousiasme het recentste verslag van het CBS, Affligem tekent in op de volgende subsidieronde i.k.v. de lokale gebiedsdeal droogte. Het betreft de locatie Spinnenwiel in deelgemeente Teralfene waar het huidige WUG Calloy zou herbestemd worden naar open ruimte. Welke impact heeft de herbestemming op de waarde van de gronden binnen het WUG Calloy? Is het de bedoeling de gronden te verwerven voor of na de herbestemming?
      Besluit

      De antwoorden op bovenstaande vragen vind je terug in het zittingsverslag van de gemeenteraad van 10 oktober 2023.

  • Goedkeuring notulen vorige zitting

    • Notulen en zittingsverslag

      Besluit

      De notulen van de vorige zitting van 12 september 2023 worden goedgekeurd.
      Het zittingsverslag van 12 september 2023 wordt goedgekeurd.

Namens Gemeenteraad,

Frédéric Pipelers
algemeen directeur

Gerda Van Geite
voorzitter