De gemeenteraad neemt kennis van het besluit van de gouverneur van 25 juli 2025 betreffende het vernietigen van het collegebesluit van 27 mei 2025 - Terbeschikkingstelling van fietsen aan uitvoerende mandatarissen.
De gemeenteraad neemt kennis van de beslissing en het afschrift van het besluit van de gouverneur tot goedkeuring van de jaarrekening over het financiële boekjaar 2024 van de gemeente Affligem.
Artikel 1.
De gemeenteraad neemt kennis van de opvolgingsrapportering over het eerste semester van 2025.
Artikel 1.
Het bestek met nr. 2025232 en de raming voor de opdracht “Organisatie sportkampen Gemeente Affligem 2026 - 2029”, opgesteld door de Dienst Financiën worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 280.991,74 excl. btw of € 340.000,00 incl. 21% btw;
Artikel 2.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure;
Artikel 3.
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Artikel 4.
Afschrift van deze beslissing zal aan de financiële dienst worden gegeven.
Dagelijks bestuur:
Visum:
Met 16 stemmen voor (Lander De Backer, Walter De Donder, Tim Herzeel, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Herman Steppe, Denise De Paepe, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Dirk Geeraerts, Bart Van Rossem, Maxime Buelens, Jill Rollier, Rani Berlo, Rita Van den Abbeel, Pascal Biesback), 7 stemmen tegen (Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Bert De Roeck, Elke Peeters, Ludwig Stylemans, Jonas Van Vaerenbergh, Thierry Timmermans)
Dagelijks bestuur
Artikel 1.
Alle beheersdaden zonder financiële impact, die niet expliciet tot de bevoegdheid van de gemeenteraad behoren, behoren tot het dagelijks bestuur.
Artikel 2.
Alle beheersdaden, die betrekking hebben op het aangaan van verbintenissen met financiële impact die niet hoger is dan € 143.000,00 (excl. btw), en die niet onder toepassing van de overheidsopdrachten-wetgeving vallen of tot de uitdrukkelijke bevoegdheid van de gemeenteraad behoren, behoren tot het dagelijks bestuur. Dit omvat ook de bevoegdheid om leningen aan te gaan met het oog op de financiering van de uitgaven die voorzien zijn in het meerjarenplan, uiteraard binnen de kredieten zoals vastgesteld in het meerjarenplan.
Artikel 3.
Omschrijving van het begrip dagelijks bestuur in het kader van overheidsopdrachten: de uitgaven voor exploitatie, investeringen en financiering, waarbij het totale bedrag van de raming van de opdracht niet hoger is dan € 143.000,00 (excl. btw), behoren tot het dagelijks bestuur. Het college van burgemeester en schepenen kan voor deze uitgaven derhalve de wijze van gunnen en de voorwaarden bepalen voor deze opdrachten voor levering van goederen, werken en diensten.
Visum financieel directeur
Artikel 4.
Voorafgaand aan het nemen van beslissingen met budgettaire en financiële impact staat de financieel directeur in voor de krediet- en wetmatigheidscontrole. De voorgenomen financiële verbintenissen die resulteren in een uitgaande nettokasstroom zijn onderworpen aan een voorafgaand visum, voordat enige verbintenis kan worden aangegaan.
Artikel 5.
Bij elke visumaanvraag wordt aan de financieel directeur een dossier ter beschikking gesteld dat alle documenten en stukken bevat die nuttig en nodig zijn voor het verlenen van een visum. Indien de financieel directeur oordeelt dat het dossier onvolledig is, deelt hij dit mee aan de betrokken dossierbeheerder of dienst.
Artikel 6.
Het visum kan gunstig of ongunstig zijn. In geval het visum ongunstig is, of er voorwaarden aan gekoppeld worden, wordt dit door de financieel directeur gemotiveerd.
Een dossier dat wijst op een ongunstige visumverlening, kan door de financieel directeur - in samenspraak met de dossierbeheerder - van de besluitvormingsagenda gehaald worden ter revisie en modificatie, wat ertoe leidt dat de visumplicht voor de financieel directeur tijdelijk vervalt. Bij heragendering van het dossier op de besluitvormingsagenda, start er een nieuwe nazichtstermijn waarbinnen de financieel directeur visum dient te verlenen.
Artikel 7.
Het visum van de financieel directeur dient te worden opgenomen in de notulen van de beslissing en wordt door de aanvragende dienst aan het dossier voor het college van burgemeester en schepenen of voor de gemeenteraad toegevoegd.
Artikel 8.
De financieel directeur verleent zijn visum en uitspraak binnen een termijn van vijf werkdagen na ontvangst van het volledige dossier betreffende de aanvraag. Deze termijn is maximum éénmaal verlengbaar.
Artikel 9.
Er is geen visum nodig voor:
Artikel 1.
De gemeenteraad stemt in met de ontwerpakte (zoals in bijlage), opgemaakt door de afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse overheid, betreffende de aankoop van één perceel grond, gelegen binnen het GNOP 2 gebied, kadastraal gekend als Affligem, 3e Afdeling Teralfene, sectie A, perceel 557C met een oppervlakte van zeshonderd vierkante meter (600 m²), eigendom van erfgenamen Callebaut.
Artikel 2.
De gemeenteraad gaat akkoord met de aankoopprijs voor een totaalbedrag van € 2.857,50 (tweeduizend achthonderd zevenenvijftig euro vijftig cent).
Artikel 3.
De Afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse overheid wordt belast met het verlijden van de akte voor verwerving.
Artikel 4.
De opdracht wordt gegeven aan de Vlaams commissaris om de gemeente bij ondertekening te vertegenwoordigen.
Artikel 5.
Bij overschrijving van de akte wordt ontslag verleend aan de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie tot het nemen van een ambtshalve inschrijving.
Artikel 6.
Een afschrift van deze beslissing zal worden toegestuurd aan de Afdeling Vastgoedtransacties, het Regionaal Landschap Pajottenland & Zennevallei vzw en de gemeentelijke diensten Financiën en Leefmilieu.
Artikel 1.
Alle eerdere aanvullende reglementen met betrekking tot niet-gebiedsdekkende maatregelen op Essene-Kerkplein (wegvak tussen de Ternatsestraat en Assestraat 1 en exclusief het kerkplein) worden opgeheven van zodra het nieuwe reglement in werking treedt.
Artikel 2.
Op Essene-Kerkplein ter hoogte van de Ternatsestraat geldt: de bestuurders moeten stoppen en voorrang verlenen.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
Artikel 3.
Op Essene-Kerkplein ter hoogte van huisnummer 2 geldt: voetgangers moeten de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
Artikel 4.
Het aanvullend reglement wordt ter kennisname overgemaakt aan het Departement Mobiliteit en Openbare Werken.
Artikel 1.
Alle eerdere aanvullende reglementen met betrekking tot niet-gebiedsdekkende maatregelen op de Fooststraat worden opgeheven.
Artikel 2.
Op de Fooststraat tussen perceel 0358/00B000 en huisnummer 102, geldt: het is iedere bestuurder verboden de doorlopende streep te overschrijden, alsook links van de streep te rijden wanneer deze de twee rijrichtingen scheidt.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
Artikel 3.
Op de Fooststraat,
geldt: het is iedere bestuurder verboden de onderbroken streep te overschrijden, behalve om in te halen, om links af te slaan, om te keren of om van rijstrook te veranderen.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
Artikel 4.
Op de Fooststraat ter hoogte van de kruispunten met:
geldt: de bestuurders moeten stoppen en voorrang verlenen; de plaats waar de bestuurders moeten stoppen ingevolge het verkeersbord B5 alsook wegmarkeringen conform artikel 76.1 van de wegcode wordt aangeduid.
Op de Fooststraat geldt: de bestuurders hebben voorrang.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
Artikel 5.
Op de Fooststraat/ Koudenberg ter hoogte van het kruispunt met:
geldt: de bestuurders moeten stoppen en voorrang verlenen; de plaats waar de bestuurders moeten stoppen ingevolge het verkeersbord B5 alsook wegmarkeringen conform artikel 76.1 van de wegcode wordt aangeduid.
Op de Koudenberg geldt: de bestuurders hebben voorrang.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
Artikel 6.
Op de Fooststraat, vanaf het kruispunt met de Oude Baan tot huisnummer 59, in de richting van de Ternatsestraat, geldt:fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A moeten het enkelrichtingsfietspad volgen, voor zover het in de door hen gevolgde rijrichting is gesignaleerd.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
Artikel 7.
Op de Fooststraat, vanaf huisnummer 42 tot het kruispunt met de Oude Baan, in de richting van de Koudenberg, geldt: fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A moeten het enkelrichtingsfietspad volgen, voor zover het in de door hen gevolgde rijrichting is gesignaleerd.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
Artikel 8.
Op de Fooststraat, ter hoogte van huisnummer 59, in de richting van de Ternatsestraat geldt: fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A moeten het fietspad volgen voor zover het rechts in hun rijrichting ligt.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
Artikel 9.
Op de Fooststraat, ter hoogte van:
geldt: voetgangers moeten de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
Artikel 10.
Op de Fooststraat, ter hoogte van huisnummer 10, geldt: de bestuurders zijn verplicht de hindernis langs links voorbij te rijden.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
Artikel 11.
Op de Fooststraat, ter hoogte van huisnummer 59, in de richting van de Ternatsestraat geldt: de bestuurders zijn verplicht de hindernis langs links voorbij te rijden.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
Artikel 12.
Op de Fooststraat, ter hoogte van huisnummer 59, in de richting van de Ternatsestraat, geldt: fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A moeten het fietspad volgen voor zover het rechts in hun rijrichting ligt.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
Artikel 13.
Op de Fooststraat, ter hoogte van het kruispunt met de Brukersebaan, in de richting van de Oude Baan, geldt: fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A moeten het fietspad volgen voor zover het rechts in hun rijrichting ligt.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
Artikel 14.
Het aanvullend reglement wordt ter kennisname overgemaakt aan het Departement Mobiliteit en Openbare Werken.
Met 16 stemmen voor (Lander De Backer, Walter De Donder, Tim Herzeel, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Herman Steppe, Denise De Paepe, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Dirk Geeraerts, Bart Van Rossem, Maxime Buelens, Jill Rollier, Rani Berlo, Rita Van den Abbeel, Pascal Biesback), 7 onthoudingen (Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Bert De Roeck, Elke Peeters, Ludwig Stylemans, Jonas Van Vaerenbergh, Thierry Timmermans)
Artikel 1.
De gemeentelijke adviesraad Lokaal Overleg Kinderopvang wordt voor de legislatuur 2025 - 2030 erkend volgens de voorwaarden bepaald in de statuten van deze adviesraad, zoals goedgekeurd tijdens de Gemeenteraad van 18 maart 2025.
Artikel 2.
De heroprichting van het LOK wordt bekrachtigd.
Volgende initiatieven en burgers, worden als lid van de algemene vergadering van deze adviesraad opgenomen:
Stemgerechtigde leden:
Niet-stemgerechtigde leden:
27. Greet Van Holsbeeck - bevoegd schepen voor cultuur
28. Kathleen Kimpe – coördinator Huis van het Kind
Artikel 1.
De gemeenteraad besluit om haar goedkeuring te geven aan de overeenkomst ter verlenging van de interlokale vereniging "Regionaal Woonbeleid Noord-Pajottenland".
Artikel 2.
De gemeenteraad besluit om akkoord te gaan met de indiening van de subsidieaanvraag bij Wonen in Vlaanderen voor de periode van 1 januari 2026 tot en met 31 december 2031.
Artikel 3.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gemachtigd het financieel meerjarenplan van de interlokale vereniging 'Regionaal Woonbeleid Noord-Pajottenland' goed te keuren.
Met 16 stemmen voor (Lander De Backer, Walter De Donder, Tim Herzeel, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Herman Steppe, Denise De Paepe, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Dirk Geeraerts, Bart Van Rossem, Maxime Buelens, Jill Rollier, Rani Berlo, Rita Van den Abbeel, Pascal Biesback), 7 onthoudingen (Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Bert De Roeck, Elke Peeters, Ludwig Stylemans, Jonas Van Vaerenbergh, Thierry Timmermans)
Artikel 1.
De gemeentelijke Sportraad wordt voor de legislatuur 2025 - 2031 erkend volgens de voorwaarden bepaald in de statuten van deze adviesraad - goedgekeurd tijdens de Gemeenteraad van 18 maart 2025 - als officieel adviesorgaan voor alle aangelegenheden die de sportraad belangrijk acht in het kader van het sportbeleid en inspraak bij het beheer van de sportinfrastructuur van Affligem.
Artikel 2.
De heroprichting van de Sportraad van Affligem wordt bekrachtigd.
Artikel 3.
Voor de legislatuur 2025-2030 wordt de Sportraad van Affligem als volgt samengesteld:
A. Afgevaardigden van de Affligemse sportverenigingen:
B. Deskundigen:
Bovenvermelde personen worden benoemd door de Gemeenteraad.
De sportfunctionaris wordt - evenwel zonder stemrecht - toegewezen aan de Sportraad; dit voor de opvolging en uitvoering van het secretariaatswerk. Hij kan zich hierbij laten bijstaan door andere personeelsleden van de sportdienst en/of de dienst cultuur en welzijn.
Wordt eveneens toegelaten tot de vergaderingen van de Sportraad, als niet-stemgerechtigd lid en zonder er functioneel deel van uit te maken, de schepen bevoegd voor sport.
Artikel 4.
Volgende afgevaardigden worden als lid van het Dagelijks Bestuur van deze adviesraad verkozen:
Afschrift van deze beslissing zal ter kennisgeving aan de afgevaardigden van de Sportraad en aan de sportfunctionaris worden bezorgd
Artikel 1.
De gemeentelijke Jeugdraad wordt voor de legislatuur 2025-2030 erkend volgens de voorwaarden bepaald in de statuten van deze adviesraad, zoals goedgekeurd tijdens de Gemeenteraad van 18 maart 2025 als officieel adviesorgaan voor alle aangelegenheden die betrekking hebben op het jeugdbeleid.
Artikel 2.
De heroprichting van de Jeugdraad van Affligem wordt bekrachtigd.
Artikel 3.
Voor de legislatuur 2025-2030 wordt de Jeugdraad van Affligem als volgt samengesteld:
A. Afgevaardigden van de Affligemse jeugdverenigingen:
B. Vrijstaande jeugd:
Bovenvermelde personen worden benoemd door de gemeenteraad.
De jeugdconsulent wordt - evenwel zonder stemrecht - toegewezen aan de Jeugdraad dit voor de opvolging en uitvoering van het secretariaatswerk. Hij kan zich hierbij laten bijstaan door andere personeelsleden van de jeugddienst en/of de dienst cultuur en welzijn.
Wordt eveneens toegelaten tot de vergaderingen van de Jeugdraad, als niet-stemgerechtigd lid en zonder er functioneel deel van uit te maken, de schepen bevoegd voor jeugd.
Artikel 4.
Volgende afgevaardigden worden als lid van het Dagelijks Bestuur van deze adviesraad verkozen:
Naam kandidaat - Vereniging
Artikel 5.
Afschrift van deze beslissing zal ter kennisgeving aan de afgevaardigden van de Jeugdraad en de jeugdconsulent worden bezorgd.
Artikel 1.
De BIB-raad van Affligem wordt erkend als het officiële adviesorgaan voor het overleg en inspraak bij het beheer van de openbare bibliotheek van Affligem.
Artikel 2.
De heroprichting van de BIB-raad van Affligem wordt bekrachtigd.
Artikel 3.
Voor de legislatuur 2025-2030 wordt de BIB-raad van Affligem als volgt samengesteld:
A. Afgevaardigden van de inrichtende overheid (in alfabetische volgorde per fractie):
B. Afgevaardigden van de bibliotheekgebruikers, filosofische en ideologische strekkingen (in alfabetische volgorde):
Bovenstaande personen worden benoemd door de gemeenteraad.
De bibliothecaris is, zonder stemrecht, belast met het secretariaatswerk van de BIB-raad. Hij kan zich hierbij laten bijstaan door andere personeelsleden van de bibliotheek en/of de dienst cultuur en welzijn.
Wordt eveneens toegelaten tot de vergaderingen van de BIB-raad, als niet-stemgerechtigd lid en zonder er functioneel deel van uit te maken, de schepen bevoegd voor cultuur.
Artikel 4.
Afschrift van deze beslissing zal ter kennisgeving aan de afgevaardigden en aan de bibliothecaris worden bezorgd.
Artikel 5.
Afschrift van deze beslissing zal ter kennisgeving aan het Departement Cultuur, Jeugd & Media worden bezorgd.
Artikel 1.
De gemeentelijke Seniorenraad wordt voor de legislatuur 2025 - 2030 erkend volgens de voorwaarden bepaald in de statuten van deze adviesraad, zoals goedgekeurd tijdens de Gemeenteraad van 18 maart 2025.
Artikel 2.
De heroprichting van de gemeentelijk Seniorenraad wordt bekrachtigd;
Volgende seniorenverenigingen en/of plaatselijke afdeling met hun gemandateerde afgevaardigden evenals volgende geïnteresseerde individuele senioren, worden als lid van de algemene vergadering van deze adviesraad opgenomen:
Stemgerechtigde leden:
Alfabetische lijst op familienaam
Volgende seniorenverenigingen en/of plaatselijke afdeling, de gemeentelijke werkgroep lokaal sociaal beleid en het WZC Van Lierde - vertegenwoordiging met hun respectievelijke gemandateerde afgevaardigden, worden als lid van de raad van bestuur van deze adviesraad rechtstreeks opgenomen;
Grote helft (8 leden):
Geïnteresseerde individuele senioren (meerdere kandidaturen - er werd voorrang verleend aan de jongste geïnteresseerde inidividuele senioren)
Alfabetische lijst op familienaam:
Volgende seniorenverenigingen en/of plaatselijke afdeling met hun respectievelijke gemandateerde afgevaardigden evenals de geïnteresseerde individuele senioren worden als lid van de raad van bestuur van deze adviesraad verkozen.
Kleine Helft (5 leden):
Volgende persoon werd tot voorzitter verkozen door de Algemene Vergadering van de Seniorenraad:
Volgende persoon werd tot ondervoorzitter verkozen door de Algemene Vergadering van de Seniorenraad:
Volgende persoon werd tot secretaris aangeduid door de Algemene Vergadering van de Seniorenraad:
Volgende persoon werd tot penningmeester aangeduid door de Algemene Vergadering van de Seniorenraad:
Volgende seniorenverenigingen en/of plaatselijke afdeling met hun respectievelijke gemandateerde afgevaardigden evenals de geïnteresseerde individuele senioren worden als lid van het dagelijks bestuur van deze adviesraad aangeduid:
Waarnemende en niet-stemgerechtigde leden zijn:
Artikel 3.
Afschrift van deze beslissing zal aan de Seniorenraad worden bezorgd.
Artikel 1.
De gemeentelijke Cultuurraad wordt voor de legislatuur 2025 - 2030 erkend volgens de voorwaarden bepaald in de statuten van deze adviesraad, zoals goedgekeurd tijdens de gemeenteraad van 18 maart 2025.
Artikel 2.
De heroprichting van de gemeentelijk Cultuurraad wordt bekrachtigd.
Volgende verenigingen met hun gemandateerde afgevaardigden/plaatsvervangers evenals volgende geïnteresseerde burgers, worden als lid van de algemene vergadering van deze adviesraad opgenomen:
Stemgerechtigde leden (afgevaardigde en plaatsvervanger):
Niet-stemgerechtigde leden:
49. Walter De Donder - burgemeester en bevoegd schepen voor cultuur.
50. Iris Beeckmans, de door het lokaal bestuur aangeduide en ter beschikking gestelde ambtenaar die instaat voor de administratieve ondersteuning. Zij kan zich hierbij laten bijstaan door andere personeelsleden van de dienst cultuur en welzijn.
Artikel 3.
Volgende verenigingen met hun respectievelijke gemandateerde afgevaardigden worden als lid van het dagelijks bestuur van deze adviesraad aangeduid:
Op basis van aantal behaalde stemmen en beslissing bij consensus:
Artikel 4.
Een afschrift van deze beslissing zal aan de Cultuurraad en de cultuurdienst worden bezorgd.
Artikel 1.
Schepen Greet Van Holsbeeck wonende Langestraat 20 te 1790 Affligem, wordt aangeduid als afgevaardigde voor de gemeente Affligem voor het beheerscomité van betrokken Interlokale Vereniging Kunstenacademie, "Kunstas"; en dit voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur (2025-2030).
Lander De Backer wonende Langestraat 271 te 1790 Affligem, aan te duiden als plaatsvervangend afgevaardigde voor de gemeente Affligem voor het beheerscomité van betrokken Interlokale Vereniging Kunstenacademie "Kunstas"; en dit voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur (2025-2030).
Artikel 2.
Afschrift van deze gemeenteraadsbeslissing zal – ter kennisgeving – worden toegestuurd naar het lokaal bestuur Asse, de Kunstenacademie “Kunstas”, Spiegelstraat 3 te 1730 Asse, en de betrokken gemeentelijke afgevaardigden.
Met 16 stemmen voor (Lander De Backer, Walter De Donder, Tim Herzeel, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Herman Steppe, Denise De Paepe, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Dirk Geeraerts, Bart Van Rossem, Maxime Buelens, Jill Rollier, Rani Berlo, Rita Van den Abbeel, Pascal Biesback), 7 stemmen tegen (Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Bert De Roeck, Elke Peeters, Ludwig Stylemans, Jonas Van Vaerenbergh, Thierry Timmermans)
Artikel 1.
Artikel 2.
De reeds gevolmachtigde effectieve afgevaardigde (Maxime Buelens) en plaatsvervangend afgevaardigde (Leen Steenhoudt) - gedurende de huidige legislatuur – is gemandateerd om de statutenwijzigingen op de Buitengewone Algemene Vergadering van Haviland Intercommunale van 10 december 2025 goed te keuren.
Artikel 3.
Het College van Burgemeester en Schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit.
Afschrift van deze beslissing zal aan de Intercommunale Haviland, p/a Brusselsesteenweg 617 te 1731 Asse (Zellik) – t.a.v. mevr. Ann Scheys, Ann.Scheys@Haviland.be worden toegestuurd.
| Jaar | Exploitatietoelage (M) |
| 2026 | € 8.270,00 |
| 2027 | € 9.670,92 |
| 2028 | € 9.759,03 |
| 2029 | € 8.332,10 |
| 2030 | € 8.350,00 |
| 2031 | € 8.390,00 |
| Jaar | Investeringstoelage |
| 2026 | € 45.000,00 |
| 2027 | € 6.100,00 |
| 2028 | € 97.400,00 |
| 2029 | € 44.000,00 |
| 2030 | € 44.000,00 |
| 2031 | € 66.000,00 |
Artikel 1.
De gemeenteraad keurt het meerjarenplan 2026 - 2031 van kerkfabriek Sint-Jan Teralfene goed, mits inachtname van de aanpassingen zoals voorgesteld in de opgemaakte aanpassingsnota. De aanpassingsnota wordt als addendum toegevoegd aan het meerjarenplan van de kerkfabriek.
Artikel 2.
De toelagen voor de periode 2026-2031 voor kerkfabriek Sint-Jan Teralfene worden als volgt aangepast en vastgesteld:
| 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | 2031 | |
| Exploitatietoelage | € 8.270,00 | € 9.670,92 | € 9.759,03 | € 8.332,10 | € 8.350,00 | € 8.390,00 |
| Investeringstoelage | € 26.000,00 | € 0,00 | € 0,00 | € 0,00 | € 0,00 | € 6.000,00 |
Artikel 3.
Afschrift van deze beslissing zal via het digitaal loket aan het Agentschap voor Binnenlands Bestuur van de Vlaamse Overheid worden toegestuurd en per post aan het Aartsbisdom Mechelen-Brussel p/a Wollenmarkt 15 te 2800 Mechelen, evenals het betrokken Kerkbestuur, Driesstraat 5 te 1790 Teralfene, worden toegestuurd.
Artikel 4.
Afschrift van deze beslissing zal eveneens worden bezorgd aan de financiële dienst.
| Jaar | Exploitatietoelage (M) |
| 2026 | € 3.335,85 |
| 2027 | € 5.389,50 |
| 2028 | € 5.995,27 |
| 2029 | € 6.633,83 |
| 2030 | € 7.306,88 |
| 2031 | € 8.016,11 |
| Jaar | Investeringstoelage |
| 2026 | € 0,00 |
| 2027 | € 50.000,00 |
| 2028 | € 0,00 |
| 2029 | € 30.000,00 |
| 2030 | € 30.000,00 |
| 2031 | € 30.000,00 |
Artikel 1.
De gemeenteraad keurt het meerjarenplan 2026 - 2031 van kerkfabriek Sint-Michiel Hekelgem goed, mits inachtname van de aanpassingen zoals voorgesteld in de opgemaakte afsprakennota. De afsprakennota wordt als addendum toegevoegd aan het meerjarenplan van de kerkfabriek.
Artikel 2.
De toelagen voor de periode 2026-2031 voor kerkfabriek Sint-Michiel Hekelgem worden als volgt aangepast en vastgesteld:
| 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | 2031 | |
| Exploitatietoelage | € 3.335,85 | € 5.389,50 | € 5.995,27 | € 6.633,83 | € 7.306,88 | € 8.016,11 |
| Investeringstoelage | € 0,00 | € 0,00 | € 0,00 | € 0,00 | € 0,00 | € 0,00 |
Artikel 3.
Afschrift van deze beslissing zal via het digitaal loket aan het Agentschap voor Binnenlands Bestuur van de Vlaamse Overheid worden toegestuurd en per post aan het Aartsbisdom Mechelen-Brussel p/a Wollenmarkt 15 te 2800 Mechelen, evenals het betrokken Kerkbestuur, Pastorijweg 27 te 1790 Hekelgem, worden toegestuurd.
Artikel 4.
Afschrift van deze beslissing zal eveneens worden bezorgd aan de financiële dienst.
| Jaar | Exploitatietoelage (M) |
| 2026 | € 8.332,39 |
| 2027 | € 8.333,00 |
| 2028 | € 8.332,00 |
| 2029 | € 8.332,00 |
| 2030 | € 8.332,00 |
| 2031 | € 8.332,00 |
| Jaar | Investeringstoelage |
| 2026 | € 0,00 |
| 2027 | € 0,00 |
| 2028 | € 0,00 |
| 2029 | € 0,00 |
| 2030 | € 0,00 |
| 2031 | € 0,00 |
Artikel 1.
De gemeenteraad keurt het meerjarenplan 2026 - 2031 van kerkfabriek OLV-Bezoeking Essene goed.
Artikel 2.
Afschrift van deze beslissing zal via het digitaal loket aan het Agentschap voor Binnenlands Bestuur van de Vlaamse Overheid worden toegestuurd en per post aan het Aartsbisdom Mechelen-Brussel p/a Wollenmarkt 15 te 2800 Mechelen, evenals het betrokken Kerkbestuur, Ternatsestraat 8 te 1790 Essene, worden toegestuurd.
Artikel 3.
Afschrift van deze beslissing zal eveneens worden bezorgd aan de financiële dienst.
Artikel 1.
Het Kerkenbeleidsplan Affligem dat integrerend deel uitmaakt van deze gemeenteraadsbeslissing, wordt samen met de brief van 24 juni 2025 van het Aartsbisdom Mechelen-Brussel houdende instemming met betrokken Kerkenbeleidsplan voor Affligem, goedgekeurd.
Artikel 2.
Afschrift van deze beslissing zal aan het Centraal Kerkbestuur Affligem, evenals aan de drie Kerkfabrieken, worden toegestuurd.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40, §1.
Mededeling Vlaamse Regering 23 mei 2025 Conceptnota Vlaams burgerlijk weerbaarheidsprogramma ‘vrijwilligerskorpsen’.
Besluit Vlaamse Regering 18 juli 2025 tot toekenning van een projectsubsidie aan Rode Kruis-Vlaanderen voor de ondersteuning van de gemeentelijke vrijwilligerskorpsen
Alle raadsleden gaan akkoord om het punt niet ten gronde te behandelen, het agendapunt wordt met goedkeuring van alle raadsleden afgevoerd.
De antwoorden op bovenstaande vragen vind je terug in het zittingsverslag van de gemeenteraad van 16 september 2025.
De antwoorden op bovenstaande vragen vind je terug in het zittingsverslag van de gemeenteraad van 16 september 2025.
De notulen van de vorige zitting van 17 juni 2025 worden goedgekeurd.
Het zittingsverslag van 17 juni 2025 wordt goedgekeurd.
De gemeenteraad neemt kennis van de bovenstaande evenementen in Affligem.
Namens Gemeenteraad,
Frédéric Pipelers
algemeen directeur
Lander De Backer
voorzitter