Terug
Gepubliceerd op 23/12/2022

Besluit  Gemeenteraad

di 20/12/2022 - 21:00

Belasting op de afgifte van administratieve stukken - aanslagjaren 2023 tot en met 2025 - wijziging

Aanwezig: Gerda Van Geite, voorzitter
Walter De Donder, burgemeester
Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Schepenen
Denise De Paepe, bijzonder comité voor de sociale dienst
Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Jill Rollier, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Aster Van Avermaet, Elke Van den Winckel, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Rani Berlo, Dirk Geeraerts, Jo Lamberts, Gemeenteraad
Frédéric Pipelers, algemeen directeur
Aanleiding
  • Aanpassing van de gemeentetaks op het afleveren van rijbewijs- en identiteitsdocumenten.
Feiten, context, motivering
  • De federale overheid legt heel wat onderrichtingen op met betrekking tot het uitreiken van rijbewijzen en identiteitsbewijzen;
  • Notarissen en andere aanvragers vragen regelmatig stedenbouwkundige inlichtingen op;
  • De afgifte van deze administratieve stukken heeft voor de gemeente kosten tot gevolg;
  • Bijgevolg is het aangewezen hiervoor een belasting te heffen;
  • De financiële toestand van de gemeente rechtvaardigt de heffing van rendabele belastingen;
  • De gemeentetaks op het afleveren van identiteitsbewijzen blijkt al meer dan 10 jaar niet meer aangepast en dekt verre van de personeelskosten.
Juridisch kader
  • Decreet lokaal bestuur;
  • Decreet 30 mei 2008; de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, zoals gewijzigd bij decreet van 28 mei 2010 en 17 februari 2012;
  • Omzendbrief KB/ABB 2019/2 van 15 februari 2019; de gemeentefiscaliteit;
  • Gemeenteraadsbeslissing van 3 december 2019; belasting op de afgifte van administratieve stukken - aanslagjaren 2020 tot en met 2025.
Besluit

Artikel 1.

Er wordt voor de aanslagjaren 2023 tot en met 2025 een belasting geheven op de afgifte van administratieve stukken. De belasting valt ten laste van de personen of instellingen aan wie deze stukken door de gemeente op verzoek of ambtshalve worden uitgereikt.

 

Artikel 2.

De bedragen van de belasting worden als volgt bepaald:

 

a) voor het afleveren van de identiteitskaarten en de verblijfskaarten voor vreemdelingen:

 

  • € 25,00 per elektronische identiteitskaart bij een gewone aanvraag;
  • € 125,00 per elektronische identiteitskaart in spoedprocedure gemeente;
  • € 160,00 per elektronische identiteitskaart in spoedprocedure FOD;
  • € 25,00 per elektronische verblijfskaart voor een vreemdeling (tarief 1 en 2);
  • € 125,00 per elektronische verblijfskaart voor een vreemdeling in spoedprocedure gemeente;
 

b) op de identiteitsdocumenten voor kinderen onder de twaalf jaar:

 

  • € 8,00 voor het afleveren van een kids-ID bij een gewone aanvraag;
  • € 110,00 voor het afleveren van een kids-ID in spoedprocedure gemeente;
  • € 135,00 voor het afleveren van een kids-ID in spoedprocedure FOD;
 
c) op de afgifte van paspoorten aan een volwassene:
 
  • € 15,00 gemeentetaks voor de afgifte van een nieuw paspoort volgens de gewone procedure;
  • € 20,00 gemeentetaks voor de afgifte van een nieuw paspoort volgens de spoedprocedure;
  • € 20,00 gemeentetaks voor de afgifte van een nieuw paspoort van 64 bladzijden;
  • de aanmaakkosten, consulaire of anders genoemde rechten en eventuele bijkomende kosten voor dringende of zeer dringende procedures worden vastgesteld door de respectievelijke uitgevende overheidsdienst en komen bovenop deze gemeentebelasting ten laste van degene die het document ontvangt;
 
d) op de afgifte van paspoorten aan een minderjarige tot 18 jaar:
 
  • geen gemeentetaks voor de afgifte van een nieuw paspoort volgens de gewone procedure;
  • € 20,00 gemeentetaks voor de afgifte van een nieuw paspoort volgens de spoedprocedure;
  • de aanmaakkosten, consulaire of anders genoemde rechten en eventuele bijkomende kosten voor dringende of zeer dringende procedures worden vastgesteld door de respectievelijke uitgevende overheidsdienst en komen bovenop deze gemeentebelasting ten laste van degene die het document ontvangt;
 

e) op het verstrekken van stedenbouwkundige inlichtingen aan notarissen en andere aanvragers van vastgoedinformatie:

 

  • € 110,00 per kadastraal artikelnummer;
 

f) op de afgifte van rijbewijzen en voorlopige rijbewijzen in bankkaartmodel en van internationale rijbewijzen:

 

  • gemeentetaks van € 5,00 per (voorlopig/internationaal) rijbewijs;
  • de aanmaakkosten, consulaire of anders genoemde rechten en eventuele bijkomende kosten voor dringende of zeer dringende procedures worden vastgesteld door de respectievelijke uitgevende overheidsdienst en komen bovenop deze gemeentebelasting ten laste van degene die het document ontvangt;
 

g) op een adresaanvraag:

 

  • € 2,50.
 

Artikel 3.

De belasting wordt geheven op het ogenblik van de afgifte van het belastbare stuk. Het bewijs van de betaling van de belasting blijkt uit het kasticket. De aan de belasting onderworpen personen of instellingen die een verzoek tot het bekomen van een of ander stuk indienen, moeten op het ogenblik van hun aanvraag dat bedrag van de belasting in bewaring geven indien dit document niet onmiddellijk bij de aanvraag kan afgegeven worden.

 

Bij verzending of verzoek tot verzending van de stukken zullen alle verzendingskosten teruggevorderd worden, zelf als de afgifte kosteloos is.

 

Artikel 4.

Deze beslissing wordt op de gemeentelijke website bekendgemaakt.

 

Artikel 5.

Afschrift van deze beslissing wordt via het digitaal loket aan de heer provinciegouverneur toegestuurd.