De gemeenteraad neemt kennis van de brief van de gouverneur van 10 november 2022 betreffende het uitblijven van een antwoord op verzoekschrift.
Met 16 stemmen voor (Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Jill Rollier, Aster Van Avermaet, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Rani Berlo, Dirk Geeraerts), 7 onthoudingen (Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Elke Van den Winckel, Jo Lamberts)
Artikel 1.
Het gedeelte van de meerjarenplanaanpassing 3 - 2020-2025 dat betrekking heeft op de gemeente wordt vastgesteld.
Artikel 2.
Het gedeelte van de meerjarenplanaanpassing 3 – 2020-2025 dat betrekking heeft op het OCMW, wordt goedgekeurd.
Artikel 3.
Het geheel van de meerjarenplanaanpassing 3 – 2020-2025 (zie afzonderlijke documenten als bijlage) wordt aangenomen.
Artikel 4.
De kredieten van het OCMW voor het boekjaar 2022 worden als volgt gewijzigd en die van boekjaar 2023 worden als volgt vastgesteld:
2022 oorspronkelijke MJPW | 2022 nieuwe MJPW | 2023 nieuwe MJPW | ||||
Uitgaven | Ontvangsten | Uitgaven | Ontvangsten | Uitgaven | Ontvangsten | |
Exploitatie | € 2.196.450 | € 1.009.154 | € 2.398.437 | € 1.121.633 | € 2.591.865 | € 1.178.187 |
Investeringen | € 65.000 | € 0 | € 65.000,00 | € 17.500 | € 5.000 | € 15.000 |
Artikel 5.
De kredieten van de gemeente voor het boekjaar 2022 worden als volgt gewijzigd en die van het boekjaar 2023 worden als volgt vastgesteld:
2022 oorspronkelijke MJPW | 2022 nieuwe MJPW | 2023 nieuwe MJPW | ||||
Uitgaven | Ontvangsten | Uitgaven | Ontvangsten | Uitgaven | Ontvangsten | |
Exploitatie | € 11.426.671 | € 14.339.955 | € 13.034.027 | € 15.025.139 | € 12.657.566 | € 16.541.212 |
Investeringen | € 4.933.043 | € 511.209 | € 4.925.020 | € 111.507 | € 8.540.358 | € 2.152.860 |
Financiering | € 966.560 | € 2.672.183 | € 1.086.560 | € 4.871.783 | € 968.970 | € 4.571.783 |
Leningen en leasings | € 966.560 | € 2.647.461 | € 996.560 | € 4.847.461 | € 968.970 | € 4.547.461 |
Toegestane leningen en betalingsuitstel | € 0 | € 24.722 | € 120.000 | € 24.322 | € 0 | € 24.322 |
Artikel 6.
Aan de Vlaamse Overheid zal digitaal over de meerjarenplanaanpassing 3 – 2020-2025 worden gerapporteerd, conform de daartoe vastgestelde bepalingen.
Artikel 1.
De gemeente treedt toe tot de opdrachtencentrale van de stad Brugge voor de opdracht 'ICT Aankoopcentrale - stad Brugge en andere entiteiten'. De gemeente is niet verplicht tot afname van diensten.
Artikel 2.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit.
Artikel 3.
Afschrift van deze beslissing wordt toegestuurd aan de stad Brugge en bezorgd aan de IT-dienst en de financiële dienst.
De looptijd van het raamcontract bedraagt 48 maanden met ingang op 17 maart 2022 voor perceel 1, 18 juli 2022 voor perceel 2 en 10 juni 2022 voor perceel 3.
Artikel 1.
De gemeente treedt toe tot de raamovereenkomst voor de aankoop van ICT-producten, audiovisueel- en netwerkmateriaal van VERA. De gemeente is niet verplicht tot afname van diensten.
Artikel 2.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit. Eventuele aankopen kaderend in dit raamcontract zullen worden uitgevoerd via de bestelprocedure uitgewerkt door VERA.
Artikel 3.
Afschrift van deze beslissing wordt toegestuurd aan VERA en bezorgd aan de IT-dienst en de financiële dienst.
De looptijd van het raamcontract bedraagt 4 jaar, verlengbaar met 2 x 1 jaar.
De opdrachtencentrale houdt geen exclusiviteit in. Intekenen op meerdere raamcontracten/opdrachtencentrales geeft het bestuur de mogelijkheid de aankoopvoorwaarden nog met mekaar te vergelijken.
Artikel 1.
De gemeenteraad keurt de deelname aan de raamovereenkomst voor levering, installatie, systeemintegratie en onderhoud van server- en storage infrastructuur van de provincie Vlaams-Brabant goed, waarbij de provincie Vlaams-Brabant optreedt als aankoopcentrale.
Artikel 2.
Het betreft een principiële goedkeuring. De gemeente is niet verplicht tot afname van diensten.
Artikel 3.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit.
Artikel 4.
Afschrift van deze beslissing wordt toegestuurd aan de provincie Vlaams-Brabant en bezorgd aan de IT-dienst en de financiële dienst.
Artikel 1.
Er wordt voor de aanslagjaren 2023 tot en met 2025 een retributie met betrekking tot werken aan nutsvoorzieningen op het gemeentelijk openbaar domein vastgesteld.
Artikel 2.
De retributie wordt aan de eigenaar van elke nutsvoorziening aangerekend op de gemeentelijke dienstverlening en het gebruik van het gemeentelijk openbaar domein naar aanleiding van werken aan permanente nutsvoorzieningen op het gemeentelijk openbaar domein, in uitvoering en met toepassing van de Code voor Infrastructuur - en Nutswerken langs gemeentewegen.
Permanente nutsvoorzieningen omvatten:
Artikel 3.
Artikel 4.
Deze retributie sluit elke andere heffing, semi-heffing, of waarborgstelling in het kader van werken aan permanente nutsvoorzieningen door de gemeente uit zowel in hoofde van de distributiebeheerder als van haar werkmaatschappij en ongeacht of voorgenoemden deze werken uitvoeren in eigen naam, dan wel laten uitvoeren door derden in naam en voor rekening van de distributiebeheerder of de werkmaatschappij.
Artikel 5.
De retributie naar aanleiding van sleufwerken is verschuldigd per dag en per meter openliggende sleuflengte voor alle sleufwerken. Zij bedraagt per meter sleuflengte voor werken in:
Op deze basisbedragen wordt een indexatie toegepast, naar analogie met de door de VREG goedgekeurde niet-periodieke tarieven, zoals jaarlijks gepubliceerd in augustus. Indexatie gebeurt aan het begin van een nieuwe cyclus van 3 jaar.
Een begonnen dag geldt voor een volledige dag.
Artikel 6.
Voor de hinder veroorzaakt door de dringende werken, aansluitingswerken, herstellingen en kleine onderhoudswerken met een sleufoppervlakte van maximum 3m², wordt per kalenderjaar een retributie geheven van € 1,00 per op het grondgebied van de gemeente aanwezig aansluitingspunt.
Ter compensatie van diverse heffingen en belastingen in hoofde van zowel de distributiebeheerder als zijn werkmaatschappij wordt een retributie voorzien van € 0,50 per aanwezig aansluitingspunt op het grondgebied van de gemeente.
Op deze basisbedragen wordt een indexatie toegepast, naar analogie met de door de VREG goedgekeurde niet-periodieke tarieven, zoals jaarlijks gepubliceerd in augustus.
Artikel 7.
Deze retributie is verschuldigd vóór het einde van ieder jaar. In dit kader doet iedere nutsmaatschappij vóór 15 december van ieder jaar opgave van het aantal aansluitingspunten op het grondgebied van de gemeente.
Artikel 8.
De retributie dient te worden betaald binnen de 30 kalenderdagen na toezending van de facturen. Bij niet-betaling zijn de bepalingen uit de gemeenteraadsbeslissing van 3 december 2019 houdende vaststelling van het retributiereglement voor de innings- en aanmaningskosten van openstaande niet-fiscale schuldvorderingen van toepassing.
Artikel 9.
Deze beslissing wordt op de gemeentelijke website bekendgemaakt.
Artikel 10.
Afschrift van de beslissing wordt via het digitaal loket aan de heer provinciegouverneur toegestuurd.
Artikel 1.
Er wordt ten behoeve van de gemeente voor aanslagjaar 2023 een belasting op de grafconcessies gevestigd.
Artikel 2.
Voor de personen die voldoen aan één van de criteria van artikel 10 bis van het gemeentelijk reglement op de begraafplaatsen, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 20 april 2010, bedraagt het tarief van de concessie:
a) op 25 jaar:
€ 250,00 per kist of urne in volle grond;
€ 125,00 per kist of urne voor een kind tot 7 jaar;
€ 250,00 per nis in het columbarium;
€ 250,00 per urne op het urnenveld.
b) op 50 jaar:
€ 500,00 per kist of urne in een grafkelder;
€ 250,00 per kist of urne voor een kind tot 7 jaar;
€ 500,00 per nis in het columbarium;
€ 500,00 per urne op het urnenveld.
Voor de personen die niet voldoen aan één van de criteria van artikel 10 bis van het gemeentelijk reglement op de begraafplaatsen, bedraagt het tarief het dubbele van de vastgestelde bedragen.
Artikel 3.
De belasting voor de hernieuwing met bijzetting wordt proportioneel berekend op het aantal jaren dat de vervaldatum van de vorige concessie overschrijdt.
Artikel 4.
De belasting is verschuldigd door de persoon die de concessie heeft aangevraagd.
Artikel 5.
De betaling gebeurt contant tegen afgifte van een kasticket en een ontvangstbewijs of door overschrijving op de gemeenterekening na voorlegging van een factuur.
Bij gebrek aan contante betaling, wordt de belasting van ambtswege ingekohierd.
Artikel 6.
Deze beslissing wordt op de gemeentelijke website bekendgemaakt.
Artikel 7.
Afschrift van deze beslissing wordt via het digitaal loket aan de heer provinciegouverneur toegestuurd.
Artikel 1.
Er wordt voor de aanslagjaren 2023 tot en met 2025 een belasting geheven op de afgifte van administratieve stukken. De belasting valt ten laste van de personen of instellingen aan wie deze stukken door de gemeente op verzoek of ambtshalve worden uitgereikt.
Artikel 2.
De bedragen van de belasting worden als volgt bepaald:
a) voor het afleveren van de identiteitskaarten en de verblijfskaarten voor vreemdelingen:
b) op de identiteitsdocumenten voor kinderen onder de twaalf jaar:
e) op het verstrekken van stedenbouwkundige inlichtingen aan notarissen en andere aanvragers van vastgoedinformatie:
f) op de afgifte van rijbewijzen en voorlopige rijbewijzen in bankkaartmodel en van internationale rijbewijzen:
g) op een adresaanvraag:
Artikel 3.
De belasting wordt geheven op het ogenblik van de afgifte van het belastbare stuk. Het bewijs van de betaling van de belasting blijkt uit het kasticket. De aan de belasting onderworpen personen of instellingen die een verzoek tot het bekomen van een of ander stuk indienen, moeten op het ogenblik van hun aanvraag dat bedrag van de belasting in bewaring geven indien dit document niet onmiddellijk bij de aanvraag kan afgegeven worden.
Bij verzending of verzoek tot verzending van de stukken zullen alle verzendingskosten teruggevorderd worden, zelf als de afgifte kosteloos is.
Artikel 4.
Deze beslissing wordt op de gemeentelijke website bekendgemaakt.
Artikel 5.
Afschrift van deze beslissing wordt via het digitaal loket aan de heer provinciegouverneur toegestuurd.
Artikel 1.
De gemeente treedt met ingang van heden toe tot TMVS, volgens de modaliteiten vastgelegd in de statuten van TMVS en volgens het toetredingsdossier dat als bijlage aan onderhavig besluit wordt toegevoegd.
Artikel 2.
De gemeenteraad draagt schepen Hans Cornand voor als lid voor de Algemene vergadering van TMVS.
Artikel 3.
Afschrift van deze beslissing wordt toegestuurd aan TMVS en voor de administratieve diensten beschikbaar gesteld via de toepassing Notulenbeheer.
Artikel 1.
De gemeenteraad stemt in met het attest, opgemaakt door Notaris Meester Koen De Puydt inzake de kosteloze overname van volgend perceel grond: gelegen in het Guchtveld gekend als kadaster sectie A, nummer 1047/V/P0000, oppervlakte van dertien centiare (13ca).
Artikel 2.
De gemeenteraad keurt de opname door het lokaal bestuur Affligem verworven perceel in het openbaar domein van Affligem goed.
Artikel 3.
Mevrouw Gerda Van Geite, voorzitter gemeenteraad, en de heer Frédéric Pipelers, algemeen directeur, worden belast met de ondertekening van de akte.
Artikel 4.
Afschrift van de beslissing zal worden toegestuurd naar Notariskantoor De Puydt - Verlinde.
Artikel 1.
De gratis grondafstand, om reden van openbaar nut, van de wegenis van verkaveling De Kavee, gekadastreerd 1e afdeling, sectie D, percelen 527Y, 525T2, 525X2, 525E2en 527R, wordt goedgekeurd.
Artikel 2.
Aan notaris De Schepper wordt opdracht gegeven om de notariële akte op te stellen.
Artikel 3.
De gemeenteraad keurt de opname door het lokaal bestuur Affligem van de te verwerven percelen in het openbaar domein van Affligem goed.
Artikel 4.
Gerda Van Geite, voorzitter gemeenteraad, en Frédéric Pipelers, algemeen directeur, worden belast met de ondertekening van de akten.
Artikel 1.
De gemeenteraad gaat akkoord met de verklaring tot het stellen van een gratis grondafstand met een oppervlakte van 19 ca aan de gemeente, zoals voorzien op het PV van opmeting opgemaakt door landmeter Kurt De Troyer op 24 november 2021 , in het kader van een gratis grondafstand n.a.v. splitsing goedgekeurd op CBS van 1 februari 2022, Langeweg te 1790 Affligem met als kadastrale omschrijving afdeling 3-Teralfene / sectie A nr. 697V, ingediend door Notaris De Ruyver wonende Stationsstraat 323 te 1770 Liedekerke.
Artikel 2.
De dienst Openbare Werken, namens het college van burgemeester en schepenen, te gelasten met de uitvoering van dit besluit overeenkomstig artikel 18 en 19 van het decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019, en behoudens administratief beroep, met de realisatie van de gewijzigde gemeenteweg, overeenkomstig artikel 26, 27, 28 en 29 van het aangehaalde decreet.
Artikel 1 - Definities.
Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder:
1° vastgoedinformatie: gebouw-, grond- of omgevingsgebonden gegevens inzake een onroerend goed, inclusief informatie met betrekking tot het juridische, administratieve of fysieke statuut van dit onroerend goed;
2° lokale gegevensbron: vastgoedinformatie die een gemeente of de rechtspersonen die ervan afhangen, beheert;
3° centrale gegevensbron: vastgoedinformatie die een Vlaamse instantie of een externe overheid beheert;
4° Vastgoedinformatieplatform of VIP: elektronisch informatiesysteem voor de ontsluiting, samenvoeging en veilige gegevensdeling van vastgoedinformatie tussen aanleverende entiteiten en aanvragers;
5° vastgoeddossier: de combinatie van verschillende datasets, samengesteld uit vastgoedinformatie met betrekking tot een perceel, of een onderdeel, die op aanvraag wordt ontsloten door de aanleverende entiteit, door Digitaal Vlaanderen wordt samengevoegd en door de lokale overheid ter beschikking wordt gesteld aan de aanvrager;
6° externe overheid: overheidsinstanties, vermeld in artikel I.3, 8° van het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
7° Vlaamse instantie: elk van de volgende overheidsinstanties:
8° aanvrager: de notaris of vastgoedmakelaar die in het kader van zijn beroepsactiviteiten of taken van algemeen belang die bij of krachtens een supranationale of wetskrachtige norm bepaalde vastgoedinformatie nodig heeft en daartoe een aanvraag via het VIP doet;
9° algemene verordening gegevensbescherming: Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG;
10° persoonsgegevens: de gegevens, vermeld in artikel 4, 1), van de algemene verordening gegevensbescherming;
11° verwerking: een verwerking als vermeld in artikel 4, 2), van de algemene verordening gegevensbescherming;
12° verwerkingsverantwoordelijke: een verwerkingsverantwoordelijke als vermeld in artikel 4, 7), van de algemene verordening gegevensbescherming;
13° betrokkene: een betrokkene als vermeld in artikel 4, 1), van de algemene verordening gegevensbescherming.
Artikel 2 - Algemeen.
Het lokaal bestuur Affligem verzamelt de opgevraagde vastgoedinformatie uit lokale gegevensbronnen. Het lokaal bestuur Affligem doet een beroep op het VIP om vastgoedinformatie uit centrale gegevensbronnen op te halen en samen te voegen met het vastgoeddossier. Het lokaal bestuur Affligem stelt het vastgoeddossier via het Vastgoedinformatieplatform aan de aanvrager ter beschikking.
In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van het vastgoeddossier, verwerkt de gemeente die gegevens met als doeleinde om aanvragers samengevoegde vastgoedinformatie uit centrale en lokale gegevensbronnen ter beschikking te stellen in het kader van hun beroepsactiviteiten of in het kader van taken van algemeen belang die bij of krachtens een supranationale of wetskrachtige norm zijn bepaald.
Met ingang van 01/01/2023 wordt ten voordele van het lokaal bestuur Affligem een belasting geheven op aanvragen, gedaan via het Vastgoedinformatieplatform, tot het verkrijgen van het vastgoeddossier. Het tarief wordt bepaald in het gemeentelijk belastingreglement op de afgifte van administratieve stukken.
Een aanvrager dient slechts éénmaal het vastgelegde tarief voor een aanvraag te betalen per groep van 5 kadastrale percelen op voorwaarde dat:
De aflevertermijn voor het vastgoeddossier bedraagt maximum 30 dagen.
Artikel 3 - Verschuldigde.
De belasting is verschuldigd door de aanvrager.
Artikel 4 - Verwerking van persoonsgegevens.
§1. In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van het vastgoeddossier, treedt Het lokaal bestuur Affligem voor de doeleinden omschreven in artikel 2 op als verwerkingsverantwoordelijke.
§2. De gemeente verwerkt voor de doeleinden omschreven in artikel 2 persoonsgegevens met betrekking tot de volgende categorieën van betrokkenen:
§3. De gemeente verwerkt voor de doeleinden omschreven in artikel 2 volgende categorieën van persoonsgegevens:
§4. Het lokaal bestuur Affligem bewaart de persoonsgegevens die het verwerkt, niet langer dan noodzakelijk is om de doeleinden, vermeld in artikel 2, te bereiken en conform artikel III.87, §1 van het Bestuursdecreet van 7 december 2018, of tot de betrokkene vraagt om de persoonsgegevens die het lokaal bestuur Affligem verwerkt, te verwijderen, conform de voorwaarden, vermeld in de algemene verordening gegevensbescherming. De archiveringstermijn van de persoonsgegevens bij het lokaal bestuur Affligem bedraagt 3 jaar overeenkomstig de bepalingen van de Selectielijst voor Vlaamse gemeentearchieven.
§5. Het lokaal bestuur Affligem doet een beroep op agentschap Digitaal Vlaanderen voor de doeleinden omschreven in artikel 2. Agentschap Digitaal Vlaanderen treedt in dit kader op als verwerker van het lokaal bestuur Affligem, die de verwerkingsverantwoordelijke is. De modaliteiten van de verwerking zijn geregeld in de verwerkingsovereenkomst die te vinden is in Bijlage 1.
Artikel 5 – Ondertekening.
De vastgoeddossiers die Het lokaal bestuur Affligem via het Vastgoedinformatieplatform ter beschikking stelt, worden niet ondertekend aangezien het vastgoeddossier een louter informatief document betreft dat geen beleidsmatige stellingname inhoudt en niet kwalificeert als stuk of briefwisseling in de zin van artikel 279 van het Decreet lokaal bestuur.
Artikel 6 - Bekendmaking.
Dit reglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 en 287 van het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
Artikel 1.
De gemeenteraad keurt het algemeen politiereglement goed zoals toegevoegd in bijlage.
Met 7 stemmen voor (Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Elke Van den Winckel, Jeroen Roelandt, Jo Lamberts), 14 stemmen tegen (Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Jill Rollier, Aster Van Avermaet, Bart De Maeseneir, Rani Berlo), 2 onthoudingen (Jonas Van Vaerenbergh, Dirk Geeraerts)
Dit punt werd verworpen.
Met 6 stemmen voor (Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Elke Van den Winckel, Jo Lamberts), 16 stemmen tegen (Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Jill Rollier, Aster Van Avermaet, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Rani Berlo, Dirk Geeraerts), 1 onthouding (Jonas Van Vaerenbergh)
Dit punt werd verworpen.
Met 5 stemmen voor (Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Jo Lamberts), 16 stemmen tegen (Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Jill Rollier, Aster Van Avermaet, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Rani Berlo, Dirk Geeraerts), 2 onthoudingen (Jonas Van Vaerenbergh, Elke Van den Winckel)
Dit punt werd verworpen.
1. Naar aanleiding van onze vraag rond snelheidscontroles op de gemeenteraad van november 2022 werd duidelijk dat er een structureel personeelstekort heerst bij de lokale politiezone TARL.
2. Wat is de reden geweest om het finaal voorstel voor het circulatieplan, geagendeerd op het CBS van 15/11/2022 af te voeren?
De antwoorden op bovenstaande vragen vind je terug in het zittingsverslag van de gemeenteraad van 20 december 2022.
De antwoorden op bovenstaande vragen vind je terug in het zittingsverslag van de gemeenteraad van 20 december 2022.
De notulen van de vorige zitting van 15 november 2022 worden goedgekeurd.
Het zittingsverslag van 15 november 2022 wordt goedgekeurd.
Namens Gemeenteraad,
Frédéric Pipelers
algemeen directeur
Gerda Van Geite
voorzitter