Terug
Gepubliceerd op 18/01/2023

Notulen  Gemeenteraad

di 20/12/2022 - 21:00 Raadzaal
Aanwezig: Gerda Van Geite, voorzitter
Walter De Donder, burgemeester
Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Schepenen
Denise De Paepe, bijzonder comité voor de sociale dienst
Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Jill Rollier, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Aster Van Avermaet, Elke Van den Winckel, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Rani Berlo, Dirk Geeraerts, Jo Lamberts, Gemeenteraad
Frédéric Pipelers, algemeen directeur
  • Algemeen directeur

    • Kennisname brief gouverneur van 10 november 2022 betreffende het uitblijven antwoord op verzoekschrift.

      Aanleiding
      • Kennisname brief gouverneur van 10 november 2022 betreffende het uitblijven van een antwoord op verzoekschrift.
      Feiten, context, motivering
      • De klager schreef een brief gericht aan het gemeentebestuur op 19 juni 2022 met een verzoek tot het opleggen van een last tot herstel, zoals vermeld in artikel 40, tweede lid van het gemeentewegendecreet.
      • De gouverneur wijst in zijn schrijven dd. 10 november 2022 op de verplichting opgenomen in artikel 42 van het gemeentewegendecreet en vraagt deze bepaling in de toekomst correct na te leven. 
      • De gouverneur vraagt tevens de klager op de hoogte te houden van de verdere stappen in het dossier.
      Besluit

      De gemeenteraad neemt kennis van de brief van de gouverneur van 10 november 2022 betreffende het uitblijven van een antwoord op verzoekschrift.

  • Financiele dienst

    • Meerjarenplanaanpassing 3 - 2020-2025

      Aanleiding
      • Het meerjarenplan dient elk jaar geactualiseerd te worden om de opgenomen cijfers zoveel mogelijk te richten op de huidige situatie.
      • Het is de bevoegdheid van de gemeenteraad om het gedeelte van de meerjarenplanaanpassing dat betrekking heeft op de gemeente vast te stellen en het gedeelte van de meerjarenplanaanpassing dat betrekking heeft op het OCMW goed te keuren.
      Feiten, context, motivering
      • Het ontwerp van de strategische nota, de financiële nota, de toelichting en de documentatie van de meerjarenplanaanpassing 3 2020-2025 is als bijlage toegevoegd;
      • Op 8 en 22 november werden voorbesprekingen gehouden met de leden van het college van burgemeester en schepenen, het managementteam en de diensthoofden;
      • Het college van burgemeester en schepenen heeft zich in zitting van 29 november 2022 akkoord verklaard met dit ontwerp;
      • Het managementteam heeft zich in zitting van 1 december 2022 akkoord verklaard met dit ontwerp;
      • Het ontwerp werd toegelicht in vergadering van de commissie financiën van 12 december 2022;
      Juridisch kader
      • Decreet lokaal bestuur, titel 4;
      • Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus;
      • Ministerieel besluit van 26 juni 2018 over de beleids- en beheerscyclus;
      • Omzendbrief KB/ABB 2019/4 over de strategische meerjarenplannen 2020-2025 lokale en provinciale besturen;
      • Omzendbrief KBBJ/ABB/2020/3 over de aanpassing van de meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus;
      • Gemeenteraadsbeslissing en beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 3 december 2019 houdende vaststelling van het meerjarenplan 2020-2025;
      • Gemeenteraadsbeslissing en beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 15 december 2020 houdende vaststelling van de meerjarenplanaanpassing 1 2020-2025;
      • Gemeenteraadsbeslissing en beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 7 december 2021 houdende vaststelling van de meerjarenplanaanpassing 2 2020-2025;
      • Beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 20 december 2022 houdende vaststelling van het gedeelte van de meerjarenplanwijziging 3 2020-2025 dat betrekking heeft op het OCMW;
      Publieke stemming
      Aanwezig: Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Jill Rollier, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Aster Van Avermaet, Elke Van den Winckel, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Rani Berlo, Dirk Geeraerts, Jo Lamberts, Frédéric Pipelers
      Voorstanders: Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Jill Rollier, Aster Van Avermaet, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Rani Berlo, Dirk Geeraerts
      Onthouders: Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Elke Van den Winckel, Jo Lamberts
      Resultaat: Met 16 stemmen voor, 7 onthoudingen
      Besluit

      Met 16 stemmen voor (Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Jill Rollier, Aster Van Avermaet, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Rani Berlo, Dirk Geeraerts), 7 onthoudingen (Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Elke Van den Winckel, Jo Lamberts)

      Artikel 1.
      Het gedeelte van de meerjarenplanaanpassing 3 - 2020-2025 dat betrekking heeft op de gemeente wordt vastgesteld.

       

      Artikel 2.

      Het gedeelte van de meerjarenplanaanpassing 3 – 2020-2025 dat betrekking heeft op het OCMW, wordt goedgekeurd.


      Artikel 3.

      Het geheel van de meerjarenplanaanpassing 3 – 2020-2025 (zie afzonderlijke documenten als bijlage) wordt aangenomen.

       

      Artikel 4.

      De kredieten van het OCMW voor het boekjaar 2022 worden als volgt gewijzigd en die van boekjaar 2023 worden als volgt vastgesteld:

        2022 oorspronkelijke MJPW 2022 nieuwe MJPW 2023 nieuwe MJPW
        Uitgaven Ontvangsten Uitgaven Ontvangsten Uitgaven Ontvangsten
      Exploitatie € 2.196.450 € 1.009.154 € 2.398.437 € 1.121.633 € 2.591.865 € 1.178.187
      Investeringen € 65.000 € 0 € 65.000,00 € 17.500 € 5.000 € 15.000

       

      Artikel 5.

      De kredieten van de gemeente voor het boekjaar 2022 worden als volgt gewijzigd en die van het boekjaar 2023 worden als volgt vastgesteld:

        2022 oorspronkelijke MJPW 2022 nieuwe MJPW 2023 nieuwe MJPW
        Uitgaven Ontvangsten Uitgaven Ontvangsten Uitgaven Ontvangsten
      Exploitatie € 11.426.671 € 14.339.955 € 13.034.027 € 15.025.139 € 12.657.566 € 16.541.212
      Investeringen € 4.933.043 € 511.209 € 4.925.020 € 111.507 € 8.540.358 € 2.152.860
      Financiering € 966.560 € 2.672.183 € 1.086.560 € 4.871.783 € 968.970 € 4.571.783
      Leningen en leasings € 966.560 € 2.647.461 € 996.560 € 4.847.461 € 968.970 € 4.547.461
      Toegestane leningen en betalingsuitstel € 0 € 24.722 € 120.000 € 24.322 € 0 € 24.322


      Artikel 6.

      Aan de Vlaamse Overheid zal digitaal over de meerjarenplanaanpassing 3 – 2020-2025 worden gerapporteerd, conform de daartoe vastgestelde bepalingen.

    • Deelname aan de ICT-opdrachtencentrale van de stad Brugge - goedkeuring.

      Aanleiding
      • De stad Brugge treedt op als opdrachtencentrale voor de aankoop van ICT-producten en diensten en biedt andere overheden de mogelijkheid hierop beroep te doen.
      • Om van de raamovereenkomst gebruik te kunnen maken, moet het bestuur toetreden tot deze opdrachtencentrale.
      Feiten, context, motivering
      • Het vorige raamcontract van de stad Brugge had een gemiddelde omzet van meer dan € 20.000.000,00 op jaarbasis. Door het grote succes vinden steeds meer gemeenten, steden, OCMW's, ziekenhuizen, politie- en brandweerzones, Vlaamse en Federale entiteiten, alsook een aantal organisaties in het Brusselse en Waalse Gewest de weg naar het raamcontract.
      • Dankzij de samenwerking kunnen zeer competitieve prijzen afgedwongen worden bij de huidige leveranciers.
      • De gemeente kan van de mogelijkheid tot afname van de raamovereenkomst via de opdrachtencentrale gebruik maken, waardoor zij krachtens artikel 47 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten is vrijgesteld van de verplichting om zelf een volledige aankoopprocedure te organiseren.
      • De gemeente is niet verplicht tot afname van diensten.
      • De verschillende percelen werden door de stad Brugge als volgt toegewezen:
        • perceel 1 (hardware): RealDolmen;
        • perceel 2 (software): RealDolmen;
        • perceel 3 (consultancy systeemondersteuning infrastructuur): RealDolmen
        • perceel 4 (software ondersteuning): Cronos
        • perceel 5 (switching): Nextel
        • perceel 6 (security): RealDolmen
        • perceel 7 (glasvezel): Fabricom
        • perceel 8 (servers en storage): RealDolmen
        • perceel 9 (GIS): GIM
        • perceel 10 (draadloze netwerken): Bryggia
        • perceel 11 (audiovisuele oplossingen): RealDolmen
        • perceel 12 (multifunctionals en printers): Ricoh
      • De gemeente Affligem moet zelf geen gunningsprocedure voeren, wat een administratieve vereenvoudiging betekent.
      • De stad Brugge beschikt over knowhow en technische expertise om ICT-aanbestedingen in goede banen te leiden.
      • De ICT-producten van de opdrachtencentrale voldoen aan de behoefte van het bestuur.
      • Als gemeente is het onmogelijk om dezelfde prijzen te bedingen als deze in de opdrachtencentrale.
      • Elk perceel in het contract heeft een looptijd van 3 jaar, driemaal verlengbaar met één jaar.
      • De opdrachtencentrale houdt geen exclusiviteit in. Intekenen op meerdere raamcontracten/opdrachtencentrales geeft het bestuur de mogelijkheid de aankoopvoorwaarden nog met mekaar te vergelijken.
      Juridisch kader
      • Decreelt Lokaal bestuur;
      • Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen;
      • Bestuursdecreet van 7 december 2018;
      • Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies;
      • Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten;
      • Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten;
      • Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren;
      • Gemeenteraadsbeslissingen van de stad Brugge van 24 april 2016 en 26 juni 2018 waarbij goedkeuring wordt verleend voor respectievelijk de gunningswijze en het technisch bestek van dit raamcontract;
      • Collegebeslissingen van de stad Brugge van 19 november 2018, 10 december 2018, 18 december 2018,  11 februari 2019 en 18 februari 2019 houdende gunning van de verschillende percelen
      Financieel kader
      • De kredieten voor aankoop van ICT-materiaal zijn voorzien in het meerjarenplan.
      Besluit

      Artikel 1.

      De gemeente treedt toe tot de opdrachtencentrale van de stad Brugge voor de opdracht 'ICT Aankoopcentrale - stad Brugge en andere entiteiten'. De gemeente is niet verplicht tot afname van diensten. 

       

      Artikel 2.

      Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit.

       

      Artikel 3.

      Afschrift van deze beslissing wordt toegestuurd aan de stad Brugge en bezorgd aan de IT-dienst en de financiële dienst.

    • Deelname aan de ICT-opdrachtencentrale van VERA autonoom provinciebedrijf - goedkeuring.

      Aanleiding
      • VERA treedt op als aankoopcentrale voor de aankoop van ICT-producten, audiovisueel- en netwerkmateriaal en biedt andere overheden de mogelijkheid hierop beroep te doen.
      • Om van de raamovereenkomst gebruik te kunnen maken, moet het bestuur toetreden tot deze raamovereenkomst.
      Feiten, context, motivering
      • De opdracht betreft een raamovereenkomst voor aankoop van ICT-, audiovisueel en netwerkmateriaal, waarvan het bestek werd gepubliceerd op 18 mei 2021.
      • Doordat andere lokale besturen intekenen op deze raamovereenkomst, kunnen schaalvoordelen en bijgevolg zeer competitieve prijzen afgedwongen worden bij de leveranciers.
      • De gemeente kan van de mogelijkheid tot afname van de raamovereenkomst via de opdrachtencentrale gebruik maken, waardoor zij krachtens artikel 47 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten is vrijgesteld van de verplichting om zelf een volledige aankoopprocedure te organiseren.
      • De gemeente is niet verplicht tot afname van diensten.
      • De verschillende percelen werden door VERA, na analyse met een vertegenwoordiging van 10 afgevaardigden van de lokale besturen, als volgt toegewezen:
        • perceel 1 (ICT-materiaal): Centralpoint België;;
        • perceel 2 (audiovisueel materiaal en diensten): IT1;
        • perceel 3 (netwerkmateriaal en diensten): Simac
      • De gemeente Affligem moet zelf geen gunningsprocedure voeren, wat een administratieve vereenvoudiging betekent.
      • VERA beschikt over knowhow en technische expertise om ICT-aanbestedingen in goede banen te leiden.
      • De ICT-producten van de raamovereenkomst voldoen aan de behoefte van het bestuur.
      • De looptijd van het raamcontract  bedraagt 48 maanden met ingang op 17 maart 2022 voor perceel 1, 18 juli 2022 voor perceel 2 en 10 juni 2022 voor perceel 3.

      • De opdrachtencentrale houdt geen exclusiviteit in. Intekenen op meerdere raamcontracten/opdrachtencentrales geeft het bestuur de mogelijkheid de aankoopvoorwaarden nog met mekaar te vergelijken.
      Juridisch kader
      • Decreelt Lokaal bestuur;
      • Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen;
      • Bestuursdecreet van 7 december 2018;
      • Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies;
      • Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten;
      • Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten;
      • Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren;
      Financieel kader
      • De kredieten voor aankoop van ICT-materiaal zijn voorzien in het meerjarenplan.
      Besluit

      Artikel 1.

      De gemeente treedt toe tot de raamovereenkomst voor de aankoop van ICT-producten, audiovisueel- en netwerkmateriaal van VERA. De gemeente is niet verplicht tot afname van diensten. 

       

      Artikel 2.

      Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit. Eventuele aankopen kaderend in dit raamcontract zullen worden uitgevoerd via de bestelprocedure uitgewerkt door VERA.

       

      Artikel 3.

      Afschrift van deze beslissing wordt toegestuurd aan VERA en bezorgd aan de IT-dienst en de financiële dienst.

    • Deelname aan de ICT-opdrachtencentrale van provincie Vlaams-Brabant - goedkeuring.

      Aanleiding
      • De provincie Vlaams-Brabant treedt op als aankoopcentrale voor de levering, installatie, systeemintegratie en onderhoud van server- en storage infrastructuur en biedt andere overheden de mogelijkheid hierop beroep te doen.
      • Om van de raamovereenkomst gebruik te kunnen maken, moet het bestuur toetreden tot deze raamovereenkomst.
      Feiten, context, motivering
      • De opdracht betreft een raamovereenkomst voor de levering, installatie, systeemintegratie en onderhoud van server- en storage infrastructuur.
      • Doordat meerdere lokale besturen intekenen op deze raamovereenkomst, kunnen schaalvoordelen en bijgevolg zeer competitieve prijzen afgedwongen worden bij de leveranciers.
      • De gemeente kan van de mogelijkheid tot afname van de raamovereenkomst via de opdrachtencentrale gebruik maken, waardoor zij krachtens artikel 47 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten is vrijgesteld van de verplichting om zelf een volledige aankoopprocedure te organiseren.
      • De gemeente is niet verplicht tot afname van diensten.
      • De overheidsopdracht werd door de provincie Vlaams-Brabant toegewezen aan Simac
      • De gemeente Affligem moet zelf geen gunningsprocedure voeren, wat een administratieve vereenvoudiging betekent.
      • De provincie Vlaams-Brabant beschikt over knowhow en technische expertise om ICT-aanbestedingen in goede banen te leiden.
      • De ICT-producten van de raamovereenkomst voldoen aan de behoefte van het bestuur.
      • Als gemeente is het onmogelijk om dezelfde prijzen te bedingen als deze in de raamovereenkomst
      • De looptijd van het raamcontract bedraagt 4 jaar, verlengbaar met 2 x 1 jaar. 

      • De opdrachtencentrale houdt geen exclusiviteit in. Intekenen op meerdere raamcontracten/opdrachtencentrales geeft het bestuur de mogelijkheid de aankoopvoorwaarden nog met mekaar te vergelijken.

      Juridisch kader
      • Decreelt Lokaal bestuur;
      • Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen;
      • Bestuursdecreet van 7 december 2018;
      • Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies;
      • Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten;
      • Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten;
      • Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren;
      • Besluit van de deputatie Vlaams-Brabant van 19 mei 2022 waarbij het raamcontract wordt gegund aan de firma Simac.
      Financieel kader
      • De kredieten voor aankoop van ICT-materiaal zijn voorzien in het meerjarenplan.
      Besluit

      Artikel 1.
      De gemeenteraad keurt de deelname aan de raamovereenkomst voor levering, installatie, systeemintegratie en onderhoud van server- en storage infrastructuur van de provincie Vlaams-Brabant goed, waarbij de provincie Vlaams-Brabant optreedt als aankoopcentrale.

       

      Artikel 2.

      Het betreft een principiële goedkeuring. De gemeente is niet verplicht tot afname van diensten. 

       

      Artikel 3.

      Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit. 

       

      Artikel 4.

      Afschrift van deze beslissing wordt toegestuurd aan de provincie Vlaams-Brabant en bezorgd aan de IT-dienst en de financiële dienst.

    • Retributie met betrekking tot werken aan nutsvoorzieningen op gemeentelijk openbaar domein - aanslagjaren 2023 tot en met 2025

      Aanleiding
      • Op 14 oktober 2022 brief ontvangen van Fluvius m.b.t. verlening van het gemeentelijk retributiereglement op werken aan nutsvoorzieningen op gemeentelijk openbaar domein.
      Feiten, context, motivering
      • De gemeente Affligem en de burgers worden voortdurend geconfronteerd met de plaatsing van en/of het onderhoud aan verschillende nutsvoorzieningen op gemeentelijk grondgebied;
      • Deze nutsvoorzieningen vergen werkzaamheden langs de gemeentelijke wegen en hebben dus een impact op het openbaar domein;
      • De gemeente heeft de code voor infrastructuur- en nutswerken langs gemeentewegen goedgekeurd. Die code heeft tot doel een snelle en vlotte uitvoering van de werken te bevorderen, ten einde de hinder en de duur van de werken tot een minimum te herleiden;
      • Deze code werd opgemaakt door een overlegplatform bestaande uit een delegatie van nutsbedrijven en een delegatie van de gemeenten, de Vlaamse Administratie van Wegen en Verkeer van Binnenlandse Aangelegenheden;
      • Op vlak van het onderhoud en de herstellingen zullen er ook geregeld dringende werken moeten uitgevoerd worden die verband houden met de continuïteit van de dienstverlening en daarnaast moeten er een aantal werken uitgevoerd worden zoals aansluitingswerken, herstellingen en andere kleine onderhoudswerken die omzeggens constant een impact hebben op het openbaar domein;
      • De code werd geactualisateerd met meer aandacht voor minder hinder, meer oog voor het totaal concept en het gebruik van nieuwe e-instrumenten GIPOD; KLIP,...
      • De financiële toestand van de gemeente rechtvaardigt de heffing van billijke retributies.
      Juridisch kader
      • Decreet lokaal bestuur;
      • Gemeenteraadsbeslissing 3 december 2019; retributie met betrekking tot werken aan nutsvoorzieningen op gemeentelijk openbaar domein - aanslagjaren 2020 tot en met 2022.
      Financieel kader
      • De opbrengst van deze retributie is voorzien in het meerjarenplan op budgetsleutel GBB/0200-00/7032100.
      Besluit

      Artikel 1.

      Er wordt voor de aanslagjaren 2023 tot en met 2025 een retributie met betrekking tot werken aan nutsvoorzieningen op het gemeentelijk openbaar domein vastgesteld.

       

      Artikel 2.

      De retributie wordt aan de eigenaar van elke nutsvoorziening aangerekend op de gemeentelijke dienstverlening en het gebruik van het gemeentelijk openbaar domein naar aanleiding van werken aan permanente nutsvoorzieningen op het gemeentelijk openbaar domein, in uitvoering en met toepassing van de Code voor Infrastructuur - en Nutswerken langs gemeentewegen.

      Permanente nutsvoorzieningen omvatten:

      • alle installaties (zoals kabels, leidingen, buizen, ...), inclusief hun aanhorigheden (zoals kabel-, verdeel-, aansluit-, e.a. kasten, palen masten, toezichts-, verbindings- e.a. putten...) dienstig voor het transport van elektriciteit, gas, gasachtige producten, stoom, drink-, hemel- en afvalwater, warm water, brandstof;
      • alle trein- en tramsporen die zich bevinden op de openbare weg worden eveneens aanzien als nutsvoorzieningen.
       

      Artikel 3.

      De retributie is niet verschuldigd indien de werken worden uitgevoerd samen met of onmiddellijk voorafgaand aan wegen- of rioleringswerken uitgevoerd door de gemeente of indien het werken zijn die uitgevoerd worden op verzoek van de gemeente.
       

      Artikel 4.

      Deze retributie sluit elke andere heffing, semi-heffing, of waarborgstelling in het kader van werken aan permanente nutsvoorzieningen door de gemeente uit zowel in hoofde van de distributiebeheerder als van haar werkmaatschappij en ongeacht of voorgenoemden deze werken uitvoeren in eigen naam, dan wel laten uitvoeren door derden in naam en voor rekening van de distributiebeheerder of de werkmaatschappij.

       

      Artikel 5.

      De retributie naar aanleiding van sleufwerken is verschuldigd per dag en per meter openliggende sleuflengte voor alle sleufwerken. Zij bedraagt per meter sleuflengte voor werken in:

      • rijwegen € 10,24;
      • voetpaden € 7,88;
      • aardewegen € 4,73.

       

      Op deze basisbedragen wordt een indexatie toegepast, naar analogie met de door de VREG goedgekeurde niet-periodieke tarieven, zoals jaarlijks gepubliceerd in augustus. Indexatie gebeurt aan het begin van een nieuwe cyclus van 3 jaar.

      Een begonnen dag geldt voor een volledige dag.

       

      Artikel 6.

      Voor de hinder veroorzaakt door de dringende werken, aansluitingswerken, herstellingen en kleine onderhoudswerken met een sleufoppervlakte van maximum 3m², wordt per kalenderjaar een retributie geheven van € 1,00 per op het grondgebied van de gemeente aanwezig aansluitingspunt.

      Ter compensatie van diverse heffingen en belastingen in hoofde van zowel de distributiebeheerder als zijn werkmaatschappij wordt een retributie voorzien van € 0,50 per aanwezig aansluitingspunt op het grondgebied van de gemeente.

      Op deze basisbedragen wordt een indexatie toegepast, naar analogie met de door de VREG goedgekeurde niet-periodieke tarieven, zoals jaarlijks gepubliceerd in augustus.

       

      Artikel 7.

      Deze retributie is verschuldigd vóór het einde van ieder jaar. In dit kader doet iedere nutsmaatschappij vóór 15 december van ieder jaar opgave van het aantal aansluitingspunten op het grondgebied van de gemeente.

       

      Artikel 8.

      De retributie dient te worden betaald binnen de 30 kalenderdagen na toezending van de facturen. Bij niet-betaling zijn de bepalingen uit de gemeenteraadsbeslissing van 3 december 2019 houdende vaststelling van het retributiereglement voor de innings- en aanmaningskosten van openstaande niet-fiscale schuldvorderingen van toepassing.

       

      Artikel 9.

      Deze beslissing wordt op de gemeentelijke website bekendgemaakt.

       

      Artikel 10.

      Afschrift van de beslissing wordt via het digitaal loket aan de heer provinciegouverneur toegestuurd.

    • Belasting op de grafconcessies - aanslagjaar 2023

      Aanleiding
      • De gemeente wenst ook in 2023 een belasting te heffen op grafconcessies, met als doel enerzijds de onderhoudskost van de gemeentelijke begraafplaatsen deels te recupereren en anderzijds bij te dragen aan de gezonde financiële toestand van de gemeente.
      Feiten, context, motivering
      • Voor aanslagjaar 2023 dient er nog een belastingreglement vastgesteld te worden;
      • Het onderhoud van de gemeentelijke begraafplaatsen wordt op systematische basis uitgevoerd door de gemeentewerklieden;
      • De financiële toestand van de gemeente rechtvaardigt de heffing van rendabele belastingen.
      Juridisch kader
      • Decreet Lokaal Bestuur, de artikelen 40, 41, 14°, 177, 286 en 288;
      • Decreet van 30 mei 2008, de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen;
      • Gemeenteraadsbeslissing van 7 december 2021, vaststelling van de belasting op grafconcessies voor aanslagjaar 2022;
      • Omzendbrief KB/ABB 2019/2 van 15 februari 2019, de gemeentefiscaliteit.
      Financieel kader
      • In het meerjarenplan is voor dienstjaar 2023 een ontvangstkrediet van € 30.000,00 voorzien op budgetsleutel ACT 1.3.4.5/0990-00/7004000.
      Publieke stemming
      Aanwezig: Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Jill Rollier, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Aster Van Avermaet, Elke Van den Winckel, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Rani Berlo, Dirk Geeraerts, Jo Lamberts, Frédéric Pipelers
      Voorstanders: Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Jill Rollier, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Aster Van Avermaet, Elke Van den Winckel, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Rani Berlo, Dirk Geeraerts, Jo Lamberts
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1.

      Er wordt ten behoeve van de gemeente voor aanslagjaar 2023 een belasting op de grafconcessies gevestigd.

       

      Artikel 2.

      Voor de personen die voldoen aan één van de criteria van artikel 10 bis van het gemeentelijk reglement op de begraafplaatsen, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 20 april 2010, bedraagt het tarief van de concessie:

       

      a) op 25 jaar:

      € 250,00 per kist of urne in volle grond;

      € 125,00 per kist of urne voor een kind tot 7 jaar;

      € 250,00 per nis in het columbarium;

      € 250,00 per urne op het urnenveld.

       

      b) op 50 jaar:

      € 500,00 per kist of urne in een grafkelder;

      € 250,00 per kist of urne voor een kind tot 7 jaar;

      € 500,00 per nis in het columbarium;

      € 500,00 per urne op het urnenveld.

       

      Voor de personen die niet voldoen aan één van de criteria van artikel 10 bis van het gemeentelijk reglement op de begraafplaatsen, bedraagt het tarief het dubbele van de vastgestelde bedragen.

       

      Artikel 3.

      De belasting voor de hernieuwing met bijzetting wordt proportioneel berekend op het aantal jaren dat de vervaldatum van de vorige concessie overschrijdt.

       

      Artikel 4.

      De belasting is verschuldigd door de persoon die de concessie heeft aangevraagd.

       

      Artikel 5.

      De betaling gebeurt contant tegen afgifte van een kasticket en een ontvangstbewijs of door overschrijving op de gemeenterekening na voorlegging van een factuur.

      Bij gebrek aan contante betaling, wordt de belasting van ambtswege ingekohierd.

       

      Artikel 6.

      Deze beslissing wordt op de gemeentelijke website bekendgemaakt.

       

      Artikel 7.

      Afschrift van deze beslissing wordt via het digitaal loket aan de heer provinciegouverneur toegestuurd.

    • Belasting op de afgifte van administratieve stukken - aanslagjaren 2023 tot en met 2025 - wijziging

      Aanleiding
      • Aanpassing van de gemeentetaks op het afleveren van rijbewijs- en identiteitsdocumenten.
      Feiten, context, motivering
      • De federale overheid legt heel wat onderrichtingen op met betrekking tot het uitreiken van rijbewijzen en identiteitsbewijzen;
      • Notarissen en andere aanvragers vragen regelmatig stedenbouwkundige inlichtingen op;
      • De afgifte van deze administratieve stukken heeft voor de gemeente kosten tot gevolg;
      • Bijgevolg is het aangewezen hiervoor een belasting te heffen;
      • De financiële toestand van de gemeente rechtvaardigt de heffing van rendabele belastingen;
      • De gemeentetaks op het afleveren van identiteitsbewijzen blijkt al meer dan 10 jaar niet meer aangepast en dekt verre van de personeelskosten.
      Juridisch kader
      • Decreet lokaal bestuur;
      • Decreet 30 mei 2008; de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, zoals gewijzigd bij decreet van 28 mei 2010 en 17 februari 2012;
      • Omzendbrief KB/ABB 2019/2 van 15 februari 2019; de gemeentefiscaliteit;
      • Gemeenteraadsbeslissing van 3 december 2019; belasting op de afgifte van administratieve stukken - aanslagjaren 2020 tot en met 2025.
      Besluit

      Artikel 1.

      Er wordt voor de aanslagjaren 2023 tot en met 2025 een belasting geheven op de afgifte van administratieve stukken. De belasting valt ten laste van de personen of instellingen aan wie deze stukken door de gemeente op verzoek of ambtshalve worden uitgereikt.

       

      Artikel 2.

      De bedragen van de belasting worden als volgt bepaald:

       

      a) voor het afleveren van de identiteitskaarten en de verblijfskaarten voor vreemdelingen:

       

      • € 25,00 per elektronische identiteitskaart bij een gewone aanvraag;
      • € 125,00 per elektronische identiteitskaart in spoedprocedure gemeente;
      • € 160,00 per elektronische identiteitskaart in spoedprocedure FOD;
      • € 25,00 per elektronische verblijfskaart voor een vreemdeling (tarief 1 en 2);
      • € 125,00 per elektronische verblijfskaart voor een vreemdeling in spoedprocedure gemeente;
       

      b) op de identiteitsdocumenten voor kinderen onder de twaalf jaar:

       

      • € 8,00 voor het afleveren van een kids-ID bij een gewone aanvraag;
      • € 110,00 voor het afleveren van een kids-ID in spoedprocedure gemeente;
      • € 135,00 voor het afleveren van een kids-ID in spoedprocedure FOD;
       
      c) op de afgifte van paspoorten aan een volwassene:
       
      • € 15,00 gemeentetaks voor de afgifte van een nieuw paspoort volgens de gewone procedure;
      • € 20,00 gemeentetaks voor de afgifte van een nieuw paspoort volgens de spoedprocedure;
      • € 20,00 gemeentetaks voor de afgifte van een nieuw paspoort van 64 bladzijden;
      • de aanmaakkosten, consulaire of anders genoemde rechten en eventuele bijkomende kosten voor dringende of zeer dringende procedures worden vastgesteld door de respectievelijke uitgevende overheidsdienst en komen bovenop deze gemeentebelasting ten laste van degene die het document ontvangt;
       
      d) op de afgifte van paspoorten aan een minderjarige tot 18 jaar:
       
      • geen gemeentetaks voor de afgifte van een nieuw paspoort volgens de gewone procedure;
      • € 20,00 gemeentetaks voor de afgifte van een nieuw paspoort volgens de spoedprocedure;
      • de aanmaakkosten, consulaire of anders genoemde rechten en eventuele bijkomende kosten voor dringende of zeer dringende procedures worden vastgesteld door de respectievelijke uitgevende overheidsdienst en komen bovenop deze gemeentebelasting ten laste van degene die het document ontvangt;
       

      e) op het verstrekken van stedenbouwkundige inlichtingen aan notarissen en andere aanvragers van vastgoedinformatie:

       

      • € 110,00 per kadastraal artikelnummer;
       

      f) op de afgifte van rijbewijzen en voorlopige rijbewijzen in bankkaartmodel en van internationale rijbewijzen:

       

      • gemeentetaks van € 5,00 per (voorlopig/internationaal) rijbewijs;
      • de aanmaakkosten, consulaire of anders genoemde rechten en eventuele bijkomende kosten voor dringende of zeer dringende procedures worden vastgesteld door de respectievelijke uitgevende overheidsdienst en komen bovenop deze gemeentebelasting ten laste van degene die het document ontvangt;
       

      g) op een adresaanvraag:

       

      • € 2,50.
       

      Artikel 3.

      De belasting wordt geheven op het ogenblik van de afgifte van het belastbare stuk. Het bewijs van de betaling van de belasting blijkt uit het kasticket. De aan de belasting onderworpen personen of instellingen die een verzoek tot het bekomen van een of ander stuk indienen, moeten op het ogenblik van hun aanvraag dat bedrag van de belasting in bewaring geven indien dit document niet onmiddellijk bij de aanvraag kan afgegeven worden.

       

      Bij verzending of verzoek tot verzending van de stukken zullen alle verzendingskosten teruggevorderd worden, zelf als de afgifte kosteloos is.

       

      Artikel 4.

      Deze beslissing wordt op de gemeentelijke website bekendgemaakt.

       

      Artikel 5.

      Afschrift van deze beslissing wordt via het digitaal loket aan de heer provinciegouverneur toegestuurd.

    • Toetreding tot TMVS - goedkeuring.

      Aanleiding
      • Om gebruik te kunnen maken van de raamovereenkomsten van aankoopcentrale CREAT, moet een beslissing tot toetreding tot TMVS (Tussengemeentelijke Maatschappij voor Services) genomen worden.
      Feiten, context, motivering
      • Instellingen die onderhevig zijn aan de wetgeving op overheidsopdrachten worden steeds geconfronteerd met complexere technisch-administratieve vraagstukken, waarbij meer en meer eisen worden gesteld op vlak van vakspecifieke kennis;
      • Samenwerking op het vlak van overheidsopdrachten en/of aanbieden van facilitaire diensten kan positieve schaaleffecten en synergiën genereren;
      • Aankoopcentrale CREAT biedt aangesloten lokale besturen de mogelijkheid in te tekenen op diverse raamovereenkomsten;
      • Het aanbod van deze aankoopcentrale verloopt via TMVS, een dienstverlenende intergemeentelijke vereniging opgericht in 2017, waarvan het toetredingsdossier in bijlage wordt toegevoegd;
      • De raamovereenkomsten hebben betrekking op heel uiteenlopende facetten en behoeften van de lokale besturen;
      • De dienstverlening van TMVS kan enkel aangeboden worden aan deelnemers van TMVS;
      • uit voornoemd dossier blijkt voldoende dat de autonomie van de deelnemende partners ten volle wordt gerespecteerd.De gemeente is niet verplicht tot afname van;
      • De opdrachtencentrale houdt geen exclusiviteit in. Intekenen op meerdere raamcontracten/opdrachtencentrales geeft het bestuur de mogelijkheid de aankoopvoorwaarden nog met mekaar te vergelijken.
      Juridisch kader
      • Decreelt Lokaal bestuur;
      • Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen;
      • Bestuursdecreet van 7 december 2018;
      • Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies;
      • Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten;
      • Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten;
      • Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren;
      Financieel kader
      • Om de toetreding te bekrachtigen, is een kapitaalsinbreng vereist: het aantal aandelen wordt vastgelegd op basis van het aantal inwoners, concreet 1 TMVS-aandeel per volledig vijfduizendtal, met een minimum van 1 TMVS-aandeel (nominale waarde: 1 000 euro, voor één vierde te volstorten).
      Besluit

      Artikel 1.
      De gemeente treedt met ingang van heden toe tot TMVS, volgens de modaliteiten vastgelegd in de statuten van TMVS en volgens het toetredingsdossier dat als bijlage aan onderhavig besluit wordt toegevoegd.

       

      Artikel 2.

      De gemeenteraad draagt schepen Hans Cornand voor als lid voor de Algemene vergadering van TMVS.

       

      Artikel 3.

      Afschrift van deze beslissing wordt toegestuurd aan TMVS en voor de administratieve diensten beschikbaar gesteld via de toepassing Notulenbeheer.

  • Openbare werken / mobiliteit

    • Gratis grondafstand en affectatie in openbaar domein - Guchtveld gekend ten kadaster sectie A nummer 1047/V/P0000 - goedkeuring.

      Aanleiding
      • Naar aanleiding van de verkavelingsvergunning van 27 mei 2005 en 03 mei 2016 verklaarden mevrouw Maesschalck Emilienne en mevrouw Maesschalck Lucienne om kosteloos grond af te staan aan het Lokaal Bestuur Affligem.
      • De afgestane grond zal worden gebruikt om een waardevolle berm te creëren en biedt ruimte voor nutsleidingen en een eventuele uitwijkstrook.
      • Meester Koen De Puydt verklaart een hoofdstuk op te nemen in de verkoopakte m.b.t. de kosteloze grondafstand.
      Feiten, context, motivering
      • Op datum van 27 mei 2005 en 03 mei 2016 werden verkavelingsvergunningen afgeleverd.
      • In navolging van de verleende verkavelingsvergunningen werd een kosteloze grondafstand door mevrouw Maesschalck Emilienne en mevrouw Maesschalck Lucienne onderschreven.
      • Het gaat om een stukje grond gelegen aan het Guchtveld gekend ten kadaster sectie A, nummer 1047/V/P0000, oppervlakte van dertien centiare (13ca)
      • Het opmetingsplan werd goedgekeurd door de dienst Ruimtelijke Ordening.
      • Een attest m.b.t. de gratis grondafstand werd opgemaakt door Meester Koen De Puydt.
      Juridisch kader
      • Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 1 september 2009.
      • Decreet betreffende de omgevingsvergunning van 25 april 2014, artikels 15 en 31.
      • Decreet lokaal bestuur van 22 september 2017, artikels 40 en 41.
      • Gemeentewegendecreet van 1 september 2019.
      Financieel kader
      • Deze grond wordt kosteloos aan de gemeente overgedragen.
      Besluit

      Artikel 1.
      De gemeenteraad stemt in met het attest, opgemaakt door Notaris Meester Koen De Puydt inzake de kosteloze overname van volgend perceel grond: gelegen in het Guchtveld gekend als kadaster sectie A, nummer 1047/V/P0000, oppervlakte van dertien centiare (13ca).


      Artikel 2.
      De gemeenteraad keurt de opname door het lokaal bestuur Affligem verworven perceel in het openbaar domein van Affligem goed.


      Artikel 3.
      Mevrouw Gerda Van Geite, voorzitter gemeenteraad, en de heer Frédéric Pipelers, algemeen directeur, worden belast met de ondertekening van de akte.


      Artikel 4.
      Afschrift van de beslissing zal worden toegestuurd naar Notariskantoor De Puydt - Verlinde.

    • Gratis grondafstand en affectatie in openbaar domein – Overname wegenis De Kavee ; percelen 527Y, 525T2, 525X2, 525E2 en 527R - goedkeuring.

      Aanleiding
      • De erfgenamen van de verkaveling De Kavee vragen aan de gemeente om de wegenis officieel over te nemen. De Kavee werd aangelegd eind jaren '60.
      Feiten, context, motivering
      • De verkavelingsvergunning met referentie 1965/011 werd goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen op 8 december 1965.
      • De wegenis is in de feiten openbaar maar werd nog niet overgedragen aan de gemeente.
      • De over te nemen percelen zijn gekadastreerd:
        • 1e afdeling, sectie D, nummer 527Y met een oppervlakte van 479 m²
        • 1e afdeling, sectie D, nummer 525T2 met een oppervlakte van 1.252 m²
        • 1e afdeling, sectie D, nummer 525X2 met een oppervlakte van 314 m²
        • 1e afdeling, sectie D, nummer 525E2 met een oppervlakte van 1.177 m²
        • 1e afdeling, sectie D, nummer 527R met een oppervlakte van 2.168 m²
      • Deze percelen zijn eigendom van de familie Sanders en hun erfgenamen.
      • Alle nutsvoorzieningen worden samen met de wegenis overgenomen.
      • De overname van de vijf percelen is gebaseerd op de kadastrale legger.
      • De mede-eigenaars hebben op 16 februari 2022 hun persoonsgegevens aan de gemeente bezorgd.
      Juridisch kader
      • Decreet lokaal bestuur van 22 september 2017, artikels 40 en 41.
      • Gemeentewegendecreet van 1 september 2019.
      Financieel kader
      • Deze percelen worden kosteloos aan de gemeente overgedragen.
      Besluit

      Artikel 1.

      De gratis grondafstand, om reden van openbaar nut, van de wegenis van verkaveling De Kavee, gekadastreerd 1e afdeling, sectie D, percelen 527Y, 525T2, 525X2, 525E2en 527R, wordt goedgekeurd.

       

      Artikel 2.

      Aan notaris De Schepper wordt opdracht gegeven om de notariële akte op te stellen.

       

      Artikel 3.

      De gemeenteraad keurt de opname door het lokaal bestuur Affligem van de te verwerven percelen in het openbaar domein van Affligem goed.

       

      Artikel 4.

      Gerda Van Geite, voorzitter gemeenteraad, en Frédéric Pipelers, algemeen directeur, worden belast met de ondertekening van de akten. 

  • RO - Stedenbouw

    • Goedkeuring gratis grondafstand n.a.v. splitsing goedgekeurd op CBS van 1 februari 2022, gelegen Langeweg te 1790 Affligem.

      Aanleiding
      • Aanvraag van 2 december 2022, voor gratis grondafstand n.a.v. splitsing goedgekeurd op CBS van 1 februari 2022, Langeweg te 1790 Affligem met als kadastrale omschrijving afdeling 3-Teralfene / sectie A nr. 697V, ingediend door Notaris De Ruyver wonende Stationsstraat 323 te 1770 Liedekerke.
      Feiten, context, motivering
      • Het Advies van de gemeentelijke omgevingsambtenaar, uitgebracht op 5 december 2022 is gunstig.
      • Het college van burgemeester en schepenen heeft deze aanvraag onderzocht, rekening houdend met de terzake geldende wettelijke bepalingen.
      • De goedkeuring gratis grondafstand met betrekking tot gratis grondafstand n.a.v. splitsing goedgekeurd op CBS van 1 februari 2022, gelegen Langeweg te 1790 Affligem, kadastraal gekend als afdeling 3-Teralfene / sectie A nr. 697V dient voorgelegd te worden aan de gemeenteraad.
      Juridisch kader
      • Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 1 september 2009.
      • het Decreet betreffende de omgevingsvergunning van 25 april 2014, artikels 15 en 31;
      • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikels 40 en 41;
      • Gemeentewegendecreet van 1 september 2019;
      Besluit

      Artikel 1. 

      De gemeenteraad gaat akkoord met de verklaring tot het stellen van een gratis grondafstand met een oppervlakte van 19 ca aan de gemeente, zoals voorzien op het PV van opmeting opgemaakt door landmeter Kurt De Troyer op 24 november 2021 , in het kader van een gratis grondafstand n.a.v. splitsing goedgekeurd op CBS van 1 februari 2022, Langeweg te 1790 Affligem met als kadastrale omschrijving afdeling 3-Teralfene / sectie A nr. 697V, ingediend door Notaris De Ruyver wonende Stationsstraat 323 te 1770 Liedekerke.

       

      Artikel 2.

      De dienst Openbare Werken, namens het college van burgemeester en schepenen, te gelasten met de uitvoering van dit besluit overeenkomstig artikel 18 en 19 van het decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019, en behoudens administratief beroep, met de realisatie van de gewijzigde gemeenteweg, overeenkomstig artikel 26, 27, 28 en 29 van het aangehaalde decreet.

  • GIS

    • Aansluiting Vastgoedinformatieplatform – goedkeuring

      Aanleiding
      • De lokale besturen werken samen met het agentschap Digitaal Vlaanderen om een Vastgoedinformatieplatform te ontwikkelen en om in een testfase te onderzoeken hoe informatie over onroerende goederen op een efficiënte wijze kan worden ter beschikking gesteld.
      Feiten, context, motivering
      • Gelet op de financiële toestand van het lokaal bestuur en de noodzaak om het budget in evenwicht te houden.
      • Notarissen en vastgoedmakelaars kunnen informatie over onroerende goederen bij het lokaal bestuur aanvragen.
      • Het lokaal bestuur vindt het belangrijk dat potentiële kopers met kennis van zaken een beslissing kunnen nemen over een onroerend goed.
      • Het lokaal bestuur is op zoek zijn naar mogelijkheden om informatie over onroerende goederen efficiënter en veiliger te delen.
      • Het Vastgoedinformatieplatform is een elektronisch informatiesysteem voor de ontsluiting, samenvoeging en veilige gegevensdeling van vastgoedinformatie en vastgoeddossiers tussen bronhouders en aanvragers, zoals in eerste instantie notarissen en vastgoedmakelaars.
      • Via het Vastgoedinformatieplatform kan de gemeente, de door aanvragers, zoals in eerste instantie notarissen en vastgoedmakelaars, aangevraagde vastgoedinformatie verzamelen en de vastgoeddossiers ontsluiten.
      • Het verzamelen en ontsluiten, via het Vastgoedinformatieplatform, van vastgoeddossiers op verzoek van aanvragers, zoals in eerste instantie notarissen en vastgoedmakelaars, brengt voor de gemeente een administratieve last en bijhorende kost met zich mee.
      • Het tarief voor het opvragen van deze informatie is vastgelegd in het belastingreglement op afgifte van administratieve stukken van 3 december 2019.
      Juridisch kader
      • Artikel 40, §3, van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
      • Artikelen 5.2.1, 5.2.5, 5.2.6 en 5.2.7 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009.
      • Gemeenteraadsbeslissing van 3 december 2019 houdende vaststelling van het belastingreglement op de afgifte van administratieve stukken.
      • Gemeenteraadsbeslissing van 20 december 2022 houdende wijziging van het belastingreglement op de afgifte van administratieve stukken.
      Financieel kader
      • Het lokaal bestuur Affligem wenst de kost voor het verzamelen van vastgoedinformatie en het ontsluiten van vastgoeddossiers te verhalen op de aanvrager.
      Besluit

      Artikel 1 - Definities.

      Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder:

      1° vastgoedinformatie: gebouw-, grond- of omgevingsgebonden gegevens inzake een onroerend goed, inclusief informatie met betrekking tot het juridische, administratieve of fysieke statuut van dit onroerend goed;

      2° lokale gegevensbron: vastgoedinformatie die een gemeente of de rechtspersonen die ervan afhangen, beheert;

      3° centrale gegevensbron: vastgoedinformatie die een Vlaamse instantie of een externe overheid beheert;

      4° Vastgoedinformatieplatform of VIP: elektronisch informatiesysteem voor de ontsluiting, samenvoeging en veilige gegevensdeling van vastgoedinformatie tussen aanleverende entiteiten en aanvragers;

      5° vastgoeddossier: de combinatie van verschillende datasets, samengesteld uit vastgoedinformatie met betrekking tot een perceel, of een onderdeel, die op aanvraag wordt ontsloten door de aanleverende entiteit, door Digitaal Vlaanderen wordt samengevoegd en door de lokale overheid ter beschikking wordt gesteld aan de aanvrager;

      6° externe overheid: overheidsinstanties, vermeld in artikel I.3, 8° van het Bestuursdecreet van 7 december 2018;

      7° Vlaamse instantie: elk van de volgende overheidsinstanties:

      1. de instanties van de Vlaamse overheid, vermeld in artikel I.3, 1°, van het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
      2. de instellingen met een publieke taak, vermeld in artikel I.3, 6°, van het Bestuursdecreet van 7 december 2018, voor zover ze afhangen van de Vlaamse overheid of van een of meer andere instellingen met een publieke taak die afhangen van de Vlaamse overheid;
      3. de instanties van de Vlaamse overheid, vermeld in artikel I.3, 7°, van het Bestuursdecreet van 7 december 2018;

      8° aanvrager: de notaris of vastgoedmakelaar die in het kader van zijn beroepsactiviteiten of taken van algemeen belang die bij of krachtens een supranationale of wetskrachtige norm bepaalde vastgoedinformatie nodig heeft en daartoe een aanvraag via het VIP doet;

      9° algemene verordening gegevensbescherming: Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG;

      10° persoonsgegevens: de gegevens, vermeld in artikel 4, 1), van de algemene verordening gegevensbescherming;

      11° verwerking: een verwerking als vermeld in artikel 4, 2), van de algemene verordening gegevensbescherming;

      12° verwerkingsverantwoordelijke: een verwerkingsverantwoordelijke als vermeld in artikel 4, 7), van de algemene verordening gegevensbescherming;

      13° betrokkene: een betrokkene als vermeld in artikel 4, 1), van de algemene verordening gegevensbescherming.

       

      Artikel 2 - Algemeen.

      Het lokaal bestuur Affligem verzamelt de opgevraagde vastgoedinformatie uit lokale gegevensbronnen. Het lokaal bestuur Affligem doet een beroep op het VIP om vastgoedinformatie uit centrale gegevensbronnen op te halen en samen te voegen met het vastgoeddossier. Het lokaal bestuur Affligem stelt het vastgoeddossier via het Vastgoedinformatieplatform aan de aanvrager ter beschikking.

      In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van het vastgoeddossier, verwerkt de gemeente die gegevens met als doeleinde om aanvragers samengevoegde vastgoedinformatie uit centrale en lokale gegevensbronnen ter beschikking te stellen in het kader van hun beroepsactiviteiten of in het kader van taken van algemeen belang die bij of krachtens een supranationale of wetskrachtige norm zijn bepaald.

      Met ingang van 01/01/2023 wordt ten voordele van het lokaal bestuur Affligem een belasting geheven op aanvragen, gedaan via het Vastgoedinformatieplatform, tot het verkrijgen van het vastgoeddossier. Het tarief wordt bepaald in het gemeentelijk belastingreglement op de afgifte van administratieve stukken.

      Een aanvrager dient slechts éénmaal het vastgelegde tarief voor een aanvraag te betalen per groep van 5 kadastrale percelen op voorwaarde dat:

      • (i) De percelen aangrenzend zijn
      • (ii) De percelen binnen éénzelfde gemeentelijke grens liggen
      • (iii) Er maximaal op één perceel één gebouweenheid geregistreerd is.

      De aflevertermijn voor het vastgoeddossier bedraagt maximum 30 dagen.

       

      Artikel 3 - Verschuldigde.

      De belasting is verschuldigd door de aanvrager.

       

      Artikel 4 - Verwerking van persoonsgegevens.

      §1. In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van het vastgoeddossier, treedt Het lokaal bestuur Affligem voor de doeleinden omschreven in artikel 2 op als verwerkingsverantwoordelijke.

      §2. De gemeente verwerkt voor de doeleinden omschreven in artikel 2 persoonsgegevens met betrekking tot de volgende categorieën van betrokkenen:

      1. aanvragers; en
      2. houders van rechten op een perceel, of een onderdeel, waarvoor het vastgoeddossier wordt aangevraagd.

      §3. De gemeente verwerkt voor de doeleinden omschreven in artikel 2 volgende categorieën van persoonsgegevens:

      1. contact- en identificatiegegevens;
      2. financiële gegevens;
      3. het identificatienummer van het Rijksregister/KBO-nummer;
      4. vastgoedinformatie;
      5. gegevens in het kader van openbare onderzoeken en overtredingen.

      §4. Het lokaal bestuur Affligem bewaart de persoonsgegevens die het verwerkt, niet langer dan noodzakelijk is om de doeleinden, vermeld in artikel 2, te bereiken en conform artikel III.87, §1 van het Bestuursdecreet van 7 december 2018, of tot de betrokkene vraagt om de persoonsgegevens die het lokaal bestuur Affligem verwerkt, te verwijderen, conform de voorwaarden, vermeld in de algemene verordening gegevensbescherming. De archiveringstermijn van de persoonsgegevens bij het lokaal bestuur Affligem bedraagt 3 jaar overeenkomstig de bepalingen van de Selectielijst voor Vlaamse gemeentearchieven.

      §5. Het lokaal bestuur Affligem doet een beroep op agentschap Digitaal Vlaanderen voor de doeleinden omschreven in artikel 2. Agentschap Digitaal Vlaanderen treedt in dit kader op als verwerker van het lokaal bestuur Affligem, die de verwerkingsverantwoordelijke is. De modaliteiten van de verwerking zijn geregeld in de verwerkingsovereenkomst die te vinden is in Bijlage 1.

       

      Artikel 5 – Ondertekening.

      De vastgoeddossiers die Het lokaal bestuur Affligem via het Vastgoedinformatieplatform ter beschikking stelt, worden niet ondertekend aangezien het vastgoeddossier een louter informatief document betreft dat geen beleidsmatige stellingname inhoudt en niet kwalificeert als stuk of briefwisseling in de zin van artikel 279 van het Decreet lokaal bestuur.

       

      Artikel 6 - Bekendmaking.

      Dit reglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 en 287 van het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.

  • Secretariaat

    • Het algemeen politiereglement TARL: goedkeuring

      Feiten, context, motivering
      • Het lokaal bestuur heeft tot taak om, ten behoeve van haar inwoners, te voorzien in een goede politie, meer bepaald betreffende de openbare veiligheid en vlotte doorgang op de openbare wegen, de openbare netheid en gezondheid, en de openbare rust en overlast;
      • Het is aangewezen om binnen de meergemeentezone over een uniform algemeen politiereglement met betrekking tot de handhaving van de openbare orde en de beteugeling van diverse vormen van maatschappelijke overlast te beschikken, teneinde de politie toe te laten op eenvormige wijze op te treden op het ganse grondgebied van de politiezone TARL;
      • De administratieve geldboetes kunnen worden opgelegd aan minderjarigen vanaf de leeftijd van 16 jaar; dat voorafgaand het advies moet worden ingewonnen van de jeugdraden van de betrokken gemeenten;
      • Op basis van artikel 2, 51 van de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties heeft de gemeenteraad de keuzevrijheid politiestraffen of administratieve sancties te bepalen voor overtredingen van zijn reglementen of verordeningen; het administratief strafbaar stellen van overtredingen het lokaal bestuur de mogelijkheid biedt sneller te reageren op problemen van lokale aard;
      Juridisch kader
      • De wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties;
      • Het koninklijk besluit van 21 december 2013 tot vaststelling van de minimumvoorwaarden inzake selectie, aanwerving, opleiding en bevoegdheid van de ambtenaren en personeelsleden die bevoegd zijn tot vaststelling van inbreuken die aanleiding kunnen geven tot de oplegging van een gemeentelijke administratieve sanctie;
      • Het koninklijk besluit van 21 december 2013 tot vaststelling van de kwalificatie en onafhankelijkheidsvoorwaarden van de ambtenaar belast met de oplegging van de administratieve geldboete en tot inning van de boetes in uitvoering van de wet betreffende de gemeentelijke administratieve sancties;
      • Het koninklijk besluit van 21 december 2013 tot vaststelling van de bijzondere voorwaarden betreffende het register van de gemeentelijke administratieve sancties ingevoerd bij artikel 44 van de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties;
      • Het koninklijk besluit van 21 december 2013 tot vaststelling van de nadere voorwaarden en het model van het protocolakkoord in uitvoering van artikel 23 van de wet betreffende de gemeentelijke administratieve sancties;
      • Het koninklijk besluit van 28 januari 2014 houdende de minimumvoorwaarden en modaliteiten voor de bemiddeling in het kader van de wet betreffende de gemeentelijke administratieve sancties;
      • Het koninklijk besluit van 9 maart 2014 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties voor de overtredingen betreffende het stilstaan en parkeren en voor de overtredingen betreffende de verkeersborden C3 en F103, vastgesteld met automatisch werkende toestellen;
      • De nieuwe gemeentewet, artikelen 119 en 135 52;
      • Het decreet over het lokaal bestuur, artikel 40 §3,
      • Het advies van de jeugdraad van Affligem van 2 december 2022 met betrekking tot het ontwerp van algemeen politiereglement;
      • Het gunstig advies van de politieraad van de politiezone TARL van 6 december 2022 met betrekking tot het ontwerp van algemeen politiereglement;
      Besluit

      Artikel 1.

      De gemeenteraad keurt het algemeen politiereglement goed zoals toegevoegd in bijlage.

  • Toegevoegde punten

    • Toegevoegd punt GROEN - Aankoop en installatie discussiesysteem

      Publieke stemming
      Aanwezig: Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Jill Rollier, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Aster Van Avermaet, Elke Van den Winckel, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Rani Berlo, Dirk Geeraerts, Jo Lamberts, Frédéric Pipelers
      Voorstanders: Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Elke Van den Winckel, Jeroen Roelandt, Jo Lamberts
      Tegenstanders: Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Jill Rollier, Aster Van Avermaet, Bart De Maeseneir, Rani Berlo
      Onthouders: Jonas Van Vaerenbergh, Dirk Geeraerts
      Resultaat: Met 7 stemmen voor, 14 stemmen tegen, 2 onthoudingen
      Besluit

      Met 7 stemmen voor (Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Elke Van den Winckel, Jeroen Roelandt, Jo Lamberts), 14 stemmen tegen (Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Jill Rollier, Aster Van Avermaet, Bart De Maeseneir, Rani Berlo), 2 onthoudingen (Jonas Van Vaerenbergh, Dirk Geeraerts)

       

      Dit punt werd verworpen.

    • Toegevoegd punt GROEN - Aankoop en installatie interactief stemsysteem

      Publieke stemming
      Aanwezig: Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Jill Rollier, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Aster Van Avermaet, Elke Van den Winckel, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Rani Berlo, Dirk Geeraerts, Jo Lamberts, Frédéric Pipelers
      Voorstanders: Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Elke Van den Winckel, Jo Lamberts
      Tegenstanders: Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Jill Rollier, Aster Van Avermaet, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Rani Berlo, Dirk Geeraerts
      Onthouders: Jonas Van Vaerenbergh
      Resultaat: Met 6 stemmen voor, 16 stemmen tegen, 1 onthouding
      Besluit

      Met 6 stemmen voor (Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Elke Van den Winckel, Jo Lamberts), 16 stemmen tegen (Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Jill Rollier, Aster Van Avermaet, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Rani Berlo, Dirk Geeraerts), 1 onthouding (Jonas Van Vaerenbergh)

       

      Dit punt werd verworpen.

    • Toegevoegd punt GROEN - Bijhouden register adviezen adviesraden en fora

      Publieke stemming
      Aanwezig: Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Jill Rollier, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Aster Van Avermaet, Elke Van den Winckel, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Rani Berlo, Dirk Geeraerts, Jo Lamberts, Frédéric Pipelers
      Voorstanders: Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Jo Lamberts
      Tegenstanders: Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Jill Rollier, Aster Van Avermaet, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Rani Berlo, Dirk Geeraerts
      Onthouders: Jonas Van Vaerenbergh, Elke Van den Winckel
      Resultaat: Met 5 stemmen voor, 16 stemmen tegen, 2 onthoudingen
      Besluit

      Met 5 stemmen voor (Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Jo Lamberts), 16 stemmen tegen (Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Jill Rollier, Aster Van Avermaet, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Rani Berlo, Dirk Geeraerts), 2 onthoudingen (Jonas Van Vaerenbergh, Elke Van den Winckel)

       

      Dit punt werd verworpen.

  • Mondelinge vragen

    • Bijkomende mondelinge vragen - Jo Lamberts – namens Groen Affligem

      Aanleiding
      • E-mail van raadslid Jo Lamberts - namens Groen Affligem - 14 december 2022.
      Feiten, context, motivering

      1. Naar aanleiding van onze vraag rond snelheidscontroles op de gemeenteraad van november 2022 werd duidelijk dat er een structureel personeelstekort heerst bij de lokale politiezone TARL.

      1. Welke impact heeft dit structureel tekort op de globale werking?
      2. Op welke manier zal het lokale bestuur het structureel tekort aanpakken?


      2. Wat is de reden geweest om het finaal voorstel voor het circulatieplan, geagendeerd op het CBS van 15/11/2022 af te voeren?

      Besluit

      De antwoorden op bovenstaande vragen vind je terug in het zittingsverslag van de gemeenteraad van 20 december 2022.

    • Bijkomende mondelinge vragen - Stijn Stassijns – namens N-VA

      Aanleiding
      • E-mail van raadslid Stijn Stassijns - namens N-VA - 15 december 2022
      Feiten, context, motivering
      1. Sinds enige tijd worden jury’s voor aanwervingen voor ¾ samengesteld uit personeelsleden van de gemeente Affligem zelf. Dit in tegenstelling tot vorige jaren en zelfs decennia waarin steeds ambtenaren van andere gemeenten talrijker waren dan die van onze eigen gemeente. Is dit een bewuste nieuwe aanpak? Waarom die nieuwe aanpak?
      2. De Vlaamse Regering heeft zopas een subsidiepakket toegekend voor jeugdinfrastructuur. In die 7.4 miljoen op het eerste zicht geen projecten in Affligem. Op welke manier en op welk moment heeft het gemeentebestuur de jeugdverenigingen gecontacteerd met meer informatie mbt deze subsidieronde? Zijn er aanvragen vanuit Affligem vertrokken?
      3. Vorig jaar was er een boomplantactie in het Zwijnbos in het GNOP-gebied tussen Bleregem en Doment. Hoe is het nu met het bos/de bomen gesteld? Wie staat in voor het onderhoud?
      4. Recent werden mobiele camera’s ingezet in onze gemeente om sluikstorters te betrappen.  Sinds wanneer zijn deze camera’s in werking? Wat zijn de resultaten? Hoeveel sluikstorters werden er sinds de ingebruikname van de camera’s betrapt? Wat is het bedrag van de geïnde boetes? Hoeveel meldingen van sluikstorten kreeg de gemeente binnen in het jaar 2022? Hoeveel  sluikstorters werden er  betrapt?  Hoeveel keer zijn de gemeentelijke diensten ingeschakeld om een sluikstort op te ruimen in 2022? Om hoeveel kg afval gaat het in 2022?
      Besluit

      De antwoorden op bovenstaande vragen vind je terug in het zittingsverslag van de gemeenteraad van 20 december 2022.

  • Goedkeuring notulen vorige zitting

    • Notulen en zittingsverslag

      Besluit

      De notulen van de vorige zitting van 15 november 2022 worden goedgekeurd.
      Het zittingsverslag van 15 november 2022 wordt goedgekeurd.

Namens Gemeenteraad,

Frédéric Pipelers
algemeen directeur

Gerda Van Geite
voorzitter