Terug
Gepubliceerd op 22/12/2022

Notulen  Gemeenteraad

di 15/11/2022 - 20:00 Raadzaal
Aanwezig: Gerda Van Geite, voorzitter
Walter De Donder, burgemeester
Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Schepenen
Denise De Paepe, bijzonder comité voor de sociale dienst
Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Jill Rollier, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Aster Van Avermaet, Elke Van den Winckel, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Dirk Geeraerts, Jo Lamberts, Gemeenteraad
Frédéric Pipelers, algemeen directeur
Verontschuldigd: Rani Berlo, raadslid gemeenteraad
  • Financiele dienst

    • Kerkfabriek Sint-Michiel Hekelgem - budgetwijziging 2022 - aktename

      Aanleiding
      • Documenten ontvangen van de kerkfabriek Sint-Michiel Hekelgem op 27 juni 2022 i.v.m. een budgetwijziging voor 2022.
      Feiten, context, motivering
      • De kerkfabriek legt een budgetwijziging voor met een gewone exploitatietoelage van € 8.328,49, wat resulteert in een exploitatie van € 0,00;
      • Het investeringsbudget sluit met een positief saldo van € 17.025,86. Het positief resultaat komt tot stand door het inbrengen van een ontvangst uit privaat patrimonium (€ 27.250,00) en door het overschot op de jaarrekening van 2020 (€ 35.535,86).
      • Er is een onderhoud nodig van de klokkeninstallatie voor een bedrag van € 15.760,00. Deze is voorzien bij de investeringsuitgaven voor grote herstellingen. De kerkfabriek had hiervoor eerder een goedkeuring voor gemeentelijke betoelaging aangevraagd en bekomen. Deze investeringstoelage is evenwel niet verwerkt in de budgetwijziging, waardoor een aanpassing van de begrotingswijziging nodig is. De kerkfabriek verklaarde zich op 25 oktober 2022 per mail akkoord met deze aanpassing.
      Juridisch kader
      • Decreet lokaal bestuur;
      • Decreet 7 mei 2004; de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, artikel 32, 33 en hoofdstuk III;
      • Besluit van de Vlaamse Regering 13 oktober 2006; het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten;
      • Omzendbrief BB 2013/01; 1 maart 2013; de boekhouding van de besturen van de eredienst;
      • Het meerjarenplan 2020-2025 van kerkfabriek Sint-Michiel Hekelgem;
      • Gemeenteraadsbeslissing; 6 september 2022; goedkeuring van de meerjarenplanwijziging 2022 van kerkfabriek Sint-Michiel Hekelgem;
      • Beslissing van de raad van de kerkfabriek Sint-Michiel Hekelgem van 25 april 2022; vaststelling van de budgetwijziging 2022.
      Financieel kader
      • Gevraagde exploitaitietoelage: € 8.328,49 - ongewijzigd;
      • Gevraagde investeringstoelage: € 0,00 - dient aangepast te worden naar € 16.471,73 - bijkomend te voorzien in de gemeentelijke meerjarenplanwijziging
      Besluit

      Artikel 1.

      De gemeenteraad keurt de budgetwijziging 2022 van kerkfabriek Sint-Michiel Hekelgem goed, met volgende betoelagingscijfers:

      • Exploitatietoelage: € 8.328,49;
      • Investeringstoelage: € 16.471,73

       

      Artikel 2.

      Afschrift van deze beslissing zal via het digitaal loket aan het Agentschap voor Binnenlands Bestuur van de Vlaamse Overheid worden toegestuurd en per post aan het Aartsbisdom Mechelen-Brussel p/a Wollenmarkt 15 te 2800 Mechelen, evenals het betrokken Kerkbestuur, Pastorijweg 27 te 1790 Affligem, worden toegestuurd.

       

      Artikel 3.

      Afschrift van deze beslissing zal eveneens worden bezorgd aan de financiële dienst.

    • Kerkfabriek Sint-Michiel Hekelgem- budget 2023 - aktename

      Aanleiding
      • Documenten ontvangen op 27 juni 2022 van de kerkfabriek Sint-Michiel Hekelgem i.v.m. het budget 2023.
      Feiten, context, motivering
      • Het budget sluit af met een exploitatietoelage van € 1.842,68, wat binnen de cijfers van het meerjarenplan van de kerkfabriek valt.
      Juridisch kader
      • Decreet lokaal bestuur;
      • Decreet 7 mei 2004, de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, zoals gewijzigd bij decreet van 6 juli 2012, de artikelen 32, 33 en hoofdstuk III;
      • Besluit Vlaamse Regering, 13 oktober 2006; het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten, zoals gewijzigd bij besluit van de Vlaamse Regering van 14 december 2012;
      • Omzendbrief BB 2013/01 van 1 maart 2013; de boekhouding van de besturen van de eredienst;
      • het meerjarenplan 2020-2025 van kerkfabriek Sint-Michiel Hekelgem;
      • Beslissing van de raad van de kerkfabriek Sint-Michiel Hekelgem van 25 april 2022, vaststelling van het budget 2023.
      Financieel kader
      • Gevraagde exploitatietoelage: € 1.842,68  - daling van € 6.490,32  in het gemeentelijk meerjarenplan
      • Gevraagde investeringstoelage: € 0,00
      Besluit

      Artikel 1.

      De gemeenteraad neemt akte van het budget 2023 van kerkfabriek Sint-Michiel Hekelgem.

       

      Artikel 2.

      Afschrift van deze beslissing zal via het digitaal loket aan het Agentschap voor Binnenlands Bestuur van de Vlaamse Overheid worden toegestuurd en per post aan het Aartsbisdom Mechelen-Brussel, p/a Wollemarkt 15 te 2800 Mechelen, evenals het betrokken Kerkbestuur, Pastorijweg 27 te 1790 Affligem, worden toegestuurd.

       

      Artikel 3.

      Afschrift van deze beslissing zal eveneens worden bezorgd aan de financiële dienst.

    • Kerkfabriek Sint-Jan Teralfene - budgetwijziging 2022 - aktename

      Aanleiding
      • Documenten ontvangen van de kerkfabriek Sint-Jan Teralfene op 27 juni 2022 i.v.m. een budgetwijziging voor 2022.
      Feiten, context, motivering
      • De kerkfabriek legt een budgetwijziging voor met een gewone exploitatietoelage van € 12.605,36. Dit is het gevolg van de stijging van de energieprijzen.
      • Om de betoelaging enigszins binnen de perken te houden, worden er ook enkele uitgavenkredieten verlaagd: aankoop van kerkgewaden en gewijde vaten € 1.000,00, schoonmaken € 1.000,00 en representatiekosten € 300,00;
      • Ingevolge de vraag naar een verhoging van de betoelaging, vond op 11 oktober 2022 een overleg met het Centraal Kerkbestuur plaats, waar toelichting werd gegeven bij de budgetwijziging en de maatregelen die genomen werden om de nutsuitgaven te beperken: de minimumtemperatuur in het kerkgebouw werd verlaagd, de verwarming wordt later opgezet en vroeger afgezet voor de vieringen, de midweekse viering wordt georganiseerd in de pastorie in plaats van in het kerkgebouw,...
      • Het investeringsbudget is verhoogd met een bedrag van € 7.567,43. Dit is voor de eerste 3 voorzetramen die eigenlijk voorzien waren in 2021, maar door de covid-periode zijn deze verschoven naar 2022.
      Juridisch kader
      • Decreet lokaal bestuur;
      • Decreet 7 mei 2004; de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, artikel 32, 33 en hoofdstuk III;
      • Besluit van de Vlaamse Regering 13 oktober 2006; het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten;
      • Omzendbrief BB 2013/01; 1 maart 2013; de boekhouding van de besturen van de eredienst;
      • Het meerjarenplan 2020-2025 van kerkfabriek Sint-Jan Teralfene;
      • Gemeenteraadsbeslissing; 15 februari 2022; goedkeuring van de meerjarenplanwijziging 2021 van kerkfabriek Sint-Jan Teralfene.
      • Beslissing van de raad van de kerkfabriek Sint-Jan Teralfene van 15 juni 2022; vaststelling van de budgetwijziging 2022.
      Financieel kader
      • Gevraagde exploitatietoelage: € 12.605,36 - stijging van € 4.272,36 te voorzien in het gemeentelijk meerjarenplan
      • Gevraagde investeringstoelage: € 27.567,43 - stijging van € 17.567,43 te voorzien in het gemeentelijk meerjarenplan
      Besluit

      Artikel 1.

      De gemeenteraad keurt de budgetwijziging 2022 van kerkfabriek Sint-Jan Teralfene goed.

       

      Artikel 2.

      Afschrift van deze beslissing zal via het digitaal loket aan het Agentschap voor Binnenlands Bestuur van de Vlaamse Overheid worden toegestuurd en per post aan het Aartsbisdom Mechelen-Brussel p/a Wollenmarkt 15 te 2800 Mechelen, evenals het betrokken Kerkbestuur, Driesstraat 5 te 1790 Affligem, worden toegestuurd.

       

      Artikel 3.

      Afschrift van deze beslissing zal eveneens worden bezorgd aan de financiële dienst.

    • Kerkfabriek Sint-Jan Teralfene - budget 2023 - aktename

      Aanleiding
      • Documenten ontvangen op 27 juni 2022 van de kerkfabriek Sint-Jan Teralfene i.v.m. het budget 2023.
      Feiten, context, motivering
      • Het budget sluit af met een exploitatietoelage van € 8.980,84;
      • Er is een investeringstoelage van € 30.000,00 opgevraagd voor het plaatsen van nog 3 voorzetramen zowel aan de zuidkant als de noordkant van de kerk. Deze investeringen zijn voorzien in het meerjarenplan van de kerkfabriek.
      Juridisch kader
      • Decreet lokaal bestuur;
      • Decreet 7 mei 2004, de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, zoals gewijzigd bij decreet van 6 juli 2012, de artikelen 32, 33 en hoofdstuk III;
      • Besluit Vlaamse Regering, 13 oktober 2006; het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten, zoals gewijzigd bij besluit van de Vlaamse Regering van 14 december 2012;
      • Omzendbrief BB 2013/01 van 1 maart 2013; de boekhouding van de besturen van de eredienst;
      • het meerjarenplan 2020-2025 van kerkfabriek Sint-Jan Teralfene;
      • Beslissing van de raad van de kerkfabriek Sint-Jan Teralfene van 15 juni 2022, vaststelling van het budget 2023.
      Financieel kader
      • Gevraagde exploitatietoelage: € 8.980,84 - stijging van € 647,84 te voorzien in het gemeentelijk meerjarenplan
      • Gevraagde investeringstoelage: € 30.000,00 - stijging van € 30.000,00 te voorzien in het gemeentelijk meerjarenplan
      Besluit

      Artikel 1.

      De gemeenteraad keurt het budget 2023 van kerkfabriek Sint-Jan Teralfene.

       

      Artikel 2.

      Afschrift van deze beslissing zal via het digitaal loket aan het Agentschap voor Binnenlands Bestuur van de Vlaamse Overheid worden toegestuurd en per post aan het Aartsbisdom Mechelen-Brussel, p/a Wollemarkt 15 te 2800 Mechelen, evenals het betrokken Kerkbestuur, Driesstraat 5 te 1790 Affligem, worden toegestuurd.

       

      Artikel 3.

      Afschrift van deze beslissing zal eveneens worden bezorgd aan de financiële dienst.

    • Kerkfabriek Sint-Jan Teralfene - meerjarenplanwijziging 2020-2025 - goedkeuring

      Aanleiding
      • Documenten ontvangen van de kerkfabriek Sint-Jan Teralfene op 27 juni 2022 i.v.m. een meerjarenplanwijziging voor 2020 - 2025.
      Feiten, context, motivering
      • Het oorspronkelijk meerjarenplan werd opgemaakt met volgende betoelaging:
      •   2020 2021 2022 2023 2024 2025
        Exploitatietoelage € 8.336,55 € 8.342,00  € 8.326,00 € 8.372,00 € 8.342,00 € 8.342,00
        Investeringstoelage € 35.000,00 € 10.000,00  € 10.000,00 € 10.000,00 € 10.000,00 € 10.000,00
      • De ingediende meerjarenplanwijziging sluit met volgende betoelaging:
      •   2020 2021 2022 2023 2024 2025
        Exploitatietoelage € 8.336,55 € 8.342,00 € 14.039,26 € 17.965,13 € 8.342,00 € 8.342,00
        Investeringstoelage € 35.000,00 € 10.000,00 € 27.567,43 € 30.000,00 € 10.000,00 € 10.000,00
      • EXPLOITATIE
        • De opgegeven exploitatietoelage voor de jaren '22 en '23 strookt niet met de betoelaging die voorzien is in de begrotingswijziging '22 en de begroting '23 van de kerkfabriek.
        • Het college heeft zich, in zitting van 18 oktober 2022, principieel akkoord verklaard om in 2022 een verhoogde exploitatietoelage van € 12.605,36 uit te betalen, omwille van de verhoogde nutsuitgaven. Tijdens bespreking van deze problematiek met het Centraal Kerkbestuur, werd de afspraak gemaakt de situatie jaarlijks te evalueren, waardoor de voorziene verhoging in '23 momenteel niet aan de orde is.
        • De kerkfabriek verklaarde er zich op 19 oktober 2022 akkoord mee de betoelaging in het meerjarenplan aan te passen aan de cijfers uit de begrotingswijziging '22 en de begroting '23.
      • INVESTERINGEN
        • In 2020 en 2021 werd geen investeringstoelage opgevraagd door de kerkfabriek. In de coronajaren was het namelijk niet mogelijk om de geplande investeringswerken uit te voeren. De cijfers voor 2020 en 2021 dienen bijgevolg tot € 0,00 teruggebracht te worden in het meerjarenplan van de kerkfabriek.
        • De verhoging van de gevraagde investeringstoelagen voor 2022 en 2023 is op die manier te verantwoorden: de voorzetramen zullen gegroepeerd geplaatst worden via de voorziene kredieten in '22 en '23, waardoor ook werfinrichtingskosten uitgespaard kunnen worden.

       

      Juridisch kader
      • Decreet lokaal bestuur;
      • Decreet 7 mei 2004; de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, artikel 32, 33 en hoofdstuk III;
      • Besluit van de Vlaamse Regering 13 oktober 2006; het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten;
      • Omzendbrief BB 2013/01; 1 maart 2013; de boekhouding van de besturen van de eredienst;
      • Het meerjarenplan 2020-2025 van kerkfabriek Sint-Jan Teralfene;
      • Beslissing van de raad van de kerkfabriek Sint-Jan Teralfene van 15 juni 2022; vaststelling van de budgetwijziging 2022;
      • Collegebeslissing 18 oktober 2022: principiële goedkeuring stijging gevraagde exploitatietoelage 2022.
      Financieel kader
      • Gevraagde exploitatietoelage: voor het jaar 2022 wordt voorzien in een stijging van € 4.272,36. Voor de jaren '23, '24 en '25 worden, met akkoord van de kerkfabriek, de oorspronkelijke bedragen gehandhaafd.
      • Gevraagde investeringstoelage: voor het jaar 2022 wordt voorzien in een stijging van € 17.567,43 en voor het jaar 2023 in een stijging van € 20.000,00. Het betreft in principe een verschuiving van de voorziene betoelaging '20 en '21, maar aangezien de kredieten niet overgedragen werden in het gemeentelijk meerjarenplan, heeft de verhoging toch een budgettaire impact.
      Besluit

      Artikel 1.

      De gemeenteraad keurt de meerjarenplanwijziging 2020 - 2025 van kerkfabriek Sint-Jan Teralfene goed met volgende betoelagingscijfers, die met akkoord van de kerkfabriek werden aangepast:

        2020 2021 2022 2023 2024 2025
      Exploitatietoelage € 8.336,55 € 8.342,00 € 12.605,36 € 8.372,00 € 8.342,00 € 8.342,00
      Investeringstoelage € 0,00 € 0,00 € 27.567,43 € 30.000,00 € 10.000,00 € 10.000,00

       

      Artikel 2.

      Afschrift van deze beslissing zal via het digitaal loket aan het Agentschap voor Binnenlands Bestuur van de Vlaamse Overheid worden toegestuurd en per post aan het Aartsbisdom Mechelen-Brussel p/a Wollenmarkt 15 te 2800 Mechelen, evenals het betrokken Kerkbestuur, Driesstraat 5 te 1790 Affligem, worden toegestuurd.

       

      Artikel 3.

      Afschrift van deze beslissing zal eveneens worden bezorgd aan de financiële dienst.

    • Kerkfabriek O.L.V. Bezoeking Essene - budget 2023 - aktename

      Aanleiding
      • Documenten ontvangen op 27 juni 2022 van de kerkfabriek O.L.V. Bezoeking Essene i.v.m. het budget 2023.
      Feiten, context, motivering
      • Het budget sluit af met een exploitatietoelage van € 8.232,42;
      • Er wordt geen investeringstoelage opgevraagd, hoewel de kerkfabriek in de begeleidende nota wel aangeeft de voorziene investering van '22 te willen uitvoeren. Om aanspraak te kunnen maken op betoelaging van deze werken in 2023, zal de kerkfabriek een budgetwijziging moeten indienen.
      Juridisch kader
      • Decreet lokaal bestuur;
      • Decreet 7 mei 2004, de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, zoals gewijzigd bij decreet van 6 juli 2012, de artikelen 32, 33 en hoofdstuk III;
      • Besluit Vlaamse Regering, 13 oktober 2006; het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten, zoals gewijzigd bij besluit van de Vlaamse Regering van 14 december 2012;
      • Omzendbrief BB 2013/01 van 1 maart 2013; de boekhouding van de besturen van de eredienst;
      • het meerjarenplan 2020-2025 van kerkfabriek O.L.V. Bezoeking Essene;
      • Beslissing van de raad van de kerkfabriek O.L.V. Bezoeking Essene van 31 mei 2022, vaststelling van het budget 2023.
      Financieel kader
      • Gevraagde exploitatietoelage: € 8.232,42 - daling van € 100,58 in het gemeentelijk meerjarenplan
      • Gevraagde investeringstoelage: € 0,00 - vanuit het voorzichtigheidsprincipe wel reeds € 15.000,00 te voorzien in het gemeentelijk meerjarenplan, om te kunnen anticiperen op het voornemen van de kerkfabriek om in de begroting '22 voorziene werken alsnog uit te voeren.
      Besluit

      Artikel 1.

      De gemeenteraad neemt akte van het budget 2023 van kerkfabriek O.L.V. Bezoeking Essene.

       

      Artikel 2.

      Afschrift van deze beslissing zal via het digitaal loket aan het Agentschap voor Binnenlands Bestuur van de Vlaamse Overheid worden toegestuurd en per post aan het Aartsbisdom Mechelen-Brussel, p/a Wollemarkt 15 te 2800 Mechelen, evenals het betrokken Kerkbestuur, Ternatsestraat 8 te 1790 Affligem, worden toegestuurd.

       

      Artikel 3.

      Afschrift van deze beslissing zal eveneens worden bezorgd aan de financiële dienst.

  • Openbare werken / mobiliteit

    • Wegverkeer - Aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer – Burgemeester Wambacqstraat - Kerlemeers te 1790 Affligem – onderbreken van doorgaand verkeer.

      Aanleiding
      • In het kader van de opfrissing en vernieuwen van de Burgemeester Wambacqstraat en de Kerlemeers wordt het doorgaand verkeer sinds 2 augustus 2021 onderbroken voor de weggebruikers komende vanuit de wijk Boonhof en de Horekenstraat.
      • Het project werd na 2 verlengingen positief geëvalueerd en er dient een gemeentelijk aanvullend verkeersreglement vastgesteld te worden door de gemeenteraad om de proefopstelling definitief te maken.
      Feiten, context, motivering
      • De Burgemeester Wambacqstraat en Kerlemeers werden gebruikt door sluipverkeer afkomstig van verkeer komende uit de richting dorp Essene en Horekenstraat.
      • Het lokaal bestuur streeft er naar om de mobiliteit in Affligem zo te organiseren dat het verkeer een zo vlot mogelijke doorstroming kent en dat tegelijk de bewoners en de zwakke weggebruikers in hun buurt een zo aangenaam en veilig mogelijk gevoel ervaren.
      • De Burgemeester Wambacqstraat en de Kerlemeers werden eerst opgefrist, dit door de aanleg van een nieuwe toplaag in asfalt.
      • De Burgemeester Wambacqstraat en de Kerlemeers zijn volgens het mobiliteitsplan gecategoriseerd als lokale weg type III.
      • Er werd bij wijze van proef een knip gerealiseerd in de Burgemeester Wambacqstraat waardoor de doorgang Boonhof onderbroken wordt voor wagens en enkel fietsers en voetgangers doorgang hebben.
      • De bijgevoegde schets, opgemaakt door de gemeentelijke dienst openbare werken, toont waar de onderbreking werd doorgevoerd en welke verkeerstekens geplaatst werden voor de proefopstelling.
      • Ter hoogte van de Horekenstraat werd een toelichtingsbord geplaatst ter hoogte van de Kerlemeers en de Burgemeester Wambacqstraat met de vermelding dat de doorgang Boonhof onderbroken is voor wagens en dat fietsers en voetgangers doorgang hebben.
      • De politiezone TARL gaf gunstig advies naar aanleiding van de bespreking in het GVO.
      • De tijdelijke maatregel voor het onderbreken van het doorgaand verkeer in de Burgemeester Wambacqstraat en Kerlemeers loopt, na 2 verlengingen, af op 31 december 2022.
      • Deze onderbreking heeft tot op heden geen noemenswaardige invloed op de totale verkeersafwikkeling van de deelgemeente Essene.
      • Er werden geen klachten geregistreerd naar aanleiding van het onderbreken van het doorgaand verkeer in de Burgemeester Wambacqstraat.
      Juridisch kader
      • Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 §3.
      • Het decreet van 16 mei 2008 en het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
      • Het koninklijk besluit van 16 maart 1968 betreffende tot coördinatie van de wetten betreffende de politie over het wegverkeer, Wegverkeerswet genaamd.
      • Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, Verkeersreglement genaamd.
      • Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
      • De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009 van de Vlaamse minister van Mobiliteit, Sociale Economie en Gelijke Kansen inzake de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer.
      • De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 27 juli 2021 aangaande de tijdelijke maatregel op de politie van het wegverkeer - Burgemeester Wambacqstraat - Kerlemeers - onderbreken van doorgaand verkeer - proefopstelling.
      • De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 8 februari 2022, houdende verlenging tot 30 juni 2022 van de tijdelijke maatregel op de politie van het wegverkeer - Burgemeester Wambacqstraat - Kerlemeers - onderbreken van doorgaand verkeer - proefopstelling.
      • De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 10 mei 2022, houdende verlenging tot 31 december 2022 van de tijdelijke maatregel op de politie van het wegverkeer - Burgemeester Wambacqstraat - Kerlemeers - onderbreken van doorgaand verkeer - proefopstelling.
      Publieke stemming
      Aanwezig: Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Jill Rollier, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Aster Van Avermaet, Elke Van den Winckel, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Dirk Geeraerts, Jo Lamberts, Frédéric Pipelers
      Voorstanders: Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Jill Rollier, Aster Van Avermaet, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Dirk Geeraerts
      Onthouders: Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Elke Van den Winckel, Jo Lamberts
      Resultaat: Met 15 stemmen voor, 7 onthoudingen
      Besluit

      Met 15 stemmen voor (Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Jill Rollier, Aster Van Avermaet, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Dirk Geeraerts), 7 onthoudingen (Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Elke Van den Winckel, Jo Lamberts)

      Artikel 1.
      In de Burgemeester Wambacqstraat wordt het verkeer onderbroken voor de weggebruikers komende vanuit de wijk Boonhof en de Horenkenstraat, conform het bijgevoegde plan.

       

      Artikel 2.
      De onderbreking wordt gerealiseerd door het plaatsen van twee bloembakken op de rijweg. Deze worden op een zodanige wijze geplaatst dat enkel voetgangers en fietsers doorgang verkrijgen.

      In de wijk Boonhof, voorbij de eerste kruising rechts komende vanuit de Ternatsestraat wordt een verkeersbord F45b geplaatst .

      Artikel 3.
      Plaatsing van de verkeerstekens.
      De verkeerstekens waarvan sprake in dit reglement zullen geplaatst worden conform het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.

      Artikel 4.
      Bekendmaking.
      Dit reglement zal worden bekendgemaakt na de goedkeuring door het aanbrengen van de vermelde verkeerstekens.

      Artikel 5.
      Afschriften.
      Een voor eensluidend verklaard afschrift van dit besluit zal aangetekend worden verzonden naar:
      1. de Minister van Mobiliteit en Vervoer, voor goedkeuring;
      2. de bestendige deputatie van de provincieraad van Vlaams-Brabant binnen een termijn van 48 uren, voor kennisgeving;
      3. de griffie van de rechtbank van eerste aanleg van Brussel, voor kennisgeving;
      4. de griffie van de politierechtbank van Vilvoorde, voor kennisgeving;
      5. de politiezone TARL, voor kennisgeving.
    • Wegverkeer - Aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer - Potaardestraat 17 tot en met 21 - zone voor kort parkeren (blauwe zone - maximum 10 minuten).

      Aanleiding
      • De noodzaak tot definitieve regeling van de tijdelijke maatregelen voor de zone voor kort parkeren in de Potaardestraat ter hoogte van huisnummers 17 tot en met 21.
      Feiten, context, motivering
      • Naar aanleiding van de wegenis- en rioleringswerken in de Balleistraat werd in 2017 door het GVO voorgesteld om een zone af te bakenen in de Potaardestraat om de schoolgaande kinderen veilig af te zetten.
      • Via de Langeweg (voetweg) kan basisschool Sint-Jan in de Balleistraat bereikt worden.
      • Er werd een zoen-en vroemzone voorzien vanaf huisnummer 17 tot en met huisnummer 21, waar het uitsluitend toegelaten was stil te staan (de tijd die nodig is om goederen te laden en te lossen en / of om er personen te laten in- of uitstappen) in de periode van 6 juni 2017 tot 16 maart 2018.
      • Na de werken in de Balleistraat werd door de burgemeester beslist tot tijdelijke maatregelen in het kader van de omvorming van de vroem- en zoenzone tot een zone voor kort parkeren (blauwe zone - max. 10 minuten), gezien de aanwezigheid van de school in de Balleistraat (BS Sint-Jan, bereikbaar voor de schoolgaande kinderen via de Langeweg), de vestiging van verschillende handelszaken in de buurt van deze zone (bevordering winkelparkeren) en de hoge parkeerdruk in de Potaardestraat.
      • Er dient een gemeentelijk aanvullend verkeersreglement vastgesteld te worden door de gemeenteraad om de zone voor kort parkeren (blauwe zone - max. 10 minuten) definitief te maken.
      Juridisch kader
      • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 §3;
      • Decreet van 16 mei 2008 en het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
      • Koninklijk besluit van 16 maart 1968 betreffende tot coördinatie van de wetten betreffende de politie over het wegverkeer, Wegverkeerswet genaamd;
      • Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, Verkeersreglement genaamd;
      • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
      • Omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009 van de Vlaamse minister van Mobiliteit, Sociale Economie en Gelijke Kansen inzake de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer;
      • De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 23 mei 2017 houdende tijdelijke verkeersmaatregelen ter gelegenheid van een "zoen en vroem zone" in de Potaardestraat van 06 juni 2017 tot 16 maart 2018;
      • Het besluit van de burgemeester van 30 augustus 2018 houdende tijdelijke maatregelen ter voorziening van de definitieve regeling voor de aanleg van een zone voor kort parkeren in de Potaardestraat. Van 31 augustus 2018 tot 31 december 2018;
      • De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 4 oktober 2022 houdende principieel akkoord om de zone voor kort parkeren (blauwe zone - maximum 10 minuten) in de Potaardestraat van huisnummer 17 tot en met 21 definitief te regelen.
      Publieke stemming
      Aanwezig: Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Jill Rollier, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Aster Van Avermaet, Elke Van den Winckel, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Dirk Geeraerts, Jo Lamberts, Frédéric Pipelers
      Voorstanders: Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Jill Rollier, Aster Van Avermaet, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Dirk Geeraerts
      Onthouders: Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Elke Van den Winckel, Jo Lamberts
      Resultaat: Met 15 stemmen voor, 7 onthoudingen
      Besluit

      Met 15 stemmen voor (Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Jill Rollier, Aster Van Avermaet, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Dirk Geeraerts), 7 onthoudingen (Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Elke Van den Winckel, Jo Lamberts)

      Artikel 1. 

      §1. In de Potaardestraat vanaf de woning met huisnummer 17 tot en met de woning met huisnummer 21 geldt een beperkte parkeertijd van tien minuten (blauwe zone).

      §2. Deze maatregel wordt gesignaleerd met het verkeersbord E9a (P-bord) en het opschrift "Max. 10 min.". De verkeersborden worden aangevuld met een onderbord Xa en Xb (pijl) dat het begin en einde van de zone aanduidt.

                     

       

      Artikel 2.
      Plaatsing van de verkeerstekens.
      De verkeerstekens waarvan sprake in dit reglement zullen geplaatst worden conform het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.

      Artikel 3.
      Bekendmaking.
      Dit reglement zal worden bekendgemaakt na de goedkeuring door het aanbrengen van de vermelde verkeerstekens.

      Artikel 4.
      Afschriften.
      Een voor eensluidend verklaard afschrift van dit besluit zal aangetekend worden verzonden naar:
      1. de Minister van Mobiliteit en Vervoer, voor goedkeuring;
      2. de bestendige deputatie van de provincieraad van Vlaams-Brabant binnen een termijn van 48 uren, voor kennisgeving;
      3. de griffie van de rechtbank van eerste aanleg van Brussel, voor kennisgeving;
      4. de griffie van de politierechtbank van Vilvoorde, voor kennisgeving;
      5. de politiezone TARL, voor kennisgeving.
    • Wegverkeer - Aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer - Calloystraat - enkel toegankelijk voor plaatselijk verkeer.

      Aanleiding
      • Het voorstel van onze lokale politie om in de Calloystraat het verkeersbord C3 met blauw onderbord "uitgezonderd plaatselijk verkeer" te plaatsen ingevolge de vraag van een bewoner en de parkeerdruk in de straat.
      Feiten, context, motivering
      • Ingevolge de vraag van een bewoner en de parkeerdruk in de straat, waar bezoekers van een in de buurt gelegen B&B en de bewoners van de Daalstraat zich parkeren, geeft onze lokale politie advies voor het plaatsen van een verkeersbord C3 met blauw onderbord "uitgezonderd plaatselijk verkeer".
      • "Uitgezonderd plaatselijk verkeer duidt op een openbare weg die slechts toegankelijk is voor de voertuigen van de bewoners van die straat en van hun bezoekers, de voertuigen voor levering inbegrepen. Ook voor voertuigen voor onderhoud en toezicht, prioritaire voertuigen, fietsers en ruiters is de straat toegankelijk.
      Juridisch kader
      • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 §3;
      • Decreet van 16 mei 2008 en het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
      • Koninklijk besluit van 16 maart 1968 betreffende tot coördinatie van de wetten betreffende de politie over het wegverkeer, Wegverkeerswet genaamd;
      • Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, Verkeersreglement genaamd;
      • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
      • Omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009 van de Vlaamse minister van Mobiliteit, Sociale Economie en Gelijke Kansen inzake de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer.
      • De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 11 oktober 2022, houdende principieel akkoord om in de Calloystraat een verbodsbord C3 met blauw onderbord "uitgezonderd plaatselijk verkeer" te plaatsen.
      Publieke stemming
      Aanwezig: Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Jill Rollier, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Aster Van Avermaet, Elke Van den Winckel, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Dirk Geeraerts, Jo Lamberts, Frédéric Pipelers
      Voorstanders: Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Jill Rollier, Aster Van Avermaet, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Dirk Geeraerts
      Tegenstanders: Jonas Van Vaerenbergh
      Onthouders: Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Elke Van den Winckel, Jo Lamberts
      Resultaat: Met 15 stemmen voor, 1 stem tegen, 6 onthoudingen
      Besluit

      Met 15 stemmen voor (Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Jill Rollier, Aster Van Avermaet, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Dirk Geeraerts), 6 onthoudingen (Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Elke Van den Winckel, Jo Lamberts) en 1 stem tegen (Jonas Van Vaerenbergh)

       

      Artikel 1.

      In de Calloystraat wordt ter hoogte van de woning met huisnummer 2 het verbodsbord C3 (verboden toegang) met een blauwe onderbord "uitgezonderd plaatselijk verkeer" geplaatst.

       

      Artikel 2.
      Plaatsing van de verkeerstekens.

      De verkeerstekens waarvan sprake in dit reglement zullen geplaatst worden conform het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.


      Artikel 3.

      Bekendmaking.

      Dit reglement zal worden bekendgemaakt na de goedkeuring door het aanbrengen van de vermelde verkeerstekens.


      Artikel 4.

      Afschriften.

      Een voor eensluidend verklaard afschrift van dit besluit zal aangetekend worden verzonden naar:

      1. de Minister van Mobiliteit en Vervoer, voor goedkeuring;
      2. de bestendige deputatie van de provincieraad van Vlaams-Brabant binnen een termijn van 48 uren, voor kennisgeving;
      3. de griffie van de rechtbank van eerste aanleg van Brussel, voor kennisgeving;
      4. de griffie van de politierechtbank van Vilvoorde, voor kennisgeving;
      5. de politiezone TARL, voor kennisgeving.
    • Gratis grondafstand en affectatie in openbaar domein - Boekhoutstraat; 30 m² van perceel ID: 23030 A 1777 C P0000 - goedkeuring.

      Aanleiding
      • Naar aanleiding van omgevingsvergunning nr. OMV_2022001633 verklaarden Martine Meert en Kris Nuyts om kosteloos grond af te staan aan Affligem.
      • De afgestane grond zal worden gebruikt om een waardevolle berm te creëren en biedt ruimte voor nutsleidingen en een hoogwaardige berm.
      • De ontwerpakte werd door de afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse overheid opgemaakt.
      • De akte dient door de gemeenteraad goedgekeurd te worden, waarna deze na het verstrijken van de schorsings-en vernietigingstermijn door de afdeling Vastgoedtransacties verleden kan worden.
      Feiten, context, motivering
      • Op 3 mei 2022 werd de omgevingsvergunning afgeleverd voor het verkavelen van een goed aan Martine Meert en Kris Nuyts.
      • In kader van de vergunningsaanvraag werd een eenzijdige verbintenis dd. 30 december 2021 tot kosteloze grondafstand door de aanvragers onderschreven.
      • Op het opmetingsplan opgemaakt door landmeter Philippe Beckwéé op 16 juni 2022 is de over te dragen grond aangeduid. Het gaat om de grond op het plan aangeduid als lot 3 van 30m² met gereserveerd individueel perceelidentificatienummer 23030 A 1777 C P0000.
      • Het opmetingsplan werd goedgekeurd door de dienst Ruimtelijke Ordening.
      • De ontwerpakte gratis grondafstand werd opgemaakt door de afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse overheid.
      • De akte kan verleden worden na goedkeuring door de gemeenteraad en na het verstrijken van de schorsings- en vernietigingstermijn.
      • Het komt aldus aan de gemeenteraad toe om in te stemmen met de ontwerpakte zoals in bijlage en opname van de grond in het openbaar domein.
      Juridisch kader
      • Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 1 september 2009.
      • Decreet betreffende de omgevingsvergunning van 25 april 2014, artikels 15 en 31.
      • Decreet lokaal bestuur van 22 september 2017, artikels 40 en 41.
      • Gemeentewegendecreet van 1 september 2019.
      Financieel kader
      • Deze grond wordt kosteloos aan de gemeente overgedragen.
      Besluit

      Artikel 1.
      De gemeenteraad stemt in met de ontwerpakte (zoals in bijlage), opgemaakt door de afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse overheid inzake de kosteloze overname van volgend perceel grond:30 m² aangeduid als lot 3 op het opmetingsplan opgemaakt door landmeter Philippe Beckwée op 16 juni 2022, met gereserveerd individueel perceelidentificatienummer 23030 A 1777 C P0000.


      Artikel 2.
      De gemeenteraad keurt de opname door het lokaal bestuur Affligem verworven perceel in het openbaar domein van Affligem goed.


      Artikel 3.
      De akte zal verleden worden na het verstrijken van de schorsings- en vernietigingstermijn vanwege de toezichthoudende overheid.


      Artikel 4.
      De opdracht wordt gegeven aan de Vlaams commissaris om de gemeente bij ondertekening te vertegenwoordigen.


      Artikel 5.
      Bij overschrijving van de akte wordt ontslag verleend aan de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie tot het nemen van een ambtshalve inschrijving .

    • Aankoop van een perceel grond (226), gelegen in het GemeentelijkNatuurOntwikkelingsPlan (GNOP) 1 "Bleregemse Broeken en Domentse Bossen".

      Aanleiding
      • In het kader van de ontwikkeling van het GNOP 1 moeten er gronden worden aangekocht.
      • Er is mogelijkheid tot aankoop van een grond, gelegen in de Koudenbergbeekvallei/GNOP1, kadastraal gekend als Affligem, 1e Afdeling Hekelgem, sectie B nr. 226 met een totale oppervlakte van 1620 m², eigendom van Hans Gustaaf Van Blijenbergh, wonende te Frankrijk, 60410 SAINTINES, 96, rue du Château.
      Feiten, context, motivering
      • De aankoop van het perceel kadert in het actieplan GNOP ‘Bleregemse Broeken en Domentse Bossen’ (Koudenbergbeekvallei/GNOP1).
      • Het schattingsverslag van de Afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse Overheid van 6 april 2022 waarbij de waarde van perceel 226 geschat wordt op €4.500,00.
      • De belofte van verkoop d.d. 21 april 2022 door Hans Gustaaf Van Blijenbergh, wonende te Frankrijk, 60410 SAINTINES, 96, rue du Château.
      • De totale overeengekomen prijs voor het perceel bedraagt €4.500,00 (exclusief wederbeleggingsvergoeding, exclusief registratie- en notariële kosten).
      • De mogelijkheden tot cofinanciering vanuit subsidieprojecten.
      • Voor gemeentelijke eigendommen gelegen in GNOP ‘Bleregemse Broeken en Domentse Bossen’ (Koudenbergbeekvallei/GNOP1) kan een gebruiksconcessie worden afgesloten indien landbouwgebruik wenselijk is.
      • Voor gemeentelijke eigendommen gelegen in GNOP ‘Bleregemse Broeken en Domentse Bossen’ (Koudenbergbeekvallei/GNOP1) kan een onderhandse jachtverpachting met Jachtgroep Blereghem worden afgesloten indien wildbeheer wenselijk is.
      • De ontwerpakte werd door de afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse overheid opgemaakt.
      • De akte dient door de gemeenteraad goedgekeurd te worden, waarna deze na het verstrijken van de schorsings-en vernietigingstermijn door de afdeling Vastgoedtransacties verleden kan worden
      • De ondersteuning van Regionaal Landschap Pajottenland & Zennevallei vzw in de uitvoering van bovenvermeld actieplan.
      Juridisch kader
      • Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017, art. 40 en 41.
      • Gemeenteraadsbeslissing van 28 april 1998 houdende goedkeuring van het GNOP.
      • Collegebeslissing van 3 mei 2022 met het akkoord tot het afsluiten van een verkoopbelofte voor perceel 226.
      Financieel kader
      • 2021/4.7.1.1/0340-00/1500200/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN
      Besluit

      Artikel 1.
      De gemeenteraad stemt in met de ontwerpakte (zoals in bijlage), opgemaakt door de afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse overheid, betreffende de aankoop van 1 perceel grond, gelegen binnen het GNOP 1 gebied, kadastraal gekend als Affligem, 1e Afdeling Teralfene, sectie B nr. 226 met een totale oppervlakte van 1620 m², eigendom van Hans Gustaaf Van Blijenbergh, wonende te Frankrijk, 60410 SAINTINES, 96, rue du Château.


      Artikel 2.
      De gemeenteraad gaat akkoord met de aankoopprijs voor een totaalbedrag van prijs €4.500,00 (exclusief wederbeleggingsvergoeding, exclusief registratie- en notariële kosten).


      Artikel 3.
      De Afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse overheid wordt belast met het verlijden van de akte voor verwerving.


      Artikel 4.

      De opdracht wordt gegeven aan de Vlaams commissaris om de gemeente bij ondertekening te vertegenwoordigen.


      Artikel 5.
      Bij overschrijving van de akte wordt ontslag verleend aan de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie tot het nemen van een ambtshalve inschrijving.


      Artikel 6.
      Een afschrift van deze beslissing zal worden toegestuurd aan de De Afdeling Vastgoedtransacties, het Regionaal Landschap Pajottenland & Zennevallei vzw en de gemeentelijke diensten Financiën en Leefmilieu.

    • Aankoop van gronden gelegen in GNOP 2 - intentie tot onteigenen - toekennen van wederbeleggingsvergoedingen en wachtintresten.

      Aanleiding
      • Voor de ontwikkeling van het GNOP 2 moeten er gronden worden aangekocht.
      • Dit zijn de betreffende perceelnummers: 602c,550p,550v,603e,553b,594,550w,593a,593b,605b,591c,602d,549m,550t,550z,599a,en,599b,600e,604,601,596,598,595,597,550r,552d,552c,546a,547a,544a,541f,541d,543a,549k,548a
      Feiten, context, motivering
      • De aankoop van de percelen kaderen in het ontwikkelen van het Gemeentelijk Natuurontwikkelingsproject De Mansbroeken (GNOP 2).
      • In november 2021 werd een infovergadering georganiseerd voor de eigenaars van gronden gelegen binnen GNOP 2.
      • Voor de aankoop van 2,5 ha gronden binnen het gebied van GNOP 2 is een subsidie verkregen van € 100.950,00.
      • Afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse Overheid heeft de schattingsverslagen opgemaakt.
      • De akte voor perceel 602 is al verleden.
      • De ontwerpakten voor percelen 603e, 550w en 593a en 593b werden op de gemeenteraad van 6 september 2022 goedgekeurd.
      • De ontwerpakten voor percelen 553b en 594 werden op de gemeenteraad van 11 oktober 2022 goedgekeurd.
      • Er zijn meerdere eigenaars niet akkoord om te verkopen.
      • Tijdens het overleg op dinsdag 26 september 2022 met dienst RO, Vastgoedtransacties, Regionaal Landschap en de ontwerper werd besloten dat het raadzaam is om over te gaan tot de intentie om te onteigenen om zo te verhinderen dat het project onuitvoerbaar wordt en we de subsidies mislopen.
      • Een (intentie tot) onteigening betekent dat er een wederbeleggingsvergoeding en een wachtintrest wordt betaald bovenop de schattingswaarde van het perceel.
      • Om de eigenaars die al akkoord zijn maar de akte nog moeten ondertekenen, niet te benadelen, worden aan hen ook deze vergoedingen toegekend.
      • Henri Roseleth, teamhoofd bij Vastgoedtransacties, bezorgde op 30 september 2022 de bedragen voor de lopende aktes berekend inclusief wederbeleggingsvergoeding en wachtintresten.
      • Concreet betekent dit dat de eigenaars van perceel 603e € 6.204,19 (i.p.v. € 4.890,00) ontvangen, de eigenaars van perceel 550w € 523,36 (i.p.v. € 412,50), de eigenaars van percelen 593a en 593b € 2778,56 (i.p.v. € 2190,00), de eigenaars van perceel 553b € 3.948,98 (i.p.v. € 3.112,50) en de eigenaars van perceel 594 € 7.536,48 (i.p.v. € 5.940,00).
      • Met wederbeleggingsvergoeding en wachtintrest ontstaat onderhandelingsmarge bij de eigenaars die nog niet akkoord waren.
      • Indien noodzakelijk kan de procedure tot onteigening gestart worden.
      • Op 11 oktober 2022 sprak het college van burgemeester en schepen de intentie tot onteigenen uit m.b.t. het verwerven van gronden in gnop 2.
      Juridisch kader
      • Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017, art. 40 en 41.
      • Het ministerieel besluit van 21 december 2021 tot toekenning van een subsidie aan het lokaal hefboomproject Natte Natuur in het kader van gebiedsontwikkeling "meer broek voor de Mansbroeken" in Affligem ( waar subsidiebedrag van € 100.950,00 wordt voorzien voor de aankoop van gronden).
      • Decreet betreffende onteigening voor het algemeen nut ("het Vlaams Onteigeningsdecreet van 24 februari 2017").
      Financieel kader
      • Het gemeentelijk meerjarenplan 2020-2025 waarin de budgetten werden vastgelegd onder actieplan 4.8.2: Gnop 2.
      Besluit

      Artikel 1.

      De gemeenteraad stemt in met de intentie tot onteigenen m.b.t. het verwerven van gronden in GNOP 2.

       

      Artikel 2.

      De gemeenteraad keurt de voorgestelde procedure van onteigening goed.

       

      Artikel 3.

      De aktes die bij Vastgoedtransacties in opmaak zijn, zijnde voor de percelen 603e, 550w, 593a, 593b, 553b en 594 worden aangepast volgens deze beslissing.

  • RO - Stedenbouw

    • Goedkeuring gratis grondafstand met betrekking tot de aanvraag omgevingsvergunning OMV_2022081731 - verkavelen van een goed, gelegen Daalstraat te 1790 Affligem.

      Aanleiding
      • Aanvraag 2022/0013-VK van 20 juni 2022, voor het afleveren van een omgevingsvergunning voor het verkavelen van een goed, Daalstraat te 1790 Affligem met als kadastrale omschrijving afdeling 3-Teralfene / sectie A nr. 461R, ingediend door Bjorn De Pril wonende Kapellestraat 162 te 9473 Denderleeuw.
      Feiten, context, motivering
      • De aanvraag werd ontvankelijk en volledig verklaard op 10 augustus 2022.
      • Tijdens het openbaar onderzoek ingesteld van 18 augustus 2022 tot 16 september 2022 werden er geen bezwaarschriften ingediend.
      • Het Advies van de gemeentelijke omgevingsambtenaar, uitgebracht op 27 september 2022 is gunstig.
      • Het college van burgemeester en schepenen heeft deze aanvraag onderzocht, rekening houdend met de terzake geldende wettelijke bepalingen.
      • De goedkeuring gratis grondafstand met betrekking tot de aanvraag omgevingsvergunning OMV_2022081731 - verkavelen van een goed, gelegen Daalstraat te 1790 Affligem, kadastraal gekend als afdeling 3-Teralfene / sectie A nr. 461R dient voorgelegd te worden aan de gemeenteraad.
      Juridisch kader
      • Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 1 september 2009.
      • het Decreet betreffende de omgevingsvergunning van 25 april 2014, artikels 15 en 31;
      • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikels 40 en 41;
      • Gemeentewegendecreet van 1 september 2019;
      Besluit

      Artikel 1. 

      De gemeenteraad gaat akkoord met de verklaring tot het stellen van een gratis grondafstand met een oppervlakte van 2,18ca aan de gemeente, zoals voorzien in de omgevingsaanvraag 2022/0013-VK van 20 juni 2022, voor het afleveren van een omgevingsvergunning voor het verkavelen van een goed, Daalstraat te 1790 Affligem met als kadastrale omschrijving afdeling 3-Teralfene / sectie A nr. 461R, ingediend door Bjorn De Pril wonende Kapellestraat 162 te 9473 Denderleeuw.

       

      Artikel 2.

      De dienst Openbare Werken, namens het college van burgemeester en schepenen, te gelasten met de uitvoering van dit besluit overeenkomstig artikel 18 en 19 van het decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019, en behoudens administratief beroep, met de realisatie van de gewijzigde gemeenteweg, overeenkomstig artikel 26, 27, 28 en 29 van het aangehaalde decreet.

  • Intergemeentelijke samenwerkingsverbanden

    • Tmvw ov - algemene vergadering - 16 december 2022 - goedkeuring agenda

      Aanleiding
      • Tmvw Ov houdt algemene vergadering op 16 december 2022 om 14.30uur,

      • E-mail in verband met de buitengewone algemene vergadering TMVW ov van 16 december 2022, van Christophe Peeters, 16 september 2022
      Feiten, context, motivering
      • Het lokaal bestuur Affligem is aangesloten bij TMVW ov;
      • De statuten van Tmvw ov;
      • De aangetekende brief van 14 september 2022 waarbij de gemeente wordt uitgenodigd om deel te nemen aan de algemene vergadering van 16 december 2022;
      • Deze vergadering zal fysiek doorgaan in Flanders Expo, Maaltekouter 1, 9051 Gent, met digitale inbelmogelijkheid via ZOOM;
      • De agendapunten en de bijhorende documentatie inzake deze algemene vergaderingen werden toegestuurd op 5 oktober 2022.
      Juridisch kader
      • Het decreet over het lokaal bestuur;
      • De gemeenteraadsbeslissing van 05 februari 2019 houdende Tmvw ov – aanduiding van een vertegenwoordiging voor de algemene vergaderingen (legislatuur 2019-2024).
      Besluit

      Artikel 1.

      De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten (inclusief de statutenwijziging) op de agenda van de buitengewone algemene vergadering TMVW ov van 16 december 2022 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten:

      1. Wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal
      2. Actualisering van bijlage 2 aan de statuten ingevolge wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal
      3. Evaluatie 2022, te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie 2023 (cfr. artikel 432 DLB)
      4. Begroting 2023 (cfr. artikel 432 DLB )
      5. Actualisering presentievergoeding ingevolge indexaanpassing
      6. Statutaire benoemingen
      7. Statutenwijziging:
        1. Toelichtende nota bij de statutenwijziging met artikelsgewijze bespreking
        2. Nieuwe tekst van de statuten
      8. Overboeking van het (oorspronkelijk) vast kapitaal (rekening 111 Onbeschikbare inbreng buiten het kapitaal) naar een beschikbare eigenvermogensrekening
      9. Overboeking van de in het verleden aangelegde wettelijke reserves (rekening 1311 Statutair onbeschikbare reserves) naar een beschikbare eigenvermogensrekening
      10. Overboeking van de in het verleden aangelegde uitgiftepremie (rekening 1110 Uitgiftepremie) naar een beschikbare eigenvermogensrekening
      11. Volmachten

      Varia


      Artikel 2.

      De gemeenteraad draagt de aangeduide vertegenwoordiger(s)/plaatsvervangend vertegenwoordiger (mevrouw J. Rollier en respectievelijk de heer Jeroen Roelandt) op om namens het lokaal bestuur van Affligem alle akten en bescheiden met betrekking tot de buitengewone algemene vergadering van TMVW ov vastgesteld op 16 december 2022, te onderschrijven en hun stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde buitengewone algemene vergadering.


      Artikel 3.
      Een afschrift van deze beslissing zal ter kennisgeving aan Tmvw Ov, Stropstraat 1 te 9000 Gent, hetzij bij voorkeur via elektronische post, 20221216BAVTMVW@farys.be, worden toegestuurd.

    • Haviland - algemene vergadering 14 december 2022 - goedkeuring agenda

      Aanleiding
      • Intercommunale Haviland houdt algemene vergadering op 14 december 2022, 18.00u.;
      • E-mail van Ann Scheys, directie-assistente Haviland, 11 oktober 2022.
      Feiten, context, motivering
      • Het lokaal bestuur Affligem is aangesloten bij Intercommunale Haviland die werd opgericht op 24 maart 1965 bij oprichtingsakte verschenen in de Bijlage tot het Belgisch Staatsblad van 16 april 1965 onder het nummer 8226 en verlengd werd op 23 oktober 2019, verschenen in de Bijlage tot het Belgisch Staatsblad van 21 november 2019 onder het nummer 19151652;
      • Intercommunale Haviland is als intergemeentelijk samenwerkingsverband voor de ruimtelijke ordening en de economisch sociale expansie van het arrondissement Halle-Vilvoorde, een dienstverlenende vereniging die wordt beheerst door het decreet lokaal bestuur;
      • De vertegenwoordigers voor een gewone algemene vergadering werden aangeduid voor de volledige duur van de gemeentelijke legislatuur, cq. tot het einde van 2024;
      • De email van 11 oktober 2022 waarbij de gemeente wordt uitgenodigd om deel te nemen aan de gewone algemene vergadering van 14 december 2022, inclusief agenda en bijhorende documentatie voor deze buitengewone algemene vergadering.
      • de oproepingsbrief van 11 oktober 2022 tot de Buitengewone Algemene Vergadering van Haviland Intercommunale van 14 december 2022 met volgende agendapunten:

        1. Notulen van de Algemene Vergadering van 22 juni 2022: goedkeuring (een exemplaar van deze notulen werd op 4 juli 2022 aan de deelnemers bezorgd.)
        2. De te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie + begroting 2023 (art. 34)
        3. Vervanging lid raad van bestuur (art. 19): goedkeuring
        4. Varia
      Juridisch kader
      • Artikel 432 van het Decreet Lokaal Bestuur dat de organisatie regelt van de algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging;
      • Artikel 432 van het Decreet Lokaal Bestuur dat bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient herhaald te worden voor elke vergadering;

      • Artikelen 40 en 41 van het Decreet Lokaal Bestuur dat de bevoegdheden van de gemeenteraad bepaalt;
      • Het koninklijk besluit van 06 januari 1965 houdende machtiging tot oprichting van de Intercommunale Haviland;
      • De gemeenteraadsbeslissing van 12 maart 2019 houdende algemene vergadering van 28 maart 2019 – goedkeuring van een vertegenwoordiging voor de algemene vergaderingen (legislatuur 2019-2024).
      Besluit

      Artikel 1.

      De agendapunten van de Buitengewone Algemene Vergadering van Haviland Intercommunale van 14 december 2022 worden goedgekeurd:
      1. Notulen van de Algemene Vergadering van 22 juni 2022: goedkeuring (een exemplaar van deze notulen werd op 4 juli 2022 aan de deelnemers bezorgd.)
      2. De te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie + begroting 2023 (art. 34)
      3. Vervanging lid raad van bestuur (art. 19): goedkeuring
      4. Varia
       

      Artikel 2.
      De reeds gevolmachtigde gemeentelijke afgevaardigde of de plaatsvervangend afgevaardigde – mevrouw Leen Steenhoudt en respectievelijk mevrouw Els Van Nieuwenhove –  is gemandateerd om de agendapunten op de Buitengewone Algemene Vergadering van Haviland Intercommunale van 14 december 2022 goed te keuren.

       

      Artikel 3.

      Het College van Burgemeester en Schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit.

      Afschrift van deze beslissing zal aan de Intercommunale Haviland, p/a Brusselsesteenweg 617 te 1731 Asse (Zellik) – t.a.v. mevr. Ann Scheys, Ann.Scheys@Haviland.be worden toegestuurd.

    • ILvA - algemene vergadering van 13 december 2022 - goedkeuring agenda

      Aanleiding
      • ILvA houdt algemene vergadering op dinsdag 13 december 2022, 19.00u;
      • Brief van ILvA in verband met de algemene vergadering en de agendapunten, 19 oktober 2022.
      Feiten, context, motivering
      • De statuten van het intergemeentelijk samenwerkingsverband ILvA;
      • De aangetekende brief van 19 oktober 2022 waarbij de gemeente wordt uitgenodigd om deel te nemen aan de algemene vergadering van 13 december 2022 om 19 uur in de maatschappelijke zetel van de vereniging, Industriezone Zuid III, Industrielaan 18, 9320 Erembodegem.
      Juridisch kader
      • Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017;
      • De gemeenteraadsbeslissing van 13 september 2013 houdende toetreding tot de intercommunale ILvA en goedkeuring statuten;
      • De gemeenteraadsbeslissing van 05 februari 2019 houdende ILvA – buitengewone algemene vergadering van 19 februari 2019 – aanduiding van een vertegenwoordiging voor de algemene vergaderingen (legislatuur 2019-2024).
      Publieke stemming
      Aanwezig: Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Jill Rollier, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Aster Van Avermaet, Elke Van den Winckel, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Dirk Geeraerts, Jo Lamberts, Frédéric Pipelers
      Voorstanders: Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Jill Rollier, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Aster Van Avermaet, Elke Van den Winckel, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Dirk Geeraerts, Jo Lamberts
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1.
      De gemeenteraad keurt de agenda (met de daarbij horende documentatie) van de algemene vergadering van het intergemeentelijk samenwerkingsverband ILvA van 13 december 2022 goed:

      1. Vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordigers (art. 432 – decreet lokaal bestuur);
      2. Samenstelling van het bureau;
      3. Benoemen van bestuurders van mandaten opengevallen sinds de jongste gewone algemene vergadering;
      4. Goedkeuren actieplan en budget 2023.


      Artikel 2.
      De vertegenwoordiger van de gemeente Affligem die zal deelnemen aan deze bijzondere algemene vergadering van ILvA van 13 december 2022 (cq. dhr. Jeroen Roelandt), op te dragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in artikel 1.


      Artikel 3.
      Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde be­slis­singen en onder meer kennisgeving hiervan te geven aan betrokken afgevaardigden en het intergemeentelijk samenwerkingsverband ILvA, Zuid III, Industrielaan 18 te 9320 Aalst.

  • Toegevoegde punten

    • Toegevoegd punt GROEN - Ondertekening van het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Jill Rollier, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Aster Van Avermaet, Elke Van den Winckel, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Dirk Geeraerts, Jo Lamberts, Frédéric Pipelers
      Voorstanders: Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Elke Van den Winckel, Jo Lamberts
      Tegenstanders: Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Jill Rollier, Aster Van Avermaet, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Dirk Geeraerts
      Resultaat: Met 7 stemmen voor, 15 stemmen tegen
      Besluit

      Met 7 stemmen voor (Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Elke Van den Winckel, Jo Lamberts), 15 stemmen tegen (Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Jill Rollier, Aster Van Avermaet, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Dirk Geeraerts)


      Artikel 1.

      Dit punt werd verworpen.

    • Toegevoegd punt N-VA - Verkeersborden - GAS-boete anderstalige signalisatie

      Publieke stemming
      Aanwezig: Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Jill Rollier, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Aster Van Avermaet, Elke Van den Winckel, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Dirk Geeraerts, Jo Lamberts, Frédéric Pipelers
      Voorstanders: Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Elke Van den Winckel
      Tegenstanders: Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Jill Rollier, Aster Van Avermaet, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Dirk Geeraerts
      Onthouders: Jo Lamberts
      Resultaat: Met 6 stemmen voor, 15 stemmen tegen, 1 onthouding
      Besluit

      Met 6 stemmen voor (Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Elke Van den Winckel), 15 stemmen tegen (Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Jill Rollier, Aster Van Avermaet, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Dirk Geeraerts), 1 onthouding (Jo Lamberts)


      Artikel 1.

      Dit punt werd verworpen.

  • Mondelinge vragen

    • Bijkomende mondelinge vragen - Jo Lamberts – namens Groen Affligem

      Aanleiding
      • E-mail van raadslid Jo Lamberts - namens Groen Affligem - 8 november 2022.
      Feiten, context, motivering

      1. Transparant bestuur
      Cipal-Schaubroeck biedt een koppeling aan met mijnburgerprofiel.be en de ourcityapp. Waardoor het voor burgers veel handiger wordt om documenten op te vragen en in te kijken.

      1. Is het lokale bestuur op de hoogte van het bestaan van die mogelijkheden?
      2. Kan er vanuit het lokale bestuur bekeken worden of het haalbaar is ook voor inwoners van Affligem die mogelijkheden toe te voegen. Gelet op het feit dat er zowel een actieve overeenkomst is met Cipal-Schaubroeck als ourcityapp.

       

      2. Impact aanpassingen Bellestraat
      Recent werden een aantal aanpassingen doorgevoerd, het wijzigen van de voorrangsregeling, het wegnemen van de verkeer remmende poort thv het kruispunt met de Buikouterbaan.

      1. Zijn er plannen om de verkeersveiligheid te verhogen over het volledige traject, zoals bv. het toepassen van het principe van vergevingsgezinde wegen om schade aan mensen en goederen bij ongevallen te voorkomen of in te perken?
      2. Hoe luidde het advies van het Affligems verkeers- en mobiliteitsforum inzake de afschaffing van de voorrang van rechts over het volledige traject (Kruispunt Stationstraat en Bellestraat tot kruispunt Fosselstraat en Kerkstraat, Kerkstraat en Fosselstraat tot kruispunt Brusselbaan – Fosselstraat)?
      3. Hoeveel advies- en studiebureau’s werden de afgelopen twee jaar reeds aangesteld voor allerhande projecten in Affligem? Kan het bestuur hiervan de globale kostprijs meedelen?
      4. Wat is de globale visie op mobiliteit in Affligem?

       

      3. Ruimtebeslag Affligem
      De meest recente officiële cijfers, via provincies in cijfers tonen voor 2019 volgende resultaten:

      Deelgemeente Essene Teralfene Hekelgem
      Verlies open ruimte 36m2/dag 1m2/dag 60m2/dag
      1. Kan het lokale bestuur een visie op behoud van open ruimte formuleren op basis van deze officiële cijfers?
      2. Wat is de stand van zaken wat betreft het beleidsplan ruimte Affligem?
      3. Werden er ikv het beleidsplan ruimte Affligem reeds RUP’s afgebakend/opgemaakt? En zo ja wat is de stand van zaken m.b.t. deze RUP’s?

       

      4. Groenblauwe aders als basis voor een sterk natuurbeleid

      1. Op 7 mei werd het riviercontract Bellebeek plechtig ondertekend. Wat is inmiddels de stand van zaken betreffende de engagementen die het lokale bestuur is aangegaan?
      2. Met de eerste werf van het T.OP Dender lopende werd in 2022 ook de tweede werf opgestart rond de ontwikkeling van een structuurvisie op groenblauwe denderflanken. Eén van de deelgebieden omvat ook ons grondgebied de stroomgebieden van de Bellebeek en de Molenbeek-Graadbeek.
        1. Op welke manier wordt het lokale bestuur vertegenwoordigd in deze overlegstructuren?
        2. Werden de milieuraad, de klimaatraad en de lokale natuurverenigingen mee betrokken in dit overleg?
        3. Wat is de stand van zaken m.b.t. het hemelwaterplan voor Affligem, een noemenswaardig onderdeel van de structuurvisie, cf. het meest recente verslag?
      Besluit

      De antwoorden op bovenstaande vragen vind je terug in het zittingsverslag van de gemeenteraad van 15 november 2022.

    • Bijkomende mondelinge vragen - Stijn Stassijns – namens N-VA

      Aanleiding
      • E-mail van raadslid Stijn Stassijns - namens N-VA - 10 november 2022
      Feiten, context, motivering

      1. De gemeente Affligem geeft een toelage voor het toegankelijk maken van handelszaken voor personen met een handicap.

      a. Hoeveel keren is de toelage aangevraagd de laatste vijf jaar?

      b. Is er een overzicht van per jaar?

      c. Welke acties doet de gemeente om de premie bij de lokale handelaars bekend te maken?

       

      2. Enkele jaren geleden werd met veel poeha aangekondigd dat er fietssuggestiestroken zouden komen in de Kerkstraat.

      a. Komen die er nog? Zullen de bevoegde adviesraden gevraagd worden hieromtrent een advies te formuleren?

      b. Komt er voorafgaand aan de ingreep een studie van Hekelgem-dorp en omgeving waarin ook de optie éénrichtingsverkeer en een volwaardig fietspad zal bekeken worden?

       

      3. AWV Vlaams Brabant stelt zich de vraag of de brug over de E40 (aan de Balleistraat) niet beter afgesloten of afgebroken wordt.

      a. Wat is terzake in het mobiliteitsplan voorzien? Wat is de visie van het bestuur tov deze brug?

      b. Is de problematiek voorgelegd aan het Forum voor mobiliteit?

      Besluit

      De antwoorden op bovenstaande vragen vind je terug in het zittingsverslag van de gemeenteraad van 15 november 2022.

  • Goedkeuring notulen vorige zitting

    • Notulen en zittingsverslag

      Besluit

      De notulen van de vorige zitting van 11 oktober 2022 worden goedgekeurd.
      Het zittingsverslag van 11 oktober 2022 wordt goedgekeurd.

Namens Gemeenteraad,

Frédéric Pipelers
algemeen directeur

Gerda Van Geite
voorzitter