Goedgekeurd met volgende stemming:
Artikel 1.
Er wordt met ingang van heden en tot en met aanslagjaar 2025 een retributie geheven voor innings- en aanmaningskosten van openstaande, niet-fiscale schuldvorderingen.
Artikel 2.
De retributie wordt als volgt vastgesteld:
Alvorens een dwangbevel wordt opgemaakt, wordt het overzicht van de openstaande, niet-fiscale schuldvorderingen voorgelegd aan de maatschappelijk werkers van het OCMW. De maatschappelijk werkers maken voor elk dossier van de gekende OCMW-cliënten een inschatting aangaande de vermogendheid tot terugbetaling. Indien een terugbetaling volgens hun inschatting niet haalbaar is, wordt geen dwangbevel betekend. Dergelijke attestering van de sociale dienst van het OCMW leidt tot oninbaarstelling van de openstaande niet-fiscale schuldvordering.
Artikel 3.
De retributie is verschuldigd door de schuldenaar van de onderliggende niet-fiscale schuldvordering.
Artikel 4.
Bij betaling zullen eerst de volgens onderhavig retributiereglement aangerekende administratiekosten aangezuiverd worden en vervolgens de openstaande, niet-fiscale schuldvordering (hoofdsom).
Artikel 5.
De invordering van de retributie zal gebeuren, samen met de hoofdsom, bij dwangbevel voor de niet betwiste, niet-fiscale schuldvorderingen en overeenkomstig de wetsbepalingen betreffende de burgerlijke rechtsprocedure voor betwiste, niet-fiscale schuldvorderingen.
Artikel 6.
De gemeenteraadsbeslissing van 3 december 2019 houdende het retributiereglement voor de innings- en aanmaningskosten van openstaande niet fiscale schuldvorderingen wordt opgeheven.
Artikel 7.
Dit reglement wordt op de gemeentelijke website bekend gemaakt.
Artikel 8.
Afschrift van deze beslissing wordt via het digitaal loket aan de heer provinciegouverneur toegestuurd.
De gemeente en haar OCMW vormen samen 1 rapporteringsentiteit en maken een geïntegreerde jaarrekening. Juridisch blijven het echter 2 afzonderlijke entiteiten. Daarom stemmen de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn elk over hun deel van de gezamenlijke jaarrekening. De gemeenteraad keurt het deel van de jaarrekening zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn goed en stelt zo de gezamenlijke jaarrekening van de gemeente en het OCMW definitief vast.
De jaarrekening bestaat uit de, bij besluit van de Vlaamse regering en bij ministerieel besluit opgelegde, schema’s;
Bij ministerieel besluit werden ook enkele toelichtingsschema's opgelegd;
2020 | |
Saldo exploitatierekening | - € 744.425 |
Saldo investeringsrekening | - € 6.676 |
Budgettair resultaat van het boekjaar | - € 751.100 |
Beschikbaar budgettair resultaat | € 95.147 |
Autofinancieringsmarge | - € 744.425 |
Tekort van het boekjaar | - € 725.762 |
De jaarrekening van het OCMW vertoont een positief beschikbaar budgettair resultaat, waardoor er geen gemeentelijke tussenkomst geboekt moet worden.
De jaarrekening van de gemeente wordt gekenmerkt door volgende cijfers:
2020 | |
Saldo exploitatierekening | € 3.550.104 |
Saldo investeringsrekening | - € 2.463.457 |
Saldo financieringsrekening | - € 609.009 |
Budgettair resultaat van het boekjaar | € 477.638 |
Beschikbaar budgettair resultaat | € 1.517.903 |
Autofinancieringsmarge | € 2.459.551 |
Overschot/tekort van het boekjaar | € 1.315.290 |
2020 | |
Saldo exploitatierekening | € 2.805.679 |
Saldo Investeringsrekening | - € 2.470.133 |
Saldo financieringsrekening | - € 609.009 |
Budgettair resultaat van het boekjaar | - € 273.462 |
Beschikbaar budgettair resultaat | € 1.613.050 |
Autofinancieringsmarge | € 1.715.126 |
Overschot van het boekjaar | € 589.528 |
Balanstotaal | € 41.358.164 |
Goedgekeurd met volgende stemming:
Artikel 1.
De jaarrekening 2020 van het OCMW, zoals vastgesteld door de Raad voor Maatschappelijk Welzijn in zitting van 29 juni 2021, wordt goedgekeurd.
Artikel 2.
Er wordt geen gemeentelijke tussenkomst voor het OCMW vastgesteld, aangezien de jaarrekening van het OCMW sluit met een positief beschikbaar budgettair resultaat.
Artikel 3.
De jaarrekening 2020 van de gemeente wordt vastgesteld.
Artikel 4.
De geïntegreerde jaarrekening 2020 van gemeente en OCMW wordt definitief vastgesteld.
Artikel 5.
De geïntegreerde jaarrekening 2020 van gemeente en OCMW, met bijhorende toelichting, maakt integrerend deel uit van dit besluit.
Artikel 6.
De jaarrekening wordt neergelegd op het gemeentehuis, waar iedereen er altijd ter plaatse kennis van kan nemen. De rekeningdocumenten en toelichtingen zullen ook gepubliceerd worden op de gemeentelijke website.
Artikel 7.
Afschrift van deze beslissing zal, samen met de geïntegreerde jaarrekening van gemeente en OCMW, via het digitaal loket toegestuurd worden aan de toezichthoudende overheid.
Artikel 1.
De raad neemt kennis van het rapport 2020 van de financieel directeur.
Artikel 2.
Het rapport maakt integraal deel uit van deze raadsbeslissing.
Het laten samengaan van de gemeentelijke en Ocmw-administraties is één van de doelstellingen van het decreet lokaal bestuur; dit vertaalt zich in een gezamenlijk organogram voor beide bestuurlijke entiteiten.
Artikel 1.
Het gezamenlijk organogram van de diensten van de gemeente en van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn wordt vastgesteld overeenkomstig de bijlage, die integrerend deel uitmaakt van deze beslissing.
Artikel 2.
Het gezamenlijk managementteam zal bestaan uit volgende functies:
Artikel 3.
De beslissingen van de gemeenteraad van 02 april 2019 en 13 maart 2020 houdende vaststellen van het gezamenlijk organogram van gemeente en Ocmw, worden met ingang van 01 juli 2021, opgeheven.
Daar diverse wijzigingen/aanvullingen en/of opschoningen aan de huidige geïntegreerde personeelsformatie van gemeente en Ocmw - lokaal bestuur Affligem, noodzakelijk zijn worden, wordt thans een gewijzigde geïntegreerde personeelsformatie voor het globale personeel van gemeente en Ocmw, ter goedkeuring voorgelegd.
Artikel 1.
De geïntegreerde personeelsformatie van het personeel van gemeente en Ocmw van het lokaal bestuur Affligem wordt vastgesteld, zoals bepaald in het document zoals toegevoegd aan deze beslissing.
Dit document maakt integrerend deel uit van deze gemeenteraadsbeslissing.
Artikel 2.
De gemeenteraadsbeslissing van 12 mei 2021 houdende vaststelling van de personeelsformatie van de gemeente, wordt opgeheven.
Goedgekeurd met volgende stemming:
Artikel 1.
Parkeerverbod vrachtwagens (+ 3,5 ton).
Binnen het grondgebied van de gemeente Affligem is het parkeren voorbehouden voor voertuigen met een maximaal toegelaten massa van niet meer dan 3,5 ton.
Deze zone wordt, op alle toegangswegen, afgebakend door middel van zonale verkeersborden die het begin en einde van die zone afbakenen.
Begin zone Einde zone
Artikel 2.
Plaatsing verkeerstekens.
De verkeerstekens waarvan sprake in dit reglement zullen worden geplaatst conform het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Artikel 3.
Bekendmaking.
Dit reglement zal worden bekendgemaakt na de goedkeuring door het aanbrengen van de vermelde verkeerstekens.
Artikel 4.
Afschriften.
Een voor éénsluitend verklaard afschrift van dit besluit zal aangetekend worden verzonden naar:
1° de Vlaamse overheid, Afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid, Departement Mobiliteit en Openbare Werken, voor kennisgeving (digitaal loket);
2° de deputatie van de provincieraad van Vlaams-Brabant, voor kennisgeving;
3° de griffie van de rechtbank van eerste aanleg van Brussel, voor kennisgeving;
4° de griffie van de politierechtbank van Halle, voor kennisgeving.
Een voor éénsluitend verklaard afschrift van dit besluit zal worden verzonden naar:
1° de politiezone TARL, voor kennisgeving.
Goedgekeurd met volgende stemming:
Artikel 1.
Parkeerverbod.
§ 1. Het is verboden te parkeren in de Fosselstraat, langs de rechterkant, komende van de Brusselbaan in de richting van de Kerkstraat, vanaf huisnummer 104 tot en met huisnummer 122A.
§ 2. Deze maatregel wordt gesignaleerd met de verkeersborden E1, aangevuld met een onderbord
GXa (begin verbod) en GXb (einde verbod).
Artikel 2.
Parkeren uitsluitend voor auto’s.
§ 1. In de Fosselstraat, parkeervak vanaf huisnummer 77 tot en met huisnummer 83a, parkeervak voor huisnummer 85, parkeervak voor huisnummer 87 en twee parkeervakken voor huisnummer 89 en 91.
§ 2. In de parkeerzone zullen witte markeringen de plaatsen afbakenen waar de voertuigen moeten staan.
§ 3. Deze maatregel wordt gesignaleerd middels de verkeersborden E9b aangevuld met een onderbord GXa (begin verbod) en GXb (einde verbod).
§ 4. Deze signalering geschiedt met een brede witte doorlopende streep op de rijbaan. Het aan de andere kant van deze streep gelegen deel van de openbare weg is voorbehouden voor parkeren. In de parkeerzone worden witte markeringen aangebracht overeenkomstig artikel 77.5 van het verkeersreglement die de plaatsen afbakenen waar voertuigen moeten staan.
§ 5. Tussen de onderscheiden parkeerzones is het verboden te parkeren. Deze maatregel wordt gesignaleerd middels een gele onderbroken streep op de trottoirband.
Artikel 3.
Plaatsing verkeerstekens
De verkeerstekens waarvan sprake in dit reglement zullen worden geplaatst conform het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Artikel 4.
Bekendmaking
Dit reglement zal worden bekendgemaakt na de goedkeuring door het aanbrengen van de vermelde verkeerstekens.
Artikel 5.
Afschriften.
Een voor eensluidend verklaard afschrift van dit besluit zal aangetekend worden verzonden naar:
1° de Vlaamse overheid, Afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid, Departement Mobiliteit en Openbare Werken, voor kennisgeving;
2° de deputatie van de provincieraad van Vlaams-Brabant, voor kennisgeving;
3° de griffie van de rechtbank van eerste aanleg van Brussel, voor kennisgeving;
4° de griffie van de politierechtbank van Halle, voor kennisgeving.
Een voor eensluidend verklaard afschrift van dit besluit zal worden verzonden naar:
1° de politiezone TARL, voor kennisgeving.
Artikel 1.
De uitbreiding van de parkeerzone met beperkte parkeertijd “uitgezonderd bewoners” in de deelgemeente Teralfene wordt uitgebreid met een gedeelte Balleistraat dat begrensd is tussen Daalstraat/Potaardestraat tot voor het kruispunt Balleistraat/Krommaartweg.
Artikel 2.
Bewoners woonachtig in dit segment van de Balleistraat kunnen een bewonerskaart verkrijgen.
Artikel 3.
Volgende verkeersignalisatie wordt geplaatst of verplaats:
• Het bestaande verkeersbord ZE9b-GVIIbT/ ter hoogte van Balleistraat nummer 2 wordt verplaats hogerop in de Balleistraat ter hoogte van woning nummer 14
• Een verkeersbord met zonale geldigheid ZE9b-GVIIbT waarop een P bord (met wagen), een parkeerschijf en de vermelding van ‘uitgezonderd bewoners” is aangebracht wordt geplaatst in de Balleistraat ter hoogte van nummer 15.
Artikel 4.
De verkeerstekens waarvan sprake in dit reglement zullen worden geplaatst conform het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Artikel 5.
Dit reglement zal worden bekendgemaakt na de goedkeuring door het plaatsen en verplaatsen van de vermelde verkeerstekens.
Artikel 6.
Een eensluidend afschrift van dit besluit zal worden verzonden naar:
• De Vlaamse overheid, Afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid, Departement Mobiliteit en Openbare Werken, voor kennisgeving;
• De deputatie van de provincieraad van Vlaams-Brabant, voor kennisgeving;
• De griffie van de rechtbank van eerste aanleg van Brussel, voor kennisgeving;
• De griffie van de politierechtbank van Halle, voor kennisgeving.
• De politiezone TARL, voor kennisgeving.
Aanvraag 2020/076 van 30 november 2020, voor het afleveren van een omgevingsvergunning voor oprichten van een meergezinswoning, Kleinendries te 1790 Affligem met als kadastrale omschrijving afdeling 3-Teralfene / sectie A nrs. 1118E, ingediend door BSVB ENGINEERING & CONSULTING BVBA - Kristof Borremans wonende Burg. Wambacqstraat 22 te 1790 Affligem.
Artikel 1.
De gemeenteraad gaat akkoord met de verklaring tot het stellen van een gratis grondafstand met een oppervlakte van 19,61ca aan de gemeente, zoals voorzien in de omgevingsaanvraag 2020/076 van 30 november 2020, voor het afleveren van een omgevingsvergunning voor oprichten van een meergezinswoning, Kleinendries te 1790 Affligem met als kadastrale omschrijving afdeling 3-Teralfene / sectie A nrs. 1118E, ingediend door BSVB ENGINEERING & CONSULTING BVBA - Kristof Borremans wonende Burg. Wambacqstraat 22 te 1790 Affligem.
Artikel 2.
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van dit besluit overeenkomstig artikel 18 en 19 van het decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019, en behoudens administratief beroep, met de realisatie van de gewijzigde gemeenteweg, overeenkomstig artikel 26, 27, 28 en 29 van het aangehaalde decreet.
Artikel 3.
Een afschrift van deze beslissing zal worden opgeladen op het omgevingsloket.
Aanvraag 2021/0019 van 18 maart 2021, voor het afleveren van een omgevingsvergunning voor oprichten van drie ééngezinswoningen, Bosstraat 13 te 1790 Affligem met als kadastrale omschrijving afdeling 1-Hekelgem / sectie A nrs. 271/h, ingediend door Tradico / Koen Platteau wonende Hoogveld 91 te 9200 Dendermonde.
Artikel 1.
De gemeenteraad gaat akkoord met de verklaring tot het stellen van een gratis grondafstand met een oppervlakte van 30,03 m² aan de gemeente, zoals voorzien in de omgevingsaanvraag 2021/0019 van 18 maart 2021, voor het afleveren van een omgevingsvergunning voor oprichten van drie ééngezinswoningen, Bosstraat 13 te 1790 Affligem met als kadastrale omschrijving afdeling 1-Hekelgem / sectie A nrs. 271/h, ingediend door Tradico / Koen Platteau wonende Hoogveld 91 te 9200 Dendermonde.
Artikel 2.
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van dit besluit overeenkomstig artikel 18 en 19 van het decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019, en behoudens administratief beroep, met de realisatie van de gewijzigde gemeenteweg, overeenkomstig artikel 26, 27, 28 en 29 van het aangehaalde decreet.
Artikel 3.
Een afschrift van deze beslissing zal worden opgeladen op het omgevingsloket.
Verkoop van een handelszaak, gelegen Brusselbaan 119 (Vroegere Fortis), waarbij de eigenaar met een voorstel kwam op het achterste deel van de erdienstbaarheid te verbreden, waarop de burgemeester, Walter De Donder, voorstelde om de vroegere niet officiële voetweg vanaf het Zegershof terug open te stellen vanaf waar het huidige achterste deel van de erfdienstbaarheid eindigt aan de schoolpoort achteraan van de Kunstenacademie August De Boeck, tot aan de N9 Brusselbaan.
Artikel 1.
De gemeenteraad gaat akkoord met het voorstel tot overeenkomst voor het vestigen van een eeuwigdurende erfdienstbaarheid, overeenkomstig het opmetingsplan en de ontwerp akte in bijlage.
Artikel 2.
De gemeenteraad machtigt het college of de door haar aangestelde volmachtdragers om over te gaan tot ondertekening en uitvoering van de authentieke akte.
2021/4.3.1.4/0350-00/6140000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN
Artikel 1.
De gemeenteraad gaat akkoord met het voorstel om volgende samenwerkingsovereenkomst tussen Haviland en de gemeente Affligem goed te keuren:
Het lid dat een persoonlijk belang heeft bij een te bespreken onderwerp, mag noch de bespreking ervan, noch de beraadslaging over het advies van de GECORO en de stemming erover bijwonen. De betrokkene zal zelf initiatief nemen en vóór vergadering de voorzitter inlichten over zijn betrokkenheid.
Bij twijfel of betwisting over het persoonlijk belang van een lid beslissen de aanwezige leden met tweederdemeerderheid.
wordt:
Het is elk lid van de GECORO verboden om deel te nemen aan de bespreking, de beraadslaging over het advies van de GECORO en de stemming ervan, waarin hij een persoonlijk belang heeft, hij persoonlijk of als vertegenwoordiger betrokken is of waarbij zijn bloed- of aanverwanten tot en met de tweede graad een persoonlijk en rechtstreeks belang hebben.
Bij twijfel of betwisting over het persoonlijk belang van een lid beslissen de aanwezige leden met tweederdemeerderheid.
Aan de leden van de GECORO worden presentiegelden, reis- en verblijfsvergoedingen toegekend volgens de modaliteiten van het besluit van de gemeenteraad. Deze presentiegelden, reis- en verblijfskosten komen ten laste van de werkingsmiddelen die de gemeenteraad overeenkomstig artikel 1.3.2, § 9, respectievelijk artikel 1.3.3, § 9, van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening aan de GECORO ter beschikking stelt.
Enkel de stemgerechtigde aanwezigen die de aanwezigheidslijst ondertekend hebben, hebben recht op het presentiegeld.
wordt:
Aan de leden van de GECORO worden presentiegelden, reis- en verblijfsvergoedingen toegekend volgens de modaliteiten van het besluit van de gemeenteraad. Deze presentiegelden, reis- en verblijfskosten komen ten laste van de werkingsmiddelen die de gemeenteraad overeenkomstig artikel 1.3.2, § 9, respectievelijk artikel 1.3.3, § 9, van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening aan de GECORO ter beschikking stelt.
De stemgerechtigde aanwezigen en de niet stemgerechtigde plaatsvervangers die de aanwezigheidslijst ondertekend hebben, hebben recht op het presentiegeld.
Artikel 1.
De gemeenteraad keurt de wijziging van artikel 19 van het huishoudelijk reglement, aangaande het persoonlijk belang als volgt goed:
Artikel 19: Persoonlijk belang
Het is elk lid van de GECORO verboden om deel te nemen aan de bespreking, de beraadslaging over het advies van de GECORO en de stemming ervan, waarin hij een persoonlijk belang heeft, hij persoonlijk of als vertegenwoordiger betrokken is of waarbij zijn bloed- of aanverwanten tot en met de tweede graad een persoonlijk en rechtstreeks belang hebben.
Bij twijfel of betwisting over het persoonlijk belang van een lid beslissen de aanwezige leden met tweederdemeerderheid.
Artikel 2.
De gemeenteraad keurt de wijziging van artikel 29 van het huishoudelijk reglement, aangaande het persoonlijk belang als volgt goed:
Artikel 29: Presentiegelden
Aan de leden van de GECORO worden presentiegelden, reis- en verblijfsvergoedingen toegekend volgens de modaliteiten van het besluit van de gemeenteraad. Deze presentiegelden, reis- en verblijfskosten komen ten laste van de werkingsmiddelen die de gemeenteraad overeenkomstig artikel 1.3.2, § 9, respectievelijk artikel 1.3.3, § 9, van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening aan de GECORO ter beschikking stelt.
De stemgerechtigde aanwezigen en de niet stemgerechtigde plaatsvervangers die de aanwezigheidslijst ondertekend hebben, hebben recht op het presentiegeld.
Oprichting Adviesraad Lokale Economie Affligem.
Artikel 1.
De gemeenteraad gaat akkoord met de oprichting van een Adviesraad Lokale Economie Affligem.
Artikel 2.
De gemeenteraad gaat akkoord met onderstaande statuten & huishoudelijk reglement met betrekking tot de Adviesraad Lokale Economie Affligem:
1. Inhoud
2. Definities
Hieronder worden volgende afkortingen gebruikt :
GB : GemeenteBestuur
GR : GemeenteRaad
CBS : College van Burgemeester en Schepenen
DB : Dagelijks Bestuur Adviesraad Lokale Economie
AV : Algemene Vergadering Adviesraad Lokale Economie
3. Wetgevende context
In de gemeente Affligem wordt een gemeentelijke Adviesraad Lokale Economie, opgericht en erkend als adviesorgaan betreffende lokale economie.
De GR moet overgaan tot de organisatie van raden die tot opdracht hebben op regelmatige en systematische wijze het GB te adviseren. De GR stelt eveneens de nadere voorwaarden vast voor de representativiteit en regelt de samenstelling, de werkwijze en de procedures van de hier bedoelde raden en overlegstructuren en waakt erover dat de nodige middelen ter beschikking worden gesteld voor de vervulling van de adviesopdracht.
De goedkeuring van de statuten en het huishoudelijk reglement voor de Adviesraad Lokale Economie wordt opgesteld rekening houdend met:
Er wordt een zo representatief mogelijke samenstelling van de AV en het DB nagestreefd.
De statuten en het huishoudelijk reglement zullen ter goedkeuring voorgelegd worden aan de GR.
4. Algemeen
4.1. Doelstelling, adviesbevoegdheid en samenwerking
De Adviesraad Lokale Economie is een orgaan dat een pluralistische werking nastreeft en dat is samengesteld uit het Dagelijks Bestuur, een Algemene Vergadering en waarnemende leden en handelt vanuit het belang van de lokale economie in Affligem.
Alle leden van de raad dragen hiertoe bij vanuit hun persoonlijke ervaring zonder afbreuk te doen aan het algemeen belang.
De Adviesraad Lokale Economie heeft als specifieke opdracht advies geven bij alle aangelegenheden die betrekking hebben op het plaatselijk economisch beleid en de plaatselijke middenstand.
De raad is in wezen een ondersteunend orgaan en kan advies verlenen op verzoek van de gemeente, maar ook op eigen initiatief. De definitieve beslissing wordt genomen door het College van Burgemeester en Schepenen of de GR.
Daarnaast heeft de Adviesraad Lokale Economie tot doel :
4.2. Zetel
De Adviesraad Lokale Economie is officieel gevestigd in het gemeentehuis van de gemeente Affligem.
4.3. Samenwerking met andere gemeentelijke adviesraden
Het samenwerken van de verschillende gemeentelijke adviesraden wordt aangemoedigd. De bestaande gemeentelijke adviesraden kunnen elk een vertegenwoordiger aanduiden die de communicatie met de Adviesraad Lokale Economie verzorgt.
Deze vertegenwoordiger heeft een dubbele taak:
1. de in hun adviesraad naar voor gekomen onderwerpen inzake lokale economie aan bod laten komen in de Adviesraad Lokale Economie;
2. de in de Adviesraad Lokale Economie behandelde onderwerpen die hun belangensfeer raken bespreken in de eigen adviesraad.
5. Samenstelling en representatief kader
5.1. Lidmaatschap
De kandidaturen voor de Adviesraad Lokale Economie zullen opgevraagd worden via een openbare oproep, en moeten t.a.v. het CBS toegezonden worden. Indien de kandidaat-afgevaardigde zich meteen wenst kandidaat te stellen als voorzitter, ondervoorzitter, secretaris of penningsmeester, dient hij/zij dit ook expliciet aan te geven.
5.2. Samenstelling
Voor de samenstelling wordt gewerkt met een vijfledige samenstelling:
5.2.1. Adviesraad Lokale Economie
De Adviesraad Lokale Economie bestaat uit maximaal 11 stemgerechtigde leden, bestaande uit vertegenwoordigers van organisaties en geïnteresseerde burgers. De niet-stemgerechtigde leden zijn niet beperkt qua aantal.
De stemgerechtigde, niet-stemgerechtigde leden en waarnemers kunnen samen deelnemen aan de plenaire vergadering.
5.2.2. Stemgerechtigde leden
De GR bepaalt de samenstelling van de Adviesraad Lokale Economie uit leden die actief zijn te Affligem en houdt hierbij rekening met een aantal evenwichten.
Kandidaturen worden verzameld na een publieke oproep bij de start van een nieuwe legislatuur, waarbij iedere kandidaat één of meerdere types vertegenwoordiging kenbaar maakt.
De stemgerechtigde leden mogen geen politiek mandaat bekleden te Affligem.
De GR bepaalt de samenstelling van de AV.
5.2.3. Niet-stemgerechtigde leden Algemene Vergadering:
5.2.3.1. Vertegenwoordigers van de politieke fracties in de GR
De in de GR vertegenwoordigde politieke fracties kunnen een vertegenwoordiger en een plaatsvervanger aanduiden voor de Adviesraad Lokale Economie. Hierbij neemt de GR steeds akte van een (gewijzigde) vertegenwoordiging vanuit de politieke fracties.
Deze vertegenwoordiging kan deelnemen aan de bespreking van de onderwerpen, maar niet aan de beraadslaging en de stemming.
Er mag slechts één vertegenwoordiger per politieke fractie de vergadering bijwonen.
5.2.3.2. Waarnemers
De Adviesraad Lokale Economie kan beslissen om, in functie van het te behandelen onderwerp, een beroep te doen op deskundigen van binnen of buiten Affligem. Deze deskundigen zetelen als waarnemers en nemen derhalve deel aan de discussies, maar zij hebben geen stemrecht.
5.2.3.3. Geïnteresseerde burgers
Zij kunnen zich opgeven voor mee te werken aan de praktische uitvoering van projecten, deelnemen aan informatieve sessies of zelf projecten aanreiken.
5.2.4. Algemene Vergadering
De voorzitter, de ondervoorzitter, de penningmeester en de secretaris worden gekozen door en uit alle stemgerechtigde leden.
5.2.4.1. Voorzitter
De voorzitter:
5.2.4.2. Ondervoorzitter
Vervangt bij afwezigheid de voorzitter bij de AV en het Bestuur.
5.2.4.3. Secretaris
De secretaris verzorgt alle administratieve en praktische taken die nodig zijn om een goede werking van de Adviesraad Lokale Economie te verzekeren, waaronder:
5.2.4.4. Penningmeester
De penningmeester van de adviesraad houdt de financiële verrichtingen in een kasboek bij, maakt een jaarbegroting op en volgt de uitvoering ervan op.
5.2.5. Dagelijks Bestuur
5.2.5.1. Samenstelling
Er wordt een DB samengesteld uit de voorzitter, de ondervoorzitter, de penningmeester, de secretaris, samen met de schepen die bevoegd is voor lokale economie en de bevoegde ambtenaar van de dienst Ruimtelijke Ordening – Wonen, Milieu & Lokale Economie.
5.2.5.2. Niet-stemgerechtigde leden Dagelijks Bestuur:
De niet-stemgerechtigde leden binnen het DB zijn:
5.2.5.3. Bevoegdheid
Het DB is bevoegd voor het:
Het Bestuur kan andere leden (uit werkgroepen) uitnodigen om deel te nemen aan de vergaderingen.
De permanente externe deskundigen en die andere leden (uit werkgroepen) mogen de toelichting, bespreking en beraadslaging bijwonen, maar de stemming niet.
5.3. Einde, ontslag en uitsluiting
De Adviesraad Lokale Economie volgt de kalender van de gemeentelijke legislatuur. Dit houdt in dat alle mandaten binnen de AV en het DB automatisch aflopen na een periode van maximum zes jaar, meer bepaald bij de ontbinding van de GR, maar blijft in werking tot de Adviesraad Lokale Economie effectief opnieuw samengesteld is.
In functie van nieuwe bovengemeentelijke regelgeving, kan de Adviesraad Lokale Economie ten allen tijde worden ontbonden om vervolgens opnieuw samengesteld te worden conform de nieuwe richtlijnen.
Het mandaat van de leden geldt tot bij de intrekking ervan door de vereniging en/of organisatie.
De stopzetting, het hernieuwen van mandaten en vervangingen wegens ontslag, worden vooraf door de betrokken persoon schriftelijk meegedeeld aan de voorzitter en het secretariaat via post of mail.
Naast de beëindiging van het bestuursmandaat en de mogelijkheid tot uittreding, kan het DB een effectief lid uitsluiten en dit omwille van volgende redenen:
1. drie opeenvolgende afwezigheden zonder verontschuldiging.
2. de niet-naleving van de statuten en/of het huishoudelijk reglement van de Adviesraad Lokale Economie;
3. ongepast gedrag van het betrokken lid dat een verdere samenwerking met de Adviesraad Lokale Economie uitsluit.
De beslissing tot uitsluiting kan maar worden genomen bij aanwezigheid van minstens de helft van de leden van het DB en bij een 2/3 meerderheid van de geldig uitgebrachte stemmen.
De stemming verloopt geheim.
Het uit te sluiten lid wordt voorafgaandelijk schriftelijk in kennis gesteld van het voornemen tot uitsluiting, waarna het lid zijn/haar verweermiddelen schriftelijk dient mee te delen aan de voorzitter en/of ondervoorzitter.
5.4. Uittreding
Naast de beëindiging van het bestuursmandaat bij het einde van de gemeentelijke legislatuur, kan elk lid – zowel van het DB, als van de AV – ten allen tijde uit de Adviesraad Lokale Economie treden.
Het verzoek tot uittreding dient schriftelijk of via mail te worden meegedeeld aan de voorzitter en/of ondervoorzitter van de Adviesraad Lokale Economie en zal op de eerstvolgende vergadering worden behandeld, dit laatste echter op voorwaarde dat het verzoek tot uittrede minstens 14 dagen voorafgaand aan de vergadering wordt meegedeeld.
5.5. Vacante plaatsen
Indien er plaatsen ter beschikking komen, kunnen kandidaten die gedurende een lopende legislatuur wensen toe te treden tot de AV en het Bestuur van de Adviesraad Lokale Economie, dit schriftelijk melden aan de voorzitter en/of ondervoorzitter van de Adviesraad Lokale Economie. Vervolgens wordt deze kandidatuur toegevoegd aan de agenda van de volgende AV van de Adviesraad Lokale Economie. Ongeacht het ogenblik van kandidatuurstelling, lopen ook deze bestuursmandaten af op het einde van de gemeentelijke legislatuur of tot installatie van een nieuwe Adviesraad Lokale Economie in een nieuwe legislatuur.
6. Algemene Vergadering
6.1. Algemeen
De AV komt tenminste 4 maal per jaar samen en kan tijdens haar bijeenkomst bepalen binnen welke tijdspanne of tijdens welke periode zal worden samengekomen.
De AV wordt samengeroepen door de voorzitter. De uitnodiging geschiedt ten minste 10 kalenderdagen voor de bijeenkomst.
De uitnodiging vermeldt de agenda.
Stemgerechtigde leden kunnen de voorzitter verzoeken de raad bijeen te roepen.
Bij dit verzoek dient een voorstel van agenda te worden gevoegd. Indien het verzoek uitgaat van minder dan 1/3 van de stemgerechtigde leden, beslist de voorzitter of de raad bijeengeroepen zal worden.
Indien het verzoek uitgaat van minstens 1/3 van de stemgerechtigde leden, is de voorzitter ertoe gehouden de raad samen te roepen en dit binnen de twee weken na ontvangst van het verzoek.
6.2. Agenda
Elk lid van de Adviesraad Lokale Economie kan punten op de agenda plaatsen mits deze minstens 10 dagen voor de vergadering schriftelijk aan de voorzitter meegedeeld worden.
Onderwerpen die niet op de agenda vermeld staan, worden niet behandeld. Hiervan kan worden afgeweken indien minstens 1/3 van de aanwezige stemgerechtigde leden van oordeel is dat er dringende redenen zijn om agendapunten toe te voegen.
Als een bepaald punt wegens tijdsgebrek niet wordt afgehandeld, wordt het automatisch doorverwezen naar de agenda van de volgende vergadering en zal dan bij prioriteit worden behandeld.
7. Ondersteuning van de Adviesraad Lokale Economie
De gemeente engageert zich om in haar budget voldoende financiële, logistieke en educatieve ondersteuning te verlenen te voorzien in functie van een normale werking van de Adviesraad Lokale Economie. De financiële uitgaven van de Adviesraad Lokale Economie zijn beperkt tot de middelen die door de gemeente zijn weerhouden in het budget.
Op eenvoudig verzoek van de voorzitter en/of het gemeentebestuur worden alle financiële verrichtingen door de penningmeester toegelicht.
8. Afsprakennota
De Adviesraad Lokale Economie en de gemeente stellen samen een afsprakennota op waarin de verhouding tussen de Adviesraad Lokale Economie en het gemeentebestuur wordt geregeld en de concrete ondersteuningsinitiatieven worden omschreven.
Bij discrepanties tussen de afsprakennota, de statuten en het huishoudelijk reglement, primeren de bepalingen van de statuten en het huishoudelijk reglement.
9. Wijziging van de statuten
De statuten van de Adviesraad Lokale Economie kunnen enkel worden gewijzigd wanneer volgende voorwaarden hiertoe vervuld zijn:
1. het voorstel tot wijziging dient voorafgaandelijk als punt op de agenda van de Adviesraad Lokale Economie te worden behandeld en dient uitdrukkelijk bij de uitnodiging tot vergadering te worden vermeld;
2. over de wijziging kan alleen rechtsgeldig beraadslaagd worden wanneer 2/3 van de stemgerechtigde leden aanwezig zijn en 2/3 van de uitgebrachte stemmen de wijziging goedkeurt. Indien dit aantal niet wordt bereikt, komt de AV opnieuw samen binnen de veertien dagen. De statuten kunnen dan worden gewijzigd middels een gewone meerderheid, ongeacht het aantal aanwezigen.
3. het door de Adviesraad Lokale Economie goedgekeurd voorstel houdende wijziging, wordt vervolgens voor goedkeuring voorgelegd aan het CBS en vervolgens aan de GR.
10. Beraadslaging en stemming
Lidmaatschap van de Adviesraad Lokale Economie impliceert een actieve inzet en de wil om constructief samen te werken met de andere leden om de doelstellingen van de Adviesraad Lokale Economie te realiseren waarbij persoonlijke-, politieke- en/of verenigingsbelangen geen plaats hebben. Er wordt gestreefd naar dialoog en het bereiken van een consensus.
Indien er geen consensus kan worden bereikt, wordt overgegaan tot stemming. In dat geval worden de beslissingen genomen bij gewone meerderheid van de aanwezige stemgerechtigde leden, tenzij anders bepaald.
Artikel 3.
Dit gemeenteraadsbesluit wordt bekend gemaakt overeenkomstig de art. 286 e.v. van het Decreet Lokaal Bestuur.
Artikel 4.
In uitvoering van art. 330 van het Decreet Lokaal Bestuur, wordt binnen 10 dagen na het besluit een afschrift van dit besluit bekend gemaakt op de gemeentelijke
website.
De beslissing heeft financiële gevolgen. Er is voldoende budget begroot in 2022.
Artikel 1.
De gemeenteraad besluit in het kader van de migratie naar het Eengemaakt BibliotheekSysteem Wise aan te sluiten volgens het samenwerkingsmodel groep 3a bij de Regiobibliotheek Pajottenland & Zennevallei.
Artikel 2.
De gemeenteraad keurt het gemeenschappelijk dienstreglement van Regiobib Pajottenland & Zennevallei goed.
DIENSTREGLEMENT Regiobib Pajottenland & Zennevallei
Art.1 – Toegankelijkheid
Dit reglement geldt voor iedere bibliotheekgebruiker. De bibliotheek is vrij toegankelijk voor iedereen die zich aan dit reglement houdt. De aanwezige documenten en informatiebronnen, inclusief internet, zijn vrij en gratis raadpleegbaar.
Art. 2 – Inschrijving
Inschrijving gebeurt na voorlegging van de identiteitskaart. Door zich in te schrijven verklaart de bibliotheekgebruiker zich akkoord met dit reglement, waarvan hij een exemplaar ontvangt bij inschrijving of op verzoek.
Wijziging van adres, telefoonnummer en/of e-mailadres worden door de bibliotheekgebruiker zelf zo spoedig mogelijk meegedeeld aan de bibliotheek.
Art. 3 – Verantwoordelijkheid
De bibliotheekgebruiker is verantwoordelijk voor de op zijn naam geleende materialen. Hij mag deze materialen niet verder uitlenen. Hij kijkt het geleende materiaal bij ontvangst na om eventuele beschadigingen te laten vaststellen. Indien er problemen zijn, verwittigt hij het personeel om te vermijden dat hij zelf aansprakelijk wordt gesteld.
Bij schade of verlies van bibliotheekmateriaal wordt de winkelprijs gehanteerd; er worden geen bijkomende administratieve kosten aangerekend. Bij waardevolle, niet meer in de handel verkrijgbare materialen bepaalt de bibliotheekverantwoordelijke de waarde.
Art. 4 – Houding
Bibliotheekbezoekers worden geacht de rust en netheid in de bibliotheek te respecteren. Zij dienen de aanwijzingen van de aanwezige bibliotheekmedewerker op te volgen.
Art. 5 – Auteursrechten
De bibliotheek zorgt er voor dat de bepalingen van de auteurswet worden gerespecteerd. Documenten mogen uitsluitend voor eigen gebruik worden gekopieerd. De volledige verantwoordelijkheid in verband met het gebruik van de bibliotheekmaterialen berust bij de gebruiker.
Art. 6 – Bescherming van de persoonlijke levenssfeer
De wetgeving inzake de bescherming van de persoonlijke levenssfeer is van toepassing. De bibliotheekgebruiker gaat akkoord met het gebruik van de door hem ter beschikking gestelde persoonlijke gegevens, in zoverre dit nodig is voor de werking van de bibliotheek en voor de verzending van culturele informatie door de betrokken gemeente of regio Pajottenland & Zennevallei. Persoonlijke gegevens en uitleengegevens van de gebruiker worden zonder zijn toestemming niet meegedeeld aan derden. Voor meer info: regiobib.be/privacyverklaring
Art. 7 – Onvoorziene omstandigheden
Alle onvoorziene omstandigheden worden geregeld door de verantwoordelijke van de bibliotheek, en indien nodig door het college van burgemeester en schepenen.
Bij overlast of wangedrag zoals verbale of fysieke agressie naar bibliotheekmedewerkers of bibliotheekgebruikers, vernieling, vandalisme… kunnen de bibliotheekmedewerkers de bibliotheekgebruiker vragen de bibliotheek te verlaten. Zo de bibliotheekgebruiker weigert en de overlast niet stopt, heeft de bibliotheekmedewerker het recht de politie te bellen. Indien nodig kan het college van burgemeester en schepenen het lidmaatschap van een bibliotheekgebruiker intrekken.
Art. 8 – Aantal materialen, uitleentermijn en verlengen
Elke bibliotheekgebruiker kan maximaal 15 materialen uitlenen.
Uitlenen van materiaal kan met een aparte bibliotheekkaart of e-ID en is altijd gratis.
Voor alle materialen bedraagt de uitleentermijn 4 weken (28 dagen). Verlengen in de bibliotheek, telefonisch of online kan tweemaal voor telkens een periode van 4 weken, voor zover de materialen niet gereserveerd zijn.
Art. 9 – Reserveren
Reserveren van materiaal – maximum 5 stuks – uit de lokale bibliotheek is gratis. Reservering van materiaal uit andere bibliotheken is betalend. De hieraan verbonden kosten, namelijk 3 euro, vallen ten laste van de bibliotheekgebruiker, ook als hij de gevraagde werken niet afhaalt.
Art. 10 – Lidmaatschap en tarieven
Het lidmaatschap kost 5 euro en geldt voor 12 maanden.
Het lidmaatschap wordt in één van de aangesloten bibliotheken van de Regiobib betaald en betekent automatisch het lidmaatschap in alle bibliotheken aangesloten bij de Regiobib.
Voor jongeren onder 26 jaar en leerkrachten is het lidmaatschap gratis.
Elke bibliotheekgebruiker ontvangt een bibliotheekkaart. Verlies of diefstal van de bibliotheekkaart wordt zo snel mogelijk gemeld. Bij schade of verlies van een bibliotheekkaart wordt 3 euro gevraagd voor een nieuwe bibliotheekkaart.
Art. 11 – Telaatgeld
Het telaatgeld bedraagt € 0,30 per week en per materiaal.
Digitale communicatie per e-mail is kosteloos; voor elke brief betaalt de lener € 1.
(De attenderingsmails zijn een extra service. Het niet ontvangen of niet lezen ervan is geen geldige reden om het telaatgeld niet te betalen.)
Als hieraan nog altijd geen gevolg wordt gegeven, wordt de bibliotheekkaart geblokkeerd en zendt de bibliotheek het dossier door naar de financiële dienst van de gemeente die de zaak verder afhandelt.
Art. 12 – Internet en kopieermachine
Voor het kopiëren, printen, scannen en internetgebruik hanteert elke bibliotheek de gangbare gemeentelijke richtlijnen en prijszetting.
Art. 13 – Specifieke doelgroepen
Lokale besturen kunnen zelf bepalen of en welk apart tarief ze aan specifieke doelgroepen binnen de gemeente toekennen.
Artikel 3.
De bepalingen van het dienstreglement van Regiobib Pajottenland & Zennevallei treden in werking vanaf de migratie naar het Eengemaakt BibliotheekSysteem (EBS) en de effectieve ingebruikname van het softwaresysteem Wise.
Artikel 4.
Dit dienstreglement van Regiobib Pajottenland & Zennevallei vervangt integraal het dienstreglement van de openbare bibliotheek Affligem, zoals vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 21 januari 2014 en dit vanaf de inwerkingtreding van het Eengemaakt BibliotheekSysteem.
Artikel 5.
De volledige tekst van het dienstreglement Regiobib Pajottenland & Zennevallei wordt gepubliceerd op de gemeentelijke website overeenkomstig artikel 286, 287 en 288 van het decreet lokaal bestuur.
Artikel 6.
Een voor eensluidend verklaard afschrift van deze beslissing zal voor kennisgeving worden toegestuurd naar het Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap, Departement Cultuur, Jeugd en Media, Arenbergstraat 9 te 1000 Brussel. De beslissing wordt eveneens via het digitaal loket toegestuurd aan de toezichthoudende overheid.
Uit de vaststelling en goedkeuring van het gemeenschappelijk dienstreglement van de Regiobibliotheek Pajottenland & Zennevallei (zie bijlage 1) volgt de opmaak van een gemeentelijk retributiereglement.
In het meerjarenplan is een jaarlijks ontvangstenkrediet van respectievelijk € 5.500,00 en € 3.000,00 voorzien op budgetsleutels GBB/0703-00/7012020 en GBB/0703-00/7390000.
Artikel 1.
Vanaf de migratie naar het Eengemaakt BibliotheekSysteem en vanaf de effectieve ingebruikname van het softwaresysteem Wise wordt onderstaande retributie geheven voor de werking van bibliotheek Affligem. Het college van burgemeester en schepenen wordt gemachtigd om, op basis van deze parameters, de concrete datum van inwerkingtreding van het retributiereglement te bepalen.
Artikel 2.
De retributie is verschuldigd door de eigenaar van de bibliotheekkaart. Indien de eigenaar minderjarig is, is de retributie verschuldigd door de ouder of voogd.
Artikel 3.
De lener kan geen gebruik meer maken van de dienstverlening van de bibliotheek bij een openstaand bedrag van 10,00 euro en na opmaak van de materiaalvergoedingsnota, zoals beschreven in het dienstreglement van de Regiobib Pajottenland & Zennevallei.
Artikel 4.
Art. 4.1. Lidmaatschapsbijdrage
Art. 4.2. Lenen en reserveren van materialen bij de Regiobib Pajottenland & Zennevallei
Art. 4.3. Lenen bij andere bibliotheken dan Regiobib Pajottenland & Zennevallei (interbibliothecair leenverkeer of IBL)
Art. 4.4. Laattijdig terugbrengen van materialen
Art. 4.5. Beschadiging of verlies van materialen
In geval van vergoeding van het volledige materiaal, wordt de lener eigenaar van het beschadigde of achteraf teruggevonden materiaal.
Art. 4.6. Fotokopieën, prints, scans en blanco papier
Art. 4.7 Internet
Art. 4.8 Dranken
Bovenstaande bedragen zijn cumuleerbaar.
De gemeenteraad verleent machtiging aan het college van burgemeester en schepenen tot het vaststellen van tarieven voor nieuwe producten en diensten, voor de deelnameprijs aan activiteiten, voor afgevoerde materialen of verkoopartikelen in het kader van bibliotheekpromotie.
Artikel 5.
De retributie dient contact betaald te worden door de aanvrager bij het afleveren van het product of de dienst, dan wel bij vaststelling van de aangebrachte schade of van enige andere nalatigheid. Bij gebrek aan contante betaling wordt een factuur opgemaakt. Op deze factuur zijn de bepalingen van het retributiereglement voor de innings- en aanmaningskosten van openstaande niet-fiscale schuldvorderingen - aanslagjaren 2021 tot en met 2025, zoals gewijzigd door de gemeenteraad in zitting van 29 juni 2021, van toepassing.
Artikel 6.
Dit retributiereglement vervangt het dienstreglement van Bibliotheek Affligem, zoals vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 21 januari 2014 en dit vanaf de inwerkingtreding van het Eengemaakt BibliotheekSysteem.
Artikel 7.
Het retributiereglement wordt gepubliceerd op de gemeentelijke website overeenkomstig artikel 286, 287 en 288 van het decreet lokaal bestuur.
Artikel 8.
Een voor eensluidend verklaard afschrift van deze beslissing zal voor kennisgeving worden toegestuurd naar het Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap, Departement Cultuur, Jeugd en Media, Arenbergstraat 9 te 1000 Brussel. De beslissing wordt eveneens via het digitaal loket toegestuurd aan de toezichthoudende overheid.
Goedgekeurd met volgende stemming:
Artikel 1.
De Gemeenteraad gaat akkoord met de samenwerkingsovereenkomst Navigate You(th) in TARL.
Artikel 1.
Doel en inhoud van deze kaderbeslissing m.b.t. diverse (subsidie)reglementen
Omwille van de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus dienden ook in 2021 heel wat verenigingen en adviesraden binnen de vrijetijdssector hun actieve werking geheel / gedeeltelijk / tijdelijk stop te zetten, te herorganiseren en/of te herbekijken. Ook de Affligemse vrijetijdsverenigingen hebben hierdoor heel wat hinder ondervonden en verwachten ook dit jaar en zelfs het najaar, nog heel wat uitdagingen.
Het lokaal bestuur Affligem wenst via deze tweede kaderbeslissing de Affligemse erkende sport- jeugd- en culturele verenigingen positieve energie en extra zuurstof te geven om de kracht en creativiteit die ze telkens weer tonen, en hen aldus een duwtje in de rug te geven voor de toekomst.
Via verschillende vormen wordt het jaarlijkse voorziene en beschikbare budget tot financiële ondersteuning (middels diverse subsidies) ingezet, om de getroffen verenigingen verdere kansen te bieden; dit, om tijdens deze periode hun actieve werking – of nét het gebrek aan actieve werking – te kunnen ondervangen. Dit, zoveel mogelijk op maat van de verenigingen en op een participatieve manier bewerkstelligd in en door ieder van de respectievelijke lokale adviesraden.
Binnen de grenzen van de voorziene middelen in het meerjarenplan, de beschikbaarheid van infrastructuur, materiaal en personeel, vult deze kaderbeslissing de huidige (subsidie)reglementen voor ondersteuning en subsidiëring van de lokale vrijetijdsverenigingen aan, of wijkt ze af van een aantal bepalingen eruit waar dat – althans tijdelijk – wenselijk is.
Artikel 2.
Kaderbeslissing: krijtlijnen voor de besteding van extra middelen uit het Noodfonds
De COVID-19-pandemie heeft het lokale verenigingsleven zwaar getroffen. Om de lokale besturen te helpen om het plaatselijk verenigingsleven bij te staan, besliste de Vlaamse Regering om hen 87,3 miljoen euro ter beschikking te stellen. Het grootste deel van die middelen – 83,9 miljoen euro – werd verdeeld over de lokale besturen op basis van de verdeling van de sectorale middelen voor die drie sectoren (cultuur, jeugd en sport), zoals bepaald bij de inkanteling ervan in het gemeentefonds in 2018.
Voor de gemeente Affligem betekent dit concreet, zoals reeds vermeld, 142.761,81 euro voor het ganse verenigingsleven. Centen die het naar eigen inzicht kan en mag verdelen over haar sport-, jeugd- en cultuur-verenigingen.
Het lokaal bestuur Affligem zal dit bedrag dan ook inzetten in 2021 als (aanvullend) steunpakket voor haar verenigingen, waarbij verschillende maatregelen ook gecombineerd zullen worden om ook dit jaar het hoofd te kunnen bieden aan de gevolgen van de COVID-19-pandemie. En dit zowel op financieel vlak, logistiek vlak als op vlak van infrastructuur.
Het doel van dit Noodfonds is om:
- bijkomende vernieuwende activiteiten, events, evenementen, (competitie)wedstrijden te stimuleren;
- de betrokkenheid van de verenigingen in het sociale gebeuren te verhogen;
- verenigingen te motiveren om op een creatieve en maatschappelijk verantwoorde manier gemeenschapsversterkend te werken;
- steun aan verenigingen die sinds 01 januari 2020 allerlei activiteiten en evenementen planden te organiseren, maar ten gevolge van de COVID-19-pandemie hiertoe extra kosten dienden te maken en/of een aan de COVID-19-pandemie gerelateerd inkomstenverlies geleden hebben;
- het verenigingsleven maximaal te ondersteunen.
Artikel 3.
Basisvoorwaarden voor ondersteuningsvorm
Om in aanmerking te komen voor één van de ondersteuningsvormen en/of subsidies die opgenomen werden in deze kaderbeslissing dient de vrijetijdsvereniging te voldoen aan volgende voorwaarden:
- de vereniging is erkend door of is aangesloten bij een van volgende Affligemse erkende adviesraden: de sportraad, de jeugdraad of de cultuurraad;
- de vereniging kan een actieve werking aantonen vóór aanvang van de COVID-19-pandemie;
- de vereniging verklaart zich akkoord om desgevallend bijkomende informatie (mondeling en/of schriftelijk) te bezorgen indien daarom verzocht wordt. Niet ingaan op dergelijke vraag kan aanleiding geven tot het weigeren van de aanvraag. Wanneer blijkt dat foutieve informatie bezorgd werd of middelen oneigenlijk aangewend werden, kan een terugvordering gevraagd worden, kan toegang tot infrastructuur en/of gebruik van materiaal geweigerd worden.
Artikel 4.
Diverse financiële ondersteuningsvormen van deze kaderbeslissing in afwijking op diverse (subsidie)reglementen
4.1. Rechtstreekse financiële steun onder vorm van toekenning van reguliere (werkings)toelagen en subsidies 2021
In afwijking van de respectievelijk geldende (subsidie)reglementen in verband met de reguliere (werkings)toelagen en subsidies voor de Affligemse erkende sport- jeugd- en culturele verenigingen en voor zover reeds voorzien in het meerjarenplan, wordt de gebudgetteerde reguliere (werkings)toelage voor 2021 betaald na een vereenvoudigde procedure en na advies van de bevoegde adviesraad:
- voor de erkende jeugdwerkverenigingen: na advies van de jeugdraad van 17 juni 2021;
- voor de erkende sportverenigingen: na advies van de sportraad van 18 mei 2021;
- voor de erkende socio-culturele verenigingen: na advies van de cultuurraad van 26 mei 2021.
4.2. Onrechtstreekse financiële steun onder vorm van vrijstelling tot betaling van huurgelden voor gemeentelijke infrastructuren en accommodaties
In afwijking van de bepalingen van de respectievelijk geldende huurovereenkomsten van en met alle Affligemse erkende sport- jeugd- en culturele verenigingen in 2019/2020 afgesloten voor de organisatie van één of meerdere activiteiten, events, evenementen, (competitie)wedstrijden, … in één van de gemeentelijke culturele of sportinfrastructuren en/of dito accommodaties, worden alle Affligemse erkende sport- jeugd- en culturele verenigingen algemeen vrijgesteld van de betaling van huurgelden in 2021; en dit althans voor afgesloten huurovereenkomsten die betrekking hebben op één of meerdere data begrepen in de periode tijdens de welke géén activiteiten, events, evenementen, (competitie)wedstrijden, … konden of mochten worden georganiseerd.
4.3. Onrechtstreekse financiële steun onder vorm van betaling extra transport in het kader van de jaarlijkse zomerkampen van en door de Affligemse jeugdverenigingen
Ingevolge de door de overheid afgekondigde maatregelen voor Covid-19 worden extra vereisten gekoppeld aan de organisatie van de jaarlijkse zomerkampen door de verschillende Affligemse jeugdvereniging (cq. Scouts Teralwina, Scouts De Pajotten, Chiro en KLJ).
Dit resulteert in extra verplaatsing van de leden evenals extra vrachtwagenvervoer voor het materiaal.
In afwijking van wat de gebruikelijke regeling terzake is, betaalt het lokaal bestuur aan ieder van deze vier jeugdverenigingen ook dit jaar 2021, extra 500 euro indien een extra-transport van leden van en naar het jaarlijkse zomerkamp dient te gebeuren.
Artikel 5.
Kaderbeslissing: afwijking van geldende (subsidie)reglementen in verband met de reguliere (werkings)toelagen en subsidies voor de Affligemse erkende sport- jeugd- en culturele verenigingen
5.1. In afwijking van de respectievelijke Subsidiereglementen in verband met de toekenning van reguliere werkingstoelagen aan de Affligemse erkende sportverenigingen ontvangen betrokken verenigingen in 2021 een reguliere (werkings)toelage die gelijk is aan een subsidie van 150% op het subsidiebedrag dat uitbetaald werd voor werkjaar/kalenderjaar 2019 (ruim vóór aanvang van de pandemie).
Dit, ondanks het feit dat de actie werking geheel / gedeeltelijk / tijdelijk diende stopgezet, geherorganiseerd en/of herbekeken te worden:
5.2. In afwijking van de respectievelijke Subsidiereglementen in verband met de toekenning van reguliere werkingstoelagen aan de Affligemse erkende jeugdverenigingen ontvangen betrokken verenigingen in 2021 een reguliere (werkings)toelage die gelijk is aan een subsidie van 150% op het subsidiebedrag dat uitbetaald werd voor werkjaar/kalenderjaar 2019 (ruim vóór aanvang van de pandemie).
Dit, ondanks het feit dat de actieve jeugdwerking van betrokken verenigingen geheel / gedeeltelijk / tijdelijk diende stopgezet, geherorganiseerd en/of herbekeken te worden:
5.3. In afwijking van het Subsidiereglement van de cultuurraad ontvangen betrokken Affligemse erkende socio-culturele verenigingen in 2021 een reguliere subsidie ten bedrage van 150% van de door de vereniging in 2019 aangevraagde, goedgekeurde en uitbetaalde activiteiten, ondanks het feit dat de betrokken culturele activiteiten, events en evenementen geheel / gedeeltelijk / tijdelijk dienden stopgezet, geherorganiseerd en/of herbekeken te worden:
In overeenstemming met de bepalingen van het Subsidiereglement van de Cultuurraad zullen Affligemse erkende socio-culturele verenigingen, ingeschaald in categorie II en III van het Subsidiereglement, – in tegenstelling tot 2020 – voor 2021 wél opnieuw een werkingssubsidie ontvangen.
Deze aanvraag dient gepaard te gaan met de nodige staving, zoals ook gestipuleerd in het Subsidiereglement.
Artikel 6.
Krijtlijnen voor een aanvullende besteding van extra middelen uit het Noodfonds
Het lokaal bestuur Affligem zal deze extra middelen uit het Vlaams Noodfonds dan ook aanvullend inzetten in 2021 als steunpakket voor haar verenigingen, waarbij verschillende maatregelen ook gecombineerd zullen worden om ook dit jaar het hoofd te kunnen bieden aan de gevolgen van de COVID-19-pandemie. En dit zowel op financieel vlak, logistiek vlak als op vlak van infrastructuur.
De Affligemse adviesraden zijn in deze ook gewonnen voor deze vernieuwingen/vervangingen van voormeld meubilair (s.l.) (in betrokken infrastructuur).
6.1. Zo zal een deel van deze middelen eveneens worden aangewend met het oog op de aankoop/vervanging van divers “feestmateriaal” ten behoeve van buurt- en wijkfeesten evenals Affligemse verenigingen die in de gemeente een evenement wensen te organiseren:
In concreto gaat het om:
6.2. Eveneens wordt gedacht aan de vernieuwing van meubilair (s.l.) van Cultuurzaal “Sanderus”, het infrastructureel kloppend hart voor het Affligems verenigingsleven. Jaarlijks komen er tijdens allerhande activiteiten en evenementen – zoals vergaderingen, voordrachten, eetfestijnen, workshops, toneelvoorstellingen, concerten, ed. – een 40.000-tal (!) bezoekers / inwoners over de vloer van deze polyvalente zaal.
In concreto gaat het om:
6.3. Het bestuur formuleert eveneens het engagement naar alle Affligemse verenigingen die deze totaal hernieuwde gemeentelijke cultuurzaal wensen te huren voor hun activiteiten, dat de huidige huurprijzen zullen worden behouden en gehandhaafd tot einde 2024.
Artikel 7.
Regelgeving en middelen
Binnen de grenzen van de voorziene middelen in het meerjarenplan, vult deze kaderbeslissing de huidige reglementen voor ondersteuning en subsidiëring van de Affligemse erkende sport- jeugd- en culturele verenigingen aan, of vervangt ze een aantal bepalingen eruit waar dat tijdelijk wenselijk is.
Artikel 8.
Timing
De realisatie van de doelstellingen, geformuleerd in deze kaderbeslissing, is voorzien in de periode 01 januari 2021 – 31 december 2021, tenzij de COVID-19-pandemie een verlenging van bepaalde ondersteuningsvormen vereisen en/of het lokaal bestuur een aanpassing van deze kaderbeslissing goedkeurt.
Artikel 9.
Uitvoering en inwerkingtreding
Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd om de verdere uitvoering, met betrekking tot het al dan niet geven van financiële steun, in deze omstandigheden en in afwijking van bestaande reglementen voor ondersteuning en subsidiëring, te bepalen.
Het lokaal bestuur zorgt er vervolgens voor dat de financiële steun – cq. de verrekening naar rato van 150% van betrokken subsidiebedragen – nog vóór het eind van de zomervakantie 2021 zal worden uitbetaald aan de betrokken verenigingen.
De bepalingen van deze kaderbeslissing treden in werking, na de goedkeuring ervan door de gemeenteraad van 29 juni 2021, met terugwerkende kracht vanaf 01 januari 2021.
Artikel 10.
Afschrift van deze gemeenteraadsbeslissing zal worden toegestuurd aan het dagelijks bestuur van de sportraad, de jeugdraad en de cultuurraad, evenals aan de Affligemse erkende verenigingen aangesloten bij één van voormelde adviesraden.
Artikel 1.
Mevrouw Jasmine De Wachter en de heer Wim Mommaers, personeelsleden van Haviland, worden aangesteld als sanctionerend ambtenaar voor de gemeente Affligem voor wat betreft de sanctionering GAS 4 (cq. stilstaan en parkeren).
Artikel 2.
Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de toezichthoudende overheid, de provinciegouverneur, de korpschef van de politiezone TARL, de procureur des konings van Halle-Vilvoorde en de griffiers van de rechtbank van eerste aanleg en van de politierechtbank.
Een afschrift van dit besluit wordt eveneens overgemaakt aan Intercommunale Haviland, p/a Brusselsesteenweg 617 te 1731 Asse (Zellik) – t.a.v. mevr. Ann Scheys.
De antwoorden op bovenstaande vragen vind je terug in het zittingsverslag van de gemeenteraad van 29 juni 2021.
De notulen van de vorige zitting van 25 mei 2021 worden goedgekeurd.
Het zittingsverslag van 25 mei 2021 wordt goedgekeurd.
Namens Gemeenteraad,
Frédéric Pipelers
Algemeen Directeur
Gerda Van Geite
Voorzitter