Terug
Gepubliceerd op 13/09/2022

Besluit  Gemeenteraad

di 06/09/2022 - 20:00

Retributie betreffende het ter beschikking stellen en/of verkopen van materialen en betreffende de diensten door gemeentewerklieden bewezen aan particulieren, alsook aan privé- en openbare organismen - van 6 september 2020 tot en met 31 december 2025 - wijziging.

Aanwezig: Gerda Van Geite, voorzitter
Walter De Donder, burgemeester
Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Schepenen
Denise De Paepe, bijzonder comité voor de sociale dienst
Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Jill Rollier, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Aster Van Avermaet, Elke Van den Winckel, Jeroen Roelandt, Dirk Geeraerts, Jeroen Trappers, Gemeenteraad
Frédéric Pipelers, algemeen directeur
Verontschuldigd: Bart De Maeseneir, Rani Berlo, Gemeenteraad
Aanleiding
  • In het bestaande retributiereglement is een delegatie naar het college van burgemeester en schepenen voorzien, meerbepaald voor het verkopen van producten van allerlei aard. De gebruikte omschrijving voor deze delegatie blijkt evenwel niet praktisch, waardoor een aanpassing van artikel 4 van het retributiereglement aangewezen is.
Feiten, context, motivering
  • De gemeentewerklieden worden regelmatig opgedragen om diensten en werken uit te voeren op vraag van particulieren, alsook privé- en openbare organismen;
  • Het is passend de kosten van deze diensten te recupereren door middel van een retributie;
  • De gemeente biedt regelmatig producten te koop aan, die als nuttig beschouwd worden voor de Affligemse bevolking;
  • De heffing van billijke retributies is gerechtvaardigd via de financiële toestand van de gemeente.
Juridisch kader
  • Decreet Lokaal Bestuur;
  • Gemeenteraadsbeslissing 3 december 2019: retributie betreffende het ter beschikking stellen en/of verkopen van materialen en betreffende de diensten door gemeentewerklieden bewezen aan particulieren, alsook aan privé- en openbare organismen - aanslagjaren 2020 tot en met 2025.
Publieke stemming
Aanwezig: Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Jill Rollier, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Aster Van Avermaet, Elke Van den Winckel, Jeroen Roelandt, Dirk Geeraerts, Jeroen Trappers, Frédéric Pipelers
Voorstanders: Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Jill Rollier, Aster Van Avermaet, Jeroen Roelandt, Dirk Geeraerts
Tegenstanders: Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Elke Van den Winckel, Jeroen Trappers
Resultaat: Met 14 stemmen voor, 7 stemmen tegen
Besluit

Met 14 stemmen voor (Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Jill Rollier, Aster Van Avermaet, Jeroen Roelandt, Dirk Geeraerts), 7 stemmen tegen (Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Elke Van den Winckel, Jeroen Trappers)

Artikel 1.

Er wordt ten behoeve van de gemeente voor de periode van 6 september 2022 tot en met 31 december 2025 een retributie vastgesteld voor het ter beschikking stellen en/of verkopen van materialen enerzijds en voor de prestaties geleverd door de gemeentewerklieden anderzijds.

 

Artikel 2.

Elke aanvraag voor het inzetten van gemeentewerklieden, of voor het gebruik van materiaal dient schriftelijk (per brief, per mail of via de gemeentelijke webshop) gericht te worden aan het college van burgemeester en schepenen.

 

Artikel 3.

De retributie voor het inzetten van gemeentewerklieden wordt bepaald als volgt:

  1. per aanvraag voor het inzetten van gemeentewerklieden, wordt een administratieve opstartkost van € 25,00 gevorderd;
  2. kostprijs voor het inzetten van personeelsleden: € 35,00 per begonnen uur en per personeelslid tijdens de diensturen. Buiten de diensturen wordt dit € 45,00 per begonnen uur;
  3. de kosten voor het ingezette rollend materieel: € 25,00 per begonnen uur en per voertuig;
  4. kosten voor de gebruikte materialen en/of andere verbruiksproducten tijdens de werkzaamheden van de gemeentewerklieden: de werkelijke kostprijs;
  5. gebruik compressor: € 10,00;
  6. de kostprijs voor het inzetten van derden zal gelijk zijn aan de factuur van deze dienstverstrekker.

 

Artikel 4.

Het college van burgemeester en schepenen wordt gemachtigd de tarieven vast te stellen voor producten van allerlei aard, die voor de Affligemse bevolking als nuttig worden beschouwd en waarbij het niet mogelijk of aangewezen is de werkelijke kostprijs aan te rekenen.

 

Artikel 5.

Deze retributie is verschuldigd door de persoon, het gezin of door het privé of openbaar organisme, die de dienst of de aankoop bij het bestuur aanvraagt. Ook voor dienstverleningen die via de lokale politie door een derde bij de gemeentelijke diensten worden aangevraagd, geldt dit retributiereglement. De retributie moet betaald worden hetzij binnen de 30 dagen na de toezending van de afrekening, hetzij contant bij aflevering van de producten.

Indien de betaling van de factuur niet is geschied binnen de 30 dagen na toezending, zal er eerst een gewone aanmaning verstuurd worden. Bij het uitblijven van een gevolg zal een aangetekende aanmaning volgen en zal er een supplementair bedrag van € 10,00 gevorderd worden, ten laste van de persoon die de retributie verschuldigd is. Vervolgens en steeds in het geval van niet-betaling, zal het dossier voor invordering toegestuurd worden aan de gerechtsdeurwaarder. De gerechtsdeurwaarder zal de procedure verderzetten volgens de regels van het gemeen recht via een grondige fase van invordering in der minne teneinde de invordering langs gerechtelijke weg te vermijden.

In geval van niet betaling na de door de gerechtsdeurwaarder ondernomen pogingen in der minne, zal deze laatste de invordering verderzetten via gerechtelijke weg. De gedane onkosten, rechten en uitgaven in alle fasen van de invordering van de verschuldigde bedragen zijn ten laste van de schuldenaar van de vergoeding en worden toegevoegd aan de initiële tarieven (bedrag van de vergoeding en dossierkosten) te betalen door de schuldenaar.

Deze onkosten, rechten en uitgaven worden berekend overeenkomstig het koninklijk besluit van 30 november 1976 tot vaststelling van het tarief voor akten van gerechtsdeurwaarders in burgerlijke en handelszaken en van het tarief van sommige toelagen.

De invordering van het betwiste gedeelte van de retributie zal geschieden langs burgerrechtelijke weg.

 

Artikel 6.

In afwijking van bovenvermelde tarieven, wordt voor de inzet van de werklieden voor het reinigen van de vloer in nat van de evenementenhal een forfaitair bedrag aangerekend zoals vermeld in het betreffende verhuurreglement.

 

Artikel 7.

In afwijking van bovenvermelde tarieven wordt er voor het ter beschikking stellen van materialen voor erkende en niet-erkende verenigingen een bedrag aangerekend, als volgt bepaald:

Materiaal                              Prijs/stuk (erkende)           Prijs/stuk (niet-erkende vereniging)

Podiumelementen:                   € 2,00                              € 4,00

Nadarhek:                               € 2,00                              € 4,00

Aanhangwagen:                     € 20,00                             € 40,00

Kiosk:                                  € 150,00                           € 300,00

Waarborg:                           € 200,00 per soort ontleend materiaal.

Gemeentelijke adviesraden, Affligemse scholen en wijkfeesten kunnen ook van deze dienstverlening gebruik maken aan de tarieven van de erkende verenigingen.

Jeugdverenigingen erkend door de gemeentelijke jeugdraad en verenigingen erkend door de gemeentelijke cultuurraad onder categorie III, zoals bepaald in het subsidie-reglement van de cultuurraad Affligem d.d. 18 november 2008, kunnen jaarlijks voor één activiteit (maximum vier enkele ritten) gratis gebruik maken van vervoer.

Voor evenementen op het grondgebied waarbij, in het kader van de veiligheid, meer dan 40 nadars worden aangevraagd (bijvoorbeeld voor wielerwedstrijden op de openbare weg), wordt het ter beschikking stellen van deze nadarhekken een plafond van € 80,00 ingesteld.

 

Artikel 8.

Van bovenvermelde tarieven zijn vrijgesteld de verenigingen die instaan voor de organisatie van historisch gegroeide kermissen, zoals bepaald in categorie II van het subsidiereglement van de cultuurraad d.d. 18.11.2018. Deze vrijstelling geldt enkel voor de verleende dienst in het kader van de georganiseerde kermissen.

 

Artikel 9.

Deze beslissing wordt op de gemeentelijke website bekendgemaakt.

 

Artikel 10.

Afschrift van deze beslissing wordt via het digitaal loket aan de heer provinciegouverneur toegestuurd.