Terug
Gepubliceerd op 13/10/2022

Notulen  Gemeenteraad

di 06/09/2022 - 20:00 Raadzaal
Aanwezig: Gerda Van Geite, voorzitter
Walter De Donder, burgemeester
Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Schepenen
Denise De Paepe, bijzonder comité voor de sociale dienst
Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Jill Rollier, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Aster Van Avermaet, Elke Van den Winckel, Jeroen Roelandt, Dirk Geeraerts, Jeroen Trappers, Gemeenteraad
Frédéric Pipelers, algemeen directeur
Verontschuldigd: Bart De Maeseneir, Rani Berlo, Gemeenteraad
  • Algemeen directeur

    • Organisatiebeheersing 2021: rapportering.

      Aanleiding
      • de algemeen directeur dient jaarlijks over het organisatiebeheersingsysteem te rapporteren;
      Feiten, context, motivering
      • de algemeen directeur staat in voor de algemene leiding van de diensten van de gemeente en van de diensten van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn;
      • de algemeen directeur stelt het organisatiebeheersingssysteem vast, na overleg met het managementteam;
      • het kader organisatiebeheersing van het lokaal bestuur Affligem werd goedgekeurd op de raden van 22 januari 2008;
      • de algemeen directeur rapporteert jaarlijks aan het college van burgemeester en schepenen, de gemeenteraad, de raad voor maatschappelijk welzijn en het vast bureau over de organisatiebeheersing;
      Juridisch kader
      • Decreet lokaal Bestuur, artikel 217, dat stelt dat organisatiebeheersing het geheel van maatregelen en procedures is die ontworpen zijn om een redelijke zekerheid te verschaffen dat men: 
      1. de vastgelegde doelstellingen bereikt en de risico’s om deze te bereiken kent en beheerst; 
      2. wetgeving en procedures naleeft; 
      3. over betrouwbare financiële en beheersrapportering beschikt; 
      4. op een effectieve en efficiënte wijze werkt en de beschikbare middelen economisch inzet; 
      5. de activa beschermt en fraude voorkomt. 
      • Decreet lokaal bestuur, artikel 219;
      Besluit

      Artikel 1.
      De raad neemt kennis van de rapportering inzake de organisatiebeheersing 2021.

  • Financiele dienst

    • Delegatie aan het college van burgemeester en schepenen van de bevoegdheid inzake vaststellen van tarieven culturele activiteiten - van 6 september 2022 tot en met 31 december 2025.

      Aanleiding
      • Het vaststellen van tarieven voor culturele activiteiten dient vaak ad hoc te gebeuren. Het is niet werkbaar om de prijszetting van alle mogelijke culturele activiteiten lang op voorhand vast te leggen, waardoor het aangewezen is deze bevoegdheid te delegeren naar het college.
      Feiten, context, motivering
      • De gemeenteraad heeft de mogelijkheid om de bevoegdheid tot vaststelling van de retributietarieven te delegeren aan het college van burgemeester en schepenen;
      • Delegatie van deze bevoegdheid komt de soepele en efficiënte werking van het gemeentebestuur ten goede;
      • De financiële toestand van de gemeente rechtvaardigt de heffing van billijke retributies.
      Juridisch kader
      • Decreet lokaal bestuur, artikels 40, 41, 14°, 177, 286 en 288.
      • Gemeenteraadsbeslissing van 29 juni 2021 betreffende het vaststellen van het retributiereglement voor de innings- en aanmaningskosten van openstaande niet-fiscale schuldvorderingen
      Financieel kader

      De ontvangstkredieten met betrekking tot deze retributies zijn voorzien in het meerjarenplan op budgetsleutels ACT 2.3.5.6/0959-00/7039400 en GBB/0521-00/7031190.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Jill Rollier, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Aster Van Avermaet, Elke Van den Winckel, Jeroen Roelandt, Dirk Geeraerts, Jeroen Trappers, Frédéric Pipelers
      Voorstanders: Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Jill Rollier, Aster Van Avermaet, Jeroen Roelandt, Dirk Geeraerts
      Tegenstanders: Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Elke Van den Winckel, Jeroen Trappers
      Resultaat: Met 14 stemmen voor, 7 stemmen tegen
      Besluit

      Met 14 stemmen voor (Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Jill Rollier, Aster Van Avermaet, Jeroen Roelandt, Dirk Geeraerts), 7 stemmen tegen (Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Elke Van den Winckel, Jeroen Trappers)

      Artikel 1.

      De bevoegdheid tot het vaststellen van de retributietarieven voor de periode van 6 september 2022 tot en met 31 december 2025 in het kader van culturele activiteiten wordt gedelegeerd aan het college van burgemeester en schepenen.

       

      Artikel 2.

      De delegatie gebeurt onder de uitdrukkelijke toepassing van de hieronder vermelde voorwaarden.

       

      Artikel 3.

      De retributies voor de culturele activiteiten zijn verschuldigd door de deelnemers aan de activiteiten of door de ouders of de persoon die het hoederecht heeft over de kinderen die deelnemen aan de activiteit.

       

      Artikel 4.

      De retributies worden geheven op het ogenblik van het kenbaar maken van de deelname aan de culturele activiteit en dienen op dat moment onmiddellijk vereffend te worden.

      Indien onmiddellijke vereffening niet tot de mogelijkheden behoort, wordt er een factuur opgemaakt. Deze facturen zijn betaalbaar op de opgegeven rekening van het gemeentebestuur.

      Het toegangsbewijs voor deelname aan de activiteit, wordt in elk geval pas toegekend na betaling van de verschuldigde retributie.

      Bij weigering van betaling van de retributie in der minne, zijn de bepalingen uit het retributiereglement voor de innings- en aanmaningskosten van openstaande niet-fiscale schuldvorderingen van toepassing.

       

      Artikel 5.

      Deze beslissing zal op de gemeentelijke website bekendgemaakt worden, net zoals toekomstige beslissingen van het college van burgemeester en schepenen, houdende vaststelling van de tarieven m.b.t. culturele activiteiten.

       

      Artikel 6.

      Afschrift van deze beslissing wordt via het digitaal loket aan de heer provinciegouverneur toegestuurd.

    • Retributie betreffende het ter beschikking stellen en/of verkopen van materialen en betreffende de diensten door gemeentewerklieden bewezen aan particulieren, alsook aan privé- en openbare organismen - van 6 september 2020 tot en met 31 december 2025 - wijziging.

      Aanleiding
      • In het bestaande retributiereglement is een delegatie naar het college van burgemeester en schepenen voorzien, meerbepaald voor het verkopen van producten van allerlei aard. De gebruikte omschrijving voor deze delegatie blijkt evenwel niet praktisch, waardoor een aanpassing van artikel 4 van het retributiereglement aangewezen is.
      Feiten, context, motivering
      • De gemeentewerklieden worden regelmatig opgedragen om diensten en werken uit te voeren op vraag van particulieren, alsook privé- en openbare organismen;
      • Het is passend de kosten van deze diensten te recupereren door middel van een retributie;
      • De gemeente biedt regelmatig producten te koop aan, die als nuttig beschouwd worden voor de Affligemse bevolking;
      • De heffing van billijke retributies is gerechtvaardigd via de financiële toestand van de gemeente.
      Juridisch kader
      • Decreet Lokaal Bestuur;
      • Gemeenteraadsbeslissing 3 december 2019: retributie betreffende het ter beschikking stellen en/of verkopen van materialen en betreffende de diensten door gemeentewerklieden bewezen aan particulieren, alsook aan privé- en openbare organismen - aanslagjaren 2020 tot en met 2025.
      Publieke stemming
      Aanwezig: Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Jill Rollier, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Aster Van Avermaet, Elke Van den Winckel, Jeroen Roelandt, Dirk Geeraerts, Jeroen Trappers, Frédéric Pipelers
      Voorstanders: Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Jill Rollier, Aster Van Avermaet, Jeroen Roelandt, Dirk Geeraerts
      Tegenstanders: Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Elke Van den Winckel, Jeroen Trappers
      Resultaat: Met 14 stemmen voor, 7 stemmen tegen
      Besluit

      Met 14 stemmen voor (Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Jill Rollier, Aster Van Avermaet, Jeroen Roelandt, Dirk Geeraerts), 7 stemmen tegen (Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Elke Van den Winckel, Jeroen Trappers)

      Artikel 1.

      Er wordt ten behoeve van de gemeente voor de periode van 6 september 2022 tot en met 31 december 2025 een retributie vastgesteld voor het ter beschikking stellen en/of verkopen van materialen enerzijds en voor de prestaties geleverd door de gemeentewerklieden anderzijds.

       

      Artikel 2.

      Elke aanvraag voor het inzetten van gemeentewerklieden, of voor het gebruik van materiaal dient schriftelijk (per brief, per mail of via de gemeentelijke webshop) gericht te worden aan het college van burgemeester en schepenen.

       

      Artikel 3.

      De retributie voor het inzetten van gemeentewerklieden wordt bepaald als volgt:

      1. per aanvraag voor het inzetten van gemeentewerklieden, wordt een administratieve opstartkost van € 25,00 gevorderd;
      2. kostprijs voor het inzetten van personeelsleden: € 35,00 per begonnen uur en per personeelslid tijdens de diensturen. Buiten de diensturen wordt dit € 45,00 per begonnen uur;
      3. de kosten voor het ingezette rollend materieel: € 25,00 per begonnen uur en per voertuig;
      4. kosten voor de gebruikte materialen en/of andere verbruiksproducten tijdens de werkzaamheden van de gemeentewerklieden: de werkelijke kostprijs;
      5. gebruik compressor: € 10,00;
      6. de kostprijs voor het inzetten van derden zal gelijk zijn aan de factuur van deze dienstverstrekker.

       

      Artikel 4.

      Het college van burgemeester en schepenen wordt gemachtigd de tarieven vast te stellen voor producten van allerlei aard, die voor de Affligemse bevolking als nuttig worden beschouwd en waarbij het niet mogelijk of aangewezen is de werkelijke kostprijs aan te rekenen.

       

      Artikel 5.

      Deze retributie is verschuldigd door de persoon, het gezin of door het privé of openbaar organisme, die de dienst of de aankoop bij het bestuur aanvraagt. Ook voor dienstverleningen die via de lokale politie door een derde bij de gemeentelijke diensten worden aangevraagd, geldt dit retributiereglement. De retributie moet betaald worden hetzij binnen de 30 dagen na de toezending van de afrekening, hetzij contant bij aflevering van de producten.

      Indien de betaling van de factuur niet is geschied binnen de 30 dagen na toezending, zal er eerst een gewone aanmaning verstuurd worden. Bij het uitblijven van een gevolg zal een aangetekende aanmaning volgen en zal er een supplementair bedrag van € 10,00 gevorderd worden, ten laste van de persoon die de retributie verschuldigd is. Vervolgens en steeds in het geval van niet-betaling, zal het dossier voor invordering toegestuurd worden aan de gerechtsdeurwaarder. De gerechtsdeurwaarder zal de procedure verderzetten volgens de regels van het gemeen recht via een grondige fase van invordering in der minne teneinde de invordering langs gerechtelijke weg te vermijden.

      In geval van niet betaling na de door de gerechtsdeurwaarder ondernomen pogingen in der minne, zal deze laatste de invordering verderzetten via gerechtelijke weg. De gedane onkosten, rechten en uitgaven in alle fasen van de invordering van de verschuldigde bedragen zijn ten laste van de schuldenaar van de vergoeding en worden toegevoegd aan de initiële tarieven (bedrag van de vergoeding en dossierkosten) te betalen door de schuldenaar.

      Deze onkosten, rechten en uitgaven worden berekend overeenkomstig het koninklijk besluit van 30 november 1976 tot vaststelling van het tarief voor akten van gerechtsdeurwaarders in burgerlijke en handelszaken en van het tarief van sommige toelagen.

      De invordering van het betwiste gedeelte van de retributie zal geschieden langs burgerrechtelijke weg.

       

      Artikel 6.

      In afwijking van bovenvermelde tarieven, wordt voor de inzet van de werklieden voor het reinigen van de vloer in nat van de evenementenhal een forfaitair bedrag aangerekend zoals vermeld in het betreffende verhuurreglement.

       

      Artikel 7.

      In afwijking van bovenvermelde tarieven wordt er voor het ter beschikking stellen van materialen voor erkende en niet-erkende verenigingen een bedrag aangerekend, als volgt bepaald:

      Materiaal                              Prijs/stuk (erkende)           Prijs/stuk (niet-erkende vereniging)

      Podiumelementen:                   € 2,00                              € 4,00

      Nadarhek:                               € 2,00                              € 4,00

      Aanhangwagen:                     € 20,00                             € 40,00

      Kiosk:                                  € 150,00                           € 300,00

      Waarborg:                           € 200,00 per soort ontleend materiaal.

      Gemeentelijke adviesraden, Affligemse scholen en wijkfeesten kunnen ook van deze dienstverlening gebruik maken aan de tarieven van de erkende verenigingen.

      Jeugdverenigingen erkend door de gemeentelijke jeugdraad en verenigingen erkend door de gemeentelijke cultuurraad onder categorie III, zoals bepaald in het subsidie-reglement van de cultuurraad Affligem d.d. 18 november 2008, kunnen jaarlijks voor één activiteit (maximum vier enkele ritten) gratis gebruik maken van vervoer.

      Voor evenementen op het grondgebied waarbij, in het kader van de veiligheid, meer dan 40 nadars worden aangevraagd (bijvoorbeeld voor wielerwedstrijden op de openbare weg), wordt het ter beschikking stellen van deze nadarhekken een plafond van € 80,00 ingesteld.

       

      Artikel 8.

      Van bovenvermelde tarieven zijn vrijgesteld de verenigingen die instaan voor de organisatie van historisch gegroeide kermissen, zoals bepaald in categorie II van het subsidiereglement van de cultuurraad d.d. 18.11.2018. Deze vrijstelling geldt enkel voor de verleende dienst in het kader van de georganiseerde kermissen.

       

      Artikel 9.

      Deze beslissing wordt op de gemeentelijke website bekendgemaakt.

       

      Artikel 10.

      Afschrift van deze beslissing wordt via het digitaal loket aan de heer provinciegouverneur toegestuurd.

    • Opvolgingsrapportering 2022 - kennisname

      Aanleiding

      De opvolgingsrapportering moet de raadsleden een stand van zaken geven van de uitvoering van de prioritaire acties en moet ze toelaten om de evolutie van de uitgaven en de ontvangsten van het lopende jaar op te volgen en die te vergelijken met de planning.

      Feiten, context, motivering
      • In de opvolgingsrapportering wordt aan de raadsleden een stand van zaken van de uitvoering van het meerjarenplan voorgelegd;
      • Het opvolgingsrapport over het eerste semester dient uiterlijk voor het einde van het derde kwartaal aan de raden voorgelegd te worden;
      • Dit opvolgingsrapport werd opgesteld door de financieel directeur, onder de functionele leiding van de algemeen directeur;
      • Het ontwerp van opvolgingsrapportering werd op digitale wijze voorgelegd aan de leden van het managementteam op 25 augustus 2022;
      Juridisch kader
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, de artikelen 171, 176 en 263;
      • Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus, titel 3;
      • Ministerieel besluit van 26 juni 2018 over de beleids- en beheerscyclus, hoofdstuk 3;
      Publieke stemming
      Aanwezig: Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Jill Rollier, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Aster Van Avermaet, Elke Van den Winckel, Jeroen Roelandt, Dirk Geeraerts, Jeroen Trappers, Frédéric Pipelers
      Voorstanders: Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Jill Rollier, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Aster Van Avermaet, Elke Van den Winckel, Jeroen Roelandt, Dirk Geeraerts, Jeroen Trappers
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1.

      De gemeenteraad neemt kennis van de opvolgingsrapportering over het eerste semester van 2022.

    • Gemeente zonder Gemeentehuis: subsidieaanvraag voor grootschalige transformatie 'Totaalbeeld op digitale en inclusieve klantenbenadering.' - goedkeuring bekrachtiging.

      Aanleiding
      • Op 09 juli 2021 lanceerde de Vlaamse regering het subsidieprogramma 'Gemeente zonder Gemeentehuis' (GzG) als onderdeel van het Vlaams relanceprogramma Vlaamse Veerkracht. Dit is een ambitieus investeringsplan van de Vlaamse Regering om het economisch en maatschappelijk weefsel te herstellen na de zware impact van COVID-19. Digitale transformatie is één van de zeven prioriteiten in het Vlaamse relanceplan.
      • Focus van dit subsidieprogramma: lokale besturen ondersteunen en uitdagen om hun werking en dienstverlening meer burgergericht en efficiënter te transformeren door maximaal in te zetten op de mogelijkheden van slimme technologieën.
      • In totaal zijn er 7 oproepen, elk met een verschillende deadline en mogelijk budget. De afgelopen maanden werden intensieve voorbereidingen getroffen om een subsidieaanvraag voor een grootschalige transformatie in te dienen. Oproep 6 (grootschalige transformatie) heeft als deadline 9 september 2022. Oproep 7 (thematisch project) heeft als deadline 30 september 2022;
      Feiten, context, motivering
      • Met dit subsidieprogramma biedt de Vlaamse Overheid de lokale besturen de kans digitale vernieuwing door te voeren, voor (maximum B0%) gesubsidieerd door Vlaanderen. Zowel de investeringskost, de kost van de projectbegeleiding als de kost van het inzetten van (bestaand) personeel komen in aanmerking voor subsidiëring.
      • Het college gaf in zitting van 15 februari 2022 haar principiële goedkeuring tot opstart van een eigen subsidie-aanvraag voor een grootschalige transformatie.
      • Een essentiële vereiste voor het bekomen van een Vlaamse subsidie, is dat de aanvraag door minstens 2 lokale besturen wordt onderschreven. Voor deze aanvraag werd geopteerd alle geïnteresseerde besturen de kans te geven mee in te tekenen. Op datum van 11 augustus 2022 maakten 30 lokale besturen gebruik van deze mogelijkheid. Met al deze besturen dient een samenwerkingsovereenkomst afgesloten te worden.
      • Na diverse interne en externe brainstorms, werden volgende deelprojecten weerhouden om op te nemen in een subsidiedossier:
          • Zuil burger / vrije tijd
            • klantafsprakenmodule
            • digitale aanvraagformulieren + digitale verwerking ervan dankzij gemodelleerde processen
            • digitaal beheer begraafplaatsen
            • archivering van papieren dossiers (rijbewijzen,...)
          • Zuil sociale zaken:
            • digitale verwerking en archivering van inkomende klantdocumenten
            • mobiele klantopvolging en persoonlijke planningstool
          • Zuil omgeving:
            • koppeling omgevingspakket met Mijn Burgerprofiel
            • archivering van papieren dossiers
          • Zuil financiën:
            • elektronische inkomende facturen
            • elektronische uitgaande facturen met low-touch betaalmogelijkheid voor de burger
            • digitaal debiteurenbeheer
          • Zuil bestuur:
            • digitaal ondertekende uitgaande briefwisseling
            • hybride beraadslagingsysteem / innoverende burgerparticipatie
          • Domeinoverschrijdend:
            • systeem voor digitale projectopvolging
      • De gemeente Affligem zal als trekker van dit project optreden als penhoudende organisatie voor het indienen van de subsidieaanvraag 'Totaalbeeld op digitale en inclusieve klantenbenadering' bij de Vlaamse Overheid. De gemeenteraad is bevoegd om deze subsidieaanvraag, ten behoeve van (minstens) 30 deelnemende lokale besturen, te bekrachtigen.
      • De burgemeester en de algemeen directeur dienen gemachtigd te worden om de samenwerkingsovereenkomsten te ondertekenen.
      Juridisch kader
      • Decreet lokaal bestuur.
      • Beslissing van de Vlaamse regering van 26 september 2020 houdende vaststelling van het relanceplan 'Vlaamse Veerkracht'.
      • Beslissing van de Vlaamse regering van 15 juli 2022 houdende goedkeuring van de voorwaarden voor de toekenning van een subsidie aan Vlaamse steden en gemeenten en de Vlaamse gemeenschapscommissie ter ondersteuning van de uitrol van een e-inclusiebeleid voor de periode van 1 november 2022 tot 31 december 2024.
      Financieel kader
      • De benodigde kredieten dienen zowel aan ontvangsten- als aan uitgavenzijde voorzien te worden bij de eerstvolgende meerjarenplanwijziging.
      • Aangezien ook de inzet van bestaand personeel in aanmerking komt voor 80% subsidiëring, ligt de netto te financieren kost lager dan 20% per project. Het voorwaardelijke kostenplaatje per project ziet er meerbepaald als volgt uit:
      • Project Totale kost project (zonder kostprijs inzet bestaand personeel) Totale subsidie project Netto door het bestuur te financieren bijkomende kost
        Digitale aanvraagformulieren € 144.044,57 € 126.682,92

        € 17.361,65

        Digitale archivering papieren stukken begraafplaatsen € 50.000,00 € 40.000,00 € 10.000,00
        Digitale verwerking en archivering van inkomende cliëntdocumenten € 26.285,83 € 24.632,29 € 1.653,53
        Mobiele cliëntopvolging en persoonlijke planningstool € 34.558,96 € 40.268,98 - € 5.710,02
        Koppeling omgevingstoepassing met Mijn Burgerprofiel € 5.824,01 € 4.962,84 € 861,17
        Digitale archivering papieren stukken omgeving € 134.686,87 € 113.494,95 € 21.191,92
        Elektronische uitgaande facturen met low-touch betaalmogelijkheid € 40.795,04 € 35.312,39 € 5.482,65
        Digitaal debiteurenbeheer € 41.312,43 € 38.468,12 € 2.844,31
        Digitale ondertekening en archivering van uitgaande briefwisseling € 33.956,59 € 27.798,00 € 6.158,59
        Hybride beraadslagingsysteem + innovatieve burgerparticipatie € 175.554,98 € 149.040,34 € 26.514,64
        Systeem voor digitale projectopvolging € 151.198,58 € 133.002,50 € 18.196,08
        TOTAAL € 838.217,86
        € 752.426,97
        € 85.790,89
      Besluit

      Artikel 1.

      De gemeenteraad gaat ermee akkoord de subsidieaanvraag voor de grootschalige (oproep 6) en thematische transformatie (oproep 7) 'Totaalbeeld op digitale en inclusieve klantenbenadering' als penhouder in te dienen bij de Vlaamse overheid en dit ten behoeve van lokaal bestuur Affligem en alle partnerbesturen die hun deelname bevestigden door het ondertekenen van de samenwerkingsovereenkomst.

       

      Artikel 2.

      De burgemeester en de algemeen directeur worden gemachtigd de samenwerkingsovereenkomsten met de partnerbesturen te ondertekenen.

       

      Artikel 3.

      Het college van burgemeester en schepenen wordt gemachtigd alle toekomstige administratieve formaliteiten en beslissingen te treffen, die nodig zijn voor het finaliseren van de subsidieaanvragen enerzijds en voor het uitrollen van de verschillende gesubsidieerde projecten anderzijds. 

       

      Artikel 4.

      De gemeenteraad gaat ermee akkoord de benodigde kredieten aan ontvangsten- en aan uitgavenzijde in te schrijven bij de eerstvolgende meerjarenplanwijziging.

  • Openbare werken / mobiliteit

    • Wegverkeer - Opheffing gemeenteraadsbeslissing van 16 juni 2015 - Aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer houdende invoering voorrangsregeling in de Bellestraat - wegversmalling ter hoogte van de Diepestraat.

      Aanleiding
      • In het kader van de herinrichting van Hekelgem dorp, waarbij extra aandacht zal besteed worden aan de veiligheid van zwakke weggebruikers, het begeleiden van de verkeersstromen en de toegankelijkheid tot openbaar vervoer, werd de wegversmalling ter hoogte van de Diepestraat verwijderd.
      Feiten, context, motivering
      • Naar aanleiding van en ter voorbereiding van de herinrichting van Hekelgem dorp, werd de wegversmalling ter hoogte van de Diepestraat verwijderd.
      • In juni 2015 werd ter hoogte van de wegversmalling een voorrangsregeling ingevoerd om de verkeersveiligheid ter plaatse te verhogen.
      • Aangezien de wegversmalling werd verwijderd, moet het aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer betreffende de voorrangsregeling in de Bellestraat aan de wegversmalling ter hoogte van de Diepestraat, opgeheven worden.
      Juridisch kader
      • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 §3;
      • Decreet van 16 mei 2008 en het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
      • Koninklijk besluit van 16 maart 1968 betreffende tot coördinatie van de wetten betreffende de politie over het wegverkeer, Wegverkeerswet genaamd;
      • Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, Verkeersreglement genaamd;
      • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
      • Omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009 van de Vlaamse minister van Mobiliteit, Sociale Economie en Gelijke Kansen inzake de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer;
      • de beslissing van de gemeenteraad van 16 juni 2015, houdende aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer - invoering voorrangsregeling in de Bellestraat - wegversmalling ter hoogte van de Diepestraat.
      Besluit
      Artikel 1.
      Het gemeenteraadsbesluit van 16 juni 2015, houdende aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer - invoering voorrangsregeling in de Bellestraat - wegversmalling ter hoogte van de Diepestraat, wordt opgeheven.

      Artikel 2.
      Afschriften.
      Een voor eensluidend verklaard afschrift van dit besluit zal aangetekend worden verzonden naar:
      1. de Minister van Mobiliteit en Vervoer, voor goedkeuring;
      2. de bestendige deputatie van de provincieraad van Vlaams-Brabant binnen een termijn van 48 uren, voor kennisgeving;
      3. de griffie van de rechtbank van eerste aanleg van Brussel, voor kennisgeving;
      4. de griffie van de politierechtbank van Vilvoorde, voor kennisgeving;
      5. de politiezone TARL, voor kennisgeving.
    • Wegverkeer - Opheffing gemeenteraadsbeslissing van 9 juni 2020 - Aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer - Balleistraat Sint-Jansschool - kort parkeren (zoen- en vroemzone).

      Aanleiding
      • Het voorstel van het GVO betreffende het gebruik van de parkeerstrook voor het parochiehuis, momenteel voorbehouden voor autobussen, als bijkomende zone voor kort parkeren (zoen- en vroemzone).
      Feiten, context, motivering
      • Het GVO heeft tijdens de vergadering van 12 mei 2022 op vraag van de school voorgesteld om een bijkomende zone voor kort parkeren (zoen- en vroemzone) te creëren op de parkeerstrook voor het parochiehuis en deze laatste dus niet meer voor te behouden voor autobussen.
      • Het GVO heeft tijdens de vergadering van 30 juni 2022 beslist om de parkeerstrook voor het parochiehuis, momenteel voorbehouden voor autobussen, te gebruiken als zone voor kort parkeren (zoen- en vroemzone).
      Juridisch kader
      • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 §3;
      • Decreet van 16 mei 2008 en het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
      • Koninklijk besluit van 16 maart 1968 betreffende tot coördinatie van de wetten betreffende de politie over het wegverkeer, Wegverkeerswet genaamd;
      • Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, Verkeersreglement genaamd;
      • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
      • Omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009 van de Vlaamse minister van Mobiliteit, Sociale Economie en Gelijke Kansen inzake de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer;
      • de beslissing van de gemeenteraad van 9 juni 2020, houdende aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer - Balleistraat Sint-Jansschool - parkeren schoolbus en kort parkeren (zoen- en vroemzone);
      • de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 19 juli 2022.
      Besluit
      Artikel 1.
      Het gemeenteraadsbesluit van 9 juni 2020 houdende aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer - Balleistraat Sint-Jansschool - parkeren schoolbus en kort parkeren (zoen- en vroemzone), wordt opgeheven.

      Artikel 2.
      Kort parkeren

      • In de Balleistraat, wegvak parkeerstrook voor het parochiehuis en wegvak tussen de Aarhulst en de Krommaartweg (parkeerstrook aan de overzijde van de Sint-Jansschool), is het uitsluitend toegelaten stil te staan (de tijd die nodig is om goederen te laden en te lossen en/of om er personen te laten in- en uitstappen.
      • Het parkeren geschiedt er op de wijze en onder de voorwaarden die ter kennis van de betrokkenen worden gebracht.
      • Deze maatregel wordt gesignaleerd middels de verkeersborden E1 aangevuld met blauw onderbord vermeldende de tekst "zoen en vroemzone" en het onderbord voor het begin en het einde van de reglementering.
       
      Artikel 3.
      Plaatsing van de verkeerstekens.
      De verkeerstekens waarvan sprake in dit reglement zullen geplaatst worden conform het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.

      Artikel 4.
      Bekendmaking.
      Dit reglement zal worden bekendgemaakt na de goedkeuring door het aanbrengen van de vermelde verkeerstekens.

      Artikel 5.
      Afschriften.
      Een voor eensluidend verklaard afschrift van dit besluit zal aangetekend worden verzonden naar:
      1. de Minister van Mobiliteit en Vervoer, voor goedkeuring;
      2. de bestendige deputatie van de provincieraad van Vlaams-Brabant binnen een termijn van 48 uren, voor kennisgeving;
      3. de griffie van de rechtbank van eerste aanleg van Brussel, voor kennisgeving;
      4. de griffie van de politierechtbank van Vilvoorde, voor kennisgeving;
      5. de politiezone TARL, voor kennisgeving.
    • Aankoop van twee percelen grond gelegen in de Ternatsestraat 51 - Affligem 2de afdeling Essene - sectie B nummers 266P en 265L.

      Aanleiding
      • In de Ternatsestraat (nr.51) wordt grond te koop aangeboden.
      • Dit is een kans gezien de mobiliteitsproblemen in de omgeving van de Ternatsestraat.
      Feiten, context, motivering
      • 2 percelen grond, kadastraal gekend als 2de afdeling, sectie B nr. 266P en nr. 265L worden samen te koop aangeboden.
      • De totale oppervlakte is 7a 47ca.
      • De eigenaar, Omer Nevens, kan akkoord gaan om de grond aan de gemeente te verkopen.
      • De percelen grond werden geschat door landmeter Björn Cornelis voor een totaal bedrag van € 167.480,00 (venale waarde) zijnde € 158.471,00 (venale waarde) voor perceel 266P en € 9.009,00 (venale waarde) voor perceel 265L.
      • De aankoop geschiedt om reden van openbaar nut. Deze gronden liggen tussen de Ternatsestraat en de Wijk Pelink. Het Lokaal Bestuur Affligem wenst er een veilige trage weg van te maken voor de zwakke weggebruiker.
      Juridisch kader
      • Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 40.
      • Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2018 (B.S. 15 februari 2018), artikel 41.
      • Collegebeslissing van 21 juni 2022.
      Financieel kader
      • In de meerjarenplanning is budget voorzien voor de aankoop van gronden dienstig om toegewezen te worden tot het openbaar domein en te gebruiken voor openbaar nut.
      Publieke stemming
      Aanwezig: Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Jill Rollier, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Aster Van Avermaet, Elke Van den Winckel, Jeroen Roelandt, Dirk Geeraerts, Jeroen Trappers, Frédéric Pipelers
      Voorstanders: Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Jill Rollier, Jonas Van Vaerenbergh, Aster Van Avermaet, Jeroen Roelandt, Dirk Geeraerts
      Onthouders: Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Elke Van den Winckel, Jeroen Trappers
      Resultaat: Met 15 stemmen voor, 6 onthoudingen
      Besluit

      Met 15 stemmen voor (Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Jill Rollier, Jonas Van Vaerenbergh, Aster Van Avermaet, Jeroen Roelandt, Dirk Geeraerts), 6 onthoudingen (Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Elke Van den Winckel, Jeroen Trappers)

       

      Artikel 1.

      De aankoop, om reden van openbaar nut, van twee percelen grond gelegen in de deelgemeente Essene - Ternatsestraat 51 -, kadastraal bekend onder Affligem 2de afdeling Essene, sectie B nummers 266P en 265L, en met een totale oppervlakte van 7 a 47 ca, eigendom van Omer Nevens, wonende Vossestraat 56 te 1730 Asse, voor een totaal bedrag van € 167.480,00 (venale waarde) wordt goedgekeurd.

       

      Artikel 2.

      De gemeenteraad keurt de opname van de percelen, eens verworven, door het Lokaal Bestuur in het openbaar domein van Affligem goed.

       

      Artikel 3.

      Aan notaris De schepper wordt opdracht gegeven de notariële akte op te stellen.

       

      Artikel 4.

      Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de afhandeling van de aankoop zoals o.a. de goedkeuring van de ontwerpakte.

       

      Artikel 5.

      De voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur worden belast met de ondertekening van de akte.

       

      Artikel 6.

      Afschrift van deze beslissing zal aan de financiële dienst worden gegeven.

    • Aankoop van een perceel grond, gelegen in het GemeentelijkNatuurOntwikkelingsPlan (GNOP) 1 "Bleregemse Broeken en Domentse Bossen"- perceel 198R.

      Aanleiding
      • In het kader van de ontwikkeling van het GNOP 1 moeten er gronden worden aangekocht.
      • Er is mogelijkheid tot aankoop van een grond, gelegen in de Koudenbergbeekvallei/GNOP1, kadastraal gekend als Affligem, 1e Afdeling Hekelgem, sectie B perceelnummer 198R met een totale oppervlakte van 849 m² (achthonderd negenveertig vierkante meter), eigendom van Roger Schauwers (1/3) wonende Heuvelstraat 42 te 1730 Asse en Françine Schauwers (2/3) wonende Hanenstraat 5 te 9255 Buggenhout.
      Feiten, context, motivering
      • De aankoop van het perceel kadert in het actieplan GNOP ‘Bleregemse Broeken en Domentse Bossen’ (Koudenbergbeekvallei/GNOP1).
      • Het schattingsverslag van de Afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse Overheid, ontvangen op 16 maart 2020, waarbij de waarde van perceel 198R geschat wordt op 4,00 €/m².
      • De belofte van verkoop d.d. 7 oktober 2021 door Roger Schauwers (1/3) wonende Heuvelstraat 42 te 1730 Asse en de belofte van verkoop d.d. 24 november 2021 door Françine Schauwers (2/3) wonende Hanenstraat 5 te 96255 Buggenhout.
      • De totale overeengekomen prijs voor het perceel bedraagt 3.396,00 € (drieduizend driehonderd zesennegentig euro) (inclusief wederbeleggingsvergoeding, exclusief registratie- en notariële kosten).
      • Het voormelde perceelnummer 198R wordt verpacht maar de pachtbeëindiging wordt toegestaan en aanvaard door Veehandel (Broekstraat 81 te 1790 Affligem), zonder vergoeding.
      • De mogelijkheden tot cofinanciering vanuit subsidieprojecten.
      • Voor gemeentelijke eigendommen gelegen in GNOP ‘Bleregemse Broeken en Domentse Bossen’ (Koudenbergbeekvallei/GNOP1) kan een gebruiksconcessie worden afgesloten indien landbouwgebruik wenselijk is.
      • Voor gemeentelijke eigendommen gelegen in GNOP ‘Bleregemse Broeken en Domentse Bossen’ (Koudenbergbeekvallei/GNOP1) kan een onderhandse jachtverpachting met Jachtgroep Blereghem worden afgesloten indien wildbeheer wenselijk is.
      • De ontwerpakte werd door de afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse overheid opgemaakt.
      • De akte dient door de gemeenteraad goedgekeurd te worden, waarna deze na het verstrijken van de schorsings-en vernietigingstermijn door de afdeling Vastgoedtransacties verleden kan worden
      • De ondersteuning van Regionaal Landschap Pajottenland & Zennevallei vzw in de uitvoering van bovenvermeld actieplan.
      Juridisch kader
      • Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017, art. 40 en 41.
      • Gemeenteraadsbeslissing van 28 april 1998 houdende goedkeuring van het GNOP.
      • Gemeenteraadsbeslissing van 15 februari 2022 met het akkoord tot het afsluiten van een verkoopbelofte voor perceel nummer 198R.
      Financieel kader
      • 2021/4.7.1.1/0340-00/1500200/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN
      Besluit

      Artikel 1.
      De gemeenteraad stemt in met de ontwerpakte (zoals in bijlage), opgemaakt door de afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse overheid, betreffende de aankoop van 1 perceel grond, gelegen binnen het GNOP 1 gebied, kadastraal gekend als Affligem, 1e Afdeling Teralfene, sectie B perceelnummer 198R met een totale oppervlakte van 849 m² (achthonderd negenveertig vierkante meter), eigendom van Roger Schauwers (1/3) wonende Heuvelstraat 42 te 1730 Asse en Françine Schauwers (2/3) wonende Hanenstraat 5 te 9255 Buggenhout.


      Artikel 2.
      De gemeenteraad gaat akkoord met de aankoopprijs voor een totaalbedrag van 3.396,00 € (drieduizend driehonderd zesennegentig euro) (inclusief wederbeleggingsvergoeding, exclusief registratie- en notariële kosten).

       

      Artikel 3.
      De gemeenteraad stemt in met de ontwerpakte, opgemaakt door de afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse overheid, betreffende de pachtbeëindiging op naam van Veehandel Vermeir (Broekstraat 81 te 1790 Affligem), voor het perceel 198R. 

       

      Artikel 4.
      De Afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse overheid wordt belast met het verlijden van de akte voor verwerving én de akte voor pachtbeëindiging onder opschortende voorwaarde van verwerving.


      Artikel 5.
      De opdracht wordt gegeven aan de Vlaams commissaris om de gemeente bij ondertekening te vertegenwoordigen.


      Artikel 6.
      Bij overschrijving van de akte wordt ontslag verleend aan de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie tot het nemen van een ambtshalve inschrijving.


      Artikel 7.
      Het College van Burgemeester en Schepenen wordt, na het verlijden van de akten, belast met het opmaken van een gebruiksconcessie met bovengenoemde Veehandel Vermeir voor perceel 198R volgens het model voor het GNOP1-gebied.


      Artikel 8.
      Het College van Burgemeester en Schepenen wordt, na het verlijden van de akten, belast met het opnemen van het perceel 198R in de onderhandse jachtverpachting met Jachtgroep Blereghem volgens model zoals opgemaakt voor GNOP1-gebied.


      Artikel 9.
      Een afschrift van deze beslissing zal worden toegestuurd aan de De Afdeling Vastgoedtransacties, het Regionaal Landschap Pajottenland & Zennevallei vzw en de gemeentelijke diensten Financiën en Leefmilieu.

    • Aankoop van een perceel grond, gelegen in het GemeentelijkNatuurOntwikkelingsPlan (GNOP) 2 "De Mansbroeken" Teralfene - perceel 550W.

      Aanleiding
      • ln het kader van de ontwikkeling van het GNOP 2 moeten er gronden worden aangekocht.
      • Er is mogelijkheid tot aankoop van een grond, gelegen in de Mansbroeken/GNOP2, kadastraal gekend als Affligem, 3e Afdeling Teralfene, sectie A perceelnummer 550W met een totale oppervlakte van honderdentien vierkante meter (110 m²), eigendom van Arys Alfons (1/2) wondende Affligemstraat 64 te 1742 Ternat (Sint-Katherina-Lombeek) en Arys Rosa (1/2/) wonende Abdijstraat 12 te 9310 Aalst (Baardegem).
      Feiten, context, motivering
      • De aankoop van het perceel kadert in het ontwikkelen van het Gemeentelijk Natuurontwikkelingsproject De Mansbroeken (GNOP 2).
      • Voor de eigenaars van gronden gelegen binnen GNOP 2 werd in november 2021 een infovergadering georganiseerd.
      • Voor de aankoop van 2,5 ha gronden binnen het gebied van GNOP 2 is een subsidie verkregen van € 100.950,00.
      • Het schattingsverslag van de Afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse Overheid, ontvangen op 26 maart 2021, waarbij de waarde van perceelnummer 550W geschat wordt op 3,75 €/m².
      • De belofte van verkoop d.d. 12 december 2021 belofte door Arys Alfons (1/2) wondende Affligemstraat 64 te 1742 Ternat (Sint-Katherina-Lombeek) en Arys Rosa (1/2/) wonende Abdijstraat 12 te 9310 Aalst (Baardegem).
      • De totale overeengekomen prijs voor het perceel bedraagt vierhonderd en twaalf euro vijftig eurocent (412,50 €) (inclusief wederbeleggingsvergoeding, exclusief registratie- en notariële kosten).
      • De ontwerpakte werd door de afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse overheid opgemaakt.
      • De akte dient door de gemeenteraad goedgekeurd te worden, waarna deze na het verstrijken van de schorsings-en vernietigingstermijn door de afdeling Vastgoedtransacties verleden kan worden.
      • De ondersteuning van Regionaal Landschap Pajottenland & Zennevallei vzw in de uitvoering van GNOP 2.
      Juridisch kader
      • Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017, art. 40 en 41.
      • Het ministerieel besluit van 21 december 2021 tot toekenning van een subsidie aan het lokaal hefboomproject Natte Natuur in het kader van gebiedsontwikkeling "meer broek voor de Mansbroeken" in Affligem (waar subsidiebedrag van € 100.950,00 wordt voorzien voor de aankoop van gronden).
      • Collegebeslissing van 18 januari 2022 met het akkoord tot het afsluiten van een verkoopbelofte voor perceelnummer 550W.

      • Gemeenteraadsbeslissing van 15 februari 2022 met akkoord tot de aankoop van perceelnummer 550W.

      Financieel kader
      • Het gemeentelijk meerjarenplan 2020-2026 waarin de budgetten werden vastgelegd onder actieplan 4.8.2: Gnop 2.
      Besluit

      Artikel 1.
      De gemeenteraad stemt in met de ontwerpakte (zoals in bijlage), opgemaakt door de afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse overheid, betreffende de aankoop van 1 perceel grond, gelegen binnen het GNOP 2 gebied, kadastraal gekend als Affligem, 3e Afdeling Teralfene, sectie A perceelnummer 550W met een totale oppervlakte van honderdentien vierkante meter (110 m²), eigendom van Arys Alfons (1/2) wondende Affligemstraat 64 te 1742 Ternat (Sint-Katherina-Lombeek) en Arys Rosa (1/2/) wonende Abdijstraat 12 te 9310 Aalst (Baardegem).


      Artikel 2.
      De gemeenteraad gaat akkoord met de aankoopprijs voor een totaalbedrag van vierhonderd en twaalf euro vijftig eurocent (412,50 €) (inclusief wederbeleggingsvergoeding, exclusief registratie- en notariële kosten).


      Artikel 3.
      De Afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse overheid wordt belast met het verlijden van de akte voor verwerving.


      Artikel 4.
      De opdracht wordt gegeven aan de Vlaams commissaris om de gemeente bij ondertekening te vertegenwoordigen.


      Artikel 5.
      Bij overschrijving van de akte wordt ontslag verleend aan de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie tot het nemen van een ambtshalve inschrijving.


      Artikel 6.
      Een afschrift van deze beslissing zal worden toegestuurd aan de Afdeling Vastgoedtransacties, het Regionaal Landschap Pajottenland & Zennevallei vzw en de gemeentelijke diensten Financiën en Leefmilieu.

    • Aankoop van een perceel grond, gelegen in het GemeentelijkNatuurOntwikkelingsPlan (GNOP) 2 "De Mansbroeken" Teralfene - perceel 603E.

      Aanleiding
      • ln het kader van de ontwikkeling van het GNOP 2 moeten er gronden worden aangekocht.
      • Er is mogelijkheid tot aankoop van een grond, gelegen in de Mansbroeken/GNOP2, kadastraal gekend als Affligem, 3e Afdeling Teralfene, sectie A perceelnummer 603E met een totale oppervlakte van duizendzeshonderddertig vierkante meter (1630 m²), eigendom van Maria De Bolle wonende Bellestraat 218 te 1790 Affligem.
      Feiten, context, motivering
      • De aankoop van het perceel kadert in het ontwikkelen van het Gemeentelijk Natuurontwikkelingsproject De Mansbroeken (GNOP 2).
      • Voor de eigenaars van gronden gelegen binnen GNOP 2 werd in november 2021 een infovergadering georganiseerd.
      • Voor de aankoop van 2,5 ha gronden binnen het gebied van GNOP 2 is een subsidie verkregen van € 100.950,00.
      • Het schattingsverslag van de Afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse Overheid, ontvangen op 26 maart 2021, waarbij de waarde van perceelnummer 603E geschat wordt op 3,00 €/m².
      • De belofte van verkoop d.d. 26 november 2021 belofte door Maria De Bolle wonende Bellestraat 218 te 1790 Affligem.
      • De totale overeengekomen prijs voor het perceel bedraagt vierduizend achthonderd negentig euro (4.890,00 €) (inclusief wederbeleggingsvergoeding, exclusief registratie- en notariële kosten).
      • De ontwerpakte werd door de afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse overheid opgemaakt.
      • De akte dient door de gemeenteraad goedgekeurd te worden, waarna deze na het verstrijken van de schorsings-en vernietigingstermijn door de afdeling Vastgoedtransacties verleden kan worden
      • De ondersteuning van Regionaal Landschap Pajottenland & Zennevallei vzw in de uitvoering van GNOP 2.
      Juridisch kader
      • Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017, art. 40 en 41.
      • Het ministerieel besluit van 21 december 2021 tot toekenning van een subsidie aan het lokaal hefboomproject Natte Natuur in het kader van gebiedsontwikkeling "meer broek voor de Mansbroeken" in Affligem (waar subsidiebedrag van € 100.950,00 wordt voorzien voor de aankoop van gronden).
      • Collegebeslissing van 18 januari 2022 met het akkoord tot het afsluiten van een verkoopbelofte voor perceelnummer 603E.
      • Gemeenteraadsbeslissing van 15 februari 2022 met akkoord tot de aankoop van perceelnummer 603E.
      Financieel kader
      • Het gemeentelijk meerjarenplan 2020-2026 waarin de budgetten werden vastgelegd onder actieplan 4.8.2: Gnop 2.
      Besluit

      Artikel 1.
      De gemeenteraad stemt in met de ontwerpakte (zoals in bijlage), opgemaakt door de afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse overheid, betreffende de aankoop van 1 perceel grond, gelegen binnen het GNOP 2 gebied, kadastraal gekend als Affligem, 3e Afdeling Teralfene, sectie A perceelnummer 603E met een totale oppervlakte van duizendzeshonderddertig vierkante meter (1630 m²), eigendom van Maria De Bolle wonende Bellestraat 218 te 1790 Affligem.


      Artikel 2.
      De gemeenteraad gaat akkoord met de aankoopprijs voor een totaalbedrag van vierduizend achthonderd negentig euro (4.890,00 €) (inclusief wederbeleggingsvergoeding, exclusief registratie- en notariële kosten).


      Artikel 3.
      De Afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse overheid wordt belast met het verlijden van de akte voor verwerving.


      Artikel 4.
      De opdracht wordt gegeven aan de Vlaams commissaris om de gemeente bij ondertekening te vertegenwoordigen.


      Artikel 5.
      Bij overschrijving van de akte wordt ontslag verleend aan de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie tot het nemen van een ambtshalve inschrijving.


      Artikel 6.
      Een afschrift van deze beslissing zal worden toegestuurd aan de Afdeling Vastgoedtransacties, het Regionaal Landschap Pajottenland & Zennevallei vzw en de gemeentelijke diensten Financiën en Leefmilieu.

    • Aankoop van een perceel grond, gelegen in het GemeentelijkNatuurOntwikkelingsPlan (GNOP) 2 "De Mansbroeken" Teralfene - percelen 593A en 593B.

      Aanleiding
      • ln het kader van de ontwikkeling van het GNOP 2 moeten er gronden worden aangekocht.
      • Er is mogelijkheid tot aankoop van een grond, gelegen in de Mansbroeken/GNOP2, kadastraal gekend als Affligem, 3e Afdeling Teralfene, sectie A perceelnummer 593A met een totale oppervlakte van drie are vijfenzestig centiare (3a 65ca) en perceelnummer 593B met een totale oppervlakte van drie are vijfenzestig centiare (3a 65ca), eigendom van Frederik De Wagter & Maria Mertens (1/5) wonende Daalstraat 70 te 1790 Affligem en Rita Mertens (1/5) wonende Driesstraat 139 te 1790 Affligem en Jan Mertens (1/5) wonende Driehoekstraat 122 te 9660 Brakel en Anne Mertens (1/5) wonende Krekelweg 30 te 1790 Affligem en Luc Mertens (1/5) wonende Mieregemstraat 186 te 1785 Merchtem.
      Feiten, context, motivering
      • De aankoop van het perceel kadert in het ontwikkelen van het Gemeentelijk Natuurontwikkelingsproject De Mansbroeken (GNOP 2).
      • Voor de eigenaars van gronden gelegen binnen GNOP 2 werd in november 2021 een infovergadering georganiseerd.
      • Voor de aankoop van 2,5 ha gronden binnen het gebied van GNOP 2 is een subsidie verkregen van € 100.950,00.
      • Het schattingsverslag van de Afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse Overheid, ontvangen op 26 maart 2021, waarbij de waarde van perceelnummers 593A en 593B geschat wordt op 3,00 €/m².
      • De belofte van verkoop d.d. 8 december 2021 belofte door Frederik De Wagter & Maria Mertens (1/5) wonende Daalstraat 70 te 1790 Affligem en Rita Mertens (1/5) wonende Driesstraat 139 te 1790 Affligem en Jan Mertens (1/5) wonende Driehoekstraat 122 te 9660 Brakel en Anne Mertens (1/5) wonende Krekelweg 30 te 1790 Affligem en Luc Mertens (1/5) wonende Mieregemstraat 186 te 1785 Merchtem.
      • De totale overeengekomen prijs voor de percelen 593A en 593B bedraagt tweeduizend honderd negentig euro ( 2.190,00 €) (inclusief wederbeleggingsvergoeding, exclusief registratie- en notariële kosten).
      • De ontwerpakte werd door de afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse overheid opgemaakt.
      • De akte dient door de gemeenteraad goedgekeurd te worden, waarna deze na het verstrijken van de schorsings-en vernietigingstermijn door de afdeling Vastgoedtransacties verleden kan worden
      • De ondersteuning van Regionaal Landschap Pajottenland & Zennevallei vzw in de uitvoering van GNOP 2.
      Juridisch kader
      • Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017, art. 40 en 41.
      • Het ministerieel besluit van 21 december 2021 tot toekenning van een subsidie aan het lokaal hefboomproject Natte Natuur in het kader van gebiedsontwikkeling "meer broek voor de Mansbroeken" in Affligem (waar subsidiebedrag van € 100.950,00 wordt voorzien voor de aankoop van gronden).
      • Collegebeslissing van 18 januari 2022 met het akkoord tot het afsluiten van een verkoopbelofte voor perceelnummers 593A en 593B.
      • Gemeenteraadsbeslissing van 15 februari 2022 met akkoord tot de aankoop van perceelnummers 593A en 593B.
      Financieel kader
      • Het gemeentelijk meerjarenplan 2020-2026 waarin de budgetten werden vastgelegd onder actieplan 4.8.2: Gnop 2.
      Besluit

      Artikel 1.
      De gemeenteraad stemt in met de ontwerpakte (zoals in bijlage), opgemaakt door de afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse overheid, betreffende de aankoop van 2 percelen grond, gelegen binnen het GNOP 2 gebied, kadastraal gekend als Affligem, 3e Afdeling Teralfene, sectie A perceelnummer 593A met een totale oppervlakte van drie are vijfenzestig centiare (3a 65ca) en perceelnummer 593B met een totale oppervlakte van drie are vijfenzestig centiare (3a 65ca) eigendom van Frederik De Wagter & Maria Mertens (1/5) wonende Daalstraat 70 te 1790 Affligem en Rita Mertens (1/5) wonende Driesstraat 139 te 1790 Affligem en Jan Mertens (1/5) wonende Driehoekstraat 122 te 9660 Brakel en Anne Mertens (1/5) wonende Krekelweg 30 te 1790 Affligem en Luc Mertens (1/5) wonende Mieregemstraat 186 te 1785 Merchtem.


      Artikel 2.
      De gemeenteraad gaat akkoord met de aankoopprijs voor een totaalbedrag van tweeduizend honderd negentig euro ( 2.190,00 €) (inclusief wederbeleggingsvergoeding, exclusief registratie- en notariële kosten).


      Artikel 3.
      De Afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse overheid wordt belast met het verlijden van de akte voor verwerving.


      Artikel 4.
      De opdracht wordt gegeven aan de Vlaams commissaris om de gemeente bij ondertekening te vertegenwoordigen.


      Artikel 5.
      Bij overschrijving van de akte wordt ontslag verleend aan de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie tot het nemen van een ambtshalve inschrijving.


      Artikel 6.
      Een afschrift van deze beslissing zal worden toegestuurd aan de Afdeling Vastgoedtransacties, het Regionaal Landschap Pajottenland & Zennevallei vzw en de gemeentelijke diensten Financiën en Leefmilieu.

  • RO - Stedenbouw

    • Goedkeuring gratis grondafstand met betrekking tot de aanvraag omgevingsvergunning OMV_2022034602 - verkavelen van een goed, gelegen Kwezelsweg te 1790 Affligem.

      Aanleiding
      • Aanvraag 2022/0007-VK van 9 maart 2022, voor het afleveren van een omgevingsvergunning voor verkavelen van een goed, Kwezelsweg te 1790 Affligem met als kadastrale omschrijving afdeling 1 sectie D nr. 71V2, ingediend door Philippe Beckwee wonende Blakmeers 38 te 1790 Affligem.
      Feiten, context, motivering
      • De aanvraag werd ontvankelijk en volledig verklaard op 28 maart 2022.
      • Tijdens het openbaar onderzoek ingesteld van 5 april 2022 tot 4 mei 2022 werden er één opmerking ingediend.
      • Het Advies van de gemeentelijke omgevingsambtenaar, uitgebracht op 10 juni 2022 is gunstig.
      • Het college van burgemeester en schepenen heeft deze aanvraag onderzocht, rekening houdend met de terzake geldende wettelijke bepalingen.
      • De goedkeuring gratis grondafstand met betrekking tot de aanvraag omgevingsvergunning OMV_2022034602 - verkavelen van een goed, gelegen Kwezelsweg te 1790 Affligem, kadastraal gekend als afdeling 1-Hekelgem / sectie D nr. 71V2 dient voorgelegd te worden aan de gemeenteraad.
      Juridisch kader
      • Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 1 september 2009.
      • het Decreet betreffende de omgevingsvergunning van 25 april 2014, artikels 15 en 31;
      • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikels 40 en 41;
      • Gemeentewegendecreet van 1 september 2019;
      • Omgevingsvergunning OMV_2022034602 goedgekeurd op 21 juni 2022 voor het verkavelen van een goed.
      Besluit

      Artikel 1. 

      De gemeenteraad gaat akkoord met de verklaring tot het stellen van een gratis grondafstand met een oppervlakte van 39,99 m² aan de gemeente, zoals voorzien in de omgevingsaanvraag 2022/0007-VK van 9 maart 2022, voor het afleveren van een omgevingsvergunning voor verkavelen van een goed, Kwezelsweg te 1790 Affligem met als kadastrale omschrijving afdeling 1 sectie D nr. 71V2, ingediend door Philippe Beckwee wonende Blakmeers 38 te 1790 Affligem.

       

      Artikel 2.

      Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van dit besluit overeenkomstig artikel 18 en 19 van het decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019, en behoudens administratief beroep, met de realisatie van de gewijzigde gemeenteweg, overeenkomstig artikel 26, 27, 28 en 29 van het aangehaalde decreet.

    • Goedkeuring gratis grondafstand met betrekking tot de aanvraag omgevingsvergunning OMV_2022087407 - verkavelen van een goed, gelegen Eugeen Bosteelsstraat te 1790 Affligem.

      Aanleiding
      • Aanvraag 2022/0014-VK van 21 juni 2022, voor het afleveren van een omgevingsvergunning voor het verkavelen van een goed, Eugeen Bosteelsstraat te 1790 Affligem met als kadastrale omschrijving afdeling 3-Teralfene / sectie A nr. 930R, ingediend door Philippe Beckwée wonende Blakmeers 38 te 1790 Affligem.
      Feiten, context, motivering
      • De aanvraag werd ontvankelijk en volledig verklaard op 5 juli 2022.
      • Tijdens het openbaar onderzoek ingesteld van 10 juli 2022 tot 8 augustus 2022 werden er geen bezwaarschriften ingediend.
      • Het Advies van de gemeentelijke omgevingsambtenaar, uitgebracht op 10 augustus 2022 is gunstig.
      • Het college van burgemeester en schepenen heeft deze aanvraag onderzocht, rekening houdend met de terzake geldende wettelijke bepalingen.
      • De goedkeuring gratis grondafstand met betrekking tot de aanvraag omgevingsvergunning OMV_2022087407 - verkavelen van een goed, gelegen Eugeen Bosteelsstraat te 1790 Affligem, kadastraal gekend als afdeling 3-Teralfene / sectie A nr. 930R dient voorgelegd te worden aan de gemeenteraad.
      Juridisch kader
      • Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 1 september 2009.
      • het Decreet betreffende de omgevingsvergunning van 25 april 2014, artikels 15 en 31;
      • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikels 40 en 41;
      • Gemeentewegendecreet van 1 september 2019;
      Besluit

      Artikel 1. 

      De gemeenteraad gaat akkoord met de verklaring tot het stellen van een gratis grondafstand met een oppervlakte van + 10 ca aan de gemeente, zoals voorzien in de omgevingsaanvraag 2022/0014-VK van 21 juni 2022, voor het afleveren van een omgevingsvergunning voor verkavelen van een goed, Eugeen Bosteelsstraat te 1790 Affligem met als kadastrale omschrijving afdeling 3-Teralfene / sectie A nr. 930R, ingediend door Philippe Beckwée wonende Blakmeers 38 te 1790 Affligem.

       

      Artikel 2.

      De dienst Openbare Werken, namens het college van burgemeester en schepenen, te gelasten met de uitvoering van dit besluit overeenkomstig artikel 18 en 19 van het decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019, en behoudens administratief beroep, met de realisatie van de gewijzigde gemeenteweg, overeenkomstig artikel 26, 27, 28 en 29 van het aangehaalde decreet.

    • Goedkeuring gratis grondafstand met betrekking tot de aanvraag omgevingsvergunning OMV_2022071012 - oprichten van een ééngezinswoning na slopen bestaande woning, gelegen Boekhoutstraat 63 te 1790 Affligem.

      Aanleiding
      • Aanvraag 2022/0039 van 17 mei 2022, voor het afleveren van een omgevingsvergunning voor het oprichten van een ééngezinswoning na slopen bestaande woning, Boekhoutstraat 63 te 1790 Affligem met als kadastrale omschrijving afdeling 1-Hekelgem / sectie A nr. 972D, ingediend door Yoshi Van Belle wonende Dorpveld 13 te 1730 Asse.
      Feiten, context, motivering
      • De aanvraag werd ontvankelijk en volledig verklaard op 14 juni 2022.
      • Tijdens het openbaar onderzoek ingesteld van 21 juni 2022 tot 20 juli 2022 werden er geen bezwaarschriften ingediend.
      • Het Advies van de gemeentelijke omgevingsambtenaar, uitgebracht op 25 juli 2022 is gunstig.
      • Het college van burgemeester en schepenen heeft deze aanvraag onderzocht, rekening houdend met de terzake geldende wettelijke bepalingen.
      • De goedkeuring gratis grondafstand met betrekking tot de aanvraag omgevingsvergunning OMV_2022071012 - oprichten van een ééngezinswoning na slopen bestaande woning, gelegen Boekhoutstraat 63 te 1790 Affligem, kadastraal gekend als afdeling 1-Hekelgem / sectie A nr. 972D dient voorgelegd te worden aan de gemeenteraad.
      Juridisch kader
      • Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 1 september 2009.
      • het Decreet betreffende de omgevingsvergunning van 25 april 2014, artikels 15 en 31;
      • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikels 40 en 41;
      • Gemeentewegendecreet van 1 september 2019;
      Besluit

      Artikel 1. 

      De gemeenteraad gaat akkoord met de verklaring tot het stellen van een gratis grondafstand met een oppervlakte van 19.64 m² aan de gemeente, zoals voorzien in de omgevingsaanvraag 2022/0039 van 17 mei 2022, voor het afleveren van een omgevingsvergunning voor het oprichten van een ééngezinswoning na slopen bestaande woning, Boekhoutstraat 63 te 1790 Affligem met als kadastrale omschrijving afdeling 1-Hekelgem / sectie A nr. 972D, ingediend door Yoshi Van Belle wonende Dorpveld 13 te 1730 Asse.

    • Goedkeuring gratis grondafstand met betrekking tot de aanvraag omgevingsvergunning OMV_2022005087 - bouwen van een ééngezinswoning, gelegen Bellestraat 225 te 1790 Affligem.

      Aanleiding
      • Aanvraag 2022/0035 van 10 mei 2022, voor het afleveren van een omgevingsvergunning voor het bouwen van een ééngezinswoning, Bellestraat 225 te 1790 Affligem met als kadastrale omschrijving afdeling 2-Essene / sectie nr. 660E, ingediend door Croix Montagne wonende Bellestraat 225 te 1790 Affligem.
      Feiten, context, motivering
      • De aanvraag werd ontvankelijk en volledig verklaard op 7 juni 2022.
      • Het Advies van de gemeentelijke omgevingsambtenaar, uitgebracht op 14 juli 2022 is gunstig.
      • Het college van burgemeester en schepenen heeft deze aanvraag onderzocht, rekening houdend met de terzake geldende wettelijke bepalingen.
      • De goedkeuring gratis grondafstand met betrekking tot de aanvraag omgevingsvergunning OMV_2022005087 - bouwen van een ééngezinswoning, gelegen Bellestraat 225 te 1790 Affligem, kadastraal gekend als afdeling 2-Essene / sectie nr. 660E dient voorgelegd te worden aan de gemeenteraad.
      Juridisch kader
      • Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 1 september 2009.
      • het Decreet betreffende de omgevingsvergunning van 25 april 2014, artikels 15 en 31;
      • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikels 40 en 41;
      • Gemeentewegendecreet van 1 september 2019;
      • Bouwen van een landelijke woning goedgekeurd op 13 december 1973 – referentie 75/AB/21 – dossier E-273/73.
      • Bouwvergunning voor het verbouwen van een woning goedgekeurd op 5 maart 1992 – referentie 11/AB/11647/91 – dossier nr. 87/91.
      • Stedenbouwkundige vergunning goedgekeurd op 8 augustus 2007 voor het verbouwen van een ééngezinswoning – dossier nr. 43/07.
      • Kapvergunning voor het rooien van 4 populieren goedgekeurd op 23 november 2021 – dossier BII-76a/21.
      • Aangezien de exacte positie van de scheidingslijn tussen woon- en agrarisch gebied niet duidelijk is, gaan we uit van de positie waar de strengste voorwaarden aan verbonden zijn namelijk de scheidingslijn doorheen de bestaande woning zoals ingetekend bij de omgevingscheck. Dit werd voorgelegd aan stedenbouw van Affligem tijdens de bespreking van 21 maart 2022 en gaven hiervoor hun akkoord.
      Besluit

      Artikel 1. 

      De gemeenteraad gaat akkoord met de verklaring tot het stellen van een gratis grondafstand met een oppervlakte van 21.33 m² aan de gemeente, zoals voorzien in de omgevingsaanvraag 2022/0035 van 10 mei 2022, voor het afleveren van een omgevingsvergunning voor bouwen van een ééngezinswoning, Bellestraat 225 te 1790 Affligem met als kadastrale omschrijving afdeling 2-Essene / sectie nr. 660E, ingediend door Croix Montagne wonende Bellestraat 225 te 1790 Affligem.

  • Secretariaat

    • Samenstelling commissie financiën - Wijziging

      Feiten, context, motivering
      • Raadslid Bart De Maeseneir (lijst burgemeester), wordt vervangen door raadslid Dirk Geeraerts (lijst burgemeester).
      Juridisch kader
      • Het Decreet lokaal bestuur, artikel 40 §3 en 41, 23°;
      • Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, de artikelen 34 tot en met 37;
      • Het gemeenteraadsbesluit van 12 maart 2019 - samenstelling van de commissie financiën;
      • Het gemeenteraadsbesluit van 10 november 2020 - samenstelling van de commissie financiën - wijziging.
      Besluit

      Artikel 1.

      Artikel 1 van het gemeenteraadsbesluit van 10 november 2020 wordt als volgt vervangen:

      De commissie financiën bestaat uit volgende leden:

      • LIJST BURGEMEESTER 
      • Els Van Nieuwenhove
      • Leen Steenhoudt 
      • Dirk Geeraerts, effectieven.      

       

      •  Bart De Maeseneir
      • Aster Van Avermaet, plaatsvervangers.

       

      • OPEN2040 
        • Jill Rollier
        • Jeroen Roelandt, effectieven

       

      • Johan Guns
      • Rani Berlo, plaatsvervangers.

       

      • N-VA
      • Bert De Roeck
      • Stijn Stassijns, effectieven

       

      • Elke Van den Winckel
      • Jonas Van Vaerenbergh, plaatsvervangers.

       

      • GROEN
      • Jeroen Trappers.

       

      Artikel 2.

      Afschrift van deze beslissing zal aan de fractieleiders en aan de commissieleden worden toegezonden.

  • Mondelinge vragen

    • Bijkomende mondelinge vragen - Stijn Stassijns – namens N-VA

      Aanleiding
      • E-mail van raadslid Stijn Stassijns - namens N-VA - 1 september 2022
      Feiten, context, motivering

      1. Water

      1. Hoeveel m³ drinkbaar water werd er door het gemeentebestuur gebruikt om de terreinen, planten, bloemen te besproeien?
      2. Hoeveel m² dakoppervlakte telt het gemeentelijk complex?
      3. Welke plannen heeft het bestuur om het hemelwater van de daken te hergebruiken?

       

      2. Controles zwaar verkeer

      Sinds de werken op de E40 is het in o.a. de dorpskern van Essene een pak drukker door sluipverkeer waaronder heel wat vrachtwagens.

      1. Hoeveel controles op zwaar vervoer (transitverkeer) werden er uitgevoerd op het grondgebied van de gemeente Affligem in 2021 tot op heden?
      2. Hoeveel overtredingen werden er vastgesteld ? Op welke plaatsen werden de overtredingen vastgesteld?
      3. Is het gemeentebestuur van plan om bijkomende maatregelen te nemen om het zwaar vervoer uit onze dorpskernen te weren?


      3. Opvang van Oekraïense vluchtelingen in Affligem

      1. Hoeveel Oekraïense vluchtelingen worden er momenteel opgevangen in Affligem?
      2. Waar verblijven deze momenteel en hoeveel Affligemse gezinnen vangen Oekraïense vluchtelingen op?  
      3. Wat is de totale kostprijs op heden aan financiële hulp voor de opvang van deze Oekraïense vluchtelingen in afwachting van equivalent leefloon ?
      4. Hoeveel personen/gezinnen ontvangen een leefloon ? Wat is het totale bedrag tot op heden van de uitbetaalde leeflonen?
      5. Ontvangt de gemeente subsidies van de hogere overheden voor de opvang van Oekraeïnse vluchtelingen? Zo ja, wat is het totale bedrag?


      4. Verkeerssituatie Bellestraat
      We merken op dat er, behalve op de Bellestraat, niet erg veel extra aandacht getrokken werd op het feit dat de verkeerssituatie gewijzigd is. Vooral in de zijstraten leek ons dat op zijn plaats.
      Nu de wegversmalling weg is: worden er een extra maatregelen voorzien om het verkeer in de schoolomgeving te vertragen?

      5. Inflatie
      De hoge inflatie zal ook een impact hebben op de gemeentekas. Denk maar aan de spilindex die wellicht 4 keer op een goed jaar zal overschreden worden en de verhoging van de prijs van allerhande bouw- en andere materialen.

      1. Hoe groot is de impact van de verschillende loonindexeringen?
      2. Plant het bestuur nog energiebesparende maatregelen?
      3. Dreigen er plannen uitgesteld of geschrapt te worden?
      4. Plant het bestuur bijkomende leningen, besparingen of belastingverhogingen?
      Besluit

      De antwoorden op bovenstaande vragen vind je terug in het zittingsverslag van de gemeenteraad van 6 september 2022.

  • Goedkeuring notulen vorige zitting

    • Notulen en zittingsverslag

      Besluit

      De notulen van de vorige zitting van 14 juni 2022 worden goedgekeurd.
      Het zittingsverslag van 14 juni 2022 wordt goedgekeurd.

Namens Gemeenteraad,

Frédéric Pipelers
algemeen directeur

Gerda Van Geite
voorzitter