Terug
Gepubliceerd op 13/05/2022

Notulen  Gemeenteraad

di 19/04/2022 - 20:00 Raadzaal
Aanwezig: Gerda Van Geite, voorzitter
Walter De Donder, burgemeester
Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Schepenen
Denise De Paepe, bijzonder comité voor de sociale dienst
Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Jill Rollier, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Aster Van Avermaet, Elke Van den Winckel, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Rani Berlo, Dirk Geeraerts, Jeroen Trappers, Gemeenteraad
Frédéric Pipelers, algemeen directeur
  • Algemeen directeur

    • Goedkeuring modelovereenkomst terbeschikkingstelling van noodwoningen van het lokaal bestuur met oog op de opvang van de getroffenen van het militair conflict in Oekraïne.

      Besluit

      Dit punt werd verdaagd.

  • Financiele dienst

    • Tweede pensioenpijler contractuelen - beslissing tot toetreding tot OFP Prolocus - goedkeuring

      Aanleiding
      • Gemeente en OCMW waren tot 31/12/2021 aangesloten bij de groepsverzekering die na bemiddeling van de VVSG, aangeboden werd door Ethias en Belfius Insurance voor het toekennen van een tweede pensioenpijler aan de contractuele personeelsleden.
      • Deze verzekeraars hebben de lopende groepsverzekeringsovereenkomst per 1 januari 2022 evenwel opgezegd.
      • Hierdoor moet er een alternatief gezocht worden.
      Feiten, context, motivering
      • De gemeente heeft sinds 2010 de intentie om de pensioenkloof tussen haar statutair personeel en contractueel personeel te verkleinen. Hiertoe voorziet men in een tweede pensioenpijler voor de totaliteit van haar contractueel personeel;
      • Tot op heden was het bestuur aangesloten bij de groepsverzekering die na bemiddeling van de VVSG, aangeboden werd door Ethias en Belfius Insurance;
      • Deze verzekeraars hebben de lopende groepsverzekeringsovereenkomst in juni 2021 evenwel opgezegd per 1 januari 2022;
      • De gemeente heeft, voor het voorzien in een tweede pensioenpijler, de keuze tussen enerzijds een overheidsopdracht voor een groepsverzekering bij een verzekeraar en anderzijds het aansluiten bij een instelling voor bedrijfspensioen-voorziening (IBP);
      • Na onderhandelingen met de VVSG werd OFP PROVANT omgevormd tot OFP PROLOCUS (een instelling voor bedrijfspensioenvoorziening  met ondernemingsnummer 0809.537 155), een pensioenfonds waarbij alle lokale besturen van het Vlaamse Gewest kunnen toetreden;
      • Door de toetreding bij een IBP is het bestuur meer betrokken bij het beheer van zijn pensioenfinanciering; aangezien de gemeente een vertegenwoordiger in de algemene vergadering van OFP PROLOCUS afvaardigt en naast controlebevoegdheid ook de mogelijkheid heeft om – indien nodig -  punten op de agenda van de algemene vergadering te zetten.
      • In tegenstelling tot een groepsverzekering streeft een IBP geen winsten ten voordele van de organisatie zelf na;
      • Een IBP heeft ruime beleggingsmogelijkheden, zodat een ruimer rendement mogelijk is dan in een tak 21 verzekering, zonder dat dit enige garantie inhoudt;
      • De gemeente kan toetreden tot OFP PROLOCUS zonder overheidsopdracht vermits aan de  voorwaarden van een in house opdracht voldaan is; aangezien het bestuur ten eerste via de algemene vergadering waar ze lid van wordt,  toezicht uitoefent op OFP PROLOCUS zoals op haar eigen diensten; ten tweede meer dan 80% van de activiteiten van de OFP PROLOCUS de uitvoering van taken behelst die hem zijn toegewezen door de controlerende  overheden, nl. het voorzien in aanvullende pensioenen voor lokale en provinciale besturen; er ten derde geen directe participatie van privékapitaal is in de OFP PROLOCUS en dat ten vierde OFP PROLOCUS zelf onderworpen is aan de wetgeving op de overheidsopdrachten.
      • OFP PROLOCUS zal, in het verlengde van de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen, zwaar inzetten op het duurzaam karakter van zijn beleggingen;
      • Het aanbod van OFP PROLOCUS vereist, net zoals de groepsverzekering die tot eind 2021 werd aangehouden bij Ethias en Belfius Insurance geen werknemersbijdragen en voorziet in een overlijdensdekking en een kapitaalsuitkering;
      • De mogelijkheid bestaat in dit IBP om een zogeheten “steprate” bijdrage te verlenen; waardoor mogelijk is om op het gedeelte van het loon dat boven het maximumplafond voor de berekening van het wettelijke pensioen uitkomt, een hogere toezegging te doen om zo het verschil tussen een statutair pensioen en een wettelijk pensioen verder te verkleinen.
      • Er bestaan drie soorten pensioenplannen bestaan (defined benefit of vaste prestaties, cash balance en defined contribution of vaste bijdragen). De voorgestelde formule is een vastebijdragenplan, waarin de werkgever belooft een bepaalde bijdrage  (een bijdrage uitgedrukt als een percentage van het aan de RSZ onderworpen brutoloon) te betalen zonder vastgesteld rendement. De behaalde rendementen worden toegekend conform het kaderreglement.
      • Het bestuur moet minimum de vastgestelde bijdrage betalen, wat maakt dat wanneer het wettelijk minimumrendement niet behaald wordt binnen het IBP, het bestuur bijkomende bijdragen zal moeten betalen. Zodoende moet in elk geval voor de aangeslotenen het wettelijk minimum rendement (momenteel 1,75% voor actieve aangeslotenen en 0% voor passieve aangeslotenen behaald worden.
      • Het bestuur dient, als bijkomende veiligheid de eerste vijf jaar en bovenop de middelen nodig voor de pensioentoezegging, te voorzien in een extra prefinanciering van 5 % om zo de kans op het betalen van bijkomende bijdragen te verkleinen. Deze prefinanciering blijft ter beschikking van het bestuur ter financiering van latere bijdragen;
      • Het bestuur kan met andere rechtspersonen waarmee ze nauwe banden heeft (AGB’s, OCMW) een MIPS-Groep vormen. Binnen zo een MIPS-groep is interne mobiliteit voor het personeel mogelijk zonder dat dit gevolgen heeft voor de pensioentoezegging van het personeelslid. Binnen dergelijke speelt MIPS-groep  onderlinge solidariteit;
      • Het is aangewezen een MIPS-Groep te vormen met het OCMW Affligem om de interne mobiliteitsmogelijkheden van het personeel tussen beide entiteiten te behouden;
      • De kosten voor de werking van OFP PROLOCUS worden voor 2022 forfaitair vastgelegd op € 1.000,00 per jaar per werkgever en € 10,00 per jaar per aangeslotene. Deze bedragen worden jaarlijks geïndexeerd tot en met 2024. Nadien zal een meer stabiel systeem van kostenvergoeding worden uitgebouwd, gebaseerd op de werkelijke kosten enerzijds en het werkelijke aantal aangesloten besturen en medewerkers anderzijds;
      • In het financieringsplan is voorzien dat de verschuldigde bijdragen en de kosten voor het functioneren van OFP PROLOCUS zullen ingehouden worden door de RSZ en daarna doorgestort worden aan OFP PROLOCUS;
      • Voormelde documenten en intentie tot toetreding tot het IBP werden besproken in het bijzonder onderhandelingscomité van (datum). Deze bespreking leidde tot volgend niet bindend advies;
      • Er moet een vertegenwoordiger aangeduid worden om het bestuur te vertegenwoordigen in de algemene vergadering van OFP PROLOCUS;
      • Na de beslissing tot toetreding, moet dit aan OFP PROLOCUS meegedeeld worden, waarna de algemene vergadering van OFP PROLOCUS de kandidatuur moet goedkeuren;
      • De statuten, de beheersovereenkomst, het financieringsplan (algemeen luik en specifiek luik VVSG), de Verklaring inzake Beleggingsbeginselen (algemeen luik en specifiek luik VVSG), het Kaderreglement en het bijzonder pensioenreglement en de toetredingsakte werden toegevoegd als bijlage en maken integraal deel uit van deze beslissing;
      Financieel kader

      De nodige kredieten worden voorzien in de meerjarenplanning.

      Besluit

      Artikel 1.

      De gemeenteraad gaat ermee akkoord om met ingang van 1 januari 2022 toe te treden tot OFP PROLOCUS (Afzonderlijk vermogen VVSG) en stemt in met:

      • de beheersovereenkomst en het financieringsplan ( algemeen luik en luik VVSG) via de toetredingsakte van OFP PROLOCUS;
      • Het kaderreglement en het bijzonder pensioenreglement;


      Artikel 2.

      De gemeenteraad neemt kennis van de verklaring inzake beleggingsbeginselen (SIP) (algemeen luik en luik VVSG) en de statuten.


      Artikel 3.

      De gemeenteraad stemt in met het feit dat de door het financieringsplan verschuldigde bijdragen en de kosten voor het functioneren van OFP PROLOCUS zullen worden geïnd door de RSZ in naam en voor rekening van OFP PROLOCUS.

       

      Artikel 4.

      De pensioentoezegging bedraagt 3% van het pensioengevend loon


      Artikel 5.

      De gemeente vormt samen met OCMW Affligem een MIPS-groep.

       

      Artikel 6.

      De heer Hans Cornand, schepen, wordt afgevaardigd als vertegenwoordiger in de algemene vergadering van OFP Prolocus. De heer Tim Herzeel, schepen, wordt aangeduid als vervanger van voorgaande indien hij/zij niet aanwezig kan zijn.

       

      Artikel 7.

      De voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur worden gemachtigd om de noodzakelijke vervolgstappen te nemen voor de uitvoering van voormelde beslissingen. 

    • Vaststellen van de lijst van nominatieve opdrachten waarvoor de gemeenteraad de bevoegdheid voor het vaststellen van de voorwaarden, de keuze voor de soort overheidsopdracht en voor het goedkeuren van het bestek delegeert aan het college van burgemeester en schepenen - dienstjaar 2022 - goedkeuring

      Aanleiding

      Om tot een efficiënte en vlotte administratieve opstart van diverse overheidsopdrachten te komen, is het aangewezen de bevoegdheid voor het vaststellen van de voorwaarden en voor het goedkeuren van het bestek te delegeren naar het college van burgemeester en schepenen.

      Feiten, context, motivering
      • De lijst van nominatieve overheidsopdrachten waarvoor de gemeenteraad de bevoegdheid delegeert naar het college van burgemeester en schepenen, is geen verplicht onderdeel meer van het meerjarenplan;
      • Deze lijst dient bijgevolg via een afzonderlijke beslissing door de gemeenteraad vastgesteld te worden;
      • Voor de overheidsopdrachten, vermeld in bijgevoegde lijst, is het aangewezen deze bevoegdheid te delegeren naar het college van burgemeester en schepenen;
      Juridisch kader
      • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, titel 4;
      • Besluit Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus;
      • Ministerieel besluit van 26 juni 2018 over de beleids- en beheerscyclus;
      • Omzendbrief KB/ABB 2019/4 over de strategische meerjarenplannen 2020-2025 lokale en provinciale besturen;
      • Omzendbrief KBBJ/ABB 2020/3 over de aanpassing van de meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen;
      • Beslissing van de gemeenteraad en van de raad voor maatschappelijk welzijn van 3 december 2019 houdende vaststelling van het meerjarenplan 2020-2025;
      • Beslissing van de gemeenteraad en van de raad voor maatschappelijk welzijn van 15 december 2020 houdende vaststelling van de meerjarenplanaanpassing 1 – 2020-2025;
      • Beslissing van de gemeenteraad en van de raad voor maatschappelijk welzijn van 7 december 2021 houdende vaststelling van de meerjarenplanaanpassing 2 – 2020-2025;
      Publieke stemming
      Aanwezig: Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Jill Rollier, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Aster Van Avermaet, Elke Van den Winckel, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Rani Berlo, Dirk Geeraerts, Jeroen Trappers, Frédéric Pipelers
      Voorstanders: Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Jill Rollier, Aster Van Avermaet, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Rani Berlo, Dirk Geeraerts
      Tegenstanders: Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Elke Van den Winckel, Jeroen Trappers
      Resultaat: Met 16 stemmen voor, 7 stemmen tegen
      Besluit

      Met 16 stemmen voor (Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Jill Rollier, Aster Van Avermaet, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Rani Berlo, Dirk Geeraerts), 7 stemmen tegen (Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Elke Van den Winckel, Jeroen Trappers)

      Artikel 1.
      De lijst van nominatieve overheidsopdrachten - dienstjaar 2022, waarvan de gemeenteraad de bevoegdheid voor het vaststellen van de voorwaarden en voor het goedkeuren van het bestek delegeert aan het college van burgemeester en schepenen, wordt goedgekeurd.

       

      Artikel 2.

      De bijgevoegde lijst maakt integraal deel uit van dit besluit.

       

      Artikel 3.

      Afschrift van deze beslissing zal bezorgd worden aan de financiële dienst.

    • Belasting op de aanvragen inzake stedenbouw en milieuvergunningen - aanslagjaren 2022 tot en met 2025 - wijziging

      Aanleiding
      • De gemeente wenst een belasting te heffen op aanvragen inzake stedenbouw en milieuvergunningen , met als doel enerzijds de administratiekost ter behandeling van deze aanvragen deels te recupereren en anderzijds bij te dragen aan de gezonde financiële toestand van de gemeente.
      • Eigenaars die een deel van hun woning ter beschikking wensen te stellen voor het opvangen van Oekraïense vluchtelingen en als dusdanig met hen samenwonen, dienen hiervoor een registratie te doen in het omgevingsloket. Het is aangewezen deze procedure vrij te stellen van de gebruikelijke belastingheffingen.
      Feiten, context, motivering
      • Bij inwerkingtreding van het decreet betreffende de omgevingsvergunning, werden de omgevingsvergunning, de stedenbouwkundige handelingen, verkavelingen en de exploitatie van ingedeelde inrichtingen en activiteiten onderworpen aan één procedure;
      • In het kader van de Oekraïense vluchtelingencrisis, riep de overheid op woningen, kamers en collectiviteiten ter beschikking te stellen voor het opvangen van deze vluchtelingen;
      • Wie hieraan gevolg geeft door een deel van de eigen woning ter beschikking te stellen en als dusdanig samen te wonen met Oekraïense vluchtelingen, dient een registratie te doen in het omgevingsloket. Hieraan is een kostprijs verbonden van enerzijds € 75,00 voor het administratief afhandelen en anderzijds € 100,00 voor het verlenen van administratieve bijstand bij het ingeven in het loket;
      • Aangezien deze terbeschikkingstelling beantwoordt aan een hulpvraag van de overheid met als doel bijstand te verlenen in een humanitaire crisis én de betrokken huiseigenaars hiervan geen substantieel persoonlijk voordeel ondervinden, is het aangewezen de aanvragers vrij te stellen van de gebruikelijke belastingtarieven;
      • De financiële toestand van de gemeente rechtvaardigt de heffing van rendabele belastingen;
      Juridisch kader
      • Decreet Lokaal Bestuur;
      • Decreet van 30 mei 2008, de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, zoals gewijzigd bij decreet van 28 mei 2010 en 17 februari 2012;
      • Decreet van 25 april 2014, de omgevingsvergunning;
      • Omzendbrief KB/ABB 2019/2 van 15 februari 2019, de gemeentefiscaliteit;
      • Besluit van de Vlaamse Regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014, de omgevingsvergunning en haar bijlagen;
      • Gemeenteraadsbeslissing van 3 december 2019 houdende vaststelling van het belastingreglement op de aanvragen inzake stedenbouw en milieuvergunningen - aanslagjaren 2020-2025
      Financieel kader

      In het meerjarenplan 2020-2025 is jaarlijks een ontvangstkrediet van respectievelijk € 2.000,00 en € 70.000,00 voorzien voor enerzijds het afleveren van milieuvergunningen en anderzijds het afleveren van administratieve stukken;

      Publieke stemming
      Aanwezig: Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Jill Rollier, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Aster Van Avermaet, Elke Van den Winckel, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Rani Berlo, Dirk Geeraerts, Jeroen Trappers, Frédéric Pipelers
      Voorstanders: Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Jill Rollier, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Aster Van Avermaet, Elke Van den Winckel, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Rani Berlo, Dirk Geeraerts, Jeroen Trappers
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1.

      Er wordt ten behoeve van de gemeente voor de aanslagjaren 2022 tot en met 2025 een belasting gevestigd op:

      • het aanvragen van een omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen en/of de exploitatie van een ingedeelde inrichting;
      • het aanvragen van een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden;
      • het aanvragen tot bijstelling van de verkaveling;
      • het melden van stedenbouwkundige handelingen en/of de exploitatie van een ingedeelde inrichting of activiteiten;
      • het indienen van een verzoek tot bestelling of afwijking van de milieuvoorwaarden;
      • het opvragen van omgevingsvergunningen, stedenbouwkundige vergunningen, ARAB vergunningen, milieuvergunningen en milieu(technisch) attesten/documenten;
      • aanvraag stedenbouwkundig attest;
      • woonconformiteitsattest;
      • het aanvragen van natuurvergunningen;
      • het aanvragen van sociaal economische vergunningen;
      • het aanvragen van een planologisch attest.
       
      Artikel 2.
      De belasting is verschuldigd door de aanvrager of de melder, die gehouden is tot het indienen van de aanvraag of het doen van de melding.
       
      Artikel 3.
      Het bedrag van de belasting wordt als volgt vastgesteld:
       
      a) aanvraag van een omgevingsvergunning, met enkel stedenbouwkundig aspect:
      • vereenvoudigde procedure: € 75,00;
      • gewone procedure: € 250,00;
       

      b) aanvraag van een omgevingsvergunning voor een ingedeelde inrichting:

      • klasse 1 (IIOA *klasse 1) - al dan niet in combinatie met een stedenbouwkundige handeling: € 250,00. In dit tarief zijn alle werkzaamheden begrepen die dienen uitgevoerd te worden door het gemeentebestuur, zoals o.a. het instellen van een openbaar onderzoek;
      • klasse 2 (IIOA *klasse 2) - al dan niet in combinatie met een stedenbouwkundige handeling - gewone of vereenvoudigde procedure: € 250,00;
       * IIOA staat voor "ingedeelde inrichting of activiteit", zoals omschreven in het besluit van de Vlaamse Regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning en haar bijlagen.

      c) omgevingsproject met enkel meldingsplicht (IIOA * klasse 3): € 75,00;

      * IIOA staat voor "ingedeelde inrichting of activiteit", zoals omschreven in het besluit van de Vlaamse Regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning en haar bijlagen.

       

      d) omgevingsproject met meldingsplicht enkel stedenbouw: € 50,00;

       

      e) aanvraag van een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden:

      • met wegenis: € 300,00, vermeerderd met € 75,00 per lot;
      • zonder wegenis: € 100,00 vermeerderd met € 75,00 per lot;
       

      f) aanvraag tot bijstelling of afwijking van de milieuvoorwaarden op verzoek van de exploitant: € 75,00;

       

      g) aanvraag tot bijstelling van de verkaveling op verzoek van de exploitant: € 100,00;

       

      h) opvragen van omgevingsvergunningen, stedenbouwkundige vergunningen, ARAB vergunningen, milieuvergunningen en milieu (technisch) attesten/documenten: € 25,00;

       

      i) stedenbouwkundig attest: € 75,00;

       

      j) woonconformiteitsattest: € 62,50;

       

      k) aanvraag natuurvergunning: € 50,00;

       

      l) aanvraag sociaal economische vergunning: € 500,00;

       

      m) aanvraag planologisch attest: € 1.000,00:

      in dit tarief zijn volgende handelingen begrepen:

      • informele voorbesprekingen van de aanvrager;
      • onderzoek van het dossier op zijn volledigheid;
      • aanvragen diverse adviezen bij overige overheden;
      • instellen van het openbaar onderzoek;
      • bespreking van het dossier op de gecoro;
      • opmaak en afleveren van het planologisch attest;
       

      n) inbrengen van analoog ingediende aanvragen omgevingsvergunningen, zoals bedoeld onder de artikelen 3a tot en met 3c: € 100,00. De mogelijkheid tot indienen van analoge aanvragen is enkel voorbehouden voor particulieren die een aanvraag indienen zonder bijstand van een architect;

       

      o) inbrengen van overige analoog ingediende dossier: € 25,00:

       

      p) het op individueel verzoek aanleveren van documenten en plannen:

      • plannen digitaal mailen vanaf formaat A2: € 15,00/plan;
      • kopiëren of plotten plannen vanaf formaat A2 analoog per post verzenden of afhalen: € 25,00/plan;
      • documenten A4 digitaal mailen: € 0,25/kopie, met een minimum van € 5,00;
      • documenten A3 digitaal mailen: € 0,50/kopie, met een minimum van € 5,00;
      • documenten kopiëren A4 analoog per post verzenden of afhalen: € 0,25/kopie, met een minimum van € 15,00;
      • documenten kopiëren A3 analoog per post verzenden of afhalen: € 0,50/kopie, met een minimum van € 15,00.
       

      q) indien publicatie in week- of dagblad vereist is: € 200,00.

       

      Artikel 4.

      De belasting wordt contant betaald op het ogenblik van het indienen van de aanvraag, tegen afgifte van een kwitantie. Bij gebrek aan contante betaling, wordt de belasting van ambtswege ingekohierd en is ze onmiddellijk eisbaar.

       

      Artikel 5.

      De tarieven vermeld in het reglement op de belasting op de aanvragen inzake stedenbouw en milieuvergunning - aanslagjaren 2018 - 2019, blijven van kracht voor de aanvragen die werden ingediend voor 1 januari 2018.

       

      Artikel 6.

      De gemeenteraadsbeslissing van 3 december 2019 houdende vaststelling van het belastingreglement op de aanvragen inzake stedenbouw en milieuvergunningen - aanslagjaren 2020-2025, wordt met ingang van 1 januari 2022 opgeheven.

       

      Artikel 7.

      De administratieve begeleiding en de administratieve handelingen die worden aangevraagd in het kader van een regularisatieprocedure in het Omgevingsloket door huiseigenaars die een deel van hun eigen woning ter beschikking stellen voor het opvangen van Oekraïense vluchtelingen en als dusdanig met hen samenleven, worden vrijgesteld van de belastingtarieven opgenomen in dit belastingreglement. Deze vrijstelling is enkel van toepassing op de woningen die opgenomen zijn in de NCCN housing tool en/of de Vlaamse digitale huisvestingstool.

      Artikel 8.

      Deze beslissing wordt op de gemeentelijke website bekendgemaakt.

       

      Artikel 9.

      Afschrift van deze beslissing wordt via het digitaal loket aan de heer provinciegouverneur toegestuurd.

       

       

  • Openbare werken

    • Aanleg van regenboogzebrapad op de N9 ter hoogte van de huidige muziekschool

      Feiten, context, motivering
      • In een bilateraal overleg werd er door de gemeente gevraagd om een regenboogzebrapad aan te leggen op de N9 (Brusselbaan) ter hoogte van de huidige muziekschool.
      • Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) wil in iedere gemeente of stad in Vlaanderen één regenboogzebrapad aanleggen en onderhouden, dit op vraag het lokaal bestuur.
      • AWV zal daarbij ook zelf instaan voor de kosten.
      • Het lokaal bestuur bevestigd, na nazicht, dat een regenboogzebrapad ter hoogte -van de muziekschool de verkeersveiligheid niet in het gedrang brengt
      • Door het realiseren van een regenboogzebrapad zet het lokaal bestuur en Vlaanderen de inclusiviteit letterlijk mee in de verf.
      • Op heden is het regenboogzebrapad reeds uitgevoerd gezien dit kaderde in een totale opdracht van de aannemer aangesteld door AWV.
      Juridisch kader
      • Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40§3.
      Publieke stemming
      Aanwezig: Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Jill Rollier, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Aster Van Avermaet, Elke Van den Winckel, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Rani Berlo, Dirk Geeraerts, Jeroen Trappers, Frédéric Pipelers
      Voorstanders: Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Jill Rollier, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Aster Van Avermaet, Elke Van den Winckel, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Rani Berlo, Dirk Geeraerts
      Onthouders: Jeroen Trappers
      Resultaat: Met 22 stemmen voor, 1 onthouding
      Besluit

      Met 22 stemmen voor (Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Jill Rollier, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Aster Van Avermaet, Elke Van den Winckel, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Rani Berlo, Dirk Geeraerts), 1 onthouding (Jeroen Trappers)

      Artikel 1.

      De bestaande oversteekplaats gelegen op de Brusselbaan ter hoogte van de Muziekschool wordt uitgevoerd als een regenboogzebrapad.

       

      Artikel 2.

      Om de uniformiteit te waarborgen wordt de kleurkeuze als volgt bepaalt, wit/kleur/wit/kleur, enz...

       

      Artikel 3.

      De aanleg en het onderhoud vallen ten laste van AWV.

    • Bijzonder water verkoop reglement (BWVR) betreffende de huisaansluitingen door de TMVW

      Aanleiding

      Het optimaliseren van het Bijzonder Waterverkoopreglement van de TMVW.

      Feiten, context, motivering
      • De gemeente trad toe tot de zuiveringsdivisie van TMVW;
      • Overeenkomstig artikel 2.5.3.1, §2 van  het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, kan het Algemeen Waterverkoopreglement door de exploitanten van een openbaar waterdistributienetwerk worden aangevuld met een Bijzonder Waterverkoopreglement, voor zover dat niet strijdig is met het Algemeen Waterverkoopreglement en met de bepalingen van dit decreet en zijn uitvoeringsbesluiten.
      • TMVW wenst in uitvoering van bovenvermeld artikel een aanvullend bijzonder Waterverkoopreglement inzake sanering op te stellen.
      • Hiervoor is de inbreng van de gemeente noodzakelijk.
      Juridisch kader
      • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2019, artikelen 40 en 41;
      • De wet van 26 mei 1989 tot bekrachtiging van KB 24.06.1988 tot codificatie van de gemeentewet onder het opschrift 'Nieuwe gemeentewet'; artikel 135, §2
      • Het Besluit van de Vlaamse Regering van 08 april 2011 houdende bepalingen van rechten en plichten van de exploitanten van een openbaar waterdistributienetwerk en hun klanten met betrekking tot de levering van water bestemd voor menselijke consumptie, de uitvoering van de saneringsverplichting en het algemeen waterverkoopreglement, hoofdstuk 3 sanering; Dit besluit wordt hierna het AWVR genoemd
      • De gemeente trad toe tot de zuiveringsdivisie van TMVW;
      • Het Ministerieel besluit over de keuring van de binneninstallatie, de niet-aangesloten binneninstallatie, de installatie voor tweedecircuitwater en de privéwaterafvoer;
      • Het besluit van de Vlaamse regering van 1 juni 1995 houdende algemene en sectorale bepalingen inzake milieuhygiëne (Vlarem II), hoofdstukken 2.3.; 4.2.; 5.3. en 6.2.;
      • Het Besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratie-voorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater;
      Besluit

      Artikel 1.

      Aansluiting op open gracht grenzend aan perceel:

      • De huisaansluiting op een open gracht grenzend aan een perceel dient uitgevoerd dient te worden door TMVW.

      de uitstroomconstructie :

      • De afvoerbuis dient afgeschuind te worden en de uitstroomconstructie dient uit 1m² kasseien of gelijkwaardig materiaal te bestaan.


      Artikel 2.

      Huisaansluitputjes:

      2.1 Aantal

      • Er dienen twee gescheiden huisaansluitputjes (DWA en RWA) voorzien moeten te worden, ongeacht het stelsel op openbaar domein.

      2.2 Plaats

      • De huisaansluitputjes dienen op het openbaar domein geplaatst te worden.
      • De plaatsing van de huisaansluitputjes buitenshuis gebeurt door TMVW.

      2.3 Type DWA

      • Het DWA huisaansluitputje dient uitgerust te zijn met een stankslot.

      2.4 Type RWA

      • Het RWA huisaansluitputje dient uitgerust te zijn met een stankslot.

      2.5 Materiaal DWA

      • Het DWA huisaansluitputje dient uit kunststof (PP) te bestaan.

      2.6 Materiaal RWA

      • Het RWA huisaansluitputje dient uit kunststof (PP) te bestaan.


      Artikel 3

      Storing huisaansluiting:

      • Ingeval van storing van de huisaansluiting op openbaar domein dient de burger de TMVW te contacteren.


      Artikel 4

      Tarieven:

      4.1 Algemeen

      • De realisatie van werken aan de huisaansluiting op vraag van de burger gebeurt in aan kostende prijs.
      • In uitzondering op bovenstaande regel gebeurt de aanrekening aan forfaitair tarief voor :
        • de eerste huisaansluiting van eengezinswoningen (met uitzondering van verkavelingen).
        • De eerste huisaansluiting van 'andere dan eengezinswoningen' (met uitzondering van verkavelingen).
      • Het bovenvermelde forfaitair bedrag voor een eerste huisaansluiting bedraagt 1.500,00 euro.
      • Voor meergezinswoningen wordt een bedrag van 500,00 euro per wooneenheid bovenop het forfaitaire bedrag aangerekend.
      • De plaatsing van een IBA door TMVW gebeurt aan hetzelfde tarief als een eerste huisaansluiting namelijk 1.500,00 euro.
      • De hierboven vermelde forfaitaire bedragen worden jaarlijks geïndexeerd volgens de index vermeld in het “Besluit van de Vlaamse Regering houdende tariefregulering van de integrale drinkwaterfactuur van 05/02/2016.”

      4.2 Tarief ingebruikname huisaansluiting

      • Geprefinancierde huisaansluitingen (wachtaansluitingen) worden op het ogenblik van indienstneming wel verhaald op de burger. Het bedrag voor de indienstneming van geprefinancierde huisaansluitingen bedraagt 1.500,00 euro.

      4.3 Tarief buitendienststelling huisaansluiting

      • Indien de burger bij buitendienststelling nalaat het nodige te doen overeenkomstig artikel 3.1.5 van het BWVR van TMVW doet TMVW zelf het nodige. De kosten die hieraan verbonden zijn worden wel doorgerekend aan de burger.


      Artikel 5

      Voorbehandelingsinstallatie centraal en collectief geoptimaliseerd gebied:

      • Een septische put in centraal en collectief geoptimaliseerd gebied is niet verplicht.
      • Een vetvanger voor horecazaken in centraal en collectief geoptimaliseerd gebied is wel verplicht.
  • RO - Stedenbouw

    • Goedkeuring gratis grondafstand met betrekking tot de aanvraag omgevingsvergunning OMV_2022001633 - verkavelen van een goed, gelegen Boekhoutstraat te 1790 Affligem.

      Aanleiding
      • Aanvraag 2022/0001-VK van 10 januari 2022, voor het afleveren van een omgevingsvergunning voor verkavelen van een goed, Boekhoutstraat te 1790 Afflgiem met als kadastrale omschrijving afdeling 1-Hekelgem / sectie A nr. 522H - 525L, ingediend door Philippe Beckwée wonende Blakmeers 38 te 1790 Affligem.
      Feiten, context, motivering
      • De aanvraag werd ontvankelijk en volledig verklaard op 25 januari 2022.
      • Tijdens het openbaar onderzoek ingesteld van 3 februari 2022 tot 4 maart 2022 werden er geen bezwaarschriften ingediend.
      • Het Advies van de gemeentelijke omgevingsambtenaar, uitgebracht op 8 maart 2022 is gunstig.
      • Het college van burgemeester en schepenen heeft deze aanvraag onderzocht, rekening houdend met de terzake geldende wettelijke bepalingen.
      • De goedkeuring gratis grondafstand met betrekking tot de aanvraag omgevingsvergunning OMV_2022001633 - verkavelen van een goed, gelegen Boekhoutstraat te 1790 Affligem, kadastraal gekend als afdeling 1-Hekelgem / sectie A nr. 522H - 525L dient voorgelegd te worden aan de gemeenteraad.
      Juridisch kader
      • Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 1 september 2009.
      • het Decreet betreffende de omgevingsvergunning van 25 april 2014, artikels 15 en 31.
      • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikels 40 en 41.
      • Gemeentewegendecreet van 1 september 2019.
      • Verkavelingsvergunning van 22 september 1969 - dossier nr. H-12/69.
      • Verkavelingsvergunning van 26 januari 1999 - dossier nr. 01/99.
      Besluit

      Artikel 1. 

      De gemeenteraad gaat akkoord met de verklaring tot het stellen van een gratis grondafstand met een oppervlakte van 30ca aan de gemeente, zoals voorzien in de omgevingsaanvraag 2022/0001-VK van 10 januari 2022, voor het afleveren van een omgevingsvergunning voor verkavelen van een goed, Boekhoutstraat te 1790 Affligem met als kadastrale omschrijving afdeling 1-Hekelgem / sectie A nr. 522H - 525L, ingediend door Philippe Beckwée wonende Blakmeers 38 te 1790 Affligem.

       

      Artikel 2.

      Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van dit besluit overeenkomstig artikel 18 en 19 van het decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019, en behoudens administratief beroep, met de realisatie van de gewijzigde gemeenteweg, overeenkomstig artikel 26, 27, 28 en 29 van het aangehaalde decreet.

    • Goedkeuring gratis grondafstand met betrekking tot de aanvraag omgevingsvergunning OMV_2021048841 - oprichten van een vrijstaande ééngezinswoning, gelegen Kouterweg - Zwarteberg te 1790 Affligem.

      Aanleiding
      • Aanvraag 2022/0016 van 4 maart 2022, voor het afleveren van een omgevingsvergunning voor oprichten van een vrijstaande ééngezinswoning, Kouterweg - Zwarteberg te 1790 Affligem met als kadastrale omschrijving afdeling 1-Hekelgem / sectie D nr. 182C, ingediend door Alain D'Hont - Callebaut wonende Victor Vanden Driesschestraat 50 te 1731 Asse.
      Feiten, context, motivering
      • De aanvraag werd ontvankelijk en volledig verklaard op 28 maart 2022.
      • Het Advies van de gemeentelijke omgevingsambtenaar, uitgebracht op 30 maart 2022 is gunstig.
      • Het college van burgemeester en schepenen heeft deze aanvraag onderzocht, rekening houdend met de terzake geldende wettelijke bepalingen.
      • De goedkeuring gratis grondafstand met betrekking tot de aanvraag omgevingsvergunning OMV_2021048841 - oprichten van een vrijstaande ééngezinswoning, gelegen Kouterweg - Zwarteberg te 1790 Affligem, kadastraal gekend als afdeling 1-Hekelgem / sectie D nr. 182C dient voorgelegd te worden aan de gemeenteraad.
      Juridisch kader
      • Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 1 september 2009.
      • het Decreet betreffende de omgevingsvergunning van 25 april 2014, artikels 15 en 31;
      • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikels 40 en 41;
      • Gemeentewegendecreet van 1 september 2019;
      Besluit

      Artikel 1.

      De gemeenteraad gaat akkoord met de verklaring tot het stellen van een gratis grondafstand met een oppervlakte van 91,31 ca aan de gemeente, zoals voorzien in de omgevingsaanvraag 2022/0016 van 4 maart 2022, voor het afleveren van een omgevingsvergunning voor oprichten van een vrijstaande ééngezinswoning, Kouterweg - Zwarteberg te 1790 Affligem met als kadastrale omschrijving afdeling 1-Hekelgem / sectie D nr. 182C, ingediend door Alain D'Hont - Callebaut wonende Victor Vanden Driesschestraat 50 te 1731 Asse.

       

      Artikel 2.

      Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van dit besluit overeenkomstig artikel 18 en 19 van het decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019, en behoudens administratief beroep, met de realisatie van de gewijzigde gemeenteweg, overeenkomstig artikel 26, 27, 28 en 29 van het aangehaalde decreet.

  • Leefmilieu

    • Aankoop van een perceel grond (602c), gelegen in het GemeentelijkNatuurOntwikkelingsPlan "De Mansbroeken" Teralfene.

      Aanleiding
      • In het kader van de ontwikkeling van het GNOP 2 moeten er gronden worden aangekocht.
      Feiten, context, motivering
      • De aankoop van het perceel kadert in het ontwikkelen van het Gemeentelijk Natuurontwikkelingsproject (GNOP 2).
      • In november 2021 werd er een infovergadering georganiseerd voor de eigenaars van gronden gelegen binnen GNOP 2.
      • Het gemeentebestuur heeft een subsidie verkregen van € 100.950,00 voor de aankoop van 2,5 ha gronden binnen het gebied van GNOP 2.
      • Voor de aankoop van de gronden werd er een schattingsverslag opgemaakt voor de bepaling van de waarde van de gronden door de Afdeling Vastgoedtransacties.
      • Christina De Bisschop heeft een belofte van verkoop getekend voor de verkoop van de grond gelegen volgens het kadaster, Gemeente Affligem, 3de afdeling Teralfene, sectie A, 602C: eigendom van de erven van wijlen Johnny De Bisschop.
      • De totale oppervlakte die verworven zal worden door het uitvoeren van deze beslissing bedraagt 44 a 8 ca.
      Juridisch kader
      • Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 40 en 41.
      • Het ministerieel besluit van 21 december 2021 tot toekenning van een subsidie aan het lokaal hefboomproject Natte Natuur in het kader van gebiedsontwikkeling "meer broek voor de Mansbroeken" in Affligem.
      Financieel kader
      • Het ministerieel besluit van 21 december 2021 tot toekenning van een subsidie aan het lokaal hefboomproject Natte Natuur in het kader van gebiedsontwikkeling 3 "meer broek voor de Mansbroeken" in Affligem voorziet een subsidiebedrag van € 100.950,00 voor de aankoop van gronden.
      • Het gemeentelijk meerjarenplan 2020-2026 waarin de budgetten werden vastgelegd onder ACTIEPLAN 4.8.2.: Gnop II.
      Besluit

      Artikel 1.

      De gemeenteraad gaat akkoord met de aankoop van een perceel grond, gelegen in het GNOP 2, De Mansbroeken, kadastraal gekend als Affligem, 3de afdeling Teralfene, sectie A met nummer 602C, eigendom van de erven van wijlen Johnny De Bisschop en met een totale oppervlakte van 44 a 8 ca.


      Artikel 2.

      De gemeenteraad gaat akkoord met de aankoopprijs voor een totaalbedrag van € 13.224,00 (exclusief registratie- en kosten).


      Artikel 3.

      De Afdeling Vastgoedtransacties wordt belast met het verlijden van de akte voor de verwerving én de eventuele akte voor pachtbeëindiging.


      Artikel 4.

      Een afschrift van deze beslissing zal toegestuurd worden aan de gemeentelijke dienst financiën, het Regionaal Landschap Pajottenland & Zennevallei en de Afdeling Vastgoedtransacties.

    • Goedkeuring - Riviercontract voor de Bellebeek

      Aanleiding
      • Met het Riviercontract voor de Bellebeek neemt de VMM samen met partners het initiatief om tot een gezond en klimaatrobuust watersysteem te komen in het afstroomgebied van de Bellebeek.

      • Thema’s zijn wateroverlast, droogte, waterkwaliteit en erosie.

      • Partners zijn hogere en lokale overheden, de water-, terrein- en rioolbeheerders, de sectororganisaties, de bedrijven, de landbouwers en de inwoners.

      Feiten, context, motivering
      • Water overstijgt de bevoegdheden van verschillende overheden. In een integraal waterbeleid werken meerdere beleidsdomeinen, bestuursniveaus en sectoren samen om watergebonden kwesties zoals wateroverlast, droogte, erosie of waterkwaliteit aan te pakken.
      • Via de ondertekening van het charter op 12 februari 2020 engageerden alle betrokken partners zich om met een open geest samen te werken aan oplossingen rond waterproblemen. Het riviercontract kwam in de 2 jaren daarna op een participatieve manier tot stand. Burgers, middenveldorganisaties en lokale, provinciale en Vlaamse overheden waren betrokken bij het project. Op die manier werd een bereidheid tot actie en een breed draagvlak voor nieuwe maatregelen gecreëerd.
      • Het Riviercontract voor de Bellebeek omvat concrete maatregelen en studies rond waterbeheer die de partners de komende jaren willen uitvoeren (of minstens opstarten). Het resulteert in 41 acties, verdeeld over de 6 hoofdstukken. Het riviercontract vormt de basis voor een verdere samenwerking tussen waterbeheerders, overheden, inwoners en andere partijen en bewerkstelligt een integrale aanpak van waterproblematiek. De verdere uitwerking van de acties gebeurt op projectbasis.
      • Dit Riviercontract heeft geen juridisch afdwingbaar karakter. Het geeft wel duidelijk de intenties van alle partners weer om de vooropgestelde acties vrijwillig en in overleg te realiseren en daarvoor de nodige financiële middelen vrij te maken of subsidiekanalen te genereren. De partners hebben ook de intentie om bij de uitvoering van de acties maximaal samen te werken en elkaar te ondersteunen.
      • De acties van het Riviercontract geven uitvoering aan het lokaal waterbeleid, zoals uiteengezet in de Stroomgebiedbeheerplannen. De stroomgebiedbeheersplannen zijn een concretisering en doorvertaling van de Kaderrichtlijn Water, Overstromingsrichtlijn en Habitatrichtlijn, het Decreet Integraal Waterbeleid, het Besluit Vlaamse Regering Onbevaarbare waterlopen, de Blue Deal, …
      • Het Riviercontract voor de Bellebeek beslaat het hele afstroomgebied van de rivier. Het contract heeft daardoor betrekking op zeven gemeenten: Lennik, Ternat, Roosdaal, Liedekerke, Asse, Affligem en Gooik.
      Juridisch kader
      • Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 40
      Financieel kader
      • Dit Riviercontract geeft de intenties van alle partners weer om de vooropgestelde acties vrijwillig en in overleg te realiseren en daarvoor de nodige financiële middelen vrij te maken of subsidiekanalen te genereren.
      Besluit

      Artikel 1.

      De gemeenteraad verleent goedkeuring aan het Riviercontract voor de Bellebeek.

  • Intergemeentelijke samenwerkingsverbanden

    • ILvA - algemene vergadering van 21 juni 2022 - goedkeuring agenda

      Aanleiding
      • ILvA houdt algemene vergadering op dinsdag 21 juni 2022, 19.00u.
      Feiten, context, motivering
      • De statuten van het intergemeentelijk samenwerkingsverband ILvA;
      • De aangetekende brief van 16 maart 2022 waarbij de gemeente wordt uitgenodigd om deel te nemen aan de algemene vergadering van 21 juni 2022;
      Juridisch kader
      • Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41, lid 2, 4°;
      • De gemeenteraadsbeslissing van 13 september 2013 houdende toetreding tot de intercommunale ILvA en goedkeuring statuten;
      • De gemeenteraadsbeslissing van 05 februari 2019 houdende ILvA – buitengewone algemene vergadering van 19 februari 2019 – aanduiding van een vertegenwoordiging voor de algemene vergaderingen (legislatuur 2019-2024);
      Besluit

      Artikel 1.
      Goedkeuring te hechten aan de punten van de agenda (met de daarbij horende documentatie) van de algemene vergadering van het intergemeentelijk samenwerkingsverband ILvA van 21 juni 2022:

      1. Vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordigers (art. 432 – decreet lokaal bestuur);
      2. Samenstelling van het bureau;
      3. Benoemen van bestuurders van mandaten opengevallen sinds de jongste gewone algemene vergadering;
      4. Goedkeuring van de code van goed bestuur; 
      5. Inzet van uitzendarbeid;        
      6. Verslag van de Raad van Bestuur over het jaar 2021;
      7. Jaarrekening per 31 december 2021;
      8. Verslag van de Commissaris;
      9. Verlenen kwijting aan de Raad van Bestuur en de Commissaris over het boekjaar 2021.


      Artikel 2.
      De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan deze gewone algemene vergadering van ILvA van 21 juni 2022 (cq. dhr. Jeroen Roelandt), op te dragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in artikel 1.


      Artikel 3.
      Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde be­slis­singen en onder meer kennisgeving hiervan te geven aan betrokken afgevaardigden en het intergemeentelijk samenwerkingsverband ILvA, Zuid III, Industrielaan 18 te 9320 Aalst.

    • Zefier Cvba – algemene vergadering 09 juni 2022 - goedkeuring agenda

      Aanleiding
      • Zefier Cvba houdt algemene vergadering op donderdag 09 juni 2022, 14.00u.
      Feiten, context, motivering
      • Zefier Cvba is geen dienstverlenende vereniging, waardoor het met betrekking tot de intergemeentelijke samenwerking ook niet ressorteert onder het toepassingsgebied van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur;
      • De coöperatieve vennootschap met beperkte aansprakelijkheid Zefier, treedt ten gevolge van de ontbinding zonder vereffening van financieringsvereniging Fingem, in de rechten en plichten van voormelde financieringsvereniging;
      • Het lokaal bestuur Affligem is aangesloten bij Zefier Cvba;
      • Het lokaal bestuur wordt bij brief van 17 maart 2022 uitgenodigd om deel te nemen aan de algemene vergadering van 09 juni 2022;
      Juridisch kader
      • Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41, lid 2, 4° in het bijzonder;
      • De wet van 21 december 1994 houdende sociale en diverse bepalingen, artikel 180 in het bijzonder;
      • De gemeenteraadsbeslissing van 12 maart 2019 houdende Zefier Cvba –  aanduiding van een vertegenwoordiging voor de algemene vergaderingen (legislatuur 2019-2024);
      • Zefier Cvba is geen dienstverlenende vereniging zoals de ontbonden financieringsvereniging Fingem, en met betrekking tot de intergemeentelijke samenwerking ressorteert de vereniging dan ook niet onder het toepassingsgebied van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur;
      • De statuten van coöperatieve vennootschap met beperkte aansprakelijkheid Zefier;
      Besluit

      Artikel 1.
      Goedkeuring te geven aan de agendapunten van de algemene vergadering van 09 juni 2022:

      1. Verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2021;
      2. Verslag van de commissaris-revisor over de jaarrekening 2021;
      3. Goedkeuring van de jaarrekening 2021 (balans resultatenrekening, winstverdeling en toelichting);
      4. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris-revisor.


      Artikel 2.
      De reeds door de gemeenteraad van 12 maart 2019 gevolmachtigde gemeentelijke afgevaardigde of plaatsvervangend afgevaardigde (de heer Hans Cornand en respectievelijk de heer Tim Herzeel) te mandateren zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissing genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van deze gemeenteraadsbeslissing.


      Artikel 3.
      Afschrift van deze beslissing zal ter kennisgeving aan het secretariaat van Zefier Cvba, p/a info@zefier.be, alsook aan de gemeentelijke afgevaardigden in deze vereniging, worden toegestuurd.

  • Mondelinge vragen

    • Bijkomende mondelinge vragen - Stijn Stassijns – namens N-VA

      Aanleiding
      • E-mail van raadslid Stijn Stassijns - namens N-VA - 14 april 2022.
      Feiten, context, motivering
      1. In het beleidsplan ruimte Vlaams-Brabant wordt de gemeente Hekelgem van landelijke dorpskern naar kerndorp ‘verhoogd’ que categorisering. Biedt dat meer mogelijkheden naar meersgezinswoningen en bouwlagen toe? Waarom neemt het bestuur de keuze voor deze verhoging? Welke extra mogelijkheden biedt de hogere categorisering?

      2. De werken van Fluvius/Tasoz In de Paddeputstraat zijn nu even achter de rug. Is de huidige herstelling definitief of voorlopig?

      3. Mobiliteitsplan Essene centrum: Heeft het CBS al een plaats en datum vastgesteld om de tweede participatievergadering te houden, nadat die in december werd uitgesteld?

      4. Gebruik carpoolparking door bussen en vrachtwagens. Sinds de sluiting van de Molenstraat staan er regelmatig grote voertuigen op de carpoolparking. Is er vanuit de gemeente al actie genomen naar AWV toe?

      5. In de Driesstraat hangt al een tijdje een tweetalige aankondiging van de verkoop van een woning. Welke initiatieven neemt de gemeente als andere talen dan het Nederlands opgemerkt worden in het straatbeeld?
      Besluit

      De antwoorden op bovenstaande vragen vind je terug in het zittingsverslag van de gemeenteraad van 19 april 2022.

  • Goedkeuring notulen vorige zitting

    • Notulen en zittingsverslag

      Besluit

      De notulen van de vorige zitting van 22 maart 2022 worden goedgekeurd.
      Het zittingsverslag van 22 maart 2022 wordt goedgekeurd.

Namens Gemeenteraad,

Frédéric Pipelers
algemeen directeur

Gerda Van Geite
voorzitter