Artikel 1.
Toelating.
Toelating wordt verleend aan de WSC Dr. Tistaertvrienden om op zondag 27 april 2025 tussen 13.00 uur en 18.00 uur een wielerwedstrijd "104de Grote Prijs Affligem" in te richten.
De start van de wedstrijd moet uitgesteld worden of de wedstrijd moet zo snel mogelijk stilgelegd of geneutraliseerd worden wanneer er zich een noodsituatie voordoet of wanneer het veilig verloop niet meer gegarandeerd kan worden.
De koersdirecteur, de bevoegde overheden of de persoon die volgens de wet de hoedanigheid van OBP bezit, zijn gerechtigd tot het nemen van de beslissing om de start van een wedstrijd uit te stellen, de wedstrijd stil te leggen of te neutraliseren. De wedstrijd kan slechts starten of hernomen worden wanneer het veilige verloop opnieuw gegarandeerd kan worden.
Artikel 2.
Verzekering.
De organisatoren moeten ten laatste acht weken voor de wedstrijd het bewijs leveren dat een verzekering afgesloten is om, bij ongeval naar aanleiding van of gedurende de wedstrijd, de geldelijke gevolgen van de burgerrechtelijke aansprakelijkheid te waarborgen van de organisatoren zelf, de signaalgevers, de deelnemende renners en eenieder die gemachtigd is om de wedstrijd te volgen.
De bedoelde verzekering moet afgesloten worden bij een verzekeraar die gemachtigd is verzekeringsactiviteiten uit te oefenen onder tak 13 van bijlage 1, van het koninklijk besluit van 22 februari 1991, houdende het algemeen reglement betreffende de controle op de verzekeringsondernemingen.
De verzekering moet een waarborg qua stoffelijke en lichamelijke schade verlenen, die voorzien is in het koninklijk besluit van 12 januari 1984.
Artikel 3.
Parcours van de wedstrijd.
De wedstrijd zal volgend parcours negen keer volgen:
Vertrek aan residentie Hoppeveld langsheen de Brusselbaan (thv kruispunt Bleregemstraat) – Brusselbaan – Koudenberg – Fooststraat – Eksterenberg – Blakmeers – Kasteelstraat – Bellestraat – Petterstraat – Potaardestraat – Daalstraat – Schettenberg (Daalstraat) – Kortenbos – grondgebied Aalst – terug grondgebied Affligem via de Langestraat – Boekhoutstraat – Brusselbaan (overschrijden 1ste maal van de aankomstlijn).
Nog acht (8) ronden via Brusselbaan – Molenberg – Zwarteberg – Kerkstraat – Brusselbaan – Koudenberg – Fooststraat – Eksterenberg – Blakmeers – Kasteelstraat – Bellestraat – Petterstraat – Potaardestraat – Daalstraat – Schettenberg (Daalstraat ) – Kortenbos – grondgebied Aalst – terug grondgebied Affligem via de Langestraat – Boekhoutstraat – Brusselbaan (overschrijden aankomstlijn).
Het parcours betreft een aanloopstrook van 1700 meter en negen (9) ronden van 18.45 km over een totale afstand van 162.45 km.
De burgemeester of zijn afgevaardigde behoudt zich het recht om indien nodig wijzigingen aan te brengen aan het verloop van de wedstrijd.
Het is verboden het parcours van de wedstrijd op enige wijze op het wegdek aan te duiden.
Artikel 4.
Koersdirecteur / veiligheidscoördinator.
De koersdirecteur heeft de algemene organisatorische leiding over de wielerwedstrijd. Deze dient verplicht aanwezig te zijn in de wedstrijd.
De organisatie kan tevens een veiligheidscoördinator aanstellen die instaat voor een maximale beveiliging van het wedstrijdtraject.
Zowel de koersdirecteur als de veiligheidscoördinator dienen meerderjarig te zijn.
De koersdirecteur handelt in naam van de organisator en zorgt voor een goed verloop van de wielerwedstrijd. Hij staat in contact met de veiligheidscoördinator en ziet erop toe dat de publiciteitskaravaan en wedstrijdkaravaan de hen opgelegde voorwaarden naleven.
De veiligheidscoördinator staat in voor de risicoanalyse van het parcours, de interactie tussen het publiek en de karavanen en de daaraan gekoppelde maatregelen ten einde de risico’s te beperken. Hij is eveneens verantwoordelijk voor de aanduiding en de briefing van de signaalgevers volgens de aanwijzingen van de bestuurlijke overheden en dient er voor te zorgen dat de interactie tussen de voertuigen, de deelnemende renners en de toeschouwers op een veilige manier verloopt.
De veiligheidscoördinator is tijdens de wielerwedstrijd in het bezit van een nominatieve lijst van de ingezette signaalgevers.
Artikel 5.
Signaalgevers.
§ 1. De inrichters dienen de signaalgevers op te stellen op de plaatsen op de volgende locaties:
Locatie |
Categorie kruispunt |
Opmerkingen |
1. |
Brusselbaan (N9) – Bleregemstraat |
Catg. 2 |
POLITIE aanwezig bij vertrek |
|
|||
2. |
Brusselbaan (N9) – Kortestraat |
Catg. 2 |
|
3. |
Brusselbaan (N9) – Schaapschuur |
Catg. 2 |
|
xxx |
Brusselbaan (N9) thv Okay |
xxxx |
Middengeleiders!! |
xxx |
Brusselbaan (N9) – Koudenberg |
Catg. 1 |
POLITIE |
4. |
Koudenberg – Oude Baan |
Catg. 2 |
Twee kanten |
xxx |
Fooststraat verschillende locaties |
xxxx |
Plateaus voorzien van gele vlaggen!! |
5. |
Fooststraat – Brukersebaan |
Catg. 2 |
|
6. |
Fooststraat – Hofveldbaan |
Catg. 2 |
|
7. |
Fooststraat – Eksterenberg |
Catg. 2 |
|
8. |
Eksterenberg – Molenstraat |
Catg. 2 |
|
9. |
Eksterenberg – Blakmeers – Gootberg |
Catg. 2 |
|
10. |
Blakmeers – Blakmeers (1ste links) |
Catg. 2 |
|
11. |
Blakmeers – Blakmeers – Kasteelstraat |
Catg. 2 |
|
12. |
Kasteelstraat – Groenstraat |
Catg. 2 |
|
13. |
Kasteelstraat – Geukenshage (1ste links) |
Catg. 2 |
|
14. |
Kasteelstraat – Geukenshage (2de links) |
Catg. 2 |
|
15. |
Kasteelstraat – Kruisweg |
Catg. 2 |
|
xxx |
Kasteelstraat – Bellestraat |
Catg. 1 |
POLITIE |
16. |
Bellestraat – Kouterweg |
Catg. 2 |
|
17. |
Bellestraat – Kasteelstraat |
Catg. 2 |
|
xxx |
Bellestraat verhoogde inrichting (school) |
xxxx |
Signaleren met vlaggen!! |
18. |
Bellestraat – Rusthuis |
Catg. 2 |
|
xxx |
Bellestraat – Diepestraat |
Catg. 4 |
Eénrichtingsverkeer C3 |
19. |
Bellestraat – Buikouterbaan |
Catg. 2 |
|
20. |
Bellestraat – Bellestraat (voetbalveld rechts) |
Catg. 2 |
|
21. |
Bellestraat – Geertruidebaan (containerpark) |
Catg. 2 |
|
22. |
Bellestraat – uitrit parking Bellekouter |
Catg. 2 |
|
xxx |
Bellestraat – Bellestraat (rotonde) |
Catg. 1 |
POLITIE (Wordt rechts genomen) |
23. |
Bellestraat – Petterstraat (rotonde) |
Catg. 2 |
|
24. |
Bellestraat – Bremtstraat |
Catg. 2 |
|
25. |
Petterstraat – Steenbergstraat |
Catg. 2 |
|
26. |
Potaardestraat – Balleistraat |
Catg. 2 |
|
27. |
Potaarde – Driesstraat – Daalstraat (kerk) |
Catg. 2 |
|
28. |
Daalstraat – Bredeweg |
Catg. 2 |
|
29. |
Daalstraat – Denderweg |
Catg. 2 |
|
30. |
Daalstraat – Molleweg/Vogelzangstraat |
Catg. 2 |
|
xxx |
Daalstraat – J.B. Callebautstraat |
Catg. 1 |
POLITIE |
31. |
Daalstraat - Kaaistraat |
Catg 2 |
|
32. |
Daalstraat – Calloystraat |
Catg. 2 |
|
33. |
Daalstraat – Achterdaalstraat |
Catg. 2 |
|
Xxx |
Daalstraat - Kortenbos |
Catg. 1 |
POLITIE |
Xxx |
Kortenbos – Ten Bos |
Catg. 4 |
Is afgesloten |
34. |
Kortenbos – De Kavee |
Catg. 2 |
|
|
Grondgebied Aalst (Erembodegem) |
|
|
35. |
Langestraat – Steenpoelweg |
Catg. 2 |
|
xxx |
Langestraat - Kluiskouterlos |
Catg. 4 |
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx |
36. |
Langestraat – Noenweideweg |
Catg. 2 |
|
37. |
Langestraat – Mazitstraat |
Catg. 2 |
|
38. |
Langestraat – Terlindenstraat |
Catg. 2 |
|
39. |
Langestraat – Bosstraat |
Catg. 2 |
|
40. |
Langestraat – Boekhoutstraat |
Catg. 2 |
|
41. |
Boekhoutstraat – Terlindenstraat |
Catg. 2 |
|
42. |
Boekhoutstraat – Kruisstraat |
Catg. 2 |
|
43. |
Boekhoutstraat – Zegershof |
Catg. 2 |
|
xxx |
Boekhoutstraat – Brusselbaan (N9) |
Catg. 1 |
POLITIE |
44. |
Brusselbaan (N9) – Molenweg |
Catg. 2 |
|
xxx |
Brusselbaan (N9) AANKOMSTZONE |
xxx |
POLITIE (Inspecteur van bij vertrek) |
xxx |
Brusselbaan (N9) – Molenberg |
Catg. 1 |
POLITIE |
xxx |
Molenberg – Romeinse weg |
Catg. 4 |
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx |
45. |
Molenberg – Molenweg |
Catg. 2 |
|
46. |
Molenberg – Zwarteberg |
Catg. 2 |
|
47. |
Zwarteberg – Kerkstraat |
Catg. 2 |
|
48. |
Kerkstraat – Kapruinweg |
Catg. 2 |
|
49. |
Kerkstraat – Kwezelsweg |
Catg. 2 |
|
50. |
Kerkstraat – Oudebaan |
Catg. 2 |
|
|
Kerkstraat – Brusselbaan (N9) |
Catg. 1 |
POLITIE |
|
Brusselbaan (N9) – Leenweg (éénrichting) |
Catg. 4 |
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx |
|
Brusselbaan (N9) – Fosselstraat |
Catg. 1 |
POLITIE |
51. |
Brusselbaan (N9) – Fosselstraat |
Catg. 2 |
|
52. |
Brusselbaan (N9) – Nieuwe Kassei |
Catg. 2 |
|
Inzet politie
|
Aantal |
Plaats |
1 |
2 |
Advance-car + coördinatie |
2 |
2 |
Motards |
3 |
1 |
Vertrek en aankomstzone |
4 |
1 |
Brusselbaan (N9) – Koudenberg |
5 |
1 |
Kasteelstraat – Bellestraat |
6 |
1 |
Bellestraat – Bellestraat (rotonde) |
7 |
1 |
Daalstraat – J.B. Callebautstraat |
8 |
1 |
Daalstraat - Kortenbos |
9 |
1 |
Boekhoutstraat – Brusselbaan (N9) |
10 |
1 |
Brusselbaan (N9) – Molenberg |
11 |
1 |
Kerkstraat – Brusselbaan (N9) |
12 |
1 |
Brusselbaan (N9) – Fosselstraat |
§ 2. De signaalgevers moeten minstens een halfuur vóór de aanvang van de wielerwedstrijd of het voorziene tijdstip van doortocht op post zijn. Het startsein mag niet worden gegeven vooraleer alle signaalgevers hun plaats hebben ingenomen.
§ 3. De signaalgevers moeten ten minste achttien jaar oud zijn en mogen ook niet ouder zijn dan 78 jaar (uitgezonderd indien een medisch attest werd voorgelegd). Zij dragen om de linkerarm een band met horizontaal de nationale kleuren en in zwarte letters op de gele strook het woord "signaalgever". Om het verkeer stil te leggen moeten die signaalgevers gebruik maken van een schijf waarop aan weerszijden het verkeersbord C3 afgebeeld is. De schijf moet een middellijn hebben van ten minste 0,15 m en moet van reflecterende producten voorzien zijn.
§ 4. De lijst met de signaalgevers dient door de organisator bewaard te worden tot 6 maand na de wielerwedstrijd. De koersdirecteur (of veiligheidscoördinator) dient op de dag van de wedstrijd in het bezit te zijn van de naamlijst van alle seingevers. De lijst bevat de naam, geboortedatum, nationaliteit, contactgegevens en de locatie waar de seingever wordt ingezet.
Artikel 6.
Openingsvoertuig en sluitingsvoertuig.
§ 1. Het openingsvoertuig dient te voldoen aan volgende voorwaarden:
§ 2. Het sluitingsvoertuig dient uitgerust te zijn met:
Artikel 7.
Medische hulpverlening.
§ 1. De inrichters moeten, ten minste 8 dagen vóór de wedstrijd, aan de dienst voor sanitaire hulpverlening aan de burgerbevolking van het Ministerie van Volksgezondheid, dag en uur van vertrek, de vermoedelijke duur en het vastgestelde parcours van de wedstrijd kenbaar maken.
§ 2. In iedere wedstrijd worden de renners vergezeld door een motorvoertuig waarin een geneesheer heeft plaatsgenomen. Voor de wedstrijden waaraan alleen niet-beroepsrenners mogen deelnemen, is het voldoende dat een persoon aanwezig is die houder is van het brevet van ziekenhuis assistent of van secourist. Het motorvoertuig moet uitgerust zijn met een draagberrie en met de hulpdoos nr. 1 als voorgeschreven in het algemeen reglement voor de arbeidsbescherming.
Artikel 8.
Volgauto's.
§ 1. Elk motorvoertuig, waarvan de bestuurder zich op het parcours van een wielerwedstrijd wenst te begeven op een tijdstip dat het parcours gereserveerd is voor de wedstrijd, dient over een volgbewijs of een doorgangsbewijs te beschikken dat afgeleverd en ondertekend wordt door de koersdirecteur.
§ 2. Een volgbewijs laat een bestuurder toe om zijn motorvoertuig te bewegen tussen het openings- en sluitingsvoertuig. Het volgbewijs, in witte kleur en voorzien van een volgnummer, wordt opgemaakt naar het bij dit besluit gevoegde model. Het wordt duidelijk zichtbaar, vooraan op het voertuig, aangebracht. De volgbewijzen dienen de stempel van de gemeente van de referentieburgemeester te dragen.
§ 3. Deze bepaling is niet van toepassing op de voertuigen van politie- en hulpdiensten.
§ 4. Voertuigen die vergunning hebben om de wedstrijd te vergezellen, mogen geen supporters vervoeren..
Artikel 9.
Aankomstplaats.
§ 1. Aankomstzone - De eindstreep wordt getrokken op de Brusselbaan ter hoogte van de huisnummer 59 (juwelier Van Stalle).De inrichters moeten de toegang tot de rijweg beletten door aan weerszijden afsluitingen te plaatsen over een afstand van tweehonderd (200) meter lengte, waarvan ten minste honderdvijftig (150) voor en vijftig (50) meter achter de eindstreep.
Aan weerszijden van de rijbaan dient over deze minimale lengte een afsluiting voorzien te worden. Deze afstand dient gevrijwaard te zijn van hindernissen en obstakels.
§ 2. Behalve de leden van de ordedienst en de aankomstrechters mag niemand zich bij de aankomst van de renners vóór de afsluitingen bevinden.
§ 3. Wegwerpzone - Enkel in deze zone mag door de deelnemende renners afval weggeworpen worden. In deze zone is de organisator verantwoordelijk voor het inzamelen van het afval.
Artikel 10.
Bijzondere veiligheidsmaatregelen langsheen het parcours.
§ 1. Ter bescherming van de deelnemers aan de wedstrijd zijn de inrichters gehouden
bijzondere veiligheidsmaatregelen te nemen ter hoogte van:
§ 2. De bijzondere veiligheidsmaatregelen moeten ten minste als volgt gerealiseerd worden:
Artikel 11.
Volgauto's en afleiding tijdens de finale
§ 1. Alleen die voertuigen mogen de wedstrijd vergezellen, waarvan de bestuurders lid zijn van de sportverenigingen, belast met het toezicht op de technische organisatie van de wedstrijden, en de voertuigen waarvan de bestuurders in het bezit zijn van een door de koersdirecteur afgegeven doorgangsbewijs of van een algemeen doorgangsbewijs daartoe door de Minister van Binnenlandse Zaken aan de beroepsjournalisten en aan de journalisten van de pers voor gespecialiseerde informatie afgegeven.
§ 2. Voertuigen die vergunning hebben om de wedstrijd te vergezellen, mogen geen supporters vervoeren.
Artikel 12.
Deelnemers.
De inrichters moeten de bepalingen naleven van:
Artikel 13.
Deelnemende renners.
De renners dienen het verkeersreglement na te leven. De inrichter verbindt zich er toe de renners te weren die op een gevaarlijke wijze of systematisch de verkeersregels miskennen.
Artikel 14.
Slotbepaling.
Een voor eensluidend verklaard afschrift van dit besluit zal aangetekend worden verzonden naar de organisator, voor kennisgeving. De organisator dient dit besluit op verzoek van een bevoegde overheid te vertonen.