Terug
Gepubliceerd op 22/12/2023

Notulen  Gemeenteraad

di 14/11/2023 - 20:00 Raadzaal
Aanwezig: Gerda Van Geite, voorzitter
Walter De Donder, burgemeester
Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Schepenen
Denise De Paepe, voorzitter bijzonder comité voor de sociale dienst
Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Jill Rollier, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Aster Van Avermaet, Elke Van den Winckel, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Rani Berlo, Dirk Geeraerts, Jo Lamberts, Gemeenteraad
Frédéric Pipelers, algemeen directeur
Verontschuldigd: Belinda Everaert, raadslid gemeenteraad
  • Secretariaat

    • Aanstelling van een sanctionerend ambtenaar voor GAS 1, 2 en 3.

      Feiten, context, motivering
      • overeenkomstig artikel 4 van haar statuten heeft Haviland tot doel haar deelnemers bij te staan bij de uitvoering van hun taken door het verlenen van ondersteunende diensten, door de samenwerking tussen de gemeenten te bevorderen en door de ontwikkelingsinitiatieven in het belang van de groep van de aangesloten gemeenten en de regio ervan te nemen en/of te bestendigen binnen bepaalde beleidsdomeinen, waaronder de gemeentelijke administratieve sancties; dat deze dienstverlening volgens artikel 5 van deze statuten onder meer de vorm kan aannemen van diensten voor één of meer deelnemers waarvoor exclusiviteit verleend wordt en dit op basis van een kosten- en expertisedelend principe;
      • Haviland heeft de mogelijkheid om, conform hogervermelde statuten, diensten te leveren in het belang van de aangesloten gemeenten en het feit dat de aanduiding van een intergemeentelijk sanctionerend ambtenaar ontegensprekelijk als een dergelijke dienst dient beschouwd te worden;
      • gemeente Affligem als deelnemer van de dienstverlenende vereniging Haviland is in de mogelijkheid om een beroep te doen op deze diensten van de vereniging, alsook diensten in exclusiviteit kan geven aan Haviland;
      • deze ondersteuning door Haviland voor de gemeente Affligem een in exclusiviteit toegewezen dienst is, waarbij de gemeente zich ertoe verbindt om voor de diensten dewelke in deze overeenkomst(en) worden omschreven, indien ze deze niet in eigen beheer wenst uit te voeren, uitsluitend een beroep te doen op de diensten van Haviland;
      • de gemeente Affligem kiest aldus om voor de betrokken diensten een beroep te doen op Haviland, dan wel om deze diensten zelf uit te oefenen, doch uitdrukkelijk afziet van de mogelijkheid om de dienst, gedurende de looptijd van de overeenkomst(en), te laten uitvoeren door derden;
      • deze overeenkomst wordt gesloten voor onbepaalde duur.
      Juridisch kader
      • decreet Lokaal Bestuur, artikel 40 en 41;
      • wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen;
      • de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties;
      • het koninklijk besluit van 21 december 2013 tot vaststelling van de kwalificatie- en onafhankelijkheidsvoorwaarden van de ambtenaar belast met de oplegging van de administratieve geldboete en tot inning van de boetes in uitvoering van de wet betreffende de gemeentelijke administratieve sancties;
      • statuten van Haviland zoals gepubliceerd in de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad op 9 juli 2021;
      • besluit van de gemeenteraad van 27 juni 2023 om GAS1-2-3 te laten vaststellen door Haviland.
      Besluit

      Artikel 1.
      An Van den Stockt, Nikita Vanschaemelhout en Jasmine De Wachter worden aangesteld als sanctionerend ambtenaren voor de gemeente Affligem voor wat betreft de sanctionering van GAS 1, 2 en 3.

       

      Artikel 2.
      Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met het uitvoeren van huidige beslissing.

       

      Artikel 3.
      Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de toezichthoudende overheid, de provinciegouverneur, de sanctionerend ambtenaren van Haviland, de korpschef van de politiezone TARL, de procureur des konings van Halle-Vilvoorde en de griffiers van de rechtbank van eerste aanleg en van de politierechtbank.

  • Financiele dienst

    • Goedkeuring lastvoorwaarden, gunningswijze en uit te nodigen firma's - procesbegeleiding voor de realisatie van een lokaal visietraject en implementatieplan in uitvoering van het decreet BOA, voor de gemeenten Ternat, Affligem, Roosdaal en Liedekerke, aangevuld met een bovenlokale visie en actieplan op TARL-niveau - aanstellen consultant

      Aanleiding
      • De lokale overheden hebben de regie in handen gekregen voor de uitrol van het BOA-decreet. 
      • Om aanspraak te kunnen maken op de subsidies van de Vlaamse overheid, dient er een lokaal beleid ontwikkeld te worden rond buitenschoolse opvang en activiteiten.
      Feiten, context, motivering
      • De Vlaamse overheid geeft de lokale besturen een tweeledige taak als regisseurs van de BOA:
        • De ontwikkeling van een lokaal beleid rond buitenschoolse opvang en activiteiten;
        • De besteding en verdeling van de beschikbare financiële, personele, logisitieke en infrastructurele middelen;
      • Het BOA-decreet is in werking sinds 1 januari 2021, waarbij momenteel een overgangsperiode van 5 jaar loopt tot 31 december 2025;
      • De overgangsperiode dient benut te worden om het lokaal beleid optimaal vorm te geven;
      • Na deze overgangsperiode en dus vanaf 1 januari 2026 ontvangt elk lokaal bestuur een BOA-subsidie als men acties rond BOA opneemt in de meerjarenplanning;
      • De geraamde subsidie voor de gemeente Affligem bedraagt € 161.408,51 per jaar;
      • Om bovenstaande redenen en gelet op de opgelegde timing, is het aangewezen een consultant aan te stellen die het lokaal bestuur kan begeleiden bij de opmaak van een lokaal visietraject en implementatieplan in uitvoering van het decreet BOA;
      • In het BOA-decreet is er aandacht voor intergemeentelijke samenwerking, wat door de decreetgever als een meerwaarde wordt aanzien;
      • Aangezien er binnen de TARL-gemeenten een proces van bestuurskrachtmeting loopt, is het aangewezen te opteren voor een gezamenlijke begeleiding voor de 4 gemeenten door één consultant. Op die manier kunnen de lokale visietrajecten en implementatieplannen aangevuld worden met een bovenlokale visie en een actieplan op TARL-niveau;
      • De dienst Welzijn en Cultuur en de financiële dienst van de gemeente Affligem engageerden zich om de regierol op te nemen voor het voeren van deze overheidsopdracht;
      • De gemeenten Ternat, Roosdaal en Liedekerke duidden de gemeente Affligem via collegebeslissing aan als aanbestedende overheid;
      • Er werd door de gemeente Affligem een bestek met nr. 2023213 opgesteld;
      • De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 16.528,93 excl. btw of € 20.000,00 incl. 21% btw per deelnemend gemeentebestuur;
      • Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
      • Als limietdatum voor het indienen van de offertes wordt 6 december 2023 om 10.30 uur voorgesteld.
      • Om in aanmerking te komen voor het toewijzen van deze overheidsopdracht, dienen de kandidaten hun plan van aanpak mondeling te presenteren aan een stuurgroep, samengesteld uit afgevaardigden van elk lokaal bestuur;
      • 31 december 2024 wordt in het bestek vooropgesteld als deadline voor het voorleggen van de eindrapporten. Dit met het oog op de implementatie van de vereiste BOA-actieplannen in de gemeentelijke meerjarenplannen 2026-203.
      • Om die redenen - en gelet op het te lopen, intensieve, traject - is het uitstellen van de betreffende overheidsopdracht geen optie.
      Juridisch kader
      • Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 56, § 3,
      • De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
      • Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
      • De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
      • De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 140.000,00 niet).
      • Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
      • Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
      • Decreet houdende de organisatie van buitenschoolse opvang en de afstemming tussen buitenschoolse activiteiten van 3 mei 2019;
      • Collegebeslissing van 3 mei 2023 houdende kennisname en goedkeuring van de nota bestuurskrachtmeting;
      Financieel kader
      • De uitgave voor deze opdracht (aandeel lokaal bestuur Affligem) is voorzien in het meerjarenplan in boekjaar 2024, op budgetcode ACT 3.4.1.6/0945-00 / 6160020.
      Besluit

      Artikel 1.

      Het bestek met nr. 2023213 en de raming voor de opdracht “Procesbegeleiding voor de realisatie van een lokaal visietraject en implementatieplan in uitvoering van het decreet BOA, voor de gemeenten Ternat, Affligem, Roosdaal en Liedekerke, aangevuld met een bovenlokale visie en actieplan op TARL-niveau - aanstellen consultant”, opgesteld door de Financiële dienst worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 66.115,70 excl. btw of € 80.000,00 incl. 21% btw, zijnde € 16.528,93 excl. btw of € 20.000,00 incl. btw per deelnemend gemeentebestuur.

       

      Artikel 2.

      Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

       

      Artikel 3.

      Volgende ondernemers worden uitgenodigd om deel te nemen aan de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking:

      • Artevelde hogeschool, Hoogpoort 15 te 9000 Gent;
      • Herd Advies, Kasteeldreef 5 te 3191 Boortmeerbeek;
      • Coaster Consulting, Wolvengracht 27 te 9030 Mariakerke;
      • IMPACT Consulting, Helihavenlaan, 40 H8.2 te 1000 Brussel;
      • IDEA STRATEGISCHE ECONOMISCHE CONSULTING NV, Jozef Ii-Straat 40, Bus 1 te 1000 Brussel.
       

      Artikel 4.

      De offertes dienen het bestuur ten laatste te bereiken op 6 december 2023 om 10.30 uur.

       

      Artikel 5.

      Mevrouw Leen Pauwels, diensthoofd dienst Welzijn en Cultuur, mevrouw Kathleen Kimpe, medewerkster Huis van het Kind en de heer Gunter Dedobbeleer, financieel directeur, worden aangeduid om de presentaties van de verschillende inschrijvers bij te wonen en zodoende de kandidaturen inhoudelijk te evalueren.  


      Artikel 6.

      Afschrift van deze beslissing zal aan de financiële dienst en de gemeenten Ternat, Roosdaal en Liedekerke worden gegeven.

  • Openbare werken / mobiliteit

    • Verlenen van een opstalrecht in De Mattein en in Balleistraat voor het oprichten van een verdeelstation (POP) ten gunste van Fiberklaar.

      Besluit

      Dit punt werd verdaagd.

    • Goedkeuring van het hemelwater- en droogteplan (HWDP) van Affligem.

      Aanleiding
      • Finale oplevering van het hemelwater- en droogteplan (HWDP) van Affligem.
      Feiten, context, motivering
      • Het opstellen en goedkeuren van een HWDP is een belangrijke stap om de veerkracht van een gemeente te vergroten en de gevolgen van droogte te verminderen. Het helpt bij het plannen en implementeren van maatregelen om de watervoorziening te beschermen en te verbeteren, en om de impact van droogte op de gemeenschap en het milieu te verminderen.
      • De opmaak van een HWDP kadert in de Blue Deal, het plan dat de Vlaamse regering in de zomer van 2020 lanceerde in de strijd tegen waterschaarste en droogte.
      • Vanaf 2025 krijgen de lokale besturen enkel toegang tot water gerelateerde subsidies indien een ambitieus HWDP werd opgesteld en goedgekeurd door de gemeenteraad.
      • Het HWDP voor Affligem kwam tot stand via een participatief proces conform de bepalingen van de Coördinatiecommissie Intregraal Waterbeleid (CIW).
      • Als bijlage de finale oplevering van het HWDP van Affligem. Naast het finale rapport en de maatregelencatalogus zijn verschillende bijlages toegevoegd, waaronder de verslagen van alle vergaderingen en een samenvattende toelichting.
      Publieke stemming
      Aanwezig: Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Jill Rollier, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Aster Van Avermaet, Elke Van den Winckel, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Rani Berlo, Dirk Geeraerts, Jo Lamberts, Frédéric Pipelers
      Resultaat: Met 22 niet gestemd
      Besluit

      Artikel 1.

      De gemeenteraad keurt het HWDP voor Affligem goed.


      Artikel 2.

      Het HWDP, het rapport en de toelichting, wordt gepubliceerd op de gemeentelijke website.


      Artikel 3.

      Een afschrift van de beslissing wordt bezorgd aan CIW.


      Artikel 4.

      Om de 6 jaar wordt het HWDP herzien.

  • RO - Stedenbouw

    • Start procedure tot opmaak van het Beleidsplan Ruimte Affligem (BRA).

      Aanleiding
      • Daar waar voorheen ruimtelijke structuurplannen, als basis voor het opmaken van ruimtelijke uitvoeringsplannen, het instrument waren om de ruimtelijke ordening binnen de gemeente vorm te geven voorziet de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) nu de opmaak van ruimtelijke beleidsplannen.
      • Begin 2017 keurde de deputatie de krachtlijnen van het toekomstige beleidsplan ruimte goed. De burgemeesters van onze gemeenten werden geconsulteerd en de krachtlijnen werden aan het brede middenveld en diverse administraties toegelicht. De provincie ging ook het debat aan met het departement Ruimte Vlaanderen (nu: departement Omgeving) om het provinciale beleidsplan af te stemmen op het Beleidsplan Ruimte Vlaanderen dat ook in opmaak is.
      • Begin 2018 keurde de provincieraad een ‘kernnota‘ goed als belangrijke bouwsteen van wat het provinciaal beleidsplan ruimte Vlaams-Brabant moet worden. Deze kernnota is nu aangevuld met de operationele ontwikkelingsperspectieven en selecties om te komen tot een conceptnota.
      • Het bestaande Gemeentelijk Ruimtelijk Structuurplan van december 2011 dient aangepast te worden aan de hedendaagse problematieken op het vlak van ruimtegebruik, klimaat, mobiliteit, ...
      Feiten, context, motivering
      • Door de goedkeuring van de Vlaamse Regering van de uitvoeringsregels voor opmaak van ruimtelijke uitvoeringsplannen, kan het gemeentebestuur Affligem de herziening van het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan omzetten in de opmaak van een gemeentelijk beleidsplan ruimte.
      • Net als het ruimtelijk structuurplan nu moeten het ruimtelijk beleidsplan samenhang brengen in de voorbereiding, de vaststelling en de uitvoering van de beslissingen inzake ruimtelijke ordening. Een ruimtelijk beleidsplan moet bovendien realisatiegericht zijn.
      • De strategische visie van een ruimtelijk beleidsplan is een langetermijnvisie voor een termijn van 20 tot 30 jaar of meer. Het volstaat om de essentiële aspecten vast te leggen. Hoe dat zal gebeuren, wordt ingevuld via de beleidskaders.
      • Een beleidskader bestaat uit operationele beleidskeuzes voor de middellange termijn en actieprogramma’s per thema of gebiedsdeel en beschrijft onder meer hoe en met wie de gewenste ruimtelijke ontwikkeling gerealiseerd zal worden. Het kader bepaalt dus de manier en het tempo waarop er invulling zal worden gegeven aan de strategische visie in een planhorizon van 10 tot 15 jaar.
      • Het voorstel van de thema's hierbij is: 
        • klimaat;
        • wonen;
        • open ruimte;
        • economie;
        • openbaar domein;
        • mobiliteit;
        • natuurontwikkeling.
      • Een beleidskader zal dus met een zekere regelmaat herzien moeten worden, omdat sommige actiepunten al uitgevoerd zijn, of omdat er zich nieuwe actiepunten  aandienen. Een beleidskader kan geheel of gedeeltelijk herzien worden en kan zelfs volledig geschrapt worden, op voorwaarde dat er nog minstens één beleidskader overblijft.

      • Het voorstel is dat bij de opmaak van het Beleidsplan Ruimte Affligem, er wordt gekozen om te werken met samengestelde overlegstructuren op 3 niveaus:
        • coördinatiecel en stuurgroep:
          • coördinatiecel: 
            • bestaat uit de projectcoördinator en projectleider van een nog aan te duiden studiebureau en de leidend ambtenaar en deskundige stedenbouw van de gemeente. De coördinatiecel staat in voor de aansturing en opvolging van de opdracht, zowel qua timing als qua inhoud. De leden van coördinatiecel staan in nauw contact met elkaar via telefoon, mail, overlegvergadering…;
          • stuurgroep:
            • hier zitten naast de leden van de coördinatiecel, de ambtenaren van de voor het beleidsplan Ruimte relevante gemeentelijke diensten en de hiervoor bevoegde schepenen. De stuurgroep staat in voor de permanente inhoudelijke opvolging van de opdracht. Het is het eerste niveau (na de coördinatiecel) waarop documenten worden besproken en bijgestuurd en opmerkingen worden geformuleerd;
        • beleidsvorming:
          • college van burgemeester en schepenen:
            • er worden formele overlegmomenten voorzien om de input- en outputdocumenten aan het college voor te leggen en hiermee met het college in dialoog te gaan. Zo wordt het beleidsplan mee vorm gegeven door het college en geeft het college in elke fase de nodige feedback tot bijsturing. Het college is in voorbereiding van de gemeenteraad ook het belangrijkste beleidsvormend orgaan;
          • gemeenteraad:
            • Er wordt toelichting aan de gemeenteraad voorzien bij elk formeel beslissingsmoment;
          • adviesinstanties:
            • naast het gemeentelijk niveau is ook de aftoetsing met het hoger beleidskader essentieel. Zij zullen minimaal cf. procedureel voorzien om advies gevraagd worden en kunnen tussentijds indien wenselijk ook bijkomend betrokken worden;
        • participatie:
          • GeCoRo:
            • de GeCoRo is vanuit zijn bevoegdheid als specifieke adviesraad voor ruimtelijke ordening ook een verplicht en afzonderlijk te raadplegen adviesorgaan. De GeCoRo wordt op alle formele momenten (aanvang project met conceptnota, plenaire vergadering, ontwerp beleidsplan en openbaar onderzoek) geraadpleegd en om advies gevraagd. Hiernaast kunnen leden van de GeCoRo ook deelnemen aan het participatief traject van het beleidsplan;
          • klankbordgroep:
            • de klankbordgroep wordt samengesteld uit afgevaardigden van de diverse adviesraden. Op specifieke momenten in het traject zullen zij betrokken worden in het participatief traject en dit minimaal bij de conceptnota, het voorontwerp en het ontwerp;
          • bevolking:
            • ook de niet-georganiseerde bevolking wordt betrokken bij de opmaak van het beleidsplan Ruimte. Er zijn 3 participatiemomenten voorzien met de ruime bevolking: bij de opmaak van de conceptnota, bij de opmaak van het voorontwerp en tijdens het openbaar onderzoek.
      • Gunstig advies GeCoRo 18 januari 2023.
      Juridisch kader
      • Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017, art. 40 en art. 304.
      • Vlaamse Codex. Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
      • Meerjarenplan 2020-2025 van de gemeente Affligem.
      • Besluit college van burgemeester en schepenen 22 januari 2022.
      • Gunstig advies GeCoRo van 18 januari 2023.
      Financieel kader
      • 2023/GBB/0600-00/2140000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN
      Besluit

      Artikel 1.

      De gemeenteraad besluit tot de opmaak van een Gemeentelijk Beleidsplan Ruimte Affligem. 


      Artikel 2.

      De gemeenteraad gaat akkoord met het opnemen van minimaal volgende thema's in het Gemeentelijk Beleidsplan Ruimte Affligem:

      • klimaat;
      • wonen;
      • open ruimte;
      • economie;
      • openbaar domein;
      • mobiliteit;
      • natuurontwikkeling.
  • Intergemeentelijke samenwerkingsverbanden

    • Haviland - buitengewone algemene vergadering 13 december 2023 - agenda

      Aanleiding
      • Intercommunale Haviland houdt een buitengewone algemene vergadering op 13 december 2023, 18.00u in de kantoren van HAVILAND, Brusselsesteenweg 617 te 1731 ASSE-ZELLIK;
      • E-mail van Ann Scheys, directie-assistente Haviland, 16 oktober 2023.
      Feiten, context, motivering
      • Het lokaal bestuur Affligem is aangesloten bij Intercommunale Haviland die werd opgericht op 24 maart 1965 bij oprichtingsakte verschenen in de Bijlage tot het Belgisch Staatsblad van 16 april 1965 onder het nummer 8226 en verlengd werd op 23 oktober 2019, verschenen in de Bijlage tot het Belgisch Staatsblad van 21 november 2019 onder het nummer 19151652;
      • Intercommunale Haviland is als intergemeentelijk samenwerkingsverband voor de ruimtelijke ordening en de economisch sociale expansie van het arrondissement Halle-Vilvoorde, een dienstverlenende vereniging die wordt beheerst door het decreet lokaal bestuur;
      • De vertegenwoordigers voor een gewone algemene vergadering werden aangeduid voor de volledige duur van de gemeentelijke legislatuur, cq. tot het einde van 2024;
      • De oproepingsbrief van 16 oktober 2023 tot de Buitengewone Algemene Vergadering van Haviland Intercommunale van 13 december 2023 met volgende agendapunten:
        1. Notulen van de Algemene Vergadering van 21 juni 2023: goedkeuring
          (een exemplaar van deze notulen werd op 27 juni 2023 aan de deelnemers bezorgd.)
        2. De te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie + begroting 2024 (art. 34)
        3. voorstel statutenwijzigingen: goedkeuring;
        4. verlenen bijzondere volmacht aan An Van den Stockt, Nikita Vanschaemelhout, Jasmine De Wachter en Hermien Verleysen om over te gaan tot de coördinatie van de statuten: goedkeuring;
        5. Varia.
      Juridisch kader
      • Artikel 432 van het Decreet Lokaal Bestuur dat de organisatie regelt van de algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging;
      • Artikel 432 van het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient herhaald te worden voor elke vergadering;
      • Artikelen 40 en 41 van het Decreet Lokaal Bestuur dat de bevoegdheden van de gemeenteraad bepaalt;
      • De gemeenteraadsbeslissing van 12 maart 2019 houdende algemene vergadering van 28 maart 2019 – goedkeuring van een vertegenwoordiging voor de algemene vergaderingen (legislatuur 2019-2024).
      Besluit

      Artikel 1.

      De agendapunten van de Buitengewone Algemene Vergadering van Haviland Intercommunale dd.13 december 2023 worden goedgekeurd.
       

      Artikel 2.
      De reeds gevolmachtigde effectieve afgevaardigde of de plaatsvervangend afgevaardigde - mevrouw Leen Steenhoudt en respectievelijk mevrouw Els Van Nieuwenhove - gedurende de huidige legislatuur - is gemandateerd om de agendapunten op de Buitengewone Algemene Vergadering van Haviland Intercommunale dd. 13 december 2023 goed te keuren.

       

      Artikel 3.

      Het College van Burgemeester en Schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit.

      Afschrift van deze beslissing zal aan de Intercommunale Haviland t.a.v. mevr. Ann Scheys, Ann.Scheys@Haviland.be worden toegestuurd.

    • TMVS - Buitengewone Algemene Vergadering 12 december 2023 - agenda en agendapunten

      Aanleiding
      • Email van TMVS, 31 augustus 2023;
      • Email van TMVS, 3 oktober 2023;
      • Uitnodiging TMVS - Buitengewone Algemene Vergadering van 12 december 2023.
      Feiten, context, motivering
      • Lokaal bestuur Affligem is aangesloten bij TMVS dv;
      • De oproepingsbrief voor de Buitengewone Algemene Vergadering van TMVS dv op 12 december 2023, waarin de agenda werd meegedeeld;
      • De vergadering zal fysiek plaatsvinden (FLANDERS EXPO, Maaltekouter 1, 9051 Gent) met digitale inbelmogelijkheid via ZOOM.
      Juridisch kader
      • De bepalingen van het Decreet over het Lokaal Bestuur;
      • De statuten van TMVS dv;
      • De gemeenteraadsbeslissing van 20 december 2022 - Toetreding tot TMVS - goedkeuring
      Besluit

      Artikel 1.

      De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda (inclusief de agendapunten m.b.t. de statutenwijziging) van de Buitengewone Algemene Vergadering TMVS dv van 12 december 2023 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten:

      1. Wijziging van vermogen
      2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijziging van vermogen
      3. Evaluatie 2023, te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie 2024 (cfr. artikel 432 Decreet over het Lokaal Bestuur)
      4. Begroting 2024 (cfr. artikel 432 Decreet over het Lokaal Bestuur)
      5. Statutaire benoemingen
      6. Statutenwijziging
        6.1. Toelichtende nota bij de statutenwijziging met artikelsgewijze bespreking
        6.2. Nieuwe tekst van de statuten
      7. Overboeking van het (oorspronkelijk) vast kapitaal (rekening 111 Onbeschikbare inbreng buiten het kapitaal) naar een beschikbare eigenvermogensrekening
      8. Overboeking van de in het verleden aangelegde wettelijke reserves (rekening 1311 Statutair onbeschikbare reserves) naar een beschikbare eigenvermogensrekening
      9. Volmachten
        Varia

       

      Artikel 2.

      De raad draagt de aangeduide vertegenwoordiger, met name de heer Hans Cornand, op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de Buitengewone Algemene Vergadering van TMVS dv vastgesteld op 12 december 2023, te onderschrijven en zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde Algemene Vergadering.

       

      Artikel 3.

      Een afschrift van dit besluit zal gestuurd worden:

      • hetzij per elektronische post, 20231212BAVTMVS@farys.be
      • hetzij per post t.a.v. TMVS dv p.a. Farys ov, Stropstraat 1 te 9000 Gent.
    • Farys - Buitengewone Algemene Vergadering 15 december 2023 - agenda en agendapunten

      Aanleiding
      • Email van Farys, 18 september 2023;
      • Email van Farys, 5 oktober 2023;
      • Uitnodiging Farys - Buitengewone Algemene Vergadering van 15 december 2023.
      Feiten, context, motivering
      • Lokaal bestuur Affligem is aangesloten bij Farys ov;
      • De oproepingsbrief voor de Buitengewone Algemene vergadering van Farys ov op 15 december 2023, waarin de agenda werd meegedeeld;
      • De vergadering zal fysiek plaatsvinden (FLANDERS EXPO, Maaltekouter 1, 9051 Gent) met digitale inbelmogelijkheid via ZOOM.
      Juridisch kader
      • De bepalingen van het Decreet over het Lokaal Bestuur;
      • De statuten van Farys ov;
      • De gemeenteraadsbeslissing van 5 februari 2019 houdende goedkeuring van een vertegenwoordiging voor de algemene vergaderingen (legislatuur 2019-2024).

       

      Besluit

      Artikel 1.
      De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten (inclusief de statutenwijziging) op de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering Farys ov van 15 december 2023 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten:

      1. Wijziging in deelnemers en/of kapitaal
      2. Actualisering van bijlage 2 aan de statuten ingevolge wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal
      3. Evaluatie 2023, te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie 2024 (overeenkomstig artikel 432 DLB)
      4. Begroting 2024 (overeenkomstig artikel 432 DLB )
      5. Statutaire benoemingen
      6. Samenwerking binnen Waterunie Operator
        6.1. Kennisname bijzonder verslag van de Raad van Bestuur opgesteld overeenkomstig artikel 472, §1, tweede lid DLB
        6.2. Goedkeuring tot oprichting van de naamloze vennootschap van publiek recht “Waterunie Operator” overeenkomstig artikel 472, §1, tweede lid DLB
        6.3. Statutenwijziging Farys
           6.3.1. Toelichtende nota bij de statutenwijziging met artikelsgewijze bespreking
           6.3.2. Nieuwe tekst van de statuten
           6.3.3. Volmachten
      7. Samenwerking met Azulatis
        7.1. Kennisname bijzonder verslag van de Raad van Bestuur opgesteld overeenkomstig artikel 472, §1, tweede lid DLB
        7.2. Statuten Azulatis NV - kennisname
        7.3. Goedkeuring tot deelname aan de naamloze vennootschap Azulatis overeenkomstig artikel 472, §1, tweede lid DLB
      8. Samenwerking met SWDE
        8.1. Kennisname bijzonder verslag van de Raad van Bestuur opgesteld overeenkomstig artikel 472, §1, tweede lid DLB
        8.2. Goedkeuring tot deelname aan de naamloze vennootschap Mainvault overeenkomstig artikel 472, §1, tweede lid DLB
        8.3. Statuten Mainvault NV
        Varia
       

      Artikel 2.

      De raad draagt de aangeduide vertegenwoordiger/plaatsvervanger, met name mevrouw J. Rollier en respectievelijk de heer Jeroen Roelandt, op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de Buitengewone Algemene Vergadering van Farys ov vastgesteld op 15 december 2023, te onderschrijven en haar/zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde Buitengewone Algemene Vergadering.

       

      Artikel 3.
      Een afschrift van dit besluit zal gestuurd worden:

      • hetzij bij voorkeur per elektronische post, 20231215BAVFarys@farys.be,
      • hetzij per post t.a.v. Farys ov, Stropstraat 1 te 9000 Gent.
    • Havicrem - bijzondere algemene vergadering - 20 december 2023 - agenda

      Aanleiding
      • Havicrem houdt een bijzondere algemene vergadering die plaatsvindt op woensdag 20 december 2023 om 19 uur op de maatschappelijke zetel van de intergemeentelijke vereniging (Aula 2 van het crematorium Daelhof, Erasmuslaan 50, 1804 Zemst);
      • Dezelfde dag is er ook een buitengewone algemene vergadering gepland om 18.30u over de statutenwijziging.
      Feiten, context, motivering
      • Het lokaal bestuur Affligem is deelnemer van de intergemeentelijk verenging voor crematoriumbeheer in het arrondissement Halle-Vilvoorde (HAVICREM), opgericht op 10 juni 2003 en verlengd in haar bestaansduur tot 10 juni 2035; 
      • De gemeenten - deelnemers dienen hun vertegenwoordiger(s) voor een (buitengewone) algemene vergadering van een dienstverlenende vereniging aan te duiden uit de leden van de gemeenteraad;
      • De vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger wordt telkens herhaald voor de (buitengewone) algemene vergadering;
      • Hieronder wordt begrepen dat de inhoud van het mandaat, zijnde akkoord met de agendapunten van de vergadering, dient goedgekeurd te worden door de gemeenteraad;
      • De brief (e-mail) van 16 oktober 2023 waarbij de gemeente wordt uitgenodigd om deel te nemen aan de bijzondere algemene vergadering van 20 december 2023;
      • De agendapunten en de bijhorende documentatie, informatienota ed. inzake deze bijzondere algemene vergadering, toegestuurd op 16 oktober 2023;
      • Samen met de begroting en actienota 2024 wordt de leden ook een voorstel tot verhoging van de presentiegelden van de bestuurders voorgelegd:
      • Bijgevolg omvat de agenda van de bijzondere algemene vergadering van woensdag 20 december om 19.00u volgende punten:
      1. Goedkeuring van de notulen van de algemene vergadering van 21.06.2023
      2. Terugblik op de werking in 2023
      3. Vaststelling presentiegelden bestuurders 2024
      4. Goedkeuring van het budget en actienota 2024
      5. Varia
      Juridisch kader
      • Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017;
      • De statuten van Havicrem IGV, artikel 32 in het bijzonder;
      • Artikel 432 van het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient herhaald te worden voor elke vergadering;
      • De gemeenteraadsbeslissing van 05 februari 2019 houdende Havicrem – goedkeuring van een vertegenwoordiging voor de algemene vergaderingen (legislatuur 2019-2024);
      • De gemeenteraadsbeslissing van 10 oktober 2023 houdende Havicrem - buitengewone algemene vergadering & bijzondere algemene vergadering 20 december 2023 (de statutenwijziging van de intergemeentelijke vereniging).
      Besluit

      Artikel 1.

      De gemeenteraad geeft goedkeuring aan de punten van de agenda (met de daarbij horende documentatie) van de bijzondere algemene vergadering van havicrem van 20 december 2023:
      1. Goedkeuring van de notulen van de algemene vergadering van 21.06.2023
      2. Terugblik op de werking in 2023
      3. Vaststelling presentiegelden bestuurders 2024
      4. Goedkeuring van het budget en actienota 2024
      5. Varia
       

      Artikel 2.
      De reeds gevolmachtigde vertegenwoordiger of de plaatsvervangend vertegenwoordiger – dhr. Johan Guns en respectievelijk dhr. Jeroen Roelandt – is gemandateerd

      om zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van deze raadsbeslissing.

       

      Artikel 3.

      Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit.

      Een afschrift van deze raadsbeslissing zal aan Havicrem per e-mail aan birgitte.emmerechts@havicrem.be, evenals aan de gemeentelijke afgevaardigden, worden toegestuurd.

  • Toegevoegde punten

    • Aanvullend punt: gemeenteraadslid Jonas Van Vaerenbergh - kennisname onafhankelijk raadslid.

      Aanleiding
      • e-mail van Stijn Stassijns van 9 november 2023 met de meededeling dat Jonas Van Vaerenbergh de fractie van N-VA heeft verlaten;
      • e-mail van Jonas Van Vaerenbergh op 12 november 2023, waarin bevestigd wordt dat hij de N-VA-fractie verlaat en de rest van de legislatuur als onafhankelijk zal zetelen;
      Juridisch kader
      • Decreet lokaal bestuur, artikel 40; 
      • de gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober 2018 waarin Jonas Van Vaerenbergh werd aangewezen als gemeenteraadslid op de lijst N-VA;
      • Installatievergadering van de Gemeenteraad op 3 januari 2019 waarbij Jonas Van Vaerenbergh werd aangeduid als gemeenteraadslid (tevens OCMW raadslid);
      Besluit

      Artikel 1.
      De gemeenteraad neemt kennis van het feit dat gemeenteraadslid Jonas Van Vaerenbergh te kennen heeft gegeven niet langer deel wenst uit te maken van de N-VA-fractie in de gemeenteraad en OCMW raad van Affligem, en ervoor opteert om voortaan als onafhankelijke te zetelen in deze gemeenteraad en OCMW raad.

  • Mondelinge vragen

    • Bijkomende mondelinge vragen - Stijn Stassijns – namens N-VA

      Aanleiding
      • E-mail van raadslid Stijn Stassijns - namens N-VA - 9 november 2023.
      Feiten, context, motivering
      1. In juni 2020 besliste de gemeenteraad het gebouw in de Driesstraat (nummer 11) in erfpacht te geven ten behoeve van het gemeenschapsonderwijs. We zijn nu meer dan 3 jaar later. Is de erfpachtakte intussen getekend?

      2. Deze tijd van het jaar is gevoelig voor inbraken. Heeft de gemeente en/of de politie een plan om dit fenomeen aan te pakken? Worden er extra middelen ingezet ter preventie?
      Besluit

      De antwoorden op bovenstaande vragen vind je terug in het zittingsverslag van de gemeenteraad van 14 november 2023.

    • Bijkomende mondelinge vraag - Jonas Van Vaerenbergh

      Aanleiding
      • E-mail van raadslid Jonas Van Vaerenbergh - 9 november 2023.
      Feiten, context, motivering
      1. Op 8/11 is er een Franstalig bericht gedeeld op de Facebookpagina van de gemeente. Dit is volgens mij in strijd met de taalwetgeving die zegt dat de Vlaamse gemeenten enkel in het Nederlands mogen communiceren. Wat is de reden dat dit bericht is gepost? Zijn de ambtenaren voldoende op de hoogte van de taalwetgeving?
      Besluit

      Het antwoord op bovenstaande vraag vind je terug in het zittingsverslag van de gemeenteraad van 14 november 2023.

    • Bijkomende mondelinge vragen - Jo Lamberts – namens Groen Affligem

      Aanleiding
      • E-mail van raadslid Jo Lamberts - namens Groen Affligem - 10 november 2023.
      Feiten, context, motivering
      1. Klimaatplan
        Hoe ver staat het met het klimaatplan?

      2. RUP Spinnewiel
        Op 9 november ging er een informatie- en participatiemoment door rond de startnota van dit RUP. Op de infomarkt wordt de mogelijkheid geboden om vragen te stellen aan de makers van het RUP. De nota zou publiek beschikbaar zijn op 8/11 (zoals aangegeven op de website). Vanwaar de keuze om de infomarkt en de mogelijkheid tot vraagstelling zo kort op de publicatie van de startnota te plannen. Dit maakt het voor inwoners bijna onmogelijk om de nota door te nemen en gericht vragen te kunnen stellen. Zeker gezien de publieke raadpleging loopt t.e.m. 7 januari.

      3. Afleveren omgevingsvergunning
        Op de website van de gemeente Affligem verscheen op 27/10 het nieuwsbericht: “LOKAALBESTUUR AFFLIGEM KIEST VOOR MAXIMALE BESCHERMING VAN WONINGEN AAN DE DENDER.”
        1. Welke omgevingsvergunningen werden door de Vlaamse overheid afgeleverd na 2017?
        2. Indien het lokale bestuur dit betreurt, werden er in de T100 zone dan geen omgevingsvergunningen afgeleverd door het gemeentebestuur Affligem?
        3. Op welke manier ziet het lokale bestuur dijkenbouw en waarop is die keuze gebaseerd?

      4. Buurtwegen
        Eerder dit jaar werd op mijn vraag naar bijkomende fietspaden geantwoord dat dit bestuur al een enorme inspanning leverde op vlak van het toegankelijk maken van buurtwegen. Voor de buurtweg thv de Broekstraat werd inmiddels een oplossing gevonden door de barmhartigheid van een buur.
        1. Welke buurtwegen blijven actueel beperkt of niet toegankelijk?
        2. Wat is de stand van zaken m.b.t. het opnieuw publiek beschikbaar maken van deze buurtwegen?
        3. Houdt het lokale bestuur zelf een overzicht (kaart/databank) bij met de lokale buurtwegen/trage wegen (cf. decreet gemeentewegen van 01/09/2019: “Het gemeentelijk wegenregister is voor het publiek raadpleegbaar in het gemeentehuis en op de website van de gemeente.”)
      Besluit

      De antwoorden op bovenstaande vragen vind je terug in het zittingsverslag van de gemeenteraad van 14 november 2023.

  • Goedkeuring notulen vorige zitting

    • Notulen en zittingsverslag

      Besluit

      De notulen van de vorige zitting van 10 oktober 2023 worden goedgekeurd.
      Het zittingsverslag van 10 oktober 2023 wordt goedgekeurd.

Namens Gemeenteraad,

Frédéric Pipelers
algemeen directeur

Gerda Van Geite
voorzitter