Terug
Gepubliceerd op 20/06/2022

Besluit  Gemeenteraad

di 14/06/2022 - 20:30

Retributie betreffende inzameling van huishoudelijk afval en het beschikbaar stellen van recipiënten, aanbieden van afvalcontainers, verkoop van compostvaten en inzamelen van restfractie via ondergrondse containers - aanslagjaren 2022 tot en met 2025 - wijziging

Aanwezig: Gerda Van Geite, voorzitter
Walter De Donder, burgemeester
Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Schepenen
Denise De Paepe, bijzonder comité voor de sociale dienst
Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Jill Rollier, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Aster Van Avermaet, Elke Van den Winckel, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Rani Berlo, Dirk Geeraerts, Gemeenteraad
Frédéric Pipelers, algemeen directeur
Afwezig: Jeroen Trappers, raadslid gemeenteraad
Aanleiding
  • Bij de wijziging van dit retributiereglement, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 15 februari 2022, werden enkele bepalingen inzake het toekennen van sociale correcties niet overgenomen. Hierdoor is een nieuwe agendering vereist. 
Feiten, context, motivering
  • De gemeente heeft, via beheersoverdracht aan het opdrachthoudend samenwerkingsverband Land van Aalst voor milieu, afgekort ILvA, geopteerd voor de invoering van gewichtsgebonden aanrekening van GFT en restfractie;

  • De tarieven voor gewichtsgebonden ophaling van de restfractie en GFT werden in een eerder retributiereglement vastgesteld en dienen hierbij hernomen te worden;
  • Bepaalde bevolkingsgroepen worden door de methodiek van afvalweging onvermijdelijk geconfronteerd met een stijging van hun afvalkost Dit is het geval voor gezinnen met kinderen jonger dan 2 jaar en voor personen met een medische aandoening (zoals incontinentie en stomapatiënten) die veel afvalproductie met zich meebrengt. Het is daarom aangewezen voor deze personen een jaarlijkse tegemoetkoming toe te kennen;

  • Het opladen van de provisierekening kan, voor personen met lage inkomens, betalingsproblemen met zich mee brengen. Het is daarom aangewezen voor deze personen een jaarlijkse tegemoetkoming toe te kennen, om zodoende de gewichtsgebonden afvalophaling ook bij deze doelgroep vlot te laten verlopen;

  • De lijst met begunstigden van gezinnen met kinderen jonger dan 2 jaar en van personen met lage inkomens, wordt jaarlijks vastgesteld op 1 januari;

  • Tussen het lokaal bestuur Affligem en intercommunale ILvA is er een protocol vastgelegd voor de elektronische mededeling van persoonsgegevens;

  • Enkele bepalingen, die nodig zijn voor het toekennen van deze sociale correcties, dienen opnieuw toegevoegd te worden aan de gemeenteraadsbeslissing.
Juridisch kader
  • Grondwet; artikel 173, aangaande retributies ten behoeve van de gemeente;
  • Decreet lokaal bestuur, artikel 2 en artikel 40 in het bijzonder;
  • Decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid van 5 april 1995;
  • Decreet van 23 februari 2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (materialendecreet);
  • Besluit Vlaamse regering van 1 juni 1995 houdende de algemene en sectorale bepalingen inzake milieuhygiëne (Vlarem II);
  • Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen van 17 februari 2012;
  • Besluit Vlaamse regering van 20 juli 2018 inzake 'Actieplan asbestafbouw';
  • Ministerieel besluit van 13 oktober 2021 tot toekenning van een subsidie aan ILvA voor een project in het kader van asbestafbouwbeleid (perceel bronophaling);
  • Ministerieel besluit houdende de goedkeuring van de verlenging en van de wijzigingen die de opdrachthoudende vereniging ILvA in haar statuten heeft aangebracht op de buitengewone algemene vergadering van 22 juni 2021;
  • De deelname van gemeente Affligem aan het opdrachthoudend samenwerkingsverband ILvA, waarbij de gemeente in 2021 beheersoverdracht heeft gedaan voor een hernieuwbare termijn van 18 jaar;
  • Verordening van het Europees Parlement van 27 april 2016; de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking
  • Wet van 8 juli 1976; de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, artikel 57 §1 in het bijzonder;
  • Gemeenteraadsbesluit van 15 februari 2022; vaststelling van het retributiereglement inzameling van huishoudelijk afval en het beschikbaar stellen van recipiënten, aanbieden van afvalcontainers, verkoop van compostvaten en inzamelen van restfractie via ondergrondse containers - aanslagjaren 2020 tot en met 2025 - wijziging;
  • Richtlijn 95/46/EG (algemene verordening gegevensbescherming), artikel 9 in het bijzonder;
  • Advies van informatieveiligheidsconsulent/DPO Roman De Schrijver van 12 februari 2021 aangaande de verwerking van persoonsgegevens;
Publieke stemming
Aanwezig: Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Jill Rollier, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Aster Van Avermaet, Elke Van den Winckel, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Rani Berlo, Dirk Geeraerts, Frédéric Pipelers
Voorstanders: Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Jill Rollier, Aster Van Avermaet, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Rani Berlo, Dirk Geeraerts
Tegenstanders: Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Elke Van den Winckel
Resultaat: Met 16 stemmen voor, 6 stemmen tegen
Besluit

Met 16 stemmen voor (Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Jill Rollier, Aster Van Avermaet, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Rani Berlo, Dirk Geeraerts), 6 stemmen tegen (Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Elke Van den Winckel)

Artikel 1.

Het retributiereglement van 15 februari 2022 houdende vaststelling van het retributiereglement  betreffende de inzameling van huishoudelijk afval en het beschikbaar stellen van recipiënten, aanbieden van afvalcontainers, verkoop van compostvaten en inzamelen van restfractie via ondergrondse containers  – aanslagjaren 2020 tot en met 2025 – wijziging, wordt met ingang van heden opgeheven.


Artikel 2.

De retributie is verschuldigd door de aanbieder van het afval.

Onder de aanbieder van het afval wordt verstaan: een bij ILvA aangesloten gemeentelijke dienst, hierna de gemeente(n) genoemd, of de referentiepersoon van:

  • elk officieel of niet-officieel in de bevolkingsregister van één van de bij ILvA aangesloten gemeenten ingeschreven gezin, hierna het gezin of gezinnen genoemd;
  • een door de gemeente erkend tweede verblijf, hierna tweede verblijf genoemd;
  • elke vereniging waarvoor de gemeente toelating heeft gegeven, hierna de vereniging(en) genoemd;
  • de bedrijven en anderen die via het van toepassing zijnde ILvA-reglement van dienstverlening kunnen gebruik maken, hierna de bedrijven genoemd.
 
Artikel 3.
Er wordt met ingang van heden tot en met 31 december 2025 een retributie geheven op de aanvoer van afvalstoffen op de recyclageparken van de in de desbetreffende algemene politieverordening toegelaten soorten en hoeveelheden afval waarbij het intergemeentelijke samenwerkingsverband ILvA gemachtigd is de retributie voor het lokaal bestuur te innen.
 
Toegang tot het recyclagepark wordt verkregen door middel van:
  • de elektronische identiteitskaart van de officieel of niet-officieel in de bevolkingsregister van één van de bij ILvA aangesloten gemeenten ingeschreven persoon;
  • een door ILvA ter beschikking gestelde recyclageparkkaart voor particulieren;
  • een door ILvA ter beschikking gestelde recyclageparkkaart voor niet-particulieren.
 
Artikel 4.
De retributie voor de globaal aangebrachte hoeveelheden wordt vastgesteld als volgt, per kalenderjaar:
  • tot 2.000 kg: 0,075 EUR/kg;
  • van 2.001 tot 5.000 kg: 0,15 EUR/kg;
  • boven 5.000 kg: 0,30 EUR/kg.
 
Artikel 5.
§1. De referentiepersoon van het gezin of het tweede verblijf wordt per kalenderjaar van het betalen van de in artikel 4 bepaalde retributie vrijgesteld voor de eerste aangebracht 125 kg, voor zover bij een bezoek uitsluitend recycleerbaar afval wordt aangebracht. Als ook niet-recycleerbaar afval wordt aangebracht wordt het nog niet gebruikte deel van deze vrijstelling voorbehouden voor een volgend bezoek waarbij uitsluitend recycleerbaar afval wordt aangebracht.
 
§2. Elke aanbieder die enkel recycleerbaar afval aanbiedt heeft recht op een korting van 10% op het verschuldigd bedrag zoals bepaal via de tarieven in artikel 4.
 
Artikel 6.
Indien tijdens een bezoek aan het recyclagepark uitsluitend afvalstoffen, waarvoor een aanvaardingsplicht geldt, worden aangebracht, zijn de in artikel 5 bedoelde gezinnen tijdens het hele kalenderjaar vrijgesteld van de in dit retributiereglement vastgelegde retributies, onder uitdrukkelijke voorwaarde dat zij voor 15 december van het voorgaande kalenderjaar bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband ILvA, dat voor de gemeente het recyclagepark uitbaat, een verklaring neerleggen waarin zij afstand doen van de in artikel 5 vastgelegde vrijstelling.
 
Artikel 7.
Bijkomend wordt de aanvoer van 200 kg hechtgebonden asbest per aanbieder per kalenderjaar gratis aanvaard op voorwaarde dat deze afvalstof niet samen met ander afval wordt aangeboden.
 
Artikel 8.
De te betalen retributie wordt voor elk bezoek bepaald aan de hand van twee wegingen van de aanbieder met zijn voertuig of met een ter beschikking gestelde kruiwagen in het geval de aanbieder te voet is, een eerste maal bij het binnenrijden van het recyclagepark, een tweede maal bij het buiten rijden. Het verschil tussen de tweede en de eerste weging is de grondslag van de retributie.
 
Artikel 9.
§1. De retributie wordt overeenkomstig artikel 13 voor het verlaten van het recyclagepark betaald door middel van een provisierekening. Wanneer de provisierekening onvoldoende saldo bevat om de volledig verschuldigde retributie te betalen, kan het deel dat niet betaald kan wordend oor middel van de provisierekening ter plaatse betaald worden, door middel van bancontact.
 
§2. Bezoek aan het recyclagepark is niet mogelijk van zodra de provisierekening een saldo vertoont lager dan € 0,00. Het is mogelijk in dit geval het saldo op de provisierekening ter plaatse aan te zuiveren, aan de ingangszuil van het recyclagepark.
 
Artikel 10.
Er wordt met ingang van heden tot en met 31 december 2025 een retributie geheven op het beschikbaar stellen van recipiënten bestemd voor het ophalen van huishoudelijk afval, op de verkoop van compostvaten en het inzamelen van huishoudelijk afval via ondergrondse containers, en voor het verlenen van een aantal dienstverleningen in het kader van afvalinzameling en - verwerking waarbij het intergemeentelijke samenwerkingsverband ILvA gemachtigd is de retributie voor het lokaal bestuur te innen.

Artikel 11.
De retributie wordt als volgt samengesteld:

1) Voor de verkoop van zakken:

  1. Blauwe PMD-zakken 60 liter, per rol (20 stuks): € 5,00;
  2. Bio-zakjes voor het biobakje, per rol (25 stuks): € 2,00;
2) Aanbieden van de restfractie en GFT-afval:
 
Voor het aanbieden van restfractie enerzijds een forfaitaire kost van € 0,25 per aanbieding van een container van 40 liter of 140 liter, € 0,50 per aanbieding van een container van 240 liter, € 1,00 per aanbieding van een container van 500 liter, € 1,50 per aanbieding van een container van 750 liter en € 2,00 per aanbieding van een container van 1050 liter, en anderzijds voor elk containervolume een variabele kost van € 0,25 per aangeboden kilogram restfractie.
De te betalen retributie wordt voor elke aanbieding bepaald aan de hand van twee wegingen van de aangeboden afvalcontainer, een eerste maal voor de lediging ervan, een tweede maal na de lediging ervan. Het verschil tussen de tweede en de eerste weging is de grondslag van de retributie.
 
Voor het aanbieden van GFT-afval enerzijds een forfaitaire kost van € 0,125 per aanbieding van een container, en anderzijds een variabele kost van € 0,085 per aangeboden kilogram GFT. De te betalen retributie wordt voor elk aanbieding bepaald aan de hand van twee wegingen van de gepersonaliseerde afvalcontainer, een eerste maal voor de lediging ervan, een tweede maal na de lediging ervan. Het verschil tussen de tweede en de eerste weging is de grondslag van de retributie.

 

Het maximale gewicht van de inhoud van een aangeboden container bedraagt:

 

40 l

140 l

240 l

GFT

15 kg

70 kg

n.v.t.

Restfractie

15 kg

60 kg

110 kg

 

 3) Voor het gebruik van de ondergrondse containers voor restfractie: een retributie van € 0,25 per aangeboden kilogram, waarbij het gewicht, dat de grondslag van retributie vormt, forfaitair bepaald wordt door het inworpvolume van de ondergrondse container en dit volgens de breuk 0,135 kg per liter inworpvolume.

 Voor het gebruik van de ondergrondse containers voor PMD een retributie van € 0,125 per inworpvolume van 30 liter.

Alle ondergrondse containers worden bediend met een door ILvA ter beschikking gestelde afvalpas. De referentiepersoon van het gezin of van het tweede verblijf die voor het aanbieden van huishoudelijk afval van een ondergrondse container gebruik dient te maken, wordt één afvalpas gratis ter beschikking gesteld.

 

4) Voor de aankoop van een afvalpas voor het bedienen van de ondergrondse containers: € 5,00.

 

5) Voor de aankoop van een containerslot met twee sleutels: € 35,00.

 

6) Voor het ophalen van grofvuil, snoeiafval en tuinafval aan huis :

  • voor grofvuil:
    • voor de eerste 20 kg: € 6,00
    • voor elke begonnen schijf van 10 kg boven 20 kg: € 3,00
  • voor snoeiafval en tuinafval:
  • voor de eerste 20 kg: € 2,00
  • voor elke begonnen schijf van 10 kg boven de 20 kg: € 1,00
 

7) Evenementen van verenigingen en gemeenten:

Verenigingen en gemeenten kunnen naar aanleiding van een evenement recipiënten voor de afvalinzameling aanvragen. Hiervoor wordt een leverkost aangerekend, afhankelijk van het volume, alsook een verwerkingskost per kilogram ingezameld afval, afhankelijk van de fractie. Indien onvoldoende goed werd gesorteerd, wordt in elk geval de verwerkingskost van "restfractie" aangerekend. Verlies of schade van ontleende materialen wordt op de ontlener verhaald.

 

Product   Volume Leverkost Verwerkingskost  
        /kg  
Rest   240l € 5,00 € 0,25  
    500l € 10,00 € 0,25  
    1050l € 20,00 € 0,25  
Afvaleilandje Rest + PMD 480l € 5,00 € 0,25 Enkel voor restfractie
Glas   240l € 5,00 gratis Mits goede sortering
PMD   240l € 5,00 gratis Mits goede sortering
Papier/karton   240l € 5,00 gratis Mits goede sortering
    500l € 10,00 gratis Mits goede sortering

 

8) Voor composteermateriaal :

  1. Het ruilen van een gratis door ILvA ter beschikking gestelde GFT-container voor een compostvat met beluchtingsstok: gratis
  2. Voor de aankoop van een compostvat met beluchtingsstok: € 20,00
  3. Voor de aankoop van een compostbak in kunststof: € 70,00
  4. Voor de aankoop van een beluchtingsstok: € 5,00
  5. Na het afstaan van een gratis door ILvA ter beschikking gestelde GFT-container of het ruilen van een gratis door ILvA ter beschikking gestelde GFT-container voor een compostvat het opnieuw aanvragen van een GFT-container: € 50,00 of gratis als de gezinssamenstelling dusdanig is gewijzigd dat de aanvraag gerechtvaardigd is.
 
9) Voor het ruilen van een gratis door ILvA ter beschikking gestelde GFT-container of restfractiecontainer voor een ander volume GFT-container of restfractiecontainer: de eerste wissel binnen het eerste jaar na ontvangst van de container is gratis, vanaf de tweede wissel: € 50,00 of gratis als de gezinssamenstelling dusdanig is gewijzigd dat de aanvraag gerechtvaardigd is.
 

10) Voor levering gemalen snoeihout : € 90,00 per vracht, waarbij het volume van één vracht op vraag van het gezin kan variëren van minimaal 15 m³ tot maximaal 30 m³.

11) Voor het ter beschikking stellen van kunststof zakken (1,5 m³) voor piepschuimtransport : € 45,00 per bundel van 5 zakken.

 

12) Voor het ter beschikking stellen van een 'recyclageparkkaart niet-particulieren' aan gemeenten, verenigingen, bedrijven voor toegang op het recyclagepark: € 40,00. Het ter beschikking stellen van één 'recyclageparkkaart particulieren' aan de referentiepersoon van een tweede verblijf is gratis. De wissel van een ter beschikking gestelde recyclageparkkaart particulieren of niet-particulieren kost € 5,00.

 

13) Voor de aankoop van maximaal één bijkomende container per leveradres en per fractie:

40 en 140 liter

€ 40,00

240 liter

€ 60,00

 

14) Tot 31/03/2024: voor verkoop aan gemeenten, verenigingen, tweede verblijvers en gezinnen, van platen- en kuubzakken voor het inzamelen van hechtgebonden asbest: € 30,00 per zak, waarbij maximaal 5 platen- of kuubzakken per kalenderjaar en per adres kunnen worden besteld. Per kalenderjaar en per adres heeft de aanbieder recht op één gratis inzameling van maximum 5 aangekochte platen- en kuubzakken. Voor bijkomende inzamelingen wordt een retributie van € 90,00 aangerekend, ongeacht het aantal platen- en kuubzakken.

 

De inzameling en verwerking van de aangekochte platen- of kuubzakken gebeurt door ILvA of een door ILvA aangestelde onderneming, waarbij een retributie van € 90,00 wordt aangerekend aan de aanbieder in geval op het aangegeven moment van inzameling de platen- of kuubzakken niet of niet correct zijn aangeboden.

 

De platen- en kuubzakken kunnen door de aanbieder ervan na betaling worden afgehaald op het door de aanvrager gekozen recyclagepark, tijdens de openingsuren, en dit op vertoon van het door ILvA geleverde betaalbewijs.

De platen- en kuubzakken worden geleverd met twee sets van persoonlijke beschermingsmiddelen en een infobrochure.

 

Artikel 12.

De volgende retributies zijn verschuldigd bij:

  • Ter beschikking stellen van kunststof zakken voor piepschuimtransport: bij bestelling ervan;
  • Aankoop van PMD-zakken en bio-zakjes: bij aankoop ervan;
  • Aankoop van platen- en kuubzakken voor het inzamelen van hechtgebonden asbest: bij bestelling ervan;
  • Levering van gemalen snoeihout: bij bestelling ervan;
  • Aankoop van een recyclageparkkaart niet-particulieren: bij bestelling ervan;
  • De wissel van een ter beschikking gestelde recyclageparkkaart particulieren of niet-particulieren: bij bestelling ervan;
  • Aankoop van een bijkomende afvalpas: bij bestelling ervan;
  • Aankoop van een compostvat met beluchtingsstok, een compostbak en een beluchtingsstok: bij aankoop ervan;
 
De andere retributies vermeld in dit reglement zijn verschuldigd meteen na uitvoering van de bijhorende dienstverlening.

 

Artikel 13.

§1. Onverminderd de bepalingen in de artikelen 9 en 12 van dit retributiereglement kunnen, met uitzondering van de aankoop van blauwe PMD-zakken en biozakjes, het ter beschikking stellen van kunststof zakken voor piepschuimtransport, de aankoop van compostvaten, compostbakken en beluchtingsstokken, de retributies vermeld in dit reglement enkel betaald worden door middel van een provisierekening.

 

§2. Een provisierekening kan steeds op het eigen initiatief van de hieraan gekoppelde referentiepersoon worden aangezuiverd via overschrijving van een saldo op de provisierekening. Het eerste betalingsverzoek voor de provisierekening bedraagt € 35,00.

 

§3. Wanneer het resterende saldo op de provisierekening van de referentiepersoon de eerste limiet van € 12,50 bereikt - d.w.z. wanneer het saldo gelijk aan of kleiner dan € 12,50 wordt - zal aan de referentiepersoon een eerste betalingsuitnodiging worden gezonden. Dit laat de gebruiker toe tijdig de nodige betalingen te laten uitvoeren, opdat de dienstverlening niet in het gedrang zou komen.

 

§4. Wanneer het resterende saldo op de provisierekening van de referentiepersoon geen krediet meer bevat - d.w.z. wanneer het saldo kleiner wordt dan € 0,00 - zal vervolgens de referentiepersoon een betalingsuitnodiging worden toegezonden, met een betaaltermijn van 14 dagen.

 

Het aanbieden van de restfractie en GFT-afval blijft net als  het gebruik van ondergrondse containers mogelijk tot verstrijken van de betaaltermijn. De referentiepersoon en het eventueel daaraan gekoppelde gezin, vereniging, tweede verblijf of bedrijf zal van zodra het resterende saldo op de provisierekening van de referentiepersoon geen krediet meer bevat, d.w.z. als het saldo kleiner is dan € 0,00, echter geen gebruik meer kunnen maken van de andere dienstverleningen zoals beschreven in dit retributiereglement tot wanneer het saldo op de provisierekening opnieuw € 0,00 of meer bedraagt.

 

§5. De verschuldigde retributie zal verhoogd worden met € 5,00 voor de administratiekosten van elke herinnering als het saldo op de provisierekening na verstrijken van de betaaltermijn uit artikel 13 §4 geen krediet meer bedraagt.

 

§6. Als de referentiepersoon na verzending van ten minste één herinnering overeenkomstig artikel 13 §5 van dit reglement ten slotte nalaat het provisiekrediet aan te zuiveren, zal een aangetekende aanmaning met betalingstermijn van zeven dagen aan de betreffende referentiepersoon worden toegezonden. In deze aangetekende aanmaning worden de volgende bijkomende kosten verrekend:

1. Administratieve kost: € 20,00

2. Verwijlintresten

 

§7 Bij afmelding van een referentiepersoon of bij vaststellen van een overlijden van een referentiepersoon wordt de dienstverlening stopgezet. Het nog beschikbare krediet wordt ten vroegste zes weken na stopzetten van de dienstverlening door ILvA teruggestort op het rekeningnummer dat laatst werd gebruikt voor het storten van krediet op de provisierekening.

 

Artikel 14.

Bij wijze van sociale correcties worden volgende tegemoetkomingen toegestaan:

1)  Aan de scholen (inclusief muziekschool) gevestigd op Affligems grondgebied :

  1. de kostprijs voor het aanbrengen, ter beschikking stellen en het ophalen van restafvalcontainers wordt niet aangerekend;
  2. 1 maal per jaar, op het einde van de grote vakantie, wordt er gratis een ophaling van grof vuil bij de scholen van Affligem gedaan;
De kostprijs voor deze sociale correctie wordt door ILvA aangerekend aan de gemeente Affligem.
 

2) Aan alle kinderdagverblijven aangesloten bij de dienst Pavok (Pajottenlandse voorziening voor kinderopvang) en/of erkend door Kind en Gezin: per in aanmerking komend kinderdagverblijf wordt een tegemoetkoming van € 47,50 in de globale afvalkost toegekend;

 

3) Aan de jeugdverenigingen erkend door de gemeentelijke jeugddienst en aan jeugdhuis Avilo: per jeugdvereniging wordt een tegemoetkoming van € 35,00 in de globale afvalkost toegekend;

 

4) Aan de sportverenigingen erkend door de gemeentelijke sportraad, die wekelijks een activiteit inrichten en mits voorlegging van een toepasselijk attest afgeleverd door het dagelijks bestuur van de sportraad:

  • € 35,00 voor de in aanmerking komende sportverenigingen die gebruik maken van eigen infrastructuur, of op jaarbasis hun infrastructuur huren (van de gemeente) en zodoende zelf moeten instaan voor hun afvalbeheer;
  • € 5,00 voor alle andere in aanmerking komende sportverenigingen, die tijdens hun sportactiviteiten gebruik kunnen maken van de afvalvoorzieningen van de gemeente;

 

5) Aan gezinnen met kinderen jonger dan twee jaar wordt jaarlijks een premie van € 25,00 per kind jonger dan 2 jaar toegekend. Om voor deze premie in aanmerking te komen, moet telkens op 1 januari van elk jaar een kind tot de leeftijd van 2 jaar op het adres van de aanvrager ingeschreven zijn;

 

6) Aan personen met incontinentieproblemen of een andere medische aandoening (stoma, nierdialyse, ...) die veel afvalproductie met zich meebrengt, wordt jaarlijks een premie van € 75,00 toegekend. Om voor deze premie in aanmerking te komen, moet telkens op 1 januari van elk jaar een persoon met chronische incontinentieproblemen of een andere aandoening (stoma, nierdialyse,…) ingeschreven zijn op het adres van de aanvrager. De persoon met medische problemen mag niet in een residentiële voorziening, serviceflat, assistentiewoning, ziekenhuis, woonzorgcentrum of centrum voor kort verblijf verblijven. De medische aandoening moet elk jaar opnieuw aangetoond worden door voorlegging van een medisch attest;

 

7) Aan personen die recht hebben op een verhoogde tegemoetkoming inzake terugbetaling medische kosten, conform de voorwaarden gehanteerd door het RIZIV (Rijksinstituut voor Ziekte- en Invaliditeitsverzekering), wordt jaarlijks een premie van € 35,00 toegekend. Om voor deze premie in aanmerking te komen, moet  telkens op 1 januari van elk jaar minstens één persoon op het adres van de aanvrager ingeschreven zijn die recht heeft op de verhoogde tegemoetkoming inzake terugbetaling medische kosten. Voor toekenning van deze premie wordt door het OCMW Affligem jaarlijks een geactualiseerde lijst opgevraagd bij de KSZ (Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid).

De hoofd maatschappelijk werkster van het OCMW Affligem wordt gemachtigd om deze geactualiseerde lijst op te vragen bij de KSZ (Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid). Het OCMW Affligem staat in voor de administratieve verwerking van deze gegevens en het toekennen van dit sociaal voordeel.

De gegevens die uit het bevolkingsregister en de Kruispuntbank Sociale Zekerheid worden opgevraagd, zullen enkel gebruikt worden voor het toekennen van dit sociale voordeel en zullen daarna vernietigd worden.

De kostprijs voor deze sociale correcties wordt door ILvA aangerekend aan de gemeente Affligem. De sociale correcties worden toegekend op de provisierekening die de betreffende aanvrager bij ILvA aanhoudt.

 

Artikel 15.

De burgemeester maakt dit besluit en de inhoud ervan conform de artikelen 286 en 287 van het Decreet Lokaal Bestuur binnen de tien dagen nadat het is aangenomen bekend via de webtoepassing van de gemeente, met vermelding van de datum waarop het is bekendgemaakt en de vermelding van de datum waarop het is aangenomen. De webtoepassing vermeldt de wijze waarop het publiek inzage kan krijgen in de besluiten op de lijst en vermeldt de mogelijkheid om klacht in te dienen bij de toezichthoudende overheid.

 

Artikel 16.

De toezichthoudende overheid, het opdrachthoudend samenwerkingsverband Land van Aalst voor milieu, de gemeentelijke financiële dienst en de gemeentelijke milieudienst worden op de hoogte gebracht van dit besluit.