Terug
Gepubliceerd op 07/09/2022

Notulen  Gemeenteraad

di 14/06/2022 - 20:30 Raadzaal
Aanwezig: Gerda Van Geite, voorzitter
Walter De Donder, burgemeester
Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Schepenen
Denise De Paepe, bijzonder comité voor de sociale dienst
Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Jill Rollier, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Aster Van Avermaet, Elke Van den Winckel, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Rani Berlo, Dirk Geeraerts, Gemeenteraad
Frédéric Pipelers, algemeen directeur
Afwezig: Jeroen Trappers, raadslid gemeenteraad
  • Financiele dienst

    • Goedkeuring van de jaarrekening 2021 van het OCMW Affligem. Vaststelling van de jaarrekening 2021 van de gemeente Affligem. Definitieve vaststelling van de geïntegreerde jaarrekening 2021 van gemeente en OCMW Affligem.

      Aanleiding

      De gemeente en haar OCMW vormen samen 1 rapporteringsentiteit en maken een geïntegreerde jaarrekening. Juridisch blijven het echter 2 afzonderlijke entiteiten. Daarom stemmen de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn elk over hun deel van de gezamenlijke jaarrekening. De gemeenteraad keurt daarnaast ook het deel van de jaarrekening zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn goed en stelt zo de gezamenlijke jaarrekening van de gemeente en het OCMW definitief vast.

      Feiten, context, motivering
      • De jaarrekening bestaat uit de, bij besluit van de Vlaamse regering en bij ministerieel besluit opgelegde, schema’s;

      • Bij ministerieel besluit werden ook enkele toelichtingsschema's opgelegd;

      • De jaarrekening van het OCMW wordt gekenmerkt door volgende cijfers:
        2021
      Saldo exploitatierekening - € 825.265
      Saldo investeringsrekening € 0,00
      Budgettair resultaat van het boekjaar - € 825.265
      Beschikbaar budgettair resultaat - € 729.876
      Autofinancieringsmarge - € 825.265
      Tekort van het boekjaar - € 922.925
      •  De jaarrekening van het OCMW vertoont een negatief beschikbaar budgettair resultaat, waardoor het aangewezen is een gemeentelijke tussenkomst voor dat bedrag in te boeken. 

      • De jaarrekening van de gemeente wordt gekenmerkt door volgende cijfers:

      •   2021
        Saldo exploitatierekening  € 3.593.410
        Saldo investeringsrekening  - € 2.741.454
        Saldo financieringsrekening  - € 653.277
        Budgettair resultaat van het boekjaar  € 198.678
        Beschikbaar budgettair resultaat  € 1.672.718
        Autofinancieringsmarge  € 2.809.641
        Overschot/tekort van het boekjaar  € 1.435.974
      • De geïntegreerde jaarrekening wordt gekenmerkt door volgende cijfers:
        2021
      Saldo exploitatierekening € 2.768.144
      Saldo Investeringsrekening - € 2.741.454
      Saldo financieringsrekening - € 653.277
      Budgettair resultaat van het boekjaar - € 626.587
      Beschikbaar budgettair resultaat € 942.843
      Autofinancieringsmarge € 1.984.375
      Overschot van het boekjaar € 513.049
      Balanstotaal € 42.450.222

       

      • Schepen Hans Cornand, de heer Wim Lambert, manager bij de firma Q&A en de heer Gunter Dedobbeleer, financieel directeur, geven toelichting bij de jaarrekening in de vergadering van de commissie financiën van 2 juni 2022;
      Juridisch kader
      • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, titel 4 in het bijzonder;
      • Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus (BVR BBC);
      • Ministerieel besluit van 26 juni 2018 over de beleids- en beheerscyclus (MB BBC);
      Publieke stemming
      Aanwezig: Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Jill Rollier, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Aster Van Avermaet, Elke Van den Winckel, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Rani Berlo, Dirk Geeraerts, Frédéric Pipelers
      Voorstanders: Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Jill Rollier, Aster Van Avermaet, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Rani Berlo, Dirk Geeraerts
      Onthouders: Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Elke Van den Winckel
      Resultaat: Met 16 stemmen voor, 6 onthoudingen
      Besluit

      Met 16 stemmen voor (Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Jill Rollier, Aster Van Avermaet, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Rani Berlo, Dirk Geeraerts), 6 onthoudingen (Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Elke Van den Winckel)

      Artikel 1.
      De jaarrekening 2021 van het OCMW, zoals vastgesteld door de Raad voor Maatschappelijk Welzijn in zitting van 14 juni 2021, wordt goedgekeurd.


      Artikel 2.

      Er wordt een gemeentelijke tussenkomst voor het OCMW vastgesteld ten bedrage van het negatief beschikbaar budgettair resultaat, meerbepaald € 729.876.


      Artikel 3.

      De jaarrekening 2021 van de gemeente wordt vastgesteld.


      Artikel 4.

      De geïntegreerde jaarrekening 2021 van gemeente en OCMW wordt definitief vastgesteld.


      Artikel 5.

      De geïntegreerde jaarrekening 2021 van gemeente en OCMW, met bijhorende toelichting, maakt integrerend deel uit van dit besluit.


      Artikel 6.

      De jaarrekening wordt neergelegd op het gemeentehuis, waar iedereen er altijd ter plaatse kennis van kan nemen. De rekeningdocumenten en toelichtingen zullen ook gepubliceerd worden op de gemeentelijke website.


      Artikel 7.

      Afschrift van deze beslissing zal, samen met de geïntegreerde jaarrekening van gemeente en OCMW, via het digitaal loket toegestuurd worden aan de toezichthoudende overheid.

    • Retributie betreffende inzameling van huishoudelijk afval en het beschikbaar stellen van recipiënten, aanbieden van afvalcontainers, verkoop van compostvaten en inzamelen van restfractie via ondergrondse containers - aanslagjaren 2022 tot en met 2025 - wijziging

      Aanleiding
      • Bij de wijziging van dit retributiereglement, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 15 februari 2022, werden enkele bepalingen inzake het toekennen van sociale correcties niet overgenomen. Hierdoor is een nieuwe agendering vereist. 
      Feiten, context, motivering
      • De gemeente heeft, via beheersoverdracht aan het opdrachthoudend samenwerkingsverband Land van Aalst voor milieu, afgekort ILvA, geopteerd voor de invoering van gewichtsgebonden aanrekening van GFT en restfractie;

      • De tarieven voor gewichtsgebonden ophaling van de restfractie en GFT werden in een eerder retributiereglement vastgesteld en dienen hierbij hernomen te worden;
      • Bepaalde bevolkingsgroepen worden door de methodiek van afvalweging onvermijdelijk geconfronteerd met een stijging van hun afvalkost Dit is het geval voor gezinnen met kinderen jonger dan 2 jaar en voor personen met een medische aandoening (zoals incontinentie en stomapatiënten) die veel afvalproductie met zich meebrengt. Het is daarom aangewezen voor deze personen een jaarlijkse tegemoetkoming toe te kennen;

      • Het opladen van de provisierekening kan, voor personen met lage inkomens, betalingsproblemen met zich mee brengen. Het is daarom aangewezen voor deze personen een jaarlijkse tegemoetkoming toe te kennen, om zodoende de gewichtsgebonden afvalophaling ook bij deze doelgroep vlot te laten verlopen;

      • De lijst met begunstigden van gezinnen met kinderen jonger dan 2 jaar en van personen met lage inkomens, wordt jaarlijks vastgesteld op 1 januari;

      • Tussen het lokaal bestuur Affligem en intercommunale ILvA is er een protocol vastgelegd voor de elektronische mededeling van persoonsgegevens;

      • Enkele bepalingen, die nodig zijn voor het toekennen van deze sociale correcties, dienen opnieuw toegevoegd te worden aan de gemeenteraadsbeslissing.
      Juridisch kader
      • Grondwet; artikel 173, aangaande retributies ten behoeve van de gemeente;
      • Decreet lokaal bestuur, artikel 2 en artikel 40 in het bijzonder;
      • Decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid van 5 april 1995;
      • Decreet van 23 februari 2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (materialendecreet);
      • Besluit Vlaamse regering van 1 juni 1995 houdende de algemene en sectorale bepalingen inzake milieuhygiëne (Vlarem II);
      • Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen van 17 februari 2012;
      • Besluit Vlaamse regering van 20 juli 2018 inzake 'Actieplan asbestafbouw';
      • Ministerieel besluit van 13 oktober 2021 tot toekenning van een subsidie aan ILvA voor een project in het kader van asbestafbouwbeleid (perceel bronophaling);
      • Ministerieel besluit houdende de goedkeuring van de verlenging en van de wijzigingen die de opdrachthoudende vereniging ILvA in haar statuten heeft aangebracht op de buitengewone algemene vergadering van 22 juni 2021;
      • De deelname van gemeente Affligem aan het opdrachthoudend samenwerkingsverband ILvA, waarbij de gemeente in 2021 beheersoverdracht heeft gedaan voor een hernieuwbare termijn van 18 jaar;
      • Verordening van het Europees Parlement van 27 april 2016; de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking
      • Wet van 8 juli 1976; de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, artikel 57 §1 in het bijzonder;
      • Gemeenteraadsbesluit van 15 februari 2022; vaststelling van het retributiereglement inzameling van huishoudelijk afval en het beschikbaar stellen van recipiënten, aanbieden van afvalcontainers, verkoop van compostvaten en inzamelen van restfractie via ondergrondse containers - aanslagjaren 2020 tot en met 2025 - wijziging;
      • Richtlijn 95/46/EG (algemene verordening gegevensbescherming), artikel 9 in het bijzonder;
      • Advies van informatieveiligheidsconsulent/DPO Roman De Schrijver van 12 februari 2021 aangaande de verwerking van persoonsgegevens;
      Publieke stemming
      Aanwezig: Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Jill Rollier, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Aster Van Avermaet, Elke Van den Winckel, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Rani Berlo, Dirk Geeraerts, Frédéric Pipelers
      Voorstanders: Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Jill Rollier, Aster Van Avermaet, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Rani Berlo, Dirk Geeraerts
      Tegenstanders: Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Elke Van den Winckel
      Resultaat: Met 16 stemmen voor, 6 stemmen tegen
      Besluit

      Met 16 stemmen voor (Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Jill Rollier, Aster Van Avermaet, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Rani Berlo, Dirk Geeraerts), 6 stemmen tegen (Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Elke Van den Winckel)

      Artikel 1.

      Het retributiereglement van 15 februari 2022 houdende vaststelling van het retributiereglement  betreffende de inzameling van huishoudelijk afval en het beschikbaar stellen van recipiënten, aanbieden van afvalcontainers, verkoop van compostvaten en inzamelen van restfractie via ondergrondse containers  – aanslagjaren 2020 tot en met 2025 – wijziging, wordt met ingang van heden opgeheven.


      Artikel 2.

      De retributie is verschuldigd door de aanbieder van het afval.

      Onder de aanbieder van het afval wordt verstaan: een bij ILvA aangesloten gemeentelijke dienst, hierna de gemeente(n) genoemd, of de referentiepersoon van:

      • elk officieel of niet-officieel in de bevolkingsregister van één van de bij ILvA aangesloten gemeenten ingeschreven gezin, hierna het gezin of gezinnen genoemd;
      • een door de gemeente erkend tweede verblijf, hierna tweede verblijf genoemd;
      • elke vereniging waarvoor de gemeente toelating heeft gegeven, hierna de vereniging(en) genoemd;
      • de bedrijven en anderen die via het van toepassing zijnde ILvA-reglement van dienstverlening kunnen gebruik maken, hierna de bedrijven genoemd.
       
      Artikel 3.
      Er wordt met ingang van heden tot en met 31 december 2025 een retributie geheven op de aanvoer van afvalstoffen op de recyclageparken van de in de desbetreffende algemene politieverordening toegelaten soorten en hoeveelheden afval waarbij het intergemeentelijke samenwerkingsverband ILvA gemachtigd is de retributie voor het lokaal bestuur te innen.
       
      Toegang tot het recyclagepark wordt verkregen door middel van:
      • de elektronische identiteitskaart van de officieel of niet-officieel in de bevolkingsregister van één van de bij ILvA aangesloten gemeenten ingeschreven persoon;
      • een door ILvA ter beschikking gestelde recyclageparkkaart voor particulieren;
      • een door ILvA ter beschikking gestelde recyclageparkkaart voor niet-particulieren.
       
      Artikel 4.
      De retributie voor de globaal aangebrachte hoeveelheden wordt vastgesteld als volgt, per kalenderjaar:
      • tot 2.000 kg: 0,075 EUR/kg;
      • van 2.001 tot 5.000 kg: 0,15 EUR/kg;
      • boven 5.000 kg: 0,30 EUR/kg.
       
      Artikel 5.
      §1. De referentiepersoon van het gezin of het tweede verblijf wordt per kalenderjaar van het betalen van de in artikel 4 bepaalde retributie vrijgesteld voor de eerste aangebracht 125 kg, voor zover bij een bezoek uitsluitend recycleerbaar afval wordt aangebracht. Als ook niet-recycleerbaar afval wordt aangebracht wordt het nog niet gebruikte deel van deze vrijstelling voorbehouden voor een volgend bezoek waarbij uitsluitend recycleerbaar afval wordt aangebracht.
       
      §2. Elke aanbieder die enkel recycleerbaar afval aanbiedt heeft recht op een korting van 10% op het verschuldigd bedrag zoals bepaal via de tarieven in artikel 4.
       
      Artikel 6.
      Indien tijdens een bezoek aan het recyclagepark uitsluitend afvalstoffen, waarvoor een aanvaardingsplicht geldt, worden aangebracht, zijn de in artikel 5 bedoelde gezinnen tijdens het hele kalenderjaar vrijgesteld van de in dit retributiereglement vastgelegde retributies, onder uitdrukkelijke voorwaarde dat zij voor 15 december van het voorgaande kalenderjaar bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband ILvA, dat voor de gemeente het recyclagepark uitbaat, een verklaring neerleggen waarin zij afstand doen van de in artikel 5 vastgelegde vrijstelling.
       
      Artikel 7.
      Bijkomend wordt de aanvoer van 200 kg hechtgebonden asbest per aanbieder per kalenderjaar gratis aanvaard op voorwaarde dat deze afvalstof niet samen met ander afval wordt aangeboden.
       
      Artikel 8.
      De te betalen retributie wordt voor elk bezoek bepaald aan de hand van twee wegingen van de aanbieder met zijn voertuig of met een ter beschikking gestelde kruiwagen in het geval de aanbieder te voet is, een eerste maal bij het binnenrijden van het recyclagepark, een tweede maal bij het buiten rijden. Het verschil tussen de tweede en de eerste weging is de grondslag van de retributie.
       
      Artikel 9.
      §1. De retributie wordt overeenkomstig artikel 13 voor het verlaten van het recyclagepark betaald door middel van een provisierekening. Wanneer de provisierekening onvoldoende saldo bevat om de volledig verschuldigde retributie te betalen, kan het deel dat niet betaald kan wordend oor middel van de provisierekening ter plaatse betaald worden, door middel van bancontact.
       
      §2. Bezoek aan het recyclagepark is niet mogelijk van zodra de provisierekening een saldo vertoont lager dan € 0,00. Het is mogelijk in dit geval het saldo op de provisierekening ter plaatse aan te zuiveren, aan de ingangszuil van het recyclagepark.
       
      Artikel 10.
      Er wordt met ingang van heden tot en met 31 december 2025 een retributie geheven op het beschikbaar stellen van recipiënten bestemd voor het ophalen van huishoudelijk afval, op de verkoop van compostvaten en het inzamelen van huishoudelijk afval via ondergrondse containers, en voor het verlenen van een aantal dienstverleningen in het kader van afvalinzameling en - verwerking waarbij het intergemeentelijke samenwerkingsverband ILvA gemachtigd is de retributie voor het lokaal bestuur te innen.

      Artikel 11.
      De retributie wordt als volgt samengesteld:

      1) Voor de verkoop van zakken:

      1. Blauwe PMD-zakken 60 liter, per rol (20 stuks): € 5,00;
      2. Bio-zakjes voor het biobakje, per rol (25 stuks): € 2,00;
      2) Aanbieden van de restfractie en GFT-afval:
       
      Voor het aanbieden van restfractie enerzijds een forfaitaire kost van € 0,25 per aanbieding van een container van 40 liter of 140 liter, € 0,50 per aanbieding van een container van 240 liter, € 1,00 per aanbieding van een container van 500 liter, € 1,50 per aanbieding van een container van 750 liter en € 2,00 per aanbieding van een container van 1050 liter, en anderzijds voor elk containervolume een variabele kost van € 0,25 per aangeboden kilogram restfractie.
      De te betalen retributie wordt voor elke aanbieding bepaald aan de hand van twee wegingen van de aangeboden afvalcontainer, een eerste maal voor de lediging ervan, een tweede maal na de lediging ervan. Het verschil tussen de tweede en de eerste weging is de grondslag van de retributie.
       
      Voor het aanbieden van GFT-afval enerzijds een forfaitaire kost van € 0,125 per aanbieding van een container, en anderzijds een variabele kost van € 0,085 per aangeboden kilogram GFT. De te betalen retributie wordt voor elk aanbieding bepaald aan de hand van twee wegingen van de gepersonaliseerde afvalcontainer, een eerste maal voor de lediging ervan, een tweede maal na de lediging ervan. Het verschil tussen de tweede en de eerste weging is de grondslag van de retributie.

       

      Het maximale gewicht van de inhoud van een aangeboden container bedraagt:

       

      40 l

      140 l

      240 l

      GFT

      15 kg

      70 kg

      n.v.t.

      Restfractie

      15 kg

      60 kg

      110 kg

       

       3) Voor het gebruik van de ondergrondse containers voor restfractie: een retributie van € 0,25 per aangeboden kilogram, waarbij het gewicht, dat de grondslag van retributie vormt, forfaitair bepaald wordt door het inworpvolume van de ondergrondse container en dit volgens de breuk 0,135 kg per liter inworpvolume.

       Voor het gebruik van de ondergrondse containers voor PMD een retributie van € 0,125 per inworpvolume van 30 liter.

      Alle ondergrondse containers worden bediend met een door ILvA ter beschikking gestelde afvalpas. De referentiepersoon van het gezin of van het tweede verblijf die voor het aanbieden van huishoudelijk afval van een ondergrondse container gebruik dient te maken, wordt één afvalpas gratis ter beschikking gesteld.

       

      4) Voor de aankoop van een afvalpas voor het bedienen van de ondergrondse containers: € 5,00.

       

      5) Voor de aankoop van een containerslot met twee sleutels: € 35,00.

       

      6) Voor het ophalen van grofvuil, snoeiafval en tuinafval aan huis :

      • voor grofvuil:
        • voor de eerste 20 kg: € 6,00
        • voor elke begonnen schijf van 10 kg boven 20 kg: € 3,00
      • voor snoeiafval en tuinafval:
      • voor de eerste 20 kg: € 2,00
      • voor elke begonnen schijf van 10 kg boven de 20 kg: € 1,00
       

      7) Evenementen van verenigingen en gemeenten:

      Verenigingen en gemeenten kunnen naar aanleiding van een evenement recipiënten voor de afvalinzameling aanvragen. Hiervoor wordt een leverkost aangerekend, afhankelijk van het volume, alsook een verwerkingskost per kilogram ingezameld afval, afhankelijk van de fractie. Indien onvoldoende goed werd gesorteerd, wordt in elk geval de verwerkingskost van "restfractie" aangerekend. Verlies of schade van ontleende materialen wordt op de ontlener verhaald.

       

      Product   Volume Leverkost Verwerkingskost  
              /kg  
      Rest   240l € 5,00 € 0,25  
          500l € 10,00 € 0,25  
          1050l € 20,00 € 0,25  
      Afvaleilandje Rest + PMD 480l € 5,00 € 0,25 Enkel voor restfractie
      Glas   240l € 5,00 gratis Mits goede sortering
      PMD   240l € 5,00 gratis Mits goede sortering
      Papier/karton   240l € 5,00 gratis Mits goede sortering
          500l € 10,00 gratis Mits goede sortering

       

      8) Voor composteermateriaal :

      1. Het ruilen van een gratis door ILvA ter beschikking gestelde GFT-container voor een compostvat met beluchtingsstok: gratis
      2. Voor de aankoop van een compostvat met beluchtingsstok: € 20,00
      3. Voor de aankoop van een compostbak in kunststof: € 70,00
      4. Voor de aankoop van een beluchtingsstok: € 5,00
      5. Na het afstaan van een gratis door ILvA ter beschikking gestelde GFT-container of het ruilen van een gratis door ILvA ter beschikking gestelde GFT-container voor een compostvat het opnieuw aanvragen van een GFT-container: € 50,00 of gratis als de gezinssamenstelling dusdanig is gewijzigd dat de aanvraag gerechtvaardigd is.
       
      9) Voor het ruilen van een gratis door ILvA ter beschikking gestelde GFT-container of restfractiecontainer voor een ander volume GFT-container of restfractiecontainer: de eerste wissel binnen het eerste jaar na ontvangst van de container is gratis, vanaf de tweede wissel: € 50,00 of gratis als de gezinssamenstelling dusdanig is gewijzigd dat de aanvraag gerechtvaardigd is.
       

      10) Voor levering gemalen snoeihout : € 90,00 per vracht, waarbij het volume van één vracht op vraag van het gezin kan variëren van minimaal 15 m³ tot maximaal 30 m³.

      11) Voor het ter beschikking stellen van kunststof zakken (1,5 m³) voor piepschuimtransport : € 45,00 per bundel van 5 zakken.

       

      12) Voor het ter beschikking stellen van een 'recyclageparkkaart niet-particulieren' aan gemeenten, verenigingen, bedrijven voor toegang op het recyclagepark: € 40,00. Het ter beschikking stellen van één 'recyclageparkkaart particulieren' aan de referentiepersoon van een tweede verblijf is gratis. De wissel van een ter beschikking gestelde recyclageparkkaart particulieren of niet-particulieren kost € 5,00.

       

      13) Voor de aankoop van maximaal één bijkomende container per leveradres en per fractie:

      40 en 140 liter

      € 40,00

      240 liter

      € 60,00

       

      14) Tot 31/03/2024: voor verkoop aan gemeenten, verenigingen, tweede verblijvers en gezinnen, van platen- en kuubzakken voor het inzamelen van hechtgebonden asbest: € 30,00 per zak, waarbij maximaal 5 platen- of kuubzakken per kalenderjaar en per adres kunnen worden besteld. Per kalenderjaar en per adres heeft de aanbieder recht op één gratis inzameling van maximum 5 aangekochte platen- en kuubzakken. Voor bijkomende inzamelingen wordt een retributie van € 90,00 aangerekend, ongeacht het aantal platen- en kuubzakken.

       

      De inzameling en verwerking van de aangekochte platen- of kuubzakken gebeurt door ILvA of een door ILvA aangestelde onderneming, waarbij een retributie van € 90,00 wordt aangerekend aan de aanbieder in geval op het aangegeven moment van inzameling de platen- of kuubzakken niet of niet correct zijn aangeboden.

       

      De platen- en kuubzakken kunnen door de aanbieder ervan na betaling worden afgehaald op het door de aanvrager gekozen recyclagepark, tijdens de openingsuren, en dit op vertoon van het door ILvA geleverde betaalbewijs.

      De platen- en kuubzakken worden geleverd met twee sets van persoonlijke beschermingsmiddelen en een infobrochure.

       

      Artikel 12.

      De volgende retributies zijn verschuldigd bij:

      • Ter beschikking stellen van kunststof zakken voor piepschuimtransport: bij bestelling ervan;
      • Aankoop van PMD-zakken en bio-zakjes: bij aankoop ervan;
      • Aankoop van platen- en kuubzakken voor het inzamelen van hechtgebonden asbest: bij bestelling ervan;
      • Levering van gemalen snoeihout: bij bestelling ervan;
      • Aankoop van een recyclageparkkaart niet-particulieren: bij bestelling ervan;
      • De wissel van een ter beschikking gestelde recyclageparkkaart particulieren of niet-particulieren: bij bestelling ervan;
      • Aankoop van een bijkomende afvalpas: bij bestelling ervan;
      • Aankoop van een compostvat met beluchtingsstok, een compostbak en een beluchtingsstok: bij aankoop ervan;
       
      De andere retributies vermeld in dit reglement zijn verschuldigd meteen na uitvoering van de bijhorende dienstverlening.

       

      Artikel 13.

      §1. Onverminderd de bepalingen in de artikelen 9 en 12 van dit retributiereglement kunnen, met uitzondering van de aankoop van blauwe PMD-zakken en biozakjes, het ter beschikking stellen van kunststof zakken voor piepschuimtransport, de aankoop van compostvaten, compostbakken en beluchtingsstokken, de retributies vermeld in dit reglement enkel betaald worden door middel van een provisierekening.

       

      §2. Een provisierekening kan steeds op het eigen initiatief van de hieraan gekoppelde referentiepersoon worden aangezuiverd via overschrijving van een saldo op de provisierekening. Het eerste betalingsverzoek voor de provisierekening bedraagt € 35,00.

       

      §3. Wanneer het resterende saldo op de provisierekening van de referentiepersoon de eerste limiet van € 12,50 bereikt - d.w.z. wanneer het saldo gelijk aan of kleiner dan € 12,50 wordt - zal aan de referentiepersoon een eerste betalingsuitnodiging worden gezonden. Dit laat de gebruiker toe tijdig de nodige betalingen te laten uitvoeren, opdat de dienstverlening niet in het gedrang zou komen.

       

      §4. Wanneer het resterende saldo op de provisierekening van de referentiepersoon geen krediet meer bevat - d.w.z. wanneer het saldo kleiner wordt dan € 0,00 - zal vervolgens de referentiepersoon een betalingsuitnodiging worden toegezonden, met een betaaltermijn van 14 dagen.

       

      Het aanbieden van de restfractie en GFT-afval blijft net als  het gebruik van ondergrondse containers mogelijk tot verstrijken van de betaaltermijn. De referentiepersoon en het eventueel daaraan gekoppelde gezin, vereniging, tweede verblijf of bedrijf zal van zodra het resterende saldo op de provisierekening van de referentiepersoon geen krediet meer bevat, d.w.z. als het saldo kleiner is dan € 0,00, echter geen gebruik meer kunnen maken van de andere dienstverleningen zoals beschreven in dit retributiereglement tot wanneer het saldo op de provisierekening opnieuw € 0,00 of meer bedraagt.

       

      §5. De verschuldigde retributie zal verhoogd worden met € 5,00 voor de administratiekosten van elke herinnering als het saldo op de provisierekening na verstrijken van de betaaltermijn uit artikel 13 §4 geen krediet meer bedraagt.

       

      §6. Als de referentiepersoon na verzending van ten minste één herinnering overeenkomstig artikel 13 §5 van dit reglement ten slotte nalaat het provisiekrediet aan te zuiveren, zal een aangetekende aanmaning met betalingstermijn van zeven dagen aan de betreffende referentiepersoon worden toegezonden. In deze aangetekende aanmaning worden de volgende bijkomende kosten verrekend:

      1. Administratieve kost: € 20,00

      2. Verwijlintresten

       

      §7 Bij afmelding van een referentiepersoon of bij vaststellen van een overlijden van een referentiepersoon wordt de dienstverlening stopgezet. Het nog beschikbare krediet wordt ten vroegste zes weken na stopzetten van de dienstverlening door ILvA teruggestort op het rekeningnummer dat laatst werd gebruikt voor het storten van krediet op de provisierekening.

       

      Artikel 14.

      Bij wijze van sociale correcties worden volgende tegemoetkomingen toegestaan:

      1)  Aan de scholen (inclusief muziekschool) gevestigd op Affligems grondgebied :

      1. de kostprijs voor het aanbrengen, ter beschikking stellen en het ophalen van restafvalcontainers wordt niet aangerekend;
      2. 1 maal per jaar, op het einde van de grote vakantie, wordt er gratis een ophaling van grof vuil bij de scholen van Affligem gedaan;
      De kostprijs voor deze sociale correctie wordt door ILvA aangerekend aan de gemeente Affligem.
       

      2) Aan alle kinderdagverblijven aangesloten bij de dienst Pavok (Pajottenlandse voorziening voor kinderopvang) en/of erkend door Kind en Gezin: per in aanmerking komend kinderdagverblijf wordt een tegemoetkoming van € 47,50 in de globale afvalkost toegekend;

       

      3) Aan de jeugdverenigingen erkend door de gemeentelijke jeugddienst en aan jeugdhuis Avilo: per jeugdvereniging wordt een tegemoetkoming van € 35,00 in de globale afvalkost toegekend;

       

      4) Aan de sportverenigingen erkend door de gemeentelijke sportraad, die wekelijks een activiteit inrichten en mits voorlegging van een toepasselijk attest afgeleverd door het dagelijks bestuur van de sportraad:

      • € 35,00 voor de in aanmerking komende sportverenigingen die gebruik maken van eigen infrastructuur, of op jaarbasis hun infrastructuur huren (van de gemeente) en zodoende zelf moeten instaan voor hun afvalbeheer;
      • € 5,00 voor alle andere in aanmerking komende sportverenigingen, die tijdens hun sportactiviteiten gebruik kunnen maken van de afvalvoorzieningen van de gemeente;

       

      5) Aan gezinnen met kinderen jonger dan twee jaar wordt jaarlijks een premie van € 25,00 per kind jonger dan 2 jaar toegekend. Om voor deze premie in aanmerking te komen, moet telkens op 1 januari van elk jaar een kind tot de leeftijd van 2 jaar op het adres van de aanvrager ingeschreven zijn;

       

      6) Aan personen met incontinentieproblemen of een andere medische aandoening (stoma, nierdialyse, ...) die veel afvalproductie met zich meebrengt, wordt jaarlijks een premie van € 75,00 toegekend. Om voor deze premie in aanmerking te komen, moet telkens op 1 januari van elk jaar een persoon met chronische incontinentieproblemen of een andere aandoening (stoma, nierdialyse,…) ingeschreven zijn op het adres van de aanvrager. De persoon met medische problemen mag niet in een residentiële voorziening, serviceflat, assistentiewoning, ziekenhuis, woonzorgcentrum of centrum voor kort verblijf verblijven. De medische aandoening moet elk jaar opnieuw aangetoond worden door voorlegging van een medisch attest;

       

      7) Aan personen die recht hebben op een verhoogde tegemoetkoming inzake terugbetaling medische kosten, conform de voorwaarden gehanteerd door het RIZIV (Rijksinstituut voor Ziekte- en Invaliditeitsverzekering), wordt jaarlijks een premie van € 35,00 toegekend. Om voor deze premie in aanmerking te komen, moet  telkens op 1 januari van elk jaar minstens één persoon op het adres van de aanvrager ingeschreven zijn die recht heeft op de verhoogde tegemoetkoming inzake terugbetaling medische kosten. Voor toekenning van deze premie wordt door het OCMW Affligem jaarlijks een geactualiseerde lijst opgevraagd bij de KSZ (Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid).

      De hoofd maatschappelijk werkster van het OCMW Affligem wordt gemachtigd om deze geactualiseerde lijst op te vragen bij de KSZ (Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid). Het OCMW Affligem staat in voor de administratieve verwerking van deze gegevens en het toekennen van dit sociaal voordeel.

      De gegevens die uit het bevolkingsregister en de Kruispuntbank Sociale Zekerheid worden opgevraagd, zullen enkel gebruikt worden voor het toekennen van dit sociale voordeel en zullen daarna vernietigd worden.

      De kostprijs voor deze sociale correcties wordt door ILvA aangerekend aan de gemeente Affligem. De sociale correcties worden toegekend op de provisierekening die de betreffende aanvrager bij ILvA aanhoudt.

       

      Artikel 15.

      De burgemeester maakt dit besluit en de inhoud ervan conform de artikelen 286 en 287 van het Decreet Lokaal Bestuur binnen de tien dagen nadat het is aangenomen bekend via de webtoepassing van de gemeente, met vermelding van de datum waarop het is bekendgemaakt en de vermelding van de datum waarop het is aangenomen. De webtoepassing vermeldt de wijze waarop het publiek inzage kan krijgen in de besluiten op de lijst en vermeldt de mogelijkheid om klacht in te dienen bij de toezichthoudende overheid.

       

      Artikel 16.

      De toezichthoudende overheid, het opdrachthoudend samenwerkingsverband Land van Aalst voor milieu, de gemeentelijke financiële dienst en de gemeentelijke milieudienst worden op de hoogte gebracht van dit besluit.

    • Rapportering financieel directeur in naleving van de artikelen 176 en 177 van het decreet over het lokaal bestuur

      Aanleiding
      • In het decreet over het lokaal bestuur zijn een aantal rapporteringsverplichtingen opgenomen voor de financieel directeur.
      Feiten, context, motivering
      • De financieel directeur dient minstens eenmaal per jaar te rapporteren aan de algemeen directeur, aan het college van burgemeester en schepenen, aan het vast bureau, aan de gemeenteraad en aan de raad voor maatschappelijk welzijn over de opdrachten waarvoor hij in volle onafhankelijkheid instaat.
      • Over volgende aangelegenheden dient gerapporteerd te worden:
        • het opstellen, in overleg met het managementteam, van het voorontwerp van de beleidsrapporten en de opvolgingsrapportering;
        • het voeren en het afsluiten van de boekhouding;
        • het verzorgen van financiële analyse en financiële beleidsadvisering;
        • het thesauriebeheer, met behoud van de toepassing van de bepalingen daarover in het organisatiebeheersingssysteem;
        • de voorafgaande krediet- en wetmatigheidscontrole van de beslissingen van de gemeente en van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn met budgettaire en financiële impact;
        • het debiteurenbeheer, in het bijzonder de invordering van de fiscale en niet-fiscale ontvangsten en het verlenen van kwijting;
      • Het rapport 2021 werd bijgevoegd als bijlage;
      • De financieel directeur gaf in de vergadering van de commissie financiën van 2 juni 2022 toelichting bij het rapport;
      Juridisch kader
      • decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, de artikelen 176 en 177 in het bijzonder.
      Besluit

      Artikel 1.
      De raad neemt kennis van het rapport 2021 van de financieel directeur.


      Artikel 2.

      Het rapport maakt integraal deel uit van deze raadsbeslissing.

  • Openbare werken

    • Aanvullend verkeersreglement op de politie van het wegverkeer – Ternatsestraat 74 te 1790 Affligem – verwijderen parkeervakken en verdeling rijbaan in rijstroken.

      Aanleiding
      • De e-mail van hoofdinspecteur Robrecht Segers van 12 april 2022 naar aanleiding van een interventie voor een hinderend voertuig in de Ternatsestraat ter hoogte van huisnummer 74.
      Feiten, context, motivering
      • De bewoner van de woning, gelegen Ternatsestraat 74, heeft de politie gebeld omdat hij, bij het verlaten van zijn uitrit/oprit, geen zicht heeft op het aankomend verkeer als er een voertuig (vooral bestelwagen) geparkeerd staat in het parkeervak dat praktisch gelijk komt met de uitrit van de garage van zijn woning.
      • Problematiek: Voor de woning, gelegen Ternatsestraat 74, zijn 2 parkeervakken geschilderd, deels op de rijbaan, deels op het voetpad. Eén van de parkeervakken komt praktisch gelijk met de uitrit van de garage van de woning. De bewoner heeft geen zicht op het aankomend verkeer als er een voertuig geparkeerd staat (vooral bestelwagen) waardoor het voor meneer gevaarlijk is om zijn oprit/uitrit te verlaten.
      • Vraag van de bewoner: de 2 parkeervakken opschuiven of verwijderen.
      • Het advies van de politiezone TARL van 12 april 2022 luidt:
        Wij kunnen bevestigen dat het gevaarlijk in- en uitrijden is van zijn oprit als er een voertuig geparkeerd staat in het desbetreffende parkeervak.
        Voorstel is om het parkeervak (waar de bestelwagen staat - zie foto) te supprimeren en de parkeerstrook te verlengen in de richting van Ternat.
        Er dient wel op gelet te worden dat men niet meer kan parkeren in het verwijderde parkeervak en dit door het plaatsen van een paaltje en of het schilderen van een gele onderbroken lijn.
        Hopen u hiermee voldoende te hebben ingelicht. Indien er toch nog vragen mochten zijn kan u steeds onze diensten contacteren.”
      • Het voorstel van de dienst openbare werken:
        "Het lijkt aangewezen om de parkeerplaatsen te verwijderen. Deze zijn er gekomen op vraag van de persoon op de foto, toen had deze daar nog zelf een elektriciteitswinkel ... .
        Op heden opteren we om zo weinig mogelijk te parkeren op het voetpad aangezien de zwakke weggebruiker terecht een veilige plaats verdient binnen het openbare terrein. Ook zijn deze parkeerplaatsen gesitueerd in een bocht wat ook de veiligheid van fietsers en doorgaand verkeer niet ten goede komt.
        Voor een goede doorstroming is het aangewezen de parkeervakken te verwijderen en de rijbaan tot aan de garage onder te verdelen in rijstroken dit gezien de bocht."
        Bovenvermeld voorstel werd gecommuniceerd aan de politie en deze is met deze zienswijze akkoord.
      Juridisch kader
      • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 § 3.
      • Decreet van 16 mei 2008 en het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
      • Koninklijk besluit van 16 maart 1968 betreffende tot coördinatie van de wetten betreffende de politie over het wegverkeer, Wegverkeerswet genaamd.
      • Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, Verkeersreglement genaamd.
      • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald
      • Omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009 van de Vlaamse minister van Mobiliteit, Sociale Economie en Gelijke Kansen inzake de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer.
      • Beslissing van het college van burgemeester en schepenen zitting van 17 mei 2022 aangaande problemen met de 2 parkeervakken voor de woning, gelegen Ternatsestraat 74.
      Besluit

      Artikel 1.
      De twee parkeervakken voor de woning, gelegen Ternatsestraat 74, worden verwijderd.

       

      Artikel 2.
      § 1. De rijbaan wordt ter hoogte van de Ternatsestraat 74 (tot aan de garage) verdeeld in rijstroken.

      § 2. Deze maatregel wordt gesignaleerd middels het aanbrengen van onderbroken witte strepen in het midden van de rijbaan.

       

      Artikel 3.
      De verkeerstekens waarvan sprake in dit reglement zullen worden geplaatst conform het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.

       

      Artikel 4.
      Dit reglement zal worden bekendgemaakt op de gemeentelijke website. Het treedt in werking door het aanbrengen van de vermelde verkeerstekens.

       

      Artikel 5.
      Een eensluidend afschrift van dit besluit zal worden verzonden naar:
      • De Vlaamse Overheid, afdeling beleid mobiliteit en verkeersveiligheid, departement mobiliteit en openbare werken.
      • De griffie van de rechtbank van eerste aanleg van Brussel, voor kennisgeving.
      • De griffie van de politierechtbank van Halle, voor kennisgeving.
      • De politiezone TARL, voor kennisgeving.

    • Wegverkeer – Afschaffing voorrang aan rechts - Bellestraat (wegvak N208 tot Kerkstraat), Kerkstraat en Fosselstraat (wegvak Kerkstraat tot Brusselbaan).

      Aanleiding
      • Het schrijven van de provincie Vlaams-Brabant van 1 juli 2020 met de aanbeveling van het Strategisch Overlegplatform Verkeersveiligheid Vlaams-Brabant betreffende de afschaffing van de voorrang aan rechts op bepaalde kruispunten.
      Feiten, context, motivering
      • Dit aanvullend reglement strekt ertoe een voorrangsregeling te voorzien in de Bellestraat (wegvak N208 tot Kerkstraat), Kerkstraat en Fosselstraat (wegvak Kerkstraat tot Brusselbaan).
      • Het is van toepassing op openbare wegen waar de maximum snelheid lager is dan of gelijk aan 50 km per uur.
      • De voorrangsregeling komt de verkeersveiligheid en de doorstroming op deze verbindingsweg ten goede.
      Juridisch kader
      • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 §3.
      • Decreet van 16 mei 2008 en het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
      • Koninklijk besluit van 16 maart 1968 betreffende tot coördinatie van de wetten betreffende de politie over het wegverkeer, Wegverkeerswet genaamd.
      • Koninklijk besluit van 01 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, Verkeersreglement genaamd.
      • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
      • Omzendbrief MOB/2009/01 van 03 april 2009 van de Vlaamse minister van Mobiliteit, Sociale Economie en Gelijke Kansen inzake de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer;
      • De beslissing van de gemeenteraad van 20 januari 2011, houdende het aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer met betrekking tot de Bellestraat - voorrangsmaatregel op het kruispunt met de Geertruidebaan en met doodlopend gedeelte Bellestraat;
      • De beslissing van de gemeenteraad van 12 november 2013, houdende het aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer - Kouterweg - voorrangsregeling;
      • De beslissing van de gemeenteraad van 15 december 2015, houdende het aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer - Oudebaan - afschaffen voorrangsregeling;
      • Het gunstig advies van de Politiezone TARL van 22 december 2020;
      • De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 19 april 2022;
      • Het advies van het Affligems Verkeers- en Mobiliteitsplatform (AVM) van 22 november 2021.
      Publieke stemming
      Aanwezig: Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Jill Rollier, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Aster Van Avermaet, Elke Van den Winckel, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Rani Berlo, Dirk Geeraerts, Frédéric Pipelers
      Voorstanders: Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Jill Rollier, Aster Van Avermaet, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Rani Berlo, Dirk Geeraerts
      Tegenstanders: Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Elke Van den Winckel
      Resultaat: Met 16 stemmen voor, 6 stemmen tegen
      Besluit

      Met 16 stemmen voor (Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Jill Rollier, Aster Van Avermaet, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Rani Berlo, Dirk Geeraerts), 6 stemmen tegen (Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Elke Van den Winckel)

       

      Artikel 1.
      De beslissingen van de gemeenteraad van 20 januari 2011, 12 november 2013 en 15 december 2015, houdende de aanvullende reglementen aangaande de voorrangsregelingen op respectievelijk de Bellestraat (voorrangsmaatregel op kruispunt met de Geertruidebaan en met doodlopend gedeelte Bellestraat), de Kouterweg en de Oudebaan, worden opgeheven.
       

      Artikel 2.
      Voorrangsregeling.

      §1. De Bellestraat - deel tussen de N208 en Kerkstraat - zal ingericht worden als voorrangsweg ten opzichte van de straten die erop uitkomen (uitgezonderd kruispunt met de Fosselstraat).
      Langsheen de Bellestraat betreffen dit de kruispunten met de:

      • Okaaistraat,
      • Sparrenlaan,
      • Groeneweg,
      • Bellekouter (2x),
      • Bellestraat, wegvak naar voetbalterrein / Haezenweg,
      • Geertruidebaan,
      • Buikouterbaan,
      • Kouterweg,
      • Kasteelstraat (2x).

      Deze maatregel wordt gesignaleerd middels het aanbrengen van het verkeersbord B5 (waarbij de bestuurders verplicht worden om te stoppen) en dwarsmarkeringen (stopstreep) in de Okaaistraat – Sparrenlaan – Groeneweg – Bellekouter (2x) – Bellestraat (wegvak naar voetbalterrein / Haezenweg) - Geertruidebaan - Buikouterbaan – Kouterweg - Kasteelstraat (2x) – en door het aanbrengen van het verkeersbord B15 (voorrang op het volgende kruispunt) in de Bellestraat.

      §2. De Kerkstraat zal ingericht worden als voorrangsweg ten opzichte van de straten die erop uitkomen.
      Langsheen de Kerkstraat betreffen dit de kruispunten met de:

      • Zwarteberg,
      • Kapruinweg,
      • Kwezelsweg,
      • Oudebaan.

      Deze maatregel wordt gesignaleerd middels het aanbrengen van het verkeersbord B5 (waarbij de bestuurders verplicht worden om te stoppen) en dwarsmarkeringen (stopstreep) in de Zwarteberg – Krapruinweg – Kwezelsweg - Oudebaan en door het aanbrengen van het verkeersbord B15 (voorrang op het volgende kruispunt) in de Kerkstraat.

      §3. De Fosselstraat – deel tussen de N9 en Kerkstraat-  zal ingericht worden als voorrangsweg ten opzichte van de straten die erop uitkomen.
      Langsheen de Fosselstraat – deel tussen de N9 en Kerkstraat - betreffen dit de kruispunten met de:

      • Pastorijweg,
      • Oudebaan (langs weerszijden).
      Deze maatregel wordt gesignaleerd middels het aanbrengen van het verkeersbord B5 (waarbij de bestuurders verplicht worden om te stoppen) en dwarsmarkeringen (stopstreep) in de Pastorijweg en Oudebaan (langs weerszijden) en door het aanbrengen van het verkeersbord B15 (voorrang op het volgende kruispunt) in de Fosselstraat (deel tussen N9 en Bellestraat).
       
      Artikel 3.
      Plaatsing van de verkeerstekens.
      De verkeerstekens waarvan sprake in dit reglement zullen geplaatst worden conform het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.

      Artikel 4.
      Bekendmaking.
      Dit reglement zal worden bekendgemaakt na de goedkeuring door het aanbrengen van de vermelde verkeerstekens.

      Artikel 5.
      Afschriften.
      Een voor eensluidend verklaard afschrift van dit besluit zal aangetekend worden verzonden naar:
      1. de Minister van Mobiliteit en Vervoer, voor goedkeuring;
      2. de bestendige deputatie van de provincieraad van Vlaams-Brabant binnen een termijn van 48 uren, voor kennisgeving;
      3. de griffie van de rechtbank van eerste aanleg van Brussel, voor kennisgeving;
      4. de griffie van de politierechtbank van Vilvoorde, voor kennisgeving;
      5. de politiezone TARL, voor kennisgeving.
    • Wegverkeer - Opheffing gemeenteraadsbeslissing van 16 december 2014 - Aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer houdende aanbrengen van twee parkeervakken ter hoogte van de Kerkstraat huisnummer 3.

      Aanleiding
      • Het voorstel van het GVO betreffende de opheffing van de parkeerplaats voor personen met een handicap in de Kerkstraat ter hoogte van huisnummer 3.
      Feiten, context, motivering
      • Het GVO heeft voorgesteld om de parkeerplaats voor personen met een handicap in de Kerkstraat ter hoogte van huisnummer 3 op te heffen.
      Juridisch kader
      • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 §3;
      • Decreet van 16 mei 2008 en het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
      • Koninklijk besluit van 16 maart 1968 betreffende tot coördinatie van de wetten betreffende de politie over het wegverkeer, Wegverkeerswet genaamd;
      • Koninklijk besluit van 01 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, Verkeersreglement genaamd;
      • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
      • Omzendbrief MOB/2009/01 van 03 april 2009 van de Vlaamse minister van Mobiliteit, Sociale Economie en Gelijke Kansen inzake de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer;
      • de Ministeriële omzendbrief van 3 april 2001 betreffende het voorbehouden van parkeerplaatsen voor personen met een handicap;
      • de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 5 januari 2021.
      Besluit
      Artikel 1.
      Het gemeenteraadsbesluit van 16 december 2014 houdende het aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer houdende aanbrengen parkeervak voor mensen met een handicap, inzonderheid verkeersbord E9a (P-bord) met onderbord  type VIId en onderbord Xc, ter hoogte van Kerkstraat 3 wordt opgeheven.
       
       

      Artikel 2.
      P
      arkeren uitsluitend voor auto’s.

      § 1. In de Kerkstraat ter hoogte van huisnummer 1 tot huisnummer 3, aan de rechterzijde van de straat, wordt een parkeerzone (twee parkeervakken), deels op het voetpad en deels op de rijbaan, ingericht en uitsluitend voorbehouden voor motorfietsen, personenauto’s, auto’s voor dubbel gebruik en minibussen.
      § 2. In de parkeerzone zullen witte markeringen de twee parkeerplaatsen afbakenen waar de voertuigen moeten staan.
      § 3. Het parkeren geschiedt er op de wijze en onder de voorwaarden die ter plaatse ter kennis van de betrokkenen worden gebracht.

      § 4.Deze maatregel wordt gesignaleerd middels de verkeersborden E9f aangevuld met een onderbord begin reglementering en een onderbord einde reglementering.

                                                                                              
       
       
      Artikel 3.
      Plaatsing van de verkeerstekens.
       
      De verkeerstekens waarvan sprake in dit reglement zullen geplaatst worden conform het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.

      Artikel 4.
      Bekendmaking.
       
      Dit reglement zal worden bekendgemaakt na de goedkeuring door het aanbrengen van de vermelde verkeerstekens.

      Artikel 5.
      Afschriften.
       
      Een voor eensluidend verklaard afschrift van dit besluit zal aangetekend worden verzonden naar:
      1. de Minister van Mobiliteit en Vervoer, voor goedkeuring;
      2. de bestendige deputatie van de provincieraad van Vlaams-Brabant binnen een termijn van 48 uren, voor kennisgeving;
      3. de griffie van de rechtbank van eerste aanleg van Brussel, voor kennisgeving;
      4. de griffie van de politierechtbank van Vilvoorde, voor kennisgeving;
      5. de politiezone TARL, voor kennisgeving.
  • RO - Stedenbouw

    • Straatnaamgeving - Definitieve vaststelling van de straatnaam 'Solleveld' voor de verkaveling Astravorm.

      Aanleiding

      Definitieve vaststelling van de straatnaam 'Solleveld' voor de verkaveling Astravorm

      Feiten, context, motivering
      • 22 maart 2022: de gemeenteraad besluit principieel tot het vaststellen van de straatnaam 'Solleveld' voor de verkaveling Astravorm.
      • Tijdens het openbaar onderzoek van 5 april 2022 tot 4 mei 2022 werden geen opmerkingen en/of bezwaarschriften omtrent de vaststelling van deze nieuwe straatnaam ingediend.
      • Overeenkomstig het decreet van 28 januari 1977 tot bescherming van de namen van openbare wegen en pleinen dient de gemeenteraad nog definitief te beslissing tot vaststelling van hogervermelde straatnaam.
      Juridisch kader
      • Het toekennen en/of wijzigen van straatnamen wordt geregeld door het decreet van 28 januari 1977 tot bescherming van de namen van openbare wegen en pleinen (Belgisch Staatsblad van 7 april 1977), gewijzigd bij decreet van 29 november 2002 (Belgisch Staatsblad van 17 december 2002).
      • Artikel 1 van dit decreet stelt dat alleen de gemeenteraad bevoegd is om de naam van openbare wegen en pleinen vast te stellen of te wijzigen.
      Besluit

      Artikel 1.

      De gemeenteraad besluit tot definitieve vaststelling van de straatnaam 'Solleveld' voor de verkaveling Astravorm.

  • Leefmilieu

    • Reglement inzake cameratoezicht op het openbaar domein ter bestrijding van overlast

      Aanleiding
      • Stijgend aantal sluikstorten in de gemeente Affligem.
      • De nood om handhavend te kunnen optreden.
      • Aankoop van 1ste zwerfvuilcamera in 2021 en een 2de in 2022.
      • Het overleg met de lokale politie, dienst openbare werken en de dienst milieu in juni 2021.
      Feiten, context, motivering
      • De gemeente wordt op dagelijkse basis geconfronteerd met sluikstorten en treft over het volledige grondgebied zwerfvuil aan. De vaststellingen gebeuren op basis van meldingen van burgers of door het gemeentepersoneel.
      • Via de verschillende infokanalen wordt de burger gesensibiliseerd om op een juiste manier te sorteren en te recycleren. Daarnaast doet het gemeentebestuur sinds geruime tijd beroep op tal van enthousiaste vrijwilligers die regelmatig op pad gaan om zwerfvuil op te ruimen.
      • Om het handhavingsbeleid te ondersteunen kocht de gemeente twee camera's aan met als doel de vervuiler te identificeren en te beboeten en toekomstige overtreders af te schrikken.
      • De lichtsterke camera's zijn uitgerust met automatisch bewegingsdetectie en gemonteerd in een onopvallende behuizing. De camera's kunnen ingezet worden ter bestrijding van alle vormen van overlast maar in hoofdorde om zwerfvuil en sluikstorten mee te bestrijden.
      • Er dient een gemeentelijk reglement te worden opgesteld dat het gebruik van deze camera's en de gemaakte beelden regelt.
      • Er is ook een vereist voorafgaand positief advies van de korpschef van de lokale politie (art. 5 Camerawet).
      • Het meerjarenplan 2020-2025 betreffende de aankoop van mobiele camera's in het kader van bestrijding sluikstorten en overlast.
      • Jarenlange sensibilisering alleen blijkt niet voldoende te zijn.
      • De gemeente wenst een actiever handhavingsbeleid in te voeren teneinde verdere vervuiling van het straatbeeld en de natuur tegen te gaan.
      • Positief advies van Dirk Meert, korpschef politiezone TARL van 11 mei 2022.
      • Positief advies van Roman De Schrijver, Informatieveiligheidsconsulent/DPO van 16 mei 2022.
      Juridisch kader
      • Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017, art. 40 en 41.
      • De wet van 21 maart 2007 tot regeling van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera’s, gewijzigd door de wet van 12 november 2009, 3 augustus 2012, 4 april 2014 en 21 maart 2018 (Camerawet) art.5, §2/1 (tijdelijke vaste bewakingscamera).
      • Het Europees Verdrag ter bescherming van de Rechten van de Mens en fundamentele vrijheden.
      • De Verordening (EU) nr. 2016/679, 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG.
      • De wet van 30 juli 2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens.
      • Het Koninklijk Besluit van 8 mei 2018 betreffende de aangiften van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera's en betreffende het register van de
        • beeldverwerkingsactiviteiten (www.aangiftecamera.be).
        • Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.
      • Wet van 21 maart 2007 houdende de regeling van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera's.
      • Het Koninklijk Besluit van 28 mei 2018 tot wijziging van het Koninklijk Besluit van 10 februari 2008 tot vaststelling van de wijze waarop wordt aangegeven dat er camerabewaking plaatsvindt.
      • Het algemeen politiereglement, goedgekeurd door de gemeenteraad op 8 mei 2012
      • Meerjarenplan 2020-2025.
      • Beslissing college van burgemeester een schepenen van 25 mei 2022.
      Financieel kader
      • 2022/4.8.1.3/0309-00/2300000/GEMEENTE/CBS/CAMERA
      Besluit

      Artikel 1.

      De gemeenteraad adviseert positief over de plaatsing en het gebruik van tijdelijke vaste bewakingscamera’s op openbaar domein, d.w.z. een niet-besloten plaats wat overeenstemt met het volledige grondgebied van de gemeente, door de gemeentelijke GAS- vaststellers.

       

      Artikel 2.

      De gemeenteraad keurt het gemeentelijk reglement "tijdelijk vast cameratoezicht op het openbaar domein" goed.

       

      Artikel 3.

      De uitvoeringstijd voor de plaatsing en het gebruik van tijdelijke vaste bewakingscamera’s is onbeperkt.

       

      Artikel 4.

      Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de politiezone Ternat, Affligem, Affligem en Liedekerke en de gemeentelijke GAS-vaststellers die instaan voor de aanmelding van de bewakingscamera’s bij de politiediensten, de plaatsing van de bij wet vereiste pictogrammen en het bij wet voorziene register van de beeldverwerkingsactiviteiten.

       

      Artikel 5.

      Dit besluit wordt bekend gemaakt overeenkomstig de bepalingen van het Decreet Lokaal Bestuur.

  • Welzijn en cultuur

    • Subsidiereglement GROS - aanpassingen

      Aanleiding
      • Jaarlijks wordt door het lokaal bestuur een toelage toegekend aan de Gemeentelijke Raad voor Ontwikkelingssamenwerking (GROS) van € 9.000,00 Een groot deel van dat budget wordt gebruikt om projecten te subsidiëren.
      • Het subsidiereglement dateert van 15 maart 2016.
      • Tijdens de algemene vergadering van de GROS is een aanpassing van dit reglement geadviseerd.
      Feiten, context, motivering

      Het reglement wijzigt niet ingrijpend. De belangrijkste wijzigingen zijn: 

      • 'derdewereldlanden' vervangen door 'het Zuiden';
      • de richtbedragen wijzigingen in de bedragen als volgt:
      Thema Uitbetaling volgens subsidiereglement van 15 maart 2016 Aanpassing
       Quiz

       € 300,00

       € 300,00
       Thema-avond, debat, voordracht  € 250,00  € 300,00

       Vertonen van een derdewereldfilm

       € 150,00  € 300,00
       Organiseren van een workshop  € 125,00/dagdeel  € 300,00
      Juridisch kader
      • Artikel 304 §3 van het decreet lokaal bestuur;
      • De gemeenteraadsbeslissing van 18 december 2007 houdende principebeslissing tot oprichting Gemeentelijke Raad voor Ontwikkelingssamenwerking (GROS);
      • De gemeenteraadsbeslissing van 14 oktober 2008 houdende Gemeentelijke Raad voor Ontwikkelingssamenwerking – erkenning – goedkeuring statuten en samenstelling;
      • Het subsidiereglement zoals goedgekeurd tijdens de gemeenteraad van 15 maart 2016.
      Financieel kader
      • Het lokaal bestuur kent ieder jaar een toelage toe aan de Gemeentelijke Raad voor Ontwikkelingssamenwerking Affligem van 9.000 euro.
      Besluit

      Artikel 1.
      De GROS kan subsidies toekennen aan initiatieven die tegemoetkomen aan het doel en de taakomschrijving van de GROS, zoals omschreven in de statuten van de GROS. De toekenning van subsidies zal gebeuren volgens de regels omschreven in dit reglement.

       

      Artikel 2.
      Een subsidie kan worden toegekend aan een initiatief van individuen, groepen of verenigingen die een band hebben met de gemeente en waarbij het initiatief zich richt op sensibilisering in Affligem of projecten in het Zuiden.

      Initiatieven die aan de volgende voorwaarden voldoen, komen in aanmerking:

      • Initiatieven gericht op sensibilisering in Affligem:
      • het initiatief moet worden geïnitieerd door minstens één inwoner van Affligem indien het initiatief in Affligem plaatsvindt of door minstens drie inwoners van Affligem indien het initiatief in een andere gemeente plaatsvindt;
      • het initiatief moet met de nodige publiciteit worden aangekondigd in Affligem. Hiertoe behoort minstens een aankondiging in het gemeentelijke infoblad, maar bij voorkeur ook het verspreiden van publiciteit, al dan niet via elektronische weg.

      • Initiatieven gericht op projecten in het Zuiden:
      • minstens één inwoner van Affligem moet van nabij betrokken zijn bij het project (ter plaatse meehelpen of uitgebreide ondersteuning bieden vanuit de gemeente). Het project wordt vanuit Affligem ondersteund door bewustmaking, fondsenwerving of logistieke ondersteuning en krijgt in Affligem de nodige publiciteit en feedback. Hiertoe behoort minstens één aankondiging of bespreking in het gemeentelijk infoblad. De GROS kan als voorwaarde voor subsidie stellen dat het project moet worden aangekondigd of besproken op een activiteit van de GROS. De GROS kan ook andere voorwaarden opleggen die leiden tot een voldoende brede bekendmaking van het project in Affligem;
      • het bedrag toegekend door de GROS mag niet de enige vorm van financiering vormen van het project;
      • het project moet gericht zijn op de verbetering van de leefomstandigheden van de plaatselijke bevolking en moet mee gedragen worden door de plaatselijke bevolking.
       

      Artikel 3.
      De GROS vereist van initiatieven die een subsidie ontvangen de volgende feedback:

      • initiatieven gericht op sensibilisering in Affligem waaraan niet meer dan € 1.000,00 subsidie wordt toegekend:
        ten laatste 6 maanden na de toekenning van de subsidie bezorgt de aanvrager aan de GROS een beknopt schriftelijk verslag over het initiatief, het verloop ervan, het aantal mensen dat werd bereikt en een beknopt financieel overzicht.
      • initiatieven gericht op sensibilisering in Affligem waaraan meer dan € 1.000,00 wordt toegekend, alsook initiatieven gericht op projecten in het Zuiden:
        ten laatste 6 maanden na de toekenning van de subsidie bezorgt de aanvrager een schriftelijk verslag aan de GROS over de evolutie van het initiatief, met inbegrip van een financieel overzicht. Indien de aanvrager deel uitmaakt van een nationale vereniging moet de aanvrager een deelverslag bezorgen naast - of in afwachting van - het bredere nationale verslag.
        De GROS stelt het op prijs om indien mogelijk op de hoogte te worden gehouden van de projectactiviteiten (voor initiatieven gericht op projecten in het Zuiden).
       

      Artikel 4.
      Alle publiciteit die wordt gebruikt voor initiatieven die een subsidie ontvangen zal in duidelijk leesbare druk vermelden:
      'In samenwerking met de Gemeentelijke Raad voor Ontwikkelingssamenwerking (GROS) en het gemeentebestuur van Affligem.'

       

      Artikel 5.
      Onverminderd Artikel 2 kan de GROS de betaling van de toegekende subsidie afhankelijk stellen van bepaalde, bij de toekenning meegedeelde voorwaarden. In functie van de omvang van het initiatief kan de GROS een begroting vragen waarbij een onderscheid wordt gemaakt tussen eigen middelen en subsidies. De GROS heeft het recht de initiatieven te bezoeken en/of te controleren. Bij gebrek aan voldoende rechtvaardiging door de aanvrager van een initiatief over het gebruik van de subsidie, bij misbruik tijdens of na het initiatief of bij niet-nakoming van één der bepalingen van dit reglement of van bij de toekenning meegedeelde voorwaarden, kan de GROS de gestorte subsidie inhouden of terugvorderen.

       

      Artikel 6.
      Een aanvraag voor subsidie dient de volgende elementen te bevatten:

      • de volledige identiteit van de aanvragende persoon of vereniging (naam of benaming, adres, beschrijving en doelstelling van de aanvragende vereniging, rekeningnummer, …)
      • een duidelijke omschrijving van het initiatief (activiteit, project,…): plaats, doelgroep, duur, beoogde verandering, aangewende middelen, …
      • de handtekening van de aanvragende persoon of een vertegenwoordiger van de aanvragende vereniging
      • specifiek voor initiatieven gericht op projecten in het Zuiden: vermelding van de lokale partner (naam, adres, hoedanigheid, aandeel van de partner in de uitvoering van het project); de langetermijnvisie waarbinnen het project kadert.

      De aanvragen dienen te worden opgestuurd naar of afgegeven bij:
      Lokaal bestuur Affligem
      Gemeentelijke raad voor ontwikkelingssamenwerking Affligem
      Bellestraat 99
      1790 AFFLIGEM
      ontwikkelingssamenwerking@affligem.be

      Na ontvangst van de aanvraag kan de GROS vragen dat het initiatief of project mondeling wordt toegelicht. Daarbij kan de GROS bijkomende vragen stellen of een bijsturing van het project vragen. De toekenning van de subsidie kan afhankelijk worden gesteld van de gevraagde of voorgestelde bijsturing.

       

      Artikel 7.
      De beslissing over de toekenning van een subsidie wordt genomen door de Algemene Vergadering van de GROS, volgens de procedure beschreven in de Statuten van de GROS. Indien een lid van de GROS zelf een aanvraag voor subsidie heeft ingediend of lid is van een vereniging die een aanvraag heeft ingediend, kan dit lid niet deelnemen aan de beslissing over de betreffende aanvraag. De GROS houdt bij de toekenning van een subsidie uitdrukkelijk rekening met het jaarbudget van de GROS en de voorgenomen bestedingen. De GROS kan beslissen een subsidie toe te kennen die in twee of meer schijven zal worden uitbetaald, waarbij de betaling van een volgende schijf aan bepaalde voorwaarden wordt onderworpen. De GROS deelt de aanvrager de beslissing mee binnen een periode van vier weken na het nemen van de beslissing. De GROS heeft het recht om te communiceren over de projecten waaraan steun werd verleend, vb. op de gemeentelijke website, in het gemeentelijk infoblad of tijdens eigen initiatieven van de GROS.

       

      Artikel 8.
      Bij het toekennen van subsidies aan bepaalde (kleinere) initiatieven zoals hieronder in de tabel omschreven zal de GROS de vermelde richtbedragen hanteren. Deze richtbedragen zijn niet bindend voor de GROS maar wanneer de GROS van deze bedragen afwijkt zal deze afwijking uitdrukkelijk gemotiveerd worden.

      Thema Uitbetaling volgens subsidiereglement van 15 maart 2016 Aanpassing
       Quiz

       € 300,00

       € 300,00
       Thema-avond, debat, voordracht  € 250,00  € 300,00

       Vertonen van een derdewereldfilm

       € 150,00  € 300,00
       Organiseren van een workshop  € 125,00/dagdeel  € 300,00


      Artikel 9.
      De GROS kan op ieder ogenblik (eventueel in een speciaal daartoe bijeengeroepen vergadering) beslissen om een specifiek bedrag te besteden aan noodhulp. Noodhulp is bestemd voor rampen of voor acute noden in ontwikkelingslanden, ten gevolge van onverwachte gebeurtenissen.

       

      Artikel 10.
      Dit reglement doet geen enkel recht of aanspraak op subsidie ontstaan. Bij de toekenning van subsidies leeft de GROS de regels en richtlijnen van dit reglement na, maar bij de uiteindelijke toekenning van een subsidie beoordeelt de GROS ook de opportuniteit van de toekenning van een subsidie aan een bepaald project of initiatief.

       

      Artikel 11.
      De gemeenteraadsbeslissing van 15 maart 2016 houdende subsidiereglement van de GROS wordt opgeheven.

       

      Artikel 12.
      Het huidige reglement treedt vanaf heden in werking.

       

      Artikel 13.
      Een afschrift van deze beslissing zal ter kennisgeving aan de voorzitster van de GROS, mevrouw Myriam Vermeerbergen, worden toegestuurd.

       

      Artikel 14.
      Dit subsidiereglement zal op de gemeentelijke website worden bekendgemaakt.

  • Wonen

    • Interlokale vereniging “Regionaal Woonbeleid Noord-Pajottenland” — Herzieningsaanvraag aanvullende activiteiten 2023-2025

      Aanleiding
      • Tot 30 juni 2022 kan er een aanvraag voor een herziening van de aanvullende activiteiten voor de periode 2023-2025 ingediend worden voor de interlokale projecten betreffende het woonbeleid.
      • De stuurgroep van 23 maart 2022 heeft beslist om één aanvullende activiteit toe te voegen, zijnde “AA 2_7. Een afsprakenkader met de minister en het sociaal verhuurkantoor dat actief is in de gemeente aanvragen en, als het afsprakenkader wordt gesloten, conformiteitsonderzoeken uitvoeren met het oog op de inhuurneming van woningen en kamers door het sociaal verhuurkantoor”.
      Feiten, context, motivering
      • De initiatiefnemer van een project kan voor de periode 2023-2025 een herziening vragen van het werkingsgebied van het project en/of de aanvullende activiteiten in zijn activiteitenpakket.
      • De aanvullende activiteit 2_7 “Een afsprakenkader met de minister en het sociaal verhuurkantoor dat actief is in de gemeente aanvragen en, als het afsprakenkader wordt gesloten, conformiteitsonderzoeken uitvoeren met het oog op de inhuurneming van woningen en kamers door het sociaal verhuurkantoor” werd toegevoegd aan het subsidiedossier.
      • Alleen woningen die voldoen aan de criteria van conformiteit, die de Vlaamse Regering vaststelt met toepassing van artikel 3.3 van de Vlaamse Codex Wonen van 2021, komen in aanmerking om verhuurd te worden door een SVK;  het SVK kan een conformiteitsonderzoek  vragen aan het agentschap of, als de gemeente waar de woning ligt daarvoor een afsprakenkader met de minister en het SVK overeengekomen is, aan de gemeente; SVK Webra  heeft een princiepsakkoord gegeven dat het conformiteitsattesten zal aanvragen voor een deel of alle woningen die zij in huur wenst te nemen.
      • De interlokale vereniging wordt gefinancierd  met subsidies van de Vlaamse overheid, de provincie Vlaams-Brabant en een bijdrage van de vier deelnemende lokale besturen.
      Juridisch kader
      • Decreet Lokaal Bestuur, in het bijzonder artikel 40, § 1, artikel 392, artikel 393 en artikel 394
      • Vlaamse Codex Wonen van 2021, in het bijzonder Boek 2. Organisatie van het woonbeleid, Deel 2. Lokaal woonbeleid
      • Besluit Vlaamse Codex Wonen, in het bijzonder artikel 2.30 en artikel 4.167
      • Ministerieel besluit van 12 december 2019 houdende de subsidiëring van intergemeentelijke projecten ter ondersteuning van het lokaal woonbeleid voor de periode 2020-2025
      • Besluit van de gemeenteraad van 02 juli 2019 — Interlokale vereniging “Regionaal Woonbeleid Noord-Pajottenland” — Overeenkomst — Verlenging 2020/2025
      • Besluit van de gemeenteraad van 02 juli 2019 — Interlokale vereniging “Regionaal Woonbeleid Noord-Pajottenland” — Subsisieaanvraag 2020/2025
      • Adviesnota van 22 november 2019 over de subsidieaanvraag voor het project “Regionaal Woonbeleid Noord-Pajottenland” voor de periode 2020-2025
      • Verslag van de stuurgroep van de Interlokale vereniging “Regionaal Woonbeleid Noord-Pajottenland” van 23 maart 2022
      • Herzieningsaanvraag van 19 mei 2022 voor het project "Regionaal woonbeleid Noord-Pajottenland" voor de periode 2023-2025, zijnde het oorspronkelijk subsidiedossier waarin de wijzigingen zijn aangeduid in het rood
      Besluit

      Artikel 1.

      Goedkeuring van de herzieningsaanvraag van 19 mei 2022 voor het project "Regionaal woonbeleid Noord-Pajottenland" voor de periode 2023-2025. De herzieningsaanvraag maakt integrerend deel uit van dit besluit.

       

      Artikel 2.

      De coördinator van de interlokale vereniging "Regionaal woonbeleid Noord-Pajottenland" dient de herzieningsaanvraag in bij Wonen-Vlaanderen.

       

      Artikel 3.

      Het gemeentebestuur zal bijdragen in de personeels- en werkingskosten van de interlokale vereniging, zoals gebudgetteerd in de subsidieaanvraag. De nodige kredieten zullen worden voorzien in 2023-2025.

       

      Artikel 4.

      Een voor eensluidend verklaard afschrift van dit besluit zal worden verzonden naar:

      1°    de coördinator van de interlokale vereniging “Regionaal Woonbeleid Noord-Pajottenland”

      2°    het gemeentebestuur Affligem voor kennisgeving

      3°    het Agentschap Wonen-Vlaanderen.

  • Intergemeentelijke samenwerkingsverbanden

    • Tmvw ov - algemene vergadering - 17 juni 2022 - goedkeuring agenda

      Aanleiding

      Tmvw Ov houdt algemene vergadering op 17 juni 2022.

      Feiten, context, motivering
      • Het lokaal bestuur Affligem is als vennoot bij Tmvw (Tussengemeentelijke Maatschappij der Vlaanderen voor Watervoorziening) aangesloten;
      • De statuten van Tmvw ov;
      • De aangetekende brief van 30 april 2021 waarbij de gemeente wordt uitgenodigd om deel te nemen aan de algemene vergadering van 17 juni 2022;
      • De agendapunten en de bijhorende documentatie inzake deze algemene vergaderingen werden toegestuurd op 29 april 2022;
      Juridisch kader
      • Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41, lid 2, 4°;
      • De gemeenteraadsbeslissing van 05 februari 2019 houdende Tmvw ov – aanduiding van een vertegenwoordiging voor de algemene vergaderingen (legislatuur 2019-2024);
      Besluit

      Artikel 1.
      Goedkeuring te hechten aan de punten van de agenda (met de daarbij horende documentatie) van de algemene vergadering van Tmvw ov van 17 juni 2022:

      • Wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal ingevolge wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal;
      • Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten;
      • Verslag van de raad van bestuur over boekjaar 2021;
      • Verslagen van de commissaris;
        • a) Goedkeuring van de jaarrekening over boekjaar 2021 afgesloten per 31 december 2021;
        • b) Goedkeuring van de geconsolideerde jaarrekening over boekjaar 2021 afgesloten per 31  december 2021;
      • Kwijting aan de bestuurders en de commissaris;
      • Actualisering presentievergoedingen;
      • Statutaire benoemingen;
      • Aanstelling commissaris;
      • Varia.


      Artikel 2.
      De reeds door de gemeenteraad van 05 februari 2019 gevolmachtigde gemeentelijke afgevaardigde of  plaatsvervangend afgevaardigde (cq. mevrouw J. Rollier en respectievelijk de heer Jeroen Roelandt) te mandateren hun stemgedrag af te stemmen op de beslissing genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van deze gemeenteraadsbeslissing.

      Artikel 3.
      Afschrift van deze beslissing zal ter kennisgeving aan Tmvw Ov, Stropstraat 1 te 9000 Gent, hetzij via elektronische post, 20220617AVTMVW@farys.be, worden toegestuurd.

  • Mondelinge vragen

    • Bijkomende mondelinge vragen - Stijn Stassijns – namens N-VA

      Aanleiding
      • E-mail van raadslid Stijn Stassijns - namens N-VA - 9 juni 2022
      Feiten, context, motivering

      1. Zwerfkatten

      Kunt u wat toelichting geven bij het zwerfkattenbeleid van  onze gemeente? Hoeveel katten werden er in 2021 gevangen? Werden die teruggeplaatst na sterilisatie?
       

      2. “Chalet”

      Houdt het gemeentebestuur, nu Sporting Affligem beslist heeft in Essene te spelen i.p.v. op het B-terrein aan de Bellekouter, vast aan de idee om een nieuwe Chalet te bouwen?


      3. Plan samenleven
      Zal de gemeente via een IGS een project indienen? Welke aandachtspunten zouden desgevallend opgenomen worden?

      Besluit

      De antwoorden op bovenstaande vragen vind je terug in het zittingsverslag van de gemeenteraad van 14 juni 2022

  • Goedkeuring notulen vorige zitting

    • Notulen en zittingsverslag

      Besluit

      De notulen van de vorige zitting van 10 mei 2022 worden goedgekeurd.
      Het zittingsverslag van 10 mei 2022 wordt goedgekeurd.

Namens Gemeenteraad,

Frédéric Pipelers
algemeen directeur

Gerda Van Geite
voorzitter