Terug
Gepubliceerd op 17/12/2024

Besluit  College van burgemeester en schepenen

di 10/12/2024 - 18:30

Wegverkeer - Aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer - Coucklaan(tot en met het kruispunt van de Kaaistraat)

Aanwezig: Walter De Donder, aangewezen burgemeester
Tim Herzeel, Hans Cornand, Herman Steppe, Schepenen
Denise De Paepe, voorzitter bijzonder comité voor de sociale dienst
Frédéric Pipelers, algemeen directeur
Verontschuldigd: Greet Van Holsbeeck, schepen
Aanleiding
  • De noodzaak tot het opstellen van een aanvullend reglement naar aanleiding van het veranderen van de afsluiting onder de brug van het kruispunt Kaaistraat met de Coucklaan.
Feiten, context, motivering
  • De nood werd geformuleerd vanuit de vaststelling dat er ingevolge een inname van openbaar domein in de Coucklaan (private werken met een bouwkraan) gedurende verschillende momenten voor een langere tijd geen verkeer meer mogelijk was.
  • Los het feit dat een herziening van het retributiereglement zich opdringt, is een optimalisatie van de situatie noodzakelijk, mede door;
    • Ligging van de betonblokken onder de brug is niet erg visueel
    • Hoge objectwaarde in het geval van enkelzijdige verkeersongevallen met fietsers/ gemotoriseerd verkeer
    • Geen calamiteitenroute mogelijk in geval van inname openbaar domein
    • Doordat er geen gemotoriseerd verkeer kan doorrijden, nodigt het uit om te parkeren nabij de betonblokken. Dit hindert de rijlijn/ zichtbaarheid voor fietsers
  • Op het GVO (gemeentelijke verkeersoverleg) van oktober 2024 werden er een aantal opties besproken
  • Het positieve is dat door de afsluiting geen nieuwe verkeersverbinding gemaakt wordt via het jaagpad. Aangezien een mogelijke alternatieve ontsluiting wel noodzakelijk is, onder andere voor hulpdiensten, werd er gekozen voor het verwijderen van de betonblokken en vervangen door onderbroken belijning en paaltjes waarvan twee wegneembare.
  • In bijlage zit het plan van de gewenste situatie met de nodige signalisatie
Juridisch kader
  • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 §3;
  • Decreet van 16 mei 2008 en het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Koninklijk besluit van 16 maart 1968 betreffende tot coördinatie van de wetten betreffende de politie over het wegverkeer, Wegverkeerswet genaamd;
  • Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg,  Verkeersreglement genaamd;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009 van de Vlaamse minister van Mobiliteit, Sociale Economie en Gelijke Kansen inzake de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer;
Besluit

Artikel 1.
Alle eerdere aanvullende reglementen met betrekking tot niet-gebiedsdekkende maatregelen op de Coucklaan worden opgeheven.

 

Artikel 2.
In de Coucklaan ter hoogte van het kruispunt met de Kaaistraat geldt:verboden richting voor iedere bestuurder met uitzondering voor fietsers, bromfietsers klasse A en speed pedelecs.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

  • C3
  • M12
 
Artikel 3.
In de Coucklaan ter hoogte van het kruispunt met de Kaaistraat geldt: een denkbeeldige rand van de rijbaan.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
  • witte onderbroken strepen
 

Artikel 4.
In de Coucklaan ter hoogte van het kruispunt met de Kaaistraat geldt: een doodlopende straat uitgezonderd voor fietsers en voetgangers.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

  • F45b
 
Artikel 5.
In de Coucklaan ter hoogte van het kruispunt met de Jean Baptist Callebautstraat geldt: verboden richting voor iedere bestuurder met uitzondering voor plaatselijk verkeer en fietsers, bromfietsers klasse A en speed pedelecs.

Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

  • C3
  • M12
  • Onderbord type IV "uitgezonderd plaatselijk verkeer"
 
Artikel 6.
In de Coucklaan ter hoogte van het kruispunt met de Jean Baptist Callebautstraat geldt: een doodlopende straat uitgezonderd voor fietsers en voetgangers.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
  • F45b
 
Artikel 7.
In de Coucklaan ter hoogte van het jaagpad en de brug: een doodlopende straat uitgezonderd voor fietsers en voetgangers.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
  • F45b
 

Artikel 8.
In de Coucklaan ter hoogte van het jaagpad en de brug: verboden richting voor iedere bestuurder met uitzondering voor fietsers, bromfietsers klasse A en speed pedelecs.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

  • C3
  • M12
 
Artikel 9.
In de Coucklaan ter hoogte van het kruispunt met de zijtak van de Coucklaan geldt: een doodlopende straat.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
  • F45
 

Artikel 10.
In de Coucklaan ter hoogte van huisnummer 5 geldt:opletten voor een gevaarlijke situatie.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

  • F51
  • onderbord "opgelet voorrang verlenen"
  • onderbord GIb "STOP 30m"
 

Artikel 11.
Het aanvullend reglement wordt ter kennisname overgemaakt aan het Departement Mobiliteit en Openbare Werken.

 

Artikel 12.
Het college van burgemeester en schepenen geeft een principiële goedkeuring en het agendapunt zal op een volgende raad geagendeerd worden.