Terug
Gepubliceerd op 29/01/2025

Besluit  Gemeenteraad

wo 22/01/2025 - 20:00

Retributie betreffende inzameling van afvalstoffen: wijziging retributiereglement 14 juni 2022 betreffende inzameling van huishoudelijk afval en het beschikbaar stellen van recipiënten, aanbieden van afvalcontainers, verkoop van compostvaten en inzamelen van restfractie via ondergrondse containers.

Aanwezig: Lander De Backer, voorzitter
Walter De Donder, aangewezen burgemeester
Tim Herzeel, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Herman Steppe, Schepenen
Denise De Paepe, voorzitter bijzonder comité voor de sociale dienst
Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Dirk Geeraerts, Bart Van Rossem, Maxime Buelens, Jill Rollier, Rani Berlo, Rita Van den Abbeel, Pascal Biesback, Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Elke Peeters, Ludwig Stylemans, Jonas Van Vaerenbergh, Thierry Timmermans, Gemeenteraad
Frédéric Pipelers, algemeen directeur
Verontschuldigd: Bert De Roeck, raadslid gemeenteraad
Aanleiding
  • Mail ontvangen op 18 oktober 2024 van ILvA met de vraag om het retributiereglement aan te passen voor de inzameling van afvalstoffen, met een indexering van de retributietarieven vanaf 1 april 2025.
Feiten, context, motivering
  • De gemeente heeft, via beheersoverdracht aan het opdrachthoudend samenwerkingsverband Land van Aalst voor milieu, afgekort ILvA, geopteerd voor de invoering van gewichtsgebonden aanrekening van GFT en restfractie;

  • De tarifering wordt gelijkgestemd voor het gehele werkingsgebied van ILvA;
  • De retributie is niet meer aangepast sinds meer dan drie jaar;
  • De kosten voor transport, energie en verwerking van afval zijn gestegen;
  • De vervuiler dient in te staan voor de afvalkost, dus moet vermeden worden dat te veel algemene middelen worden aangewend voor dienstverlening inzake het verwerven en verwerken van huishoudelijk afval;
  • Om te anticiperen op toekomstige, algemene prijsstijgingen, is het aangewezen de retributies voortaan te koppelen aan de consumptieprijsindex;
  • In dit reglement is voorzien dat de toekomstige aanpassingen van de retributietarieven aan de consumptieprijsindex slechts jaarlijks geschieden en bovendien pas effectief doorgevoerd worden als, door de gestegen levensduurte, een effectief veelvoud wordt bereikt. Op die manier kan nooit afronding naar het bovenliggend rond getal geschieden;
  • De Raad van Bestuur van ILvA stemde op 18 juni 2024 in met het ontwerp van het nieuw retributiereglement, dat nu door de verschillende gemeenteraden bekrachtigd dient te worden;
  • Bepaalde bevolkingsgroepen worden door de methodiek van afvalweging onvermijdelijk geconfronteerd met een stijging van hun afvalkost. Dit is het geval voor gezinnen met kinderen jonger dan 2 jaar en voor personen met een medische aandoening (zoals incontinentie en stomapatiënten) die veel afvalproductie met zich meebrengt. Het is daarom aangewezen voor deze personen een jaarlijkse tegemoetkoming toe te kennen;

  • Aangezien de retributietarieven geïndexeerd worden, is het ook aangewezen de tarieven van de compensatietegemoetkomingen, toegekend door de gemeente, te indexeren.
  • Het opladen van de provisierekening kan, voor personen met lage inkomens, betalingsproblemen met zich mee brengen. Het is daarom aangewezen voor deze personen een jaarlijkse tegemoetkoming toe te kennen, om zodoende de gewichtsgebonden afvalophaling ook bij deze doelgroep vlot te laten verlopen;

  • De lijst met begunstigden van gezinnen met kinderen jonger dan 2 jaar en van personen met lage inkomens, wordt jaarlijks vastgesteld op 1 januari;

  • Tussen het lokaal bestuur Affligem en intercommunale ILvA is er een protocol vastgelegd voor de elektronische mededeling van persoonsgegevens;

Juridisch kader
  • Grondwet; artikel 173, aangaande retributies ten behoeve van de gemeente;
  • Decreet lokaal bestuur, artikel 40§3 in het bijzonder;
  • Decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid van 5 april 1995;
  • Decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (materialendecreet);
  • Besluit Vlaamse regering van 1 juni 1995 houdende de algemene en sectorale bepalingen inzake milieuhygiëne (Vlarem II);
  • Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen van 17 februari 2012;
  • Ministerieel besluit houdende de goedkeuring van de verlenging en van de wijzigingen die de opdrachthoudende vereniging ILvA in haar statuten heeft aangebracht op de buitengewone algemene vergadering van 22 juni 2021;
  • De deelname van gemeente Affligem aan het opdrachthoudend samenwerkingsverband ILvA, waarbij de gemeente in 2021 beheersoverdracht heeft gedaan voor een hernieuwbare termijn van 18 jaar;
  • Gemeenteraadsbesluit van 14 juni 2022; vaststelling van het retributiereglement inzameling van huishoudelijk afval en het beschikbaar stellen van recipiënten, aanbieden van afvalcontainers, verkoop van compostvaten en inzamelen van restfractie via ondergrondse containers - aanslagjaren 2022 tot en met 2025 - wijziging;
Publieke stemming
Aanwezig: Lander De Backer, Walter De Donder, Tim Herzeel, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Herman Steppe, Denise De Paepe, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Dirk Geeraerts, Bart Van Rossem, Maxime Buelens, Jill Rollier, Rani Berlo, Rita Van den Abbeel, Pascal Biesback, Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Elke Peeters, Ludwig Stylemans, Jonas Van Vaerenbergh, Thierry Timmermans, Frédéric Pipelers
Voorstanders: Lander De Backer, Walter De Donder, Tim Herzeel, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Herman Steppe, Denise De Paepe, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Dirk Geeraerts, Bart Van Rossem, Maxime Buelens, Jill Rollier, Rani Berlo, Rita Van den Abbeel, Pascal Biesback
Tegenstanders: Jonas Van Vaerenbergh, Thierry Timmermans
Onthouders: Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Elke Peeters, Ludwig Stylemans
Resultaat: Met 16 stemmen voor, 2 stemmen tegen, 4 onthoudingen
Besluit

Met 16 stemmen voor (Lander De Backer, Walter De Donder, Tim Herzeel, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Herman Steppe, Denise De Paepe, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Dirk Geeraerts, Bart Van Rossem, Maxime Buelens, Jill Rollier, Rani Berlo, Rita Van den Abbeel, Pascal Biesback), 2 stemmen tegen (Jonas Van Vaerenbergh, Thierry Timmermans), 4 onthoudingen (Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Elke Peeters, Ludwig Stylemans)

Artikel 1.

Een retributie wordt geheven op de inzameling van afvalstoffen waarbij het intergemeentelijke samenwerkingsverband ILvA gemachtigd is de retributie voor het lokaal bestuur te innen.

 

Artikel 2. Definitie

De retributie is verschuldigd door de aanbieder van het afval.

Onder de aanbieder van het afval wordt verstaan: een bij ILvA aangesloten gemeentelijke dienst, hierna de gemeente(n) genoemd, of de referentiepersoon van:

  • elk officieel of niet-officieel in de bevolkingsregisters van één van de bij ILvA aangesloten gemeenten ingeschreven gezin, hierna het gezin of de gezinnen genoemd;
  • de eigenaars van tweede verblijven waarvoor de gemeente toelating heeft gegeven, hierna de tweede verblijver(s) genoemd;
  • de vereniging of school waarvoor de gemeente toelating heeft gegeven, hierna de vereniging(en) genoemd;
  • de bedrijven en anderen die via het van toepassing zijnde ILvA-reglement van dienstverlening kunnen gebruik maken, hierna de bedrijven genoemd.


Afdeling 1: Recyclagepark
 

Artikel 3. Retributie voor de globaal aangebrachte hoeveelheden afvalstoffen

Er wordt vanaf 1 april 2025 een retributie geheven op de aanvoer van afvalstoffen op de recyclageparken van de in de desbetreffende algemene politieverordening toegelaten soorten en hoeveelheden afval.
 
Toegang tot het recyclagepark wordt verkregen door middel van:
  • de elektronische identiteitskaart van de officieel of niet-officieel in de bevolkingsregisters van één van de bij ILvA aangesloten gemeenten ingeschreven persoon;
  • een door ILvA ter beschikking gestelde recyclageparkkaart voor particulieren;
  • een door ILvA ter beschikking gestelde recyclageparkkaart voor niet-particulieren.
 

Artikel 4. Kostprijs voor de globaal aangebrachte hoeveelheid

De retributie voor de globaal aangebrachte hoeveelheid wordt vastgesteld als volgt, per kalenderjaar:
  • tot 2.000 kg: 0,075 EUR/kg;
  • van 2.001 tot 5.000 kg: 0,15 EUR/kg;
 
Bovenvermelde tarieven worden op 1 januari van ieder jaar aangepast aan de stijging van de consumptieprijsindex. Voor aanpassing wordt de consumptieprijsindex van de maand oktober jongstleden vergeleken met deze van oktober 2024. De aanpassing aan de stijging van de consumptieprijsindex geschiedt met veelvouden van € 0,01 waarbij afronding steeds naar het effectief bereikte veelvoud van € 0,01 gebeurt.
 
  • boven 5.000 kg: per kilogram aangebrachte hoeveelheid wordt de variabele kost per aangeboden kilogram restfractie zoals vermeld in artikel 11.2.1 aangerekend. Deze kost wordt geïndexeerd overeenkomstig de bepalingen in artikel 11.2.3.


Artikel 5. Vrijstelling retributie voor de globaal aangebrachte hoeveelheid

§1. De referentiepersoon van het gezin of het tweede verblijf wordt per kalenderjaar van het betalen van de in artikel 4 bepaalde retributie vrijgesteld voor de eerste aangebracht 125 kg, voor zover bij een bezoek uitsluitend recycleerbaar afval wordt aangebracht. Als ook niet-recycleerbaar afval wordt aangebracht wordt het nog niet gebruikte deel van deze vrijstelling voorbehouden voor een volgend bezoek waarbij uitsluitend recycleerbaar afval wordt aangebracht.
 
§2. Elke aanbieder die enkel recycleerbaar afval aanbiedt heeft recht op een korting van 10% op het verschuldigd bedrag zoals bepaald via de tarieven in artikel 4.

Artikel 6.

Indien tijdens een bezoek aan het recyclagepark uitsluitend afvalstoffen, waarvoor een aanvaardingsplicht geldt, worden aangebracht, zijn de in artikel 5 bedoelde gezinnen tijdens het hele kalenderjaar vrijgesteld van de in dit retributiereglement vastgelegde retributies, onder uitdrukkelijke voorwaarde dat zij voor 15 december van het voorgaande kalenderjaar bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband ILvA, dat voor de gemeente het recyclagepark uitbaat, een verklaring neerleggen waarin zij afstand doen van de in artikel 5 vastgelegde vrijstelling.
 

Artikel 7. Hechtgebonden asbest

Bijkomend wordt de aanvoer van 200 kg hechtgebonden asbest per aanbieder per kalenderjaar gratis aanvaard op voorwaarde dat deze afvalstof niet samen met ander afval wordt aangeboden.
 

Artikel 8. Berekening te betalen retributie

De te betalen retributie wordt voor elk bezoek bepaald aan de hand van twee wegingen van de aanbieder met zijn voertuig of ter beschikking gestelde kruiwagen in het geval de aanbieder te voet is, een eerste maal bij het binnenrijden van het recyclagepark, een tweede maal bij het buitenrijden. Het verschil tussen de tweede en de eerste weging is de grondslag van de retributie.
 

Artikel 9. Betaling retributie

§1. De retributie wordt overeenkomstig artikel 13 voor het verlaten van het recyclagepark betaald door middel van een provisierekening. Wanneer de provisierekening onvoldoende saldo bevat om de volledig verschuldigde retributie te betalen, kan het deel dat niet betaald kan worden door middel van de provisierekening ter plaatse betaald worden, door middel van bancontact.
 
§2. Bezoek aan het recyclagepark is niet mogelijk van zodra de provisierekening een saldo vertoont lager dan € 0,00. Het is mogelijk in dit geval het saldo op de provisierekening ter plaatse aan te zuiveren, aan de ingangszuil van het recyclagepark.
 
 
Afdeling 2: Beschikbaar stellen van recipiënten, aanbieden van afvalcontainers, verkoop van compostvaten en inzamelen van restfractie via ondergrondse containers.
 

Artikel 10.

Er wordt vanaf 1 april 2025 een retributie geheven op het beschikbaar stellen van recipiënten bestemd voor het ophalen van huishoudelijk afval, op de verkoop van compostvaten en het inzamelen van huishoudelijk afval via ondergrondse containers, en voor het verlenen van een aantal dienstverleningen in het kader van afvalinzameling en - verwerking.

Artikel 11. Bedrag retributie

De retributie wordt als volgt samengesteld:
 
11.1. Voor de verkoop van zakken:
  • Blauwe PMD-zakken 60 liter, per rol (20 stuks): € 5,00;
  • Bio-zakjes, per rol (25 stuks): € 2,00;
 
11.2. Aanbieden van de restfractie en GFT-afval.
 
11.2.1. Voor het aanbieden van restfractie enerzijds een forfaitaire kost van € 0,30 per aanbieding van een container van 40 liter of 140 liter, € 0,60 per aanbieding van een container van 240 liter, € 1,20 per aanbieding van een container van 500 liter, € 1,75 per aanbieding van een container van 750 liter en € 2,35 per aanbieding van een container van 1050 liter, en anderzijds een variabele kost van € 0,30 per aangeboden kilogram restfractie.
De te betalen retributie wordt voor elke aanbieding bepaald aan de hand van twee wegingen van de aangeboden afvalcontainer, een eerste maal voor de lediging ervan, een tweede maal na de lediging ervan. Het verschil tussen de tweede en de eerste weging is de grondslag van de retributie.
 
11.2.2. Voor het aanbieden van GFT-afval enerzijds een forfaitaire kost van € 0,30 per aanbieding van een container van 40 liter of 140 liter, € 0,60 per aanbieding van een container van 240 liter, en anderzijds een variabele kost van € 0,15 per aangeboden kilogram GFT. De te betalen retributie wordt voor elk aanbieding bepaald aan de hand van twee wegingen van de aangeboden afvalcontainer, een eerste maal voor de lediging ervan, een tweede maal na de lediging ervan. Het verschil tussen de tweede en de eerste weging is de grondslag van de retributie.
 
11.2.3. Vanaf 1 januari 2026 worden de volgende tarieven op 1 januari van ieder jaar aangepast aan de stijging van de consumptieprijsindex:
 
  • de forfaitaire kost per aanbieding van een container voor het aanbieden van restfractie;
  • de forfaitaire kost per aanbieding van een container voor het aanbieden van GFT-afval;
  • de variabele kost per aangeboden kilogram restfractie;
  • de variabele kost per aangeboden kilogram GFT-afval;
 
11.2.4. De in 11.2.3. genoemde aanpassing aan de stijging van de consumptieprijsindex geschiedt met veelvouden van € 0,05 waarbij afronding steeds naar het effectief bereikte veelvoud van € 0,05 gebeurt.
 
11.2.5. Voor de in 11.2.3 en 11.2.4. genoemde aanpassing worden jaarlijks de consumptieprijsindex van de maand oktober jongstleden vergeleken met deze van oktober 2024.

- Het maximale gewicht van de inhoud van een aangeboden container bedraagt:

 

40 l

140 l

240 l

GFT

15 kg

70 kg

110 kg

Restfractie

15 kg

60 kg

110 kg

 

11.3. Ondergrondse containers

11.3.1. Voor het gebruik van de ondergrondse containers voor restfractie: een retributie van € 1,20 per inworp met een volume van maximaal 30 liter. Vanaf 1 januari 2026 wordt deze retributie op 1 januari van ieder jaar aangepast aan de stijging van de consumptieprijsindex. Voor aanpassing wordt de consumptieprijsindex van de maand oktober jongstleden vergeleken met deze van oktober 2024. De aanpassing aan de stijging van de consumptieprijsindex geschiedt met veelvouden van € 0,05 waarbij afronding steeds naar het effectief bereikte veelvoud van € 0,05 gebeurt.

 

11.3.2. Voor het gebruik van de ondergrondse containers voor PMD een retributie van € 0,125 per inworpvolume van 30 liter.

 

11.3.3 Alle ondergrondse containers worden bediend met een door ILvA ter beschikking gestelde afvalpas. De referentiepersoon van het gezin of van de tweede verblijver die voor het aanbieden van huishoudelijk afval van een ondergrondse container gebruik dient te maken, wordt één afvalpas gratis ter beschikking gesteld.

 

11.3.4. Voor de aankoop van een afvalpas voor het bedienen van de ondergrondse containers: € 5,00.

 

11.4. Sloten

Voor de aankoop van een containerslot met twee sleutels voor een restfractiecontainer: € 35,00.

 

11.5. Voor het ophalen van grofvuil, snoeiafval en tuinafval aan huis:

 

11.5.1. Voor grofvuil:

    • voor de eerste 20 kg: € 10,00
    • voor elke begonnen schijf van 10 kg boven 20 kg: € 3,00

 

11.5.2. Voor snoeiafval en tuinafval:

    • voor de eerste 20 kg: € 5,00
    • voor elke begonnen schijf van 10 kg boven de 20 kg: € 1,00

 

11.5.3. Vanaf 1 januari 2026 worden de retributies vermeld in 11.5.1 op 1 januari van ieder jaar aangepast aan de stijging van de consumptieprijsindex. Voor aanpassing wordt de consumptieprijsindex van de maand oktober jongstleden vergeleken met deze van oktober 2024. De aanpassing aan de stijging van de consumptieprijsindex geschiedt met veelvouden van € 0,50 waarbij afronding steeds naar het effectief bereikte veelvoud van € 0,50 gebeurt.
 
 
11.5.4. Vanaf 1 januari 2026 worden de retributies vermeld in 11.5.2 op 1 januari van ieder jaar aangepast aan de stijging van de consumptieprijsindex. Voor aanpassing wordt de consumptieprijsindex van de maand oktober jongstleden vergeleken met deze van oktober 2024. De aanpassing aan de stijging van de consumptieprijsindex geschiedt met veelvouden van € 0,20 waarbij afronding steeds naar het effectief bereikte veelvoud van € 0,20 gebeurt.
 

11.6. Evenementen van verenigingen en gemeenten

Verenigingen en gemeenten kunnen naar aanleiding van een gemeente recipiënten voor de afvalinzameling aanvragen. Hiervoor wordt een leverkost aangerekend, afhankelijk van het volume, alsook een verwerkingskost per kilogram ingezameld afval, afhankelijk van de fractie. Indien onvoldoende goed werd gesorteerd, wordt in elk geval de verwerkingskost van restfractie aangerekend. Verlies of schade van ontleende materialen wordt op de ontlener verhaald.

 

Product   Volume Leverkost Verwerkingskost
        /kg
Restcontainer   240l € 5,00 € 0,30
    500l € 10,00 € 0,30
    1050l € 20,00 € 0,30
Afvaleilandje Rest + PMD 480l € 5,00 € 0,30 (enkel voor restfractie) 
Glas   240l € 5,00 -
PMD   240l € 5,00 -
Papier/karton   240l € 5,00 -
    500l € 10,00 -

 

Vanaf 1 januari 2026 wordt de in 11.6. vermelde verwerkingskost per kg  op 1 januari van ieder jaar aangepast aan de stijging van de consumptieprijsindex. Voor aanpassing wordt de consumptieprijsindex van de maand oktober jongstleden vergeleken met deze van oktober 2024. De aanpassing aan de stijging van de consumptieprijsindex geschiedt met veelvouden van € 0,05 waarbij afronding steeds naar het effectief bereikte veelvoud van € 0,05 gebeurt.

 

11.7. Composteren

11.7.1. Een door ILvA ter beschikking gestelde GFT-container kan gratis geruild worden voor een compostvat met beluchtingsstok.

 

11.7.2. Voor de aankoop van een compostvat met beluchtingsstok: € 20,00

 

11.7.3. Voor de aankoop van een compostbak: € 70,00

 

11.7.4. Voor de aankoop van een beluchtingsstok: € 5,00

 

11.7.5. Na het afstaan van een gratis door ILvA ter beschikking gestelde GFT-container of het ruilen van een gratis door ILvA ter beschikking gestelde GFT-container voor een compostvat het opnieuw aanvragen van een GFT-container: € 50,00 of gratis als de gezinssamenstelling dusdanig is gewijzigd dat de aanvraag gerechtvaardigd is.

 

11.7.6. Voor het afhalen van compost op het recyclagepark: € 4,00 per zak van 40 liter, met een maximum van 5 zakken per jaar per aanbieder van het afval. Afhalen van compost in bulk bij de composteringsinstallatie in Geraardsbergen: € 10 per begonnen schijf van 500 kg.

 

11.8. Asbest
 
11.8.1. Voor verkoop aan gemeenten, verenigingen, tweede verblijvers en gezinnen, van platen- en kuubzakken voor het inzamelen van hechtgebonden asbest: €30 per zak, waarbij maximaal 5 platen- of kuubzakken per kalenderjaar en per adres kunnen worden besteld. De platen- en kuubzakken kunnen door de aanbieder ervan na betaling worden afgehaald op het gekozen recyclagepark, tijdens de openingsuren, en op vertoon van het betalingsbewijs. De platen- en kuubzakken worden geleverd met twee sets van persoonlijke beschermingsmiddelen en een infobrochure.
 
Per kalenderjaar en per adres heeft de aanbieder recht op één gratis inzameling van maximaal 5 aangekochte platen- en kuubzakken. Voor bijkomende inzamelingen wordt een retributie van €90 aangerekend, ongeacht het aantal platen- en kuubzakken. Deze retributie van €90 wordt tevens aangerekend als de platen- of kuubzakken op het aangegeven moment niet of niet correct zijn aangeboden door de aanbieder.
 
 
 
11.9. Andere dienstverlening in het kader van afvalinzameling en verwerking
 
11.9.1. Voor het ruilen van een gratis door ILvA ter beschikking gestelde GFT-container of restfractiecontainer voor een ander volume GFT-container of restfractiecontainer:
- de eerste wissel binnen het eerste jaar na ontvangst van de container is gratis;
- vanaf de tweede wissel: € 50,00 of gratis als de gezinssamenstelling dusdanig is gewijzigd dat de aanvraag gerechtvaardigd is.
 
 

11.9.2. Voor levering gemalen snoeihout : € 90,00 per vracht, waarbij het volume van één vracht op vraag van het gezin kan variëren van minimaal 15 m³ tot maximaal 30 m³.

 

11.9.3. Voor het ter beschikking stellen van kunststof zakken (1,5 m³) voor piepschuimtransport : € 45,00 per bundel van 5 zakken.

 

11.9.4. Voor het ter beschikking stellen van een 'recyclageparkkaart niet-particulieren' aan gemeenten, verenigingen, bedrijven voor toegang op het recyclagepark: € 40,00. Het ter beschikking stellen van één 'recyclageparkkaart particulieren' aan gezinnen en tweede verblijvers is gratis. De wissel van een ter beschikking gestelde recyclageparkkaart particulieren of niet-particulieren kost € 5,00.

 

11.9.5. Voor de aankoop van maximaal één bijkomende container per leveradres en per fractie:

40 en 140 liter

€ 40,00

240 liter

€ 60,00

 

Artikel 12. Verschuldigdheid retributie

De volgende retributies zijn verschuldigd bij:

  • Ter beschikking stellen van kunststof zakken voor piepschuimtransport: bij bestelling ervan;
  • Aankoop van PMD-zakken en bio-zakjes: bij aankoop ervan;
  • Aankoop van platen- en kuubzakken voor het inzamelen van hechtgebonden asbest: bij bestelling ervan;
  • Levering van gemalen snoeihout en afhalen van compost: bij bestelling ervan;
  • Aankoop van een recyclageparkkaart niet-particulieren: bij bestelling ervan;
  • De wissel van een ter beschikking gestelde recyclageparkkaart particulieren of niet-particulieren;
  • Aankoop van een bijkomende afvalpas: bij bestelling ervan;
  • Aankoop van een compostvat, compostbak en/of beluchtingsstok: bij aankoop ervan;
 
De andere retributies vermeld in dit reglement zijn verschuldigd meteen na uitvoering van de bijhorende dienstverlening.

 

Artikel 13. Provisierekening

§1. Onverminderd de bepalingen in de artikelen 9 en 12 van dit retributiereglement kunnen, met uitzondering van de aankoop van blauwe PMD-zakken en biozakjes, het ter beschikking stellen van kunststof zakken voor piepschuimtransport, de aankoop van compostvaten, compostbakken en beluchtingsstokken en het leveren van snoeihout, de retributies vermeld in dit reglement enkel betaald worden door middel van een door ILvA ter beschikking gestelde provisierekening.

 

§2. De provisierekening kan steeds op het eigen initiatief van de hieraan gekoppelde referentiepersoon worden aangezuiverd via overschrijving van een saldo op de provisierekening. De eerste betalingsuitnodiging voor de provisierekening bedraagt € 35,00.

 

§3. Wanneer het resterende saldo op de provisierekening van de referentiepersoon de eerste limiet van € 12,50 bereikt - d.w.z. wanneer het saldo gelijk aan of kleiner dan € 12,50 wordt - zal aan de referentiepersoon een eerste betalingsuitnodiging worden gezonden. Dit laat de gebruiker toe tijdig de nodige betalingen te laten uitvoeren, opdat de dienstverlening niet in het gedrang zou komen.

 

§4. Wanneer het resterende saldo op de provisierekening van de referentiepersoon geen krediet meer bevat - d.w.z. wanneer het saldo kleiner wordt dan € 0,00 - zal vervolgens de referentiepersoon een betalingsuitnodiging worden toegezonden, met een betaaltermijn van 14 dagen. Het aanbieden van de restfractie en GFT-afval blijft net als  het gebruik van ondergrondse containers mogelijk tot verstrijken van de betaaltermijn. De referentiepersoon en het eventueel daaraan gekoppelde gezin, vereniging, tweede verblijf of bedrijf zal van zodra het resterende saldo op de provisierekening van de referentiepersoon geen krediet meer bevat, d.w.z. als het saldo kleiner is dan € 0,00, echter geen gebruik meer kunnen maken van de andere dienstverleningen zoals beschreven in dit retributiereglement tot wanneer het saldo op de provisierekening opnieuw € 0,00 of meer bedraagt.

 

§5. Als de referentiepersoon na verzending van ten minste één kosteloze herinnering nalaat het provisiekrediet aan te zuiveren, zal een aangetekende aanmaning aan de betreffende referentiepersoon worden toegezonden. In deze aangetekende aanmaning worden de volgende bijkomende kosten verrekend:

1. Administratieve kost: € 7,50

2. Portkosten;

 

§6 De financieel directeur kan hierna, overeenkomstig artikel 177 van het decreet over het lokaal bestuur, een dwangbevel uitvaardigen, geviseerd en uitvoerbaar verklaard door het college van burgemeester en schepenen om de retributie in te vorderen.

 

§7 Bij afmelding van een referentiepersoon of bij vaststellen van een overlijden van een referentiepersoon wordt de dienstverlening stopgezet. Het nog beschikbare krediet wordt ten vroegste zes weken na stopzetten van de dienstverlening teruggestort op het rekeningnummer dat laatst werd gebruikt voor het storten van krediet op de provisierekening.

 

Artikel 14.

Bij wijze van sociale correcties worden volgende tegemoetkomingen toegestaan:

1)  Aan de scholen (inclusief muziekschool) gevestigd op Affligems grondgebied:

  • de kostprijs voor het aanbrengen, ter beschikking stellen en het ophalen van restafvalcontainers wordt niet aangerekend;
  • 1 maal per jaar, op het einde van de grote vakantie, wordt er gratis een ophaling van grof vuil bij de scholen van Affligem gedaan;
De kostprijs voor deze sociale correctie wordt door ILvA aangerekend aan de gemeente Affligem.
 

2) Aan alle kinderdagverblijven aangesloten bij de dienst Pavok (Pajottenlandse voorziening voor kinderopvang) en/of erkend door Kind en Gezin: per in aanmerking komend kinderdagverblijf wordt een tegemoetkoming van € 57,00 in de globale afvalkost toegekend;

 

3) Aan de jeugdverenigingen erkend door de gemeentelijke jeugddienst en aan jeugdhuis Avilo: per jeugdvereniging wordt een tegemoetkoming van € 42,00 in de globale afvalkost toegekend;

 

4) Aan de sportverenigingen erkend door de gemeentelijke sportraad, die wekelijks een activiteit inrichten en mits voorlegging van een toepasselijk attest afgeleverd door het dagelijks bestuur van de sportraad:

  • € 42,00 voor de in aanmerking komende sportverenigingen die gebruik maken van eigen infrastructuur, of op jaarbasis hun infrastructuur huren (van de gemeente) en zodoende zelf moeten instaan voor hun afvalbeheer;
  • € 6,00 voor alle andere in aanmerking komende sportverenigingen, die tijdens hun sportactiviteiten gebruik kunnen maken van de afvalvoorzieningen van de gemeente;

 

5) Aan gezinnen met kinderen jonger dan twee jaar wordt jaarlijks een premie van € 30,00 per kind jonger dan 2 jaar toegekend. Om voor deze premie in aanmerking te komen, moet telkens op 1 januari van elk jaar een kind tot de leeftijd van 2 jaar op het adres van de aanvrager ingeschreven zijn;

 

6) Aan personen met incontinentieproblemen of een andere medische aandoening (stoma, nierdialyse, ...) die veel afvalproductie met zich meebrengt, wordt jaarlijks een premie van € 90,00 toegekend. Om voor deze premie in aanmerking te komen, moet telkens op 1 januari van elk jaar een persoon met chronische incontinentieproblemen of een andere aandoening (stoma, nierdialyse,…) ingeschreven zijn op het adres van de aanvrager. De persoon met medische problemen mag niet in een residentiële voorziening, serviceflat, assistentiewoning, ziekenhuis, woonzorgcentrum of centrum voor kort verblijf verblijven. De medische aandoening moet elk jaar opnieuw aangetoond worden door voorlegging van een medisch attest;

 

7) Aan personen die recht hebben op een verhoogde tegemoetkoming inzake terugbetaling medische kosten, conform de voorwaarden gehanteerd door het RIZIV (Rijksinstituut voor Ziekte- en Invaliditeitsverzekering), wordt jaarlijks een premie van € 42,00 toegekend. Om voor deze premie in aanmerking te komen, moet  telkens op 1 januari van elk jaar minstens één persoon op het adres van de aanvrager ingeschreven zijn die recht heeft op de verhoogde tegemoetkoming inzake terugbetaling medische kosten. Voor toekenning van deze premie wordt door het OCMW Affligem jaarlijks een geactualiseerde lijst opgevraagd bij de KSZ (Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid).

De hoofd maatschappelijk werkster van het OCMW Affligem wordt gemachtigd om deze geactualiseerde lijst op te vragen bij de KSZ (Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid). Het OCMW Affligem staat in voor de administratieve verwerking van deze gegevens en het toekennen van dit sociaal voordeel.

De gegevens die uit het bevolkingsregister en de Kruispuntbank Sociale Zekerheid worden opgevraagd, zullen enkel gebruikt worden voor het toekennen van dit sociale voordeel en zullen daarna vernietigd worden.

De kostprijs voor deze sociale correcties wordt door ILvA aangerekend aan de gemeente Affligem. De sociale correcties worden toegekend op de provisierekening die de betreffende aanvrager bij ILvA aanhoudt.

 

Artikel 15.

De gemeenteraad keurt het aangepaste retributiereglement goed. Het retributiereglement van 14 juni 2022 houdende vaststelling van het retributiereglement  betreffende de inzameling van huishoudelijk afval en het beschikbaar stellen van recipiënten, aanbieden van afvalcontainers, verkoop van compostvaten en inzamelen van restfractie via ondergrondse containers  – aanslagjaren 2022 tot en met 2025 – wijziging, wordt met ingang van 1 april 2025 opgeheven.

Artikel 16.

De burgemeester maakt dit besluit en het retributiereglement conform de artikelen 286 en 287 van het Decreet Lokaal Bestuur binnen de tien dagen nadat het is aangenomen bekend via de webtoepassing van de gemeente, met vermelding van de datum waarop het is bekendgemaakt en de vermelding van de datum waarop het is aangenomen. De webtoepassing vermeldt de wijze waarop het publiek inzage kan krijgen in de besluiten op de lijst en vermeldt de mogelijkheid om klacht in te dienen bij de toezichthoudende overheid.

 

Artikel 17.

De toezichthoudende overheid, het opdrachthoudend intergemeentelijk samenwerkingsverband Land van Aalst voor milieu, de gemeentelijke financiële dienst en de gemeentelijke milieudienst worden op de hoogte gebracht van dit besluit.