Terug
Gepubliceerd op 30/12/2024

Besluit  College van burgemeester en schepenen

ma 23/12/2024 - 19:00

Wegverkeer – Tijdelijke maatregelen ter gelegenheid van wegeniswerken (oprichten distributiecabine en aanleg distributienet) in de Schaapschuur in 1790 Affligem van 14 januari 2025 tot en met 31 januari 2025.

Aanwezig: Walter De Donder, aangewezen burgemeester
Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Herman Steppe, Schepenen
Denise De Paepe, voorzitter bijzonder comité voor de sociale dienst
Rebecca D'Haeseleer, algemeen directeur, wnd.
Verontschuldigd: Tim Herzeel, schepen
Frédéric Pipelers, algemeen directeur
Aanleiding
  • Aanvraag noodzakelijke werken in de Schaapschuur in 1790 Affligem van 14 januari 2025 tot en met 31 januari 2025. Oprichten distributiecabine en aanleg distributienet in industriële verkaveling door Tasoz in opdracht van Fluvius.
Feiten, context, motivering
  • Het is noodzakelijk de veiligheid van de weggebruikers te verzekeren ter gelegenheid van deze wegeniswerken.
  • De aanvraag uitgaande van de aannemer tot het bekomen van een vergunning voor het plaatsen van verkeerstekens op de openbare weg.
  • Het gaat om maatregelen tot regeling van een gelegenheidstoestand.
  • Dat de werken zijn ingepland op een openbare weg waar de maximum toegelaten snelheid lager is dan of gelijk aan 50 km per uur; dat de werken bijgevolg gerangschikt zijn in de derde categorie van het ministerieel besluit van 7 mei 1999 betreffende het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg.
  • Dat de aanvraag voor het plaatsen van verkeerstekens op de openbare weg betrekking heeft op:
    • Aannemer (aanvrager): Tasoz BVBA.
    • Adres: Dijkstraat 18 - 9160 Lokeren.
    • Contactpersoon: Havva Olsen - 0489 68 75 36 / 09 349 28 54.
    • Werfleider: Murat Yuksel - 0485 33 33 05.
    • Aard van de werken: Oprichten distributiecabine en aanleg distributienet in industriële verkaveling in opdracht van Fluvius.
    • Plaats van de werken: Schaapschuur in 1790 Affligem.
    • Duur van de werken: van 14 januari 2025 tot en met 31 januari 2025.
    • Verantw. signalisatie: aannemer.
    • Gipod id:
Juridisch kader
  • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 56 en 63
  • Decreet van 16 mei 2008 en het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
  • Koninklijk besluit van 16 maart 1968 betreffende tot coördinatie van de wetten betreffende de politie over het wegverkeer, Wegverkeerswet genaamd.
  • Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, Verkeersreglement genaamd.
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
  • De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009 van de Vlaamse minister van Mobiliteit, Sociale Economie en Gelijke Kansen inzake de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer.
Besluit

Artikel 1.
Toelating wordt verleend aan de aanvrager van 14 januari 2025 tot en met 31 januari 2025 om aanvullende verkeerstekens op de openbare weg te plaatsen zoals bepaald in dit besluit. Deze toelating is geldig voor de duur van de werken die de aanvrager zal uitvoeren in de Schaapschuur in 1790 Affligem. Alles wordt dagelijks opgeruimd na de werken.

 

Artikel 2.
Signalisatie. Het signalisatieplan bijgevoegd aan deze beslissing wordt goedgekeurd.
Voetgangers moeten te allen tijde de werken kunnen passeren over het voetpad. De aannemer dient te voorzien in nadarhekken dit ter hoogte van de werkput.

 

Artikel 3.
De signalisatie van de werken moet aangebracht worden met de meeste zorg en moet tijdens de volledige duur van de werken zuiver en in stand gehouden worden zodanig dat zij voor de weggebruikers identificeerbaar blijft.

 

Artikel 4.
Deze toelating moet zich op de werf bevinden en vertoond worden op elk verzoek van de bevoegde overheid.

 

Artikel 5.
De werken mogen slechts beginnen wanneer de signalisatie volledig aangebracht is.

 

Artikel 6.
§1. Al de verkeersborden moeten van het retroflecterend type of van het type met eigen verlichting zijn.
§2. De afwisselende witte en rode strepen op de hekken, de bakens en de verkeerkegels moeten retroflecterend zijn.
§3. De bepalingen betreffende de afmetingen en de plaatsing van de verkeerstekens, voorzien in het ministerieel besluit van 11 november 1976, waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald, zijn van toepassing.
§4. De signalisatie moet conform zijn aan de bepalingen uit het standaardbestek 250 voor de wegenbouw.

 

Artikel 7.
Buiten de werkuren, onder meer 's avonds evenals gedurende het weekend en telkens als het werk voor een bepaalde tijd onderbroken wordt, worden de verkeersborden die er dan niet meer nodig zijn, bedekt of weggenomen.

 

Artikel 8.
§1. Wanneer een verlichtingstoestel is voorzien, werkt het tussen het vallen van de avond en het aanbreken van de dag en in alle omstandigheden wanneer het niet meer mogelijk is duidelijk te zien tot op een afstand van ongeveer tweehonderd meter.
§2. Bij helder weer moet de verlichting de signalisatie zichtbaar maken op ten minste 150 meter.

 

Artikel 9.
Indien aan het begin van de werf een hek geplaatst wordt, beslaat het een breedte die minstens gelijk is aan deze welk nodig is om de werken in alle veiligheid te kunnen uitvoeren.

 

Artikel 10.
De aanvrager is gehouden de voorschriften van het ministerieel besluit van 7 mei 1999 betreffende het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg, na te leven.

 

Artikel 11.
Indien de signalisatie niet werd aangebracht volgens de vigerende wettelijke voorschriften, zal dit door toedoen van het gemeentebestuur gebeuren op kosten van de aanvrager.

 

Artikel 12.
De uitvoerder van de werken is gehouden een bord te plaatsen op de werf met vermelding van de naam van de opdrachtgever (firma), alsook het telefoonnummer van een verantwoordelijke van de firma welke de werken laat uitvoeren.

 

Artikel 13.
Alle herstellingen dienen uitgevoerd te worden volgens het typebestek 250 van de Vlaamse Gemeenschap.

 

Artikel 14.
De werkput moet na de werken hersteld zijn conform TB250. Indien de werkput niet definitief hersteld wordt, zal de werkput tijdelijke hersteld worden in klinkers, dit voor het beschermen van de zwakke weggebruikers.

 

Artikel 15.
De aanvrager zal een drietal dagen voorafgaandelijk aan de werken alle aangelanden verwittigen.

 

Artikel 17.
De aanvrager zal een drietal dagen voorafgaandelijk aan de werken een e-mail sturen naar de dienst openbarewerken@affligem.be en aan de politiezone TARL pz.tarl.wijk.affligem@police.belgium.eu met de effectieve startdatum.

 

Artikel 18.
De aanvrager zal, indien van toepassing, instaan voor de ophaling van het huisvuil (ofwel doorgang verlenen aan Ilva ofwel een ophaalpunt voorzien). Hiervoor zal de aanvrager contact opnemen met Ilva; wegenwerken@ilva.be en/of info@ilva.be.


Artikel 19.
De aanvrager zal, indien van toepassing, De Lijn informeren over de geplande werken en de mogelijke hinder, omleidingen.vvrvlaamserand@delijn.be.

 

Artikel 20.
De aanvrager zal, indien van toepassing, alle hulpdiensten in kennis stellen van wegeniswerken met omleiding, mobiliteit@zvbw.be.