Met 14 stemmen voor (Lander De Backer, Tim Herzeel, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Herman Steppe, Denise De Paepe, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Dirk Geeraerts, Bart Van Rossem, Maxime Buelens, Jill Rollier, Rita Van den Abbeel, Pascal Biesback), 1 stem tegen (Jonas Van Vaerenbergh), 5 onthoudingen (Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Bert De Roeck, Elke Peeters, Ludwig Stylemans)
Artikel 1.
De commissie financiën is samengesteld uit 6 leden:
Artikel 2.
De commissie financiën bestaat uit volgende leden:
Artikel 3.
Afschrift van deze beslissing zal aan de fractieleiders en aan de commissieleden worden toegezonden.
Met 14 stemmen voor (Lander De Backer, Tim Herzeel, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Herman Steppe, Denise De Paepe, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Dirk Geeraerts, Bart Van Rossem, Maxime Buelens, Jill Rollier, Rita Van den Abbeel, Pascal Biesback), 1 stem tegen (Jonas Van Vaerenbergh), 5 onthoudingen (Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Bert De Roeck, Elke Peeters, Ludwig Stylemans)
Artikel 1.
De commissie openbare werken en mobiliteit is samengesteld uit 6 leden:
Artikel 2.
De commissie openbare werken en mobiliteit bestaat uit volgende leden:
Artikel 3.
Afschrift van deze beslissing zal aan de fractieleiders en aan de commissieleden worden toegezonden.
De vertegenwoordiger per fractie is deze met de meeste anciënniteit;
Artikel 1.
De deontologische commissie is samengesteld uit 5 leden – 1 lid per fractie en de raadsvoorzitter.
Artikel 2.
De deontologische commissie bestaat uit volgende leden:
TEAM BURGEMEESTER
OPEN AFFLIGEM
N-VA
VLAAMS BELANG
Artikel 1.
De gemeenteraad gaat akkoord om volgende samenwerkingsovereenkomst tussen stad Vilvoorde en gemeente Affligem te hernieuwen en goed te keuren:
Met 14 stemmen voor (Lander De Backer, Tim Herzeel, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Herman Steppe, Denise De Paepe, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Dirk Geeraerts, Bart Van Rossem, Maxime Buelens, Jill Rollier, Rita Van den Abbeel, Pascal Biesback), 6 onthoudingen (Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Bert De Roeck, Elke Peeters, Ludwig Stylemans, Jonas Van Vaerenbergh)
Artikel 1.
Het gedeelte van de meerjarenplanaanpassing 5 - 2020-2027 dat betrekking heeft op de gemeente wordt vastgesteld.
Artikel 2.
Het gedeelte van de meerjarenplanaanpassing 5 – 2020-2027 dat betrekking heeft op het OCMW, wordt goedgekeurd.
Artikel 3.
Het geheel van de meerjarenplanaanpassing 5 – 2020-2027 (zie afzonderlijke documenten als bijlage) wordt aangenomen.
Artikel 4.
De kredieten van het OCMW voor het boekjaar 2024 worden als volgt gewijzigd en die van boekjaar 2025 worden als volgt vastgesteld:
2024 oorspronkelijke MJPW 4 | 2024 nieuwe MJPW 5 | 2025 nieuwe MJPW 5 | ||||
Uitgaven | Ontvangsten | Uitgaven | Ontvangsten | Uitgaven | Ontvangsten | |
Exploitatie | € 2.650.445 | € 1.065.791 | € 2.968.986 | € 1.330.815 | € 3.040.581 | € 1.233.406 |
Investeringen | € 5.000 | € 0 | € 67.148 | € 15.000 | € 5.000 | € 0 |
Artikel 5.
De kredieten van de gemeente voor het boekjaar 2024 worden als volgt gewijzigd en die van het boekjaar 2025 worden als volgt vastgesteld:
2024 oorspronkelijke MJPW | 2024 nieuwe MJPW | 2025 nieuwe MJPW | ||||
Uitgaven | Ontvangsten | Uitgaven | Ontvangsten | Uitgaven | Ontvangsten | |
Exploitatie | € 13.804.893 | € 16.723.864 | € 14.302.764 | € 16.812.843 | € 14.285.864 | € 17.533.021 |
Investeringen | € 6.827.189 | € 185.860 | € 9.622.270 | € 464.100 | € 3.231.319 | € 93.440 |
Financiering | € 799.451 | € 5.269.530 | € 789.451 | € 9.269.530 | € 1.072.157 | € 3.267.062 |
Leningen en leasings | € 799.451 | € 5.228.205 | € 9228.205 | € 1.072.157 | € 1.072.157 | € 3.225.737 |
Toegestane leningen en betalingsuitstel | € 0 | € 41.325 | € 41.325 | € 0 | € 0 | € 41.325 |
Artikel 6.
Aan de Vlaamse Overheid zal digitaal over de meerjarenplanaanpassing 5 – 2020-2027 worden gerapporteerd, conform de daartoe vastgestelde bepalingen.
Artikel 1.
Voor de betaling van geringe exploitatie-uitgaven van het dagelijks bestuur, die zonder uitstel moeten gebeuren om de goede werking van de dienst te garanderen en waarvoor bijgevolg de normale uitgavenprocedure niet gevolgd kan worden, wordt een provisie ter beschikking gesteld aan nominatief aangeduide personeelsleden, verder provisiebeheerders genoemd.
Artikel 2.
Het bedrag van de provisie is afhankelijk van de omvang en de aard van de te betalen uitgaven en wordt, na advies van de financieel directeur, gemotiveerd vastgesteld door de algemeen directeur. De provisie wordt cash of giraal toegekend aan de provisiebeheerder.
Artikel 3.
De provisiebeheerders, evenals de vervangende personeelsleden, worden nominatief aangeduid door de algemeen directeur na advies van de financieel directeur. De opdracht tot het doen van dergelijke geringe exploitatie-uitgaven, maakt deel uit van de taak van de betrokken ambtenaar en geeft geen recht op enige bijkomende vergoeding.
Artikel 4.
De provisiebeheerder is persoonlijk verantwoordelijk voor het beheer van de toegekende provisie. Dit impliceert dat de provisiebeheerder in eerste instantie kan worden aangesproken voor kastekorten of uitgaven die zouden worden betwist.
Artikel 5.
De provisiebeheerder bewaart alle bewijsstukken en schrijft alle gedane uitgaven in een staat van uitgaven met minstens de vermelding van datum en bedrag. Het opmaken van een afzonderlijke en specifieke staat van provisie-uitgaven is niet van toepassing bij girale provisie-uitgaven, indien er een specifieke softwaretoepassing gebruikt wordt om de uitgaven te initialiseren. De provisiebeheerder blijft evenwel ten allen tijde verantwoordelijk voor het correct weder samenstellen van het oorspronkelijk toegekende provisiebedrag en de opvolging die hiermee gepaard gaat.
Artikel 6.
Artikel 1.
Onder het begrip "dagelijks personeelsbeheer" worden volgende bevoegdheden begrepen :
1. Prestaties e.d.
2. Evaluatie
3. Vorming
4. Salaris
5. Verloven en afwezigheden
Artikel 2.
De raad neemt kennis van het feit dat de algemeen directeur geen budgethouder is voor de bevoegdheden die tot het dagelijks personeelsbeheer behoren.
Artikel 3.
De algemeen directeur kan volgende bevoegdheden delegeren naar de diensthoofden, zoals in het organogram aangeduid :
Artikel 4.
De algemeen directeur rapporteert aan het college van burgemeester en schepenen en aan het vast bureau over de besluiten die in het kader van dagelijks personeelsbeheer respectievelijk voor het personeel van de gemeente en van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn werden genomen.
Artikel 5.
Alle vorige beslissingen houdende vaststelling van het dagelijks personeelsbeheer worden opgeheven.
Een aanpassing van het Arbeidsreglement dringt zich op, omwille van o.a.:
Tussen de afvaardiging van het lokaal bestuur Affligem en de vakbondsafvaardiging werd tijdens de zitting van 02 december 2024 van het Bijzonder Onderhandelingscomité voor de personeelsleden van het lokaal bestuur Affligem, in uitvoering van het Koninklijk Besluit van 28 september 1984 tot uitvoering van de Wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel vergaderd aangaande het nieuwe arbeidsreglement lokaal bestuur Affligem, waarvan het advies met notulen in bijlage worden gevoegd.
Artikel 1.
De Gemeenteraad keurt het gecoördineerd arbeidsreglement van het gemeente- en OCMW-personeel Affligem, goed.
Dit gecoördineerd arbeidsreglement wordt vastgesteld overeenkomstig de bijlage van deze raadsbeslissing. De bijlage maakt integraal deel uit van deze beslissing.
Artikel 2.
Elke eerdere beslissing van de Gemeenteraad houdende goedkeuring van de wijziging van het arbeidsreglement van het gemeentepersoneel Affligem (m.u.v. het personeel van WZC "Van Lierde"), wordt opgeheven.
Artikel 3.
Behoudens andersluidende bepalingen treedt deze gecoördineerde rechtspositieregeling voor het gemeente- en OCMW-personeel Affligem, in werking op 01 januari 2025;
Artikel 4.
Alle personeelsleden zullen een digitaal exemplaar van dit gecoördineerd arbeidsreglement ontvangen.
Een aanpassing van de rechtspositieregeling dringt zich op omwille van o.a.:
Artikel 1.
De gemeenteraad keurt de gecoördineerde rechtspositieregeling van het gemeente- en OCMW-personeel Affligem, goed.
Deze gecoördineerde rechtspositieregeling wordt vastgesteld overeenkomstig de bijlage van deze gemeenteraadsbeslissing. De bijlage maakt integraal deel uit van deze gemeenteraadsbeslissing.
Artikel 2.
Elke eerdere gemeenteraadsbeslissing houdende goedkeuring van de wijziging van de rechtspositieregeling van het gemeentepersoneel Affligem, wordt opgeheven.
Artikel 3.
Behoudens andersluidende bepalingen treedt deze gecoördineerde rechtspositieregeling van het gemeente- en OCMW-personeel Affligem, in werking op 1 januari 2025.
Artikel 4.
Alle personeelsleden zullen een digitaal exemplaar van deze gecoördineerde rechtspositieregeling ontvangen.
Artikel 1.
De gemeenteraad gaat akkoord met de nieuwe rooilijn in de Burgemeester Wambacqstraat aangeduid op het opmetings- en rooilijnplan van 10 oktober 2023 opgemaakt door Steven Schoukens, ing. Bouwkunde - Landmeter uit Opwijk en de gratis grondafstand van perceel nr. 381z.
Artikel 2.
De gemeenteraad keurt de opname door het lokaal bestuur Affligem verworven perceel in het openbaar domein van Affligem goed.
Artikel 3.
De akte zal verleden worden na het verstrijken van de schorsings- en vernietigingstermijn vanwege de toezichthoudende overheid.
Artikel 4.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de goedkeuring van de ontwerpakte m.b.t. de gratis grondafstand.
Artikel 5.
Lokaal bestuur Affligem wordt bij sterkmaking vertegenwoordigd door een bediende van de notaris van de aanvrager.
Artikel 6.
Een afschrift van de beslissing zal toegestuurd worden naar de aanvrager en zijn notaris (Aileen Reniers uit Asse).
Artikel 1.
De gemeenteraad stemt in met de ontwerpakte en het bijhorende opmetingsplan, inzake de kosteloze overname van lot 3, precad 94A2P0000, deel van perceel 94W van 107 m² m² aangeduid op opmetingsplan van Lode Verdoodt van 14 februari 2024, opgemaakt door Notaris Frédéric Caudron, notaris te Aalst.
Artikel 2.
De gemeenteraad keurt de opname door het lokaal bestuur Affligem verworven perceel in het openbaar domein van Affligem goed.
Artikel 3.
De akte zal verleden worden na het verstrijken van de schorsings- en vernietigingstermijn vanwege de toezichthoudende overheid.
Artikel 4.
Lokaal bestuur Affligem wordt bij sterkmaking vertegenwoordigd door een bediende van Notaris Frédéric Caudron, notaris te Aalst.
Artikel 5.
Een afschrift van de beslissing zal toegestuurd worden naar de notaris.
Artikel 1.
De gemeenteraad stemt in met de ontwerpakte (zoals in bijlage), opgemaakt door de afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse overheid, betreffende de aankoop van één perceel grond, gelegen binnen het GNOP 1 gebied, kadastraal gekend als Affligem, 1ste Afdeling Hekelgem, sectie B, perceelnummer 316G met een totale oppervlakte van drie are zestig centiare (3a 60ca), eigendom van Marie Van Den Neste en Petrus Van Nieuwenborgh, wonende Nieuwe Kassei 37 - 1790 Affligem en Hubert Van Den Neste, wonende Nieuwe Kassei 35 - 1790 Affligem.
Artikel 2.
De gemeenteraad gaat akkoord met de aankoopprijs voor een totaalbedrag van € 1.000,00 (duizend euro), zijnde het schattingsbedrag voor perceel 316G (exclusief wederbeleggingsvergoeding, exclusief registratie- en notariële kosten).
Artikel 3.
De Afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse overheid wordt belast met het verlijden van de akte voor verwerving.
Artikel 4.
De opdracht wordt gegeven aan de Vlaams commissaris om de gemeente bij ondertekening te vertegenwoordigen.
Artikel 5.
Bij overschrijving van de akte wordt ontslag verleend aan de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie tot het nemen van een ambtshalve inschrijving.
Artikel 6.
Een afschrift van deze beslissing zal worden toegestuurd aan de De Afdeling Vastgoedtransacties, het Regionaal Landschap Pajottenland & Zennevallei vzw en de gemeentelijke diensten Financiën en Leefmilieu.
Artikel 1.
De gemeenteraad stemt in met de ontwerpakte (zoals in bijlage), opgemaakt door de afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse overheid, betreffende de aankoop van vier percelen grond, gelegen binnen het GNOP 1 gebied, kadastraal gekend als Affligem, 1ste Afdeling Hekelgem, sectie B, perceelnummer 206, met een oppervlakte volgens kadaster van negen are tien centiare (9a 10ca), perceelnummer 207, met een oppervlakte volgens kadaster van acht are dertig centiare (8a 30ca), perceelnummer 208A met een oppervlakte volgens kadaster van acht are (8a) en perceelnummer 209A, met een oppervlakte volgens kadaster van twaalf are twintig centiare (12a 20ca) eigendom van Albert Jacobs, wonende Domentstraat 68 te 1790 Affligem.
Artikel 2.
De gemeenteraad gaat akkoord met de aankoopprijs voor een totaalbedrag van € 12.600,00 (twaalfduizend zeshonderd euro), zijnde het schattingsbedrag voor percelen 206, 207, 208A en 209A (exclusief wederbeleggingsvergoeding, exclusief registratie- en notariële kosten).
Artikel 3.
De Afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse overheid wordt belast met het verlijden van de akte voor verwerving.
Artikel 4.
De opdracht wordt gegeven aan de Vlaams commissaris om de gemeente bij ondertekening te vertegenwoordigen.
Artikel 5.
Bij overschrijving van de akte wordt ontslag verleend aan de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie tot het nemen van een ambtshalve inschrijving.
Artikel 6.
Een afschrift van deze beslissing zal worden toegestuurd aan de De Afdeling Vastgoedtransacties, het Regionaal Landschap Pajottenland & Zennevallei vzw en de gemeentelijke diensten Financiën en Leefmilieu.
Artikel 1.
De heer Hans Cornand, aan te duiden als volmachtdrager van de gemeente Affligem voor de algemene vergadering van de cv Zefier.
Artikel 2.
De heer Tim Herzeel, aan te duiden als plaatsvervangend volmachtdrager van de gemeente Affligem voor de algemene vergadering van de cv Zefier.
Artikel 3.
Afschrift van deze beslissing zal worden overgemaakt via email naar info@zefier.be.
Artikel 1.
De heer Walter De Donder aan te duiden als vertegenwoordiger – namens het gemeentebestuur – in het beheerscomité van de Gemeenschappelijke Interne Dienst voor Preventie en Bescherming op het Werk van Solva; en dit voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur (2025-2030).
Artikel 2.
Afschrift van deze beslissing zal aan het intergemeentelijk samenwerkingsverband Solva bezorgd worden.
Artikel 1.
De gemeenteraad duidt volgende personen aan als vertegenwoordig namens de gemeente:
en mandateert hen de werkzaamheden van de stuurgroep op te volgen voor de huidige legislatuur. De afgevaardigde en/of diens plaatsvervanger rapporteert en informeert het college dan wel de Raad inzake deze materie.
Artikel 2.
Een afschrift van het besluit wordt overgemaakt aan Haviland, dienst Sociale Tewerkstelling.
Artikel 1.
De heer Pascal Biesback gemeenteraadslid, wonende Ternatsestraat 172/1 te 1790 Affligem, aan te duiden als vertegenwoordiger op de (buitengewone) algemene vergaderingen, voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur.
Het mandaat vervalt wanneer de betrokkene de hoedanigheid van gemeenteraadslid verliest.
Artikel 2.
Mevrouw Rita Van den Abbeel , gemeenteraadslid, wonende Bellestraat 218 te 1790 Affligem, aan te duiden als plaatsvervangend vertegenwoordiger op de (buitengewone) algemene vergaderingen, voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur.
Het mandaat vervalt wanneer de betrokkene de hoedanigheid van gemeenteraadslid verliest.
Artikel 3.
Een afschrift van dit besluit zal aan intercommunale ILvA, Zuid III, Industrielaan 18 te 9320 Aalst toegestuurd worden.
Artikel 1.
De heer Hans Cornand, wonende Mollenhoekstraat 17 te 1790 Affligem, voor te dragen als kandidaat-bestuurder voor de Raad van Bestuur van het intergemeentelijk samenwerkingsverband ILvA, voor de legislatuur periode van 2025 - 2030.
Het mandaat vervalt wanneer de betrokkene de hoedanigheid van gemeenteraadslid verliest.
Artikel 2.
Afschrift van deze beslissing toe te sturen aan het intergemeentelijk samenwerkingsverband ILvA, Zuid III, Industrielaan 18 te 9320 Aalst.
- Samenstellen van het bureau.
- Aanpassen kapitaalsaandeel van de deelnemende steden en gemeenten.
- Benoemen van de bestuurders op voordracht van de vennoten.
Artikel 1.
De gemeenteraad keurt de agenda (met de daarbij horende documentatie) van de bijzondere algemene vergadering van het intergemeentelijk samenwerkingsverband ILvA van 21 januari 2025 goed:
Artikel 2.
De reeds gevolmachtigde gemeentelijke afgevaardigde of de plaatsvervangend afgevaardigde – de heer Pascal Biesback en respectievelijk mevrouw Rita Van den Abbeel – te mandateren om op betrokken vergadering te stemmen overeenkomstig de beslissing van de gemeenteraad betreffende de agenda voor deze bijzondere algemene vergadering.
Artikel 3.
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te geven aan betrokken afgevaardigden en het intergemeentelijk samenwerkingsverband ILvA, Zuid III, Industrielaan 18 te 9320 Aalst.
De antwoorden op bovenstaande vragen vind je terug in het zittingsverslag van de gemeenteraad van 17 december 2024.
De notulen van de vorige zittingen van 12 november 2024 en 5 december 2024 (installatievergadering) worden goedgekeurd.
De zittingsverslagen van 12 november 2024 en 5 december 2024 (installatievergadering) worden goedgekeurd.
Namens Gemeenteraad,
Frédéric Pipelers
algemeen directeur
Lander De Backer
voorzitter