Het decreet lokaal bestuur stelt in artikel 281 dat de voorzitter van de gemeenteraad voor de ondertekening van een authentieke akte over onroerende verrichtingen van de gemeente en ocmw, zijn bevoegdheid tot ondertekenen kan opdragen aan een medewerker van het notariskantoor, die hij aanwijst;
De overdracht van die bevoegdheid gebeurt via een authentieke volmacht en beperkt zich tot de akte die in de volmacht wordt vermeld.
Artikel 1.
Voor de akten verleden voor het ambt van een werkende notaris en waar in de omgevings- of verkavelingsvergunning grondafstand aan de gemeente is opgelegd, mag de afstand bij sterkmaking opgenomen worden in de akte.
Bij sterkmaking mag de gemeente vertegenwoordigd worden door een bediende van het betreffende notariskantoor.
Artikel 1.
De Gemeenteraad benoemt, het door de jeugdraad voorgedragen lid Kaat Everard, ter vervanging van het effectieve lid Laurens Kaesteker, als vertegenwoordiger voor de jeugd, tot effectief lid van de GeCoRo.
Artikel 2.
De Gemeenteraad benoemt, het door de jeugdraad voorgedragen lid Lander De Backer, ter vervanging van het plaatsvervangend lid Kaat Everard, als vertegenwoordiger voor de jeugd, tot plaatsvervangend lid van de GeCoRo.
Artikel 3.
De beslissing zal ter kennisgeving aan de Bestendigde Deputatie van de Provincie Vlaams-Brabant worden overgemaakt.
Artikel 4.
De toezichthoudende overheid heeft 30 dagen om de gemeenteraadsbeslissing te vernietigen. Na die 30 dagen wordt de beslissing naar alle leden van de GeCoRo toegezonden.
Artikel 1.
De gemeenteraad neemt kennis van de adviezen van:
Artikel 2.
De gemeenteraad neemt kennis dat uitgezonderd de aanvrager, geen van de aangelanden akkoord gaat met de verplaatsing van voetweg 16 - Kluizenweg i.f.v. oprichten van een loods/paardenstal.
Artikel 3.
De gemeenteraad sluit zich aan bij de ongunstige adviezen van de diverse adviesraden, het ontbreken van een akkoord van de betrokken aangelanden van voetweg 16 - Kluizenweg en het ongunstige advies van de omgevingsambtenaar, waarbij de aanvraag tot het verplaatsen van voetweg 16 - Kluizenweg, niet verenigbaar is met de door het gemeentebestuur gewenste ruimtelijke ontwikkeling.
De projectvereniging ’t Stakenhuis heeft als algemeen doel en gedeelde ambitie om duurzaam een kwaliteitsvolle hoppraktijk en een integraal hopbeleid vorm te geven in de regio. Dit vanuit de historische waarde van hop. Samen met lokale besturen.
De projectvereniging neemt 3 rollen op:
Het belang van hop vanuit de lokale context behartigen;
Ondersteuning bieden aan de gemeenten;
Collectief ontwikkelen en versterken van hop in de regio vanuit gemeenten.
De werking bevat volgende specifieke hoofddoelstellingen:
Het voeren van een gecoördineerd integraal hopbeleid in de regio met aandacht voor landbouw, toerisme, erfgoed en economie;
De herintroductie van de hopvelden en hopteelt en de exploitatie ervan.
De projectvereniging neemt volgende taken op
Een onderlinge afstemming van de afzonderlijke deelprojecten van de deelnemende gemeenten tot één gezamenlijk project
Het uitwerken van een beleidsvisie rond de herwaardering van de hopteelt en -cultuur in onze regio
Het uitwisselen van kennis en informatie rond de hopteelt
De gezamenlijke exploitatie – onderhoud
De gezamenlijke exploitatie – educatief
De gezamenlijke exploitatie – toeristisch
De promotie en bekendmaking van het gezamenlijke project.
De leden van de raad van bestuur ontvangen geen presentiegeld voor bijgewoonde vergaderingen.
- subsidiëring vanuit de Vlaamse Gemeenschap of andere overheden;
- jaarlijkse financiële inbreng door de deelnemende gemeenten;
- mogelijkheid tot gemotiveerde vragen van bijdragen voor extra ondersteuning of projecten bij deelnemende gemeenten;
- middelen uit eigen werking, sponsoring en giften.
Verdeelsleutel statutair lidgeld |
|
Inwonersaantal |
Niet geïndexeerde bijdrage |
< 15 000 inwoners |
1 300 EUR |
15 000 tot 25 000 inwoners |
1 800 EUR |
25 000 tot 40 000 inwoners |
2 800 EUR |
> 40 0000 inwoners |
4 300 EUR |
Artikel 1.
De gemeente treedt met ingang van heden toe tot Hopvereniging 't Stakenhuis, volgens de modaliteiten vastgelegd in de statuten van Hopvereniging 't Stakenhuis, als bijlage aan onderhavig besluit toegevoegd.
Artikel 2.
De gemeenteraad draagt schepen Herman Steppe voor als stemgerechtigd lid voor de Algemene vergadering van Hopvereniging 't Stakenhuis. Als vervanger wordt Greet Van Holsbeeck voorgedragen.
Artikel 3.
De gemeenteraad draagt raadslid Bert De Roeck voor als lid met raadgevende stem voor de Algemene vergadering van Hopvereniging 't Stakenhuis. Als vervanger wordt raadslid Jo Lamberts voorgedragen.
Artikel 4.
Afschrift van deze beslissing wordt toegestuurd aan de huidige raad van bestuur van Hopvereniging 't Stakenhuis.
De federale regering heeft een akkoord bereikt over de vergroening van het woon-werkverkeer. Vanaf 2026 zullen alleen nog emissievrije bedrijfswagens fiscaal aftrekbaar zijn. Het aantal laadpalen moet daarom sterk omhoog. “Naast burgers en bedrijven zal er een belangrijke rol zijn voor de lokale besturen. In het Lokaal Energie- en Klimaatplan gaan we voor 1 laadpunt per 100 inwoners tegen 2030”, aldus Vlaams minister Bart Somers.
Volgens recente persberichten zou Affligem niet uitblinken in ambitie om (semi)publieke laadpalen te voorzien. We vragen via deze weg graag of dit correct is. En welke visie het lokale bestuur heeft om de toekomstige uitdagingen van een verdere elektrificatie van het wagenpark aan te pakken?
Tot mijn verbazing is het lokale bestuur zich terdege bewust van de nood om het mobiliteitsplan te actualiseren. Dit zou gekoppeld worden aan de opmaak van het beleidsplan ruimte. Dit lijkt mij een zeer logische keuze, we pleiten al langer voor een integrale visie op mobiliteit en ruimtelijke ontwikkeling. Het zou vreemd zijn om het ene los te zien van het andere. De opstart van het beleidsplan ruimte Affligem is voorzien op de GECORO van morgen, woensdag 18 januari 2023. Op welke termijn wordt de actualisering van het mobiliteitsplan gezien?
Het is u wellicht niet ontgaan dat er een aantal aanzienlijke verzakkingen zijn opgetreden ter hoogte van de berm van de Zwarteberg (tussen het einde van de bebouwing aan de zijde van de Kouterweg en het kruispunt met de Buikouterbaan). Dit lijkt mij een fysiek bewijs van overbelasting. De Zwarteberg kreunt daar letterlijk onder het sluipverkeer. Dat creëert ook risicosituaties voor voetgangers en fietsers, daar het bewuste stuk niet is voorzien op huidige verkeersdruk. De schade aan het wegdek is daar heden een stille getuige van.
Hoe ziet het lokale bestuur de mobiliteit in deze zone?
Op vrijdag 9 december 2022 besliste de Vlaamse Regering welke projecten op een subsidiëring kunnen rekenen via een lokale gebiedsdeal droogte.
Werden er vanuit de gemeente Affligem projecten ingediend i.k.v. deze werking?
Vorige zomer publiceerde de Vlaamse overheid een nieuw vademecum voor fietsinfrastructuur. Met recent de nodige animo rond de slechte score van onze Vlaamse fietspaden, althans afgemeten aan de nieuwe normen die door Vlaanderen werden opgesteld.
Is er zicht op de mate waarin de fietspaden in Affligem al dan niet voldoen aan de vernieuwde normen voor fietsinfrastructuur? Zal het lokale bestuur bij de aanleg van nieuwe en de vernieuwing van bestaande fietspaden het vademecum fietsinfrastructuur hanteren? Om op die manier een maximale kwaliteit en veiligheid van onze lokale fietspaden te garanderen?
De antwoorden op bovenstaande vragen vind je terug in het zittingsverslag van de gemeenteraad van 17 januari 2023.
De antwoorden op bovenstaande vragen vind je terug in het zittingsverslag van de gemeenteraad van 17 januari 2023.
De notulen van de vorige zitting van 20 december 2022 worden goedgekeurd.
Het zittingsverslag van 20 december 2022 wordt goedgekeurd.
Namens Gemeenteraad,
Frédéric Pipelers
algemeen directeur
Gerda Van Geite
voorzitter