Terug
Gepubliceerd op 15/02/2023

Notulen  Gemeenteraad

di 17/01/2023 - 20:00 Raadzaal
Aanwezig: Gerda Van Geite, voorzitter
Walter De Donder, burgemeester
Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Schepenen
Denise De Paepe, voorzitter bijzonder comité voor de sociale dienst
Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Jill Rollier, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Aster Van Avermaet, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Rani Berlo, Dirk Geeraerts, Jo Lamberts, Gemeenteraad
Frédéric Pipelers, algemeen directeur
Verontschuldigd: Elke Van den Winckel, raadslid gemeenteraad
  • Openbare werken / mobiliteit

    • Wegverkeer - Aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer - Vogelzangstraat - oversteekplaats ter hoogte van de Vuystweg.

      Aanleiding
      • De noodzaak tot het opstellen van een aanvullend reglement naar aanleiding van de verkeerswijziging in de Vogelzangstraat beslist door het college van burgemeester en schepenen in zitting van 20 december 2022.
      Feiten, context, motivering
      • Basisschool Sint-Jan in Teralfene startte in 2021 een subsidiedossier veilige schoolomgeving. De school maakte een knelpuntenanalyse op openbaar en privaat domein.
      • Om aanspraak te maken op de subsidie (voor school en gemeente) moest er aan de knelpuntenanalyse een integraal maatregelenpakket gekoppeld worden.
      • De knelpuntennota die door de school werd opgemaakt werd onderzocht door het AVM, het Affligems Verkeers- en mobiliteitsforum om zo tot een maatregelenpakket te komen.
      • De adviezen van het AVM met betrekking tot de verkeersknelpunten, geformuleerd door leerlingen van Sint-Jan in Teralfene, werden op 10 mei 2022 ter kennisgeving voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen.
      • De voorgestelde aanpassingswerken zijn besproken met de Eerste hoofdinspecteur OGP/HPK - Robrecht Segers - Teamchef wijkpolitie Affligem en werden zo nodig aanpast naar zijn advies.
      • De subsidieaanvraag voor ingrepen aan de schoolomgeving en op schoolroutes van BS Sint-Jan in Teralfene werd, na goedkeuring door het college van burgemeester en schepenen, ingediend bij de dienst Mobiliteit van de provincie Vlaams-Brabant en goedgekeurd;
      • Eén van de voorgestelde maatregelen is de aanleg van een oversteekplaats in de Vogelzangstraat ter hoogte van de Vuystweg. Er dient een aanvullend reglement voorzien te worden.
      Juridisch kader
      • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 56;
      • Decreet van 16 mei 2008 en het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
      • Koninklijk besluit van 16 maart 1968 betreffende tot coördinatie van de wetten betreffende de politie over het wegverkeer, Wegverkeerswet genaamd;
      • Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, Verkeersreglement genaamd;
      • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
      • Omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009 van de Vlaamse minister van Mobiliteit, Sociale Economie en Gelijke Kansen inzake de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer;
      • De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 7 december 2021 - Verkeersknelpunten rond de basisschool Sint-Jan in Teralfene;
      • De kennisname door het college van burgemeester en schepenen van 10 mei 2022 van de Knelpuntennota van de school Sint-Jan in Teralfene - aanbevelingen van het Affligems verkeers- en mobiliteitsforum (AVM);
      • De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 13 september 2022 - Verkeersknelpunten Sint-Jan Teralfene - subsidieaanvraag - uitvoering en raming;
      • De kennisname door het college van burgemeester en schepenen op 29 november 2022 van de goedkeuring door de deputatie van de provincie Vlaams-Brabant van de subsidie voor de herinrichting van de schoolomgeving en prioritaire schoolroutes van vrije basisschool Sint-Jan in Teralfene;
      • De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 20 december 2022 houdende principieel akkoord met de aanleg van een oversteekplaats in de Vogelzangstraat ter hoogte van de Vuystweg.
      Besluit
      Artikel 1.
      Oversteekplaats voor voetgangers.
      §1. In de Vogelzangstraat, ter hoogte van de Vuystweg, wordt een oversteekplaats voor voetgangers aangebracht.
      §2. Deze maatregel zal worden aangeduid door het aanbrengen van witte banden, evenwijdig met de as van de rijbaan.

      Artikel 2.
      Plaatsing van de verkeerstekens.
      De verkeerstekens waarvan sprake in dit reglement zullen geplaatst worden conform het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.

      Artikel 3.
      Bekendmaking.
      Dit reglement zal worden bekendgemaakt na de goedkeuring door het aanbrengen van de vermelde verkeerstekens.

      Artikel 4.
      Afschriften.
      Een voor eensluidend verklaard afschrift van dit besluit zal aangetekend worden verzonden naar:
      1. de Minister van Mobiliteit en Vervoer, voor goedkeuring;
      2. de bestendige deputatie van de provincieraad van Vlaams-Brabant binnen een termijn van 48 uren, voor kennisgeving;
      3. de griffie van de rechtbank van eerste aanleg van Brussel, voor kennisgeving;
      4. de griffie van de politierechtbank van Vilvoorde, voor kennisgeving;
      5. de politiezone TARL, voor kennisgeving.


  • RO - Stedenbouw

    • Gratis grondafstand: aanduiden van de personen die gemachtigd zijn om in naam van de gemeente op te treden, goedkeuring.

      Feiten, context, motivering
      • Een vlotte afhandeling van het ‘gratis grondafstand’-dossier bij de notaris is zowel voor de betrokken burgers als de overheid een must;
      • Er echter voor zorgen dat alle betrokken partijen fysiek aanwezig zijn op hetzelfde moment bij de betrokken notaris is niet altijd evident en een zware administratieve last voor onze organisatie;
      • Dit besluit maakt sterkmaking mogelijk voor de  voorzitter van de raad en de algemeen directeur. Op die manier hoeven zij niet langer fysiek aanwezig te zijn voor de ondertekening van een akte, die goedgekeurd werd door de gemeenteraad, en kan de notariële akte vlotter verleden worden;
      • Het decreet lokaal bestuur stelt in artikel 281 dat de voorzitter van de gemeenteraad voor de ondertekening van een authentieke akte over onroerende verrichtingen van de gemeente en ocmw, zijn bevoegdheid tot ondertekenen kan opdragen aan een medewerker van het notariskantoor, die hij aanwijst;

      • De overdracht van die bevoegdheid gebeurt via een authentieke volmacht en beperkt zich tot de akte die in de volmacht wordt vermeld.

      Juridisch kader
      • Decreet lokaal bestuur, artikel 279 en artikel 281;
      • Burgerlijk wetboek, artikel 1120.
      Besluit

      Artikel 1.

      Voor de akten verleden voor het ambt van een werkende notaris en waar in de omgevings- of verkavelingsvergunning grondafstand aan de gemeente is opgelegd, mag de afstand bij sterkmaking opgenomen worden in de akte.

      Bij sterkmaking mag de gemeente vertegenwoordigd worden door een bediende van het betreffende notariskantoor.

    • Ter goedkeuring, voordracht Kaat Everard en Lander De Backer als vertegenwoordigers voor de jeugd namens de jeugdraad, in de adviesraad van de GeCoRo.

      Aanleiding
      • Ontslag van Laurens Kaesteker, effectief lid van de GeCoRo namens de jeugdraad Affligem.
      Feiten, context, motivering
      • Naar aanleiding van het ontslag van Laurens Kaesteker, effectief lid van de GeCoRo namens de jeugdraad van Affligem, werd er namens de jeugdraad het voorstel gedaan om Kaat Everard als vervanger van Laurens Kaesteker aan te stellen en Lander De Backer als plaatsvervangend lid in de plaats van Kaat Everard.
      • De gemeenteraad dient de voorgedragen leden voor de adviesraad van de GeCoRo goed te keuren.
      Juridisch kader
      • Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 1 september 2009.
      • Het uitvoeringsbesluit van de Vlaamse Regering over de organisatie en de werking van Procoro's en de GeCoRo's van 7 september 2018.
      • Het uitvoeringsbesluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van nadere regels voor de samenstelling, de organisatie en de werkwijze van de provinciale[ , intergemeentelijke (verv. BVR 7 september 2018, art. 1, I: 1 januari 2019)] en gemeentelijke commissies voor ruimtelijke ordening.
      • Gemeenteraadsbeslissing van 2 april 2019 betreffende de samenstelling GeCoRo 2019 – 2024 en de vaststelling aantal leden die deel uitmaken van  de adviesraad van de GeCoRo.
      • Gemeenteraadsbeslissing van 4 juni 2019 betreffende de definitieve samenstelling van de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening (GeCoRo)  2019 – 2024.
      • Beslissing college van burgemeester en schepenen van 5 januari 2023.
      Financieel kader
      • 2023/GBB/0600-00/6200990/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN
      Besluit

      Artikel 1.

      De Gemeenteraad benoemt, het door de jeugdraad voorgedragen lid Kaat Everard, ter vervanging van het effectieve lid Laurens Kaesteker, als vertegenwoordiger voor de jeugd, tot effectief lid van de GeCoRo.

       

      Artikel 2.

      De Gemeenteraad benoemt, het door de jeugdraad voorgedragen lid Lander De Backer, ter vervanging van het plaatsvervangend lid Kaat Everard, als vertegenwoordiger voor de jeugd, tot plaatsvervangend lid van de GeCoRo.

       

      Artikel 3.

      De beslissing zal ter kennisgeving aan de Bestendigde Deputatie van de Provincie Vlaams-Brabant worden overgemaakt.

       

      Artikel 4.

      De toezichthoudende overheid heeft 30 dagen om de gemeenteraadsbeslissing te vernietigen. Na die 30 dagen wordt de beslissing naar alle leden van de GeCoRo toegezonden.

    • Aanvraag verplaatsing voetweg 16 - Kluizenweg, met betrekking tot de aanvraag omgevingsvergunning OMV_OMV_2022110625 - Langestraat 33 te 1790 Affligem - ongunstig.

      Aanleiding
      • Aanvraag 2022-0070 van 23 augustus 2022, voor het afleveren van een omgevingsvergunning en de verplaatsing van voetweg 16 - Kluizenweg i.f.v. oprichten van een loods/paardenstal - Langestraat 33 te 1790 Affligem, ingediend door Carolien Van Praet wonende Langestraat 33 te 1790 Affligem.
      Feiten, context, motivering
      • De aanvraag werd ontvankelijk en volledig verklaard op 7 oktober 2022.
      • Tijdens het openbaar onderzoek ingesteld van 17 oktober 2022 tot 15 november 2022 werden er 11 individuele en 1 gezamenlijk bezwaarschrift ingediend.
      • Naar aanleiding van de beslissing van het college van burgemeester en schepenen, heeft de Dienst openbare werken geïnformeerd bij de eigenaars van het gedeelte van de voetweg dat onbruikbaar zal worden, bij verplaatsing van de voetweg. De verplaatsing van voetweg 16 kon hierbij enkel ter goedkeuring op de gemeenteraad worden geagendeerd wanneer er een akkoord is bij de voornoemde aangelanden. Geen van de aangelanden gaat akkoord met de verplaatsing van voetweg 16 - Kluizenweg i.f.v. oprichten van een loods/paardenstal.
      • De volgende adviezen van volgende adviesraden:
        • het Affligems Mobiliteitsforum: ongunstig advies:
        • de Milieu AdviesRaad van Affligem: ongunstig advies;
        • de Gemeentelijke Commissie Ruimtelijke Ordening: ongunstig advies.
      Juridisch kader
      • Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 1 september 2009.
      • het Decreet betreffende de omgevingsvergunning van 25 april 2014, artikels 15 en 31;
      • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikels 40 en 41;
      • Gemeentewegendecreet van 1 september 2019;
      • Beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 20 september 2022.
      Besluit

      Artikel 1. 

      De gemeenteraad neemt kennis van de adviezen van:

      • het Affligems Mobiliteitsforum m.b.t. het verplaatsen van de voetweg 16 - Kluizenweg, ongunstig advies;
      • de Milieu AdviesRaad van Affligem m.b.t. het oprichten van een loods/paardenstal en het verplaatsen van de voetweg 16 - Kluizenweg, ongunstig advies;
      • de Gemeentelijke Commissie Ruimtelijke Ordening m.b.t. het oprichten van een loods/paardenstal en het verplaatsen van de voetweg 16 - Kluizenweg, ongunstig advies.


      Artikel 2.

      De gemeenteraad neemt kennis dat uitgezonderd de aanvrager, geen van de aangelanden akkoord gaat met de verplaatsing van voetweg 16 - Kluizenweg i.f.v. oprichten van een loods/paardenstal.

       

      Artikel 3.

      De gemeenteraad sluit zich aan bij de ongunstige adviezen van de diverse adviesraden, het ontbreken van een akkoord van de betrokken aangelanden van voetweg 16 - Kluizenweg en het ongunstige advies van de omgevingsambtenaar, waarbij de aanvraag tot het verplaatsen van voetweg 16 - Kluizenweg, niet verenigbaar is met de door het gemeentebestuur gewenste ruimtelijke ontwikkeling.

  • Welzijn en cultuur

    • Projectvereniging Hopvereniging 't Stakenhuis - statuten

      Aanleiding
      • Projectvereniging 't Stakenhuis is een samenwerking rond het thema "hop" tussen de lokale besturen Asse en Aalst.
      • De vraag wordt gesteld aan Affligem om toe te treden en zo verder te werken aan de Hopregio Aalst - Affligem - Asse - Opwijk.
      Feiten, context, motivering
      • De werking van het Stakenhuis werd doorgelicht door IDEA Consult met als doelstelling een plan voor de toekomst uit te werken.
      • Context van 't Stakenhuis samengevat:
        • Projectvereniging 't Stakenhuis is opgericht in 2010 met Aalst en Asse, die nog steeds de 2 enige leden zijn. Aalst neemt sinds het begin het secretariaat op.
        • Talrijke initiatieven omtrent hop in/door diverse gemeenten tussen Dender en Zenne en vanuit Provincie Vlaams-Brabant (Hop smaak - toerisme).
        • Focus vanuit 't Stakenhuis op herintroductie hopvelden en ondersteuning in diverse initiatieven (hoppluk, vormingen voor scholen, ... ) vanuit historische waarde.
        • Strategisch, langlopend, kader binnen Regionaal Landschap Schelde Durme en Strategische Project Landschap van Erembald tot Kravaalbos met diverse gemeenten en 2 provincies (tot 2023, incl. PDPO lll tot 2021). Met een geïntegreerd actieplan en de aanstelling van een hopcoördinator (met verweven rol Orde van de Groene Bel, Hopduvelfeesten, ... ). Rol als partner en cofinanciering vanuit 't Stakenhuis (tot 2022).
        • Ontwikkelingen (kleinschalig) in het kader van de omgeving en Abdijsite in Affligem creëerden dynamiek met de gemeente Affligem tot toetreding tot 't Stakenhuis vanuit overleg met de hopcoördinator.
        • Evolutie en plannen ontwikkeling van (vzw) Orde van de Groene Bel als hopcoöperatieve.
      • Belanqen van stakeholders samengevat:
        • 't Stakenhuis wordt uniek gezien in zijn (interprovinciale) samenwerking tussen lokale besturen in de hopregio.
        • Er is een breed landschap van andere (bovenlokale) overheden, onderzoeksinstellingen en marktpartijen en verenigingsleven/middenveld lokaal én bij
          uitbreiding bovenlokaal/regionaal, betrokken bij het hopgebeuren.
        • Er is een historisch positieve houding van en in lokale besturen in de regio tegenover hop en er is openheid omtrent inzet capaciteit & middelen. Anderzijds is er ook een grote afkeer van een 'zoveelste overleg' zonder meerwaarde.
        • Versterken lokale initiatieven en behoud eigenheid is belangrijk voor lokale besturen.
        • Deze initiatieven en inspanningen worden (h)erkend door bovenlokale actoren.
        • Belangrijk is de samenhang van alle aspecten van hop (landbouw, toerisme, erfgoed en (lokale) economie) binnen integraal lokaal en bovenlokaal beleid. Samenwerking met marktpartijen (brouwers, horeca, (landbouwers), ...) bieden potentieel, maar vragen een duidelijk en slagkrachtig beleidskader.
        • Landbouwers zijn de belangrijkste en cruciale schakel en zitten op een fragiel evenwicht tussen actief ondersteunen in herintroductie en stimuleren in verdere
          ontwikkeling als landbouw en lokale economie. Dit met bijhorende verwachtingen naar beleidskader hieromtrent. Onderzoeksmatig is er ook aandacht en interesse in hop (lLVO, PSC, regio Poperinge, ...)
        • Er is veel beleidskracht, een strategisch kader en toegang tot netwerk/middelen (provincies, Vlaanderen, EU, ... ) vanuit de provincie Vlaams Brabant, Oost Vlaanderen en Regionaal Landschap(pen)pen). Een gecoördineerde, zakelijke, professionele samenwerking met lokale besturen wordt verwacht.
        • Diverse organisaties zoals de Gidsen van Affligem, de Orde van de Groene Bel, ... beschikken over relevante expertise en (kunnen) geven concrete invulling aan de ambities van 't Stakenhuis en de lokale besturen. Hierbij zijn ook verwachtingen naar het 't Stakenhuis op vlak van ondersteuning en samenwerking met hen.
      • Besluit college van 8 maart 2022:
        Omwille van de toeristische en historische belangen voor de gemeente Affligem, gaat het college van burgemeester en schepenen principieel akkoord met een toetreding tot de projectvereniging 't Stakenhuis onder volgende voorwaarden/voorstel:
        • Lidgeld per aantal inwoners per gemeente
        • Vergoeding voor ondersteuning
        • 1 contract met alle gemeenten en de Orde van de Groene Bel
        • Actualisatie van de staturen van de projectvereniging dient nog te worden gerealiseerd vooraleer concrete toetreding.
      • Huidige stand van zaken:
        • De statuten werden aangepast aan de actuele situatie.
        • Er werd hierin rekening gehouden met de vraag van het college om de financiering op basis van inwonersaantal vast te stellen.
        • Aalst en Asse keurden tijdens de gemeenteraden van december 2022 de verderzetting van de projectvereniging en nieuwe statuten goed.
        • Opwijk zal aansluiten en de aansluiting bekrachtigen tijdens de gemeenteraad van januari 2023.
        • Gidsen Affligem gaven positief advies met betrekking tot de toetreding tot Hopvereniging 't Stakenhuis.
      • De projectvereniging ’t Stakenhuis heeft als algemeen doel en gedeelde ambitie om duurzaam een kwaliteitsvolle hoppraktijk en een integraal hopbeleid vorm te geven in de regio. Dit vanuit de historische waarde van hop. Samen met lokale besturen.

        • De projectvereniging neemt 3 rollen op:

          • Het belang van hop vanuit de lokale context behartigen;

          • Ondersteuning bieden aan de gemeenten;

          • Collectief ontwikkelen en versterken van hop in de regio vanuit gemeenten.

        • De werking bevat volgende specifieke hoofddoelstellingen:

          • Het voeren van een gecoördineerd integraal hopbeleid in de regio met aandacht voor landbouw, toerisme, erfgoed en economie;

          • De herintroductie van de hopvelden en hopteelt en de exploitatie ervan.

        • De projectvereniging neemt volgende taken op

          • Een onderlinge afstemming van de afzonderlijke deelprojecten van de deelnemende gemeenten tot één gezamenlijk project

          • Het uitwerken van een beleidsvisie rond de herwaardering van de hopteelt en -cultuur in onze regio

          • Het uitwisselen van kennis en informatie rond de hopteelt

          • De gezamenlijke exploitatie – onderhoud

          • De gezamenlijke exploitatie – educatief

          • De gezamenlijke exploitatie – toeristisch

          • De promotie en bekendmaking van het gezamenlijke project.

      • Vertegenwoordiging vanuit het lokaal bestuur Affligem: De raad van bestuur bestaat uit stemgerechtigde leden en leden met raadgevende stem. Elke deelnemende gemeente vaardigt één stemgerechtigd lid af naar de raad van bestuur.  Dit stemgerechtigd lid is burgemeester, schepen of raadslid van de deelnemende gemeenten en verkozen op een lijst waarvan de verkozenen deel uitmaken van het college van burgemeester en schepenen.  Elk stemgerechtigd lid beschikt over één stem. Voor elke bestuurder wordt tevens een plaatsvervanger aangeduid ingeval van afwezigheid van de effectieve bestuurder. De plaatsvervanger kan ook uitsluitend de burgemeester, een schepen of gemeenteraadslid zijn verkozen op een lijst waarvan de verkozenen deel uitmaken van het college van burgemeester en schepenen. Aan de vergaderingen van de raad van bestuur wordt ook deelgenomen door één door iedere aangesloten gemeente aangeduide afgevaardigde, als lid met raadgevende stem.  Deze afgevaardigden en hun plaatsvervangers zijn steeds raadsleden in de betrokken gemeenten, verkozen op een lijst waarvan geen enkele verkozene deel uitmaakt van het college van burgemeester en schepenen. Deze afgevaardigden tellen niet mee voor de berekening van een eventueel aanwezigheidsquorum.

        De leden van de raad van bestuur ontvangen geen presentiegeld voor bijgewoonde vergaderingen.

      Juridisch kader
      • Decreet lokaal bestuur artikel 41, 3°.
      • Beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 8 maart 2022 houdende principiële goedkeuring tot toetreding.
      Financieel kader
      • De financiering van de projectvereniging gebeurt door middel van:
      • subsidiëring vanuit de Vlaamse Gemeenschap of andere overheden;
      • jaarlijkse financiële inbreng door de deelnemende gemeenten;
      • mogelijkheid tot gemotiveerde vragen van bijdragen voor extra ondersteuning of projecten bij deelnemende gemeenten;
      • middelen uit eigen werking, sponsoring en giften.
      • De deelnemende gemeenten verbinden zich er toe elk jaarlijks een minimale bijdrage volgens onderstaande verdeelsleutel te voorzien in het budget om het lidgeld van de projectvereniging te dragen

      Verdeelsleutel statutair lidgeld

      Inwonersaantal

      Niet geïndexeerde bijdrage

      < 15 000 inwoners

      1 300 EUR

      15 000 tot 25 000 inwoners

      1 800 EUR

      25 000 tot 40 000 inwoners

      2 800 EUR

      > 40 0000 inwoners

      4 300 EUR

      • De werkingskosten worden gedragen volgens een systeem van hybride financiering.
      • Een strikt gemeentelijk initiatief, zoals het onderhoud van een hopveld, is volledig ten laste van de betrokken deelnemende gemeente zonder financiële inbreng van de middelen van de projectvereniging.
      • De raad van bestuur legt de besteding van de middelen, voortvloeiend uit de ontvangst van de lidgelden vast.
      • In het meerjarenplan van lokaal bestuur Affligem is het budget voorzien voor de toetreding.
      Besluit

      Artikel 1.
      De gemeente treedt met ingang van heden toe tot Hopvereniging 't Stakenhuis, volgens de modaliteiten vastgelegd in de statuten van Hopvereniging 't Stakenhuis, als bijlage aan onderhavig besluit toegevoegd.

       

      Artikel 2.
      De gemeenteraad draagt schepen Herman Steppe voor als stemgerechtigd lid voor de Algemene vergadering van Hopvereniging 't Stakenhuis. Als vervanger wordt Greet Van Holsbeeck voorgedragen.

       

      Artikel 3.
      De gemeenteraad draagt raadslid Bert De Roeck voor als lid met raadgevende stem voor de Algemene vergadering van Hopvereniging 't Stakenhuis. Als vervanger wordt raadslid Jo Lamberts voorgedragen.

       

      Artikel 4.
      Afschrift van deze beslissing wordt toegestuurd aan de huidige raad van bestuur van Hopvereniging 't Stakenhuis.

  • Mondelinge vragen

    • Bijkomende mondelinge vragen - Jo Lamberts – namens Groen Affligem

      Aanleiding
      • E-mail van raadslid Jo Lamberts - namens Groen Affligem - 12 januari 2023.
      Feiten, context, motivering
      1. Laadpalen

      De federale regering heeft een akkoord bereikt over de vergroening van het woon-werkverkeer. Vanaf 2026 zullen alleen nog emissievrije bedrijfswagens fiscaal aftrekbaar zijn. Het aantal laadpalen moet daarom sterk omhoog. “Naast burgers en bedrijven zal er een belangrijke rol zijn voor de lokale besturen. In het Lokaal Energie- en Klimaatplan gaan we voor 1 laadpunt per 100 inwoners tegen 2030”, aldus Vlaams minister Bart Somers.

      Volgens recente persberichten zou Affligem niet uitblinken in ambitie om (semi)publieke laadpalen te voorzien. We vragen via deze weg graag of dit correct is. En welke visie het lokale bestuur heeft om de toekomstige uitdagingen van een verdere elektrificatie van het wagenpark aan te pakken?

      1. Actualisering van het mobiliteitsplan

      Tot mijn verbazing is het lokale bestuur zich terdege bewust van de nood om het mobiliteitsplan te actualiseren. Dit zou gekoppeld worden aan de opmaak van het beleidsplan ruimte. Dit lijkt mij een zeer logische keuze, we pleiten al langer voor een integrale visie op mobiliteit en ruimtelijke ontwikkeling. Het zou vreemd zijn om het ene los te zien van het andere. De opstart van het beleidsplan ruimte Affligem is voorzien op de GECORO van morgen, woensdag 18 januari 2023. Op welke termijn wordt de actualisering van het mobiliteitsplan gezien?

      1. Wegen kreunen onder belasting

      Het is u wellicht niet ontgaan dat er een aantal aanzienlijke verzakkingen zijn opgetreden ter hoogte van de berm van de Zwarteberg (tussen het einde van de bebouwing aan de zijde van de Kouterweg en het kruispunt met de Buikouterbaan). Dit lijkt mij een fysiek bewijs van overbelasting. De Zwarteberg kreunt daar letterlijk onder het sluipverkeer. Dat creëert ook risicosituaties voor voetgangers en fietsers, daar het bewuste stuk niet is voorzien op huidige verkeersdruk. De schade aan het wegdek is daar heden een stille getuige van.

      Hoe ziet het lokale bestuur de mobiliteit in deze zone?

      1. Lokale gebiedsdeal droogte

      Op vrijdag 9 december 2022 besliste de Vlaamse Regering welke projecten op een subsidiëring kunnen rekenen via een lokale gebiedsdeal droogte.

      Werden er vanuit de gemeente Affligem projecten ingediend i.k.v. deze werking?

      1. Kwaliteit fietspaden in Affligem

      Vorige zomer publiceerde de Vlaamse overheid een nieuw vademecum voor fietsinfrastructuur. Met recent de nodige animo rond de slechte score van onze Vlaamse fietspaden, althans afgemeten aan de nieuwe normen die door Vlaanderen werden opgesteld.

      Is er zicht op de mate waarin de fietspaden in Affligem al dan niet voldoen aan de vernieuwde normen voor fietsinfrastructuur? Zal het lokale bestuur bij de aanleg van nieuwe en de vernieuwing van bestaande fietspaden het vademecum fietsinfrastructuur hanteren? Om op die manier een maximale kwaliteit en veiligheid van onze lokale fietspaden te garanderen?

      Besluit

      De antwoorden op bovenstaande vragen vind je terug in het zittingsverslag van de gemeenteraad van 17 januari 2023.

    • Bijkomende mondelinge vragen - Stijn Stassijns – namens N-VA

      Aanleiding
      • E-mail van raadslid Stijn Stassijns - namens N-VA - 12 januari 2023.
      Feiten, context, motivering
      1. De Vlaamse Regering heeft een kader vastgesteld voor de subsidiëring van gemeenschapsdienst door langdurig werklozen. Er is daarin een cruciale rol voor de lokale besturen. Zal Affligem terzake een subsidiedossier indienen?
      1. In juni 2021 hebben we met deze gemeenteraad een verbod op parkeren gestemd voor voertuigen zwaarder dan 3.5 ton. Wat is de huidige situatie mbt dit besluit? Wordt er aan handhaving gedaan? Hoeveel vaststellingen gebeurden er?
      1. De Vlaamse Regering heeft recent opnieuw 17 gemeenten het label ‘kindvriendelijke gemeente’ toebedeeld. Affligem is daar niet bij en was daar in eerdere rondes ook niet bij. Is het de ambitie van het bestuur daar de komende jaren wel werk van te maken?
      1. Ook voor zogenaamde e-inclusie vroegen 160 lokale besturen een subsidie aan. Affligem niet. Waarom niet?
      1. Op 31 december gold een vuurwerkverbod in Affligem. In welke mate zijn er controles gebeurd? Zijn er meldingen uit Affligem binnengekomen bij de politie? Hoeveel? Werden er PV’s opgesteld? Hoeveel?
      Besluit

      De antwoorden op bovenstaande vragen vind je terug in het zittingsverslag van de gemeenteraad van 17 januari 2023.

  • Goedkeuring notulen vorige zitting

    • Notulen en zittingsverslag

      Besluit

      De notulen van de vorige zitting van 20 december 2022 worden goedgekeurd.
      Het zittingsverslag van 20 december 2022 wordt goedgekeurd.

Namens Gemeenteraad,

Frédéric Pipelers
algemeen directeur

Gerda Van Geite
voorzitter