De vertegenwoordiger per fractie is deze met de meeste anciënniteit en bij gelijkheid het aantal stemmen;
Artikel 1.
De deontologische commissie is samengesteld uit 5 leden – 1 lid per fractie en de raadsvoorzitter.
Artikel 2.
De deontologische commissie bestaat uit volgende leden:
TEAM BURGEMEESTER
OPEN AFFLIGEM
N-VA
VLAAMS BELANG
Met 14 stemmen voor (Lander De Backer, Tim Herzeel, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Herman Steppe, Denise De Paepe, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Dirk Geeraerts, Bart Van Rossem, Maxime Buelens, Jill Rollier, Rita Van den Abbeel, Pascal Biesback), 6 onthoudingen (Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Bert De Roeck, Elke Peeters, Ludwig Stylemans, Jonas Van Vaerenbergh)
Artikel 1.
Het gedeelte van de meerjarenplanaanpassing 5 - 2020-2027 dat betrekking heeft op het OCMW wordt vastgesteld.
Artikel 2.
De kredieten van het OCMW voor het boekjaar 2024 worden als volgt gewijzigd en die van boekjaar 2025 worden als volgt vastgesteld:
2024 oorspronkelijke MJPW | 2024 nieuwe MJPW | 2025 nieuwe MJPW | ||||
Uitgaven | Ontvangsten | Uitgaven | Ontvangsten | Uitgaven | Ontvangsten | |
Exploitatie | € 2.650.445 | € 1.065.791 | € 2.968.986 | € 1.330.815 | € 3.040.581 | € 1.233.406 |
Investeringen | € 5.000 | € 0 | € 67.148 | € 15.000 | € 5.000 | € 0 |
Artikel 3.
Aan de Vlaamse Overheid zal digitaal over de meerjarenplanaanpassing 5 – 2020-2025 worden gerapporteerd, conform de daartoe vastgestelde bepalingen.
Artikel 1.
Voor de betaling van geringe exploitatie-uitgaven van het dagelijks bestuur, die zonder uitstel moeten gebeuren om de goede werking van de dienst te garanderen en waarvoor bijgevolg de normale uitgavenprocedure niet gevolgd kan worden, wordt een provisie ter beschikking gesteld aan nominatief aangeduide personeelsleden, verder provisiebeheerders genoemd.
Artikel 2.
Het bedrag van de provisie is afhankelijk van de omvang en de aard van de te betalen uitgaven en wordt, na advies van de financieel directeur, gemotiveerd vastgesteld door de algemeen directeur. De provisie wordt cash of giraal toegekend aan de provisiebeheerder.
Artikel 3.
De provisiebeheerders, evenals de vervangende personeelsleden, worden nominatief aangeduid door de algemeen directeur na advies van de financieel directeur. De opdracht tot het doen van dergelijke geringe exploitatie-uitgaven, maakt deel uit van de taak van de betrokken ambtenaar en geeft geen recht op enige bijkomende vergoeding.
Artikel 4.
De provisiebeheerder is persoonlijk verantwoordelijk voor het beheer van de toegekende provisie. Dit impliceert dat de provisiebeheerder in eerste instantie kan worden aangesproken voor kastekorten of uitgaven die zouden worden betwist.
Artikel 5.
De provisiebeheerder bewaart alle bewijsstukken en schrijft alle gedane uitgaven in een staat van uitgaven met minstens de vermelding van datum en bedrag. Het opmaken van een afzonderlijke en specifieke staat van provisie-uitgaven is niet van toepassing bij girale provisie-uitgaven, indien er een specifieke softwaretoepassing gebruikt wordt om de uitgaven te initialiseren. De provisiebeheerder blijft evenwel ten allen tijde verantwoordelijk voor het correct weder samenstellen van het oorspronkelijk toegekende provisiebedrag en de opvolging die hiermee gepaard gaat.
Artikel 6.
Een aanpassing van het Arbeidsreglement dringt zich op, omwille van o.a. :
Tussen de afvaardiging van het lokaal bestuur Affligem en de vakbondsafvaardiging werd tijdens de zitting van 02 december 2024 van het Bijzonder Onderhandelingscomité voor de personeelsleden van het lokaal bestuur Affligem, in uitvoering van het Koninklijk Besluit van 28 september 1984 tot uitvoering van de Wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel vergaderd aangaande het nieuwe arbeidsreglement lokaal bestuur Affligem, waarvan het advies met notulen in bijlage worden gevoegd.
Artikel 1.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt het gecoördineerd arbeidsreglement van het gemeente- en OCMW-personeel Affligem, goed.
Dit gecoördineerd arbeidsreglement wordt vastgesteld overeenkomstig de bijlage van deze raadsbeslissing. De bijlage maakt integraal deel uit van deze beslissing.
Artikel 2.
Elke eerdere beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn houdende goedkeuring van de wijziging van het arbeidsreglement van het OCMW-personeel Affligem (m.u.v. het personeel van WZC "Van Lierde"), wordt opgeheven.
Artikel 3.
Behoudens andersluidende bepalingen treedt dit gecoördineerd arbeidsreglement voor het gemeente- en OCMW-personeel Affligem, in werking op 01 januari 2025.
Artikel 4.
Alle personeelsleden zullen een digitaal exemplaar van dit gecoördineerd arbeidsreglement ontvangen.
Een aanpassing van de rechtspositieregeling dringt zich op, omwille van o.a.
Tussen de afvaardiging van het lokaal bestuur Affligem en de vakbondsafvaardiging werd tijdens de zitting van 02 december 2024 van het Bijzonder Onderhandelingscomité voor de personeelsleden van het lokaal bestuur Affligem, in uitvoering van het Koninklijk Besluit van 28 september 1984 tot uitvoering van de Wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel vergaderd aangaande de nieuwe rechtspositieregeling lokaal bestuur Affligem, waarvan het protocol met notulen in bijlage worden gevoegd.
Het advies en tevens (eind)verslag van het managementteam van 14 november 2024 houdende artikelsgewijze en globale bespreking/wijziging van voorliggend ontwerp van gecoördineerde rechtspositieregeling van het gemeente- en OCMW-personeel;
Artikel 1.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de gecoördineerde rechtspositieregeling van het gemeente- en OCMW-personeel Affligem, goed.
Deze gecoördineerde rechtspositieregeling wordt vastgesteld overeenkomstig de bijlage van deze raadbeslissing. De bijlage maakt integraal deel uit van deze beslissing.
Artikel 2.
Elke eerdere beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn houdende goedkeuring van de wijziging van de rechtspositieregeling van het OCMW-personeel Affligem (m.u.v. het personeel van WZC "Van Lierde"), wordt opgeheven.
Artikel 3.
Behoudens andersluidende bepalingen treedt deze gecoördineerde rechtspositieregeling voor het gemeente- en OCMW-personeel Affligem, in werking op 1 januari 2025.
Artikel 4.
Alle personeelsleden zullen een digitaal exemplaar van deze gecoördineerde rechtspositieregeling ontvangen.
- Momenteel bedraagt het lidgeld 12 euro per jaar voor individuele leden en 18 euro voor een gezinslidmaatschap. Het halfjaarlijks lidmaatschap kost nu 6 euro (individueel) en 9 euro (gezin).
- De laatste prijsaanpassing gebeurde in 2021. Er wordt gekozen voor een sterke prijsstijging om te kunnen blijven investeren in gebruiksvriendelijke en betrouwbare software en om de lokale centrale te kunnen blijven ondersteunen via allerhande initiatieven (webinars, beantwoorden van vragen, studiedagen,...).
- Vanaf 1 januari 2025 verhogen deze tarieven met 50 procent. Dit betekent dat het nieuwe lidgeld 18 euro zal bedragen voor een individueel lid (9 euro voor een half jaar) en 27 euro voor een gezinslidmaatschap (13,50 euro voor een half jaar). Deze prijzen zijn inclusief BTW.
- De lokale centrales behouden de helft van deze bijdragen, terwijl Mpact de andere helft jaarlijks aan hen factureert. Elke lokale centrale kiest zelf op welke manier dit wordt doorgerekend aan de gebruikers. Mpact factureert, ongeacht de keuze van de lokale centrale, steeds de helft van de aangepaste ledenbijdrage.
- Minder Mobielen Centrale Affligem zal de prijsstijging overnemen en doorrekenen aan de gebruikers.
- Het dienstreglement zal aangepast worden aan de nieuwe tarieven (pagina 1 - dienstreglement MMC versie 26.11.2024 - tarificatie).
Artikel 1.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de prijsaanpassing van de ledenbijdrage voor de Minder Mobielen Centrale goed.
Artikel 2.
§1 De prijsaanpassing wordt opgenomen in het dienstreglement van de Minder Mobielen Centrale (MMC).
§2 Het nieuwe reglement gaat in vanaf 1 januari 2025.
Artikel 3.
De beslissing wordt aan de gebruikers van de Minder Mobielen Centrale kenbaar gemaakt per brief.
Mail van Roel Verlinden, algemeen coördinator Welzijnskoepel West-Brabant, 13 november 2024 in verband met de algemene vergadering Welzijnskoepel West-Brabant.
Artikel 1.
De agenda en de bijhorende documenten van de Welzijnskoepel West-Brabant van de algemene vergadering van 27 november 2024, die goedgekeurd zijn door het vast bureau op 18 november 2024, worden bekrachtigd.
Artikel 1.
De raad voor maatschappelijk welzijn verkiest volgende afgevaardigde in de algemene vergadering van de Welzijnskoepel West-Brabant:
Artikel 2.
Afschrift van deze beslissing zal worden overgemaakt aan de Welzijnskoepel West-Brabant.
Artikel 1.
De raad voor maatschappelijk welzijn stelt mevrouw Eva Van Droogenbroeck, hoofd van de sociale dienst, aan als deskundige in de algemene vergadering vergadering en de raad van bestuur van de Welzijnskoepel West-Brabant.
Artikel 2.
Afschrift van deze beslissing zal worden overgemaakt aan de Welzijnskoepel West-Brabant.
De notulen van de vorige zittingen van 12 november 2024 en 5 december 2024 (installatievergadering) worden goedgekeurd.
De zittingsverslagen van 12 november 2024 en 5 december 2024 (installatievergadering) worden goedgekeurd.
Namens Raad voor Maatschappelijk Welzijn,
Frédéric Pipelers
algemeen directeur
Lander De Backer
voorzitter