Terug
Gepubliceerd op 29/01/2025

Notulen  Raad voor Maatschappelijk Welzijn

di 17/12/2024 - 20:00 Raadzaal
Aanwezig: Lander De Backer, voorzitter
Tim Herzeel, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Herman Steppe, Schepenen
Denise De Paepe, voorzitter bijzonder comité voor de sociale dienst
Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Dirk Geeraerts, Bart Van Rossem, Maxime Buelens, Jill Rollier, Rita Van den Abbeel, Pascal Biesback, Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Bert De Roeck, Elke Peeters, Ludwig Stylemans, Jonas Van Vaerenbergh, Raad voor Maatschappelijk Welzijn
Frédéric Pipelers, algemeen directeur
Verontschuldigd: Walter De Donder, aangewezen burgemeester
Rani Berlo, Thierry Timmermans, Raad voor Maatschappelijk Welzijn
  • Secretariaat

    • Deontologische commissie

      Feiten, context, motivering
      • Volgens het lokaal bestuur moet elke raad voor maatschappelijk welzijn een deontologische commissie oprichten;
      • De deontologische commissie van de raad voor maatschappelijk welzijn bestaat minstens uit één vertegenwoordiger per fractie;
      • De vertegenwoordiger per fractie is deze met de meeste anciënniteit en bij gelijkheid het aantal stemmen;

      • De commissie is bevoegd voor:
        • het formuleren van een gemotiveerd advies aan de raad over het vermoeden van schending van de deontologische code door een raadslid;
        • het geven van adviezen en aanbevelingen aan de raad over de inhoud van de deontologische code met het oog op het bijsturen ervan.
      • De commissie bestaat uit:
        • één lid per fractie;
        • aangevuld met de raadsvoorzitter, als voorzitter van de commissie.
      Juridisch kader
      • Het decreet over het lokaal bestuur, artikel 74;
      • Het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 17 december 2024 tot goedkeuring van de deontologische code van de raad voor maatschappelijk welzijn.
      Besluit

      Artikel 1.

      De deontologische commissie is samengesteld uit 5 leden – 1 lid per fractie en de raadsvoorzitter.

       

      Artikel 2.

      De deontologische commissie bestaat uit volgende leden:

      • Lander De Backer, voorzitter van de deontologische commissie

      TEAM BURGEMEESTER 

      •  Walter De Donder, burgemeester;

      OPEN AFFLIGEM 

      • Tim Herzeel, schepen;

      N-VA

      • Stijn Stassijns, raadslid;

      VLAAMS BELANG

      • Jonas Van Vaerenbergh, raadslid.
  • Financiele dienst

    • Meerjarenplanaanpassing 5 - 2020-2027

      Aanleiding
      • Het meerjarenplan dient elk jaar geactualiseerd te worden om de opgenomen cijfers zoveel mogelijk te richten op de huidige situatie.
      • Het is de bevoegdheid van de raad voor maatschappelijk welzijn om het gedeelte van de meerjarenplanaanpassing dat betrekking heeft op het OCMW vast te stellen.
      Feiten, context, motivering
      • Het ontwerp van de strategische nota, de financiële nota, de toelichting en de documentatie van de meerjarenplanaanpassing 5 2020-2027 is als bijlage toegevoegd;
      • Het managementteam heeft zich in zitting van 12 december 2024 akkoord verklaard met dit ontwerp;
      • Het ontwerp werd toegelicht in vergadering van de commissie financiën van 11 december 2024;
      Juridisch kader
      • Decreet lokaal bestuur, titel 4;
      • Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus;
      • Ministerieel besluit van 26 juni 2018 over de beleids- en beheerscyclus;
      • Omzendbrief KB/ABB 2019/4 over de strategische meerjarenplannen 2020-2025 lokale en provinciale besturen;
      • Omzendbrief KBBJ/ABB/2020/3 over de aanpassing van de meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus;
      • Gemeenteraadsbeslissing en beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 3 december 2019 houdende vaststelling van het meerjarenplan 2020-2025;
      • Gemeenteraadsbeslissing en beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 15 december 2020 houdende vaststelling van de meerjarenplanaanpassing 1 2020-2025;
      • Gemeenteraadsbeslissing en beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 7 december 2021 houdende vaststelling van de meerjarenplanaanpassing 2 2020-2025;
      • Gemeenteraadsbeslissing en beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 20 december 2022 houdende vaststelling van de meerjarenplanaanpassing 3 2020-2025.
      • Gemeenteraadsbeslissing en beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 19 december 2023 houdende vaststelling van de meerjarenplanaanpassing 4 2020-2026.
      Publieke stemming
      Aanwezig: Lander De Backer, Tim Herzeel, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Herman Steppe, Denise De Paepe, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Dirk Geeraerts, Bart Van Rossem, Maxime Buelens, Jill Rollier, Rita Van den Abbeel, Pascal Biesback, Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Bert De Roeck, Elke Peeters, Ludwig Stylemans, Jonas Van Vaerenbergh, Frédéric Pipelers
      Voorstanders: Lander De Backer, Tim Herzeel, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Herman Steppe, Denise De Paepe, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Dirk Geeraerts, Bart Van Rossem, Maxime Buelens, Jill Rollier, Rita Van den Abbeel, Pascal Biesback
      Onthouders: Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Bert De Roeck, Elke Peeters, Ludwig Stylemans, Jonas Van Vaerenbergh
      Resultaat: Met 14 stemmen voor, 6 onthoudingen
      Besluit

      Met 14 stemmen voor (Lander De Backer, Tim Herzeel, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Herman Steppe, Denise De Paepe, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Dirk Geeraerts, Bart Van Rossem, Maxime Buelens, Jill Rollier, Rita Van den Abbeel, Pascal Biesback), 6 onthoudingen (Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Bert De Roeck, Elke Peeters, Ludwig Stylemans, Jonas Van Vaerenbergh)

       

      Artikel 1.
      Het gedeelte van de meerjarenplanaanpassing 5 - 2020-2027 dat betrekking heeft op het OCMW wordt vastgesteld.

       

      Artikel 2.

      De kredieten van het OCMW voor het boekjaar 2024 worden als volgt gewijzigd en die van boekjaar 2025 worden als volgt vastgesteld:

        2024 oorspronkelijke MJPW 2024 nieuwe MJPW 2025 nieuwe MJPW
        Uitgaven Ontvangsten Uitgaven Ontvangsten Uitgaven Ontvangsten
      Exploitatie € 2.650.445 € 1.065.791 € 2.968.986 € 1.330.815 € 3.040.581 € 1.233.406
      Investeringen € 5.000 € 0 € 67.148 € 15.000 € 5.000 € 0

       

      Artikel 3.

      Aan de Vlaamse Overheid zal digitaal over de meerjarenplanaanpassing 5 – 2020-2025 worden gerapporteerd, conform de daartoe vastgestelde bepalingen.

    • Huishoudelijk reglement inzake modaliteiten voor de terbeschikkingstelling van een provisie aan personeelsleden.

      Aanleiding
      • De raad voor maatschappelijk welzijn is bevoegd voor het vaststellen van het reglement dat van toepassing is op personeelsleden aan wie een provisie ter beschikking is gesteld.
      • Met ingang van de nieuwe legislatuur, dient dit huishoudelijk reglement opnieuw bekrachtigd te worden.
      Feiten, context, motivering
      • Het vastleggen van voorwaarden en regels omtrent het beheer van provisies, is een vereiste om op een correcte manier de organisatie te beheersen;
      • Het reglement maakt onderdeel uit van het algemeen organisatiekader, dat de goede werking van het lokaal bestuur waarborgt.  
      Juridisch kader
      • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 272;
      • Gemeenteraadsbeslissing van 4 juni 2019 houdende actualisatie van het huishoudelijk reglement inzake modaliteiten voor de terbeschikkingstelling van een provisie aan personeelsleden.
      Besluit

      Artikel 1.
      Voor de betaling van geringe exploitatie-uitgaven van het dagelijks bestuur, die zonder uitstel moeten gebeuren om de goede werking van de dienst te garanderen en waarvoor bijgevolg de normale uitgavenprocedure niet gevolgd kan worden, wordt een provisie ter beschikking gesteld aan nominatief aangeduide personeelsleden, verder provisiebeheerders genoemd.

       

      Artikel 2.

      Het bedrag van de provisie is afhankelijk van de omvang en de aard van de te betalen uitgaven en wordt, na advies van de financieel directeur, gemotiveerd vastgesteld door de algemeen directeur. De provisie wordt cash of giraal toegekend aan de provisiebeheerder.

       

      Artikel 3.

      De provisiebeheerders, evenals de vervangende personeelsleden, worden nominatief aangeduid door de algemeen directeur na advies van de financieel directeur. De opdracht tot het doen van dergelijke geringe exploitatie-uitgaven, maakt deel uit van de taak van de betrokken ambtenaar en geeft geen recht op enige bijkomende vergoeding.  

       

      Artikel 4.

      De provisiebeheerder is persoonlijk verantwoordelijk voor het beheer van de toegekende provisie. Dit impliceert dat de provisiebeheerder in eerste instantie kan worden aangesproken voor kastekorten of uitgaven die zouden worden betwist.

       

      Artikel 5.

      De provisiebeheerder bewaart alle bewijsstukken en schrijft alle gedane uitgaven in een staat van uitgaven met minstens de vermelding van datum en bedrag. Het opmaken van een afzonderlijke en specifieke staat van provisie-uitgaven is niet van toepassing bij girale provisie-uitgaven, indien er een specifieke softwaretoepassing gebruikt wordt om de uitgaven te initialiseren. De provisiebeheerder blijft evenwel ten allen tijde verantwoordelijk voor het correct weder samenstellen van het oorspronkelijk toegekende provisiebedrag en de opvolging die hiermee gepaard gaat. 

       

      Artikel 6.

      • Indien de provisiebeheerder na de gedane uitgaven zijn provisie wil aanzuiveren, dan wendt hij zich tot de medewerkers van de financiële dienst met zijn staat van uitgaven en de daarbij horden bewijsstukken. De aanzuivering van de provisie gebeurt minstens éénmaal per kwartaal en zeker in de laatste maand van een dienstjaar.
      • De medewerker van de financiële dienst verifieert of de staat van uitgaven overeenstemt met de bijhorende bewijsstukken en controleert de bewijsstukken. De medewerker van de financiële dienst maakt hiervan een verslag op, indien nota wordt gemaakt van niet-aanvaarde uitgaven of indien er geen aansluiting gevonden kan worden tussen de staat van uitgaven en de bewijsstukken.
      • Bij aanvaarding van de uitgaven zuivert de medewerker van de financiële dienst de provisie opnieuw aan voor het totaalbedrag van de aanvaarde uitgaven.
      • Indien bepaalde gedane uitgaven van de provisiebeheerder door de medewerker van de financiële dienst niet aanvaardt worden, bezorgt hij zijn verslag aan de provisiebeheerder. Deze provisiebeheerder noteert zijn opmerkingen en bezorgt het verslag opnieuw aan de medewerker van de financiële dienst. Die vult dit verslag eventueel opnieuw aan en bezorgt het nadien aan de algemeen directeur en een kopie aan de financieel directeur.
      • De algemeen directeur neemt een beslissing over het al dan niet aanvaarden van de betwiste uitgaven. Een kopie van deze beslissing wordt bezorgd aan de provisiebeheerder, de financiële dienst en de financieel directeur.
      • De provisiebeheerder kan tegen deze beslissing van de algemeen directeur inzake de niet-aanvaarding, beroep aantekenen bij het college van burgemeester en schepenen.
      • Een kopie van de beslissing van het college van burgemeester en schepenen wordt bezorgd aan de algemeen directeur, de financiële dienst en de financieel directeur.
      • De bepalingen in dit artikel zijn niet van toepassing bij girale provisie-uitgaven, indien er een specifieke softwaretoepassing gebruikt wordt om de uitgaven te initialiseren. De provisiebeheerder blijft evenwel ten allen tijde verantwoordelijk voor het correct weder samenstellen van het oorspronkelijk toegekende provisiebedrag en de opvolging die hiermee gepaard gaat.
       
      Artikel 7.
      De medewerker van de financiële dienst doet de boekhoudkundige verwerking van de op provisie gedane uitgaven, op basis van de uitgavenstaat en de daarbij horende bewijsstukken.
       
      Artikel 8.
      Het beheer van een provisie door een provisiebeheerder kan worden beëindigd door:
      • de eenzijdige beslissing van de algemeen directeur, na advies van de financieel directeur;
      • de uitdiensttreding van de provisiebeheerder;
      • verandering van dienst en/of bevoegdheden van de provisiebeheerder.
      Desgevallend zuivert de provisiebeheerder zijn provisie aan zoals bepaald in artikel 6 en dit binnen een termijn van maximum tien werkdagen na datum van de beslissing van de algemeen directeur.
       
      Artikel 9.
      De algemeen directeur kan eveneens een tijdelijke provisie toekennen, voor een welbepaalde termijn. Indien deze termijn niet langer is dan 2 werkdagen, kan de tijdelijke provisie eveneens toegekend worden door een medewerker van de financiële dienst.
  • Personeel

    • Gecoördineerd Arbeidsreglement van gemeente en OCMW-personeel (excl. personeel WZC "Van Lierde") - goedkeuring

      Aanleiding
      •  Aanpassing van de gecoördineerde versie van het Arbeidsreglement voor de personeelsleden van gemeente en OCMW (m.u.v. het personeel van het WZC "Van Lierde", voor wie het huidige Arbeidsreglement onverminderd gehandhaafd blijft).
      Feiten, context, motivering

      Een aanpassing van het Arbeidsreglement dringt zich op, omwille van o.a. :

      • nauwere samenwerking met het lokaal bestuur van Ternat, Roosdaal en Liedekerke;
      • de diverse rechtspositieregelingen (arbeidsreglement gemeentepersoneel, arbeidsreglement OCMW-personeel) worden zoveel mogelijk gecoördineerd en op elkaar afgestemd teneinde tot een efficiënte werking en organisatie te komen;
      • samen met de rechtspositieregeling en het organogram is het arbeidsreglement van het lokaal bestuur een belangrijk instrument van een hedendaags personeelsbeleid;
      Juridisch kader
      • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 - artikel 77 betreffende de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn;
      • Besluit van het vast bureau van 7 december 2021 betreffende de goedkeuring van het arbeidsreglement voor het gemeente- en OCMW-personeel;
      • Besluit van het vast bureau van 18 november 2024 betreffende de goedkeuring van het ontwerp arbeidsreglement.
      • Besluit van het vast bureau van 03 december 2024 betreffende de goedkeuring van het aangepaste ontwerp arbeidsreglement na overleg met vakbondsafvaardiging.
      • Tussen de afvaardiging van het lokaal bestuur Affligem en de vakbondsafvaardiging werd tijdens de zitting van 02 december 2024 van het Bijzonder Onderhandelingscomité voor de personeelsleden van het lokaal bestuur Affligem, in uitvoering van het Koninklijk Besluit van 28 september 1984 tot uitvoering van de Wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel vergaderd aangaande het nieuwe arbeidsreglement lokaal bestuur Affligem, waarvan het advies met notulen in bijlage worden gevoegd.

      • Het advies en tevens (eind)verslag van het managementteam van 14 november 2024 houdende artikelsgewijze en globale bespreking/wijziging van voorliggend ontwerp van het gecoördineerd arbeidsreglement van het gemeente- en OCMW-personeel;
      Besluit

      Artikel 1.

      De raad voor maatschappelijk welzijn keurt het gecoördineerd arbeidsreglement  van het gemeente- en OCMW-personeel Affligem, goed.

      Dit gecoördineerd arbeidsreglement wordt vastgesteld overeenkomstig de bijlage van deze raadsbeslissing. De bijlage maakt integraal deel uit van deze beslissing.

       

      Artikel 2.

      Elke eerdere beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn houdende goedkeuring van de wijziging van het arbeidsreglement van het OCMW-personeel Affligem (m.u.v. het personeel van WZC "Van Lierde"), wordt opgeheven.

       

      Artikel 3.

      Behoudens andersluidende bepalingen treedt dit gecoördineerd arbeidsreglement voor het gemeente- en OCMW-personeel Affligem, in werking op 01 januari 2025.


      Artikel 4.

      Alle personeelsleden zullen een digitaal exemplaar van dit gecoördineerd arbeidsreglement ontvangen.

    • Gecoördineerde rechtspositieregeling van gemeente- en OCMW-personeel (excl. personeel WZC "Van Lierde") - goedkeuring

      Aanleiding
      • Aanpassing van de gecoördineerde versie van de rechtspositieregeling voor de personeelsleden van gemeente en OCMW (m.u.v. het personeel van het WZC "Van Lierde", voor wie de huidige rechtspositieregeling onverminderd gehandhaafd blijft).
      Feiten, context, motivering

      Een aanpassing van de rechtspositieregeling dringt zich op, omwille van o.a.

      • de invoering van het rechtspositiebesluit van 20 januari 2023.
      • nauwere samenwerking met het lokaal bestuur van Ternat, Roosdaal en Liedekerke;
      • de diverse rechtspositieregelingen (rechtspositieregeling gemeentepersoneel, rechtspositieregeling OCMW-personeel) worden zoveel mogelijk gecoördineerd en op elkaar afgestemd teneinde tot een efficiënte werking en organisatie te komen;
      Juridisch kader
      • Wet van 19 december 1974 betreffen de regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel;
      • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 - artikel 77 betreffende de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn;
      • Koninklijk besluit van 28 september 1984 betreffende de regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel;
      • Besluit van de Vlaamse Regering van 18 maart 2023 betreffende de vaststelling van de minimale voorwaarden van de rechtspositieregeling van het personeel van lokale en provinciale besturen;
      • Besluit van de Vlaamse Regering van 20 januari 2023 betreffende het besluit rechtspositieregeling;
      • Beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 07 december 2021 houdende de goedkeuring van de rechtspositieregeling van het OCMW-personeel (excl. personeel "Van Lierde");
      • Beslissing van het vast bureau op 18 november 2024 houdende goedkeuring van het ontwerp van de gecoördineerde rechtspositieregeling van het gemeente- en OCMW-personeel (excl. personeel van het WZC “Van Lierde”);
      • Beslissing van het vast bureau op 03 december 2024 houdende aanpassing van het ontwerp van de gecoördineerde rechtspositieregeling van het gemeente- en OCMW-personeel (excl. personeel van het WZC “Van Lierde”);
      • Tussen de afvaardiging van het lokaal bestuur Affligem en de vakbondsafvaardiging werd tijdens de zitting van 02 december 2024 van het Bijzonder Onderhandelingscomité voor de personeelsleden van het lokaal bestuur Affligem, in uitvoering van het Koninklijk Besluit van 28 september 1984 tot uitvoering van de Wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel vergaderd aangaande de nieuwe rechtspositieregeling lokaal bestuur Affligem, waarvan het protocol met notulen in bijlage worden gevoegd.

      • Het advies en tevens (eind)verslag van het managementteam van 14 november 2024 houdende artikelsgewijze en globale bespreking/wijziging van voorliggend ontwerp van gecoördineerde rechtspositieregeling van het gemeente- en OCMW-personeel;

      Besluit

      Artikel 1.

      De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de gecoördineerde rechtspositieregeling van het gemeente- en OCMW-personeel Affligem, goed.

      Deze gecoördineerde rechtspositieregeling wordt vastgesteld overeenkomstig de bijlage van deze raadbeslissing. De bijlage maakt integraal deel uit van deze beslissing.

       

      Artikel 2.

      Elke eerdere beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn houdende goedkeuring van de wijziging van de rechtspositieregeling van het OCMW-personeel Affligem (m.u.v. het personeel van WZC "Van Lierde"), wordt opgeheven.

       

      Artikel 3.

      Behoudens andersluidende bepalingen treedt deze gecoördineerde rechtspositieregeling voor het gemeente- en OCMW-personeel Affligem, in werking op 1 januari 2025.


      Artikel 4.

      Alle personeelsleden zullen een digitaal exemplaar van deze gecoördineerde rechtspositieregeling ontvangen.

  • Sociale dienst

    • Agendapunt prijsaanpassing ledenbijdrage Minder Mobielencentrale (MMC) vanaf 1 januari 2025

      Aanleiding
      • Nieuwsbrief van 30 september 2024 van Mpact (Mobitwin) betreffende de prijsaanpassing van de ledenbijdrage vanaf 1 januari 2025.
      Feiten, context, motivering
      • Vanaf 1 januari 2025 zal Mpact de tarieven voor het Mobitwin-lidmaatschap aanpassen.
      • Momenteel bedraagt het lidgeld 12 euro per jaar voor individuele leden en 18 euro voor een gezinslidmaatschap. Het halfjaarlijks lidmaatschap kost nu 6 euro (individueel) en 9 euro (gezin).
      • De laatste prijsaanpassing gebeurde in 2021. Er wordt gekozen voor een sterke prijsstijging om te kunnen blijven investeren in gebruiksvriendelijke en betrouwbare software en om de lokale centrale te kunnen blijven ondersteunen via allerhande initiatieven (webinars, beantwoorden van vragen, studiedagen,...).
      • Vanaf 1 januari 2025 verhogen deze tarieven met 50 procent. Dit betekent dat het nieuwe lidgeld 18 euro zal bedragen voor een individueel lid (9 euro voor een half jaar) en 27 euro voor een gezinslidmaatschap (13,50 euro voor een half jaar). Deze prijzen zijn inclusief BTW.
      • De lokale centrales behouden de helft van deze bijdragen, terwijl Mpact de andere helft jaarlijks aan hen factureert. Elke lokale centrale kiest zelf op welke manier dit wordt doorgerekend aan de gebruikers. Mpact factureert, ongeacht de keuze van de lokale centrale, steeds de helft van de aangepaste ledenbijdrage.
      • Minder Mobielen Centrale Affligem zal de prijsstijging overnemen en doorrekenen aan de gebruikers.
      • Het dienstreglement zal aangepast worden aan de nieuwe tarieven (pagina 1 - dienstreglement MMC versie 26.11.2024 - tarificatie).
      Juridisch kader
      • Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
      • De beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 21 maart 2011 betreffende de oprichting van de Minder Mobielen Centrale;
      • De beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 10 september 2024 betreffende de goedkeuring van het huishoudelijk reglement voor de Minder Mobielen Centrale in voege sinds 1 oktober 2024;
      • De beslissing van het vast bureau van 3 december 2024 om principieel akkoord te gaan met de prijsaanpassing van de ledenbijdrage Mpcat (Mobitwin) en de wijziging van het huishoudelijke reglement van de Minder Mobielen Centrale vanaf 1 januari 2025.
      Besluit

      Artikel 1.

      De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de prijsaanpassing van de ledenbijdrage voor de Minder Mobielen Centrale goed. 

       

      Artikel 2.

      §1 De prijsaanpassing wordt opgenomen in het dienstreglement van de Minder Mobielen Centrale (MMC).

      §2 Het nieuwe reglement gaat in vanaf 1 januari 2025.

       

      Artikel 3.

      De beslissing wordt aan de gebruikers van de Minder Mobielen Centrale kenbaar gemaakt per brief.

  • Intergemeentelijke samenwerkingsverbanden

    • Algemene vergadering Welzijnskoepel West-Brabant - 27 november 2024 - bekrachtiging

      Aanleiding

      Mail van Roel Verlinden, algemeen coördinator Welzijnskoepel West-Brabant, 13 november 2024 in verband met de algemene vergadering Welzijnskoepel West-Brabant.

      Feiten, context, motivering
      • Uitnodiging algemene vergadering Welzijnskoepel West-Brabant op woensdag 27 november 2024 om 20u in de raadzaal van Liedekerke, Opperstraat 31, 1770 Liedekerke;
      • Volgende punten staan op de agenda van 27 november 2024:
        • AV 09.11.2024 Notulen algemene vergadering van 24 juni 2024 – beslissing.
        • AV 10.11.2024 Welzijnskoepel West-Brabant: evolutie van 2018 tot 2024
        • AV 11.11.2024 Financiën - budget 2025 - beslissing
        • AV 12.11.2024 Toetreding OCMW Gooik tot de Welzijnskoepel West-Brabant - beslissing
        • AV 13.11.2024 Varia
        • Receptie - netwerkmoment
      • Als bijlage de documenten die besproken worden tijdens de vergadering;
      • Het Ocmw Affligem is aangesloten bij de Welzijnskoepel West-Brabant, 1 januari 2020.
      Juridisch kader
      • Het decreet lokaal bestuur;
      • De raad voor maatschappelijk welzijn beslissing van 14 januari 2020 houdende toetreding tot de Welzijnskoepel West-Brabant;
      • De raad voor maatschappelijk welzijn beslissing van 11 februari 2020 houdende verkiezing van 3 afgevaardigden namens het OCMW van Affligem in de algemene vergadering van de Welzijnskoepel West-Brabant (welzijnsvereniging);
      • De vast bureau beslissing van 18 november 2024, houdende algemene vergadering Welzijnskoepel West-Brabant - 27 november 2024.
      Besluit

      Artikel 1.
      De agenda en de bijhorende documenten van de Welzijnskoepel West-Brabant van de algemene vergadering van 27 november 2024, die goedgekeurd zijn door het vast bureau op 18 november 2024, worden bekrachtigd.

    • Welzijnskoepel West-Brabant – aanduiding 3 afgevaardigden voor algemene vergadering

      Aanleiding
      • Mails van de heer Roel Verlinden, 20 & 23 september 2024 in verband met het aanduiden afgevaardigden Welzijnskoepel West-Brabant.
      Feiten, context, motivering
      • De brief van 17 september 2024 vanwege Welzijnskoepel West-Brabant in verband met de start van de volgende legislatuur waarbij de bestuursorganen van Welzijnskoepel West-Brabant opnieuw samengesteld worden;
      • Lokaal bestuur Affligem is lid van de welzijnsvereniging en daardoor kan de raad voor maatschappelijk welzijn een aantal mensen afvaardigen naar de algemene vergadering van de Welzijnskoepel West-Brabant;
      • Het aantal afgevaardigden is afhankelijk van het inwonersaantal op 1 januari 2024. Voor Affligem betekent dit dat de raad voor maatschappelijk welzijn drie mandatarissen dient af te vaardigen (artikel 17 van de statuten van de welzijnskoepel West-Brabant);
      • De afgevaardigden dienen zelf lid te zijn van de raad voor maatschappelijk welzijn en aangeduid te worden via een geheime stemming in één stemronde. Elk lid beschikt daarbij over één stem;
      • De leden van de raad van bestuur zullen verkozen worden uit de afgevaardigden die in de algemene vergadering zetelen, tijdens de installatievergadering;
      • Al de afgevaardigden zullen een oproep tot kandidatuurstelling en de nodige informatie over de te volgen procedure ontvangen;
      • Deze installatievergadering van de bestuursorganen van Welzijnskoepel West-Brabant zal doorgaan op 11/02/2025;
      • De leden van de algemene vergadering ontvangen geen presentiegeld van Welzijnskoepel West-Brabant, de 15 verkozen leden van de raad van bestuur ontvangen wel een presentiegeld, indien de algemene vergadering daartoe beslist;
      • De raadsleden Denise De Paepe, Leen Steenhoudt en Elke Peeters zijn verkozen voor de algemene vergaderingen van Welzijnskoepel West-Brabant voor de legislatuur periode van 2025 tot en met 2030.
      Juridisch kader
      • Het decreet over het lokaal bestuur;
      • De beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 14 januari 2020 houdende toetreding – met ingang van 01 januari 2020 – tot de Welzijnskoepel West-Brabant, een Ocmw vereniging onderworpen aan het decreet lokaal bestuur van 17 december 2017;
      • De statuten – gecoördineerde versie – van Welzijnskoepel West-Brabant van 13 december 2018;
      • De beslissing van de Algemene Vergadering van Welzijnskoepel West-Brabant van 16 december 2019 houdende akkoordverklaring met de toetreding van het Ocmw Affligem tot de Welzijnskoepel West-Brabant, onder voorbehoud van goedkeuring door de raad voor maatschappelijk welzijn Affligem;
      • Artikel 484 van het decreet over het lokaal bestuur dat de openbare centra voor maatschappelijk welzijn in de organen van de welzijnsvereniging worden vertegenwoordigd door de leden van de raad voor maatschappelijk welzijn.
      3 afgevaardigden
      Aanwezig: Lander De Backer, Tim Herzeel, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Herman Steppe, Denise De Paepe, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Dirk Geeraerts, Bart Van Rossem, Maxime Buelens, Jill Rollier, Rita Van den Abbeel, Pascal Biesback, Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Bert De Roeck, Elke Peeters, Ludwig Stylemans, Jonas Van Vaerenbergh, Frédéric Pipelers
      Stemmen voor: 0
      Stemmen tegen: 0
      Onthoudingen: 0
      Publieke stemming
      Aanwezig: Lander De Backer, Tim Herzeel, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Herman Steppe, Denise De Paepe, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Dirk Geeraerts, Bart Van Rossem, Maxime Buelens, Jill Rollier, Rita Van den Abbeel, Pascal Biesback, Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Bert De Roeck, Elke Peeters, Ludwig Stylemans, Jonas Van Vaerenbergh, Frédéric Pipelers
      Resultaat: Met 20 niet gestemd
      Besluit

      Artikel 1.
      De raad voor maatschappelijk welzijn verkiest volgende afgevaardigde in de algemene vergadering van de Welzijnskoepel West-Brabant:

      1. Denise De Paepe, voorzitter bijzonder comité voor de sociale dienst, wonende Klein Kapelleveld 6 te 1790 Affligem,
      2. Leen Steenhoudt, lid van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn, wonende Eikenlaan 14 te 1790 Affligem,
      3. Elke Peeters, lid van Raad voor Maatschappelijk Welzijn, wonende Ternatsestraat 131 te 1790 Affligem.


      Artikel 2.
      Afschrift van deze beslissing zal worden overgemaakt aan de Welzijnskoepel West-Brabant.

    • Welzijnskoepel West-Brabant - aanduiden van de deskundige namens het sociaal huis van Affligem

      Aanleiding
      • Mails van de heer Roel Verlinden, 20 & 23 september 2024 in verband met het aanduiden afgevaardigden Welzijnskoepel West-Brabant.
      Feiten, context, motivering
      • Elk lid kan één (niet stemgerechtigde) deskundige afvaardigen naar de raad van bestuur en de algemene vergadering van Welzijnskoepel West-Brabant;
      • Vroeger was dat doorgaans de ocmw-secretaris maar momenteel vult elk bestuur dat in naar eigen inzicht. Idealiter is dit een personeelslid met de nodige deskundigheid in de materie;
      • In de vorige legislatuur was het mevrouw Karlijn Timmermans (hoofd sociale dienst), zij is echter op pensioen dus zou het nu haar opvolgster Eva Van Droogenbroeck worden (voorstel).
      Juridisch kader
      • Het decreet over het lokaal bestuur;
      • De statuten – gecoördineerde versie – van Welzijnskoepel West-Brabant van 13 december 2018;
      • De beslissing van de Algemene Vergadering van Welzijnskoepel West-Brabant van 16 december 2019 houdende akkoordverklaring met de toetreding van het Ocmw Affligem tot de Welzijnskoepel West-Brabant, onder voorbehoud van goedkeuring door de raad voor maatschappelijk welzijn Affligem;
      • De beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 14 januari 2020 houdende toetreding – met ingang van 01 januari 2020 – tot de Welzijnskoepel West-Brabant, een Ocmw vereniging onderworpen aan het decreet lokaal bestuur van 17 december 2017.
      Besluit

      Artikel 1.

      De raad voor maatschappelijk welzijn stelt mevrouw Eva Van Droogenbroeck, hoofd van de sociale dienst, aan als deskundige in de algemene vergadering vergadering en de raad van bestuur van de Welzijnskoepel West-Brabant.

       

      Artikel 2.
      Afschrift van deze beslissing zal worden overgemaakt aan de Welzijnskoepel West-Brabant.

  • Notulen vorige zitting

    • Notulen en zittingsverslag

      Besluit

      De notulen van de vorige zittingen van 12 november 2024 en 5 december 2024 (installatievergadering) worden goedgekeurd.
      De zittingsverslagen van 12 november 2024 en 5 december 2024 (installatievergadering) worden goedgekeurd.

Namens Raad voor Maatschappelijk Welzijn,

Frédéric Pipelers
algemeen directeur

Lander De Backer
voorzitter