Terug
Gepubliceerd op 07/06/2023

Besluit  Besluit van de burgemeester

di 06/06/2023 - 09:00

Wegvergunning — Wielerwedstrijd — Baloise Belgium Tour - Zondag 18 juni 2023

Aanwezig: Walter De Donder, burgemeester
Frédéric Pipelers, algemeen directeur
Juridisch kader
  • Nieuwe gemeentewet, de artikelen 134 en 135§2,1° in het bijzonder,
  • Wet van 8 juli 1964 betreffende de dringende geneeskundige hulpverlening;
  • Wet van 10 mei 2015 betreffende de uitoefening van de gezondheidszorgberoepen;
  • Koninklijk besluit van 16 maart 1968 tot coördinatie van de wetten betreffende de politie over het wegverkeer;
  • Koninklijk besluit van 01 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk besluit van 21 augustus 1967 tot reglementering van de wielerwedstrijden en van de veldritten;
  • Besluit van de Vlaamse regering van 13 maart 1985 houdende deelneming van jongeren aan wielerwedstrijden;
  • Decreet van 27 maart 1991 inzake medisch verantwoorde sportbeoefening en het uitvoeringsbesluit van de Vlaamse regering van 23 oktober 1991;
  • Besluit van de Vlaamse regering van 08 september 2000 houdende de voorwaarden voor deelneming aan wielerwedstrijden en wielerproeven;
  • Ministerieel besluit van 31 oktober 2000 houdende vaststelling van het model van wielerboekje en van het model van medische steekkaart;
  • Koninklijk besluit van 28 juni 2019 tot reglementering van de wielerwedstrijden en van de alle-terreinwedstrijden;
  • Koninklijk besluit van 16 september 2019 tot wijziging van het Koninklijk Besluit van 15 maart 1968 houdende het algemeen reglementering op de technische eisen en van het Koninklijk Besluit van 01 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg (inwerkingtreding dd 01 januari 2020);
  • Decreet van 20 november 2008, betreffende de organisatie van het medisch-sanitair vervoer;
  • Omzendbrief OOP45 ter begeleiding van het koninklijk besluit van 28 juni 2019 tot reglementering van de wielerwedstrijden en van de alle-terreinwedstrijden;
  • Positief advies van de wegbeheerder, inzake het gebruik van de gewestwegen;
  • Positief advies van de provinciale commissie voor dringende geneeskundige hulpverlening;
  • Vergunningsaanvraag van de heer NYS Jan, Schoebroekstraat 8, 3583 Paal-Beringen om op het grondgebied van de gemeente Affligem op zondag 18 juni 2023 tussen 13.30 uur en 15.30 uur een wielerwedstrijd, categorie Elite met contract, de gemeente te laten doortrekken;
  • Overwegende dat het noodzakelijk is de voorwaarden vast te stellen waaraan de toelating onderworpen is;
Besluit

Artikel 1 — Toelating.

Toelating wordt verleend aan de Golazo Sports nv om op zondag 18 juni 2023 tussen 13.30 uur en 15.30 uur een wielerwedstrijd categorie elites met contract de gemeente te laten doortrekken (1 doortocht).

De start van de wedstrijd moet uitgesteld worden of de wedstrijd moet zo snel mogelijk stilgelegd of geneutraliseerd worden wanneer er zich een noodsituatie voordoet of wanneer het veilig verloop niet meer gegarandeerd kan worden.

De koersdirecteur, de bevoegde overheden of de persoon die volgens de wet de hoedanigheid van OBP bezit, zijn gerechtigd tot het nemen van de beslissing om de start van een wedstrijd uit te stellen, de wedstrijd stil te leggen of te neutraliseren. De wedstrijd kan slechts starten of hernomen worden wanneer het veilige verloop opnieuw gegarandeerd kan worden.

 

Artikel 2 – Verzekering.

De organisatoren moeten ten laatste acht weken voor de wedstrijd het bewijs leveren dat een verzekering afgesloten is om, bij ongeval naar aanleiding van of gedurende de wedstrijd, de geldelijke gevolgen van de burgerrechtelijke aansprakelijkheid te waarborgen van de organisatoren zelf, de signaalgevers, de deelnemende renners en eenieder die gemachtigd is om de wedstrijd te volgen.

De bedoelde verzekering moet afgesloten worden bij een verzekeraar die gemachtigd is verzekeringsactiviteiten uit te oefenen onder tak 13 van bijlage 1, van het KB van 22/02/1991, houdende het algemeen reglement betreffende de controle op de verzekeringsondernemingen.

De verzekering moet een waarborg qua stoffelijke en lichamelijke schade verlenen, die voorzien is in het KB van 12.01.1984

 

Artikel 3 ‑ Parcours van de wedstrijd.

De wedstrijd zal volgend parcours volgen:

Komende van Liedekerke via de Driesstraat, de Steenbergstraat, de Petterstraat, de Bellestraat, de Kerkstraat en de Brusselbaan naar het grondgebied van Asse.

De burgemeester of zijn afgevaardigde behoudt zich het recht om indien nodig wijzigingen aan te brengen aan het verloop van de wedstrijd.

Het is verboden het parcours van de wedstrijd op enige wijze op het wegdek aan te duiden.

 

Artikel 4 – Koersdirecteur / veiligheidscoördinator.

De Koersdirecteur heeft de algemene organisatorische leiding over de wielerwedstrijd. Deze dient verplicht aanwezig te zijn in de wedstrijd.

De organisatie kan tevens een veiligheidscoördinator aanstellen die instaat voor een maximale beveiliging van het wedstrijdtraject.

Zowel de koersdirecteur als de veiligheidscoördinator dienen meerderjarig te zijn.

De koersdirecteur handelt in naam van de organisator en zorgt voor een goed verloop van de wielerwedstrijd. Hij staat in contact met de veiligheidscoördinator en ziet erop toe dat de publiciteitskaravaan en wedstrijdkaravaan de hen opgelegde voorwaarden naleven.

De veiligheidscoördinator staat in voor de risicoanalyse van het parcours, de interactie tussen het publiek en de karavanen en de daaraan gekoppelde maatregelen ten einde de risico’s te beperken. Hij is eveneens verantwoordelijk voor de aanduiding en de briefing van de signaalgevers volgens de aanwijzingen van de bestuurlijke overheden en dient er voor te zorgen dat de interactie tussen de voertuigen, de deelnemende renners en de toeschouwers op een veilige manier verloopt.

De veiligheidscoördinator is tijdens de wielerwedstrijd in het bezit van een nominatieve lijst van de ingezette signaalgevers.

 

Artikel 5 ‑ Signaalgevers.

§ 1.   De inrichters dienen de signaalgevers op te stellen op de plaatsen op de volgende locaties:

Nr.

Plaats (kruispunt – straat - … )

Catg. kruispunt

Aandachtspunten

1.

Driesstraat – Kleinendries

Catg. 2

 

2.

Driesstraat – Portugeesstraat

Catg. 2

 

3.

Driesstraat – Driesstraat (komende van kerk Teralfene)

Catg. 2

 

4.

Steenbergstraat – Eugeen Bosteelsstraat

Catg. 2

 

5.

Steenbergstraat – Groeneweg

Catg. 2

 

xxx

Steenbergstraat – Potaardestraat

Catg. 4

Mobiele seingever - éénrichtingsverkeer

6.

Petterstraat – Bremtstraat

Catg. 2

 

7.

Bellestraat (Rotonde Loanton)

Catg. 2

 

xxx

Bellestraat (Rotonde Loanton)

Catg. 1

Inzet politie-inspecteur

8.

Bellestraat (uitrit parking Bellekouter)

Catg. 2

 

9.

Bellestraat – Geertruidebaan

Catg. 2

 

10.

Bellestraat – Buikouterbaan

Catg. 2

 

xxx

Bellestraat – Diepestraat

Catg. 4

Éénrichtingsstraat

11.

Bellestraat – Kouterweg

Catg. 2

 

12.

Bellestraat – Kasteelstraat

Catg. 2

 

xxx

Kerkstraat – Pastorijweg

Catg. 4

Éénrichtingsstraat

13.

Kerkstraat – Fosselstraat

Catg. 2

 

14.

Kerkstraat – Zwarteberg

Catg. 2

 

15.

Kerkstraat – Kapruinweg

Catg. 2

 

16.

Kerkstraat – Kwezelsweg

Catg. 2

 

17.

Kerkstraat – Oudebaan

Catg. 2

 

xxx

Brusselbaan – Kerkstraat

Catg. 1

Inzet politie-inspecteur

xxx

Brusselbaan – Leenweg

Catg. 4

Éénrichtingsstraat

xxx

Brusselbaan – Fosselstraat

Catg. 1

Inzet politie-inspecteur

18.

Brusselbaan – Fosselstraat

Catg. 2

 

19.

Brusselbaan (uitrit parking hotel “the New Fox”)

Catg. 2

 

20.

Brusselbaan – Nieuwe Kassei

Catg. 2

 

xxx

Brusselbaan – Pastorijweg

Catg. 4

Éénrichtingsstraat

21.

Brusselbaan – Kortestraat

Catg. 2

 

22.

Brusselbaan – Bleregemstraat

Catg. 2

 

23.

Brusselbaan – Schaapschuur

Catg. 2

 

24.

Brusselbaan – Koudenberg

Catg. 2

 

25.

Brusselbaan – Domentveldstraat

Catg. 2

 

26.

Brusselbaan – Domentstraat

Catg. 2

 

 § 2.    De signaalgevers moeten minstens een halfuur vóór de aanvang van de wielerwedstrijd of het voorziene tijdstip van doortocht op post zijn. Het startsein mag niet worden gegeven vooraleer alle signaalgevers hun plaats hebben ingenomen.

 § 3.    De signaalgevers moeten ten minste achttien jaar oud zijn en mogen ook niet ouder zijn dan 78 jaar (uitgezonderd indien een medisch attest werd voorgelegd). Zij dragen om de linkerarm een band met horizontaal de nationale kleuren en in zwarte letters op de gele strook het woord "signaalgever". Om het verkeer stil te leggen moeten die signaalgevers gebruik maken van een schijf waarop aan weerszijden het verkeersbord C3 afgebeeld is. De schijf moet een middellijn hebben van ten minste 0,15 m en moet van reflecterende producten voorzien zijn.

 § 4.    De lijst met de signaalgevers dient door de organisator bewaard worden tot 6 maand na de wielerwedstrijd. De koersdirecteur (of veiligheidscoördinator) dient op de dag van de wedstrijd in het bezit te zijn van de naamlijst van alle seingevers. De lijst bevat de naam, geboortedatum, nationaliteit, contactgegevens en de locatie waar de seingever wordt ingezet.

 

Artikel 6 - Openingsvoertuig en Sluitingsvoertuig.

§ 1.    Het openingsvoertuig dient te voldoen aan volgende voorwaarden:

  • Op een voldoende veilige afstand voor de eerste renner uit te rijden.
  • Op het dak van dit voertuig moet, op een voor tegenliggers goed zichtbare wijze, het gevaarsbord A51 worden aangebracht. De zijde van dit verkeersteken moet ten minste 70 cm bedragen. Onder dit verkeersteken wordt een blauw rechthoekig bord aangebracht waarop, in witte letters van ten minste 20 cm hoogte en ten minste 2 cm breedte, de vermelding 'WEDSTRIJD' staat.
  • Een rode vlag van ten minste 50 cm breed en 60 cm lang, welke links vooraan op het voertuig is aangebracht.
  • Een oranjegeel knipperlicht dient zodanig te worden geplaatst dat het in alle richtingen zichtbaar is.

§ 2.    Het sluitingsvoertuig dient uitgerust te zijn met:

  • Dak signalisatie bestaande uit een voor het achteropkomend verkeer goed zichtbaar waarschuwingsbord (gevaarsbord A51). De zijde van dit verkeersteken moet ten minste 70 cm bedragen. Onder dit verkeersteken wordt een blauw rechthoekig bord aangebracht waarop, in witte letters van ten minste 20 cm hoogte en ten minste 2 cm breedte, de vermelding 'EINDE WEDSTRIJD' staat.
  • Een groene vlag van ten minste 50 cm breed en 60 cm lang, welke links vooraan op het voertuig is aangebracht.
  • Een oranjegeel knipperlicht dient zodanig te worden geplaatst dat het in alle richtingen zichtbaar is.

 

Artikel 7 - Medische hulpverlening.

§ 1.    De inrichters moeten, ten minste 8 dagen vóór de wedstrijd, aan de dienst voor sanitaire hulpverlening aan de burgerbevolking van het Ministerie van Volksgezondheid, dag en uur van vertrek, de vermoedelijke duur en het vastgestelde parcours van de wedstrijd kenbaar maken.

§ 2.  Tijdens de wielerwedstrijd dient er in de aankomstzone minstens een adequaat uitgeruste hulppost ingericht te worden, met minimaal twee hulpverleners die minstens beschikken over ene EHBO-certificaat.

Tijdens wielerwedstrijden verreden op open omlopen met minder dan 8 km, dient langs het parcours een ziekenwagen voorzien te worden. Wanneer de ziekenwagen de wedstrijd NIET volgt dient minstens één hulpverlener in een voertuig van de wedstrijdkaravaan de wedstrijd te volgen.  Hij zal in rechtstreeks contact staan met de ziekenwagen langs het parcours en met de noodcentrale 112.

Tijdens wielerwedstrijden verreden op open omlopen met meer dan 8 km, dient één ziekenwagen de wedstrijd te volgen. Tijdens wedstrijden in lijn volgen minimum twee ziekenwagens de wedstrijd.

 

Artikel 8 - Volgauto's.

§ 1.    Elk motorvoertuig,  waarvan de bestuurder zich op het parcours van een wielerwedstrijd wenst te begeven op een tijdstip dat het parcours gereserveerd is voor de wedstrijd, dient over een volgbewijs of een doorgangsbewijs te beschikken dat afgeleverd en ondertekend wordt door de koersdirecteur.

§ 2.    Een volgbewijs laat een bestuurder toe om zijn motorvoertuig te bewegen tussen het openings- en sluitingsvoertuig. Het volgbewijs, in witte kleur en voorzien van een volgnummer, wordt opgemaakt naar het bij dit besluit gevoegde model. Het wordt duidelijk zichtbaar, vooraan op het voertuig, aangebracht. De volgbewijzen dienen de stempel van de gemeente van de referentieburgemeester te dragen.

§ 3.    Een doorgangsbewijs laat een bestuurder toe om met zijn motorvoertuig een bepaalde afgesloten zone te betreden. Deze voertuigen mogen zich niet bewegen tussen de openings- en sluitingsvoertuigen. Het doorgangsbewijs is in gele kleur opgemaakt. Het wordt duidelijk zichtbaar, vooraan op het voertuig, aangebracht.

§ 4.    Deze bepaling is niet van toepassing op de voertuigen van politie- en hulpdiensten.

§ 5.    Voertuigen die vergunning hebben om de wedstrijd te vergezellen, mogen geen supporters vervoeren.

 

Artikel 9 – Aankomstplaats / wegwerpzone.

§ 1.    Aankomstzone bevindt zich op het grondgebied van de gemeente Brussel, Belgiëplein.

Behalve wanneer de aankomst plaats heeft op een wielerbaan en bij uitsluiting van alle-terreinwedstrijden, moet de aankomst gelegen zijn op een rijbaan in rechte lijn van tenminste vijf (5) meter breedte en tweehonderd (200) meter lengte, waarvan ten minsten honderdvijftig (150) voor en vijftig (50) meter achter de aankomstlijn.

Aan weerszijden van de rijbaan dient over deze minimale lengte een afsluiting voorzien te worden. Deze afstand dient gevrijwaard te zijn van hindernissen en obstakels.

§ 2.  Niemand mag zich vóór de afsluitingen bevinden in de zone voor de aankomstlijn.

§ 3.  Wegwerpzone - Enkel in deze zone mag door de deelnemende renners afval weggeworpen worden. In deze zone is de organisator verantwoordelijke voor het inzamelen van het afval.


Artikel 10 - Bijzondere veiligheidsmaatregelen langsheen het parcours.

§ 1.   Ter bescherming van de deelnemers aan de wedstrijd zijn de inrichters gehouden bijzondere
         veiligheidsmaatregelen te nemen ter hoogte van:

  1. de midden geleiders;
  2. de verhoogde inrichtingen;
  3. de wegversmallingen;
  4. de rotondes.

 § 2.   De bijzondere veiligheidsmaatregelen moeten ten minste als volgt gerealiseerd worden:

  1. signaalgever met gele vlag en balen stro;
  2. verkeerskegel of – baken met gele knipperlichten aan weerszijden van de rijbaan; 
  3. idem;
  4. idem;
 

Artikel 11 - Deelnemers.

De inrichters moeten de bepalingen naleven van :

  1. Het besluit van de Vlaamse regering van 13 maart 1985 houdende deelneming van jongeren aan wielerwedstrijden;
  2. Het decreet van 27 maart 1991 inzake medisch verantwoorde sportbeoefening;
  3. Het besluit van de Vlaamse regering van 23 oktober 1991 houdende uitvoering van het decreet  van  27 maart 1991 inzake medisch verantwoorde sportbeoefening;
  4. Het besluit van de Vlaamse regering van 08 september 2000 houdende de voorwaarden voor deelneming aan wielerwedstrijden en wielerproeven.

 

Artikel 12 – Deelnemende renners.

De deelnemende renners aan een wielerwedstrijd dienen de rijbaan of het gemarkeerd fietspad, zoals bedoeld in art 74 van de wegcode te volgen. De motorvoertuigen van de wedstrijdkaravaan en de publiciteitskaravaan mogen alleen de rijbaan volgen voorzien voor motorvoertuigen.

Deze bepalingen gelden niet voor alle-terrein wedstrijden.

De inrichter verbindt zich er toe de renners te weren die op een gevaarlijke wijze of systematisch de verkeersregels miskennen.

 

Artikel 13 - Slotbepaling.

Een voor eensluidend verklaard afschrift van dit besluit zal aangetekend worden verzonden naar de organisator, voor kennisgeving. De organisator dient dit besluit op verzoek van een bevoegde overheid te vertonen.