Terug
Gepubliceerd op 16/02/2023

Besluit  Gemeenteraad

di 14/02/2023 - 20:00

Belasting op de aanvragen inzake stedenbouw en milieuvergunningen - aanslagjaren 2023 tot en met 2025 - wijziging

Aanwezig: Gerda Van Geite, voorzitter
Walter De Donder, burgemeester
Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Schepenen
Denise De Paepe, voorzitter bijzonder comité voor de sociale dienst
Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Jill Rollier, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Aster Van Avermaet, Elke Van den Winckel, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Rani Berlo, Dirk Geeraerts, Jo Lamberts, Gemeenteraad
Frédéric Pipelers, algemeen directeur
Aanleiding
  • De gemeente wenst een belasting te heffen op aanvragen inzake stedenbouw en milieuvergunningen , met als doel enerzijds de administratiekost ter behandeling van deze aanvragen deels te recupereren en anderzijds bij te dragen aan de gezonde financiële toestand van de gemeente;
  • Aan het bestaande belastingreglement dienen tarieven toegevoegd en aangepast te worden.
Feiten, context, motivering
  • Bij inwerkingtreding van het decreet betreffende de omgevingsvergunning, werden de omgevingsvergunning, de stedenbouwkundige handelingen, verkavelingen en de exploitatie van ingedeelde inrichtingen en activiteiten onderworpen aan één procedure;
  • Aangezien dit een administratieve last met zich meebrengt, werd er op 3 december 2019 een belastingreglement vastgesteld;
  • Uit analyse van de gehanteerde tarieven, blijkt dat de administratieve last voor bepaalde aanvragen niet vergoed wordt:
    • verzoeken tot opname in het vergunningenregister als 'vergunning geacht': € 250,00, zijnde hetzelfde bedrag als een omgevingsvergunning omdat het ook juridisch dezelfde waarde heeft;
    • Aanvraag kwaliteitskamer: de effectieve kostprijs van de uitbesteding van de samenroeping van de kwaliteitskamer wordt doorgerekend;
    • Aanvraag met project-mer plicht: de effectieve kostprijs van de uitbesteding van de behandeling van deze aanvraag wordt doorgerekend;
    • Aanvraag met ruimtelijk veiligheidsrapport: de effectieve kostprijs van de uitbesteding van de behandeling van deze aanvraag wordt doorgerekend;
  • Voor de publicatie van een openbaar onderzoek in een dag- of weekblad, wordt het tarief aangepast: in plaats van een forfaitair bedrag van € 250,00 wordt de effectieve kostprijs doorgerekend;
  • De belasting op het verstrekken van stedenbouwkundige inlichtingen aan notarissen en andere aanvragers van vastgoedinformatie is tot op heden opgenomen in het belastingreglement op de afgifte van administratieve stukken. Deze tariefbepaling hoort echter beter thuis in het belastingreglement op de aanvragen inzake stedenbouw en milieuvergunningen.
  • Om bovenvermelde redenen dient het betreffende belastingreglement aangepast te worden.
  • De financiële toestand van de gemeente rechtvaardigt de heffing van rendabele belastingen.
Juridisch kader
  • Decreet Lokaal Bestuur;
  • Decreet van 30 mei 2008, de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, zoals gewijzigd bij decreet van 28 mei 2010 en 17 februari 2012;
  • Decreet van 25 april 2014, de omgevingsvergunning;
  • Omzendbrief KB/ABB 2019/2 van 15 februari 2019, de gemeentefiscaliteit;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014, de omgevingsvergunning en haar bijlagen;
  • Gemeenteraadsbeslissing van 3 december 2019 houdende vaststelling van het belastingreglement op de aanvragen inzake stedenbouw en milieuvergunningen - aanslagjaren 2020-2025;
  • Gemeenteraadsbeslissing van 7 december 2021 houdende vaststelling van het belastingreglement op de aanvragen inzake stedenbouw en milieuvergunningen - aanslagjaren 2022 tot en met 2025 - wijziging.
Financieel kader
  • In het meerjarenplan 2020-2025 is jaarlijks een ontvangstkrediet van respectievelijk € 2.000,00 en € 70.000,00 voorzien voor enerzijds het afleveren van milieuvergunningen en anderzijds het afleveren van administratieve stukken.
Publieke stemming
Aanwezig: Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Jill Rollier, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Aster Van Avermaet, Elke Van den Winckel, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Rani Berlo, Dirk Geeraerts, Jo Lamberts, Frédéric Pipelers
Voorstanders: Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Jill Rollier, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Aster Van Avermaet, Elke Van den Winckel, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Rani Berlo, Dirk Geeraerts, Jo Lamberts
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Artikel 1. 

Er wordt ten behoeve van de gemeente voor de aanslagjaren 2023 tot en met 2025 een belasting gevestigd op:

  • het aanvragen van een omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen en/of de exploitatie van een ingedeelde inrichting;
  • het aanvragen van een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden;
  • het aanvragen tot bijstelling van de verkaveling;
  • het melden van stedenbouwkundige handelingen en/of de exploitatie van een ingedeelde inrichting of activiteiten;
  • het indienen van een verzoek tot bestelling of afwijking van de milieuvoorwaarden;
  • het opvragen van omgevingsvergunningen, stedenbouwkundige vergunningen, ARAB vergunningen, milieuvergunningen en milieu(technisch) attesten/documenten;
  • aanvraag stedenbouwkundig attest;
  • woonconformiteitsattest;
  • het aanvragen van natuurvergunningen;
  • het aanvragen van sociaal economische vergunningen;
  • het aanvragen van een planologisch attest.
  • het aanvragen tot opname in het vergunningenregister 'vergunning geacht';
  • het aanvragen van een kwaliteitskamer;
  • het behandelen van aanvragen met project-mer plicht;
  • het behandelen van aanvragen met ruimtelijk veiligheidsrapport;
 
Artikel 2.
De belasting is verschuldigd door de aanvrager of de melder, die gehouden is tot het indienen van de aanvraag of het doen van de melding.
 
Artikel 3.
Het bedrag van de belasting wordt als volgt vastgesteld:
 
a) aanvraag van een omgevingsvergunning, met enkel stedenbouwkundig aspect:
  • gewone procedure: € 250,00;
  • vereenvoudigde procedure: € 75,00

b) aanvraag van een omgevingsvergunning voor een ingedeelde inrichting:

  • klasse 1 (IIOA *klasse 1) - al dan niet in combinatie met een stedenbouwkundige handeling: € 250,00. In dit tarief zijn alle werkzaamheden begrepen die dienen uitgevoerd te worden door het gemeentebestuur, zoals o.a. het instellen van een openbaar onderzoek;
  • klasse 2 (IIOA *klasse 2) - al dan niet in combinatie met een stedenbouwkundige handeling - gewone of vereenvoudigde procedure: € 250,00;
 * IIOA staat voor "ingedeelde inrichting of activiteit", zoals omschreven in het besluit van de Vlaamse Regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning en haar bijlagen.

c) omgevingsproject met enkel meldingsplicht (IIOA * klasse 3): € 75,00;

* IIOA staat voor "ingedeelde inrichting of activiteit", zoals omschreven in het besluit van de Vlaamse Regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning en haar bijlagen.

d) omgevingsproject met meldingsplicht enkel stedenbouw: € 50,00;

e) aanvraag van een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden:

  • met wegenis: € 300,00, vermeerderd met € 75,00 per lot;
  • zonder wegenis: € 100,00 vermeerderd met € 75,00 per lot;

f) aanvraag tot bijstelling of afwijking van de milieuvoorwaarden op verzoek van de exploitant: € 75,00;

g) aanvraag tot bijstelling van de verkaveling op verzoek van de exploitant: € 100,00;

h) opvragen van omgevingsvergunningen, stedenbouwkundige vergunningen, ARAB vergunningen, milieuvergunningen en milieu (technisch) attesten/documenten: € 25,00;

i) stedenbouwkundig attest: € 75,00

j) woonconformiteitsattest: € 62,50;

k) aanvraag natuurvergunning: € 50,00;

l) aanvraag sociaal economische vergunning: € 500,00;

m) aanvraag planologisch attest: € 1.000,00.

In dit tarief zijn volgende handelingen begrepen:

  • informele voorbesprekingen van de aanvrager;
  • onderzoek van het dossier op zijn volledigheid;
  • aanvragen diverse adviezen bij overige overheden;
  • instellen van het openbaar onderzoek;
  • bespreking van het dossier op de gecoro;
  • opmaak en afleveren van het planologisch attest;

n) inbrengen van analoog ingediende aanvragen omgevingsvergunningen, zoals bedoeld onder de artikelen 3a tot en met 3c: € 100,00.

De mogelijkheid tot indienen van analoge aanvragen is enkel voorbehouden voor particulieren die een aanvraag indienen zonder bijstand van een architect;

o) inbrengen van overige analoog ingediende dossier: € 25,00:

p) het op individueel verzoek aanleveren van documenten en plannen:

  • plannen digitaal mailen vanaf formaat A2: € 15,00/plan;
  • kopiëren of plotten plannen vanaf formaat A2 analoog per post verzenden of afhalen: € 25,00/plan;
  • documenten A4 digitaal mailen: € 0,25/kopie, met een minimum van € 5,00;
  • documenten A3 digitaal mailen: € 0,50/kopie, met een minimum van € 5,00;
  • documenten kopiëren A4 analoog per post verzenden of afhalen: € 0,25/kopie, met een minimum van € 15,00;
  • documenten kopiëren A3 analoog per post verzenden of afhalen: € 0,50/kopie, met een minimum van € 15,00.

q) indien publicatie in week- of dagblad vereist is: de effectieve kostprijs wordt doorgerekend;

r) aanvraag kwaliteitskamer:  de effectieve kostprijs van de uitbesteding van de samenroeping van de kwaliteitskamer wordt doorgerekend;

s) aanvraag met project-mer plicht: de effectieve kostprijs wordt supplementair doorgerekend bovenop de bovenvermelde forfaitaire bedragen;

t) aanvraag met ruimtelijk veiligheidsrapport: de effectieve kostprijs wordt supplementair doorgerekend bovenop de bovenvermelde forfaitaire bedragen;

u) De belasting op het verstrekken van stedenbouwkundige inlichtingen aan notarissen en andere aanvragers van vastgoedinformatie bedraagt € 110,00 per kadastraal artikelnummer. Een aanvrager dient evenwel slechts éénmaal de belasting van € 110,00 te betalen voor een aanvraag van een groep van maximaal 5 kadastrale percelen op voorwaarde dat de percelen aangrenzend zijn, de percelen binnen éénzelfde gemeentelijke grens liggen en er maximaal op één perceel (een) gebouweenhe(i)d(en) geregistreerd  is (zijn).

Stedenbouwkundige inlichtingen die worden opgevraagd in kader van een gratis grondafstand aan gemeente of OCMW Affligem, zijn vrijgesteld van deze belasting.

Artikel 2, e van de gemeenteraadsbeslissing van 20 december 2022 - Belasting op de afgifte van administratieve stukken - aanslagjaren 2023 tot en met 2025 - wijziging - wordt opgeheven.


Artikel 4.

De belasting wordt contant betaald op het ogenblik van het indienen van de aanvraag, tegen afgifte van een kwitantie. Bij gebrek aan contante betaling, wordt de belasting van ambtswege ingekohierd en is ze onmiddellijk eisbaar.

 

Artikel 5.

De tarieven vermeld in het reglement op de belasting op de aanvragen inzake stedenbouw en milieuvergunning - aanslagjaren 2018 - 2019, blijven van kracht voor de aanvragen die werden ingediend voor 1 januari 2018.

 

Artikel 6.

De gemeenteraadsbeslissing van 7 december 2021 houdende vaststelling van het belastingreglement op de aanvragen inzake stedenbouw en milieuvergunningen - aanslagjaren 2022-2025 - wijziging, wordt met ingang van 14 februari 2023 opgeheven.

 

Artikel 7.

Deze beslissing wordt op de gemeentelijke website bekendgemaakt.

 

Artikel 8.

Afschrift van deze beslissing wordt via het digitaal loket aan de heer provinciegouverneur toegestuurd.