Artikel 1.
Er wordt ten behoeve van de gemeente voor de aanslagjaren 2023 tot en met 2025 een belasting gevestigd op:
b) aanvraag van een omgevingsvergunning voor een ingedeelde inrichting:
c) omgevingsproject met enkel meldingsplicht (IIOA * klasse 3): € 75,00;
* IIOA staat voor "ingedeelde inrichting of activiteit", zoals omschreven in het besluit van de Vlaamse Regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning en haar bijlagen.
d) omgevingsproject met meldingsplicht enkel stedenbouw: € 50,00;
e) aanvraag van een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden:
f) aanvraag tot bijstelling of afwijking van de milieuvoorwaarden op verzoek van de exploitant: € 75,00;
g) aanvraag tot bijstelling van de verkaveling op verzoek van de exploitant: € 100,00;
h) opvragen van omgevingsvergunningen, stedenbouwkundige vergunningen, ARAB vergunningen, milieuvergunningen en milieu (technisch) attesten/documenten: € 25,00;
i) stedenbouwkundig attest: € 75,00
j) woonconformiteitsattest: € 62,50;
k) aanvraag natuurvergunning: € 50,00;
l) aanvraag sociaal economische vergunning: € 500,00;
m) aanvraag planologisch attest: € 1.000,00.
In dit tarief zijn volgende handelingen begrepen:
n) inbrengen van analoog ingediende aanvragen omgevingsvergunningen, zoals bedoeld onder de artikelen 3a tot en met 3c: € 100,00.
De mogelijkheid tot indienen van analoge aanvragen is enkel voorbehouden voor particulieren die een aanvraag indienen zonder bijstand van een architect;
o) inbrengen van overige analoog ingediende dossier: € 25,00:
p) het op individueel verzoek aanleveren van documenten en plannen:
q) indien publicatie in week- of dagblad vereist is: de effectieve kostprijs wordt doorgerekend;
r) aanvraag kwaliteitskamer: de effectieve kostprijs van de uitbesteding van de samenroeping van de kwaliteitskamer wordt doorgerekend;
s) aanvraag met project-mer plicht: de effectieve kostprijs wordt supplementair doorgerekend bovenop de bovenvermelde forfaitaire bedragen;
t) aanvraag met ruimtelijk veiligheidsrapport: de effectieve kostprijs wordt supplementair doorgerekend bovenop de bovenvermelde forfaitaire bedragen;
u) De belasting op het verstrekken van stedenbouwkundige inlichtingen aan notarissen en andere aanvragers van vastgoedinformatie bedraagt € 110,00 per kadastraal artikelnummer. Een aanvrager dient evenwel slechts éénmaal de belasting van € 110,00 te betalen voor een aanvraag van een groep van maximaal 5 kadastrale percelen op voorwaarde dat de percelen aangrenzend zijn, de percelen binnen éénzelfde gemeentelijke grens liggen en er maximaal op één perceel (een) gebouweenhe(i)d(en) geregistreerd is (zijn).
Stedenbouwkundige inlichtingen die worden opgevraagd in kader van een gratis grondafstand aan gemeente of OCMW Affligem, zijn vrijgesteld van deze belasting.
Artikel 2, e van de gemeenteraadsbeslissing van 20 december 2022 - Belasting op de afgifte van administratieve stukken - aanslagjaren 2023 tot en met 2025 - wijziging - wordt opgeheven.
Artikel 4.
De belasting wordt contant betaald op het ogenblik van het indienen van de aanvraag, tegen afgifte van een kwitantie. Bij gebrek aan contante betaling, wordt de belasting van ambtswege ingekohierd en is ze onmiddellijk eisbaar.
Artikel 5.
De tarieven vermeld in het reglement op de belasting op de aanvragen inzake stedenbouw en milieuvergunning - aanslagjaren 2018 - 2019, blijven van kracht voor de aanvragen die werden ingediend voor 1 januari 2018.
Artikel 6.
De gemeenteraadsbeslissing van 7 december 2021 houdende vaststelling van het belastingreglement op de aanvragen inzake stedenbouw en milieuvergunningen - aanslagjaren 2022-2025 - wijziging, wordt met ingang van 14 februari 2023 opgeheven.
Artikel 7.
Deze beslissing wordt op de gemeentelijke website bekendgemaakt.
Artikel 8.
Afschrift van deze beslissing wordt via het digitaal loket aan de heer provinciegouverneur toegestuurd.