Artikel 1.
Er wordt ten behoeve van de gemeente voor de aanslagjaren 2023 tot en met 2025 een belasting gevestigd op:
b) aanvraag van een omgevingsvergunning voor een ingedeelde inrichting:
c) omgevingsproject met enkel meldingsplicht (IIOA * klasse 3): € 75,00;
* IIOA staat voor "ingedeelde inrichting of activiteit", zoals omschreven in het besluit van de Vlaamse Regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning en haar bijlagen.
d) omgevingsproject met meldingsplicht enkel stedenbouw: € 50,00;
e) aanvraag van een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden:
f) aanvraag tot bijstelling of afwijking van de milieuvoorwaarden op verzoek van de exploitant: € 75,00;
g) aanvraag tot bijstelling van de verkaveling op verzoek van de exploitant: € 100,00;
h) opvragen van omgevingsvergunningen, stedenbouwkundige vergunningen, ARAB vergunningen, milieuvergunningen en milieu (technisch) attesten/documenten: € 25,00;
i) stedenbouwkundig attest: € 75,00
j) woonconformiteitsattest: € 62,50;
k) aanvraag natuurvergunning: € 50,00;
l) aanvraag sociaal economische vergunning: € 500,00;
m) aanvraag planologisch attest: € 1.000,00.
In dit tarief zijn volgende handelingen begrepen:
n) inbrengen van analoog ingediende aanvragen omgevingsvergunningen, zoals bedoeld onder de artikelen 3a tot en met 3c: € 100,00.
De mogelijkheid tot indienen van analoge aanvragen is enkel voorbehouden voor particulieren die een aanvraag indienen zonder bijstand van een architect;
o) inbrengen van overige analoog ingediende dossier: € 25,00:
p) het op individueel verzoek aanleveren van documenten en plannen:
q) indien publicatie in week- of dagblad vereist is: de effectieve kostprijs wordt doorgerekend;
r) aanvraag kwaliteitskamer: de effectieve kostprijs van de uitbesteding van de samenroeping van de kwaliteitskamer wordt doorgerekend;
s) aanvraag met project-mer plicht: de effectieve kostprijs wordt supplementair doorgerekend bovenop de bovenvermelde forfaitaire bedragen;
t) aanvraag met ruimtelijk veiligheidsrapport: de effectieve kostprijs wordt supplementair doorgerekend bovenop de bovenvermelde forfaitaire bedragen;
u) De belasting op het verstrekken van stedenbouwkundige inlichtingen aan notarissen en andere aanvragers van vastgoedinformatie bedraagt € 110,00 per kadastraal artikelnummer. Een aanvrager dient evenwel slechts éénmaal de belasting van € 110,00 te betalen voor een aanvraag van een groep van maximaal 5 kadastrale percelen op voorwaarde dat de percelen aangrenzend zijn, de percelen binnen éénzelfde gemeentelijke grens liggen en er maximaal op één perceel (een) gebouweenhe(i)d(en) geregistreerd is (zijn).
Stedenbouwkundige inlichtingen die worden opgevraagd in kader van een gratis grondafstand aan gemeente of OCMW Affligem, zijn vrijgesteld van deze belasting.
Artikel 2, e van de gemeenteraadsbeslissing van 20 december 2022 - Belasting op de afgifte van administratieve stukken - aanslagjaren 2023 tot en met 2025 - wijziging - wordt opgeheven.
Artikel 4.
De belasting wordt contant betaald op het ogenblik van het indienen van de aanvraag, tegen afgifte van een kwitantie. Bij gebrek aan contante betaling, wordt de belasting van ambtswege ingekohierd en is ze onmiddellijk eisbaar.
Artikel 5.
De tarieven vermeld in het reglement op de belasting op de aanvragen inzake stedenbouw en milieuvergunning - aanslagjaren 2018 - 2019, blijven van kracht voor de aanvragen die werden ingediend voor 1 januari 2018.
Artikel 6.
De gemeenteraadsbeslissing van 7 december 2021 houdende vaststelling van het belastingreglement op de aanvragen inzake stedenbouw en milieuvergunningen - aanslagjaren 2022-2025 - wijziging, wordt met ingang van 14 februari 2023 opgeheven.
Artikel 7.
Deze beslissing wordt op de gemeentelijke website bekendgemaakt.
Artikel 8.
Afschrift van deze beslissing wordt via het digitaal loket aan de heer provinciegouverneur toegestuurd.
- Perceel 1: asfaltverhardingen
- Perceel 2: betonverhardingen
- Perceel 3: bestrijkingen en slemafdichtingen
- Perceel 4: voegvullingen van betonvakken en dichten van scheuren in asfaltverhardingen
Artikel 1.
De gemeenteraad beslist een beroep te doen op de aankoopcentrale Haviland voor onderhoudswerken aan gemeentewegen overeenkomstig het bijzonder bestek 124002/2021-2024 van 28 september 2020 getiteld ‘wegenonderhoud dienstjaren 2021-2024’, en dit voor volgende percelen:
Artikel 2.
De gemeenteraad geeft tevens opdracht aan Haviland voor het uitvoeren van aanvullende diensten overeenkomstig bijgevoegde overeenkomst, en keurt deze overeenkomst goed.
Artikel 3.
De gemeenteraad gelast het college met de uitvoering van dit besluit, inclusief het aanduiden van de straten zoals bepaald in artikel 1, §6 van de overeenkomst en dit binnen de in het meerjarenplan voorziene budgetten.
Jaarlijks dient een rapportage in kader van het Lokaal Energie- en Klimaatpact ingediend te worden bij Agentschap Binnenlands Bestuur.
Artikel 1.
De gemeenteraad neemt kennis van de jaarlijkse rapportering 2022 in verband met het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0.
Artikel 1.
Onderstaande verenigingen worden als Affligemse sportverenigingen voor 2023 erkend:
Artikel 2.
Onderstaande sportverenigingen dienden in 2022 geen erkenningsaanvraag in en zullen bijgevolg ook niet erkend worden in 2023:
Artikel 3.
Afschrift van deze beslissing zal aan de gemeentelijke sportraad worden bezorgd.
Artikel 4.
De erkenning zal aan de sportverenigingen van Affligem worden bekendgemaakt.
Met 7 stemmen voor (Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Elke Van den Winckel, Jo Lamberts), 16 stemmen tegen (Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Jill Rollier, Aster Van Avermaet, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Rani Berlo, Dirk Geeraerts)
Dit punt werd verworpen.
1. Inzetten van gemeentepersoneel op privé-eigendom
Op woensdag 18 januari 2023 stelden we vast dat gemeentepersoneel van de technische dienst van de gemeente Affligem druk in de weer was met het verwijderen van de spandoeken van het Feest van de Burgemeester en het aanbrengen van de spandoeken “Affligem Kermist”. Deze aankondigingsborden stonden echter op verschillende plaatsen in de gemeente opgesteld op privé-eigendom.
Onze vragen:
2. Stand van zaken – openbare werken
Is er ondertussen al vooruitgang geboekt in de dossiers – Doortocht Hekelgem-dorp en de weg- en rioleringswerken in de Daalstraat in Teralfene ? Hoever staat het met dossiers ? Graag een actuele stand van zaken.
3. Gebruik van de grote hall
Hoeveel keer is de hall verhuurd aan externen in 2022?
Welke inspanningen doet het bestuur om huurders aan te trekken en/of te behouden?
4. Jury’s tgv examens/aanwervingen
Tijdens de raad van januari stelden we de vraag waarom het bestuur nu regelmatig een meerderheid van juryleden in eigen rangen kiest. Het bestuur viel uit de lucht en vroeg voorbeelden. Bij het lezen van het verslag van het college van 17 januari, de dag van de gemeenteraad in kwestie, vielen wij dan weer van onze stoel. In de twee examenjury’s die daar worden samengesteld zijn er 2 keer 2 van de 3 juryleden werkzaam aan de gemeente van Affligem. De vraag blijft dus: waarom? Is dat een nieuwe manier van werken? Is het wettelijk? Is het wenselijk?
5. Werking Gecoro
Het college van burgemeester en schepen vraagt regelmatig advies aan de Gecoro mbt nieuwe bouwaanvragen. In welke dossiers gebeurt dat precies? Indien iemand een vergunning wil bekomen voor meergezinswoningen en er komen één of meerdere klachten op, gaat zo’n dossier dan naar de Gecoro?
De antwoorden op bovenstaande vragen vind je terug in het zittingsverslag van de gemeenteraad van 14 februari 2023.
1. Toelichting windturbines
In het verslag van het CBS dd 24/01/2023 staat het voorstel vermeld van Engie om het ons inmiddels wel gekende project van twee windmolens te komen toelichten op de gemeenteraad. Om welke reden werd er niet ingegaan op dit voorstel?
2. Beleidsplan ruimte Vlaams-Brabant
Wat was de achterliggende motivatie om de dorpskern van deelgemeente Hekelgem, in het ontwerpplan van de provincie te laten opschalen van een landelijke dorpskern, naar een kerndorp?
3. Adviezen Milieu Advies Raad
De Milieu Advies Raad bracht in zijn algemene vergadering van 13 december 2022 10 adviezen uit. Van het verslag en de adviezen werd op het CBS 24 januari 2023 “kennis genomen”. Is het bestuur van plan om met die adviezen aan de slag te gaan of blijft het bij een kennisname?
4. Inhoud circulatieplan Essene
We hebben intussen allemaal wat vage berichtgeving kunnen lezen rond het circulatieplan in Essene. Wat is nu de precieze stand van zaken?
5. Nieuwe regio’s Vlaanderen
Recent werd Vlaanderen opgedeeld in 15 regio’s. Waar Affligem deel uitmaakt van de regio Halle-Vilvoorde. Is er zicht op de impact van die indeling voor Affligem?
De antwoorden op bovenstaande vragen vind je terug in het zittingsverslag van de gemeenteraad van 14 februari 2023
De notulen van de vorige zitting van 17 januari 2023 worden goedgekeurd.
Het zittingsverslag van 17 januari 2023 wordt goedgekeurd.
Namens Gemeenteraad,
Frédéric Pipelers
algemeen directeur
Gerda Van Geite
voorzitter