Terug
Gepubliceerd op 22/03/2023

Notulen  Gemeenteraad

di 14/02/2023 - 20:00 Raadzaal
Aanwezig: Gerda Van Geite, voorzitter
Walter De Donder, burgemeester
Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Schepenen
Denise De Paepe, voorzitter bijzonder comité voor de sociale dienst
Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Jill Rollier, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Aster Van Avermaet, Elke Van den Winckel, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Rani Berlo, Dirk Geeraerts, Jo Lamberts, Gemeenteraad
Frédéric Pipelers, algemeen directeur
  • Financiele dienst

    • Belasting op de aanvragen inzake stedenbouw en milieuvergunningen - aanslagjaren 2023 tot en met 2025 - wijziging

      Aanleiding
      • De gemeente wenst een belasting te heffen op aanvragen inzake stedenbouw en milieuvergunningen , met als doel enerzijds de administratiekost ter behandeling van deze aanvragen deels te recupereren en anderzijds bij te dragen aan de gezonde financiële toestand van de gemeente;
      • Aan het bestaande belastingreglement dienen tarieven toegevoegd en aangepast te worden.
      Feiten, context, motivering
      • Bij inwerkingtreding van het decreet betreffende de omgevingsvergunning, werden de omgevingsvergunning, de stedenbouwkundige handelingen, verkavelingen en de exploitatie van ingedeelde inrichtingen en activiteiten onderworpen aan één procedure;
      • Aangezien dit een administratieve last met zich meebrengt, werd er op 3 december 2019 een belastingreglement vastgesteld;
      • Uit analyse van de gehanteerde tarieven, blijkt dat de administratieve last voor bepaalde aanvragen niet vergoed wordt:
        • verzoeken tot opname in het vergunningenregister als 'vergunning geacht': € 250,00, zijnde hetzelfde bedrag als een omgevingsvergunning omdat het ook juridisch dezelfde waarde heeft;
        • Aanvraag kwaliteitskamer: de effectieve kostprijs van de uitbesteding van de samenroeping van de kwaliteitskamer wordt doorgerekend;
        • Aanvraag met project-mer plicht: de effectieve kostprijs van de uitbesteding van de behandeling van deze aanvraag wordt doorgerekend;
        • Aanvraag met ruimtelijk veiligheidsrapport: de effectieve kostprijs van de uitbesteding van de behandeling van deze aanvraag wordt doorgerekend;
      • Voor de publicatie van een openbaar onderzoek in een dag- of weekblad, wordt het tarief aangepast: in plaats van een forfaitair bedrag van € 250,00 wordt de effectieve kostprijs doorgerekend;
      • De belasting op het verstrekken van stedenbouwkundige inlichtingen aan notarissen en andere aanvragers van vastgoedinformatie is tot op heden opgenomen in het belastingreglement op de afgifte van administratieve stukken. Deze tariefbepaling hoort echter beter thuis in het belastingreglement op de aanvragen inzake stedenbouw en milieuvergunningen.
      • Om bovenvermelde redenen dient het betreffende belastingreglement aangepast te worden.
      • De financiële toestand van de gemeente rechtvaardigt de heffing van rendabele belastingen.
      Juridisch kader
      • Decreet Lokaal Bestuur;
      • Decreet van 30 mei 2008, de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, zoals gewijzigd bij decreet van 28 mei 2010 en 17 februari 2012;
      • Decreet van 25 april 2014, de omgevingsvergunning;
      • Omzendbrief KB/ABB 2019/2 van 15 februari 2019, de gemeentefiscaliteit;
      • Besluit van de Vlaamse Regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014, de omgevingsvergunning en haar bijlagen;
      • Gemeenteraadsbeslissing van 3 december 2019 houdende vaststelling van het belastingreglement op de aanvragen inzake stedenbouw en milieuvergunningen - aanslagjaren 2020-2025;
      • Gemeenteraadsbeslissing van 7 december 2021 houdende vaststelling van het belastingreglement op de aanvragen inzake stedenbouw en milieuvergunningen - aanslagjaren 2022 tot en met 2025 - wijziging.
      Financieel kader
      • In het meerjarenplan 2020-2025 is jaarlijks een ontvangstkrediet van respectievelijk € 2.000,00 en € 70.000,00 voorzien voor enerzijds het afleveren van milieuvergunningen en anderzijds het afleveren van administratieve stukken.
      Publieke stemming
      Aanwezig: Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Jill Rollier, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Aster Van Avermaet, Elke Van den Winckel, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Rani Berlo, Dirk Geeraerts, Jo Lamberts, Frédéric Pipelers
      Voorstanders: Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Jill Rollier, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Aster Van Avermaet, Elke Van den Winckel, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Rani Berlo, Dirk Geeraerts, Jo Lamberts
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1. 

      Er wordt ten behoeve van de gemeente voor de aanslagjaren 2023 tot en met 2025 een belasting gevestigd op:

      • het aanvragen van een omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen en/of de exploitatie van een ingedeelde inrichting;
      • het aanvragen van een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden;
      • het aanvragen tot bijstelling van de verkaveling;
      • het melden van stedenbouwkundige handelingen en/of de exploitatie van een ingedeelde inrichting of activiteiten;
      • het indienen van een verzoek tot bestelling of afwijking van de milieuvoorwaarden;
      • het opvragen van omgevingsvergunningen, stedenbouwkundige vergunningen, ARAB vergunningen, milieuvergunningen en milieu(technisch) attesten/documenten;
      • aanvraag stedenbouwkundig attest;
      • woonconformiteitsattest;
      • het aanvragen van natuurvergunningen;
      • het aanvragen van sociaal economische vergunningen;
      • het aanvragen van een planologisch attest.
      • het aanvragen tot opname in het vergunningenregister 'vergunning geacht';
      • het aanvragen van een kwaliteitskamer;
      • het behandelen van aanvragen met project-mer plicht;
      • het behandelen van aanvragen met ruimtelijk veiligheidsrapport;
       
      Artikel 2.
      De belasting is verschuldigd door de aanvrager of de melder, die gehouden is tot het indienen van de aanvraag of het doen van de melding.
       
      Artikel 3.
      Het bedrag van de belasting wordt als volgt vastgesteld:
       
      a) aanvraag van een omgevingsvergunning, met enkel stedenbouwkundig aspect:
      • gewone procedure: € 250,00;
      • vereenvoudigde procedure: € 75,00

      b) aanvraag van een omgevingsvergunning voor een ingedeelde inrichting:

      • klasse 1 (IIOA *klasse 1) - al dan niet in combinatie met een stedenbouwkundige handeling: € 250,00. In dit tarief zijn alle werkzaamheden begrepen die dienen uitgevoerd te worden door het gemeentebestuur, zoals o.a. het instellen van een openbaar onderzoek;
      • klasse 2 (IIOA *klasse 2) - al dan niet in combinatie met een stedenbouwkundige handeling - gewone of vereenvoudigde procedure: € 250,00;
       * IIOA staat voor "ingedeelde inrichting of activiteit", zoals omschreven in het besluit van de Vlaamse Regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning en haar bijlagen.

      c) omgevingsproject met enkel meldingsplicht (IIOA * klasse 3): € 75,00;

      * IIOA staat voor "ingedeelde inrichting of activiteit", zoals omschreven in het besluit van de Vlaamse Regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning en haar bijlagen.

      d) omgevingsproject met meldingsplicht enkel stedenbouw: € 50,00;

      e) aanvraag van een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden:

      • met wegenis: € 300,00, vermeerderd met € 75,00 per lot;
      • zonder wegenis: € 100,00 vermeerderd met € 75,00 per lot;

      f) aanvraag tot bijstelling of afwijking van de milieuvoorwaarden op verzoek van de exploitant: € 75,00;

      g) aanvraag tot bijstelling van de verkaveling op verzoek van de exploitant: € 100,00;

      h) opvragen van omgevingsvergunningen, stedenbouwkundige vergunningen, ARAB vergunningen, milieuvergunningen en milieu (technisch) attesten/documenten: € 25,00;

      i) stedenbouwkundig attest: € 75,00

      j) woonconformiteitsattest: € 62,50;

      k) aanvraag natuurvergunning: € 50,00;

      l) aanvraag sociaal economische vergunning: € 500,00;

      m) aanvraag planologisch attest: € 1.000,00.

      In dit tarief zijn volgende handelingen begrepen:

      • informele voorbesprekingen van de aanvrager;
      • onderzoek van het dossier op zijn volledigheid;
      • aanvragen diverse adviezen bij overige overheden;
      • instellen van het openbaar onderzoek;
      • bespreking van het dossier op de gecoro;
      • opmaak en afleveren van het planologisch attest;

      n) inbrengen van analoog ingediende aanvragen omgevingsvergunningen, zoals bedoeld onder de artikelen 3a tot en met 3c: € 100,00.

      De mogelijkheid tot indienen van analoge aanvragen is enkel voorbehouden voor particulieren die een aanvraag indienen zonder bijstand van een architect;

      o) inbrengen van overige analoog ingediende dossier: € 25,00:

      p) het op individueel verzoek aanleveren van documenten en plannen:

      • plannen digitaal mailen vanaf formaat A2: € 15,00/plan;
      • kopiëren of plotten plannen vanaf formaat A2 analoog per post verzenden of afhalen: € 25,00/plan;
      • documenten A4 digitaal mailen: € 0,25/kopie, met een minimum van € 5,00;
      • documenten A3 digitaal mailen: € 0,50/kopie, met een minimum van € 5,00;
      • documenten kopiëren A4 analoog per post verzenden of afhalen: € 0,25/kopie, met een minimum van € 15,00;
      • documenten kopiëren A3 analoog per post verzenden of afhalen: € 0,50/kopie, met een minimum van € 15,00.

      q) indien publicatie in week- of dagblad vereist is: de effectieve kostprijs wordt doorgerekend;

      r) aanvraag kwaliteitskamer:  de effectieve kostprijs van de uitbesteding van de samenroeping van de kwaliteitskamer wordt doorgerekend;

      s) aanvraag met project-mer plicht: de effectieve kostprijs wordt supplementair doorgerekend bovenop de bovenvermelde forfaitaire bedragen;

      t) aanvraag met ruimtelijk veiligheidsrapport: de effectieve kostprijs wordt supplementair doorgerekend bovenop de bovenvermelde forfaitaire bedragen;

      u) De belasting op het verstrekken van stedenbouwkundige inlichtingen aan notarissen en andere aanvragers van vastgoedinformatie bedraagt € 110,00 per kadastraal artikelnummer. Een aanvrager dient evenwel slechts éénmaal de belasting van € 110,00 te betalen voor een aanvraag van een groep van maximaal 5 kadastrale percelen op voorwaarde dat de percelen aangrenzend zijn, de percelen binnen éénzelfde gemeentelijke grens liggen en er maximaal op één perceel (een) gebouweenhe(i)d(en) geregistreerd  is (zijn).

      Stedenbouwkundige inlichtingen die worden opgevraagd in kader van een gratis grondafstand aan gemeente of OCMW Affligem, zijn vrijgesteld van deze belasting.

      Artikel 2, e van de gemeenteraadsbeslissing van 20 december 2022 - Belasting op de afgifte van administratieve stukken - aanslagjaren 2023 tot en met 2025 - wijziging - wordt opgeheven.


      Artikel 4.

      De belasting wordt contant betaald op het ogenblik van het indienen van de aanvraag, tegen afgifte van een kwitantie. Bij gebrek aan contante betaling, wordt de belasting van ambtswege ingekohierd en is ze onmiddellijk eisbaar.

       

      Artikel 5.

      De tarieven vermeld in het reglement op de belasting op de aanvragen inzake stedenbouw en milieuvergunning - aanslagjaren 2018 - 2019, blijven van kracht voor de aanvragen die werden ingediend voor 1 januari 2018.

       

      Artikel 6.

      De gemeenteraadsbeslissing van 7 december 2021 houdende vaststelling van het belastingreglement op de aanvragen inzake stedenbouw en milieuvergunningen - aanslagjaren 2022-2025 - wijziging, wordt met ingang van 14 februari 2023 opgeheven.

       

      Artikel 7.

      Deze beslissing wordt op de gemeentelijke website bekendgemaakt.

       

      Artikel 8.

      Afschrift van deze beslissing wordt via het digitaal loket aan de heer provinciegouverneur toegestuurd.

  • Openbare werken / mobiliteit

    • Afsluiten van een samenwerkingsovereenkomst tussen Haviland en Affligem m.b.t. dienstverlening aankoopcentrale en aanvullende diensten voor onderhoudswerken aan gemeentewegen in de dienstjaren 2021-2024.

      Aanleiding
      • Om de geplande onderhoudswerken aan de wegenis te realiseren, is het opportuun een beroep te doen op de diensten van Haviland.
      Feiten, context, motivering
      • Overeenkomstig artikel 4 van haar statuten heeft Haviland tot doel haar deelnemers bij te staan bij de uitvoering van hun taken door het verlenen van ondersteunende diensten, door de samenwerking tussen de gemeenten te bevorderen en door de ontwikkelingsinitiatieven in het belang van de groep van de aangesloten gemeenten en de regio ervan te nemen en/of te bestendigen binnen bepaalde beleidsdomeinen, waaronder openbare werken.
      • Lokaal bestuur Affligem is als deelnemer van de dienstverlenende vereniging Haviland in de mogelijkheid om een beroep te doen op deze diensten van de vereniging.
      • Haviland treedt op als aankoopcentrale voor onderhoudswerken aan gemeentewegen (overeenkomstig artikel 2, 7°, b van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten).
      • Haviland heeft de openbare procedure onder de vorm van een raamcontract van maximaal 4 jaar (2021 tot en met 2024) gepubliceerd.
      • Lokaal bestuur Affligem wenst als aanbestedende overheid een beroep te doen op de aankoopcentrale voor het onderhoud van haar wegeninfrastructuur (en is aldus overeenkomstig artikel 47, §2, eerste lid van de Wet Overheidsopdrachten vrijgesteld van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren).
      • Affligem wenst een beroep te doen op de aankoopcentrale voor volgende percelen:
      • Perceel 1: asfaltverhardingen
      • Perceel 2: betonverhardingen
      • Perceel 3: bestrijkingen en slemafdichtingen
      • Perceel 4: voegvullingen van betonvakken en dichten van scheuren in asfaltverhardingen
      • Affligem kan aanvullend op de opdracht in het kader van de aankoopcentrale aan Haviland tevens opdracht geven tot het uitvoeren van aanvullende diensten aangaande de begeleiding van de onderhoudswerken, zoals omschreven in bijgevoegde overeenkomst.
      • De gemeenteraad acht het aangewezen om voornoemde diensten toe te kennen aan Haviland overeenkomstig de modaliteiten zoals beschreven in de als bijlage toegevoegde overeenkomst, dit gelet op de expertise van Haviland op dit terrein en de budgettaire voordelen bij deelname aan de aankoopcentrale.
      Juridisch kader
      • Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 en 41 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
      • Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen.
      • De van kracht zijnde statuten van Haviland zoals gepubliceerd in de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad op 21 november 2019.
      • De mogelijkheid van Haviland om, conform hogervermelde statuten, diensten te leveren in het belang van de aangesloten gemeenten, dit onder meer inzake openbare werken, en het feit dat de aankoopcentrale en aanvullende diensten voor onderhoudswerken aan gemeentewegen ontegensprekelijk als een dergelijke dienst dienen beschouwd te worden.
      • Beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 24 januari 2023.
      Besluit

      Artikel 1.

      De gemeenteraad beslist een beroep te doen op de aankoopcentrale Haviland voor onderhoudswerken aan gemeentewegen overeenkomstig het bijzonder bestek 124002/2021-2024 van 28 september 2020 getiteld ‘wegenonderhoud dienstjaren 2021-2024’, en dit voor volgende percelen:

      • Perceel 1: asfaltverhardingen
      • Perceel 2: betonverhardingen
      • Perceel 3: bestrijkingen en slemafdichtingen
      • Perceel 4: voegvullingen van betonvakken en dichten van scheuren in asfaltverhardingen


      Artikel 2.

      De gemeenteraad geeft tevens opdracht aan Haviland voor het uitvoeren van aanvullende diensten overeenkomstig bijgevoegde overeenkomst, en keurt deze overeenkomst goed.


      Artikel 3.

      De gemeenteraad gelast het college met de uitvoering van dit besluit, inclusief het aanduiden van de straten zoals bepaald in artikel 1, §6 van de overeenkomst en dit binnen de in het meerjarenplan voorziene budgetten.

  • Leefmilieu

    • Kennisname - Jaarlijkse rapportering Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0

      Aanleiding
      • Jaarlijks dient een rapportage in kader van het Lokaal Energie- en Klimaatpact ingediend te worden bij Agentschap Binnenlands Bestuur.

      Feiten, context, motivering
      • Het Lokaal Bestuur Affligem heeft zich ingetekend op het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0 (LEKP 1.0) en ondertekende het Burgemeestersconvenant 2030.
      • Binnen het LEKP 1.0 dient een inhoudelijke rapportering opgemaakt te worden dat na voorleggen aan de gemeenteraad bij Agentschap Binnenlands Bestuur ingediend moet worden.
      • Hiervoor wordt gebruik gemaakt van het Lokaal Klimaatpactportaal, waar de Vlaamse overheid de monitoring van de doelstellingen opgenomen in het LEKP 1.0 bijhoudt.
      Juridisch kader
      • Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.
      • Beslissing college burgemeester en schepenen van 3 september 2019.
      • Beslissing gemeenteraad van 10 november 2020.
      • Beslissing college burgemeester en schepenen van 14 september 2021.
      • Beslissing gemeenteraad van 12 oktober 2021.
      Besluit

      Artikel 1.

      De gemeenteraad neemt kennis van de jaarlijkse rapportering 2022 in verband met het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0.

  • Sport

    • Erkenning sportverenigingen Affligem 2023

      Feiten, context, motivering
      • Overwegende het meerjarenplan 2020-2025, meer bepaald strategische doelstelling 2: stimuleren en ondersteunen van kwalitatieve vrijetijdsbesteding met specifieke aandacht voor gemeenschapsvorming en ontmoetingskansen voor elke inwoner.
      • operationele doelstelling 2.2: stimuleren en ondersteunen van verenigingen die vrijetijdsmogelijkheden voor de Affligemse bevolking aanbieden
      • actieplan 2.2.2: Bevorderen en stimuleren van de Affligemse sportbeleving voor het plaatselijk gemeenschapsleven;
      • actie 2.2.2.1: Betoelagen van de erkende sportverenigingen via subsidiereglement en via de sportraad.
      Juridisch kader
      • Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40 § 3 in het bijzonder;
      • De gemeenteraadsbeslissing van 15 maart 2016 houdende gemeentelijk reglement voor erkenning van sportverenigingen;
      Besluit

      Artikel 1.

      Onderstaande verenigingen worden als  Affligemse sportverenigingen voor 2023 erkend:

      • Activo vzw
      • Affligemse Hondenschool
      • Affligems Wielerteam
      • Affligemse Recreatiesporters
      • Affligemvissers
      • De Dauwstappers
      • De Lustige Vissers
      • Eendracht Hekelgem
      • EMI Essene
      • FEMMA (KAV-Teralfene) Sport je Fit
      • Femma Essene Sportief
      • Fiets u fit
      • Juventus Floorball Club vzw
      • KWB Hobbeltrotters
      • Jumpingteam Ten Bellekouter vzw
      • KWB Volley Hekelgem
      • LRV Affligem
      • Okra Sportief 55+
      • Petanqueclub Affligem
      • Puur Orange
      • Shinbukan Dojo vzw
      • Sport en Vreugde WTC&MB
      • Sporting Affligem
      • Tafeltennisclub Affligem
      • VC De Leeuwkens
      • VC Affligem
      • Wandelclub De Pajotten Hekelgem
      • WSZ Dr. Tistaertvrienden
      • Yama Nobuli
      • Zout en Zoet

       

      Artikel 2.

      Onderstaande sportverenigingen dienden in 2022 geen erkenningsaanvraag in en zullen bijgevolg ook niet erkend worden in 2023:

      • Volley Essene
      • VWO De Belletrekkers

       

      Artikel 3.

      Afschrift van deze beslissing zal aan de gemeentelijke sportraad worden bezorgd.

       

      Artikel 4.

      De erkenning zal aan de sportverenigingen van Affligem worden bekendgemaakt.

  • Toegevoegde punten

    • Toegevoegd punt N-VA - Proefproject rond autodelen in Affligem.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Jill Rollier, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Aster Van Avermaet, Elke Van den Winckel, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Rani Berlo, Dirk Geeraerts, Jo Lamberts, Frédéric Pipelers
      Voorstanders: Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Elke Van den Winckel, Jo Lamberts
      Tegenstanders: Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Jill Rollier, Aster Van Avermaet, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Rani Berlo, Dirk Geeraerts
      Resultaat: Met 7 stemmen voor, 16 stemmen tegen
      Besluit

      Met 7 stemmen voor (Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Elke Van den Winckel, Jo Lamberts), 16 stemmen tegen (Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Jill Rollier, Aster Van Avermaet, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Rani Berlo, Dirk Geeraerts)

       

      Dit punt werd verworpen.

  • Mondelinge vragen

    • Bijkomende mondelinge vragen - Stijn Stassijns – namens N-VA

      Aanleiding
      • E-mail van raadslid Stijn Stassijns - namens N-VA - 9 februari 2023.
      Feiten, context, motivering

      1. Inzetten van gemeentepersoneel op privé-eigendom
      Op woensdag 18 januari 2023 stelden we vast dat gemeentepersoneel van de technische dienst van de gemeente Affligem druk in de weer was met het verwijderen van de spandoeken van het Feest van de Burgemeester en het aanbrengen van de spandoeken “Affligem Kermist”. Deze aankondigingsborden stonden echter op verschillende plaatsen in de gemeente opgesteld op privé-eigendom.
      Onze vragen:

      1. Is het wettelijk toegestaan om gemeentewerklieden werken te laten uitvoeren op privé-eigendom? Wat is het standpunt van het College?
      2. Wie gaf er aan de gemeentewerklieden de opdracht om deze werken uit te voeren ?
      3. Hoeveel personeelsleden werden er hiervoor ingezet?
      4. Werd dit besproken tijdens de wekelijkse werkvergadering van de dienst openbare werken? Zo ja, werden deze werken opgenomen in de werkplanning ?
      5. Erkent het College dat het een ernstige fout heeft begaan door aan gemeentewerklieden de opdracht te geven om werken te laten uitvoeren op privé-eigendom?
      6. Op 19 januari dienden we een klacht ingediend bij het Agentschap Binnenlands Bestuur. Het Agentschap  Binnenlands Bestuur vroeg intussen het volledige dossier op bij het gemeentebestuur. Zijn de resultaten reeds bekend van dit onderzoek?


      2. Stand van zaken – openbare werken
      Is er ondertussen al vooruitgang geboekt in de dossiers – Doortocht Hekelgem-dorp en de weg- en rioleringswerken in de Daalstraat in Teralfene ? Hoever staat het met dossiers ? Graag een actuele stand van zaken.


      3. Gebruik van de grote hall
      Hoeveel keer is de hall verhuurd aan externen in 2022?
      Welke inspanningen doet het bestuur om huurders aan te trekken en/of te behouden?


      4. Jury’s tgv examens/aanwervingen
      Tijdens de raad van januari stelden we de vraag waarom het bestuur nu regelmatig een meerderheid van juryleden in eigen rangen kiest. Het bestuur viel uit de lucht en vroeg voorbeelden. Bij het lezen van het verslag van het college van 17 januari, de dag van de gemeenteraad in kwestie, vielen wij dan weer van onze stoel. In de twee examenjury’s die daar worden samengesteld zijn er 2 keer 2 van de 3 juryleden werkzaam aan de gemeente van Affligem. De vraag blijft dus: waarom? Is dat een nieuwe manier van werken? Is het wettelijk? Is het wenselijk?


      5. Werking Gecoro
      Het college van burgemeester en schepen vraagt regelmatig advies aan de Gecoro mbt nieuwe bouwaanvragen. In welke dossiers gebeurt dat precies? Indien iemand een vergunning wil bekomen voor meergezinswoningen en er komen één of meerdere klachten op, gaat zo’n dossier dan naar de Gecoro?

      Besluit

      De antwoorden op bovenstaande vragen vind je terug in het zittingsverslag van de gemeenteraad van 14 februari 2023.

    • Bijkomende mondelinge vragen - Jo Lamberts – namens Groen Affligem

      Aanleiding
      • E-mail van raadslid Jo Lamberts - namens Groen Affligem - 9 februari 2023.
      Feiten, context, motivering

      1. Toelichting windturbines
      In het verslag van het CBS dd 24/01/2023 staat het voorstel vermeld van Engie om het ons inmiddels wel gekende project van twee windmolens te komen toelichten op de gemeenteraad. Om welke reden werd er niet ingegaan op dit voorstel?

       

      2. Beleidsplan ruimte Vlaams-Brabant
      Wat was de achterliggende motivatie om de dorpskern van deelgemeente Hekelgem, in het ontwerpplan van de provincie te laten opschalen van een landelijke dorpskern, naar een kerndorp?


      3. Adviezen Milieu Advies Raad
      De Milieu Advies Raad bracht in zijn algemene vergadering van 13 december 2022 10 adviezen uit. Van het verslag en de adviezen werd op het CBS 24 januari 2023 “kennis genomen”. Is het bestuur van plan om met die adviezen aan de slag te gaan of blijft het bij een kennisname?

       

      4. Inhoud circulatieplan Essene
      We hebben intussen allemaal wat vage berichtgeving kunnen lezen rond het circulatieplan in Essene. Wat is nu de precieze stand van zaken?

       

      5. Nieuwe regio’s Vlaanderen
      Recent werd Vlaanderen opgedeeld in 15 regio’s. Waar Affligem deel uitmaakt van de regio Halle-Vilvoorde. Is er zicht op de impact van die indeling voor Affligem?

      Besluit

      De antwoorden op bovenstaande vragen vind je terug in het zittingsverslag van de gemeenteraad van 14 februari 2023

  • Goedkeuring notulen vorige zitting

    • Notulen en zittingsverslag

      Besluit

      De notulen van de vorige zitting van 17 januari 2023 worden goedgekeurd.
      Het zittingsverslag van 17 januari 2023 wordt goedgekeurd.

Namens Gemeenteraad,

Frédéric Pipelers
algemeen directeur

Gerda Van Geite
voorzitter