Terug
Gepubliceerd op 30/07/2021

Besluit  College van burgemeester en schepenen

di 27/07/2021 - 19:00

Tijdelijke verkeersmaatregel op de politie van het wegverkeer – Burgemeester Wambacqstraat - Kerlemeers te 1790 Affligem – onderbreken van doorgaand verkeer - proefopstelling

Aanwezig: Walter De Donder, burgemeester
Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Schepenen
Denise De Paepe, Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst
Luc Van de Putte, algemeen directeur, wnd.
Aanleiding

Bespreking op het college van burgemeester en schepenen van de verkeersafwikkeling in de Burgemeester Wambacqstraat en de Kerlemeers en dit in het kader van de opfrissing en vernieuwen van deze straten.

Feiten, context, motivering
  • De Burgemeester Wambacqstraat en Kerlemeers worden gebruikt door sluipverkeer afkomstig van verkeer komende uit de richting dorp Essene en Horekenstraat.
  • Het gemeentebestuur streeft er naar  om de mobiliteit in Affligem zo te organiseren dat het verkeer een zo vlot mogelijke doorstroming kent en dat tegelijk de bewoners en de zwakke weggebruikers in hun buurt een zo aangenaam en veilig mogelijk gevoel ervaren.
  • De Burgemeester Wambacqstraat en de Kerlemeers werden recent opgefrist, dit door de aanleg van een nieuwe toplaag in asfalt.
  • De Burgemeester Wambacqstraat en de Kerlemeers zijn volgens het mobiliteitsplan gecategoriseerd als lokale weg type III.
  • Het project, realiseren van een knip in de Burgemeester Wambacqstraat, zal geëvalueerd en desgevallend bijgestuurd worden waarna een gemeentelijk aanvullend verkeersreglement zal vastgesteld worden door de gemeenteraad.
  • De bijgevoegde schets, opgemaakt door de gemeentelijke dienst openbare werken, bepaald waar de onderbreking zal worden doorgevoerd worden en welke verkeerstekens waar geplaatst dienen te worden.
  • Ter hoogte van de Horekenstraat zal er een toelichtingsbord geplaatst worden ter hoogte van de Kerlemeers en de Burgemeester Wambacqstraat met de vermelding dat de doorgang Boonhof onderbroken is vaar wagens en dat fietsers doorgang hebben.
  • Overwegende het gunstig advies van de politiezone TARL naar aanleiding van de bespreking in het GVO.
Juridisch kader
  • Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 56.
  • De nieuwe gemeentewet, artikel 130bis.
  • Het decreet van 16 mei 2008 en het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
  • Het koninklijk besluit van 16 maart 1968 betreffende tot coördinatie van de wetten betreffende de politie over het wegverkeer, Wegverkeerswet genaamd.
  • Het koninklijk besluit van 01 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, Verkeersreglement genaamd.
  • Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
  • De omzendbrief MOB/2009/01 van 03 april 2009 van de Vlaamse minister van Mobiliteit, Sociale Economie en Gelijke Kansen inzake de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer.
Besluit

Artikel 1.
In de Burgemeester Wambackstraat wordt het verkeer onderbroken voor de weggebruikers komende vanuit de wijk Boonhof en de Horenkenstraat, conform het bijgevoegde plan.

 

Artikel 2.
De onderbreking zal gerealiseerd worden door het plaatsen van twee bloembakken op de rijweg. Deze zullen op een zodanige wijze geplaatst worden dat enkel voetgangers en fietsers doorgang verkrijgen.

In de wijk Boonhof, voorbij de eerste kruising rechts komende vanuit de Ternatsestraat zal een verkeersbord F45b geplaatst worden.

Artikel 3.
Dit besluit is van kracht van maandag 2 augustus 2021 tot en vrijdag 31 december 2021.

 

Artikel 4.
De verkeerstekens waarvan sprake in dit reglement zullen worden geplaatst conform het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.

 

Artikel 5.
Dit reglement zal worden bekendgemaakt op de gemeentelijke website. Eveneens zal er een informatiebrief gestuurd worden naar de bewoners van de desbetreffende straten.

 

Artikel 6.
Afschrift hiervan zal voor kennisgeving aan de Griffie en Politierechtbank Halle, de Korpschef van de lokale politiezone TARL, de hulpdiensten, de technische diensten worden overgemaakt.