Terug
Gepubliceerd op 16/11/2021

Besluit  Gemeenteraad

di 09/11/2021 - 20:00

Aanvullend verkeersreglement op de politie van het wegverkeer – Wijk Bocht 28 te 1790 Affligem – verdeling rijbaan in rijstroken.

Aanwezig: Gerda Van Geite, voorzitter
Walter De Donder, burgemeester
Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Schepenen
Denise De Paepe, Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst
Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Jill Rollier, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Elke Van den Winckel, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Rani Berlo, Dirk Geeraerts, Jeroen Trappers, Gemeenteraad
Frédéric Pipelers, algemeen directeur
Verontschuldigd: Aster Van Avermaet, raadslid gemeenteraad
Aanleiding
  • Mail van mevrouw Van Acoleyen via de dienst ruimtelijke ordening aangaande problemen thv wijk Bocht huisnummer 28.
Feiten, context, motivering
  • Mevrouw Van Acoleyen vraagt om de problematiek thv bocht huisnummer 28 aan te pakken.
  • Problematiek: Achteraan de tuin is een inrit naar garages en een weide. Verschillende keren reden autobestuurders tegen de tuinafsluiting. Meestal weet mevrouw niet wie het gedaan heeft en zijn de herstelkosten voor haar. Mevrouw vraagt om aan beide zijde paaltjes te plaatsen en een parkeerverbod in te stellen.
  • Een bijkomend probleem is dat er op het voetpad (of ernaast) aan de inrit GFT- en restcontainers achtergelaten worden, wat hinderlijk is voor de voetgangers en auto’s.
  • Onze uitvoeringsdienst is ter plaatse gaan kijken en een mogelijke oplossing zou zijn om stippellijnen aan te brengen thv de garages. Paaltjes zijn niet mogelijk omdat deze op de rijweg zouden geplaatst moeten worden.
  • De dienst openbare werken heeft advies gevraagd aan de politiezone TARL op 28 juli 2021.
  • Het advies van de politiezone TARL van 06 augustus 2021 luidt: “Ingevolge het parkeren, ter hoogte van de aangehaalde huisnummers, wordt de doorgang voor de vrachtwagen voor huisvuilophaling, sterk gehinderd. Het gevolg is dat deze verschillende keren dienen vooruit- en achteruit te rijden om er zicht te kunnen keren. Wij menen ook dat er al een schadegeval is geweest doordat de vrachtwagen, tijden het keren, in aanrijding kwam met een afsluiting. Wij geven aldus positief advies, op de vraag van de dienst openbare werken, tot het verdelen van de rijbaan in rijstroken ter hoogte van de huisnummers 50 en 52 in wijk Bocht (verdeling van de rijbaan door onderbroken witte lijnen, inbegrepen de opritten van hun garages). Dit impliceert dat er niet meer mag geparkeerd worden op de rijbaan ter hoogte van de rijbaanverdeling.”
Juridisch kader
  • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 § 3.
  • Decreet van 16 mei 2008 en het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
  • Koninklijk besluit van 16 maart 1968 betreffende tot coördinatie van de wetten betreffende de politie over het wegverkeer, Wegverkeerswet genaamd.
  • Koninklijk besluit van 01 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, Verkeersreglement genaamd.
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald
  • Omzendbrief MOB/2009/01 van 03 april 2009 van de Vlaamse minister van Mobiliteit, Sociale Economie en Gelijke Kansen inzake de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer.
  • Beslissing van het college van burgemeester en schepenen zitting van 07 september 2021 aangaande problemen bij inrijden doodlopende straat Wijk Bocht 28.
Besluit

Artikel 1.
In de Wijk Bocht wordt het verkeer voor de weggebruikers geregeld en gesignaleerd zoals hierna bepaald.

 

Artikel 2.
§ 1. In Wijk Bocht wordt de rijbaan, tussen huisnummers 50 en 52, verdeeld in rijstroken.

§ 2. Deze maatregel wordt gesignaleerd middels het aanbrengen van onderbroken witte strepen in het midden van de rijbaan.

 

                                       

 


Artikel 3.
De verkeerstekens waarvan sprake in dit reglement zullen worden geplaatst conform het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.

 

Artikel 4.
Dit reglement zal worden bekendgemaakt op de gemeentelijke website. Het treedt in werking door het aanbrengen van de vermelde verkeerstekens.

 

Artikel 5.
Een eensluidend afschrift van dit besluit zal worden verzonden naar:
• De Vlaamse Overheid, afdeling beleid mobiliteit en verkeersveiligheid, departement mobiliteit en openbare werken.
• De griffie van de rechtbank van eerste aanleg van Brussel, voor kennisgeving.
• De griffie van de politierechtbank van Halle, voor kennisgeving.
• De politiezone TARL, voor kennisgeving.