Terug
Gepubliceerd op 08/12/2021

Notulen  Gemeenteraad

di 09/11/2021 - 20:00 Tistaertzaal
Aanwezig: Gerda Van Geite, voorzitter
Walter De Donder, burgemeester
Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Schepenen
Denise De Paepe, Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst
Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Jill Rollier, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Elke Van den Winckel, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Rani Berlo, Dirk Geeraerts, Jeroen Trappers, Gemeenteraad
Frédéric Pipelers, algemeen directeur
Verontschuldigd: Aster Van Avermaet, raadslid gemeenteraad
  • Openbare werken

    • Aanvullend verkeersreglement op de politie van het wegverkeer – Wijk Bocht 28 te 1790 Affligem – verdeling rijbaan in rijstroken.

      Aanleiding
      • Mail van mevrouw Van Acoleyen via de dienst ruimtelijke ordening aangaande problemen thv wijk Bocht huisnummer 28.
      Feiten, context, motivering
      • Mevrouw Van Acoleyen vraagt om de problematiek thv bocht huisnummer 28 aan te pakken.
      • Problematiek: Achteraan de tuin is een inrit naar garages en een weide. Verschillende keren reden autobestuurders tegen de tuinafsluiting. Meestal weet mevrouw niet wie het gedaan heeft en zijn de herstelkosten voor haar. Mevrouw vraagt om aan beide zijde paaltjes te plaatsen en een parkeerverbod in te stellen.
      • Een bijkomend probleem is dat er op het voetpad (of ernaast) aan de inrit GFT- en restcontainers achtergelaten worden, wat hinderlijk is voor de voetgangers en auto’s.
      • Onze uitvoeringsdienst is ter plaatse gaan kijken en een mogelijke oplossing zou zijn om stippellijnen aan te brengen thv de garages. Paaltjes zijn niet mogelijk omdat deze op de rijweg zouden geplaatst moeten worden.
      • De dienst openbare werken heeft advies gevraagd aan de politiezone TARL op 28 juli 2021.
      • Het advies van de politiezone TARL van 06 augustus 2021 luidt: “Ingevolge het parkeren, ter hoogte van de aangehaalde huisnummers, wordt de doorgang voor de vrachtwagen voor huisvuilophaling, sterk gehinderd. Het gevolg is dat deze verschillende keren dienen vooruit- en achteruit te rijden om er zicht te kunnen keren. Wij menen ook dat er al een schadegeval is geweest doordat de vrachtwagen, tijden het keren, in aanrijding kwam met een afsluiting. Wij geven aldus positief advies, op de vraag van de dienst openbare werken, tot het verdelen van de rijbaan in rijstroken ter hoogte van de huisnummers 50 en 52 in wijk Bocht (verdeling van de rijbaan door onderbroken witte lijnen, inbegrepen de opritten van hun garages). Dit impliceert dat er niet meer mag geparkeerd worden op de rijbaan ter hoogte van de rijbaanverdeling.”
      Juridisch kader
      • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 § 3.
      • Decreet van 16 mei 2008 en het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
      • Koninklijk besluit van 16 maart 1968 betreffende tot coördinatie van de wetten betreffende de politie over het wegverkeer, Wegverkeerswet genaamd.
      • Koninklijk besluit van 01 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, Verkeersreglement genaamd.
      • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald
      • Omzendbrief MOB/2009/01 van 03 april 2009 van de Vlaamse minister van Mobiliteit, Sociale Economie en Gelijke Kansen inzake de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer.
      • Beslissing van het college van burgemeester en schepenen zitting van 07 september 2021 aangaande problemen bij inrijden doodlopende straat Wijk Bocht 28.
      Besluit

      Artikel 1.
      In de Wijk Bocht wordt het verkeer voor de weggebruikers geregeld en gesignaleerd zoals hierna bepaald.

       

      Artikel 2.
      § 1. In Wijk Bocht wordt de rijbaan, tussen huisnummers 50 en 52, verdeeld in rijstroken.

      § 2. Deze maatregel wordt gesignaleerd middels het aanbrengen van onderbroken witte strepen in het midden van de rijbaan.

       

                                             

       


      Artikel 3.
      De verkeerstekens waarvan sprake in dit reglement zullen worden geplaatst conform het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.

       

      Artikel 4.
      Dit reglement zal worden bekendgemaakt op de gemeentelijke website. Het treedt in werking door het aanbrengen van de vermelde verkeerstekens.

       

      Artikel 5.
      Een eensluidend afschrift van dit besluit zal worden verzonden naar:
      • De Vlaamse Overheid, afdeling beleid mobiliteit en verkeersveiligheid, departement mobiliteit en openbare werken.
      • De griffie van de rechtbank van eerste aanleg van Brussel, voor kennisgeving.
      • De griffie van de politierechtbank van Halle, voor kennisgeving.
      • De politiezone TARL, voor kennisgeving.

  • RO - Stedenbouw

    • Handhavingsplan met lokale prioriteitenlijst

      Aanleiding
      • Mail van maandag 7 juni betreffende de samenwerkingsovereenkomst met Haviland inzake handhaving ruimtelijke ordening en de noodzaak tot bepaling het handhavingsprogramma waarbij de gemeente zelf bepaald tegen welke gemeentelijke problemen inzake goede ruimtelijke ordening zij wil optreden en de wijze waarop zij dit wenst te doen.
      Feiten, context, motivering
      • Handhaving van de ruimtelijke ordening is erop gericht de goede ruimtelijke ordening te vrijwaren (artikel 6.1.2. van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, hierna VCRO) en zodoende de leefkwaliteit in het algemeen te verbeteren.
      • De Vlaamse regering keurde op 17 juli 2015 het Handhavingsprogramma Ruimtelijke Ordening goed in uitvoering van artikel 6.1.3. VCRO. Voormeld Handhavingsprogramma bevat de krachtlijnen van het gewestelijke handhavingsbeleid en de gewestelijke handhavingsprioriteiten en geldt als aanbeveling voor de andere beleidsniveaus.
      • Ingevolge voormeld Handhavingsprogramma bepaalt de gemeente echter zelf tegen welke gemeentelijke problemen inzake goede ruimtelijke ordening zij wil optreden en de wijze waarop zij dit wenst te doen. Een gemeentelijk handhavingsprogramma biedt daarbij openheid en transparantie over het gevoerde gemeentelijke beleid en de gehanteerde prioriteiten ten aanzien van de burger en de overige handhavingspartners. Een van de belangrijkste operationele doelstellingen van een gemeentelijk handhavingsprogramma is het werken met een prioriteitenlijst.
      • Het doel van deze lijst is een code van de goede praktijk te hanteren, zodat alle bouwovertredingen op een vergelijkbare manier worden aangepakt en willekeur wordt vermeden. 
      • Iedere overtreding wordt getoetst aan de prioriteitenlijst van de gemeente: 
        • indien de overtreding als prioritair kan worden beschouwd, zal worden opgetreden; 
        • indien de overtreding niet als prioritair wordt beschouwd, zal er niet worden opgetreden;
        • indien de gemeente van oordeel is dat de inbreuk niet recent genoeg is (ouder dan 5 jaar), zal er niet worden opgetreden.
      • In geval van een prioritaire recente overtreding gaat de handhavingsambtenaar ter plaatse om de inbreuk vast te stellen en onder verwijzing naar de vigerende wetgeving wordt de overtreder aangemaand om tot een herstel (herstel in de oorspronkelijke staat of aanpassingswerken) over te gaan wanneer de overtreding niet vergunbaar is of om een regularisatiedossier in te dienen wanneer de overtreding wel vergunbaar is.
      • In de aanmaning wordt -al naargelang het geval- een termijn opgelegd om aan bovenstaande vraag te voldoen. Wanneer de termijn verstreken is zonder het beoogde resultaat wordt een proces-verbaal (PV) voor de stedenbouwkundige misdrijven of een bestuurlijk verslag (BV) voor de stedenbouwkundige inbreuken opgemaakt. Het PV wordt verzonden naar de Procureur des Konings en een kopie naar de gewestelijke beboetingsentiteit, de overtreder, de afdeling Handhaving van het Departement Omgeving, de gemeentelijke politie en eventuele andere betrokken diensten (AWV, ANB, OE,…). Het BV wordt rechtstreeks verzonden naar de gewestelijke beboetingsentiteit.
      • Een herstelvordering kan opgemaakt worden indien blijkt dat de overtreder, na versturing van een PV of BV, geen stappen onderneemt om zich in regel te stellen. De beslissing tot de start van de herstelprocedure wordt genomen door het College van Burgemeester en Schepenen. De herstelvordering wordt opgemaakt en ondertekend door de Burgemeester met in acht name van de procedurevoorschriften zoals beschreven in de VCRO. De herstelvordering wordt getoetst aan de decretale voorrangsregels met het oog op de keuze van de gepaste herstelmaatregel (meerwaarde, bouw- of aanpassingswerken, herstel van de plaats in de oorspronkelijke toestand of de staking van het strijdig gebruik) en vervolgens voor advies voorgelegd aan de Hoge Raad voor de Handhavingsuitvoering (hierna Hoge Raad). De Hoge Raad beschikt over een termijn van 60 dagen om advies uit te brengen. Wanneer de termijn overschreden wordt mag aan de adviesvereiste voorbij gegaan worden. Na het verkrijgen van een positief advies van de Hoge Raad wordt de herstelvordering en het positief advies overgemaakt aan de Procureur des Konings met verzoek over te gaan tot dagvaarding voor de correctionele rechtbank.
      • De opmaak van PV of een BV en de herstelvordering gebeurt conform de voorschriften, zoals omschreven in de VCRO en met inachtname van de richtlijnen, zoals omschreven in het Handhavingsprogramma Ruimtelijke Ordening.
      • Naast een herstelmaatregel kan eveneens een bestuurlijke boete worden opgelegd door de gewestelijke beboetingsentiteit. Aantoonbare prioritaire recente overtredingen (stedenbouwkundige misdrijven en inbreuken) worden in principe steeds bestuurlijk gesanctioneerd met een geldboete indien het proces-verbaal -onder verwijzing naar onderhavige gemeentelijke prioriteitenlijst- uitdrukkelijk vermeldt dat de inbreuk voor de gemeente prioritair is.
      • Met het oog op de bestuurlijke beboeting van de vastgestelde overtredingen stelt de gemeente Affligem de volgende prioriteiten vast: 
        • flagrante (niet regulariseerbare) overtreding van een vergund plan (inplanting, bouwvolume, materialen,...); 
        • flagrante (niet regulariseerbare) overtreding van de in een vergunning opgelegde voorwaarde(n);
        • uitvoering van een geweigerde vergunning; 
        • opsplitsing van woningen in verschillende wooneenheden zonder vergunning (na 1 mei 2000);
        • functiewijziging in strijd met de stedenbouwkundige voorschriften; 
        • plaatsen van een gesloten afsluiting in niet doorzichtige materialen (zoals betonplaten, snelbouwstenen, houten panelen, doeken, vlechtbanden… ) en hoger als 1.00m in de voortuinstrook;
        • verbouwing/uitbreiding van een constructie waarbij de bestemming, het aantal bouwlagen of de toegelaten bouwdiepte overschreden wordt; 
        • overtredingen die een invloed hebben op de boven- en ondergrondse waterhuishouding en de kwaliteit van het water (verharden van oppervlaktes, aanzienlijke reliëfwijzigingen);
        • exploiteren van bedrijfsactiviteiten zonder omgevingsvergunning;
        • de opslag van gebruikte of afgedankte voertuigen met het oog op handel (uitgesloten de verkoop van de eigen wagen);
        • het kappen van hoogstammige streekeigen bomen of bomen in bosverband en lijnverband;
        • behandeling van klachten, geuronderzoeken, geluids- en trillingsonderzoeken en calamiteiten m.b.t. milieu;
        • plaatsen van publiciteitsinrichtingen;
        • bouwovertredingen binnen ruimtelijk kwetsbaar gebied (RKG) of landschappelijke waardevol agrarisch gebied (LWAG).
      • Bovenstaande prioriteitenlijst kan gewijzigd worden mits voorlegging en aanvaarding door de Gemeenteraad (artikel 41, §2, 2° Decreet Lokaal Bestuur). De door de Gemeenteraad goedgekeurde lijst wordt overgemaakt aan het parket, de afdeling Handhaving van het Departement Omgeving en aan de Hoge Raad voor Handhavingsuitvoering.
      Juridisch kader
      • Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017, art. 40 en art. 304.
      • Decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid van 5 april 1995. 
      • Vlaamse Codex. Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
      • Het Decreet betreffende de omgevingsvergunning van 25 april 2014.
      • Het handhavingsbesluit ruimtelijke ordening van 9 februari 2018.
      • Het vrijstellingsbesluit van 16 juli 2010.
      • Het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 betreffende de meldingsplichtige handelingen ter uitvoering van de VCRO.
      • Meerjarenplan 2020-2025 van de gemeente Affligem.
      • Gemeenteraadsbeslissing van 25 juni 2021.
      Besluit

      Artikel 1.

      De gemeenteraad keurt het voorstel Handhavingsprogramma Omgeving met prioriteitenlijst, in navolging van de gemeenteraadsbeslissing van 29 juni 2021 aangaande de samenwerkingsovereenkomst met Haviland betreffende handhaving ruimtelijke ordening, goed.

      Met het oog op de bestuurlijke beboeting van de vastgestelde overtredingen stelt de gemeente Affligem de volgende prioriteiten voor:

      • flagrante (niet regulariseerbare) overtreding van een vergund plan (inplanting, bouwvolume, materialen,...);
      • flagrante (niet regulariseerbare) overtreding van de in een vergunning opgelegde voorwaarde(n);
      • uitvoering van een geweigerde vergunning;
      • opsplitsing van woningen in verschillende wooneenheden zonder vergunning (na 1 mei 2000);
      • functiewijziging in strijd met de stedenbouwkundige voorschriften;
      • plaatsen van een gesloten afsluiting in niet doorzichtige materialen (zoals betonplaten, snelbouwstenen, houten panelen, doeken, vlechtbanden… ) en hoger als 1.00m in de voortuinstrook;
      • verbouwing/uitbreiding van een constructie waarbij de bestemming, het aantal bouwlagen of de toegelaten bouwdiepte overschreden wordt;
      • overtredingen die een invloed hebben op de boven- en ondergrondse waterhuishouding en de kwaliteit van het water (verharden van oppervlaktes, aanzienlijke reliëfwijzigingen);
      • exploiteren van bedrijfsactiviteiten zonder omgevingsvergunning;
      • de opslag van gebruikte of afgedankte voertuigen met het oog op handel (uitgesloten de verkoop van de eigen wagen);
      • het kappen van hoogstammige streekeigen bomen of bomen in bosverband en lijnverband;
      • behandeling van klachten, geuronderzoeken, geluids- en trillingsonderzoeken en calamiteiten m.b.t. milieu;
      • plaatsen van publiciteitsinrichtingen;
      • bouwovertredingen binnen ruimtelijk kwetsbaar gebied (RKG) of landschappelijke waardevol agrarisch gebied (LWAG).
  • Leefmilieu

    • Onderhandse aankoop in Gnop 2 'Teralfene Dries' - perceel grond (bos) gelegen langsheen de Rozenlaan, Affligem 3de Afdeling, sectie A nr. 602/C

      Aanleiding
      • E-mail van 05 oktober 2020 van mevrouw Christina De Bisschop (erfgename van wijlen Johnny De Bisschop) met daarin de aanbieding tot aankoop van 44 are 08 ca bos, gelegen Rozenlaan te Affligem.
      Feiten, context, motivering
      • De aankoop van dit bos kadert in het project Gnop 2 Teralfene Dries.
      • Schattingsverslag van 26 maart 2021 van de Afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse Overheid voor de percelen van Gnop 2 'De Mansbroeken' waarbij de waarde van het perceel Affligem, 3de Afdeling, sectie A nr. 602/C, geschat wordt op 3,00€/m², met een totaalprijs van 13.224,00€.
      • Overwegende het overleg met Christina De Bisschop op 30 juni 2021 en het akkoord met de prijs van 13.224,00€.
      • Bodemattest van 9 juli 2021 (geen risicogrond, geen bodemverontreiniging).
      • Ondertekende verkoopsovereenkomst.
      Juridisch kader
      • Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.

      Financieel kader
      • Toekenning van een subsidie aan het lokaal hefboomproject Natte Natuur in het kader van gebiedsontwikkeling "Meer broek voor de Mansbroeken" in Affligem op 17 december 2020, waarbij 100.950,00€ werd toegekend voor de aankoop van 2,5 ha in de Mansbroeken.
      • Een eerste schijf van 60% werd uitbetaald na de betekening van dit besluit; een tweede schijf van maximaal 40% wordt uitbetaald na de uitvoering van het project en na de ontvangst van het eindrapport en de eindafrekening. De concrete uitvoering van het project start uiterlijk één jaar na de betekening van dit besluit en de activiteiten zijn afgerond binnen drie jaar na betekening.
      Besluit

      Artikel 1.

      Het perceel grond volgend titel ten kadaster bekend onder Affligem, 3de Afdeling, sectie A nr. 602/C met een totale oppervlakte van 44 are 8 ca, thans eigendom van erven van wijlen Johnny De Bisschop, wordt onderhands aangekocht voor een bedrag van 13.224,00€. Deze aankoop kadert binnen de realisatie van het lokaal hefboomtraject Natte Natuur "Meer broek voor de Mansbroeken".

       

      Artikel 2.

      Afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse Overheid wordt belast met het verlijden van de akte voor verwerving.

       

      Artikel 3.

      Mevrouw Gerda Van Geite, voorzitter gemeenteraad, en de heer Frédéric Pipelers, algemeen directeur, worden belast met de ondertekening van de akte.

       

      Artikel 4.

      Afschrift van dit besluit wordt aan de dienst financiën gegeven.

       

      Artikel 5.

      Afschrift van dit besluit wordt aan het Regionaal Landschap Pajottenland & Zennevallei vzw gegeven.

  • Intergemeentelijke samenwerkingsverbanden

    • Haviland - buitengewone algemene vergadering 08 december 2021 - goedkeuring agenda

      Aanleiding
      • Intercommunale Haviland houdt buitengewone algemene vergadering op 08 december 2021, 18.00u.;
      • ONLINE via Teams met de mogelijkheid om ook fysiek aanwezig te zijn in de kantoren van Haviland - Brusselsesteenweg 617 te 1731 Zellik (= hybride vorm van vergaderen).
      Feiten, context, motivering
      • Intercommunale Haviland is als intergemeentelijk samenwerkingsverband voor de ruimtelijke ordening en de economisch sociale expansie van het arrondissement Halle-Vilvoorde, een dienstverlenende vereniging die wordt beheerst door het decreet lokaal bestuur;
      • Het lokaal bestuur Affligem is aangesloten bij Intercommunale Haviland die werd opgericht op 24 maart 1965 bij oprichtingsakte verschenen in de Bijlage tot het Belgisch Staatsblad van 16 april 1965 onder het nummer 8226 EN verlengd werd op 23 oktober 2019, verschenen in de Bijlage tot het Belgisch Staatsblad van 21 november 2019 onder het nummer 19151652;
      • De aangetekende brief van 05 oktober 2021 waarbij de gemeente wordt uitgenodigd om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van 08 december 2021, inclusief agenda en bijhorende documentatie voor deze buitengewone algemene vergadering;
      • Overeenkomstig artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur wordt bepaald dat de deelnemende gemeenten hun vertegenwoordigers voor een (buitengewone) algemene vergadering van een opdrachthoudende vereniging bij gemeenteraadsbeslissing dienen aan te wijzen uit de leden van de gemeenteraad en dat de vaststelling van het inhoudelijk mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering;
      • De vertegenwoordigers voor een buitengewone algemene vergadering werden aangeduid voor de volledige duur van de gemeentelijke legislatuur, cq. tot het einde van 2024;
      • Op vandaag staat nog steeds niet vast onder welke vorm deze buitengewone algemene vergadering zal kunnen plaatshebben;
      • Op grond van betrokken regelgeving, evenals besluitvorming en richtlijnen inzake de organisatie van een dergelijke buitengewone algemene vergadering in pandemische tijden, er mogelijks kan worden overgegaan tot het houden van een digitale buitengewone algemene vergadering indien dit noodzakelijk mocht blijken;
      Juridisch kader
      • Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, de artikelen 40, 41, 4°, 432, 436, en 445;
      • Het koninklijk besluit van 06 januari 1965 houdende machtiging tot oprichting van de Intercommunale Haviland;
      • De gemeenteraadsbeslissing van 12 maart 2019 houdende algemene vergadering van 28 maart 2019 – goedkeuring van een vertegenwoordiging voor de algemene vergaderingen (legislatuur 2019-2024);
      Besluit

      Artikel 1.

      Goedkeuring te hechten aan de punten van de agenda (met de daarbij horende documentatie) van de buitengewone algemene vergadering van Intercommunale Haviland van 08 december 2021:

      1. notulen van de algemene vergadering van 16 juni 2021 goedkeuring (een exemplaar van deze notulen werd per brief op 9 juli 2021 aan de deelnemers bezorgd);
      2. de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie + begroting 2022 (art. 34): goedkeuring;
      3. varia.
       

      Artikel 2.

      De reeds gevolmachtigde gemeentelijke afgevaardigde of de plaatsvervangend afgevaardigde – mevrouw Leen Steenhoudt en respectievelijk mevrouw Els Van Nieuwenhove –  te mandateren om op betrokken vergadering te stemmen overeenkomstig de beslissing van de gemeenteraad betreffende de agenda voor deze vergadering.

       

      Artikel 3.

      Afschrift van deze beslissing zal aan de Intercommunale Haviland, p/a Brusselsesteenweg 617 te 1731 Asse (Zellik) – t.a.v. mevr. Ann Scheys –, evenals aan de gemeentelijke afgevaardigden, worden toegestuurd.

    • Intergem - buitengewone algemene vergadering 23 december 2021 - goedkeuring agenda

      Aanleiding
      • Intergem houdt buitengewone algemene vergadering op 23 december 2021, 18.00u. in hotel "Serwir" te Sint-Niklaas.
      Feiten, context, motivering
      • Het lokaal bestuur Affligem is aangesloten bij Intergem die, als opdrachthoudende vereniging, instaat voor het distributienetwerk elektriciteit en gas;
      • De statuten van de opdrachthoudende vereniging Intergem;
      • De aangetekende brief van 22 september 2021 waarbij de gemeente wordt uitgenodigd om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van 23 december 2021;
      • De agendapunten en de bijhorende documentatie inzake deze buitengewone algemene vergadering, toegestuurd op 22 september 2021;
      • Overeenkomstig artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur wordt bepaald dat de deelnemende gemeenten hun vertegenwoordigers voor een algemene vergadering van een opdrachthoudende vereniging bij gemeenteraadsbeslissing dienen aan te wijzen uit de leden van de gemeenteraad en dat de vaststelling van het inhoudelijk mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering;
      • De vertegenwoordigers voor een buitengewone algemene vergadering werden aangeduid voor de volledige duur van de gemeentelijke legislatuur, cq. tot het einde van 2024;
      • Op vandaag staat nog steeds niet vast onder welke vorm deze buitengewone algemene vergadering zal kunnen plaatshebben;
      • Op grond van betrokken regelgeving, evenals besluitvorming en richtlijnen inzake de organisatie van een dergelijke buitengewone algemene vergadering in pandemische tijden, er mogelijks kan worden overgegaan tot het houden van een digitale buitengewone algemene vergadering indien dit noodzakelijk mocht blijken;
      Juridisch kader
      • Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41, lid 2, 4°;
      • De gemeenteraadsbeslissing van 05 februari 2019 houdende Intergem – buitengewone algemene vergadering van 21 maart 2019 – aanduiding van een vertegenwoordiging voor de algemene vergaderingen (legislatuur 2019-2024);

       

      Besluit

      Artikel 1.

      Goedkeuring te hechten aan de punten van de agenda (met de daarbij horende documentatie) van de buitengewone algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging Intergem van 23 december 2021:

      • bespreking in het kader van artikel 432 van het Vlaams decreet lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2022 alsook van de door de Raad van Bestuur opgestelde begroting 2022;
      • vaststelling van de uitkering overeenkomstig artikel 6:114 ev WVV;
      • (neven)activiteiten - aanvaarding wijziging deelnemerschap;
      • statutaire benoemingen;
      • statutaire mededelingen
       

      Artikel 2.

      De reeds door de gemeenteraad van 05 februari 2019 gevolmachtigde gemeentelijke afgevaardigde of  plaatsvervangend afgevaardigde (mevrouw Jill Rollier en respectievelijk de heer Jeroen Roelandt) te mandateren het stemgedrag af te stemmen op de beslissing genomen in de gemeenteraad van heden 17 juni 2021 inzake voormeld artikel 1 van deze gemeenteraadsbeslissing.

       

      Artikel 3.

      Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde be­slis­singen en onder meer kennisgeving hiervan te geven aan de opdrachthoudende vere­niging Intergem, ter attentie van het secre­tariaat, uitsluitend op het volgende e-mailadres, vennootschapssecretariaat@fluvius.be

       

    • Tmvw Ov / Farys - buitengewone algemene vergadering - 17 december 2021 - goedkeuring agenda

      Aanleiding
      • Tmvw Ov/Farys houdt buitengewone algemene vergadering op 17 december 2021, 14.30 in "Flanders Expo", Maaltekouter 1 te 9051 Gent.
      Feiten, context, motivering
      • De aangetekende brief van 13 oktober 2021 waarbij de gemeente wordt uitgenodigd om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van 17 december 2021;
      • De agendapunten en de bijhorende documentatie inzake deze buitengewone algemene vergadering werden toegestuurd op 13 oktober 2021;
      Juridisch kader
      • Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41, 1°;
      • De gemeenteraadsbeslissing van 05 februari 2019 houdende goedkeuring van een vertegenwoordiging voor de algemene vergaderingen (legislatuur 2019-2024);
      • De gemeente is als vennoot bij de Tmvw (Tussengemeentelijke Maatschappij der Vlaanderen voor Watervoorziening) aangesloten;
      • De statuten van Tmvw Ov;
      • De aangetekende brief van 13 oktober 2021 waarbij de gemeente wordt uitgenodigd om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van 17 december 2021;
      • De agendapunten en de bijhorende documentatie inzake deze buitengewone algemene vergadering werden toegestuurd op 13 oktober 2021;

       

      Besluit

      Artikel 1.
      Goedkeuring te hechten aan de punten van de agenda (met de daarbij horende documentatie) van de buitengewone algemene vergadering van Tmvw Ov van 17 december 2021:

      • Wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal;
      • Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal;
      • Evaluatie2021, te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie 2022 (cfr. art. 432 DLB);
      • Begroting 2022 (cfr. art. 432 DLB);
      • Samenwerkingsverband De Watergroep - Farys (cfr. art. 472 DLB);
      • Actualisering presentievergoeding ingevolge indexaanpassing;
      • Statutaire benoemingen
      • Varia
       

      Artikel 2.
      De reeds door de gemeenteraad van 05 februari 2019 gevolmachtigde gemeentelijke afgevaardigde of  plaatsvervangend afgevaardigde (cq. mevrouw J. Rollier en respectievelijk de heer Jeroen Roelandt) te mandateren hun stemgedrag af te stemmen op de beslissing genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van deze gemeenteraadsbeslissing.

       

      Artikel 3.
      Afschrift van deze beslissing zal ter kennisgeving aan Tmvw Ov, Stropstraat 1 te 9000 Gent, hetzij via elektronische post, 20211217BAVTMVW@farys.be, worden toegestuurd.

  • Mondelinge vragen

    • Bijkomende mondelinge vragen - Stijn Stassijns – namens N-VA

      Aanleiding
      • E-mail van raadslid Stijn Stassijns - namens N-VA - 4 november 2021.
      Feiten, context, motivering
      1. Aan de nieuwe brug aan de Lombeekstraat liggen er diepe putten net naast de rijweg. Wanneer wagens elkaar kruisen is dit door de putten naast de weg zeer moeilijk. Is het gemeentebestuur op de hoogte van deze situatie? Voorziet het hiervoor een oplossing?

      2. Politici van allerlei partijen breken een lans voor elektrische wagens. Om die te laden heb je best een infrastructuur die 400 V voorziet (en niet de vroeger gangbare 230 V). Is in Affligem die 400 V aanwezig in alle straten? Gaat de gemeente initiatieven nemen om de eventuele ‘gaten’ te vullen?

      3. Enkele maanden geleden deed de Vlaamse regering een oproep om extra fietspaden aan te leggen. Voorwaarde is dat ze aangevraagd worden voor september 2022. Hoeveel extra projecten voorziet Affligem? Hoe groot is het budget?

      4. Regelmatig worden er graven geruimd om plaats te maken voor nieuwe. Ook op de Affligemse kerkhoven. Heeft de gemeente plannen om een soort herdenkingszuil te voorzien voor deze ‘verdwenen’ (want opgegraven) voorouders, zodat de familie ook na de ontruiming een plaats heeft om naartoe te gaan?
      Besluit

      De antwoorden op bovenstaande vragen vind je terug in het zittingsverslag van de gemeenteraad van 9 november 2021

  • Goedkeuring notulen vorige zitting

    • Notulen en zittingsverslag

      Besluit

      De notulen van de vorige zitting van 12 oktober 2021 worden goedgekeurd.
      Het zittingsverslag van 12 oktober 2021 wordt goedgekeurd.

Namens Gemeenteraad,

Frédéric Pipelers
algemeen directeur

Gerda Van Geite
voorzitter