Terug
Gepubliceerd op 20/03/2025

Notulen  Gemeenteraad

di 11/02/2025 - 20:00 Raadzaal
Aanwezig: Lander De Backer, voorzitter
Walter De Donder, burgemeester
Tim Herzeel, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Herman Steppe, Schepenen
Denise De Paepe, voorzitter bijzonder comité voor de sociale dienst
Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Dirk Geeraerts, Bart Van Rossem, Maxime Buelens, Jill Rollier, Rita Van den Abbeel, Pascal Biesback, Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Bert De Roeck, Elke Peeters, Ludwig Stylemans, Jonas Van Vaerenbergh, Thierry Timmermans, Gemeenteraad
Frédéric Pipelers, algemeen directeur
Verontschuldigd: Rani Berlo, raadslid gemeenteraad
  • Secretariaat

    • Delegatie van waarneming van algemeen directeur en financieel directeur

      Feiten, context, motivering
      • In het kader van de goede werking van het lokaal bestuur en een vlotte besluitvorming van het bestuur, is het noodzakelijk om één of meerder plaatsvervangers te voorzien voor kortere afwezigheden of verhinderingen van de algemeen directeur of financieel directeur;
      • De waarnemend algemeen directeur of waarnemend financieel directeur oefenen alle bevoegdheden uit die aan het ambt van algemeen directeur en financieel directeur verbonden zijn;
      • De waarnemend algemeen directeur of waarnemend financieel directeur staan ten dienste van zowel de gemeente als van het sociaal huis;
      • De gemeenteraad kan de aanstelling van een waarnemend algemeen directeur of waarnemend financieel directeur toevertrouwen aan het college van burgemeester en schepenen en aan de functiehouder van het ambt.
      Juridisch kader
      • Decreet lokaal bestuur, artikel 166.

      Besluit

      Artikel 1.
      De gemeenteraad delegeert de aanstelling van een waarnemend directeur of waarnemend financieel directeur aan de functiehouder van het ambt, respectievelijk de algemeen directeur en de financieel directeur.

  • Openbare werken

    • Gratis grondafstand en affectatie in openbaar domein - Broekstraat 1ste afdeling sectie B precad 186B - goedkeuring ontwerpakte kosteloze grondafstand.

      Aanleiding
      • Ontvangst ontwerpakte kosteloze grondafstand van Notariskantoor Henri Van Den Bossche.
      • De afgestane grond zal ingelijfd worden in het openbaar domein.
      Feiten, context, motivering
      • De kosteloze grondafstand betreft perceel grond, gelegen in de Broekstraat, gekadastreerd volgens recent kadastraal uittreksel onder sectie B, deel van nummer 186A, thans gekend onder prekadaster-nummer 186B met een oppervlakte volgens meting van één are achtentwintig centiare (01a28ca).
      • De ontwerpakte van kosteloze grondafstand werd opgemaakt door Notariskantoor Henri Van Den Bossche, notaris te Buggenhout.
      • De akte kan verleden worden na goedkeuring door de gemeenteraad en na het verstrijken van de schorsing- en vernietigingstermijn.
      • Voor akten verleden voor het ambt van een werkende notaris en waar in de omgevingsvergunning grondafstand aan de gemeente is opgelegd, mag de afstand bij sterkmaking worden opgenomen in de akte.
      Juridisch kader
      • Decreet lokaal bestuur van 22 september 2017, artikels 40 en 41.
      • Gemeentewegendecreet van 1 september 2019.
      Financieel kader
      • Deze perceel wordt kosteloos aan de gemeente overgedragen.
      Publieke stemming
      Aanwezig: Lander De Backer, Walter De Donder, Tim Herzeel, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Herman Steppe, Denise De Paepe, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Dirk Geeraerts, Bart Van Rossem, Maxime Buelens, Jill Rollier, Rita Van den Abbeel, Pascal Biesback, Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Bert De Roeck, Elke Peeters, Ludwig Stylemans, Jonas Van Vaerenbergh, Thierry Timmermans, Frédéric Pipelers
      Voorstanders: Lander De Backer, Walter De Donder, Tim Herzeel, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Herman Steppe, Denise De Paepe, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Dirk Geeraerts, Bart Van Rossem, Maxime Buelens, Jill Rollier, Rita Van den Abbeel, Pascal Biesback, Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Bert De Roeck, Elke Peeters, Ludwig Stylemans, Jonas Van Vaerenbergh, Thierry Timmermans
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1.
      De gemeenteraad stemt in met de ontwerpakte en het bijhorende opmetingsplan, inzake de kosteloze overname van een perceel grond, gelegen in de Broekstraat, gekadastreerd volgens recent kadastraal uittreksel onder sectie B, deel van nummer 186A, thans gekend onder prekadaster-nummer 186B met een oppervlakte van één are achtentwintig centiare (01a28ca), opgemaakt door Notariskantoor Henri Van Den Bossche.

       
      Artikel 2.
      De gemeenteraad keurt de opname door het lokaal bestuur Affligem verworven perceel in het openbaar domein van Affligem goed.


      Artikel 3.
      De akte zal verleden worden na het verstrijken van de schorsings- en vernietigingstermijn vanwege de toezichthoudende overheid.


      Artikel 4.
      Lokaal bestuur Affligem wordt bij sterkmaking vertegenwoordigd door een bediende van Notariskantoor Henri Van Den Bossche.

       

      Artikel 5.
      Afschrift van de beslissing zal worden toegestuurd naar de notaris.

    • Aanduiding gemeentelijke vertegenwoordiging in de Vervoerregio Vlaamse Rand

      Aanleiding
      • Aanduiding gemeentelijke vertegenwoordiging in de Vervoerregio Vlaamse Rand
      Feiten, context, motivering
      • Het Decreet Basisbereikbaarheid omschrijft de werking van de 15 vervoerregio’s en legt de taken vast van de vervoerregioraad. Met de inrichting van vervoerregio’s, vervoerregioraden en regionale mobiliteitsplannen creëerde de Vlaamse overheid een kader voor steden en gemeenten waarbinnen ze kunnen samenwerken aan mobiliteitsuitdagingen.
      • De gemeente is bij Besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2018 ingedeeld in de Vervoerregio Vlaamse Rand.
      • In de afgelopen legislatuur heeft de Vervoerregio Vlaamse Rand een regionaal mobiliteitsplan opgesteld. Dat plan werd op 15/12/2023 goedgekeurd door de Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken. Het mobiliteitsplan speelt in op de huidige en toekomstige mobiliteitsuitdagingen van de regio, tekent het openbaar vervoersnetwerk uit, legt de link met het ruimtelijk beleid en stelt maatregelen voor de verbetering van de doorstroming, de verkeersveiligheid en het fietsbeleid voor.
      • Door de betrokkenheid bij de vervoerregiowerking is de gemeente integraal en rechtstreeks betrokken bij het uittekenen en uitwerken van het mobiliteitsbeleid voor de regio. Zo heeft de vervoerregioraad een belangrijke rol in de afstemming van de gelaagdheid  van het openbaar vervoer, de synchromodaliteit en de combimobiliteit, het prioriteren, opvolgen en evalueren van maatregelen inzake verkeersveiligheid alsook doorstroming, het bepalen van het bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk, met uitzondering van fietssnelwegen, het adviseren van de gewestelijke overheden bij de opmaak van het Geïntegreerd Investeringsprogramma en het prioriteren, opvolgen en evalueren van regionale mobiliteitsprogramma’s en -projecten die van strategisch belang zijn op het niveau van de vervoerregio.
      • Het engagement in de vervoerregioraad houdt voor de gemeente een actieve participatie in aan de werking en de overlegmomenten van de vervoerregioraad, het delen van beschikbare informatie (o.m. uit het eigen mobiliteitsplan) en constructief meewerken aan de uitvoering van concrete acties. De gemeentelijke vertegenwoordiger staat in voor de terugkoppeling vanuit de vervoerregioraad naar het college/de gemeenteraad.
      Juridisch kader
      • Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40, § 1 en art. 41, tweede lid 4°
      • Het Decreet betreffende de basisbereikbaarheid van 26 april 2019, artikel  7 §2 1°
      • Besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2018 betreffende de indeling van het grondgebied van het Vlaamse Gewest in 15 vervoerregio’s en de afbakening van deze vervoerregio’s;
      • Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 2
      Besluit

      Artikel 1.

      De burgemeester en de schepen van Openbare werken/Patrimonium/Mobiliteit zijn de politiek vertegenwoordigers van de gemeente in de Vervoerregioraad van de Vervoerregio Vlaamse Rand.

       

      Artikel 2.

      Het diensthoofd Openbare werken/Patrimonium/Mobiliteit en de mobiliteitsambtenaar zijn de ambtelijke vertegenwoordigers van de gemeente in de Vervoerregio Vlaamse Rand. De ambtelijke vertegenwoordiger is gemachtigd de vergaderingen van werkgroepen bij te wonen.

       

      Artikel 3.

      Het diensthoofd Openbare werken/Patrimonium/Mobiliteit en de mobiliteitsambtenaar zijn de vertegenwoordigers van de gemeente in de Vervoerregioraad van de aangrenzende Vervoerregio Aalst.

       

      Artikel 4.

      Het College van Burgemeester en Schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit. Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan het secretariaat van de Vervoerregioraad Vlaamse Rand en indien van toepassing aan de aangrenzende vervoerregioraad.

       

      Artikel 5.

      De gemeenteraad gaat akkoord met het het voorstel tot aanduiding van de gemeentelijke vertegenwoordiging in de Vervoerregio Vlaamse Rand.
  • Huis van het Kind

    • Subsidies kinderopvanginitiatieven

      Aanleiding
      • Op 1 januari 2021 werden de reglementen voor de premies van de Affligemse kinderopvanginitiatieven vernieuwd.
      • De premieaanvragen dienen tot op heden te worden gericht aan het lokaal bestuur Affligem: ofwel per post naar Bellestraat 99 te 1790 Affligem of via e-mail naar huisvanhetkind@affligem.be.
      Feiten, context, motivering
      • Het feit dat de aanvragen via verschillende kanalen binnenkomen (via e-mail, per post, of rechtstreeks binnenbrengen op papier), blijkt vandaag niet (meer) de efficiëntste manier van werken. Noch voor de dienst Huis van het Kind, noch voor de opvanginitiatieven.
      • Deze wijziging werd voorgesteld op de algemene vergadering van het Lokaal Overleg Kinderopvang, op 2 oktober 2024.
      Besluit

      De gemeenteraad gaat akkoord om in de reglementen van alle premies voor kinderopvanginitiatieven te wijzigen op welke manier de aanvraag dient gedaan te worden: namelijk op elektronische wijze via www.affligem.be.

  • Intergemeentelijke samenwerkingsverbanden

    • Havicrem – aanduiden vertegenwoordigers algemene vergaderingen, kandidaatstelling bestuurders (legislatuur 2025-2030) en goedkeuring agenda Algemene vergadering 18 maart 2025

      Aanleiding
      • Email van Havicrem, 14 januari 2025.
      Feiten, context, motivering
      • De gemeente Affligem is deelnemer van de intergemeentelijke opdrachthoudende vereniging Havicrem, opgericht op 10 juni 2003;
      • De agenda van de Bijzondere Algemene Vergadering van IGV Havicrem die zal gehouden worden op 18 maart 2025 om 18u30 in het crematorium Daelhof, Erasmuslaan 50 te Zemst (de maatschappelijke zetel van de vereniging) en volgende agendapunten omvat:
        1. Goedkeuring notulen bijzondere algemene vergadering van 20.11.2024
        2. Goedkeuring gewijzigd aandelenregister
        3. Samenstelling nieuwe raad van bestuur
        4. Varia
      Juridisch kader
      • Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, inzonderheid op de bepalingen van de artikels 432 en 445;
      • De artikels 13, 24 en 32 van de gecoördineerde statuten van Havicrem.
      Besluit

      Artikel 1.

      De heer Dirk Geeraerts (e-mailadres: ddt.affligem@skynet.be en adres: Bremtstraat 65 te 1790 Affligem) wordt aangeduid als effectief vertegenwoordiger om de gemeente te vertegenwoordigen op de Algemene Vergadering van Havicrem IGV voor de volledige duur van de legislatuur.

       

      Artikel 2.

      De heer Bart Van Rossem (e-mailadres: bart.vanrossem@telenet.be en adres: Kruisstraat 32 te 1790 Affligem) wordt aangeduid als plaatsvervanger om de gemeente te vertegenwoordigen op de Algemene Vergadering van Havicrem IGV voor de volledige duur van de legislatuur.

       

      Artikel 3.
      De agendapunten van de Algemene Vergadering van Havicrem IGV dd. 18 maart 2025 worden goedgekeurd;

       

      Artikel 4.
      De effectieve of plaatsvervangende vertegenwoordiger van de gemeente, respectievelijk aangeduid in de artikels 2 en 3 van dit besluit, zijn gemandateerd om de agendapunten van de Algemene Vergadering van Havicrem IGV op 18 maart 2025 goed te keuren;

       

      Artikel 5.

      De heer Maxime Buelens (e-mailadres: buelensmaxime@gmail.com en adres: Oudebaan 44 te 1790 Affligem) wordt conform artikel 15 van de statuten van IGV Havicrem voorgedragen als stemgerechtigd lid van de raad van bestuur

       

      Artikel 6.
      Het College van Burgemeester en Schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit.

    • Haviland – algemene vergadering van 19 maart 2025 – goedkeuring van een vertegenwoordiging voor de algemene vergaderingen en voordracht kandidaat-lid Raad van Bestuur (legislatuur 2025-2030).

      Aanleiding
      • Email Haviland, 20 januari 2025.
      Feiten, context, motivering
      • De gemeente Affligem is aangesloten bij Haviland Intercommunale die werd opgericht op 24 maart 1965 bij oprichtingsakte verschenen in de Bijlage tot het Belgisch Staatsblad van 16 april 1965 onder het nummer 8226 EN verlengd werd op 23 oktober 2019, verschenen in de Bijlage tot het Belgisch Staatsblad van 21 november 2019 onder het nummer 19151652;
      • De duurtijd van de vereniging wordt beperkt tot zestien jaar, ingaand op tien november tweeduizend negentien en eindigend op tien november tweeduizend vijfendertig;
      • Haviland Intercommunale is als intergemeentelijk samenwerkingsverband voor de ruimtelijke ordening en de economisch sociale expansie van het arrondissement Halle-Vilvoorde, een dienstverlenende vereniging die wordt beheerst door het Decreet Lokaal Bestuur;
      • De agenda van de Algemene Vergadering van Haviland Intercommunale die zal gehouden worden op woensdag 19 maart 2025 en volgende agendapunten omvat:
        1. Samenstelling van de Raad van Bestuur
          1. Benoeming van de leden van de Raad van Bestuur
          2. Akteneming van de voordracht van de bestuurders met raadgevende stem
          3. Benoeming deskundigen
        2. Varia.
      • Het werkingsgebied van Haviland is onderverdeeld in 4 categorieën volgens aandelen:
        • Cat. A: > 1.400 aandelen = 5 bestuurders
        • Cat. B: 1.001-1.400 aandelen = 2 bestuurders
        • Cat. C: 500-1.000 aandelen = 6 bestuurders
        • Cat. D: < 500 aandelen = 2 bestuurders

      Juridisch kader
      • Artikel 432 van het Decreet Lokaal Bestuur dat de organisatie regelt van de Algemene Vergadering van de dienstverlenende vereniging;
      • Artikel 432 van het Decreet Lokaal Bestuur dat bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient herhaalt te worden voor elke Algemene Vergadering;
      • Artikel 445 van het Decreet Lokaal Bestuur dat de duur en de wijze van beëindiging van het mandaat van de leden van de verschillende organen in een dienstverlenende vereniging statutair bepaalt;
      • Artikels 40 en 41 van het Decreet Lokaal Bestuur dat de bevoegdheden van de gemeenteraad bepaalt.
      Besluit

      Artikel 1.
      De gemeenteraad duidt de heer Maxime Buelens (e-mailadres: buelensmaxime@gmail.com, tel: 0479/05 41 43  adres: Oudebaan 44 te 1790 Affligem) aan als effectief vertegenwoordiger om de gemeente Affligem te vertegenwoordigen op de algemene vergaderingen van Haviland Intercommunale gedurende de huidige legislatuur;

       

      Artikel 2.
      De gemeenteraad duidt mevrouw Leen Steenhoudt (e-mailadres: Leen.Steenhoudt@telenet.be, tel: 0473/63 89 80  adres: Eikenlaan 14 te 1790 Affligem) aan als plaatsvervanger om de gemeente Affligem te vertegenwoordigen op de algemene vergaderingen van Haviland Intercommunale gedurende de huidige legislatuur;

       

      Artikel 3.
      De gemeenteraad bevestigt de gezamenlijke voordracht van de 15 kandidaat-bestuurders zodat de Algemene Vergadering kan overgaan tot de benoeming van de leden van de Raad van Bestuur;

      • De Donder Walter (Affligem)
      • Vandaele Hugo (Beersel)
      • Quaghebeur Stijn (Dilbeek)
      • Roosen Philippe (Grimbergen)
      • Busselot Pieter (Halle)
      • Imbrechts Stefaan (Kampenhout)
      • Booghmans Conny (Kapelle-op-den-Bos)
      • Duerinckx Isabelle (Lennik)
      • Van Merris Valerie (Liedekerke)
      • Illegems Greet (Londerzeel)
      • Van Hende Vanessa (Pajottegem)
      • Keymolen Bart (Sint-Pieters-Leeuw)
      • Ryon Kurt (Steenokkerzeel)
      • Vansteenkiste Walter (Wemmel)
      • Philips Dirk (Zaventem)

       

      Artikel 4.
      De gemeenteraad duidt in de lijst van de 15 kandidaat bestuurders volgende individuele vertegenwoordiger aan: De Donder Walter (Affligem).

       

      Artikel 5.
      De vertegenwoordiger van de gemeente Affligem is gemandateerd om de samenstelling van de Raad van Bestuur op de Algemene Vergadering van Haviland Intercommunale dd. 19 maart 2025 goed te keuren.

       

      Artikel 6.
      Het College van Burgemeester en Schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit.

    • Fluvius Halle-Vilvoorde - voordracht van de vertegenwoordiger op de (buitengewone) algemene vergaderingen(en)

      Aanleiding
      • Email van Fluvius Halle-Vilvoorde, 8 januari 2025.
      Feiten, context, motivering
      • De gemeente Affligem is voor één of meerdere activiteiten aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging Fluvius Halle-Vilvoorde;

      • De gemeente Affligem werd per aangetekend schrijven van 7 januari 2025 opgeroepen om deel te nemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius Halle-Vilvoorde die op 25 maart 2025 plaatsheeft in de Waerboom, Jozef Mertensstraat 140, 1702 Groot-Bijgaarden;

      • De documentatiestukken werden zowel per mail overgemaakt als elektronisch worden kunnen geraadpleegd op het Extranet van Fluvius Halle-Vilvoorde;

      • De vertegenwoordigers voor een algemene vergadering kunnen aangeduid worden voor de volledige duurtijd van de gemeentelijke legislatuur, nl. tot einde 2030;
      • De decretale en statutaire onverenigbaarheden, zoals beschreven in het punt 2 van het documentatiedossier dat aan de deelnemende gemeente overgemaakt werd, ook gelden voor de vertegenwoordigers op (buitengewone) algemene vergaderingen en dat de vertegenwoordigers niet als kandidaat-lid mogen voorgedragen worden voor het Regionaal Bestuurscomité (RBC) of voor de Raad van Bestuur
      Juridisch kader
      • Decreet lokaal bestuurd;
      • Het artikel 432 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de deelnemende gemeenten hun vertegenwoordigers voor een algemene vergadering van een opdrachthoudende vereniging bij gemeenteraadsbesluit dienen aan te wijzen uit de leden van de gemeenteraad en dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
      Besluit

      Artikel 1.
      Mevrouw Rollier Jill, raadslid en wonende Geukenshage 41 te Affligem, wordt aangeduid als effectieve vertegenwoordiger op de (buitengewone) algemene vergaderingen voor de periode van heden tot het einde van de huidige gemeentelijke legislatuur.

       

      Artikel 2.
      Mevrouw Berlo Rani, raadslid en wonende De Kavee 31 te Affligem, wordt aangeduid als plaatsvervangende vertegenwoordiger op de (buitengewone) algemene vergaderingen voor de periode van heden tot het einde van de huidige gemeentelijke legislatuur.

       

      Artikel 3.
      Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennis hiervan te geven aan de opdrachthoudende vereniging Fluvius Halle-Vilvoorde, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.

    • Fluvius Halle-Vilvoorde - goedkeuring van agenda - vaststelling van het mandaat en voordracht van een kandidaat-lid voor het regionaal bestuurscomité Halle-Vilvoorde en (eventueel) voor de raad van Bestuur.

      Aanleiding
      • Email van Fluvius Halle-Vilvoorde, 8 januari 2025.
      Feiten, context, motivering
      • De gemeente Affligem is voor één of meerdere activiteiten aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging Fluvius Halle-Vilvoorde;
      • De gemeente Affligem werd per aangetekend schrijven van 7 januari 2025 opgeroepen om deel te nemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius Halle-Vilvoorde die op 25 maart 2025 plaatsheeft in De Waerboom, Jozef Mertensstraat 140, 1702 Groot-Bijgaarden;
      • De documentatiestukken zowel per mail werden overgemaakt als elektronisch kunnen worden geraadpleegd op het Extranet van Fluvius Halle-Vilvoorde;
      • Overeenkomstig artikel 18 van de statuten dat alle huidige mandaten bij Fluvius Halle-Vilvoorde onmiddellijk vervallen na voornoemde algemene vergadering en dat deze tot een algehele vervanging van de bestuursorganen dient over te gaan;
      • De gemeente Affligem is ingedeeld bij het regionaal bestuurscomité Halle-Vilvoorde;
      • Overeenkomstig artikel 17 punt 2 van de statuten heeft elke gemeente het recht om één (1) kandidaat-lid voor te dragen voor het regionaal bestuurscomité (RBC);
      • Overeenkomstig artikel 12 punt 2 van de statuten hebben de deelnemende gemeenten het recht om maximaal 15 kandidaat-bestuurders voor te dragen;
      • Een kandidaat-bestuurder eveneens dient te worden voorgedragen als kandidaat-lid voor het RBC.
      Juridisch kader
      • Decreet lokaal bestuur;
      • Het moet gaan om onafhankelijke bestuurders in de zin van artikel 1.1.1., §2, 74° van het Energiebesluit en dat er een aantal decretale en statutaire onverenigbaarheden zijn, zoals beschreven in de toelichtingsnota die aan de deelnemende gemeenten overgemaakt werd;
      • Artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering.
      Besluit

      Artikel 1.
      De gemeenteraad geeft zijn goedkeuring aan de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Halle-Vilvoorde van 25 maart 2025 met als enig agendapunt ‘Statutaire ontslagnemingen / benoemingen’.

       

      Artikel 2.
      Mevrouw Rollier Jill, raadslid en wonende Geukenshage 41 te Affligem wordt voorgedragen als kandidaat-lid voor het regionaal bestuurscomité Halle-Vilvoorde van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Halle-Vilvoorde, voor een duur van zes jaar, vanaf de Buitengewone Algemene Vergadering van 25 maart 2025 tot aan de eerste (Buitengewone) Algemene Vergadering in het jaar 2031.

       

      Artikel 3.

      De vertegenwoordiger van de gemeente Affligem die zal deelnemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Halle-Vilvoorde op 25 maart 2025 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stem¬gedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormelde artikelen;

       

      Artikel 4.
      Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennis hiervan te geven aan de opdrachthoudende vereniging Fluvius Halle-Vilvoorde, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.

  • Toegevoegde punten

    • Vlaams Belang - Versterken van de brandveiligheid: rookmelders en CO-melders

      Aanleiding
      • Email van raadslid Jonas Van Vaerenbergh - namens Vlaams Belang - 6 februari 2025.
      Feiten, context, motivering
      • Recente cijfers van Oscare vzw tonen aan dat het aantal dodelijke slachtoffers bij woningbranden in Vlaanderen vorig jaar is gestegen tot 39. In heel België kwamen 75 mensen om het leven bij 67 woningbranden. Deze cijfers zijn schokkend, vooral omdat rookmelders sinds 2017 verplicht zijn in elke woning. Vaak geven goedkope rookmelders met een beperkte batterijduur of het niet testen van deze toestellen een vals gevoel van veiligheid.
      • Daarnaast blijven jaarlijks 20 tot 30 mensen sterven aan CO-vergiftiging in België, vaak als gevolg van slecht functionerende verwarmingstoestellen of onvoldoende ventilatie tijdens de wintermaanden. Het plaatsen van CO-melders en het verbeteren van de sensibilisering kunnen levens redden.
      • Enkele gemeenten nemen al concrete stappen, zoals Lochristi dat rookmelders aanbiedt via samenwerking met de hulpverleningszone, en Glabbeek dat rookmelders gratis uitdeelt. Deze initiatieven bewijzen dat gemeentelijke actie een groot verschil kan maken.
      Publieke stemming
      Aanwezig: Lander De Backer, Walter De Donder, Tim Herzeel, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Herman Steppe, Denise De Paepe, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Dirk Geeraerts, Bart Van Rossem, Maxime Buelens, Jill Rollier, Rita Van den Abbeel, Pascal Biesback, Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Bert De Roeck, Elke Peeters, Ludwig Stylemans, Jonas Van Vaerenbergh, Thierry Timmermans, Frédéric Pipelers
      Voorstanders: Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Bert De Roeck, Elke Peeters, Ludwig Stylemans, Jonas Van Vaerenbergh, Thierry Timmermans
      Tegenstanders: Lander De Backer, Walter De Donder, Tim Herzeel, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Herman Steppe, Denise De Paepe, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Dirk Geeraerts, Bart Van Rossem, Maxime Buelens, Jill Rollier, Rita Van den Abbeel, Pascal Biesback
      Resultaat: Met 7 stemmen voor, 15 stemmen tegen
      Besluit

      Met 7 stemmen voor (Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Bert De Roeck, Elke Peeters, Ludwig Stylemans, Jonas Van Vaerenbergh, Thierry Timmermans), 15 stemmen tegen (Lander De Backer, Walter De Donder, Tim Herzeel, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Herman Steppe, Denise De Paepe, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Dirk Geeraerts, Bart Van Rossem, Maxime Buelens, Jill Rollier, Rita Van den Abbeel, Pascal Biesback)

       

      Enig artikel.

      De gemeenteraad verwerpt het voorstel.

    • NVA - Het algemeen politiereglement TARL: aanpassing en goedkeuring

      Aanleiding
      • Email van raadslid Stijn Stassijns - namens N-VA - 6 februari 2025.
      Feiten, context, motivering
      • Het lokaal bestuur heeft tot taak om, ten behoeve van haar inwoners, te voorzien in een goede politie, meer bepaald betreffende de openbare veiligheid en vlotte doorgang op de openbare wegen, de openbare netheid en gezondheid, en de openbare rust en overlast;
      • Het is aangewezen om binnen de meergemeentezone over een uniform algemeen politiereglement met betrekking tot de handhaving van de openbare orde en de beteugeling van diverse vormen van maatschappelijke overlast te beschikken, teneinde de politie toe te laten op eenvormige wijze op te treden op het volledige grondgebied van de politiezone TARL;
      • De administratieve geldboetes kunnen worden opgelegd aan minderjarigen vanaf de leeftijd van 16 jaar; dat voorafgaand het advies moet worden ingewonnen van de jeugdraden van de betrokken gemeenten;
      • Op basis van artikel 2, 51 van de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties heeft de gemeenteraad de keuzevrijheid politiestraffen of administratieve sancties te bepalen voor overtredingen van zijn reglementen of verordeningen; het administratief strafbaar stellen van overtredingen het lokaal bestuur de mogelijkheid biedt sneller te reageren op problemen van lokale aard;
      Juridisch kader
      • De wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties;
      • Het koninklijk besluit van 21 december 2013 tot vaststelling van de minimumvoorwaarden inzake selectie, aanwerving, opleiding en bevoegdheid van de ambtenaren en personeelsleden die bevoegd zijn tot vaststelling van inbreuken die aanleiding kunnen geven tot de oplegging van een gemeentelijke administratieve sanctie;
      • Het koninklijk besluit van 21 december 2013 tot vaststelling van de kwalificatie en onafhankelijkheidsvoorwaarden van de ambtenaar belast met de oplegging van de administratieve geldboete en tot inning van de boetes in uitvoering van de wet betreffende de gemeentelijke administratieve sancties;
      • Het koninklijk besluit van 21 december 2013 tot vaststelling van de bijzondere voorwaarden betreffende het register van de gemeentelijke administratieve sancties ingevoerd bij artikel 44 van de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties;
      • Het koninklijk besluit van 21 december 2013 tot vaststelling van de nadere voorwaarden en het model van het protocolakkoord in uitvoering van artikel 23 van de wet betreffende de gemeentelijke administratieve sancties;
      • Het koninklijk besluit van 28 januari 2014 houdende de minimumvoorwaarden en modaliteiten voor de bemiddeling in het kader van de wet betreffende de gemeentelijke administratieve sancties;
      • Het koninklijk besluit van 9 maart 2014 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties voor de overtredingen betreffende het stilstaan en parkeren en voor de overtredingen betreffende de verkeersborden C3 en F103, vastgesteld met automatisch werkende toestellen;
      • De nieuwe gemeentewet, artikelen 119 en 135 52;
      • Het decreet over het lokaal bestuur, artikel 40 §3,
      Publieke stemming
      Aanwezig: Lander De Backer, Walter De Donder, Tim Herzeel, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Herman Steppe, Denise De Paepe, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Dirk Geeraerts, Bart Van Rossem, Maxime Buelens, Jill Rollier, Rita Van den Abbeel, Pascal Biesback, Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Bert De Roeck, Elke Peeters, Ludwig Stylemans, Jonas Van Vaerenbergh, Thierry Timmermans, Frédéric Pipelers
      Voorstanders: Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Bert De Roeck, Elke Peeters, Ludwig Stylemans, Jonas Van Vaerenbergh, Thierry Timmermans
      Tegenstanders: Lander De Backer, Walter De Donder, Tim Herzeel, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Herman Steppe, Denise De Paepe, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Dirk Geeraerts, Bart Van Rossem, Maxime Buelens, Jill Rollier, Pascal Biesback
      Onthouders: Rita Van den Abbeel
      Resultaat: Met 7 stemmen voor, 14 stemmen tegen, 1 onthouding
      Besluit

      Met 7 stemmen voor (Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Bert De Roeck, Elke Peeters, Ludwig Stylemans, Jonas Van Vaerenbergh, Thierry Timmermans), 14 stemmen tegen (Lander De Backer, Walter De Donder, Tim Herzeel, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Herman Steppe, Denise De Paepe, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Dirk Geeraerts, Bart Van Rossem, Maxime Buelens, Jill Rollier, Pascal Biesback), 1 onthouding (Rita Van den Abbeel)

       

      Artikel 1.
      De gemeenteraad verwerpt het voorstel.

  • Mondelinge vragen

    • Bijkomende mondelinge vragen namens Vlaams Belang

      Aanleiding
      • E-mail van raadslid Jonas Van Vaerenbergh - namens Vlaams Belang - 6 februari 2025.
      Feiten, context, motivering
      1. Op verschillende straten (Daalstraat, JB Callebautstraat, Kaaistraat, Driesstraat, Krommaartweg en Bredeweg) zijn de stippellijnen maar vooral de zebrapaden op sommige plaatsen niet meer zo goed zichtbaar of zelfs bijna volledig verdwenen. 
        • Staat hiervan een herstelling (spuiten) op de planning?
        • Zo ja, wanneer?
        • Zo neen, kan dit op de planning komen?
        • Hoe gebeurt de controle hiervan of er nieuwe schilderwerken moeten plaatsvinden?

      2. Via de applicatie van de gemeente Affligem kan je niet langer op de applicatie zelf melding doen van sluikstort of zwerfvuil. Je wordt nu doorverwezen op een algemene pagina van de gemeente Affligem als je iets wilt melden.
        • Wat is de reden dat dit is gewijzigd?
        Als je een melding wilt doen via het formulier op de website is een huisnummer verplicht om in te geven. Dit is niet handig gezien sluikstorten vaak op afgelegen plaatsen gebeurt. 
        • Zijn er hier aanpassingen mogelijk? Dat dit veld niet langer verplicht is maar bijvoorbeeld kan worden vervangen door een veld waar een precieze locatie kan worden doorgegeven?

      3. De gemeente is bezig met de straatverlichting om te schakelen naar LED verlichting.
        • Hoeveel % hiervan is reeds afgewerkt?
        • Wat zijn de totale kosten hiervan?
        • Hoeveel bespaart men ten opzichte van huidige verlichting?
        • Zijn er nog bijkomende investeringen gepland?

      4. Door een recente wetswijziging van 26 maart 2024 worden omgevingen waar kinderen en jongeren komen rook- en dampvrij vanaf 31 december 2024.
        Hierdoor moeten o.a. de in- en uitgangen van scholen voor kleuteronderwijs, basisonderwijs en academies rookvrij/vapevrij zijn, en dit binnen een perimeter van 10 meter. Indien de gevel van de school geen 10 meter breed zou zijn, dan loopt de rookvrije zone tot aan de grenzen van de gevel.
        • Is het gemeentebestuur van plan signalisatie of wegmarkeringen aan te brengen om dit duidelijk zichtbaar te maken?
        • Is er al overleg geweest met de scholen hierover?

      5. Hoe is het gesteld met de bezetting van de noodwoningen in Affligem? 
        • Hoeveel woningen zijn er momenteel ingenomen?
        • Hoeveel woningen zijn er vrij?
        • Hoe is de situatie van bezetting in de andere gemeenten waarmee Affligem samenwerkt?
      Besluit

      De antwoorden op bovenstaande vragen vind je terug in het zittingsverslag van de gemeenteraad van 11 februari 2025.

    • Bijkomende mondelinge vragen namens N-VA

      Aanleiding
      • E-mail van raadslid Stijn Stassijns - namens N-VA - 6 februari 2025.
      Feiten, context, motivering
      1. Mogen we onze vraag van vorige maand herhalen een overzicht te krijgen van de bevoegdheden van de verschillende schepenen? Is dat concreet vastgesteld door het college?

      2. In de JB Callebautstraat (thv nummer 18) werd het voetpad enkele maanden geleden afgesloten. Voetgangers moeten dus de straat op.
        Is het nodig dat het voetpad tot op de rijweg afgesloten wordt?

      3. Op de Gootberg staat al enkele weken een voorlopige opstelling met paaltjes. Wanneer beoogt de gemeente een herstel van de put in de rijbaan.

      4. Vervolgvraag mbt VDAB: heeft de gemeente tijdens de vergadering van 7/2 een concrete samenwerking afgesloten met de VDAB?
      Besluit

      De antwoorden op bovenstaande vragen vind je terug in het zittingsverslag van de gemeenteraad van 11 februari 2025.

  • Goedkeuring notulen vorige zitting

    • Notulen en zittingsverslag

      Besluit

      De notulen van de vorige zitting van 22 januari 2025 worden goedgekeurd.
      Het zittingsverslag van 22 januari 2025 wordt goedgekeurd.

  • Mededelingen

    • Overzicht evenementen Affligem

      Feiten, context, motivering
      • Overzicht van de komende evenementen in Affligem:
        • Donderdag 20 februari 2025: #IkTrekHetMijAan - Dienst welzijn en cultuur en de dienst milieu wil iedereen inspireren om klimaat slimme keuzes te maken. De temperatuur in het gemeentehuis gaat die dag een graadje lager en iedereen (gemeentepersoneel en burgers) wordt 's middags getrakteerd op een kom soep.
        • Dinsdag 25 februari 2025: Participatietafels voor inwoners rond meerjarenplan 2026 - 2031 - kennisgeving - dit is niet bedoeld voor mandatarissen;
          • We organiseren participatietafels waar inwoners, organisaties en ondernemers samenkomen om te praten over thema’s die ons allemaal raken.
          • Heb jij ideeën, suggesties of vragen over het beleid van ons lokaal bestuur? Dit is jouw kans om mee te denken en je stem te laten horen!
          • Jouw inbreng is belangrijk! Samen maken we ons beleid sterker, inclusiever en beter afgestemd op wat leeft in onze gemeenschap.
          • 25 februari 2025 vanaf 19.30 uur (deuren open om 19.00 uur)
          • cultuurzaal Sanderus, Geertruidebaan, Affligem
        • Zondag 16 maart 2025: Hopkeestenwandeling Gidsen Affligem i.s.m. Stakenhuis
          • In maart wordt traditioneel het "witte goud" van de hopstreek geoogst. Gidsen Affligem nemen jou mee doorheen het abdijlandschap voor een mooie lentetocht. De deelnemers krijgen onderweg een proevertje hopkeesten en een biertje met hop uit Affligem.
          • Opgelet! Schrijf tijdig in want de proevertjes zijn beperkt! Achteraf kan je nagenieten in de horecazaken in de buurt.
          • Vertrek: 14 uur Onthaalpoort aan de Abdij Affligem - Afstand: ± 5,5 km
      • Nu al te noteren: dinsdag 6 mei 2025: rondleiding voor raadsleden bij de verschillende diensten van het lokaal bestuur - verdere info volgt.
      Besluit

      De gemeenteraad neemt kennis van de bovenstaande evenementen in Affligem.

Namens Gemeenteraad,

Frédéric Pipelers
algemeen directeur

Lander De Backer
voorzitter