Terug
Gepubliceerd op 28/04/2025

Notulen  Gemeenteraad

di 18/03/2025 - 20:00 Raadzaal
Aanwezig: Lander De Backer, voorzitter
Walter De Donder, burgemeester
Tim Herzeel, Greet Van Holsbeeck, Herman Steppe, Schepenen
Denise De Paepe, voorzitter bijzonder comité voor de sociale dienst
Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Dirk Geeraerts, Bart Van Rossem, Maxime Buelens, Jill Rollier, Rani Berlo, Rita Van den Abbeel, Pascal Biesback, Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Bert De Roeck, Elke Peeters, Ludwig Stylemans, Jonas Van Vaerenbergh, Thierry Timmermans, Gemeenteraad
Frédéric Pipelers, algemeen directeur
Verontschuldigd: Hans Cornand, schepen
  • Financiele dienst

    • Afsluiten van een raamovereenkomst voor het individueel leasen van fietsen - goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze - 2025225

      Aanleiding
      • De huidige raamovereenkomst voor het leasen van fietsen loopt af op 30 april 2025.
      Feiten, context, motivering
      • De afgelopen jaren werd veelvuldig gebruik gemaakt van de mogelijkheid tot het leasen van een fiets via het raamcontract, afgesloten door de gemeente Affligem: 61 medewerkers van gemeente en OCMW startten een fietslease op.
      • De eerste leasecontracten werden in mei 2021 afgesloten voor een periode van 4 jaar en lopen bijgevolg eind april '25 af. 
      • Het is aangewezen een nieuwe raamovereenkomst af te sluiten.
      • De gemeenteraad is bevoegd voor het goedkeuren van het bestek en de lastvoorwaarden. 
      Juridisch kader
      • Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
      • De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
      • Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
      • De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
      • De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36 en artikel 43.
      • Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
      • Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
      • De gemeenteraadsbeslissing van 16 april 2021 houdende goedkeuring van de fietspolicy van het lokaal bestuur Affligem.
      Financieel kader
      • De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het exploitatiebudget van 2025, op budgetcode ACT 4.3.1.11/0119-00/6500133 en zal eveneens voorzien worden in het meerjarenplan 2026-2031.
      Publieke stemming
      Aanwezig: Lander De Backer, Walter De Donder, Tim Herzeel, Greet Van Holsbeeck, Herman Steppe, Denise De Paepe, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Bart Van Rossem, Jill Rollier, Rani Berlo, Rita Van den Abbeel, Pascal Biesback, Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Bert De Roeck, Elke Peeters, Ludwig Stylemans, Jonas Van Vaerenbergh, Thierry Timmermans, Frédéric Pipelers
      Voorstanders: Lander De Backer, Walter De Donder, Tim Herzeel, Greet Van Holsbeeck, Herman Steppe, Denise De Paepe, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Bart Van Rossem, Jill Rollier, Rani Berlo, Rita Van den Abbeel, Pascal Biesback
      Onthouders: Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Bert De Roeck, Elke Peeters, Ludwig Stylemans, Jonas Van Vaerenbergh, Thierry Timmermans
      Resultaat: Met 13 stemmen voor, 7 onthoudingen
      Besluit

      Met 13 stemmen voor (Lander De Backer, Walter De Donder, Tim Herzeel, Greet Van Holsbeeck, Herman Steppe, Denise De Paepe, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Bart Van Rossem, Jill Rollier, Rani Berlo, Rita Van den Abbeel, Pascal Biesback), 7 onthoudingen (Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Bert De Roeck, Elke Peeters, Ludwig Stylemans, Jonas Van Vaerenbergh, Thierry Timmermans)

      Artikel 1.

      Het bestek met nr. 2025225 en de raming voor de opdracht “Afsluiten van een raamovereenkomst voor het individueel leasen van fietsen." opgesteld door de Financiële dienst worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 206.611,57 excl. btw of € 250.000,00 incl. 21% btw;


      Artikel 2.

      Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure;


      Artikel 3.

      De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.


      Artikel 4.

      Afschrift van deze beslissing zal aan de financiële dienst worden gegeven.

    • Vaststellen van de lijst van nominatieve opdrachten waarvoor de gemeenteraad de bevoegdheid voor het vaststellen van de voorwaarden, de keuze voor de soort overheidsopdracht en voor het goedkeuren van het bestek delegeert aan het college van burgemeester en schepenen - dienstjaar 2025- goedkeuring

      Aanleiding
      • Om tot een efficiënte en vlotte administratieve opstart van diverse overheidsopdrachten te komen, is het aangewezen de bevoegdheid voor het vaststellen van de voorwaarden en voor het goedkeuren van het bestek te delegeren naar het college van burgemeester en schepenen.
      Feiten, context, motivering
      • De lijst van nominatieve overheidsopdrachten waarvoor de gemeenteraad de bevoegdheid delegeert naar het college van burgemeester en schepenen, is geen verplicht onderdeel meer van het meerjarenplan;
      • Deze lijst dient bijgevolg via een afzonderlijke beslissing door de gemeenteraad vastgesteld te worden;
      • Voor de overheidsopdrachten, vermeld in bijgevoegde lijst, is het aangewezen deze bevoegdheid te delegeren naar het college van burgemeester en schepenen;
      • De lijst bevat naast de voorziene kredieten in dienstjaar 2025 en 2026 eveneens de overgedragen investeringskredieten die in boekjaar 2024 ongebruikt bleven.
      Juridisch kader
      • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, titel 4;
      • Besluit Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus;
      • Ministerieel besluit van 26 juni 2018 over de beleids- en beheerscyclus;
      • Omzendbrief KB/ABB 2019/4 over de strategische meerjarenplannen 2020-2025 lokale en provinciale besturen;
      • Omzendbrief KBBJ/ABB 2020/3 over de aanpassing van de meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen;
      • Beslissing van de gemeenteraad en van de raad voor maatschappelijk welzijn van 3 december 2019 houdende vaststelling van het meerjarenplan 2020-2025;
      • Beslissing van de gemeenteraad en van de raad voor maatschappelijk welzijn van 15 december 2020 houdende vaststelling van de meerjarenplanaanpassing 1 – 2020-2025;
      • Beslissing van de gemeenteraad en van de raad voor maatschappelijk welzijn van 7 december 2021 houdende vaststelling van de meerjarenplanaanpassing 2 – 2020-2025;
      • Beslissing van de gemeenteraad en van de raad voor maatschappelijk welzijn van 20 december 2022 houdende vaststelling van de meerjarenplanaanpassing 3 - 2020-2025;
      • Beslissing van de gemeenteraad en van de raad voor maatschappelijk welzijn van 19 december 2023 houdende vaststelling van de meerjarenplanaanpassing 4 - 2020-2026;
      • Beslissing van de gemeenteraad en van de raad voor maatschappelijk welzijn van 17 december 2024 houdende vaststelling van de meerjarenplanaanpassing 5 - 2020-2027.
      Publieke stemming
      Aanwezig: Lander De Backer, Walter De Donder, Tim Herzeel, Greet Van Holsbeeck, Herman Steppe, Denise De Paepe, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Dirk Geeraerts, Bart Van Rossem, Maxime Buelens, Jill Rollier, Rani Berlo, Rita Van den Abbeel, Pascal Biesback, Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Bert De Roeck, Elke Peeters, Ludwig Stylemans, Jonas Van Vaerenbergh, Thierry Timmermans, Frédéric Pipelers
      Voorstanders: Lander De Backer, Walter De Donder, Tim Herzeel, Greet Van Holsbeeck, Herman Steppe, Denise De Paepe, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Dirk Geeraerts, Bart Van Rossem, Maxime Buelens, Jill Rollier, Rani Berlo, Rita Van den Abbeel, Pascal Biesback
      Tegenstanders: Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Bert De Roeck, Elke Peeters, Ludwig Stylemans, Jonas Van Vaerenbergh, Thierry Timmermans
      Resultaat: Met 15 stemmen voor, 7 stemmen tegen
      Besluit

      Met 15 stemmen voor (Lander De Backer, Walter De Donder, Tim Herzeel, Greet Van Holsbeeck, Herman Steppe, Denise De Paepe, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Dirk Geeraerts, Bart Van Rossem, Maxime Buelens, Jill Rollier, Rani Berlo, Rita Van den Abbeel, Pascal Biesback), 7 stemmen tegen (Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Bert De Roeck, Elke Peeters, Ludwig Stylemans, Jonas Van Vaerenbergh, Thierry Timmermans)

      Artikel 1.
      De lijst van nominatieve overheidsopdrachten - dienstjaar 2025, waarvan de gemeenteraad de bevoegdheid voor het vaststellen van de voorwaarden en voor het goedkeuren van het bestek delegeert aan het college van burgemeester en schepenen, wordt goedgekeurd.

       

      Artikel 2.

      De bijgevoegde lijst maakt integraal deel uit van dit besluit.

       

      Artikel 3.

      Afschrift van deze beslissing zal bezorgd worden aan de financiële dienst.

  • Openbare werken

    • Goedkeuring ontwerpakte aankoop perceel 311K Geertruidebaan.

      Aanleiding
      • Ontvangst ontwerpakte voor de aankoop van perceel 311K, Geertruidebaan van Vastgoedtransacties.
      Feiten, context, motivering
      • De gemeenteraad ging akkoord met de aankoop van het perceel gekend 1ste afdeling sectie C nr. 311K aan de schattingsprijs van € 159.000,00, onder de opschortende voorwaarde van een gunstig bodemattest.   
      • Een gunstig bodemattest werd afgeleverd.
      • De uittredingsvergoeding wordt vastgesteld op € 4.774,00. De pachter is Leo Assys. Er werd nog geen akkoord ontvangen.
      • Doel van de aankoop is de ontwikkeling van het terrein in de zone van openbaar nut tussen Bellestraat, Geertruidebaan en het containerpark.
      • Dienst vastgoedtransacties van de Vlaamse Overheid werd aangesteld om de ontwerpakte op te maken.
      • De gemeenteraad werd belast met de goedkeuring van de ontwerpakte.
      Juridisch kader
      • Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, art. 40, 41 en 293.
      • Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2018, (B.S. 15 februari 2018), artikel 41.
      • Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, artikel 5.1.2.
      • Beslissing CBS van 26 november 2024.
      • Beslissing GR van 22 januari 2025.
      Financieel kader
      • Er is budget voorzien op 2024 - IB - 0119-00/2200400/BESTUUR/CBS/0/IP-GEEN (actie 6.2.3.1) - AR: Niet-bebouwde bouwgronden - ACT: Aankoop van gronden.
      • De financieel directeur verleende visum op 6 december 2024.
      Besluit

      Artikel 1.
      De gemeenteraad keurt de ontwerpakte voor de aankoop van het perceel gekend 1ste afdeling sectie C nr. 311K goed.

      Artikel 2.
      Vastgoedtransacties wordt belast met de opmaak van de akte voor de pachtbeëindiging onder opschortende voorwaarde van zodra de pachter zijn akkoord heeft gegeven.

      Artikel 3.
      De voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur worden belast met de ondertekening van de akten.

  • Huis van het Kind

    • Goedkeuren van de statuten van het Lokaal Overleg Kinderopvang (LOK) Affligem

      Aanleiding
      • Het lokaal bestuur wenst het Lokaal Overleg Kinderopvang (LOK) opnieuw samen te stellen als officieel adviesorgaan voor het beleid rond kinderopvang. De statuten werden herwerkt en dienen te worden goedgekeurd.
      Feiten, context, motivering
      • Doelstelling van het LOK: 
      • De Gemeentelijke adviesraad Lokaal Overleg Kinderopvang van Affligem is het officiële adviesorgaan van het lokaal bestuur Affligem voor het overleg en de inspraak in het kinderopvangbeleid;
      • Het LOK focust op het algemeen belang van het kinderopvanglandschap en niet op persoonlijk, politiek of individueel belang;
      • Het Lokaal Overleg Kinderopvang (LOK) is een gemeentelijke adviesraad die zich richt op het verbeteren van het aanbod en de kwaliteit van de kinderopvang in de gemeente;
      • De belangrijkste doelstellingen van het LOK zijn:
        1. Advies geven aan de gemeente over het lokaal beleid kinderopvang
        2. Bijdragen aan de uitvoering en bijsturing van het lokaal beleidsplan kinderopvang
        3. Bewaken van de kwaliteit van de kinderopvangvoorzieningen
        4. Advies uitbrengen met betrekking tot de uitbouw van opvangvoorzieningen binnen de gemeente
      • Het LOK brengt verschillende betrokken partijen samen, zoals de gemeente, scholen, ouders, kinderopvangorganisaties en gebruikers van kinderopvang, om gezamenlijk te werken aan een betere kinderopvangomgeving;
      • Om deze doelstelling te verwezenlijken zal het LOK op vraag van het lokaal bestuur én op eigen initiatief adviezen en/of voorstellen formuleren.
      • Statuten: de statuten van het LOK Affligem werden aangepast:
        • Er werd een update gedaan van deze statuten volgens een sjabloon;
        • Daarbij zijn inhoudelijk geen grote wijzigingen aangebracht. De wijzigingen beperken zich tot:
          • vormelijk wijzigingen in eenvormig sjabloon en in de huisstijl van Affligem.
          • verwijzingen naar de huidige geldende wetgeving.
      • Na goedkeuring van deze statuten worden deze op de website gepubliceerd en wordt overgegaan tot de oproep om zich officieel kandidaat te stellen voor dit adviesorgaan.
      Juridisch kader
      • Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 304 betreffende inspraak van burgers;
      • Besluit van de Vlaamse regering van 24 mei 2013 houdende het lokaal beleid kinderopvang;
      • Gemeenteraadsbesluit van 30 juni 2021 betreffende de vaststelling van het huishoudelijk reglement van het Lokaal Overleg Kinderopvang.
      Besluit

      De gemeenteraad keurt de bijgevoegde statuten van het Lokaal Overleg Kinderopvang goed.

  • RO - Stedenbouw

    • GECORO - samenstelling - vaststelling aantal leden die deel uitmaken van de adviesraad GECORO – oproep maatschappelijke geledingen (legislatuur 2025-2030).

      Aanleiding
      • Bij de start van een nieuwe legislatuur van 6 jaar worden de adviesraden, waaronder de GECORO, hernieuwd.
      Feiten, context, motivering
      • De GECORO van het lokaal bestuur Affligem kan, gezien zijn aantal inwoners, minimum 9 en maximum 13 leden tellen. Het is aangewezen, ten einde een maximale vertegenwoordiging van maatschappelijke geledingen te laten vertegenwoordigen. Het is opportuun 13 leden te laten deel uitmaken van de adviesraad;
      • Er wordt voorgesteld om onderstaande maatschappelijke geledingen op te roepen om kandidaten voor te dragen, waarbij de gemeenteraad naderhand zal beslissen wie effectief lid en wie plaatsvervangend lid wordt, rekening houdend met de decretale regels voor gendervertegenwoordiging:
        • milieu- en natuurverenigingen; 1 effectieve – 1 plaatsvervangend
        • werkgevers of zelfstandigen met uitsluiting van verenigingen van handelaars of  landbouwers; 1 effectieve – 1 plaatsvervangend
        • handelaars; 1 effectieve – 1 plaatsvervangend
        • landbouwers; 1 effectieve – 1 plaatsvervangend
        • werknemers; 1 effectieve – 1 plaatsvervangend
        • mobiliteitsraad/verkeersplatform; 1 effectieve – 1 plaatsvervangend
        • socio-culturele vereniging 2 effectieven – 2 plaatsvervangende;
      • Er kunnen eveneens vijf deskundigen in de ruimtelijke ordening deel uitmaken van de GECORO. Deskundigen worden opgeroepen via de gebruikelijke gemeentelijke kanalen om zich kandidaat te stellen. Uit de kandidaten zal er een voorzitter voorgedragen worden door het college van burgemeester en schepenen, vier effectieve leden (van wie iemand door het college van burgemeester en schepenen zal voorgedragen worden als ondervoorzitter) en vier plaatsvervangende leden zullen weerhouden worden door de gemeenteraad;
      • Deskundigen die in aanmerking komen: een architect, een stedenbouwkundige of ruimtelijke planner, een jurist, maar eveneens burgers die door interesse en ervaring inzicht in de materie hebben verworven;
      • Door het college van burgemeester en schepenen zal eveneens een vaste secretaris, personeelslid van de gemeentelijke dienst ruimtelijke ordening, voorgedragen worden. Deze vaste secretaris is niet stemgerechtigd;
      • Gemeenteraadsleden mogen geen deel uitmaken van de GECORO. De verschillende fracties in de gemeenteraad mogen een vertegenwoordiger en een plaatsvervanger afvaardigen naar de vergaderingen van de GECORO, deze waarnemers kunnen de toelichtingen bijwonen en deelnemen aan de besprekingen, maar zijn evenwel niet stemgerechtigd;
      • De burgemeester, bevoegd voor ruimtelijke ordening, zal de vergadering bijwonen om toelichting te geven bij de verschillende behandelde punten.
      • De uiterste datum voor kandidatuurstelling is 31 maart 2025.
      Juridisch kader
      • het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, de artikelen 40, 304 § 3;
      • de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening in werking getreden op 01 september 2009 en artikel 1.3.3.§ 3;
      • het besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van nadere regels voor de samenstelling, de organisatie en de werkwijze van de provinciale[ , intergemeentelijke (verv. BVR 7 september 2018, art. 1, I: 1 januari 2019)] en gemeentelijke commissies voor ruimtelijke ordening;
      Besluit

      Artikel 1.

      Vast te stellen dat de GECORO voor de periode 2025 – 2030 uit 13 leden zal bestaan waaronder vijf deskundigen en 8 leden uit de verschillende maatschappelijke geledingen.

       

      Artikel 2.

      Geïnteresseerde kandidaat deskundigen op te roepen zich kandidaat-lid te stellen om deel uit te maken van de GECORO.

       

      Artikel 3.

      Volgende maatschappelijke geledingen op te roepen om twee personen, met uitzondering van de socio-culturele vereniging (vier personen), 1/3 van verschillend geslacht, per geleding voor te dragen :

      - milieu- en natuurverenigingen; 1 effectieve – 1 plaatsvervangend
      - werkgevers of zelfstandigen met uitsluiting van verenigingen van handelaars of
      - landbouwers; 1 effectieve – 1 plaatsvervangend
      - handelaars; 1 effectieve – 1 plaatsvervangend
      - landbouwers; 1 effectieve – 1 plaatsvervangend
      - werknemers; 1 effectieve – 1 plaatsvervangend
      - mobiliteitsraad /verkeersplatform; 1 effectieve – 1 plaatsvervangend
      - socio-culturele vereniging 2 effectieven – 2 plaatsvervangende.

       

      Artikel 4.

      Afschrift van deze beslissing wordt voor passend gevolg aan de dienst ruimtelijke ordening en stedenbouw gegeven.

    • Jaarverslag 2024 over de werkingsmiddelen van de GECORO

      Aanleiding
      • Kennisname van het jaarverslag 2024 over de werkingsmiddelen van de GECORO
      Feiten, context, motivering
      • Het jaarverslag (zie bijlage) over de werkingsmiddelen van de GECORO omvat:
        • gemeenteraadsbeslissingen 2019 betreffende de installatie van de GECORO, goedkeuring huishoudelijk reglement GECORO en vergoedingen van de leden van de GECORO;
        • vergaderingen en aanwezigheden;
        • agenda en besluitvorming van de verschillende vergaderingen;
        • financiële aspecten.
      Juridisch kader
      • Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
      • Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009 en latere wijzigingen.
      • Het besluit van de Vlaamse Regering van 19 mei 2000 tot vaststelling van nadere regels voor de samenstelling, de organisatie en de werkwijze van de provinciale en gemeentelijke commissies voor ruimtelijke ordening en latere wijzigingen.
      • Gemeenteraad van 3 december 2019: goedkeuring van het huishoudelijk reglement van de GECORO - 2020 tot en met 2025.
      • Gemeenteraad van 29 juni 2021: aanpassing huishoudelijk reglement GECORO.
      • Gemeenteraad van 7 september 2021: voordracht Kaat Everard (KLJ-Essene) als plaatsvervangend lid (vertegenwoordiger jeugd), in de adviesraad van de Gecoro.
      • Gemeenteraad van 7 december 2021: aanstelling van een omgevingsambtenaar en secretaris van de GECORO.
      • Gemeenteraad van 17 jan 2023: aanduiding Kaat Everard als effectief lid in opvolging van Laurens Kaesteker.
      • Gemeenteraad van 17 jan 2023: aanduiding Lander De Backer als plaatsvervanger van Kaat Everard.
      • Beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 26 maart 2024.
      Financieel kader
      • 2024/GBB/0100-00/6200990/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN
      Besluit

      Artikel 1.

      De gemeenteraad neemt kennis van het jaarverslag 2024 over de werkingsmiddelen van de GECORO.

       

      Artikel 2.

      De gemeenteraad gaat akkoord met het jaarverslag 2024 over de werkingsmiddelen van de GECORO.

  • Sport

    • Goedkeuren van de statuten van de Sportraad Affligem

      Aanleiding
      • Het lokaal bestuur wenst de Sportraad opnieuw samen te stellen als officieel adviesorgaan voor het beleid rond sport. De statuten werden herwerkt en dienen te worden goedgekeurd.
      Feiten, context, motivering
      • Doelstelling van de Sportraad:
      • De gemeentelijke Sportraad van Affligem is het officiële adviesorgaan van het lokaal bestuur Affligem voor het overleg en de inspraak in het sportbeleid;
      • De Sportraad is autonoom en focust op het algemeen sportbelang en niet op persoonlijk, politiek of individueel clubbelang;
      • De Sportraad heeft in het algemeen tot doel de sport, de lichamelijke opvoeding en de openluchtrecreatie te bevorderen bij alle inwoners van de gemeente;
      • De Sportraad doet dit o.a. door:
        1. Het geven van advies aan het lokaal bestuur, hetzij op eigen initiatief, hetzij op verzoek, voor alle aangelegenheden die de Sportraad belangrijk acht in het kader van het sportbeleid en voor alle aangelegenheden die voorzien zijn in de van kracht zijnde regelgeving;
        2. Het tot stand brengen van overleg en samenwerking tussen alle Nederlandstalige sportinitiatieven o.a. sportverenigingen, sportprojecten, instellingen, scholen en organisaties, zowel private als publieke, die sportieve activiteiten ontplooien op het grondgebied van de gemeente;
        3. Het voorstellen van op de behoeften afgestemde initiatieven op het gebied van sportbeoefening en kaderopleiding;
        4. Het verrichten van onderzoek, verzamelen van documentatie en informatie.
      • Statuten: de statuten van de Sportraad Affligem werden aangepast:
        • Er werd een update gedaan van deze statuten volgens een sjabloon;
        • Daarbij zijn inhoudelijk geen grote wijzigingen aangebracht. De wijzigingen beperken zich tot:
          • vormelijk wijzigingen in eenvormig sjabloon en in de huisstijl van Affligem
          • verwijzingen naar de huidige geldende wetgeving
      • Na goedkeuring van deze statuten worden deze op de website gepubliceerd en wordt overgegaan tot de oproep om zich officieel kandidaat te stellen voor dit adviesorgaan.
      Juridisch kader
      • Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 304 betreffende inspraak van burgers;
      • Het decreet lokaal cultuurbeleid;
      • Het cultuurpact hoofdstuk 3 art. 6 en 7;
      • Gemeenteraadsbesluit van 14 mei 2013 houdende de wijziging van de statuten van de sportraad.
      Besluit

      De gemeenteraad keurt de bijgevoegde statuten van de Sportraad goed.

  • Jeugd

    • Goedkeuren van de statuten van de Jeugdraad Affligem

      Aanleiding
      • Het lokaal bestuur wenst de Adviesraad Jeugd opnieuw samen te stellen als officieel adviesorgaan voor het beleid rond jeugd. De statuten werden herwerkt en dienen te worden goedgekeurd.
      Feiten, context, motivering
      • Doelstelling:
      • De gemeentelijke adviesraad Jeugd van Affligem is het officiële adviesorgaan van het lokaal bestuur Affligem voor het overleg en de inspraak in het jeugdbeleid;
      • De adviesraad Jeugd is een verplicht adviesorgaan, de werking is vastgelegd in het Decreet over het jeugd- en kinderrechtenbeleid en de ondersteuning van het jeugdwerk (art. 48);
      • De adviesraad Jeugd is autonoom en focust op het algemeen jeugdbelang en niet op persoonlijk, politiek of individueel clubbelang;
      • Doelstelling van de adviesraad Jeugd is:
        1. Adviseren: de adviesraad Jeugd adviseert het gemeentebestuur over alle aangelegenheden die betrekking hebben op het jeugdbeleid. Dit kan zowel op verzoek van het gemeentebestuur als op eigen initiatief. (decreet houdende de ondersteuning en stimulering van het jeugdbeleid van 27 juni 2012. Artikel 5 §3);
        2. Inspraak en participatie: de adviesraad Jeugd bevordert de inspraak en betrokkenheid van kinderen en jongeren bij het gemeentelijk beleid. Dit kan door zelf participatie te organiseren of door het gemeentebestuur hierin te ondersteunen;
        3. Jeugdbeleid opvolgen: de adviesraad Jeugd wordt betrokken bij de opmaak, uitvoering en evaluatie van het meerjarenplan van de gemeente;
        4. Organiseren: de adviesraad Jeugd organiseert activiteiten en initiatieven om de stem van de jeugd te laten horen en om het jeugdbeleid op de kaart te zetten;
        5. Informeren en netwerken: de adviesraad Jeugd fungeert als forum voor het verspreiden van informatie, het uitwisselen van ideeën en het opbouwen van een netwerk binnen de jeugdsector.
      • Statuten:
      • De statuten van de Adviesraad Jeugd Affligem werden aangepast:
        • Er werd een update gedaan van deze statuten volgens een sjabloon;
        • Daarbij zijn inhoudelijk geen grote wijzigingen aangebracht. De wijzigingen beperken zich tot:
          • vormelijk wijzigingen in eenvormig sjabloon en in de huisstijl van Affligem
          • verwijzingen naar de huidige geldende wetgeving
      • Na goedkeuring van deze statuten worden deze op de website gepubliceerd en wordt overgegaan tot de oproep om zich officieel kandidaat te stellen voor dit adviesorgaan.
      Juridisch kader
      • Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 304 betreffende inspraak van burgers;
      • Decreet over het jeugd- en kinderrechtenbeleid en de ondersteuning van het jeugdwerk (art. 48);
      • Het cultuurpact hoofdstuk 3 art. 6 en 7;
      • Gemeenteraadsbesluit van 11 juni 2013.
      Besluit

      De gemeenteraad keurt de bijgevoegde statuten van de Adviesraad Jeugd goed.

  • Bibliotheek

    • Goedkeuring van de statuten van de Bibliotheekraad Affligem

      Aanleiding
      • Het lokaal bestuur wenst de Bibliotheekraad opnieuw samen te stellen als officieel adviesorgaan voor het beleid en beheer van de BIB. De statuten werden herwerkt en dienen te worden goedgekeurd.
      Feiten, context, motivering
      • Doelstelling:
      • BIB-raad Affligem is het officiële adviesorgaan van het lokaal bestuur Affligem voor het overleg en de inspraak bij het beheer van de openbare bibliotheek;
      • Om deze doelstelling te verwezenlijken zal de BIB-raad op vraag van het lokaal bestuur en op eigen initiatief adviezen en/of voorstellen formuleren;
      • De openbare bibliotheek is een basisvoorziening waar elke burger terecht kan met zijn vragen over kennis, cultuur, informatie en ontspanning, en die actief bemiddelt bij het beantwoorden van deze vragen.
      • De openbare bibliotheek is actief inzake cultuurspreiding en cultuurparticipatie; ze werkt in een geest van objectiviteit en vrij van levensbeschouwelijke, politieke en commerciële invloeden. Deze taken worden geconcretiseerd in de strategische meerjarenplanning van de gemeente.
      • Statuten: 
      • De statuten van de BIB-raad Affligem werden aangepast:
      • Er werd een update gedaan van deze statuten volgens een sjabloon.
      • Daarbij zijn inhoudelijk geen grote wijzigingen aangebracht. De wijzigingen beperken zich tot:
        • vormelijk wijzigingen in eenvormig sjabloon en in de huisstijl van Affligem.
        • verwijzingen naar de huidige geldende wetgeving.
      • Na goedkeuring van deze statuten worden deze op de website gepubliceerd en wordt overgegaan tot de oproep om zich officieel kandidaat te stellen voor dit adviesorgaan.
      Juridisch kader
      • De Wet van 16 juli 1973 waarbij de bescherming van de ideologische en filosofische strekkingen gewaarborgd wordt en het Decreet van 28 januari 1974 betreffende het Cultuurpact;
      • Het Decreet van 06 juli 2012 betreffende het Lokaal Cultuurbeleid;
      • Het Besluit van de Vlaamse Regering van 26 oktober 2012 ter uitvoering van het decreet van 06 juli 2012 betreffende het Lokaal Cultuurbeleid;
      • Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 304 betreffende inspraak van burgers;
      • De gemeenteraadsbeslissing van 14 mei 2013 betreffende de goedkeuring van het organiek reglement van de BIB-raad van de plaatselijke openbare bibliotheek.
      Besluit

      De gemeenteraad keurt de bijgevoegde statuten van de Bibliotheekraad goed.

  • Welzijn en cultuur

    • Projectvereniging Hopvereniging 't Stakenhuis - statuten - verlenging

      Aanleiding
      • Projectvereniging 't Stakenhuis is een samenwerking rond het thema "hop" tussen de lokale besturen Aalst - Affligem - Asse - Opwijk.
      • Vraag voor verlenging van de samenwerking
      Feiten, context, motivering
      • De werking van het Stakenhuis werd doorgelicht door IDEA Consult met als doelstelling een plan voor de toekomst uit te werken.
      • Context van 't Stakenhuis samengevat:
        • Projectvereniging 't Stakenhuis is opgericht in 2010 met Aalst en Asse. Later sloten Opwijk en Affligem aan. Aalst neemt sinds het begin het secretariaat op.
        • Talrijke initiatieven omtrent hop in/door diverse gemeenten tussen Dender en Zenne en vanuit Provincie Vlaams-Brabant (Hop smaak - toerisme).
        • Focus vanuit 't Stakenhuis op herintroductie hopvelden en ondersteuning in diverse initiatieven (hoppluk, vormingen voor scholen, ... ) vanuit historische waarde.
        • Strategisch, langlopend, kader binnen Regionaal Landschap Schelde Durme en Strategische Project Landschap van Erembald tot Kravaalbos met diverse gemeenten en 2 provincies (tot 2023, incl. PDPO lll tot 2021). Met een geïntegreerd actieplan en de aanstelling van een hopcoördinator (met verweven rol Orde van de Groene Bel, Hopduvelfeesten, ... ). Rol als partner en cofinanciering vanuit 't Stakenhuis.
        • Ontwikkelingen (kleinschalig) in het kader van de omgeving en Abdijsite in Affligem creëerden dynamiek met de gemeente Affligem tot toetreding tot 't Stakenhuis vanuit overleg met de hopcoördinator.
        • Evolutie en plannen ontwikkeling van (vzw) Orde van de Groene Bel als hopcoöperatieve.
      • Belanqen van stakeholders samengevat:
        • 't Stakenhuis wordt uniek gezien in zijn (interprovinciale) samenwerking tussen lokale besturen in de hopregio.
        • Er is een breed landschap van andere (bovenlokale) overheden, onderzoeksinstellingen en marktpartijen en verenigingsleven/middenveld lokaal én bij
          uitbreiding bovenlokaal/regionaal, betrokken bij het hopgebeuren.
        • Er is een historisch positieve houding van en in lokale besturen in de regio tegenover hop en er is openheid omtrent inzet capaciteit & middelen. Anderzijds is er ook een grote afkeer van een 'zoveelste overleg' zonder meerwaarde.
        • Versterken lokale initiatieven en behoud eigenheid is belangrijk voor lokale besturen.
        • Deze initiatieven en inspanningen worden (h)erkend door bovenlokale actoren.
        • Belangrijk is de samenhang van alle aspecten van hop (landbouw, toerisme, erfgoed en (lokale) economie) binnen integraal lokaal en bovenlokaal beleid. Samenwerking met marktpartijen (brouwers, horeca, (landbouwers), ...) bieden potentieel, maar vragen een duidelijk en slagkrachtig beleidskader.
        • Landbouwers zijn de belangrijkste en cruciale schakel en zitten op een fragiel evenwicht tussen actief ondersteunen in herintroductie en stimuleren in verdere
          ontwikkeling als landbouw en lokale economie. Dit met bijhorende verwachtingen naar beleidskader hieromtrent. Onderzoeksmatig is er ook aandacht en interesse in hop (lLVO, PSC, regio Poperinge, ...)
        • Er is veel beleidskracht, een strategisch kader en toegang tot netwerk/middelen (provincies, Vlaanderen, EU, ... ) vanuit de provincie Vlaams Brabant, Oost Vlaanderen en Regionaal Landschap(pen)pen). Een gecoördineerde, zakelijke, professionele samenwerking met lokale besturen wordt verwacht.
        • Diverse organisaties zoals de Gidsen van Affligem, de Orde van de Groene Bel, ... beschikken over relevante expertise en (kunnen) geven concrete invulling aan de ambities van 't Stakenhuis en de lokale besturen. Hierbij zijn ook verwachtingen naar het 't Stakenhuis op vlak van ondersteuning en samenwerking met hen.
      • Besluit college van 8 maart 2022:
        Omwille van de toeristische en historische belangen voor de gemeente Affligem, gaat het college van burgemeester en schepenen principieel akkoord met een toetreding tot de projectvereniging 't Stakenhuis onder volgende voorwaarden/voorstel:
        • Lidgeld per aantal inwoners per gemeente
        • Vergoeding voor ondersteuning
        • 1 contract met alle gemeenten en de Orde van de Groene Bel
        • Actualisatie van de staturen van de projectvereniging dient nog te worden gerealiseerd vooraleer concrete toetreding.
      • Huidige stand van zaken:
        • De statuten werden aangepast aan de actuele situatie.
        • Er werd hierin rekening gehouden met de vraag van het college om de financiering op basis van inwonersaantal vast te stellen.
        • Aalst en Asse keurden tijdens de gemeenteraden van december 2022 de verderzetting van de projectvereniging en nieuwe statuten goed.
        • Opwijk zal aansluiten en de aansluiting bekrachtigen tijdens de gemeenteraad van januari 2023.
        • Gidsen Affligem gaven positief advies met betrekking tot de toetreding tot Hopvereniging 't Stakenhuis.
      • De projectvereniging ’t Stakenhuis heeft als algemeen doel en gedeelde ambitie om duurzaam een kwaliteitsvolle hoppraktijk en een integraal hopbeleid vorm te geven in de regio. Dit vanuit de historische waarde van hop. Samen met lokale besturen.

        • De projectvereniging neemt 3 rollen op:

          • Het belang van hop vanuit de lokale context behartigen;

          • Ondersteuning bieden aan de gemeenten;

          • Collectief ontwikkelen en versterken van hop in de regio vanuit gemeenten.

        • De werking bevat volgende specifieke hoofddoelstellingen:

          • Het voeren van een gecoördineerd integraal hopbeleid in de regio met aandacht voor landbouw, toerisme, erfgoed en economie;

          • De herintroductie van de hopvelden en hopteelt en de exploitatie ervan.

        • De projectvereniging neemt volgende taken op

          • Een onderlinge afstemming van de afzonderlijke deelprojecten van de deelnemende gemeenten tot één gezamenlijk project

          • Het uitwerken van een beleidsvisie rond de herwaardering van de hopteelt en -cultuur in onze regio

          • Het uitwisselen van kennis en informatie rond de hopteelt

          • De gezamenlijke exploitatie – onderhoud

          • De gezamenlijke exploitatie – educatief

          • De gezamenlijke exploitatie – toeristisch

          • De promotie en bekendmaking van het gezamenlijke project.

      • Vertegenwoordiging vanuit het lokaal bestuur Affligem: De raad van bestuur bestaat uit stemgerechtigde leden en leden met raadgevende stem. Elke deelnemende gemeente vaardigt één stemgerechtigd lid af naar de raad van bestuur.  Dit stemgerechtigd lid is burgemeester, schepen of raadslid van de deelnemende gemeenten en verkozen op een lijst waarvan de verkozenen deel uitmaken van het college van burgemeester en schepenen.  Elk stemgerechtigd lid beschikt over één stem. Voor elke bestuurder wordt tevens een plaatsvervanger aangeduid ingeval van afwezigheid van de effectieve bestuurder. De plaatsvervanger kan ook uitsluitend de burgemeester, een schepen of gemeenteraadslid zijn verkozen op een lijst waarvan de verkozenen deel uitmaken van het college van burgemeester en schepenen. Aan de vergaderingen van de raad van bestuur wordt ook deelgenomen door één door iedere aangesloten gemeente aangeduide afgevaardigde, als lid met raadgevende stem.  Deze afgevaardigden en hun plaatsvervangers zijn steeds raadsleden in de betrokken gemeenten, verkozen op een lijst waarvan geen enkele verkozene deel uitmaakt van het college van burgemeester en schepenen. Deze afgevaardigden tellen niet mee voor de berekening van een eventueel aanwezigheidsquorum.

        De leden van de raad van bestuur ontvangen geen presentiegeld voor bijgewoonde vergaderingen.

      Juridisch kader
      • Decreet lokaal bestuur artikel 41, 3°.
      • Beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 8 maart 2022 houdende principiële goedkeuring tot toetreding.
      Financieel kader
      • De financiering van de projectvereniging gebeurt door middel van:
      • subsidiëring vanuit de Vlaamse Gemeenschap of andere overheden;
      • jaarlijkse financiële inbreng door de deelnemende gemeenten;
      • mogelijkheid tot gemotiveerde vragen van bijdragen voor extra ondersteuning of projecten bij deelnemende gemeenten;
      • middelen uit eigen werking, sponsoring en giften.
      • De deelnemende gemeenten verbinden zich er toe elk jaarlijks een minimale bijdrage volgens onderstaande verdeelsleutel te voorzien in het budget om het lidgeld van de projectvereniging te dragen

      Verdeelsleutel statutair lidgeld

      Inwonersaantal

      Niet geïndexeerde bijdrage

      < 15 000 inwoners

      1 300 EUR

      15 000 tot 25 000 inwoners

      1 800 EUR

      25 000 tot 40 000 inwoners

      2 800 EUR

      > 40 0000 inwoners

      4 300 EUR

      • De werkingskosten worden gedragen volgens een systeem van hybride financiering.
      • Een strikt gemeentelijk initiatief, zoals het onderhoud van een hopveld, is volledig ten laste van de betrokken deelnemende gemeente zonder financiële inbreng van de middelen van de projectvereniging.
      • De raad van bestuur legt de besteding van de middelen, voortvloeiend uit de ontvangst van de lidgelden vast.
      • In het meerjarenplan van lokaal bestuur Affligem is het budget voorzien voor de toetreding.
      Besluit

      Artikel 1.
      De gemeente verlengt met ingang van heden de samenwerking met Hopvereniging 't Stakenhuis, volgens de modaliteiten vastgelegd in de statuten van Hopvereniging 't Stakenhuis, als bijlage aan onderhavig besluit toegevoegd.

       

      Artikel 2.
      De gemeenteraad draagt schepen Herman Steppe voor als stemgerechtigd lid voor de Algemene vergadering van Hopvereniging 't Stakenhuis. Als vervanger wordt schepen Greet Van Holsbeeck voorgedragen.

       

      Artikel 3.
      De gemeenteraad draagt raadslid Elke Peeters voor als lid met raadgevende stem voor de Algemene vergadering van Hopvereniging 't Stakenhuis. Als vervanger wordt raadslid Stijn Stassijns voorgedragen.

       

      Artikel 4.
      Afschrift van deze beslissing wordt toegestuurd aan de huidige raad van bestuur van Hopvereniging 't Stakenhuis.

    • Goedkeuren van de statuten van de Cultuurraad Affligem

      Aanleiding
      • Het lokaal bestuur wenst de Cultuurraad opnieuw samen te stellen als officieel adviesorgaan voor het beleid rond cultuur. De statuten werden herwerkt en dienen te worden goedgekeurd.
      Feiten, context, motivering
      • Doelstelling:
      • De gemeentelijke Cultuurraad van Affligem is het officiële adviesorgaan van het lokaal bestuur Affligem voor het overleg en de inspraak in het cultuurbeleid;
      • De Cultuurraad is autonoom en focust op het algemeen cultuurbelang en niet op persoonlijk, politiek of individueel clubbelang;
      • De gemeentelijke Cultuurraad wil een kwalitatief en integraal cultuurbeleid bevorderen in het belang van alle inwoners van de gemeente. Om deze doelstelling te bereiken, onderneemt de Cultuurraad verschillende acties, zoals:
      1. Adviseren: de Cultuurraad adviseert het lokaal bestuur over alle aangelegenheden die betrekking hebben op het cultuurbeleid. Dit kan zowel op verzoek van het lokaal bestuur als op eigen initiatief.
      2. Inspraak en participatie: de Cultuurraad bevordert de inspraak en betrokkenheid bij het gemeentelijk cultuurbeleid. Dit kan door zelf participatie te organiseren of door het lokaal bestuur hierin te ondersteunen.
      3. Cultuurbeleid opvolgen: de Cultuurraad wordt betrokken bij de opmaak, uitvoering en evaluatie van het meerjarenplan van de gemeente.
      4. Coördineren van activiteiten in de culturele sector en het bevorderen van samenwerking tussen verenigingen, diensten, instellingen en andere organisaties.
      5. Overleg en samenwerking tot stand brengen tussen de verenigingen, diensten en instellingen en andere organisaties die actief zijn in de culturele sector.
      6. Onderzoek verrichten en documentatie verzamelen over het cultureel leven en de culturele behoeften in de gemeente.
      7. Initiatieven nemen op het gebied van culturele animatie, bevordering van cultureel welzijn en vorming.
      • Statuten:
      • De statuten van de Cultuurraad Affligem werden aangepast;
      • Er werd een update gedaan van deze statuten volgens een sjabloon;
      • Daarbij zijn inhoudelijk geen grote wijzigingen aangebracht. De wijzigingen beperken zich tot:
        • vormelijk wijzigingen in eenvormig sjabloon en in de huisstijl van Affligem.
        • verwijzingen naar de huidige geldende wetgeving.
      • Na goedkeuring van deze statuten worden deze op de website gepubliceerd en wordt overgegaan tot de oproep om zich officieel kandidaat te stellen voor dit adviesorgaan.
      Juridisch kader
      • De Wet van 16 juli 1973 waarbij de bescherming van de ideologische en filosofische strekkingen gewaarborgd wordt en het Decreet van 28 januari 1974 betreffende het Cultuurpact;
      • Het Decreet van 06 juli 2012 betreffende het Lokaal Cultuurbeleid;
      • Het Besluit van de Vlaamse Regering van 26 oktober 2012 ter uitvoering van het decreet van 06 juli 2012 betreffende het Lokaal Cultuurbeleid
      • Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 304 betreffende inspraak van burgers.
      Besluit

      De gemeenteraad keurt de bijgevoegde statuten van de Cultuurraad Affligem goed.

    • Goedkeuren van de statuten van de Seniorenraad Affligem

      Aanleiding
      • Het lokaal bestuur wenst de Seniorenraad opnieuw samen te stellen als officieel adviesorgaan voor het seniorenbeleid. De statuten werden herwerkt en dienen te worden goedgekeurd.
      Feiten, context, motivering
      • Doelstelling:
      • De gemeentelijke Seniorenraad van Affligem is het officiële adviesorgaan van het lokaal bestuur Affligem voor het overleg en de inspraak in het seniorenbeleid;
      • De Seniorenraad is autonoom en focust op het algemeen seniorenbelang en niet op persoonlijk, politiek of individueel belang van een vereniging;
      • Doelstelling van de Seniorenraad is:
      1. Adviseren: de Seniorenraad adviseert het lokaal bestuur over alle aangelegenheden die betrekking hebben op het seniorenbeleid. Dit kan zowel op verzoek van het gemeentebestuur als op eigen initiatief.
      2. Inspraak en participatie: de Seniorenraad treedt op als woordvoerder van alle senioren tegenover het lokaal bestuur en tegenover alle actoren (verenigingen, diensten, …) die actief zijn in de sector van het seniorenbeleid en seniorenwelzijn; de Seniorenraad bevordert de inspraak en betrokkenheid van senioren bij het gemeentelijk beleid. Dit kan door zelf participatie te organiseren of door het lokaal bestuur hierin te ondersteunen.
      3. Seniorenbeleid opvolgen: de Seniorenraad behandelt alle kwesties en problemen op plaatselijk vlak die, hetzij rechtstreeks, hetzij onrechtstreeks alle senioren aanbelangen; de Seniorenraad wordt betrokken bij de opmaak, uitvoering en evaluatie van het meerjarenplan van de gemeente.
      4. Organiseren: de Seniorenraad kan initiatieven en activiteiten ontwikkelen die openstaan voor alle Affligemse senioren.
      5. Informeren en netwerken: de Seniorenraad fungeert als forum voor het verspreiden van informatie, het uitwisselen van ideeën en het opbouwen van een netwerk binnen seniorenwerk en de seniorenzorg.
      • Statuten:
      • De statuten van de Seniorenraad Affligem werden aangepast;
      • Er werd een update gedaan van deze statuten volgens een sjabloon;
      • Daarbij zijn inhoudelijk geen grote wijzigingen aangebracht. De wijzigingen beperken zich tot:
        • vormelijk wijzigingen in eenvormig sjabloon en in de huisstijl van Affligem
        • verwijzingen naar de huidige geldende wetgeving
      • Een kleine wijziging in de structuur (toevoegen van Dagelijks Bestuur) om de dagelijkse werking te vergemakkelijken.
      • Na goedkeuring van deze statuten worden deze op de website gepubliceerd en wordt overgegaan tot de oproep om zich officieel kandidaat te stellen voor dit adviesorgaan.
      Juridisch kader
      • Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 304 betreffende inspraak van burgers;Decreet Lokaal Bestuur art. 304;
      • Gemeenteraadsbesluit van 2 april 2019 houdende de statuten van de seniorenraad.
      Besluit

      De gemeenteraad keurt de bijgevoegde statuten van de Seniorenraad Affligem goed.

    • Goedkeuren van de statuten van de Raad van Beheer Gemeenschapscentrum Affligem

      Aanleiding
      • Het lokaal bestuur wenst de Raad van Bestuur van het Gemeenschapscentrum Affligem opnieuw samen te stellen als officieel adviesorgaan voor het beheer van de accommodatie behorend tot het Gemeenschapscentrum. De statuten werden herwerkt en dienen te worden goedgekeurd.
      Feiten, context, motivering
      • Doelstelling:
      • De Raad van Bestuur krijgt als beheersorgaan de opdracht het lokaal bestuur als inrichtende overheid bij te staan bij het beheer van het Gemeenschapscentrum Affligem;
      • Onder het Gemeenschapscentrum wordt verstaan "de socio-culturele infrastructuur door de gemeente beheerd met het oog op cultuurparticipatie, gemeenschapsvorming en cultuurspreiding ten behoeve van de lokale bevolking en met bijzondere aandacht voor de culturele diversiteit";
      • De Raad van Bestuur van het Gemeenschapscentrum is een pluralistisch samengesteld orgaan dat bij wijze van advies volgende doelstellingen helpt na te streven:
        1. het ter beschikking stellen van diverse polyvalente ruimten met als doelstellingen cultuurspreiding, cultuurparticipatie en gemeenschapsvorming. De werking is hoofdzakelijk gericht op de eigen bevolking, het verenigingsleven, diverse gebruikers van de ideologische en filosofische strekkingen;
        2. het desgevallend (laten) organiseren van activiteiten - al dan niet in opdracht van de inrichtende overheid en/of in samenwerking met haar adviesorganen - waarin het socio-culturele gebeuren een prioritaire rol vervult;
        3. het bieden van ruimte voor informele ontmoeting en contact;
        4. het begeleiden, het ondersteunen en het verlenen van diensten aan de organisatoren van activiteiten in het Gemeenschapscentrum en zo nodig het leveren van een bijdrage tot ondersteuning en coördinatie in de socio-culturele sector en tot ruimere samenwerkingsverbanden;
        5. in ondergeschikte orde het ter beschikking stellen van de ruimten aan derden voor beurzen, commerciële activiteiten enz.
      • De Raad van Bestuur beschikt tevens over het mandaat om de diverse culturele infrastructuren van het Gemeenschapscentrum, zoals vermeld in artikel 3 van dit reglement, ter beschikking te stellen van de Affligemse bevolking; met in acht name van de specifieke modaliteiten en huurvoorwaarden zoals bepaald in de respectievelijke huishoudelijke reglementen, goedgekeurd door de gemeenteraad.
      • Statuten:
      • De statuten van de Raad van Bestuur Gemeenschapscentrum Affligem werden aangepast;
      • Er werd een update gedaan van deze statuten volgens een sjabloon;
      • Daarbij zijn inhoudelijk geen grote wijzigingen aangebracht. De wijzigingen beperken zich tot:
        • vormelijk wijzigingen in eenvormig sjabloon en in de huisstijl van Affligem.
        • verwijzingen naar de huidige geldende wetgeving.
      • Na goedkeuring van deze statuten worden deze op de website gepubliceerd en wordt overgegaan tot de oproep om zich officieel kandidaat te stellen voor dit adviesorgaan.
      Juridisch kader
      • De Wet van 16 juli 1973 waarbij de bescherming van de ideologische en filosofische strekkingen gewaarborgd wordt en het Decreet van 28 januari 1974 betreffende het Cultuurpact;
      • Het Decreet van 06 juli 2012 betreffende het Lokaal Cultuurbeleid;
      • Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 304 betreffende inspraak van burgers;
      • De gemeenteraadsbeslissing van 13 juni 2017 betreffende de vaststelling van het organiek reglement raad van bestuur gemeenschapscentrum Affligem.
      Besluit

      De gemeenteraad keurt de bijgevoegde statuten van de Raad van Bestuur van het Gemeenschapscentrum Affligem goed.

  • Intergemeentelijke samenwerkingsverbanden

    • Fluvius Halle-Vilvoorde - voordracht van de vertegenwoordiger op de (buitengewone) algemene vergaderingen(en) - wijziging

      Aanleiding
      • Email van Fluvius Halle-Vilvoorde, 8 januari 2025.
      Feiten, context, motivering
      • De gemeente Affligem is voor één of meerdere activiteiten aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging Fluvius Halle-Vilvoorde;

      • De gemeente Affligem werd per aangetekend schrijven van 7 januari 2025 opgeroepen om deel te nemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius Halle-Vilvoorde die op 25 maart 2025 plaatsheeft in de Waerboom, Jozef Mertensstraat 140, 1702 Groot-Bijgaarden;

      • De documentatiestukken werden zowel per mail overgemaakt als elektronisch worden kunnen geraadpleegd op het Extranet van Fluvius Halle-Vilvoorde;

      • De vertegenwoordigers voor een algemene vergadering kunnen aangeduid worden voor de volledige duurtijd van de gemeentelijke legislatuur, nl. tot einde 2030;
      • De decretale en statutaire onverenigbaarheden, zoals beschreven in het punt 2 van het documentatiedossier dat aan de deelnemende gemeente overgemaakt werd, ook gelden voor de vertegenwoordigers op (buitengewone) algemene vergaderingen en dat de vertegenwoordigers niet als kandidaat-lid mogen voorgedragen worden voor het Regionaal Bestuurscomité (RBC) of voor de Raad van Bestuur.
      Juridisch kader
      • Decreet lokaal bestuurd;
      • Het artikel 432 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de deelnemende gemeenten hun vertegenwoordigers voor een algemene vergadering van een opdrachthoudende vereniging bij gemeenteraadsbesluit dienen aan te wijzen uit de leden van de gemeenteraad en dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
      Besluit

      Artikel 1.
      De vorige beslissing met referentie: GR/2025/014 - Fluvius Halle-Vilvoorde - voordracht van de vertegenwoordiger op de (buitengewone) algemene vergaderingen(en) wordt vervangen door deze nieuwe beslissing.

       

      Artikel 2.

      De heer Pascal Biesback, raadslid en wonende Ternatsestraat 172/1 te Affligem, wordt aangeduid als effectieve vertegenwoordiger op de (buitengewone) algemene vergaderingen voor de periode van heden tot het einde van de huidige gemeentelijke legislatuur.

       

      Artikel 3.
      Mevrouw Rita Van den Abbeel, raadslid en wonende Bellestraat 218 te Affligem, wordt aangeduid als plaatsvervangende vertegenwoordiger op de (buitengewone) algemene vergaderingen voor de periode van heden tot het einde van de huidige gemeentelijke legislatuur.

       

      Artikel 4.
      Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennis hiervan te geven aan de opdrachthoudende vereniging Fluvius Halle-Vilvoorde, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.

    • Agilas - afvaardiging in de algemene vergadering van Agilas vzw (2025 - 2030)

      Aanleiding
      • Email van Kristine Magerman, Depotverantwoordelijke erkend onroerenderfgoeddepot Agilas vzw en erkend archeoloog, 24 januari 2025.
      Feiten, context, motivering
      • De overeenkomst tussen Agilas vzw en de toetredende lokale besturen voorziet in de aanduiding van een persoon binnen de gemeente die het lokaal bestuur zal vertegenwoordigen in de Algemene Vergadering van Agilas in het kader van de subsidiëring van de werkingskosten van het erkend onroerend erfgoeddepot van Agilas waar Affligem deel van uitmaakt;
      • Ingevolge door de algemene hernieuwing van de gemeenteraden bestaat er aanleiding toe voor een nieuwe vertegenwoordiger aan te duiden die de gemeente zal vertegenwoordigen in de algemene vergadering van Agilas;
      • Schepen Herman Steppe, bevoegd voor Erfgoed, is kandidaat.
      Juridisch kader
      • Het decreet lokaal bestuur;
      • Het Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013, artikel 10.1.1, 1°;
      • Het Onroerenderfgoedbesluit van 16 mei 2014, artikel 10.1.15;
      • Het ministerieel besluit van 01 juli 2016 waarbij de minister het onroerenderfgoeddepot erkende;
      • Het principe-akkoord van het college van burgemeester en schepenen in zitting van 6 december 2022;
      • De goedkeuring tot samenwerking door de gemeenteraad in zitting van 12 september 2023.
      Besluit

      De gemeenteraad draagt Herman Steppe, schepen van Erfgoed, voor als vertegenwoordiger in de Algemene Vergadering van Agilas vzw voor de legislatuur van 2025 - 2030.

    • Providentia - buitengewone, bijzondere en gewone algemene vergaderingen – vertegenwoordiger legislatuur 2025 - 2030

      Aanleiding
      • Email van Leen Fisack, directieassistente Woonmaatschappij Providentia bv, 3 februari 2025.
      Feiten, context, motivering
      • De gemeente Affligem is vennoot van Providentia;
      • Het gemeentebestuur is vertegenwoordigd in de algemene vergadering van Providentia;
      • Ingevolge de vernieuwing van de gemeenteraad moet er een nieuwe afvaardiging worden aangeduid om het gemeentebestuur te vertegenwoordigen;
      • De stemming: aangenomen met eenparigheid van stemmen.
      Juridisch kader
      • Het Decreet Lokaal Bestuur, in het bijzonder artikel 2, §2, artikel 34, tweede lid, 2°, artikel 35, eerste lid, artikel 386, §1, eerste lid;
      • Artikel 162 van de Grondwet;
      • De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen;
      • De statuten van Providentia.
      Besluit

      Artikel 1.
      §1 Leen Steenhoudt, gemeenteraadslid, nationaal nummer 520428 - 272.08, wonende te 1790 Affligem, Eikenlaan 14, wordt afgevaardigd om het gemeentebestuur Affligem te vertegenwoordigen in de buitengewone, bijzondere en gewone algemene vergaderingen van Providentia bv.
      §2 De afgevaardigde is gemachtigd aan alle beraadslagingen en stemmingen deel te nemen, de notulen en andere documenten te ondertekenen, en in het algemeen alles te doen wat nodig is om de belangen van de gemeente te behartigen.

       

      Denise De Paepe, schepen, nationaal nummer 550730 - 484.14, wonende te 1790 Affligem, Klein Kapelleveld 6 wordt afgevaardigd als plaatsvervanger voor de vertegenwoordiging van lokaal bestuur Affligem op deze vergaderingen voor de volledige legislatuur.


      Artikel 2.
      Dit mandaat geldt tot de volgende vernieuwing van de gemeenteraad.
      Het vervalt wanneer de betrokkene de hoedanigheid van haar functie van schepen / raadslid in de gemeente Affligem verliest.


      Artikel 3.
      Een voor eensluidend verklaard afschrift van dit besluit zal worden verzonden naar:
      1° Providentia;
      2° de betrokkene, voor uitvoering.

    • Providentia - afvaardiging in de raad van bestuur van woonmaatschappij Providentia

      Aanleiding
      • Email van Leen Fisack, directieassistente Woonmaatschappij Providentia bv, 31 januari 2025.
      Feiten, context, motivering
      • De gemeente Affligem is vennoot van Providentia;
      • De raad van bestuur is samengesteld conform de bepalingen van de Vlaamse Codex Wonen, in het bijzonder art. 4.39/5 §1 tot 3 VCW én conform de statuten en huishoudelijk reglement:
        • De woonmaatschappij wordt bestuurd door een collegiaal bestuursorgaan. De leden van het bestuursorgaan worden benoemd voor zes jaar, maar hun mandaat is onbeperkt hernieuwbaar. Het bestuursorgaan bestaat uit ten hoogste vijftien leden waarvan ten hoogste twee derde van hetzelfde geslacht.
        • Het bestuursorgaan is zodanig samengesteld dat voldoende expertise aanwezig is voor de verschillende activiteiten van de woonmaatschappij, alsook een voldoende diversiteit in competenties en achtergrond (zie bijlage 1).
        • Indien de plaats van een bestuurder openvalt vóór het einde van zijn mandaat, dient de betrokken aandeelhouder (in deze de gemeente), die over het voordrachtrecht van het opengevallen mandaat beschikt, overeenkomstig artikel 14 van de statuten twee kandidaat-vervangers voor te stellen, en hebben de overblijvende bestuurders het recht één kandidaat-vervanger als nieuwe bestuurder te coöpteren. De eerstvolgende algemene vergadering moet het mandaat van de gecoöpteerde bestuurder bevestigen. Bij bevestiging volbrengt de gecoöpteerde bestuurder het mandaat van zijn voorganger, tenzij de algemene vergadering er beslist de andere kandidaat-vervanger te benoemen.
        • De gemeenten dienen steeds twee kandidaat-bestuurders per toegewezen mandaat van een verschillend geslacht voor te dragen, zodoende dat de algemene vergadering bij haar definitieve beslissing de gendersamenstelling kan respecteren. De gemeente mag een voorkeur opgeven. (Bestuurders worden benoemd en dit wordt vervolgens gepubliceerd in het Belgisch staatsblad, de 2de kandidaat-bestuurder kan dus niet optreden als plaatsvervanger.)
        • Bestuurders die hun mandaat vervullen als vertegenwoordiger van een gemeente worden gekozen uit de kandidaten die door die aandeelhouders in kwestie worden voorgedragen. Hun mandaat vervalt van ambtswege op verzoek van de aandeelhouder die hen heeft voorgedragen, aan de vennootschap betekend bij aangetekende brief. De bestuurders hebben een uitvoerend mandaat (burgemeester of schepen) namens de gemeente voor wie zij optreden.
      • De gemeente Affligem heeft recht op 1 bestuurder en heden zetelt de heer Walter De Donder als bestuurder in de raad van bestuur. Hij werd voor zes jaar benoemd door de algemene vergadering van Providentia van 15 juni 2023.
      Juridisch kader
      • Het Decreet Lokaal Bestuur, in het bijzonder artikel 2, §2, artikel 34, tweede lid, 2°, artikel 35, eerste lid, artikel 386, §1, eerste lid;
      • Artikel 162 van de Grondwet;
      • De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen;
      • De statuten van Providentia.
      Besluit

      Artikel 1.
      De gemeenteraad gaat akkoord met de verlenging van Walter De Donder, burgemeester, als bestuurder in de raad van bestuur van Providentia. De heer De Donder mag blijven zetelen als bestuurder.


      Artikel 2.
      Een voor eensluidend verklaard afschrift van dit besluit zal worden verzonden naar:
      1° Providentia;
      2° de betrokkene, voor uitvoering.

    • Vernieuwing bestuursorganen Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG) - Afvaardiging vertegenwoordiger in de algemene vergadering 2025-2030.

      Aanleiding
      • Email van Piet Van Schuylenbergh, Wnd. Algemeen directeur VVSG, 4 februari 2025.
      Feiten, context, motivering
      • Na de gemeenteraadsverkiezingen van 13 oktober 2024, start de VVSG de procedure voor de hersamenstelling van de algemene vergadering, het bestuursorgaan en de bestuurlijke commissies. Alle gemeenten kregen hierover op 4 februari een informatiebundel toegestuurd. Het hele proces moet tegen juni 2025 afgerond zijn;
      • De samenstelling van deze bestuursorganen gebeurt in overeenstemming met de VVSG-statuten, waarvan de meest recente versie eind 2023 door de algemene vergadering werd goedgekeurd;
      • De VVSG kent vier bestuursorganen:
        • De algemene vergadering
        • Het bestuursorgaan (voorheen: raad van bestuur)
        • Het dagelijks bestuur
        • De bestuurlijke commissies
      • De nieuw samengestelde algemene vergadering komt in juni 2025 voor het eerst bijeen. Deze zal op dat moment een nieuw bestuursorgaan verkiezen. Dat zal op zijn beurt uit zijn midden het dagelijks bestuur aanstellen en het aantal en de omvang van de bestuurlijke commissies bekrachtigen. Het bestuursorgaan is ook bevoegd om uit zijn midden de voorzitters van de bestuurlijke commissies aan te stellen. Het dagelijks bestuur zal de overige leden van de bestuurlijke commissies aanstellen;
      • Algemene vergadering:
        • Elke Vlaamse gemeente heeft een vertegenwoordiger in de algemene vergadering van de VVSG;
        • De gemeenten zijn de enige effectieve leden met stemrecht in de algemene vergadering van de VVSG. Ze worden vertegenwoordigd door een afgevaardigde die hiervoor door de gemeenteraad gemandateerd is. Die afgevaardigde kan een mandataris zijn, of een medewerker van de gemeente. Een gemeente kan ervoor kiezen om naast een effectieve afgevaardigde ook een plaatsvervanger aan te stellen;
        • Bij voorkeur wordt er een lid van het college van burgemeester en schepenen, de voorzitter van de gemeenteraad of een sterk geëngageerd raadslid afgevaardigd. Zij of hij vormt de brug tussen de gemeente en de VVSG;
        • De VVSG is geen intergemeentelijk samenwerkingsverband zoals bepaald door het decreet lokaal bestuur. Dat betekent dat één gemeenteraadsbeslissing over de afgevaardigde en de eventuele plaatsvervanger volstaat voor de rest van de legislatuur;
        • De algemene vergadering van de VVSG vergadert in de regel twee keer per jaar (juni en december), afwisselend digitaal en fysiek;
        • Aan de deelname aan deze algemene vergadering is geen presentiegeld verbonden;
        • De algemene vergadering is o.a. bevoegd voor de jaarlijkse goedkeuring van de begroting, de jaarrekening en het jaarverslag.
      • Bestuursorgaan en bestuurlijke commissies:
        • Het bestuursorgaan van de VVSG (voorheen de raad van bestuur) bestaat uit twintig rechtstreeks verkozen lokale mandatarissen, aangevuld met enkele experten;
        • Het bepaalt de standpunten van de VVSG over beleidsdossiers die lokale besturen aanbelangen; 
        • Vijf thematische bestuurlijke commissies, waarin telkens achttien lokale mandatarissen zetelen, bereiden de standpunten voor. Elke commissie wordt voorgezeten door een lid van het bestuursorgaan;
        • Het bestuursorgaan vergadert maandelijks, de bestuurlijke commissies zes tot tien keer per jaar, zowel fysiek (in Huis Madou, Brussel) als digitaal;
        • De VVSG zal aan het nieuwe bestuursorgaan voorstellen om in de periode 2025-2030 te werken met vijf bestuurlijke commissies:
          • Bestuurlijke Commissie Krachtig(e) Besturen: Deze bestuurlijke commissie behandelt bestuurlijke thema’s zoals financiën, de politieke werking, samenwerking, schaal en fusies en personeelszaken.
          • Bestuurlijke Commissie Veiligheid: Deze bestuurlijke commissie behandelt veiligheidsthema’s, zoals de lokale politie, brandweer en civiele veiligheid en lokaal veiligheidsbeleid.
          • Bestuurlijke Commissie Samenleven en Zorg voor elkaar: Deze bestuurlijke commissie behandelt sociale en welzijnsthema’s, zoals lokaal sociaal beleid, kinderopvang, ouderen- en thuiszorg, vrijetijdsbeleid en gezondheidsbeleid.
          • Bestuurlijke Commissie Kwaliteitsvolle Leefomgeving: Deze bestuurlijke commissie behandelt thema’s zoals klimaat en energie, ruimtelijke ordening, leefmilieu en afval, wonen, mobiliteit, lokale economie en water.
          • Bestuurlijke Commissie Innovatief en Digitaal besturen: Deze bestuurlijke commissie behandelt thema’s zoals digitalisering, data, digitale veiligheid, innovatie en technologie.
        • Lokale mandatarissen kunnen zich tot uiterlijk 31 maart kandidaat stellen voor een mandaat in het bestuursorgaan of een bestuurlijke commissie via het digitale formulier dat alle mandatarissen ontvingen via email;
        • Voor de invulling van deze ruim 100 mandaten streeft de VVSG naar een zo breed mogelijke vertegenwoordiging van de Vlaamse lokale besturen, rekening houdend met inwonersaantal, type bestuur, ligging en meer. De politieke verdeling weerspiegelt de uitslag van de gemeenteraadsverkiezingen, en er wordt gestreefd naar een evenwichtige man-vrouwverhouding;
        • Na een zorgvuldige selectie wordt de kandidatuur ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad, want niemand kan zetelen zonder expliciete bekrachtiging. Deze validatie moet pas gebeuren nadat de VVSG op basis van de ingediende kandidaturen een volledig voorstel klaar heeft voor de samenstelling van het nieuwe bestuursorgaan en de vijf bestuurlijke commissies. Dat wordt verwacht in de loop van de maand april, VVSG volgt dit verder op. De eventuele validatie kan dan geagendeerd worden op de raadszitting van mei of begin juni, voorafgaand aan de algemene vergadering van de VVSG;
        • Kandidaat-bestuurders of -commissieleden die door de toepassing van de diverse selectiecriteria uiteindelijk niet worden geselecteerd, komen op een reservelijst terecht. Die spreken we aan wanneer mandaten in de loop van de legislatuur openvallen.
      Besluit

      Artikel 1.
      De heer Lander De Backer wordt aangeduid als effectief vertegenwoordiger om de gemeente te vertegenwoordigen op de Algemene Vergadering van VVSG voor de volledige duur van de legislatuur.

       

      Artikel 2.
      Mevrouw Rani Berlo wordt aangeduid als plaatsvervanger om de gemeente te vertegenwoordigen op de Algemene Vergadering van VVSG voor de volledige duur van de legislatuur.

       

      Artikel 3.
      Een afschrift van deze beslissing en het formulier met de gegevens van de vertegenwoordigers zal aan VVSG, ingrid.vankelecom@vvsg.be, evenals naar beide gemeentelijke vertegenwoordigers, worden toegestuurd.

    • Regionaal Landschap Pajottenland & Zennevallei – Algemene Vergadering 27 maart 2025

      Aanleiding
      • Email van Alwin Loeckx, directeur Regionaal Landschap Pajottenland & Zennevallei, 29 januari 2025.
      Feiten, context, motivering
      • Overwegend de email van 29 januari 2025 vanwege Regionaal Landschap Pajottenland & Zennevallei Vzw waarbij de gemeente wordt uitgenodigd voor de algemene ledenvergadering van donderdag 27 maart 2025 om 20u in plattelandscentrum Paddenbroek, Paddenbroekstraat 12, Gooik - Pajottegem;
      • De gemeente Affligem is aangesloten bij het Regionaal Landschap Pajottenland & Zennevallei vzw;
      • De betrokken vereniging (vzw-structuur) beoogt een overlegplatform te zijn met als doel, het behoud en de versterking, de behartiging en de sensibilisering van het landschap in onze regio, met bijzondere aandacht voor Koesterburen, poelen, knotbomen, trage wegen, hagen, boomgaarden, klein erfgoed, landschap en streekidentiteit,…;
      • De agenda van de algemene vergadering van Regionaal Landschap Pajottenland & Zennevallei Vzw die zal gehouden worden op donderdag 27 maart 2025 en volgende agendapunten omvat:
        • 20u - Formele gedeelte
          • Verslag vorige algemene vergadering
          • Financieel verslag 2024 en budget 2025
          • Voorstel aanpassing ledenbijdrage vanaf 2026
          • Eventuele toetreding van nieuwe leden
          • Verkiezing raad van bestuur (o.v.)
        • 21u - Een bloeiende samenwerking
          • Kennismaking team en projecten
          • Netwerkmoment
      Juridisch kader
      • Decreet lokaal bestuur 2017;
      • De statuten van Regionaal Landschap Pajottenland & Zennevallei Vzw;
      • De gemeenteraadsbeslissing van 22 januari 2025 houdende Regionaal Landschap Pajottenland & Zennevallei – aanduiding van een vertegenwoordiging voor de
        algemene vergaderingen (legislatuur 2025-2030).
      Besluit

      Artikel 1.

      De gemeenteraad geeft zijn goedkeuring aan de agenda van de algemene vergadering van Regionaal Landschap Pajottenland & Zennevallei Vzw van 27 maart 2025. De vertegenwoordiger van de gemeente Affligem (schepen Hans Cornand) is gemandateerd om de agendapunten op de Algemene Vergadering van Regionaal Landschap Pajottenland & Zennevallei Vzw dd. 27 maart 2025 goed te keuren.

       

      Artikel 2.
      Afschrift van deze beslissing zal aan het Regionaal Landschap Pajottenland & Zennevallei Vzw, Donkerstraat 21 te 1750 Gaasbeek, evenals naar beide gemeentelijke vertegenwoordigers, worden toegestuurd.

    • Brandweerzone Vlaams-Brabant West - jaaractieplan 2025 - kennisname

      Aanleiding
      • Email van Fanny Wille, Zonesecretaris - Brandweerzone Vlaams-Brabant West, 5 februari 2025.
      • Email van Fanny Wille, Zonesecretaris - Brandweerzone Vlaams-Brabant West, 4 maart 2025.
      Feiten, context, motivering
      • Aan de hand van het jaaractieplan 2025 is er een overzicht van wat er de komende maanden nog zit aan te komen voor de brandweerzone Vlaams-Brabant West;
      • Dit jaaractieplan is samengevat in een videopresentatie van 15 minuten, de video kan je via volgende link raadplegen: https://www.youtube.com/watch?v=bJvcA2FC1tk 
      • In bijlage vind je ook nog de interne nieuwsbrief HOE #WEST?!#1 van januari 2025;
      • In bijlage het jaaractieplan 2025 in pdf-formaat, ter aanvulling op de videopresentatie;
      • In bijlage het meerjarenbeleidsplan 2020-2025 waarop het jaaractieplan is gebaseerd.
      Juridisch kader
      • Decreet lokaal bestuur;
      • Artikel 23, paragraaf 3 uit de wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid.
      Besluit

      De gemeenteraad neemt kennis van het jaaractieplan 2025 van de zoneraad Brandweerzone Vlaams-Brabant West.

  • Mondelinge vragen

    • Bijkomende mondelinge vragen namens N-VA

      Aanleiding
      1. E-mail van raadslid Stijn Stassijns - namens N-VA - 12 maart 2025.
      Feiten, context, motivering
      1. Tussen de Groenstraat en de Gootberg wordt een zonnepanelenpark gepland. Zal het gemeentebestuur deze aanvraag met dezelfde middelen en hetzelfde enthousiasme bestrijden als de windmolens in de kouters?

      2. Het paaltje dat in de straat van de Klimming de veiligheid van zwakke weggebruikers moet waarborgen, is al een hele tijd stuk.
        • Heeft het bestuur plannen om dit probleem aan te pakken.
        • Zijn er plannen om de volledige schoolomgeving veiliger te maken?

      3. De Bellestraat tussen de brouwketel en de N208: In het midden van het wegdek zijn er heel wat verzakkingen en putten in het wegdek. Worden deze dringende herstellingen opgenomen in het winterherstel van de wegen?

      4. Waarom werd op 11/2 het reinigen van ramen niet vergund?

      5. Het melden van sluikstorten, defecten via de site van de gemeente blijkt al een tijd niet meer te werken. Wanneer voorziet het bestuur een herstel?

      6. Is er een stand van zaken wat betreft het laagfrequentiegeluid dat op verschillende plaatsen in de gemeente opgevangen wordt/werd?

      7. Graag een stand van zaken in het dossier Hekelgem-dorp (Bellestraat/Kerkstraat).
      Besluit

      De antwoorden op bovenstaande vragen vind je terug in het zittingsverslag van de gemeenteraad van 18 maart 2025.

    • Bijkomende mondelinge vragen namens Vlaams Belang

      Aanleiding
      • E-mail van raadslid Jonas Van Vaerenbergh - namens Vlaams Belang - 10 maart 2025.
      • E-mail van raadslid Jonas Van Vaerenbergh - namens Vlaams Belang - 13 maart 2025.
      Feiten, context, motivering
      1. Wat is de jaarlijkse kostprijs voor het onderhoud van de AED-toestellen die de gemeente heeft voorzien?
      2. Zijn er al opleidingen voorzien geweest aan het gemeentepersoneel over reanimeren en gebruik van het AED-toestel?
      3. Worden er nog bijkomende toestellen en locaties in de publieke ruimte overwogen?
      4. Op de gemeenteraad van september werd gevraagd of er een zitbank ging geplaatst worden op het speelterrein van de wijk Bocht. Momenteel is er nog steeds geen zitbank geplaatst. Wat is de stand van zaken?
      5. In de Berkenlaan in Teralfene ligt er al een kleine maand snoeiafval op het grasplein. Is er een reden dat dit snoeiafval blijft liggen? Kan dit worden weggehaald?
      6. Graag had ik vernomen of het punt in verband met staat van enkele zebrapaden is besproken op de werkvergadering van vorige week. Is het mogelijk om hier meer informatie over te bekomen? Zijn er al dan niet herstellingen gepland?
      Besluit

      De antwoorden op bovenstaande vragen vind je terug in het zittingsverslag van de gemeenteraad van 18 maart 2025.

  • Goedkeuring notulen vorige zitting

    • Notulen en zittingsverslag

      Besluit

      De notulen van de vorige zitting van 11 februari 2025 worden goedgekeurd.
      Het zittingsverslag van 11 februari 2025 wordt goedgekeurd.

  • Mededelingen

    • Overzicht evenementen Affligem

      Feiten, context, motivering
      • Overzicht van de komende evenementen in Affligem:
        • Ganse maand maart: het is jeugdboekenmaand!! Met op 23 maart een voorleesfeest in de BIB, op 30 maart een voorleesavontuur en de ganse maand een speurtocht in de BIB.
        • 23 maart = Gelukshappyning - Organisatie: werkgroep Gezondheid en Preventie. Tocht is ongeveer 5 kilometer. Vertrek aan Zaal Ons Huis om 14.00 uur. Inschrijven via gezondegemeente@affligem.be
        • 26 maart = kletsen@Bellekouter
        • 28 maart = Sportcafé
        • 4 april = Lezing Mijn erfenis (voor senioren)
        • 23 april = Buitenspeeldag - Alle kinderen worden uitgenodigd om buiten te komen spelen op de Bellekoutersite. Ze worden begeleid door animatoren van de speelpleinwerking, leiders van de jeugdbeweging, mensen van Infano, vrijwilligers en personeel van het Lokaal Bestuur. De seniorenraad bakt pannenkoeken en de vrijwilligers van Integratie zorgen voor fruit en een verbindende activiteit voor ouders.
      Besluit

      De gemeenteraad neemt kennis van de bovenstaande evenementen in Affligem.

Namens Gemeenteraad,

Frédéric Pipelers
algemeen directeur

Lander De Backer
voorzitter