Terug
Gepubliceerd op 25/08/2025

Besluit  College van burgemeester en schepenen

di 19/08/2025 - 20:00

Wegverkeer – Tijdelijke maatregelen ter gelegenheid van de verplaatste school De Regenboog op de Bellekoutersite voor de duur van de verplaatste locatie.

Aanwezig: Walter De Donder, burgemeester
Tim Herzeel, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Herman Steppe, Schepenen
Denise De Paepe, voorzitter bijzonder comité voor de sociale dienst
Nele Vaeyens, algemeen directeur, wnd.
Verontschuldigd: Frédéric Pipelers, algemeen directeur
Aanleiding
  • Basisschool De Regenboog zal tijdelijk gevestigd worden op de Bellekoutersite. Deze tijdelijke situatie vraagt om extra aandacht op vlak van verkeersveiligheid, vooral voor de schoolgaande kinderen die te voet of met de fiets komen, alsook voor de ouders die kinderen met de wagen afzetten.
  • Ten behoeve van deze tijdelijke situatie worden er tijdelijke politiemaatregelen gevraagd.
Feiten, context, motivering
  • Het is noodzakelijk de veiligheid van de weggebruikers te verzekeren ter gelegenheid van deze verplaatste school.
  • De huidige inrichting van de Bellekoutersite voldoet niet aan de typische vereisten voor een schoolomgeving:
    • Er zijn geen aparte voet- of fietspaden voorzien op het terrein. 
    • Er is geen specifieke snelheidsbeperking van toepassing, behalve de algemene snelheidsregel.
    • Een aanzienlijke toename van het verkeer (fiets- en autoverkeer) wordt verwacht maar ook zwaar vervoer (werfverkeer).
    • Kinderen die het terrein betreden zijn veelal niet vertrouwd met de verkeerssituatie ter plaatse.
    • De inrichting is op vandaag niet leesbaar genoeg voor zachte weggebruikers.
  • Daarom worden volgende maatregelen aanbevolen (zie ook plan in bijlage):
1. Toepassen statuut woonerf
  • De Geertruidebaan en bij uitbreiding de gehele site zijn in principe al een woonerf.
  • De toepassing met de verkeersborden geeft niet alleen meer duidelijkheid maar ook een duidelijke juridische bescherming voor voetgangers en fietsers. Doordat de maximumsnelheid in een woonerf op 20 km/uur ligt, de zachte weggebruikers hoofdgebruikers zijn wordt de verkeersveiligheid versterkt.
  • Bovendien heeft de toepassing een lage kostprijs doordat er aan de inrichting weinig veranderd moet worden.
  • Kortom: Vermindering van snelheid van gemotoriseerd verkeer in combinatie met een verhoogd comfort voor zachte weggebruikers.
  • Deze maatregel kan bestendigd worden in een aanvullend verkeersreglement.
2. Afspraken m.b.t. zware voertuigen
  • Laden en lossen van zwaar vervoer (werfverkeer) enkel buiten de aanvangs- en sluitingstijden van de school.
  • Verkeersstroom van werfverkeer te laten verlopen via de Geertruidebaan, om conflict met schoolgaande kinderen te vermijden.
  • Verkeer van dienstvoertuigen blijft mogelijk in noodgevallen. 
3. Begeleiding fietsverkeer
  • Aanbevolen IN-beweging van fietsers via de grote toegang van de site alsook de Geertruidebaan.
  • UIT-beweging via de Geertruidebaan, waar een oversteekmogelijkheid is die kan worden beveiligd door een gemachtigd opzichter.
  • Het gebruik van fietssymbolen op het wegdek, om de begeleiding visueel duidelijk te maken.
4. Invoering schoolstraat
  • Er wordt een schoolstraat ingesteld op schooldagen van 08.00 uur t.e.m. 09.00 uur, op schooldagen behalve woensdag van 15.00 uur t.e.m. 16.00 uur en op woensdagen van 11.30 uur t.e.m. 12.30 uur.
  • Er wordt een vaste paal met signalisatie voorzien alsook een nadar die kan geplaatst worden tijdens de schooluren.
5. Looplijnen voor de leerlingen voorzien
  • Ten behoeve van de zichtbaarheid en duidelijkheid wordt er dwars op de Geertruidebaan in aansluiting met het nieuwe deel van de parking van de Bellekoutersite een zebrapad gemarkeerd en in aansluiting met de schoolstraat een wandelpad in grasdallen aangelegd.
  • Hierdoor krijgen de leerlingen de ruimte om op een comfortabele, veilige manier hun traject van de parking naar de school af te leggen.
  •  Deze maatregelen worden met de school besproken.
  • Dat de werken zijn ingepland op een openbare weg waar de maximum toegelaten snelheid lager is dan of gelijk aan 50 km per uur; dat de werken bijgevolg gerangschikt zijn in de derde categorie van het ministerieel besluit van 7 mei 1999 betreffende het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg.
Juridisch kader
  • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 56 en 63.
  • Decreet van 16 mei 2008 en het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
  • Koninklijk besluit van 16 maart 1968 betreffende tot coördinatie van de wetten betreffende de politie over het wegverkeer, Wegverkeerswet genaamd.
  • Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, Verkeersreglement genaamd.
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
  • De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009 van de Vlaamse minister van Mobiliteit, Sociale Economie en Gelijke Kansen inzake de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer.
Besluit

Artikel 1.
Het college geeft de goedkeuring voor de tijdelijke maatregelen voor de school De Regenboog voor de duur dat de school herplaatst wordt.

Artikel 2.
Het signalisatieplan bijgevoegd aan deze beslissing en opgemaakt wordt goedgekeurd.