Terug
Gepubliceerd op 15/11/2021

Notulen  Raad voor Maatschappelijk Welzijn

di 07/09/2021 - 21:00 Raadzaal
Aanwezig: Gerda Van Geite, voorzitter
Walter De Donder, burgemeester
Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Schepenen
Denise De Paepe, Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst
Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Jill Rollier, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Aster Van Avermaet, Elke Van den Winckel, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Dirk Geeraerts, Jeroen Trappers, Raad voor Maatschappelijk Welzijn
Frédéric Pipelers, algemeen directeur
Verontschuldigd: Johan Guns, Rani Berlo, Raad voor Maatschappelijk Welzijn
  • Algemeen directeur

    • Organisatiebeheersing 2020: rapportering.

      Aanleiding
      • de algemeen directeur dient jaarlijks over het organisatiebeheersingsysteem te rapporteren;
      Feiten, context, motivering
      • de algemeen directeur staat in voor de algemene leiding van de diensten van de gemeente en van de diensten van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn;
      • de algemeen directeur stelt het organisatiebeheersingssysteem vast, na overleg met het managementteam;
      • het kader organisatiebeheersing van het lokaal bestuur Affligem werd goedgekeurd op de raden van 22 januari 2008;
      • de algemeen directeur rapporteert jaarlijks aan het college van burgemeester en schepenen, de gemeenteraad, de raad voor maatschappelijk welzijn en het vast bureau over de organisatiebeheersing;
      Juridisch kader
      • Decreet lokaal Bestuur, artikel 217, dat stelt dat organisatiebeheersing het geheel van maatregelen en procedures is die ontworpen zijn om een redelijke zekerheid te verschaffen dat men: 
        • 1. de vastgelegde doelstellingen bereikt en de risico’s om deze te bereiken kent en beheerst; 
        • 2. wetgeving en procedures naleeft; 
        • 3. over betrouwbare financiële en beheersrapportering beschikt; 
        • 4. op een effectieve en efficiënte wijze werkt en de beschikbare middelen economisch inzet; 
        • 5. de activa beschermt en fraude voorkomt. 
      • Decreet lokaal bestuur, artikel 219;
      Besluit

      Artikel 1.
      De raad neemt kennis van de rapportering inzake de organisatiebeheersing 2020.

  • Financiele dienst

    • Opvolgingsrapportering 2021 - kennisname

      Aanleiding

      De opvolgingsrapportering moet de raadsleden een stand van zaken geven van de uitvoering van de prioritaire acties en moet ze toelaten om de evolutie van de uitgaven en de ontvangsten van het lopende jaar op te volgen en die te vergelijken met de planning.

      Feiten, context, motivering
      • In de opvolgingsrapportering wordt aan de raadsleden een stand van zaken van de uitvoering van het meerjarenplan voorgelegd;
      • Het opvolgingsrapport over het eerste semester dient uiterlijk voor het einde van het derde kwartaal aan de raden voorgelegd te worden;
      • Dit opvolgingsrapport werd opgesteld door de financieel directeur, onder de functionele leiding van de algemeen directeur;
      • Het ontwerp van opvolgingsrapportering werd op digitale wijze voorgelegd aan de leden van het managementteam op 24 augustus 2021;
      Juridisch kader
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, de artikelen 171, 176 en 263;
      • Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus, titel 3;
      • Ministerieel besluit van 26 juni 2018 over de beleids- en beheerscyclus, hoofdstuk 3;
      Besluit

      Artikel 1.

      De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de opvolgingsrapportering over het eerste semester van 2021.

       

  • Wonen

    • Projectoproep subsidies noodwoningen

      Aanleiding

      Agentschap Wonen-Vlaanderen lanceert een projectoproep noodwoningen.

      Deze oproep heeft als doel een (bijkomend) aanbod aan noodwoningen in het Vlaamse gewest te realiseren door lokale besturen financiële middelen te geven. Ook het renoveren en (her)inrichten van bestaande noodwoningen komt in aanmerking.

      Feiten, context, motivering
      • Woningcontrole door woonconsulente in bijzijn van maatschappelijk werkster op 09 augustus 2021.
      • Renovatie van de noodwoning Daalstraat 9a is aanbevolen. (verslag als bijlage)
      • Wonen-Vlaanderen lanceert een projectoproep noodwoningen waarbij gemeente en OCMW een subsidie kunnen krijgen voor de renovatie.
      • het projectvoorstel dient ingediend te worden vóór 30 september 2021 met volgende stavingsstukken: een getekende en gedateerde offerte van een aannemer of een beschrijving van de renovatieplannen samen met een overzicht van de geraamde kosten en een overzicht van de geplande initiatieven betreffende de inrichting met bijhorende raming.
      • Een projectvoorstel dient ingediend te worden met de formele ondertekende beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn om een projectvoorstel voor noodwoningen in te dienen en er de nodige eigen middelen voor te voorzien.
      • Het project dient te worden gerealiseerd binnen de 24 maanden die volgt op de maand waarin de minister het besluit neemt tot subsidiëring van het project.
      • De projectaanvrager voorziet in woonbegeleiding van de bewoners.
      • Het beoordelingscomité maakt op basis van deze quotering een rangorde van de ingediende projecten.
      Juridisch kader
      • Decreet Lokaal Bestuur, artikel 2 §3 en artikel 77
      • Besluit van de Vlaamse Regering van 16 november 2018 lokaal woonbeleid  artikel 6 §4
      • Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021 artikel 1.2, eerste lid, 87°
      • Oproep van de Vlaamse Overheid voor projecten noodwoningen van het Agentschap Wonen-Vlaanderen
      • De noodwoning gelegen Daalstraat 9a dient gerenoveerd te worden om te voldoen aan de wettelijke woningkwaliteitsnormen
      Financieel kader
      • Het subsidiebedrag bedraagt 50% van de kosten met een maximum van 145.000€ per woning.
      • Voor de raming van de kosten werden 5 aannemers aangeschreven.
      • Voor de inrichting geldt er een maximale kost van 20.000 euro.
      • De (geraamde) kosten die in aanmerking komen voor subsidiëring bedragen minimaal 3000 euro per noodwoning.
      • Een eerste subsidieschijf van 50% wordt uitbetaald na de selectie van het project, op basis van een overzicht van de geraamde kosten, het saldo wordt uitbetaald na volledige renovatie.
      Besluit

      Artikel 1.

      De Raad voor Maatschappelijk Welzijn gaat akkoord met het indienen van een projectvoorstel bij Wonen-Vlaanderen voor de renovatie van de noodwoning gelegen Daalstraat 9a en het voorzien van de nodige budgetten in 2022.

       

      Artikel 2.

      Het Vast Bureau krijgt opdracht voor het indienen van een projectvoorstel voor de renovatie en inrichting van duurzame en kwalitatieve noodwoning aan de Daalstraat 9a.

       

      Artikel 3.

      Dit besluit zal worden verzonden naar de Interlokale Vereniging 'Regionaal Woonbeleid Noord-Pajottenland', als projectleider.

       

      Artikel 4.

      Dit besluit zal worden verzonden aan het agentschap Wonen-Vlaanderen.

  • Notulen vorige zitting

    • Notulen en zittingsverslag

      Besluit

      De notulen van de vorige zitting van 29 juni 2021 worden goedgekeurd.
      Het zittingsverslag van 29 juni 2021 wordt goedgekeurd.

Namens Raad voor Maatschappelijk Welzijn,

Frédéric Pipelers
algemeen directeur

Gerda Van Geite
voorzitter