Terug
Gepubliceerd op 17/02/2022

Notulen  Raad voor Maatschappelijk Welzijn

di 07/12/2021 - 20:00 Raadzaal
Aanwezig: Gerda Van Geite, voorzitter
Walter De Donder, burgemeester
Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Schepenen
Denise De Paepe, bijzonder comité voor de sociale dienst
Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Jill Rollier, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Aster Van Avermaet, Elke Van den Winckel, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Rani Berlo, Dirk Geeraerts, Jeroen Trappers, Raad voor Maatschappelijk Welzijn
Frédéric Pipelers, algemeen directeur
  • Financiele dienst

    • Meerjarenplanaanpassing 2 - 2020-2025

      Aanleiding
      • Het meerjarenplan dient elk jaar geactualiseerd te worden om de opgenomen cijfers zoveel mogelijk te richten op de huidige situatie.
      • Het is de bevoegdheid van de raad voor maatschappelijk welzijn om het gedeelte van de meerjarenplanaanpassing dat betrekking heeft op het OCMW vast te stellen.
      Feiten, context, motivering
      • Het ontwerp van de strategische nota, de financiële nota, de toelichting en de documentatie van de meerjarenplanaanpassing 2 2020-2025 is als bijlage toegevoegd;
      • Het managementteam heeft zich in zitting van 10 november 2021 akkoord verklaard met dit ontwerp;
      • Het ontwerp werd toegelicht in vergadering van de commissie financiën van 30 november 2021;
      Juridisch kader
      • Decreet lokaal bestuur, titel 4;
      • Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus;
      • Ministerieel besluit van 26 juni 2018 over de beleids- en beheerscyclus;
      • Omzendbrief KB/ABB 2019/4 over de strategische meerjarenplannen 2020-2025 lokale en provinciale besturen;
      • Omzendbrief KBBJ/ABB/2020/3 over de aanpassing van de meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus;
      • Gemeenteraadsbeslissing en beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 3 december 2019 houdende vaststelling van het meerjarenplan 2020-2025;
      • Gemeenteraadsbeslissing en beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 15 december 2020 houdende vaststelling van de meerjarenplanaanpassing 1 2020-2025;
      Publieke stemming
      Aanwezig: Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Jill Rollier, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Aster Van Avermaet, Elke Van den Winckel, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Rani Berlo, Dirk Geeraerts, Jeroen Trappers, Frédéric Pipelers
      Voorstanders: Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Jill Rollier, Aster Van Avermaet, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Rani Berlo, Dirk Geeraerts
      Onthouders: Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Elke Van den Winckel, Jeroen Trappers
      Resultaat: Met 16 stemmen voor, 7 onthoudingen
      Besluit

      Goedgekeurd met volgende stemming:

      • Voor -  16 stemmen: Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Jill Rollier, Aster Van Avermaet, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Rani Berlo, Dirk Geeraerts.
      • Onthouding -  7 stemmen : Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Elke Van den Winckel, Jeroen Trappers.
       

      Artikel 1.
      Het gedeelte van de meerjarenplanaanpassing 2 - 2020-2025 dat betrekking heeft op het OCMW wordt vastgesteld.

       

      Artikel 2.

      Aan de Vlaamse Overheid zal digitaal over de meerjarenplanaanpassing 2 – 2020-2025 worden gerapporteerd, conform de daartoe vastgestelde bepalingen.

  • Personeel

    • Gecoördineerde rechtspositieregeling van gemeente- en OCMW-personeel (excl. personeel WZC "Van Lierde") - goedkeuring

      Aanleiding
      • De samensmelting / nauwere samenwerking (oa.) tussen gemeente en OCMW Affligem resulteert in de redactie van een geheel nieuwe, gecoördineerde versie van de rechtspositieregeling voor de personeelsleden van gemeente en OCMW (m.u.v. het personeel van het WZC "Van Lierde", voor wie de huidige rechtspositieregeling onverminderd gehandhaafd blijft).
      Feiten, context, motivering

      Een aanpassing van de rechtspositieregeling dringt zich op, o.a. omwille van o.a.:

      • de samensmelting / nauwere samenwerking gemeente en Ocmw Affligem;
      • de diverse rechtspositieregelingen (rechtspositieregeling gemeentepersoneel, rechtspositieregeling Ocmw-personeel) worden zoveel mogelijk gecoördineerd en op elkaar afgestemd teneinde tot een efficiënte werking en organisatie te komen;
      • het decreet lokaal bestuur en de daaruit vloeiende wijziging mbt het nieuw evaluatieproces;
      • de invoering van ecocheques ter waarde van € 200 per voltijds equivalent in uitvoering van het sectoraal akkoord 2020;
      • de introductie van de bike-lease voor het personeel;
      • de introductie van mantelzorgverlof;
      • de uitbreiding van het rouwverlof bij het overlijden van een partner of een kind;
      • ...;
      Juridisch kader
      • De wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel;
      • De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen;
      • Het bestuursdecreet van 07 december 2018;
      • De wet van 27 juni 2021 tot uitbreiding van het r ouwverlof bij het overlijden van een partner of een kind en tot het flexibiliseren van de opname van het rouwverlof;
      • Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, de artikelen 41, °2, 186, 286, 365, 367;
      • Het koninklijk besluit van 28 september 1984 tot uitvoering van de wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel;
      • Het besluit van de Vlaamse regering van 07 december 2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn en alle latere wijzigingen;
      • Het besluit van de Vlaamse regering van 12 november 2010 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie en het mandaatstelsel van het personeel van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en alle latere wijzigingen;
      • Het besluit van de Vlaamse regering van 12 maart 2021 houdende de maatregelen ten gevolge van de pandemie veroorzaakt door COVID-19 en tot wijziging van de minimale voorwaarden voor de rechtspositieregeling van het personeel van de gemeenten, de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en de provincies;
      • De beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 20 december 2016 houdende de goedkeuring van de rechtspositieregeling van het Ocmw-personeel (excl. personeel "Van Lierde");
      • De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 14 september 2021 houdende kennisneming van het ontwerp van gecoördineerde rechtspositieregeling van het gemeente- en Ocmw-personeel (excl. personeel van het WZC “Van Lierde”);
      • De omzendbrief KB/ABB 2020/2 van 28 mei 2020 houdende sectoraal akkoord 2020 voor het personeel van de lokale en provinciale besturen;
      • Het sectoraal akkoord lokale en provinciale besturen 2020;
      • De administratieve instructies RSZ - 2020/2 / Het loonbegrip / ecocheques;
      • Tussen de afvaardiging van het Lokaal Bestuur Affligem en de vakbondsafvaardiging werd tijdens de zitting van 27 september 2021 en 18 november 2021 van het Bijzonder Onderhandelingscomité voor de personeelsleden van het Lokaal Bestuur Affligem, in uitvoering van het Koninklijk Besluit van 28 september 1984 tot uitvoering van de Wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel vergaderd aangaande de nieuwe rechtspositieregeling Lokaal Bestuur Affligem, waarvan het protocol met notulen in bijlage worden gevoegd.

      • Het advies en tevens (eind)verslag van het managementteam van 03 september 2021 houdende artikelsgewijze en globale bespreking/wijziging van voorliggend ontwerp van gecoördineerde rechtspositieregeling van het gemeente- en Ocmw-personeel;
      • De email van 09 augustus 2021 vanwege het Agentschap Binnenlands Bestuur, Afdeling Lokale Samenwerking, Verzelfstandiging en Personeel houdende advies en bemerkingen inzake het ontwerp van gecoördineerde rechtspositieregeling van het gemeente- en Ocmw-personeel.
      Besluit

      Artikel 1.

      De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de gecoördineerde rechtspositieregeling van het gemeente- en OCMW-personeel Affligem, goed.

      Deze gecoördineerde rechtspositieregeling wordt vastgesteld overeenkomstig de bijlage van deze raadbeslissing. De bijlage maakt integraal deel uit van deze beslissing.

       

      Artikel 2.

      Elke eerdere beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn houdende goedkeuring van de wijziging van de rechtspositieregeling van het OCMW-personeel Affligem (m.u.v. het personeel van WZC "Van Lierde"), wordt opgeheven.

       

      Artikel 3.

      Behoudens andersluidende bepalingen treedt deze gecoördineerde rechtspositieregeling voor het gemeente- en OCMW-personeel Affligem, in werking op 1 januari 2022.


      Artikel 4.

      Alle personeelsleden zullen een digitaal exemplaar van deze gecoördineerde rechtspositieregeling ontvangen.

    • Gecoördineerd Arbeidsreglement van gemeente en OCMW-personeel (excl. personeel WZC "Van Lierde") - goedkeuring

      Aanleiding
      • De samensmelting / nauwere samenwerking (oa.) tussen gemeente en OCMW Affligem resulteert in de redactie van een geheel nieuwe, gecoördineerde versie van het Arbeidsreglement voor de personeelsleden van gemeente en OCMW (m.u.v. het personeel van het WZC "Van Lierde", voor wie het huidige Arbeidsreglement onverminderd gehandhaafd blijft).
      Feiten, context, motivering

      Een aanpassing van het Arbeidsreglement dringt zich op, o.a. omwille van o.a.:

      • de samensmelting / nauwere samenwerking gemeente en Ocmw Affligem;
      • de diverse rechtspositieregelingen (arbeidsreglement gemeentepersoneel, arbeidsreglement Ocmw-personeel) worden zoveel mogelijk gecoördineerd en op elkaar afgestemd teneinde tot een efficiënte werking en organisatie te komen;
      • samen met de rechtspositieregeling en het organogram is het arbeidsreglement van het lokaal bestuur een belangrijk instrument van een hedendaags personeelsbeleid;
      Juridisch kader
      • de wet van de 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen
      • de wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel, in het bijzonder artikel 2,§1,1°
      • het koninklijk besluit van 28 september 1984 tot uitvoering van de wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel en latere wijzigingen, in het bijzonder artikel 3,§1,3°,a
      • het koninklijk besluit van 29 augustus 1985 tot aanwijzing van de grondregelingen in de zin van artikel 2, §1,1° van de wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel, in het bijzonder artikel 3 tot en met 6
      • de wet van 18 december 2002 tot wijziging van de wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen
      • het besluit van 7 december 2007 van de Vlaamse Regering houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn
      • het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
      • Tussen de afvaardiging van het Lokaal Bestuur Affligem en de vakbondsafvaardiging werd tijdens de zitting van 18 november 2021 van het Bijzonder Onderhandelingscomité voor de personeelsleden van het Lokaal Bestuur Affligem, in uitvoering van het Koninklijk Besluit van 28 september 1984 tot uitvoering van de Wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel vergaderd aangaande het nieuwe arbeidsreglement Lokaal Bestuur Affligem, waarvan het advies met notulen in bijlage worden gevoegd.

      Besluit

      Artikel 1.

      De raad voor maatschappelijk welzijn keurt het gecoördineerd arbeidsreglement  van het gemeente- en OCMW-personeel Affligem, goed.

      Dit gecoördineerd arbeidsreglement wordt vastgesteld overeenkomstig de bijlage van deze raadsbeslissing. De bijlage maakt integraal deel uit van deze beslissing.

       

      Artikel 2.

      Elke eerdere beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn houdende goedkeuring van de wijziging van het arbeidsreglement van het OCMW-personeel Affligem (m.u.v. het personeel van WZC "Van Lierde"), wordt opgeheven.

       

      Artikel 3.

      Behoudens andersluidende bepalingen treedt dit gecoördineerd arbeidsreglement voor het gemeente- en OCMW-personeel Affligem, in werking op 01 januari 2022.


      Artikel 4.

      Alle personeelsleden zullen een digitaal exemplaar van dit gecoördineerd arbeidsreglement ontvangen.

  • Wonen

    • Samenwerkingsovereenkomst TARL noodwoningen

      Aanleiding
      • Het aanpassen van de samenwerkingsovereenkomst van de ILV Noord-Pajottenland voor de gemeenten Affligem, Liedekerke, Roosdaal en Ternat;
      • De huidige samenwerkingsovereenkomst tussen Ternat, Liedekerke en Affligem werd herbekeken door de toetreding van Roosdaal;
      • Te gelijkertijd werd deze samenwerkingsovereenkomst geëvalueerd en aangepast waar nodig.
      Feiten, context, motivering
      • Een noodwoning is een woning die op korte termijn moet kunnen betrokken worden en is slechts voor een tijdelijk verblijf beschikbaar;
      • Enkel in geval van nood zullen de gemeenten een verzoek aan elkaar richten;
      • Enkel indien in de eigen gemeente alle noodwoningen bezet zijn zal de gemeente een verzoek richten aan de naburige gemeenten;
      • De gemeenten verbinden zich ertoe tegenover elkaar elke vraag te onderzoeken en de nodige inspanningen te leveren om deze positief te beantwoorden;
      • De gemeente wordt niet verplicht om op het ogenblik van de vraag van andere gemeenten een woning beschikbaar te hebben en te stellen:
        • Deze samenwerkingsovereenkomst biedt de mogelijkheid om een noodwoning van een naburige gemeente (tijdelijk) te gebruiken, wanneer de eigen noodwoningen niet beschikbaar zijn en er een noodgeval is.
      Juridisch kader
      • Het Decreet Lokaal Bestuur, in het bijzonder artikel 2, § 3, en artikel 84;
      • De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen;
      • Het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021, in het bijzonder titel 4 betreffende de subsidiëring van intergemeentelijke projecten ter ondersteuning van het lokaal woonbeleid;
      • Het besluit van het Vast Bureau van 23 november 2021 houdende de goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst voor noodwoningen met de gemeenten Affligem, Liedekerke, Roosdaal en Ternat.
      Besluit

      Artikel 1.

      De bijgevoegde samenwerkingsovereenkomst tussen Liedekerke, Ternat, Roosdaal en Affligem wordt goedgekeurd.

  • Secretariaat

    • Minimale levering aardgas 2021-2022

      Aanleiding
      • De e-mail van het Vlaams Energie- en Klimaatagentschap, cluster Energie-efficiëntie, Sociaal energiebeleid en energiearmoede van 5 oktober 2021, betreffende het feit dat voor de periode november 2021 tot en met maart 2022 de OCMW’s opnieuw halfmaandelijkse tussenkomsten voor een minimale levering van aardgas kunnen toekennen aan mensen waarvoor, na een sociaal onderzoek, blijkt dat ze hun budgetmeter onvoldoende kunnen opladen en daardoor zonder verwarming dreigen te vallen.
      Feiten, context, motivering
      • OCMW Affligem is de voorbije winters telkens in het systeem van de minimale levering aardgas gestapt en wenst dit ook voor de winterperiode 2021-2022 te doen;
      • Ons OCMW heeft elke winter een aantal cliënten waarvoor na een sociaal onderzoek blijkt dat ze hun budgetmeter onvoldoende kunnen opladen en daardoor het risico lopen om zonder verwarming te vallen.
      Juridisch kader
      • Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
      • De wet van 8 juli 1976 betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, artikel 1 en 57 §1;
      • Het Energiebesluit van 19 november 2010, artikel 5.4.6 tot en met 5.4.10, om aan de OCMW's een middel aan te reiken om gezinnen, die de middelen ontberen om de budgetmeter aardgas op te laden en die dus het risico lopen zonder verwarming te vallen in de winterperiode, te ondersteunen door hen een 'minimale hoeveelheid aardgas' ter beschikking te stellen;
      • De aanpassing van het Energiebesluit in 2018, ter uitbreiding van de toepassingsperiode van de maatregel, waardoor ze standaard loopt van 1 november tot en met 31 maart en waardoor tussenkomsten dus maximaal gedurende 5 maanden kunnen worden toegekend;
      • Het schrijven van het Vlaams Energie- en Klimaatagentschap van 5 oktober 2021 betreffende het feit dat de OCMW's voor de periode november 2021 tot en met maart 2022 kunnen beslissen om al dan niet in het systeem te stappen, met als bijlagen de richtlijn voor het toepassen van het systeem en het overzicht van de halfmaandelijkse bedragen;
      • De beslissing van het vast bureau van 16 november 2021 om principieel akkoord te gaan met het feit dat OCMW Affligem in het systeem van 'minimale levering via de aardgasbudgetmeter' (klassiek en digitaal) voor de periode november 2021 tot en met maart 2022 stapt.
      Publieke stemming
      Aanwezig: Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Jill Rollier, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Aster Van Avermaet, Elke Van den Winckel, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Rani Berlo, Dirk Geeraerts, Jeroen Trappers, Frédéric Pipelers
      Voorstanders: Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Jill Rollier, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Aster Van Avermaet, Elke Van den Winckel, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Rani Berlo, Dirk Geeraerts, Jeroen Trappers
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1.
      De raad voor maatschappelijk welzijn beslist om akkoord te gaan met het feit dat OCMW Affligem in het systeem van 'minimale levering via de aardgasbudgetmeter (klassiek en digitaal) voor de periode 1 november 2021 tot en met 31 maart 2022 stapt.

       

      Artikel 2.
      Afschrift van deze beslissing zal aan de financieel directeur, aan Fluvius en aan het Vlaams Energie- en Klimaatagentschap bezorgd worden.

       

      Artikel 3.
      Deze beslissing zal opgenomen worden op de lijst met een beknopte beschrijving van beslissingen die digitaal aan de Provinciegouverneur wordt bezorgd.

    • Vernieuwing samenwerkingsovereenkomst - artikel 60 §7/TWE met 3Wplus Werk

      Aanleiding
      • De jaarlijkse hernieuwing van de samenwerkingsovereenkomst met 3Wplus Werk (sociale economie initiatief) in het kader van artikel 60 §7/TWE.
      Feiten, context, motivering
      • Sinds 2007 (beslissing RMW 18 juni 2007) stelt het OCMW van Affligem personeel ter beschikking van het erkende sociale economie initiatief 3Wplus Werk in het kader van tewerkstelling artikel 60 §7 van de wet van 8 juli 1976, inmiddels ingekanteld binnen het algemeen project 'Tijdelijke Werkervaring' (TWE);
      • Er werd een samenwerkingsovereenkomst afgesloten die tot op heden telkens jaarlijks vernieuwd werd;
      • De sociale dienst vraagt om de desbetreffende overeenkomst opnieuw met een jaar te verlengen (tot en met 31 december 2022).
      Juridisch kader
      • Het decreet lokaal bestuur, artikel 77 en 78;
      • De wet van 8 juli 1976 betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, artikel 60 §7;
      • Het koninklijk besluit van 11 juli 2002 tot toekenning van een verhoogde Staatstoelage aan de OCMW's voor specifieke initiatieven, gericht op sociale inschakeling, binnen de sociale economie;
      • Het koninklijk besluit van 14 november 2002 houdende toekenning van een verhoogde Staatstoelage aan de OCMW's voor specifieke initiatieven, gericht op sociale inschakeling, binnen de sociale economie, voor rechthebbenden op financiële maatschappelijke hulp;
      • Het ministerieel besluit van 10 oktober 2004 tot vaststelling van de lijst van de initiatieven voor sociale economie B;
      • De beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 22 januari 2014 houdende wijziging samenwerkingsovereenkomst, in verband met artikel 60 §7, met de "vzw 3Wplus";
      • Het uitvoeringsbesluit van de Vlaamse regering van 23 december 2016 betreffende de inkanteling van de tewerkstelling artikel 60 §7 binnen het algemeen project 'Tijdelijke Werkervaring';
      • De omzendbrief 2020/1 van 23 januari 2020 betreffende de verhoogde staatstoelage van de Vlaamse minister van Werk betreffende de maatregelen omtrent Tijdelijke Werkervaring (TWE).
      Publieke stemming
      Aanwezig: Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Jill Rollier, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Aster Van Avermaet, Elke Van den Winckel, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Rani Berlo, Dirk Geeraerts, Jeroen Trappers, Frédéric Pipelers
      Voorstanders: Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Jill Rollier, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Aster Van Avermaet, Elke Van den Winckel, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Rani Berlo, Dirk Geeraerts, Jeroen Trappers
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1.
      Akkoord te gaan met de verlenging van de samenwerkingsovereenkomst, in verband met artikel 60 §7/TWE, voor 1 jaar, met 3Wplus Werk vzw.

       

      Artikel 2.
      Een afschrift van deze beslissing en de samenwerkingsovereenkomst worden aan 3Wplus Werk vzw toegestuurd.

       

      Artikel 3.
      Deze beslissing zal opgenomen worden op de lijst met een beknopte beschrijving van beslissingen die digitaal aan de Provinciegouverneur wordt bezorgd.

    • Vernieuwing samenwerkingsovereenkomst - artikel 60 §7/TWE met de Kringwinkel

      Aanleiding
      • De jaarlijkse hernieuwing van de samenwerkingsovereenkomst met de Kringwinkel Zuid-Oost Vlaanderen vzw (sociale economie initiatief) in het kader van artikel 60 §7/TWE.
      Feiten, context, motivering
      • Sinds 2009 (beslissing RMW 4 mei 2009) stelt het OCMW van Affligem personeel ter beschikking van het erkende sociale economie initiatief "De Kringwinkel 't Vierkant"  in het kader van tewerkstelling artikel 60 §7 van de wet van 8 juli 1976, inmiddels ingekanteld binnen het algemeen project 'Tijdelijke Werkervaring' (TWE);
      • Er werd een samenwerkingsovereenkomst afgesloten die tot op heden telkens jaarlijks vernieuwd werd;
      • Sinds 1 januari 2020 is de "Kringwinkel 't Vierkant" gefusioneerd met de "Kringwinkel Zuid-Oost Vlaanderen vzw";
      • De sociale dienst vraagt om de desbetreffende overeenkomst opnieuw met een jaar te verlengen (tot en met 31 december 2022).
      Juridisch kader
      • Het decreet lokaal bestuur, artikel 77 en 78;
      • De wet van 8 juli 1976 betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, artikel 60 §7;
      • Het koninklijk besluit van 11 juli 2002 tot toekenning van een verhoogde Staatstoelage aan de OCMW's voor specifieke initiatieven, gericht op sociale inschakeling, binnen de sociale economie;
      • Het koninklijk besluit van 14 november 2002 houdende toekenning van een verhoogde Staatstoelage aan de OCMW's voor specifieke initiatieven, gericht op sociale inschakeling, binnen de sociale economie, voor rechthebbenden op financiële maatschappelijke hulp;
      • Het ministerieel besluit van 10 oktober 2004 tot vaststelling van de lijst van de initiatieven voor sociale economie B;
      • De beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 22 januari 2014 houdende wijziging samenwerkingsovereenkomst, in verband met artikel 60 §7, met de "Kringwinkel 't Vierkant";
      • Het uitvoeringsbesluit van de Vlaamse regering van 23 december 2016 betreffende de inkanteling van de tewerkstelling artikel 60 §7 binnen het algemeen project 'Tijdelijke Werkervaring';
      • De omzendbrief 2020/1 van 23 januari 2020 betreffende de verhoogde staatstoelage van de Vlaamse minister van Werk betreffende de maatregelen omtrent Tijdelijke Werkervaring (TWE).
      Publieke stemming
      Aanwezig: Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Jill Rollier, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Aster Van Avermaet, Elke Van den Winckel, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Rani Berlo, Dirk Geeraerts, Jeroen Trappers, Frédéric Pipelers
      Voorstanders: Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Jill Rollier, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Aster Van Avermaet, Elke Van den Winckel, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Rani Berlo, Dirk Geeraerts, Jeroen Trappers
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1.
      Akkoord te gaan met de verlenging van de samenwerkingsovereenkomst, in verband met artikel 60 §7/TWE, voor 1 jaar, met de Kringwinkel Zuid-Oost Vlaanderen vzw.

       

      Artikel 2.
      Een afschrift van deze beslissing en de samenwerkingsovereenkomst worden aan de Kringwinkel Zuid-Oost Vlaanderen vzw toegestuurd.

       

      Artikel 3.
      Deze beslissing zal opgenomen worden op de lijst met een beknopte beschrijving van beslissingen die digitaal aan de Provinciegouverneur wordt bezorgd.

    • Toelage in de uurprestaties voor gezins- en bejaardenhulp 2022 - goedkeuring

      Aanleiding
      • De jaarlijkse hernieuwing van de overeenkomsten met alle diensten voor gezinszorg, erkend door de Vlaamse Gemeenschap en werkzaam op het grondgebied van Affligem, om per werkelijk gepresteerd uur gezins- en bejaardenhulp een tussenkomst toe te kennen.
      Feiten, context, motivering
      • Sinds 2009 (beslissing RMW 23 februari 2009) wordt aan alle diensten voor gezinszorg, erkend door de Vlaamse Gemeenschap en werkzaam op het grondgebied van Affligem, per werkelijk gepresteerd uur gezins- en bejaardenhulp een tussenkomst van 0,35 euro per uur toegekend;
      • Elke overeenkomst is slecht geldig voor één jaar en dient dus jaarlijks hernieuwd te worden;
      • De nodige kredieten zijn voorzien in het meerjarenplan 2020-2025;
      • In het beleidsdomein senioren, één van de vijf sociale beleidsdomeinen welke in voormeld beleidsplan nader werden geanalyseerd en geïntegreerd in het meerjarenplan, werd actie 1.1.5 "ondersteunen van bestaande lokale seniorenorganisaties door middel van financiële subsidies" voorzien;
      • Voor betrokken initiatief werden ook de nodige financiële middelen uitgetrokken;
      • Het is wenselijk om opnieuw een tussenkomst toe te kennen aan alle door de Vlaamse Gemeenschap erkende diensten voor gezinszorg werkzaam op het grondgebied van Affligem;
      • Concreet gaat het over Ferm Thuiszorg vzw, Familiehulp O-VL vzw en Familiehulp vzw regio Brussel-Halle-Vilvoorde;
      • Een overeenkomst met deze diensten is aangewezen om de samenwerking vlotter te laten verlopen en de aanvragen van het OCMW met voorrang te laten behandelen;
      • Ons OCMW beschikt niet over dergelijke dienst.
      Juridisch kader
      • Het decreet lokaal bestuur, artikel 77 en 78;
      • De beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 19 mei 2008 houdende goedkeuring - Lokaal Sociaal Beleidsplan Affligem 2008-2013;
      • De brief van 6 juni 2008 van het Departement Welzijn, Volksgezondheid en Gezin houdende goedkeuring Lokaal Sociaal Beleidsplan Affligem 2008-2013;
      • De beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 23 februari 2009 houdende goedkeuring om principieel vanaf 1 januari 2009 aan alle diensten voor gezinszorg, erkend door de Vlaamse Gemeenschap en werkzaam op het grondgebied van Affligem, per gepresteerd uur gezins- en bejaardenhulp een tussenkomst toe te kennen van 0,35 euro per uur;
      • De beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 3 december 2019 houdende vaststelling meerjarenplan 2020-2025.
      Publieke stemming
      Aanwezig: Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Jill Rollier, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Aster Van Avermaet, Elke Van den Winckel, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Rani Berlo, Dirk Geeraerts, Jeroen Trappers, Frédéric Pipelers
      Voorstanders: Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Jill Rollier, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Aster Van Avermaet, Elke Van den Winckel, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Rani Berlo, Dirk Geeraerts, Jeroen Trappers
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1.
      Om vanaf 1 januari 2022 aan alle diensten voor gezinszorg, erkend door de Vlaamse Gemeenschap en werkzaam op het grondgebied van Affligem, per gepresteerd uur gezins- en bejaardenhulp een tussenkomst toe te kennen van 0,35 euro per uur.

       

      Artikel 2.
      Dat deze tussenkomst slechts zal uitbetaald worden na voorlegging, door de erkende dienst voor gezinszorg, van een driemaandelijkse prestatiestaat met vermelding van de gepresteerde uren per cliënt woonachtig in Affligem.

       

      Artikel 3.
      Om een overeenkomst af te sluiten met elke dienst voor gezinszorg.

       

      Artikel 4.
      Om de in artikel 3 bedoelde overeenkomst, volgens de tekst als bijlage, goed te keuren.

       

      Artikel 5.
      Dat de in artikel 3 bedoelde overeenkomst slechts geldig is voor één jaar, met ingang van 1 januari 2022.

       

      Artikel 6.
      Dat deze vorm van tussenkomst dient bekend gemaakt te worden via de ter beschikking staande middelen (webstek van de gemeente, infoblad, ...).

       

      Artikel 7.
      Dat het vast bureau gelast wordt met de uitvoering van dit besluit.

       

      Artikel 8.
      Deze beslissing zal opgenomen worden op de lijst met een beknopte beschrijving van beslissingen die digitaal aan de Provinciegouverneur wordt bezorgd.

    • Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn - wijziging

      Aanleiding
      • De Vlaamse Regering heeft op 10 september 2021 een besluit goedgekeurd die verdere uitvoering geeft aan hogervermeld wijzigingsdecreet en die de voorwaarden voor digitaal of hybride vergaderen voor de organen van de lokale besturen bepaalt.
      Feiten, context, motivering
      • Wat de vergaderingen van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn betreft, blijft het fysiek vergaderen het uitgangspunt.
      • Deze organen kunnen enkel digitaal of hybride vergaderen onder de uitzonderlijke omstandigheden die vermeld worden in hun huishoudelijk reglement.
      • Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn wordt om die zin aangepast en aangevuld met een bijkomend artikel, en dit als volgt:
        • Hoofdstuk 1 - artikel 1 - §3: Afhankelijk van de noodwendigheden kan de voorzitter de plaats van vergaderen specifiëren en ook de wijze waarop de vergadering zal plaatsvinden (fysiek, hybride of digitaal). De digitale en hybride vergaderingen van de gemeenteraad, raad voor maatschappelijk welzijn en gemeenteraadscommissies vinden plaats onder de voorwaarden zoals bepaald door het Besluit van de Vlaamse Regering van 10 september 2021.
        • Hoofdstuk 1 - artikel 1 - §5: De dossiers van de agendapunten worden vanaf de verzending van de oproeping, op de gemeentesecretarie tijdens de openingsuren van het gemeentehuis en digitaal, ter inzage van de raadsleden gehouden.
      Juridisch kader
      • Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 38;
      • Het decreet van 16 juli 2021 tot wijziging van diverse decreten wat betreft de versterking van de lokale democratie heeft, naast de fysieke vergadervorm, ook de vergadervormen digitaal en hybride vergaderen voor de lokale vergaderorganen decretaal verankerd.
      • Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn, goedgekeurd op de gemeenteraad en raad maatschappelijk welzijn van 12 maart 2019.
      Publieke stemming
      Aanwezig: Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Jill Rollier, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Aster Van Avermaet, Elke Van den Winckel, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Rani Berlo, Dirk Geeraerts, Jeroen Trappers, Frédéric Pipelers
      Voorstanders: Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Jill Rollier, Aster Van Avermaet, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Rani Berlo, Dirk Geeraerts, Jeroen Trappers
      Tegenstanders: Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Elke Van den Winckel
      Resultaat: Met 17 stemmen voor, 6 stemmen tegen
      Besluit

      Goedgekeurd met volgende stemming:

      • Voor - 17 stemmen: Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Jill Rollier, Aster Van Avermaet, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Rani Berlo, Dirk Geeraerts, Jeroen Trappers.
      • Tegen - 6 stemmen: Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Elke Van den Winckel.
       

      Artikel 1.

      De raad voor maatschappelijk welzijn wijzigt het Huishoudelijk reglement van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn door de toevoeging van de hiernavolgende bepalingen:

      • Hoofdstuk 1 - artikel 1 - §3: Afhankelijk van de noodwendigheden kan de voorzitter de plaats van vergaderen specifiëren en ook de wijze waarop de vergadering zal plaatsvinden (fysiek, hybride of digitaal). De digitale en hybride vergaderingen van de gemeenteraad, raad voor maatschappelijk welzijn en gemeenteraadscommissies vinden plaats onder de voorwaarden zoals bepaald door het Besluit van de Vlaamse Regering van 10 september 2021.
      • Hoofdstuk 1 - artikel 1 - §5: De dossiers van de agendapunten worden vanaf de verzending van de oproeping, op de gemeentesecretarie tijdens de openingsuren van het gemeentehuis en digitaal, ter inzage van de raadsleden gehouden.
  • Notulen vorige zitting

    • Notulen en zittingsverslag

      Besluit

      De notulen van de vorige zitting van 9 november 2021 worden goedgekeurd.
      Het zittingsverslag van 9 november 2021 wordt goedgekeurd.

Namens Raad voor Maatschappelijk Welzijn,

Frédéric Pipelers
algemeen directeur

Gerda Van Geite
voorzitter