Terug
Gepubliceerd op 01/10/2024

Besluit  Besluit van de burgemeester

ma 30/09/2024 - 16:00

Wegvergunning - 35ste Affligem Classic – slotwedstrijd Lotto topcompetitie 2024

Aanwezig: Walter De Donder, burgemeester
Frédéric Pipelers, algemeen directeur
Aanleiding
  • De aanvraag vanwege de heer Yoran Demunter (WSC Dr. Tistaertvrienden) om op zondag 06 oktober 2024 tussen 14.00 en 17.00 uur de wielerwedstrijd “Affligem Classic” te organiseren.
Feiten, context en motivering
  • Het gaat om maatregelen tot regeling van een gelegenheidstoestand.
  • Het positief advies van de wegbeheerder, inzake het gebruik van de gewestwegen.
  • Het positief advies van de provinciale commissie voor dringende geneeskundige hulpverlening.
  • Het positief advies van politiezone TARL.
  • Positief advies van de provinciale commissie voor dringende geneeskundige hulpverlening.
  • De heer Yoran Demunter wonende Broekstraat 60 te 1790 Affligem (namens WSC Dr. Tistaertvrienden vzw met zetel te 1790 Affligem, Zegershof 56), deed een vergunningsaanvraag om op zondag 06 oktober 2024 tussen 14.00 en 17.00 uur de wielerwedstrijd "Affligem Classic" in de gemeente te laten vertrekken, doortrekken en aankomen.
  • Het is noodzakelijk de voorwaarden vast te stellen waaraan de toelating onderworpen is.
Juridisch kader
  • Nieuwe gemeentewet, de artikelen 134 en 135§2,1° in het bijzonder.
  • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 63.
  • Wet van 8 juli 1964 betreffende de dringende geneeskundige hulpverlening.
  • Wet van 10 mei 2015 betreffende de uitoefening van de gezondheidszorgberoepen.
  • Koninklijk besluit van 16 maart 1968 tot coördinatie van de wetten betreffende de politie over het wegverkeer.
  • Koninklijk besluit van 01 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer.
  • Koninklijk besluit van 21 augustus 1967 tot reglementering van de wielerwedstrijden en van de veldritten.
  • Besluit van de Vlaamse regering van 13 maart 1985 houdende deelneming van jongeren aan wielerwedstrijden.
  • Decreet van 27 maart 1991 inzake medisch verantwoorde sportbeoefening en het uitvoeringsbesluit van de Vlaamse regering van 23 oktober 1991.
  • Decreet van 16 mei 2008 en het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
  • Besluit van de Vlaamse regering van 08 september 2000 houdende de voorwaarden voor deelneming aan wielerwedstrijden en wielerproeven
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
  • Ministerieel besluit van 31 oktober 2000 houdende vaststelling van het model van wielerboekje en van het model van medische steekkaart.
  • Koninklijk besluit van 28 juni 2019 tot reglementering van de wielerwedstrijden en van de alle-terreinwedstrijden.
  • Koninklijk besluit van 16 september 2019 tot wijziging van het Koninklijk Besluit van 15 maart 1968 houdende het algemeen reglementering op de technische eisen en van het Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg (inwerkingtreding op 1 januari 2020).
  • Decreet van 20 november 2008, betreffende de organisatie van het medisch-sanitair vervoer.
  • Omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009 van de Vlaamse minister van Mobiliteit, Sociale Economie en Gelijke Kansen inzake de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer.
  • Omzendbrief OOP45 ter begeleiding van het koninklijk besluit van 28 juni 2019 tot reglementering van de wielerwedstrijden en van de alle-terreinwedstrijden.
  • Positief advies van de provinciale commissie voor dringende geneeskundige hulpverlening.
Besluit

Artikel 1 - Toelating
Toelating wordt verleend aan de WSC Dr. Tistaertvrienden om op zondag 06 oktober 2024 tussen 14.00 uur en 17.00 uur een wielerwedstrijd "Affligem Classic" in te richten.
De start van de wedstrijd moet uitgesteld worden of de wedstrijd moet zo snel mogelijk stilgelegd of geneutraliseerd worden wanneer er zich een noodsituatie voordoet of wanneer het veilig verloop niet meer gegarandeerd kan worden.
De koersdirecteur, de bevoegde overheden of de persoon die volgens de wet de hoedanigheid van OBP bezit, zijn gerechtigd tot het nemen van de beslissing om de start van een wedstrijd uit te stellen, de wedstrijd stil te leggen of te neutraliseren. De wedstrijd kan slechts starten of hernomen worden wanneer het veilige verloop opnieuw gegarandeerd kan worden.


Artikel 2 - Verzekering.
De organisatoren moeten ten laatste acht weken voor de wedstrijd het bewijs leveren dat een verzekering afgesloten is om, bij ongeval naar aanleiding van of gedurende de wedstrijd, de geldelijke gevolgen van de burgerrechtelijke aansprakelijkheid te waarborgen van de organisatoren zelf, de signaalgevers, de deelnemende renners en eenieder die gemachtigd is om de wedstrijd te volgen.
De bedoelde verzekering moet afgesloten worden bij een verzekeraar die gemachtigd is verzekeringsactiviteiten uit te oefenen onder tak 13 van bijlage 1, van het koninklijk besluit van 22 februari 1991, houdende het algemeen reglement betreffende de controle op de verzekeringsondernemingen.
De verzekering moet een waarborg qua stoffelijke en lichamelijke schade verlenen, die voorzien is in het koninklijk besluit van 12 januari 1984.


Artikel 3 - Parcours van de wedstrijd.

De wedstrijd zal volgend parcours volgen:
Officieuze start op de parking van Rantour in de Bellestraat – linksaf Bellestraat – officiële start Bellestraat t.h.v. bouwmaterialen De Doncker – rechtdoor Kerkstraat – linksaf Zwarteberg – rechtsaf Ten Bos – grondgebied Aalst – opnieuw grondgebied Affligem via Kortenbos – rechtdoor Daalstraat (Schettenberg) – linksaf Daalstraat blijven volgen – rechtsaf Driesstraat – linksaf Steenbergstraat – rechtsaf Groeneweg – linksaf Bellestraat – rotonde Loanton rechts nemen – rechtdoor Bellestraat – rechtdoor Kerkstraat – aankomst in de Kerkstraat t.h.v huisnummer 62, ‘Den IJsbeer’.
Het parcours betreft een aanloopstrook van 750 meter en acht (8) ronden van 9,750 km over een totale afstand van 78,900 km. 

De burgemeester of zijn afgevaardigde behoudt zich het recht om indien nodig wijzigingen aan te brengen aan het verloop van de wedstrijd.
Het is verboden het parcours van de wedstrijd op enige wijze op het wegdek aan te duiden.

 

Artikel 4 - Koersdirecteur / veiligheidscoördinator.
De koersdirecteur heeft de algemene organisatorische leiding over de wielerwedstrijd. Deze dient verplicht aanwezig te zijn in de wedstrijd.
De organisatie kan tevens een veiligheidscoördinator aanstellen die instaat voor een maximale beveiliging van het wedstrijdtraject.
Zowel de koersdirecteur als de veiligheidscoördinator dienen meerderjarig te zijn.
De koersdirecteur handelt in naam van de organisator en zorgt voor een goed verloop van de wielerwedstrijd. Hij staat in contact met de veiligheidscoördinator en ziet erop toe dat de publiciteitskaravaan en wedstrijdkaravaan de hen opgelegde voorwaarden naleven.
De veiligheidscoördinator staat in voor de risicoanalyse van het parcours, de interactie tussen het publiek en de karavanen en de daaraan gekoppelde maatregelen ten einde de risico’s te beperken. Hij is eveneens verantwoordelijk voor de aanduiding en de briefing van de signaalgevers volgens de aanwijzingen van de bestuurlijke overheden en dient er voor te zorgen dat de interactie tussen de voertuigen, de deelnemende renners en de toeschouwers op een veilige manier verloopt.
De veiligheidscoördinator is tijdens de wielerwedstrijd in het bezit van een nominatieve lijst van de ingezette signaalgevers.


Artikel 5 - Signaalgevers.
§ 1. De inrichters dienen de signaalgevers op te stellen op de plaatsen op de volgende locaties:

  Locatie  Categorie kruispunt Opmerkingen 
1 Bellestraat (rotonde)  Catg. 2 + Toezicht politie 
2 Bellestraat (rotonde)  Catg. 2  
3 Bellestraat – Bellekouter (uitgang gem. parking)  Catg. 2  
4 Bellestraat – Bellekouter (ingang grote parking)  Catg. 2  
5 Bellestraat – Bellekouter (uitgang grote parking)  Catg. 2  
6 Bellestraat – Bellestraat (naar voetbalterrein)  Catg. 2  
7 Bellestraat – Geertruidebaan  Catg. 2  
8 Bellestraat – Buikouterbaan Catg. 2  
xx Bellestraat – Diepestraat Catg. 3  Mobiele seingever
9 Bellestraat – parking rusthuis Catg. 2  
10 Bellestraat – Kasteelstraat Catg. 2  
11 Bellestraat – Kouterweg Catg. 2  
12 Kerkstraat – Fosselstraat Catg. 2 + Toezicht politie 
xx Kerkstraat (Aankomstzone) xxx Toezicht politie 
13 Kerkstraat - Zwarteberg Catg. 2  
14 Zwarteberg – Molenberg   Catg. 2  
15 Zwarteberg – Kouterweg  Catg. 2  
16 Zwarteberg – Buikouterbaan   Catg. 2  
17 Zwarteberg – Ten Bos (verkeer komende van brug)  Catg. 2  
18 Ten Bos – Donkerstraat   Catg. 2  
xx Grondgebied Aalst     
19 Kortenbos – De Kavee  Catg. 2  
xx Kortenbos – Tenbos   Catg. 4 xxxxx
20 Kortenbos – Kortenbos – Daalstraat (top Schettenberg)  Catg. 2 + Toezicht politie 
21 Daalstraat – Achterdaalstraat  Catg. 2  
22 Daalstraat – Calloystraat  Catg. 2  
23 Daalstraat – J.B. Callebautstraat   Catg. 2 + Toezicht politie 
24 Daalstraat – Kaaistraat  Catg. 2  
25 Daalstraat – Vogelzangstraat  Catg. 2  
26 Daalstraat – Molleweg  Catg. 2  
27 Daalstraat – Denderweg  Catg. 2  
28 Daalstraat – Bredeweg  Catg. 2  
29 Daalstraat – Balleistraat  Catg. 2 + Toezicht politie (kerk) 
30 Daalstraat – Potaardestraat  Catg. 2  
31 Driesstraat – Rozenlaan  Catg. 2  
32 Driesstraat – Langeweg (frituur)  Catg. 2  
33 Driesstraat – Steenbergstraat (verkeer uit Liedekerke) Catg. 2  
34 Steenbergstraat - Eugeen Bosteelsstraat  Catg. 2  
35 Steenbergstraat – Groeneweg   Catg. 2  
36 Groeneweg – Bellestraat  Catg. 2 + Toezicht politie 
37 Bellestraat – Bellekouter (1ste rechts)  Catg. 2  
38 Bellestraat – Bellekouter (2de rechts)  Catg. 2  

§ 2. De signaalgevers moeten minstens een halfuur vóór de aanvang van de wielerwedstrijd of het voorziene tijdstip van doortocht op post zijn. Het startsein mag niet worden gegeven vooraleer alle signaalgevers hun plaats hebben ingenomen.
§ 3. De signaalgevers moeten ten minste achttien jaar oud zijn en mogen ook niet ouder zijn dan 78 jaar (uitgezonderd indien een medisch attest werd voorgelegd). Zij dragen om de linkerarm een band met horizontaal de nationale kleuren en in zwarte letters op de gele strook het woord "signaalgever". Om het verkeer stil te leggen moeten die signaalgevers gebruik maken van een schijf waarop aan weerszijden het verkeersbord C3 afgebeeld is. De schijf moet een middellijn hebben van ten minste 0,15 m en moet van reflecterende producten voorzien zijn.
§ 4. De lijst met de signaalgevers dient door de organisator bewaard te worden tot 6 maand na de wielerwedstrijd. De koersdirecteur (of veiligheidscoördinator) dient op de dag van de wedstrijd in het bezit te zijn van de naamlijst van alle seingevers. De lijst bevat de naam, geboortedatum, nationaliteit, contactgegevens en de locatie waar de seingever wordt ingezet.


Artikel 6 - Openingsvoertuig en sluitingsvoertuig.
§ 1. Het openingsvoertuig dient te voldoen aan volgende voorwaarden:

  • Op een voldoende veilige afstand voor de eerste renner uit te rijden.
  • Op het dak van dit voertuig moet, op een voor tegenliggers goed zichtbare wijze, het gevaarsbord A51 worden aangebracht. De zijde van dit verkeersteken moet ten minste 70 cm bedragen. Onder dit verkeersteken wordt een blauw rechthoekig bord aangebracht waarop, in witte letters van ten minste 20 cm hoogte en ten minste 2 cm breedte, de vermelding 'WEDSTRIJD' staat.
  • Een rode vlag van ten minste 50 cm breed en 60 cm lang, welke links vooraan op het voertuig is aangebracht.
  • Een oranjegeel knipperlicht dient zodanig te worden geplaatst dat het in alle richtingen zichtbaar is.

§ 2. Het sluitingsvoertuig dient uitgerust te zijn met:

  • Daksignalisatie bestaande uit een voor het achteropkomend verkeer goed zichtbaar waarschuwingsbord (gevaarsbord A51). De zijde van dit verkeersteken moet ten minste 70 cm bedragen. Onder dit verkeersteken wordt een blauw rechthoekig bord aangebracht waarop, in witte letters van ten minste 20 cm hoogte en ten minste 2 cm breedte, de vermelding 'EINDE WEDSTRIJD' staat.
  • Een groene vlag van ten minste 50 cm breed en 60 cm lang, welke links vooraan op het voertuig is aangebracht.
  • Een oranjegeel knipperlicht dient zodanig te worden geplaatst dat het in alle richtingen zichtbaar is.
 

Artikel 7 - Medische hulpverlening.

§ 1. De inrichters moeten, ten minste 8 dagen vóór de wedstrijd, aan de dienst voor sanitaire hulpverlening aan de burgerbevolking van het Ministerie van Volksgezondheid, dag en uur van vertrek, de vermoedelijke duur en het vastgestelde parcours van de wedstrijd kenbaar maken.
§ 2.    In iedere wedstrijd worden de renners vergezeld door een motorvoertuig waarin een geneesheer heeft plaatsgenomen. Voor de wedstrijden waaraan alleen niet-beroepsrenners mogen deelnemen, is het voldoende dat een persoon aanwezig is die houder is van het brevet van ziekenhuis assistent of van secourist. Het motorvoertuig moet uitgerust zijn met een draagberrie en met de hulpdoos nr. 1 als voorgeschreven in het algemeen reglement voor de arbeidsbescherming.


Artikel 8 - Volgauto's.
§ 1. Elk motorvoertuig,  waarvan de bestuurder zich op het parcours van een wielerwedstrijd wenst te begeven op een tijdstip dat het parcours gereserveerd is voor de wedstrijd, dient over een volgbewijs of een doorgangsbewijs te beschikken dat afgeleverd en ondertekend wordt door de koersdirecteur.
§ 2. Een volgbewijs laat een bestuurder toe om zijn motorvoertuig te bewegen tussen het openings- en sluitingsvoertuig. Het volgbewijs, in witte kleur en voorzien van een volgnummer, wordt opgemaakt naar het bij dit besluit gevoegde model. Het wordt duidelijk zichtbaar, vooraan op het voertuig, aangebracht. De volgbewijzen dienen de stempel van de gemeente van de referentieburgemeester te dragen.
§ 3. Deze bepaling is niet van toepassing op de voertuigen van politie- en hulpdiensten.
§ 4. Voertuigen die vergunning hebben om de wedstrijd te vergezellen, mogen geen supporters vervoeren..


Artikel 9 - Aankomstplaats.
§ 1. Aankomstzone - De eindstreep wordt getrokken in de Kerkstraat. De inrichters moeten de toegang tot de rijweg beletten door aan weerszijden afsluitingen te plaatsen over een afstand van tweehonderd (200) meter lengte, waarvan ten minste honderdvijftig (150) voor en vijftig (50) meter achter de eindstreep. 
Aan weerszijden van de rijbaan dient over deze minimale lengte een afsluiting voorzien te worden. Deze afstand dient gevrijwaard te zijn van hindernissen en obstakels.
§ 2. Behalve de leden van de ordedienst en de aankomstrechters mag niemand zich bij de aankomst van de renners vóór de afsluitingen bevinden.
§ 3. Wegwerpzone - Enkel in deze zone mag door de deelnemende renners afval weggeworpen worden. In deze zone is de organisator verantwoordelijk voor het inzamelen van het afval.


Artikel 10 - Bijzondere veiligheidsmaatregelen langsheen het parcours.
§ 1. Ter bescherming van de deelnemers aan de wedstrijd zijn de inrichters gehouden

       bijzondere veiligheidsmaatregelen te nemen ter hoogte van:

  1. de midden geleiders;
  2. de verhoogde inrichtingen;
  3. de wegversmallingen;
  4. de rotondes.

 § 2. De bijzondere veiligheidsmaatregelen moeten ten minste als volgt gerealiseerd worden:

  1. signaalgever met gele vlag en balen stro;
  2. verkeerskegel of – baken met gele knipperlichten aan weerszijden van de rijbaan;
  3. idem;
  4. idem.
 

Artikel 11 - Volgauto's en afleiding tijdens de finale
§ 1.    Alleen die voertuigen mogen de wedstrijd vergezellen, waarvan de bestuurders lid zijn van de sportverenigingen, belast met het toezicht op de technische organisatie van de wedstrijden, en de voertuigen waarvan de bestuurders in het bezit zijn van een door de koersdirecteur afgegeven doorgangsbewijs of van een algemeen doorgangsbewijs daartoe door de Minister van Binnenlandse Zaken aan de beroepsjournalisten en aan de journalisten van de pers voor gespecialiseerde informatie afgegeven.
§ 2.    Voertuigen die vergunning hebben om de wedstrijd te vergezellen, mogen geen supporters vervoeren.

 

Artikel 12 - Deelnemers.
De inrichters moeten de bepalingen naleven van:

  1. Het besluit van de Vlaamse regering van 13 maart 1985 houdende deelneming van jongeren aan wielerwedstrijden;
  2. Het decreet van 27 maart 1991 inzake medisch verantwoorde sportbeoefening;
  3. Het besluit van de Vlaamse regering van 23 oktober 1991 houdende uitvoering van het decreet van 27 maart 1991 inzake medisch verantwoorde sportbeoefening;
  4. Het besluit van de Vlaamse regering van 8 september 2000 houdende de voorwaarden voor deelneming aan wielerwedstrijden en wielerproeven.
 

Artikel 13 - Deelnemende renners.
De renners dienen het verkeersreglement na te leven. De inrichter verbindt zich er toe de renners te weren die op een gevaarlijke wijze of systematisch de verkeersregels miskennen.


Artikel 14 - Slotbepaling.
Een voor eensluidend verklaard afschrift van dit besluit zal aangetekend worden verzonden naar de organisator, voor kennisgeving. De organisator dient dit besluit op verzoek van een bevoegde overheid te vertonen.