Terug
Gepubliceerd op 21/04/2022

Notulen  Gemeenteraad

di 22/03/2022 - 20:00 Raadzaal
Aanwezig: Gerda Van Geite, voorzitter
Walter De Donder, burgemeester
Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Schepenen
Denise De Paepe, bijzonder comité voor de sociale dienst
Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Jill Rollier, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Jeroen Roelandt, Rani Berlo, Dirk Geeraerts, Jeroen Trappers, Gemeenteraad
Frédéric Pipelers, algemeen directeur
Verontschuldigd: Tim Herzeel, Schepenen
Jonas Van Vaerenbergh, Aster Van Avermaet, Elke Van den Winckel, Bart De Maeseneir, Gemeenteraad
  • Financiele dienst

    • Reglement jubilarissen - wijziging

      Aanleiding
      • Het college van burgemeester en schepenen stelt voor de jubilarissen standaard een financiële tegemoetkoming van € 50,00 toe te kennen, ongeacht of er al dan niet een receptie georganiseerd wordt door het gemeentebestuur. 
      Feiten, context, motivering
      • In het huidige reglement is, naast enkele andere attenties, een financiële tegemoetkoming van € 30,00 voorzien, die verhoogd wordt met € 20,00 indien er omwille van de coronacrisis geen receptie georganiseerd kan worden;
      • Uit een bevraging is gebleken dat een standaardtegemoetkoming van € 50,00, ongeacht of de receptie al dan niet kan doorgaan, meer in lijn ligt met wat de buurgemeenten toekennen;
      Juridisch kader
      • Decreet lokaal bestuur, artikel 40 §3 en 41, 23°;
      • Decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur;
      • Gemeenteraadsbeslissing van 13 oktober 2020 houdende vaststelling van het reglement jubilarissen.
      Financieel kader
      • De benodigde kredieten voor deze uitgaven zijn voorzien in het gemeentelijk meerjarenplan.
      Besluit

      Artikel 1.

      Voor het ontvangen van de tegemoetkomingen voorzien in het kader van een jubilaris, komen volgende huwelijksverjaardagen in aanmerking:

      • 50 jaar gehuwd (gouden jubileum);
      • 60 jaar gehuwd (diamanten jubileum);
      • 65 jaar gehuwd (briljanten jubileum);
      • 70 jaar gehuwd (platina jubileum);
      • 75 jaar gehuwd (albasten jubileum).

       

      Artikel 2.

      Om aanspraak te kunnen maken op de toelage, moeten betrokkenen ingeschreven zijn in de gemeente Affligem.

       

      Artikel 3.

      Er wordt voor een bedrag van € 50,00 in Afflibonnen uitgekeerd aan het jubilerend paar.

       

      Artikel 4.

      Het jubilerend paar ontvangt eveneens een oorkonde, een bloemstuk ter waarde van € 25, een pakket Affligem bier en de geschenken die officieel door Hunne Majesteiten de Koning en Koningin aangeboden worden aan jubilarissen.

       

      Artikel 5.

      Ter viering van de jubilarissen, wordt op gezette tijdstippen een gemeenschappelijke receptie georganiseerd door en op kosten van het gemeentebestuur.

       

      Artikel 6.

      De voorziene tegemoetkomingen worden niet toegekend indien een jubilerend paar formeel afziet van de door de gemeente georganiseerde huldiging.

       

      Artikel 7.

      Het reglement jubilarissen, dat goedgekeurd werd door de gemeenteraad in zitting van 13 oktober 2020, wordt opgeheven.


      Artikel 8.

      Afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan de financiële dienst en de dienst secretariaat.

  • Openbare werken

    • Samenstelling commissie openbare werken en mobiliteit - Wijziging

      Aanleiding
      • E-mail van raadslid Stijn Stassijns (N-VA fractie), 11 februari 2022.
      Feiten, context, motivering
      • Raadslid Belinda Everaert (N-VA fractie) wordt vervangen door raadslid Guy Uyttersprot (N-VA fractie).
      Juridisch kader
      • Het Decreet lokaal bestuur, artikel 40 §3 en 41, 23°;
      • Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, de artikelen 34 tot en met 37;
      • Het gemeenteraadsbesluit van 12 maart 2019 tot samenstelling van de commissie openbare werken en mobiliteit;
      • Het gemeenteraadsbesluit van 10 november 2020 tot samenstelling van de commissie openbare werken en mobiliteit - wijziging.

      Besluit

      Artikel 1.

      Artikel 1 van het gemeenteraadsbesluit van 10 november 2020 wordt als volgt vervangen:

      De commissie openbare werken en mobiliteit bestaat uit volgende leden:

      • LIJST BURGEMEESTER 
      • Els Van Nieuwenhove
      • Dirk Geeraerts
      • Aster Van Avermaet, effectieven.      

       

      • Bart De Maeseneir
      • Leen Steenhoudt, plaatsvervangers.

       

      • OPEN2040 
      • Rani Berlo
      • Jeroen Roelandt, effectieven

       

      • Johan Guns
      • Jill Rollier, plaatsvervangers.

       

      • N-VA
      • Jonas Van Vaerenbergh
      • Guy Uyttersprot, effectieven

       

      • Elke Van den Winckel
      • Belinda Everaert, plaatsvervangers.

       

      • GROEN
      • Jeroen Trappers.

       

      Artikel 2.

      Afschrift van deze beslissing zal aan de fractieleiders en aan de commissieleden worden toegezonden.

  • RO - Stedenbouw

    • Verkaveling Astravorm - Vaststellen straatnaam verkaveling "Astravorm"

      Aanleiding
      • Voorstel vanuit de algemene vergadering van de Cultuurraad van 28 december 2021.
      Feiten, context, motivering

      Procedure vaststellen van de naam van een straat:

      1. Overmaken van vraag aan de cultuurraad.

      2. Formuleren van voorstel door de cultuurraad.

      3. College beslist over de voorlopige naam.

      4. Voorlopige aanvaarding van de naam door de gemeenteraad.

      5. Organiseren van een openbaar onderzoek (30 dagen) door:

        1. betrokkenen (aanwonenden 18+ en alle eigenaars woonachtig in België) aanschrijven om kennis te laten nemen van de voorgestelde naam en er eventueel opmerkingen over te kunnen maken;
        2. bekendmaking via sociale media en website;
        3. een adviesvraag te richten aan de gemeentelijke cultuurraad. Het gemeentebestuur is verplicht het advies te vragen. Indien het advies van de cultuurraad niet binnen de dertig dagen wordt meegedeeld, wordt het als gunstig beschouwd. Het advies is niet bindend. De gemeenteraad kan er dus wettelijk van afwijken.
      6. Behandelen van de bezwaren.

      7. Definitieve beslissing door de gemeenteraad.
      8. Informeren van de bevoegde diensten (bv bpost, CRAB-AAPD, kadaster, Brandweer, Politie, Rijksregister, nutsmaatschappijen) door de bevolkingsdienst.
      Juridisch kader
      • Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, art. 40.
      • Het decreet tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen van 29 november 2002.
      • Beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 25 mei 2021.
      • Beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 19 oktober 2021.
      Publieke stemming
      Aanwezig: Gerda Van Geite, Walter De Donder, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Jill Rollier, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Jeroen Roelandt, Rani Berlo, Dirk Geeraerts, Jeroen Trappers, Frédéric Pipelers
      Voorstanders: Gerda Van Geite, Walter De Donder, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Jill Rollier, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Jeroen Roelandt, Rani Berlo, Dirk Geeraerts
      Onthouders: Jeroen Trappers
      Resultaat: Met 17 stemmen voor, 1 onthouding
      Besluit

      Met 17 stemmen voor (Gerda Van Geite, Walter De Donder, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Jill Rollier, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Jeroen Roelandt, Rani Berlo, Dirk Geeraerts), 1 onthouding (Jeroen Trappers)

       

      Artikel 1.

      De gemeenteraad neemt kennis van het voorstel vanuit het Dagelijks Bestuur van de Cultuurraad van 28 december 2021 tot het verlenen van de straatnaam "Solleveld" voor de nieuwe verkaveling Astravorm.

       

      Artikel 2.

      De gemeenteraad gaat akkoord met het voorstel "Solleveld" als straatnaam.

  • Toegevoegde punten

    • Toegevoegd punt van raadslid Stijn Stassijns, namens de N-VA fractie - Oekraïne-motie.

      Aanleiding
      • Toegevoegd punt – Stijn Stassijns, namens de N-VA fractie, e-mail van 17 maart 2022;
      • De oorlog in Oekraïne.
      Feiten, context, motivering
      • De inval op 24 februari 2022 van de gewapende strijdkrachten van de Russische Federatie in Oekraïne, die niet uitgelokt was en onrechtvaardig is;
      • De Russische Federatie met deze inval de grootste militaire operatie in een ander soeverein land in Europa sinds de Tweede Wereldoorlog begon;
      • De ongeziene humanitaire gevolgen van deze inval, die een flagrante schending is van het internationaal recht dat stelt dat staten zich moeten onthouden van bedreiging met of gebruik van geweld tegen de territoriale integriteit of de politieke onafhankelijkheid van enige staat;
      • De voorgeschiedenis van de inmenging van de Russische Federatie in de soevereiniteit van Oekraïne: het illegaal inlijven van de Krim in het voorjaar van 2014, middels een militaire operatie en het organiseren van een illegaal referendum, dat in strijd was met het internationaal recht, en de verantwoordelijkheid in het in stand houden van de zogenaamde, internationaal niet- erkende Volksrepublieken Donetsk en Loehansk, onder meer door militaire inmenging en het organiseren van illegale verkiezingen die in strijd waren met de Akkoorden van Minsk en het internationaal recht;
      • De Russische Federatie ongemeen hard optreedt tegen haar eigen onderdanen die op een vreedzame manier hun ongenoegen uiten met de inval in Oekraïne, met massale arrestaties tot gevolg, wat een schending is van het fundamenteel recht op manifesteren en de democratische waarden;
      • Het belang van het vreedzaam samenleven van alle inwoners van Affligem, van welke afkomst ook;
      • De lange en rijke traditie van Affligem als gemeente met een vrije en tolerante geest, waar plaats is voor alle overtuigingen zolang deze respectvol en vreedzaam geuit worden;
      • Deze traditie maakt dat Affligem elke vorm van geweld of agressie verwerpt.
      Publieke stemming
      Aanwezig: Gerda Van Geite, Walter De Donder, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Jill Rollier, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Jeroen Roelandt, Rani Berlo, Dirk Geeraerts, Jeroen Trappers, Frédéric Pipelers
      Voorstanders: Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Jeroen Trappers
      Tegenstanders: Gerda Van Geite, Walter De Donder, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Jill Rollier, Jeroen Roelandt, Rani Berlo
      Onthouders: Dirk Geeraerts
      Resultaat: Met 5 stemmen voor, 12 stemmen tegen, 1 onthouding
      Besluit

      Met 5 stemmen voor (Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Jeroen Trappers), 12 stemmen tegen (Gerda Van Geite, Walter De Donder, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Jill Rollier, Jeroen Roelandt, Rani Berlo), 1 onthouding (Dirk Geeraerts)

       

      1. Om zijn solidariteit te betuigen met het Oekraïense volk, dat slachtoffer is van de onrechtmatige militaire schending van het internationaal recht door de Russische Federatie;
      2. Om zijn ongenoegen en verontwaardiging te uiten over de schending van burgerrechten in de Russische Federatie,
      3. Om in naam van alle inwoners van Affligem op te roepen tot het onmiddellijk beëindigen van de vijandelijkheden en het sluiten van een vredesakkoord dat de soevereiniteit van Oekraïne respecteert.
      4. Zal het gemeentehuis van Affligem verlichten in geel en blauw
      5. Zal zo snel als mogelijk contacten leggen met de abdij van Affligem om te bekijken hoe de vele tientallen bedden die daar beschikbaar zijn kunnen ingezet worden om Oekraïense vluchtelingen op te vangen. De gemeente kan daarbij een coördinerende rol spelen en de financiële, logistieke en organisatorische gevolgen voor haar rekening nemen
      6. Zal een coördinerende rol spelen om speelgoed en kinderkledij te verzamelen om aan de naaste buurlanden van Oekraïne, waar vele vluchtelingen opgevangen worden, te bezorgen.
  • Mondelinge vragen

    • Bijkomende mondelinge vragen - Stijn Stassijns – namens N-VA

      Aanleiding
      • E-mail van raadslid Stijn Stassijns - namens N-VA - 17 maart 2022.
      Feiten, context, motivering
      1. De stijgende energieprijzen zullen zich vooral in 2022 laten voelen bij tal van onze inwoners, wanneer  de mensen een afrekeningsfactuur krijgen die plots veel hoger zal uitvallen dan voorzien. 
        • Heeft het gemeentebestuur plannen om hierrond een passend beleid uit te werken ?
        • Welke concrete maatregelen stelt het gemeentebestuur voor? Hoeveel middelen worden er voorzien om dit plan uit te voeren?

      2. We komen terug op onze vraag mbt het inzetten van zwerfvuil-ordehandhavers. We danken de schepen voor zijn antwoord dat de gemeente dat kan doen. De vraag was niet wat de gemeente kan, maar wat de gemeente zal doen.

      3. De bevraging onder Affligemse verenigingen m.b.t. het al dan niet bouwen van een nieuwe ‘chalet’ of ‘kantine’ of ‘polyvalente ruimte’ is nu al even afgesloten. Welke resultaten zijn er uit de bevraging gekomen en welke keuzes zal het gemeentebestuur maken in deze?

      4.  De Gespot telt de laatste keren steeds meer pagina’s dan de voorziene 32. Hoe wordt de maker van het boekje ertoe aangezet de witruimtes te beperken en zich te houden aan het vooropgestelde bladzijden?

      5. In de nieuwe infogids staat het Affligems Forum voor mobiliteit niet bij de adviesraden. Waarom niet?
      Besluit

      De antwoorden op bovenstaande vragen vind je terug in het zittingsverslag van de gemeenteraad van 22 maart 2022.

    • Bijkomende mondelinge vragen - Jeroen Trappers – namens Groen Affligem

      Aanleiding
      • E-mail van raadslid Jeroen Trappers - namens Groen Affligem - 16 maart 2022.
      Feiten, context, motivering
      1. Gebruiksvriendelijkheid gemeentelijke website
        • Gelet op de opdracht om de burgers systematisch, correct, tijdig, evenwichtig en op een verstaanbare wijze te informeren;
        • Gelet op het belang van digitale communicatie en informatieverstrekking;
        Zijn wij van mening dat de gebruiksvriendelijkheid en toegankelijkheid van de gemeentelijke website: www.affligem.be beter kan en moet. De website heeft een drukke onoverzichtelijke landingspagina, gebruikt een eerder klein lettertype wat de leesbaarheid bemoeilijkt, ontbreekt duidelijke paginatitels en gestructureerde indeling van de aangeboden informatie, heeft een weinig gebruiksvriendelijke zoekfunctie, ....
        En willen wij graag vragen of er plannen zijn op korte termijn om de gemeentelijke website te optimaliseren teneinde de gebruiksvriendelijkheid te verhogen en een optimale communicatie naar burgers te realiseren. Het verwerven van bv. het Anysurfer label zou hier een meerwaarde kunnen betekenen, daarbij wordt de website getoetst en aangepast aan de Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) op niveau AA.
        Zie wettelijk kader: https://overheid.vlaanderen.be/wettelijke-verplichtingen-webtoegankelijkheid

      2. Actieve openbaarheid van bestuur
        • Gelet op de Belgische grondwet;
        • Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
        • Gelet op het Vlaams bestuursdecreet van 7 december 2018;
        • Gelet op de opdracht om de burgers systematisch, correct, tijdig, evenwichtig en op een verstaanbare wijze te informeren;
        • Gelet op de beschikbaarheid van de gemeentelijke website en de raadplegingsomgeving bij Cipal Schaubroeck;
        Stellen wij voor om volgende bestuursdocumenten op een actieve wijze publiek te maken via de website van de gemeente Affligem en/of de raadpleegomgeving van de gemeente Affligem op de website van Cipal Schaubroeck (https://affligem-echo.cipalschaubroeck.be/raadpleegomgeving/):
        • het college van burgemeester en schepenen:
          •  openbare notulen;
          • besluitenlijst;
          • reglementen/verordeningen;
          • actuele samenstelling;
        • het vast bureau:
          • openbare notulen;
          • besluitenlijst;
          • reglementen/verordeningen;
          • actuele samenstelling;
        • de gemeenteraad:
          • agenda en bondige toelichting;
          • livestream;
          • openbare notulen;
          • besluitenlijst;
          • reglementen/verordeningen;
          • actuele samenstelling;
        • de raad voor maatschappelijk welzijn:
          • agenda en bondige toelichting;
          • livestream;
          • openbare notulen;
          • besluitenlijst;
          • reglementen/verordeningen;
          • actuele samenstelling;
        • het bijzonder comité voor de sociale dienst:
          • actuele samenstelling
          • de burgemeester:
          • besluitenlijst;
          • reglementen/verordeningen;
        • adviesraden, beheersraden en commissies:
          • agenda en bondige toelichting;
          • openbare notulen;
          • adviezenlijst;
          • actuele samenstelling;
        • lokaal bestuur:
          • budget en meerjarenplanning;
          • jaarrekening;
          • het beleidsprogramma en de beleidsplannen per sector;
          • de deontologische code van de lokale mandatarissen;
          • de rechtspositieregeling van het personeel;
          • de deontologische code van het personeel.
        Alle bestuursdocumenten worden in principe openbaar gemaakt, behalve als één of meerdere van de in het decreet opgenomen uitzonderingsgronden van toepassing zijn.

      3. Zijn er initiatieven voor de opvang van 0ekraïense vluchtelingen in Affligem?

      4. Volgens het nieuwe rapport ruime bedraagt het ruimtebeslag in Affligem 44,9% t.o.v. 55,1% open ruimte. We scoren daar ruim 10% hoger dan het gemiddelde in Vlaams-Brabant en Vlaanderen. Bijna de helft van het ruimtebeslag is toe te schrijven aan woningen.
        1. op welke manier wil het lokale bestuur een verdere toename van ruimtebeslag vermijden? Vooral met het doel de kostbare open ruimte te vrijwaren.
        2. Dit vertaalt zich ook in een fors hoger aantal inwoners per km2 (748 in Affligem t.o.v. 549 in Vlaams-Brabant). Wat mogelijks ook resulteert in een toenemende verkeersdruk.
        3. Werd de relatie bevolkingsdichtheid, ruimtebeslag en verkeersdruk in Affligem al onderzocht?
        4. Wat is de visie van het lokale bestuur op de groeimogelijkheden wat betreft bevolkingsdichtheid? Waar liggen de limieten, op welke manier blijft dit leefbaar?
        5. Gaat het lokale bestuur de verkeersdruk structureel verlagen? En op welke manier zal dit gebeuren?

      5. Het Affligems verkeers- en mobiliteitsforum is opgestart en kwam al een aantal keer samen. Welke adviezen werden er reeds geformuleerd door het forum en welke opvolging voorziet het college voor deze adviezen?

      6. Betreffende het klimaatcafé.
        1. op welke manier werd de werving voor het klimaatcafé vorm gegeven?
        2. Welke opkomst was er bij het klimaatcafé voor respectievelijk de jongeren en de volwassen bevolking?
        3. op welke manier wil het bestuur er in de toekomst voor zorgen om meer inwoners te mobiliseren voor brede inspraakmomenten? lk denk dan bv. aan de brede consultatie die is voorzien in het opmaak proces van het Beleidsplan Ruimte Affligem.
        4. Wordt er een herhaling van het klimaatcafé gepland met als doel een grotere betrokkenheid bij de bevolking te realiseren?

      7. Betreffende het beleidsplan ruimte Affligem
        1. is er al een meer concrete planning voor de opmaak van het Beleidsplan Ruimte Affligem bekend?
        2. er werden al een aantal RUP's afgebakend, over welke gebieden gaat het precies?
        3. is het bestuur op de hoogte van de toekomstbeelden die werden geformuleerd binnen het project: "Natuur in het Hart"?  En worden deze toekomstbeelden mee opgenomen in de opmaak van het beleidsplan?

      8. Na een vraag van Groen Affligem werd in 2020 een eerste keer geparticipeerd aan de Behaag je tuin actie, een actie van de regionale landschappen en de provincie Vlaams-Brabant. In 2020 werd gesteld dat de gemeente Affligem niet jaarlijks, maar om de twee jaar zou participeren aan deze actie.
        1. Hoe werd de actie in 2020 geëvalueerd door alle betrokkenen?
        2. Wordt er vastgehouden aan een 2-jaarlijkse deelname? En wat is de motivatie om hier niet jaarlijks op in te tekenen?
        3. 2020 was de eerste deelname, op heden zijn we 2 jaar verder, zal de gemeente Affligem deelnemen aan de actie Behaag je tuin 2022?
      Besluit

      De antwoorden op bovenstaande vragen vind je terug in het zittingsverslag van de gemeenteraad van 22 maart 2022.

  • Goedkeuring notulen vorige zitting

    • Notulen en zittingsverslag

      Besluit

      De notulen van de vorige zitting van 15 februari 2022 worden goedgekeurd.
      Het zittingsverslag van 15 februari 2022 wordt goedgekeurd.

Namens Gemeenteraad,

Frédéric Pipelers
algemeen directeur

Gerda Van Geite
voorzitter