Terug
Gepubliceerd op 15/06/2022

Notulen  Gemeenteraad

di 10/05/2022 - 20:00 Raadzaal
Aanwezig: Gerda Van Geite, voorzitter
Walter De Donder, burgemeester
Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Schepenen
Denise De Paepe, bijzonder comité voor de sociale dienst
Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Jill Rollier, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Aster Van Avermaet, Elke Van den Winckel, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Rani Berlo, Dirk Geeraerts, Jeroen Trappers, Gemeenteraad
Frédéric Pipelers, algemeen directeur
Verontschuldigd: Leen Steenhoudt, raadslid gemeenteraad
  • Algemeen directeur

    • Goedkeuring van model huurovereenkomst conform het specifiek huurregime voor tijdelijke huisvesting van de getroffenen van het militair conflict in Oekraïne.

      Aanleiding
      • Het militair conflict in Oekraïne en de daarmee gepaard gaande instroom van getroffenen op het grondgebied van het lokaal bestuur Affligem.
      Feiten, context, motivering
      • Dit model van huurovereenkomst wordt gesloten met een tijdelijk ontheemde uit Oekraïne (Oekraïense vluchteling) en valt onder het toepassingsgebied van het bijzondere huurregime, zoals vastgesteld door de Vlaamse Regering op basis van artikel 5 van het decreet van 18 maart 2022 tot regeling van de tijdelijke huisvesting van gezinnen of alleenstaanden die dakloos zijn of dreigen te worden naar aanleiding van de oorlog in Oekraïne (artikel 6 van het besluit van de Vlaamse Regering van 18 maart 2022 tot regeling van de tijdelijke huisvesting van gezinnen of alleenstaanden die dakloos zijn of dreigen te worden naar aanleiding van de oorlog in Oekraïne).
      • De Vlaamse Regering werkte een specifiek, afwijkend huurregime uit voor als een sociale huisvestingsmaatschappij, een sociaal verhuurkantoor of een woonmaatschappij woningen of collectieve voorzieningen in eigendom van Vlaamse besturen, Vlaamse semipublieke rechtspersonen of private rechtspersonen met sociaal doel in huur neemt om tijdelijk onder te verhuren aan vluchtelingen uit Oekraïne.
        Een SVK kan, via dit huurregime voor de opvang van vluchtelingen uit Oekraïne, geen woningen (tijdelijk) inhuren van particuliere eigenaars op de private huurmarkt om de woningen onder te verhuren aan vluchtelingen uit Oekraïne. Een SVK kan dus binnen dit huurregime enkel woningen of collectieve voorzieningen in eigendom van Vlaamse besturen, Vlaamse semipublieke rechtspersonen of private rechtspersonen met sociaal doel in huur nemen om die tijdelijk onder te verhuren aan vluchtelingen uit Oekraïne.
      • Lokale besturen vallen buiten dit toepassingsgebied en kunnen evenmin woningen inhuren van particuliere eigenaars op de private huurmarkt om de woningen vervolgens onder te verhuren aan vluchtelingen uit Oekraïne onder dit specifieke huurregime.
      • Lokale besturen en private partners kunnen het bijzonder huurregime optioneel wel gebruiken in een hoofdhuurovereenkomst met de Oekraïense vluchtelingen.
      • Om de kandidaat verhuurders maximaal te ondersteunen kan er geopteerd worden voor een borgstelling in de huurovereenkomst door het lokaal bestuur. De borg zijnde het lokaal bestuur staat dan maximaal borg voor het geïndexeerde bedrag van de waarborg. De borgstelling heeft betrekking op alle verbintenissen uit de huurovereenkomst. 
      • In bijlage zie advies van VVSG.
      • De modaliteiten en voorwaarden van het  voormeld model van huurovereenkomst moeten steeds geïnterpreteerd worden vanuit de doelstelling van het lokaal bestuur om - tijdelijk - mee te helpen aan de voormelde acute problematiek.
      • Essentieel aan het afwijkend huurregime is dat een resem artikelen uit het Woninghuurdecreet buiten beschouwing worden gelaten en dat de Vlaamse regering ter vervanging een aantal andere/lichtere regels oplegt. Zo ziet het regime er inzake duur & opzeg logischerwijs radicaal anders uit.
      Juridisch kader
      • Artikel 287 en 288 van het Decreet Lokaal Bestuur
      • het decreet van 18 maart 2022 tot regeling van de tijdelijke huisvesting van gezinnen of alleenstaanden die dakloos zijn of dreigen te worden naar aanleiding van de oorlog in Oekraïne
      • het besluit van de Vlaamse Regering van 18 maart 2022 tot regeling van de tijdelijke huisvesting van gezinnen of alleenstaanden die dakloos zijn of dreigen te worden naar aanleiding van de oorlog in Oekraïne
      Besluit

      Artikel 1.
      De gemeenteraad bekrachtigt het model van huurovereenkomst specifiek regime Oekraïne van een onroerend goed voor een onbepaalde tijd, naar aanleiding van het militair conflict in Oekraïne en de daarmee gepaard gaande instroom van personen uit Oekraïne die hierdoor werden getroffen.
       
      Artikel 2.
      Dit model van huurovereenkomst, specifiek huurregime Oekraïense vluchtelingen, zal worden toegepast bij de verhuur van noodwoningen van het lokaal bestuur Affligem aan getroffenen uit de crisis in Oekraïne.
       
      Artikel 3.
      Een individuele toewijzingsbeslissing van een noodwoning aan getroffenen van de crisis in Oekraïne vervangen alle mogelijke reeds bestaande afspraken met betrekking tot het gebruik van die noodwoning.

  • Financiele dienst

    • Kerkfabriek Sint-Jan Teralfene - jaarrekening 2021 - gunstig advies

      Aanleiding
      • Indienen van de jaarrekening 2021 van kerkfabriek Sint Jan Evangelist op 21 april 2022;
      • De gemeenteraad dient binnen de 50 dagen advies te geven over deze jaarrekeningen.
      Feiten, context, motivering
      • De rekening van 2021 sluit met volgende totalen:
        - overschot exploitatie: € 10.118,19
        - overschot investeringen: € 0,00
      • Op 22 april 2022 is er een nota opgesteld door de financieel deskundige, betreffende het nazicht van de rekening 2021.
      Juridisch kader
      • Decreet lokaal bestuur, de artikelen 40 §1 en 41 in het bijzonder;
      • Decreet van 07 mei 2004 houdende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, en latere wijzigingen, de artikelen 54 en 55 § 2 in het bijzonder;
      • Besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten, en latere wijzigingen;
      • Omzendbrief BB-2013/01 van 01 maart 2013 houdende de boekhouding van de besturen van de eredienst;
      • Beslissing van de raad van de kerkfabriek Sint-Jan Evangelist Teralfene houdende vaststelling van de rekening over het jaar 2021.
      Besluit

      Artikel 1.

      De rekening 2021 van de kerkfabriek Sint-Jan Teralfene wordt gunstig geadviseerd.


      Artikel 2.

      Afschrift van deze beslissing zal aan het Agentschap voor Binnenlands Bestuur, Afdeling Vlaams-Brabant p/a VAC – Leuven, 13de en 14de verdieping, Diestsepoort 6 bus 1 te Leuven, worden toegestuurd.


      Artikel 3.

      Afschrift van dit besluit zal ter kennisgeving aan de kerkfabriek Sint-Jan – p/a Driesstraat 5 te 1790 Affligem – en aan de financiële dienst worden bezorgd.

    • Kerkfabriek OLV Bezoeking Essene - jaarrekening 2021 - gunstig advies

      Aanleiding
      • Indienen van de jaarrekening 2021 van kerkfabriek OLV Bezoeking Essene op 21 april 2022 via het centraal kerkbestuur.
      • De gemeenteraad dient binnen de 50 dagen advies te geven over deze jaarrekeningen.
      Feiten, context, motivering
      • De rekening van 2021 sluit met volgende totalen:
        - overschot exploitatie: € 21.023,92
        - overschot investeringen: € 0,00
      • Op 22 april 2022 is er een nota opgesteld door de financieel deskundige, betreffende het nazicht van de rekening 2021.
      Juridisch kader
      • Decreet lokaal bestuur, de artikelen 40 §1 en 41 in het bijzonder;
      • Decreet van 07 mei 2004 houdende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, en latere wijzigingen, de artikelen 54 en 55 § 2 in het bijzonder;
      • Besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten, en latere wijzigingen;
      • Omzendbrief BB-2013/01 van 01 maart 2013 houdende de boekhouding van de besturen van de eredienst;
      • Beslissing van de raad van de kerkfabriek OLV Bezoeking Essene houdende vaststelling van de rekening over het jaar 2021.
      Besluit

      Artikel 1.

      De rekening 2021 van de kerkfabriek OLV Bezoeking Essene wordt gunstig geadviseerd.


      Artikel 2.

      Afschrift van deze beslissing zal via het digitaal loket aan het Agentschap voor Binnenlands Bestuur worden toegestuurd.


      Artikel 3.

      Afschrift van dit besluit zal ter kennisgeving aan de kerkfabriek OLV Bezoeking Essene, Ternatsestraat 8 te 1790 Affligem worden toegestuurd en aan de financiële dienst worden bezorgd.

    • Kerkfabriek Sint-Michiel - jaarrekening 2021 - gunstig advies

      Aanleiding
      • Indienen van de jaarrekening 2021 van kerkfabriek Sint-Michiel Hekelgem op 21 april 2022 door het centraal kerkbestuur.
      • De gemeenteraad dient binnen de 50 dagen advies te geven over deze jaarrekeningen.
      Feiten, context, motivering
      • De rekening van 2021 sluit met volgende totalen:
        - tekort exploitatie: € -1.016,17;
        - overschot investeringen: € 65.561,83;
      • Op 22 april 2022 is er een nota opgesteld door de financieel deskundige, betreffende het nazicht van de rekening 2021;
      • In de jaarrekening is een investeringsuitgave van € 15.806,23 opgenomen aangaande de restauratie van de glasramen in de noordelijke zijbeuk. Deze uitgave werd gefinancierd met eigen middelen.
      Juridisch kader
      • Decreet lokaal bestuur, de artikelen 40 §1 en 41 in het bijzonder;
      • Decreet van 07 mei 2004 houdende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, en latere wijzigingen, de artikelen 54 en 55 § 2 in het bijzonder;
      • Besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten, en latere wijzigingen;
      • Omzendbrief BB-2013/01 van 01 maart 2013 houdende de boekhouding van de besturen van de eredienst;
      • Beslissing van de raad van de kerkfabriek Sint-Michiel houdende vaststelling van de rekening over het jaar 2021.
      Besluit

      Artikel 1.

      De rekening 2021 van de kerkfabriek Sint-Michiel wordt gunstig geadviseerd.


      Artikel 2.

      Afschrift van deze beslissing zal via het digitaal loket aan het Agentschap voor Binnenlands Bestuur worden toegestuurd.


      Artikel 3.

      Afschrift van dit besluit zal ter kennisgeving aan de kerkfabriek Sint-Michiel – p/a Pastorijweg 27 te 1790 Affligem – en aan de financiële dienst worden bezorgd.

  • Openbare werken

    • Gratis grondafstand en affectatie in openbaar domein - Molenweg 2 ; 59 ca sectie D nummer 0054DP0000 - goedkeuring.

      Aanleiding
      • Naar aanleiding van omgevingsvergunning nr. 2020/61 verklaarden Jan Mertens en Elke De Witte om kosteloos grond af te staan aan Affligem.
      • De afgestane grond zal worden gebruikt om een waardevolle berm te creëren en biedt ruimte voor nutsleidingen en een eventuele uitwijkstrook.
      • De ontwerpakte werd door de afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse overheid opgemaakt.
      • De akte dient door de gemeenteraad goedgekeurd te worden, waarna deze na het verstrijken van de schorsings-en vernietigingstermijn door de afdeling Vastgoedtransacties verleden kan worden.
      Feiten, context, motivering
      • Op 23 maart 2021 werd de stedenbouwkundige vergunning afgeleverd voor het oprichten van een vrijstaande eensgezinswoning aan Jan Mertens en Elke De Witte.
      • In navolging van de verleende vergunning werd een eenzijdige verbintenis dd. 2 oktober 2020 tot kosteloze grondafstand door de Jan Mertens en Elke De Witte onderschreven.
      • Op het opmetingsplan dd. 14 juni 2021, opgemaakt door landmeter Björn De Pril, is de over te dragen grond aangeduid. Het gaat om de grond op het plan aangeduid: lot 1: 59 ca (58,81m²) te nemen uit een perceel gekadastreerd of gekadastreerd geweest 1e afdeling, sectie D, nummer 0054DP0000, met gereserveerd individueel perceelidentificatienummer D 54 F P0000.
      • Het opmetingsplan werd goedgekeurd door de dienst Ruimtelijke Ordening.
      • De ontwerpakte gratis grondafstand werd opgemaakt door de afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse overheid.
      • De akte kan verleden worden na goedkeuring door de gemeenteraad en na het verstrijken van de schorsings- en vernietigingstermijn.
      • Het komt aldus aan de gemeenteraad toe om in te stemmen met de ontwerpakte zoals in bijlage en opname van de grond in het openbaar domein.
      Juridisch kader
      • Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 1 september 2009.
      • Decreet betreffende de omgevingsvergunning van 25 april 2014, artikels 15 en 31.
      • Decreet lokaal bestuur van 22 september 2017, artikels 40 en 41.
      • Gemeentewegendecreet van 1 september 2019.
      Financieel kader
      • Deze grond wordt kosteloos aan de gemeente overgedragen.
      Besluit

      Artikel 1.

      De gemeenteraad stemt in met de ontwerpakte (zoals in bijlage), opgemaakt door de afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse overheid inzake de kosteloze overname van volgend perceel grond: 59 ca (aangeduid als lot 1 op het opmetingsplan dd. 14 juni 2021, opgemaakt door landmeter Björn De Pril), gekadastreerd of gekadastreerd geweest 1e afdeling, sectie D, nummer 0054DP0000.

       

      Artikel 2.

      De gemeenteraad keurt de opname door het lokaal bestuur Affligem verworven perceel in het openbaar domein van Affligem goed.

       

      Artikel 3.

      De akte zal verleden worden na het verstrijken van de schorsings- en vernietigingstermijn vanwege de toezichthoudende overheid.

       

      Artikel 4.

      De opdracht wordt gegeven aan de Vlaams commissaris om de gemeente bij ondertekening te vertegenwoordigen.

       

      Artikel 5.

      Bij overschrijving van de akte wordt ontslag verleend aan de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie tot het nemen van een ambtshalve inschrijving .

       

  • Wonen

    • Woonmaatschappij Halle-Vilvoorde-Midden — Algemene vergadering — Verdeling van de stemrechten — Voorstel

      Aanleiding

      De Vlaamse Regering stelt in haar regeerakkoord voorop dat tegen 1 januari 2023 sociale huisvestingsmaatschappijen en sociale verhuurkantoren moeten samengevoegd worden tot één woonactor met slechts één speler per gemeente: de woonmaatschappij.

      Feiten, context, motivering
      •  De Vlaamse Regering moet bij de verdeling van de stemrechten in elk geval rekening houden met de volgende twee objectieve criteria: 1. de verhouding tussen het aantal sociale huurwoningen per gemeente; 2 de verhouding tussen het aantal huishoudens per gemeente, maar zij kan ook rekening houden met bijkomende criteria die door de gemeenten worden voorgesteld, evenals met het advies van de gemeenten over het gewicht dat aan elk criterium wordt gehecht.
      • De gemeenten die samen het werkingsgebied vormen moeten over minimaal 50 % + 1 van de stemrechten beschikken.
      •  Alle betrokken gemeenten streven een integraal woonbeleid in de regio na met aandacht voor alle aspecten van een duurzaam, lokaal sociaal woonbeleid en steunend op de solidariteit tussen de gemeenten.
      • Het college van burgemeester en schepenen kreeg op 07 februari 2022 een  brief van de Vlaamse minister van Financiën en Begroting, Wonen en Onroerend Erfgoed  met de vraag om ten laatste op 13 mei 2022 een voorstel over de onderlinge verdeling van de stemrechten in te dienen;
      • Op 15 maart 2022 vonden er besprekingen plaats tussen de betrokken gemeenten over een voorstel van onderlinge stemverhouding, meer bepaald tijdens een plenaire vergadering en tijdens werkgroep-vergaderingen, met een vertegenwoordiging van elk van de deelgebieden (AMOW – TARL – Dilbeek – Pajot), op 29 maart 2022 en 5 april 2022;

      Juridisch kader
      •  Decreet Lokaal Bestuur, in het bijzonder artikel 2, § 2 en artikel 40, § 1.
      •  Vlaamse Codex Wonen van 2021, in het bijzonder titel 3. Woonmaatschappijen (verv. Decr. 9 juli 2021, art. 72, I: 20 september 2021).
      •  Decreet van 9 juli 2021 houdende wijzigingen van diverse decreten met betrekking tot wonen, waarbij een regelgevend kader met betrekking tot de woonmaatschappijen wordt gecreëerd.
      • Besluit van de Vlaamse Regering van 17 december 2021 tot wijziging van verschillende besluiten over wonen, in het bijzonder afdeling 1.
      • Besluit van de Vlaamse Regering van 4 februari 2022 tot vaststelling van het werkingsgebied Halle-Vilvoorde-Midden, dat het werkingsgebied van de woonmaatschappij Halle-Vilvoorde-Midden vastlegt met de gemeenten: Affligem, Asse, Bever, Dilbeek, Galmaarden, Gooik, Herne, Lennik, Liedekerke, Merchtem, Opwijk, Roosdaal, Ternat en Wemmel.

       

      Publieke stemming
      Aanwezig: Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Jill Rollier, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Aster Van Avermaet, Elke Van den Winckel, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Rani Berlo, Dirk Geeraerts, Jeroen Trappers, Frédéric Pipelers
      Voorstanders: Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Jill Rollier, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Aster Van Avermaet, Elke Van den Winckel, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Rani Berlo, Dirk Geeraerts, Jeroen Trappers
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1.

      Instemming met de ambitie voor een gezamenlijk, solidair en integraal woonbeleid in de regio Halle-Vilvoorde-Midden, met engagement om in onderling overleg deze ambitie te concretiseren in een gedeelde en gedragen visie op de werking van de woonmaatschappij.

       
      Artikel 2.

      § 1.        Voorgesteld wordt om de stemrechten van de lokale besturen die deel uitmaken van het werkingsgebied in de algemene vergadering van de toekomstige woonmaatschappij Halle-Vilvoorde-Midden te verdelen op basis van volgende criteria en met het hieronder bepaalde gewicht:

      Criterium

      Bron

      Gewicht

      De verhouding tussen het aantal huishoudens per gemeente

      Statbel.fgov.be (meest recente datareeks)

      50%

      De verhouding tussen het aantal sociale huurwoningen per gemeente

      VMSW en Wonen-Vlaanderen (meest recente datareeks)

      50%

       

       

      Totaal: 100%

       

      § 2.        Voorgesteld wordt om de stemrechtenverhouding bij elke nieuwe legislatuur te actualiseren, op basis van de aantallen per 1 januari jl. 


      Artikel 3.

      Instemming dat de betrokken gemeenten deelnemen aan het bestuursorgaan van de woonmaatschappij in volgende verhouding:

      • Gemeenten Asse en Dilbeek: elk twee bestuursmandaten;
      • Gemeenten Affligem, Liedekerke, Merchtem, Opwijk, Roosdaal, Ternat en Wemmel: elk een bestuursmandaat;
      • Gemeenten Bever, Galmaarden, Gooik, Herne en Lennik: twee bestuursmandaten voor de vijf gemeenten samen.

       

      Artikel 4.

      Deze beslissing wordt aan de provinciegouverneur bezorgd en aan de Vlaamse minister van wonen via het mailadres woonmaatschappij@vmsw.be.

  • Intergemeentelijke samenwerkingsverbanden

    • Haviland - algemene vergadering 22 juni 2022 - goedkeuring agenda

      Aanleiding

      Intercommunale Haviland houdt algemene vergadering op 22 juni 2022, 18.00u.;

      Feiten, context, motivering
      • Intercommunale Haviland is als intergemeentelijk samenwerkingsverband voor de ruimtelijke ordening en de economisch sociale expansie van het arrondissement Halle-Vilvoorde, een dienstverlenende vereniging die wordt beheerst door het decreet lokaal bestuur;
      • Het lokaal bestuur Affligem is aangesloten bij Intercommunale Haviland die werd opgericht op 24 maart 1965 bij oprichtingsakte verschenen in de Bijlage van het Belgisch Staatsblad van 16 april 1965 onder het nummer 8226 en tevens verlengd werd op 23 oktober 2019, verschenen in de Bijlage van het Belgisch Staatsblad van 21 november 2019 onder het nummer 19151652;
      • De email van 25 maart 2022 waarbij de gemeente wordt uitgenodigd om deel te nemen aan de gewone algemene vergadering van 22 juni 2022, inclusief agenda en bijhorende documentatie voor deze buitengewone algemene vergadering;
      • Overeenkomstig artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur wordt bepaald dat de deelnemende gemeenten hun vertegenwoordigers voor een (buitengewone) algemene vergadering van een opdrachthoudende vereniging bij gemeenteraadsbeslissing dienen aan te wijzen uit de leden van de gemeenteraad en dat de vaststelling van het inhoudelijk mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering;
      • De vertegenwoordigers voor een gewone algemene vergadering werden aangeduid voor de volledige duur van de gemeentelijke legislatuur, cq. tot het einde van 2024;
      Juridisch kader
      • Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, de artikelen 40, 41, 4°, 432, 436, en 445;
      • Het koninklijk besluit van 06 januari 1965 houdende machtiging tot oprichting van de Intercommunale Haviland;
      • De gemeenteraadsbeslissing van 12 maart 2019 houdende algemene vergadering van 28 maart 2019 – goedkeuring van een vertegenwoordiging voor de algemene vergaderingen (legislatuur 2019-2024);
      Besluit

      Artikel 1.
      Goedkeuring te hechten aan de punten van de agenda (met de daarbij horende documentatie) van de algemene vergadering van Intercommunale Haviland van 22 juni 2022:

      • Notulen van de buitengewone algemene vergadering van 08 december 2021: goedkeuring - een exemplaar van deze notulen werd per brief op 21 december 2021 aan de deelnemers bezorgd;
      • Verslag der activiteiten van het afgelopen boekjaar 2021;
      • Jaarrekening 2021 met balans, resultatenrekening, sociale balans per 31 december 2021, het voorstel van bestemming van het resultaat en toelichting: goedkeuring (art. 41);
      • Verslag van de raad van bestuur over het boekjaar afgesloten op 31 december 2021: goedkeuring (art. 41);
      • Verslag van de commissaris over het boekjaar afgesloten op 31 december 2021: goedkeuring (art. 41);
      • Bestuur: kwijting aan bestuurders en de commissaris (art. 34);
      • Vaststelling resultaatsbestemming (art. 41);
      • Vervanging lid raad van bestuur (art. 19): goedkeuring;
      • Vervanging deskundige (art. 19): goedkeuring;
      • Toekenning dubbel presentiegeld aan de voorzitter (art. 29);
      • Bepaling vergoeding deskundigen (art. 29);
      • Benoeming commissaris-revisor (art. 31): goedkeuring;
      • Vaststelling jaarlijkse bezoldiging commissaris (art. 31): goedkeuring;
      • Varia.
       

      Artikel 2.
      De reeds gevolmachtigde gemeentelijke afgevaardigde of de plaatsvervangend afgevaardigde – mevrouw Leen Steenhoudt en respectievelijk mevrouw Els Van Nieuwenhove –  te mandateren om op betrokken vergadering te stemmen overeenkomstig de beslissing van de gemeenteraad betreffende de agenda voor deze vergadering.

       

      Artikel 3.
      Afschrift van deze beslissing zal aan de Intercommunale Haviland, p/a Brusselsesteenweg 617 te 1731 Asse (Zellik) – t.a.v. mevr. Ann Scheys, Ann.Scheys@Haviland.be - , evenals aan de gemeentelijke afgevaardigden, worden toegestuurd.

    • Intergem - algemene vergadering 23 juni 2022 - goedkeuring agenda

      Aanleiding

      Intergem houdt algemene vergadering op 23 juni 2022, 18.00u. in hotel "Serwir" te Sint-Niklaas.

      Feiten, context, motivering
      • Het lokaal bestuur Affligem is aangesloten bij Intergem die, als opdrachthoudende vereniging, instaat voor het distributienetwerk elektriciteit en gas;
      • De statuten van de opdrachthoudende vereniging Intergem;
      • De aangetekende brief van 30 maart 2022 waarbij de gemeente wordt uitgenodigd om deel te nemen aan de algemene vergadering van 23 juni 2022;
      • De agendapunten en de bijhorende documentatie inzake deze algemene vergadering, toegestuurd op 30 maart 2022;
      • Overeenkomstig artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur wordt bepaald dat de deelnemende gemeenten hun vertegenwoordigers voor een algemene vergadering van een opdrachthoudende vereniging bij gemeenteraadsbeslissing dienen aan te wijzen uit de leden van de gemeenteraad en dat de vaststelling van het inhoudelijk mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering;
      • De vertegenwoordigers voor een buitengewone algemene vergadering werden aangeduid voor de volledige duur van de gemeentelijke legislatuur, cq. tot het einde van 2024;
      • Op vandaag worden we nog steeds geconfronteerd met het coronavirus COVID-19, waarbij het op heden niet vaststaat onder welke vorm deze algemene vergadering zal kunnen plaatsvinden;
      • Op basis van de huidige federale richtlijnen alsook de politiebesluiten van de gouverneurs en de informatie via het Agentschap Binnenlands Bestuur omtrent het coronavirus COVID-19 (en de mogelijke evolutie in en aanpassing van deze richtlijnen en informatie) evenals de impact hiervan op onderhavige bijeenkomst, kan desgevallend overgegaan worden tot het houden van een digitale algemene vergadering, indien dit ook noodzakelijk mocht blijken;
      Juridisch kader
      • Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41, lid 2, 4°;
      • De gemeenteraadsbeslissing van 05 februari 2019 houdende Intergem – buitengewone algemene vergadering van 21 maart 2019 – aanduiding van een vertegenwoordiging voor de algemene vergaderingen (legislatuur 2019-2024);
      Besluit

      Artikel 1.
      Goedkeuring te hechten aan de punten van de agenda (met de daarbij horende documentatie) van de algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging Intergem van 23 juni 2022:

      • Kennisneming verslagen Intergem van de raad van bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2021;
      • Goedkeuring van de jaarrekening Intergem afgesloten op 31 december 2021(balans,resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels);
      • Vaststelling van de uitkeringen overeenkomstig artikel 6:114 en volgende WVV;
      • Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de regionale bestuurscomités en de commissaris van Intergem met betrekking tot het boekjaar 2021;
      • Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten;
      • Statutaire benoemingen;
      • Benoeming van een commissaris;
      • Statutaire mededelingen.
       

      Artikel 2.
      De reeds door de gemeenteraad van 05 februari 2019 gevolmachtigde gemeentelijke afgevaardigde of  plaatsvervangend afgevaardigde (mevrouw Jill Rollier en respectievelijk de heer Jeroen Roelandt) te mandateren het stemgedrag af te stemmen op de beslissing genomen in de gemeenteraad van heden 10 mei 2022 inzake voormeld artikel 1 van deze gemeenteraadsbeslissing.

       

      Artikel 3.
      Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde be­slis­singen en onder meer kennisgeving hiervan te geven aan de opdrachthoudende vere­niging Intergem, ter attentie van het secre­tariaat, uitsluitend op het volgende e-mailadres, vennootschapssecretariaat@fluvius.be

  • Secretariaat

    • Voorstel motie gemeenteraad: Precaire veiligheidstoestand in Centrumregio Halle-Vilvoorde. Dringend nood aan ondersteuning van de politiezones uit Halle-Vilvoorde.

      Aanleiding
      • Op de burgemeestersconferentie van 30 maart 2022 hebben de burgemeesters naar aanleiding van de ‘open brief van de 13 korpschefs van de politiezones van Halle-Vilvoorde’ het personeelstekort in de Halle-Vilvoorde politiekorpsen besproken;
      • Er werd afgesproken om over deze problematiek een motie op te stellen en voor te leggen aan de gemeenteraden van Halle-Vilvoorde.
      Feiten, context, motivering
      • Onze gemeente maakt deel uit van het arrondissement Halle-Vilvoorde die een toenemende stedelijke druk vanuit Brussel ervaart en zijn bevolking zeer snel ziet toenemen;
      • De stedelijke druk gaat gepaard met (bijkomende) criminele fenomenen, problemen van openbare orde, handhaving en gerechtelijke opvolging;
      • De criminaliteitsgegevens en de huidige demografische evoluties in de regio doet de vraag naar kwalitatieve politiezorg spectaculair toenemen;
      • Al in 2019 werden vanuit de burgemeesters van Halle-Vilvoorde duidelijke signalen gegeven aan de hogere overheden over het tekort aan politieambtenaren en hoofdinspecteurs in de politiezones van Halle-Vilvoorde;
      • In Halle-Vilvoorde worden de personeelstekorten vastgesteld op alle aspecten van het politiewerk, o.a. ook bij de federale diensten ‘verkeer’ en bij interventie-eenheden;
      • De vooruitzichten op de korte en op de middellange termijn zijn bijzonder onrustwekkend voor onze regio: er is een grote uitstroom van politieambtenaren te verwachten die onvoldoende gecompenseerd worden door nieuwe instroom;
      • Overwegende dat deze tekorten een steeds grotere impact hebben en zullen hebben op de werking en de kwaliteit van de dienstverlening binnen onze politiezone en de andere zones van het arrondissement Halle-Vilvoorde;
      • De tekorten aan politieambtenaren is ook bij de federale korpsen van Halle-Vilvoorde een probleem;
      • Een aantal korpsen zijn genoodzaakt om politiekantoren ‘s nachts niet langer te bemannen, of nachtpatrouilles hebben moeten verminderen, of bepaalde basispolitietaken niet langer opnemen;
      • Het feit dat alle 13 politiekorpschefs van de Halle-Vilvoordse politiezones middels een open brief aan de overheden de alarmbel luiden over de veiligheidstoestand in Halle-Vilvoorde en aandringen dringende actie om structurele uitdagingen voor de politiezones uit Halle-Vilvoorde aan te pakken;
      • Het feit dat onze gemeente ‘veiligheid’ en politieondersteuning voor haar inwoners uitermate belangrijk vindt;
      • Het feit dat de politiezones van Halle-Vilvoorde lagere federale dotatie ontvangen voor de organisatie van de lokale politie in vergelijking met andere politiezones;
      • Het feit dat de werkwijze voor zogenaamde ‘mobiliteiten’ erg nadelig is voor de korpsen van Halle-Vilvoorde aangezien ze door hun lokalisatie sneller ingeschakeld worden voor federale opdrachten;
      • De diverse Brusselse premies die een aanzienlijk concurrentieel nadeel opleveren voor onze korpsen.
      Besluit

      Artikel 1.    

      De gemeenteraad van Affligem vraagt uitdrukkelijk dat de federale regering onmiddellijk actie onderneemt om de precaire veiligheidstoestand door een chronisch gebrek aan politieambtenaren in Halle-Vilvoorde aan te pakken en de open brief van de 13 korpschefs van Halle-Vilvoorde ter harte te nemen. Er moeten dringend maatregelen voor de korte en voor de langere termijn genomen worden.


      Artikel 2.     

      De gemeenteraad vraagt aan de federale Regering om:

      • Dringend een oplossing uit te werken voor het structurele concurrentienadeel van de korpsen in Halle-Vilvoorde ten gevolge de betere verloning van politiemedewerkers in het aangrenzend Hoofdstedelijk Gewest weg te werken. Hierbij dient onderzocht of de invoering van een Randpremie voor politiemedewerkers uit Halle-Vilvoorde deze kloof kunnen wegwerken;
      • Een oplossing uit te werken voor de te lage dotatie van de politiezones voor Halle-Vilvoorde in verhouding tot de politiezones elders in het land;
      • In te zetten op een versterkte rekrutering, kwantitatief en kwalitatief.


      Artikel 3.     

      De gemeenteraad vraagt aan het College van Burgemeester en Schepenen om via het burgemeestersoverleg Toekomstforum Halle-Vilvoorde gezamenlijk verdere stappen te zetten naar de federale overheid om de urgentie en de zwaarwichtigheid van onze veiligheidssituatie te benadrukken en te verduidelijken en vanuit de regio concrete voorstellen uit te werken om de problematiek aan te pakken.

  • Toegevoegde punten

    • Toegevoegd punt van raadslid Jonas Van Vaerenbergh, namens de N-VA fractie - Gedeeltelijke financiële tussenkomst van 100 euro voor een BENOvatiecoach via Klimaatpunt VZW.

      Aanleiding
      • Toegevoegd punt – Jonas Van Vaerenbergh, namens de N-VA fractie, e-mail van raadslid Stijn Stassijns, 5 mei 2022.
      Feiten, context, motivering
      • TOELICHTING
      • Om renoveren met oog op het verminderen van de CO²-uitstoot te ondersteunen kan er gekozen worden om te BENOveren. BENOveren is een samentrekking van BEter reNOveren. Het doel is om je woning niet te renoveren, maar béter te renoveren, en zo je woning zo energiezuinig mogelijk te maken.
      • Hiervoor kan er beroep worden gedaan op een BENOvatiecoach. Dit is een expert ter zake die je stap voor stap helpt met jouw BENOvatie project. 
      • Een BENOvatietraject bestaat uit een doorlichting van je woning, een individueel besparingsplan, een berekening van de beste ingrepen rond isolatie, verwarming en zonne-energie, begeleiding bij de uitvoering van deze ingrepen via lokale aannemers en hulp bij het aanvragen van de premies en renovatieleningen via lokale woonconsulenten.
      • De lokale en onafhankelijke vzw Klimaatpunt biedt dit traject reeds aan voor de inwoners van Affligem voor een tarief van 250 euro. 
      • De N-VA fractie stelt voor om 100 euro van dit bedrag terug te betalen nadat minstens één renovatie is uitgevoerd. Dit in navolging van een heleboel andere gemeenten uit het Pajottenland.
      • VOORSTEL VAN BESLISSING
      • Gelet op het feit dat de gemeente Affligem de burgers wil sensibiliseren om hun ecologische voetafdruk te verlagen.
      • Gelet op het feit dat de gemeente Affligem een groene gemeente wil zijn.
      • Gelet op het feit dat de gemeente Affligem de CO² uitstoot wenst te verlagen
      • Gelet op het feit dat de gemeente inwoners wenst te informeren over renovatie met het oog op het milieuaspect.
      Publieke stemming
      Aanwezig: Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Jill Rollier, Belinda Everaert, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Aster Van Avermaet, Elke Van den Winckel, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Rani Berlo, Dirk Geeraerts, Jeroen Trappers, Frédéric Pipelers
      Resultaat: Met 22 niet gestemd
      Besluit

      Het punt wordt verworpen op de manier zoals het is voorgelegd, maar alle partijen zijn ermee akkoord dat het topic omtrent energiescans en energiebesparing opgevolgd zal worden en in de zeer nabije toekomst opnieuw zal opgenomen worden in de gemeenteraad.

  • Mondelinge vragen

    • Bijkomende mondelinge vragen - Stijn Stassijns – namens N-VA

      Aanleiding
      • E-mail van raadslid Stijn Stassijns - namens N-VA - 5 mei 2022.
      Feiten, context, motivering

      1. Vraag Over de opvang van Oekraïense vluchtelingen in Affligem

      Twee maanden geleden startte de federale regering met haar project “PlekVrij” en deden ze een beroep op Belgische gezinnen om Oekraïense vluchtelingen op te vangen. Veel gezinnen zijn daarop ingegaan. Vandaag stelt de VVSG vast dat in veel gemeenten het enthousiasme van veel mensen begint om te slaan nu de opvang langer duurt dan waar zij op gerekend hadden.

      De opvang van Oekraïense vluchtelingen in gastgezinnen begint na twee maanden op zijn grenzen te stoten, zo stellen ook de gemeentebesturen vast. Gastgezinnen én vluchtelingen komen steeds meer vragen om een alternatief.

      Heel wat gastgezinnen geven aan dat de communicatie moeilijk verloopt, want zelfs heel wat hoogopgeleide Oekraïners spreken amper of geen Engels. Sommige gastgezinnen wilden wel onderdak bieden, maar stellen nu vast dat ze ook betrokken raken in de administratieve mallemolen: zoeken naar werk, Nederlandse les, huisvesting,… . Andere redenen : gebrek aan privacy, de financiële ¬impact van de opvang die vaak hoger blijkt dan verwacht,…

      De vragen:

      1. Hoeveel Oekraïense vluchtelingen worden er momenteel opgevangen in Affligem?
      2. Hoeveel Affligemse gezinnen vangen via het project “PlekVrij” Oekraïense vluchtelingen op? 
      3. Wordt er een leefloon toegekend aan deze gezinnen ? Zo ja om welk bedrag gaat het ?
      4. Zijn er in Affligem zowel van de gastgezinnen als van de Oekraïense gezinnen moeilijkheden gemeld in verband met de opvang? Zo ja, welke redenen werden aangegeven?
      5. De Vlaamse Regering beschikt over meer dan 9.000 plaatsen voor duurzame huisvesting voor Oekraïense vluchtelingen. Zijn er in Affligem gastgezinnen of vluchtelingen die vroegen naar het alternatief van “doorstroming”?  Zo ja, hoeveel Oekraïense vluchtelingen uit Affligem worden intussen in  ‘duurzame opvangplaatsen’ van de Vlaamse Overheid opgevangen?

       

      2. Een paar maanden geleden werden er parkeervakken geplaatst in de Fosselstraat. Is er intussen een evaluatie gemaakt met betrekking tot veiligheid en doorstroming?

       

      3. De gemeente heeft sinds kort een nieuw logo. Wat waren de 3 belangrijkste redenen van het bestuur om het bestaande te vervangen? Komt er nu ook een nieuwe ‘ondertitel’ of ‘slogan’ of blijven we de ‘Voortuin van het Pajottenland’?

      Besluit

      De antwoorden op bovenstaande vragen vind je terug in het zittingsverslag van de gemeenteraad van 10 mei 2022.

  • Goedkeuring notulen vorige zitting

    • Notulen en zittingsverslag

      Besluit

      De notulen van de vorige zitting van 19 april 2022 worden goedgekeurd.
      Het zittingsverslag van 19 april 2022 wordt goedgekeurd.

Namens Gemeenteraad,

Frédéric Pipelers
algemeen directeur

Gerda Van Geite
voorzitter