Terug
Gepubliceerd op 07/08/2023

Besluit  College van burgemeester en schepenen

di 01/08/2023 - 19:30

Wegverkeer - Tijdelijke verkeersmaatregel in het kader van Circulatieplan leefbaar Essene: proefopstelling aanpassen voorrangsregeling - goedkeuring

Aanwezig: Walter De Donder, burgemeester
Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Schepenen
Denise De Paepe, voorzitter bijzonder comité voor de sociale dienst
Frédéric Pipelers, algemeen directeur
Aanleiding

Circulatieplan Leefbaar Essene van studiebureau Mint nv

Feiten, context, motivering
  • In het kader van het circulatieplan Leefbaar Essene werden meerdere verkeersmaatregelen voorgesteld om de leefbaarheid en verkeersveiligheid in Essene te verhogen.
  • Om de leefbaarheid en de verkeersveiligheid te verhogen wordt op sommige plaatsen in Essene de voorrangsregeling aangepast.
    • Dit wordt aangeduid door 
      • De verkeerstekens B5 en een stopstreep artikel 76.1. van de wegcode.
      • De verkeerstekens B15 van de wegcode.
      • De verkeerstekens B17 van de wegcode.
      • De verkeerstekens B19 en B21 van de wegcode.
  • Deze maatregelen worden eerst in een proefperiode in uitvoering gebracht vanaf 1 augustus 2023 tot 31 december 2023. Na evaluatie wordt deze opstelling ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
  • Op 10 juli 2023 werd de adviesvraag gesteld aan de politie, maar tot op heden werd er nog geen advies ontvangen.
  • In bijlage het advies van het AVM pg. 7-12.
Juridisch kader
  • Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 56-57.
  • Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
  • Koninklijk Besluit van 18 december tot wijziging van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer.
  • Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
  • Besluit van de Vlaamse regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
  • Omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.
Besluit

Artikel 1.
Op de Eksterenberg ter hoogte van de Fooststraat geldt: de bestuurders moeten stoppen en voorrang verlenen; de plaats waar de bestuurders moeten stoppen ingevolge het verkeersbord B5 wordt aangeduid. Op de Fooststraat ter hoogte van de Eksterenberg geldt de bestuurders hebben voorrang.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

  • B5
  • Stopstreep art. 76.1
  • B15
 

Artikel 2.
Op de Paddeputstraat ter hoogte van de Ternatsestraat en op de Horekenstraat ter hoogte van de Ternatsestraat geldt: de bestuurders moeten stoppen en voorrang verlenen; de plaats waar de bestuurders moeten stoppen ingevolge het verkeersbord B5 wordt aangeduid. Op de Ternatsestraaat ter hoogte van de Paddeputstraat en Horekenstraat geldt de bestuurders hebben voorrang.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

  • B5
  • Stopstreep art. 76.1
  • B15
 

Artikel 3.
Binnen de zone 30 in Essene blijft de voorrang van rechts behouden.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

  • B17
 

Artikel 4.
Op de Fooststraat ter hoogte van de wegversmalling ter hoogte van huisnummer 10 geldt: de bestuurders richting Essene centrum moeten voorrang verlenen aan de bestuurders die uit de tegenovergestelde richting komen. Op de Fooststraat ter hoogte van de wegversmalling ter hoogte van huisnummer 10 geldt: de bestuurders richting Brusselbaan N9 hebben voorrang ten opzichte van de bestuurders die uit de tegenovergestelde richting komen.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

  • B19
  • B21