Terug
Gepubliceerd op 03/03/2023

Besluit  College van burgemeester en schepenen

di 28/02/2023 - 13:00

Wegverkeer - Aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer - Fosselstraat, wegvak Kerkstraat/Brusselbaan - herinrichting.

Aanwezig: Walter De Donder, burgemeester
Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Schepenen
Denise De Paepe, voorzitter bijzonder comité voor de sociale dienst
Frédéric Pipelers, algemeen directeur
Aanleiding
  • Het advies onze lokale politie met betrekking tot de herinrichting van de Fosselstraat, wegvak Kerkstraat/Brusselbaan.
Feiten, context, motivering
  • De Fosselstraat, wegvak Kerkstraat/Brusselbaan, is in het mobiliteitsplan van de gemeente Affligem, ingedeeld als secundaire weg van het type II (garanderen van een vlotte doorstroming tussen het hoofd en primaire wegennet). Dit impliceert dat een vlotte doorstroming van het verkeer op deze weg het primaire doel is waarbij de snelheid van ondergeschikt belang is.
  • Gelet op de verkeersintensiteit van deze weg (afkomstig van op- en afrittencomplex E40 en Brusselbaan), dringen zich aanpassingen op in functie van een vlotte doorstroming van gemotoriseerd verkeer en fietsers.
  • Voor een vlottere doorstroming van het fiets- en gemotoriseerd verkeer kunnen volgens Eerste Hoofdinspecteur Robrecht Segers volgende maatregelen in overweging worden genomen:
    1. aanleg van gelijkgrondse of verhoogde aanliggende fietspaden.
      De huidige ruimte voldoet niet voor de aanleg van fietspaden die voldoen aan de wettelijke voorwaarden.
    2. aanleg van fietssuggestiestroken, okergeel of anders maar niet rood, tussen de 1,70 en 2,00 meter breed.
      Deze versmallen de rijbaan visueel waardoor de snelheid van het gemotoriseerd verkeer naar beneden wordt gehaald.
    3. instellen van een parkeerverbod, wegvak tussen de Brusselbaan en Fosselstraat 93, om filevorming en verkeersagressie, veroorzaakt door geparkeerde voertuigen in de richting van de Brusselbaan, te vermijden.
      Dit verbod kan afgedwongen worden door het verdelen van de rijbaan in rijstroken door middel van een onderbroken witte streep (parkeren is verboden, laden en lossen van goederen en laten in- en uitstappen van personen is wel nog toegelaten).
      Een andere optie voor het instellen van het parkeerverbod is het plaatsen van verkeersborden die het parkeren verbieden. Deze nemen vrije ruimte in op de voetpaden en kan een overaanbod aan verkeersborden tot gevolg hebben.
  • Het AVM formuleerde in de vergadering van 16 januari 2023 volgende opmerkingen, wijzigingen en toevoegingen aangaande het advies van de politie:
    • Parkeren niet toestaan over de volledige lengte door te verdelen in rijstroken.
    • Snelheidsmaatregelen d.m.v. infrastructuur en handhaving voorzien.
    • Snelheidsregime 30 km per uur invoeren (conform het advies van het AVM van 5 september 2022, bijlage 1 – globale oplossing voor verkeer en mobiliteit in Affligem).
    • De politie focust vooral op de doorstroming en minder op de veiligheid van de zwakke weggebruiker.
  • Het college dient standpunt in te nemen over de voorgestelde verkeersmaatregelen.
  • In functie van het ingenomen standpunt en na goedkeuring van het aanvullend reglement door de gemeenteraad, dient in signalisatie en/of wegmarkeringen voorzien te worden.
Juridisch kader
  • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 56;
  • Decreet van 16 mei 2008 en het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Koninklijk besluit van 16 maart 1968 betreffende tot coördinatie van de wetten betreffende de politie over het wegverkeer, Wegverkeerswet genaamd;
  • Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, Verkeersreglement genaamd;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009 van de Vlaamse minister van Mobiliteit, Sociale Economie en Gelijke Kansen inzake de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer.
Besluit
Artikel 1.
Het college van burgemeester en schepenen gaat principieel akkoord met het aanbrengen van fietssuggestiestroken (oker - tussen 1,70 en 2,00 meter breed) in de Fosselstraat, wegvak Kerkstraat/Brusselbaan.
 
Artikel 2.
Het college van burgemeester en schepenen gaat principieel akkoord met het aanbrengen van een onderbroken witte streep om de Fosselstraat, wegvak Brusselbaan tot huisnummer 93 en de Fosselstraat vanaf kruispunt Fosselstraat/Kerkstraat tot kruispunt Fosselstraat/Pastorijstraat, in rijstroken te verdelen.

Dit impliceert dat parkeren er verboden is maar dat laden en lossen van goederen en laten in- en uitstappen van personen wel nog toegelaten is.
 
Artikel 3.
Het aanvullend reglement zal voorgelegd worden aan de gemeenteraad.