Terug
Gepubliceerd op 28/03/2024

Besluit  College van burgemeester en schepenen

di 26/03/2024 - 13:00

Wegvergunning - Wielerwedstrijd "103e Grote Prijs Affligem" op zondag 28 april 2024.

Aanwezig: Walter De Donder, burgemeester
Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Schepenen
Denise De Paepe, voorzitter bijzonder comité voor de sociale dienst
Frédéric Pipelers, algemeen directeur
Aanleiding
  • De aanvraag vanwege de heer Dirk Vertommen, voorzitter van de vzw WSC Dr. Tistaertvrienden, om op zondag 28 april 2023 tussen 13.00 en 18.00 uur de wielerwedstrijd "103de Grote Prijs Affligem", categorie elites 1.12 IC1 NAT (zonder contract) en beloften U23 /BCP (interclub) te organiseren.
Feiten, context, motivering
  • Het gaat om maatregelen tot regeling van een gelegenheidstoestand.
  • Het positief advies van de wegbeheerder, inzake het gebruik van de gewestwegen.
  • Het positief advies van de provinciale commissie voor dringende geneeskundige hulpverlening.
  • Het positief advies van politiezone TARL.
  • De heer Dirk Vertommen, voorzitter van de vzw WSC Dr. Tistaertvrienden, wonende Zegershof 56 in 1790 Affligem, deed een vergunningsaanvraag om op zondag 28 april 2024 tussen 13.00 en 18.00 uur de wielerwedstrijd "103de Grote Prijs Affligem", categorie Elite 1.12 IC1 NAT - interclub elite z.c. / U23 / BCP in de gemeente te laten vertrekken, doortrekken en aankomen.
  • Het is noodzakelijk de voorwaarden vast te stellen waaraan de toelating onderworpen is.
Juridisch kader
  • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 56.
  • Wet van 8 juli 1964 betreffende de dringende geneeskundige hulpverlening.
  • Wet van 10 mei 2015 betreffende de uitoefening van de gezondheidszorgberoepen.
  • Decreet van 27 maart 1991 inzake medisch verantwoorde sportbeoefening en het uitvoeringsbesluit van de Vlaamse regering van 23 oktober 1991.
  • Decreet van 16 mei 2008 en het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
  • Decreet van 20 november 2008, betreffende de organisatie van het medisch-sanitair vervoer.
  • Koninklijk besluit van 21 augustus 1967 tot reglementering van de wielerwedstrijden en van de veldritten.
  • Koninklijk besluit van 16 maart 1968 betreffende tot coördinatie van de wetten betreffende de politie over het wegverkeer, Wegverkeerswet genaamd.
  • Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, Verkeersreglement genaamd.
  • Koninklijk besluit van 28 juni 2019 tot reglementering van de wielerwedstrijden en van de alle-terreinwedstrijden.
  • Koninklijk besluit van 16 september 2019 tot wijziging van het Koninklijk Besluit van 15 maart 1968 houdende het algemeen reglementering op de technische eisen en van het Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg (inwerkingtreding op 1 januari 2020).
  • Besluit van de Vlaamse regering van 13 maart 1985 houdende deelneming van jongeren aan wielerwedstrijden.
  • Besluit van de Vlaamse regering van 8 september 2000 houdende de voorwaarden voor deelneming aan wielerwedstrijden en wielerproeven.
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
  • Ministerieel besluit van 31 oktober 2000 houdende vaststelling van het model van wielerboekje en van het model van medische steekkaart.
  • Omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009 van de Vlaamse minister van Mobiliteit, Sociale Economie en Gelijke Kansen inzake de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer.
  • Omzendbrief OOP45 ter begeleiding van het koninklijk besluit van 28 juni 2019 tot reglementering van de wielerwedstrijden en van de alle-terreinwedstrijden.
Besluit

Artikel 1.
Toelating.

Toelating wordt verleend aan de V.Z.W. WSC Dr. Tistaertvrienden om op zondag 28 april 2024 tussen 13.00 uur en 18.00 uur een wielerwedstrijd categorie elites 1.12 IC1 NAT (zonder contract) en beloften U23 /BCP (interclub) in de gemeente te laten vertrekken, doortrekken en aankomen (1 aanloopronde + 7 volle ronden).

De start van de wedstrijd moet uitgesteld worden of de wedstrijd moet zo snel mogelijk stilgelegd of geneutraliseerd worden wanneer er zich een noodsituatie voordoet of wanneer het veilig verloop niet meer gegarandeerd kan worden.
De koersdirecteur, de bevoegde overheden of de persoon die volgens de wet de hoedanigheid van OBP bezit, zijn gerechtigd tot het nemen van de beslissing om de start van een wedstrijd uit te stellen, de wedstrijd stil te leggen of te neutraliseren. De wedstrijd kan slechts starten of hernomen worden wanneer het veilige verloop opnieuw gegarandeerd kan worden.

Artikel 2.
Verzekering.

De organisatoren moeten ten laatste acht weken voor de wedstrijd het bewijs leveren dat een verzekering afgesloten is om, bij ongeval naar aanleiding van of gedurende de wedstrijd, de geldelijke gevolgen van de burgerrechtelijke aansprakelijkheid te waarborgen van de organisatoren zelf, de signaalgevers, de deelnemende renners en eenieder die gemachtigd is om de wedstrijd te volgen.

De bedoelde verzekering moet afgesloten worden bij een verzekeraar die gemachtigd is verzekeringsactiviteiten uit te oefenen onder tak 13 van bijlage 1, van het koninklijk besluit van 22 februari 1991, houdende het algemeen reglement betreffende de controle op de verzekeringsondernemingen.

De verzekering moet een waarborg qua stoffelijke en lichamelijke schade verlenen, die voorzien is in het koninklijk besluit van 12 januari 1984.

Artikel 3.
Parcours van de wedstrijd.

De wedstrijd zal volgend parcours negen keer volgen:

Vertrek aan residentie Hoppeveld langsheen de Brusselbaan (t.h.v. kruispunt Bleregemstraat) – Brusselbaan – Koudenberg – Fooststraat – Eksterenberg – Blakmeers – Kasteelstraat – Bellestraat – Petterstraat – Potaardestraat – Daalstraat – Schettenberg (Daalstraat) – Kortenbos – grondgebied Aalst – terug grondgebied Affligem via de Langestraat – Bosstraat – Affligemdreef – Abdijstraat – Langestraat - Boekhoutstraat – Brusselbaan (overschrijden 1ste maal van de aankomstlijn).
Nog acht (7) ronden via via Brusselbaan – Molenberg – Zwarteberg – Kerkstraat – Brusselbaan – Koudenberg – Fooststraat – Eksterenberg – Blakmeers – Kasteelstraat – Bellestraat – Petterstraat – Potaardestraat – Daalstraat – Schettenberg (Daalstraat ) – Kortenbos – grondgebied Aalst – terug grondgebied Affligem via de Langestraat – Bosstraat – Affligemdreef – Abdijstraat – Langestraat - Boekhoutstraat – Brusselbaan (overschrijden aankomstlijn).

De burgemeester, of zijn afgevaardigde, behoudt zich het recht voor om indien nodig wijzigingen aan te brengen aan het verloop van de wedstrijd.

Het is verboden het parcours van de wedstrijd op enige wijze op het wegdek aan te duiden.


Artikel 4.
Koersdirecteur / veiligheidscoördinator.

De koersdirecteur heeft de algemene organisatorische leiding over de wielerwedstrijd. Deze dient verplicht aanwezig te zijn in de wedstrijd.

De organisatie kan tevens een veiligheidscoördinator aanstellen die instaat voor een maximale beveiliging van het wedstrijdtraject.

Zowel de koersdirecteur als de veiligheidscoördinator dienen meerderjarig te zijn.

De koersdirecteur handelt in naam van de organisator en zorgt voor een goed verloop van de wielerwedstrijd. Hij staat in contact met de veiligheidscoördinator en ziet erop toe dat de publiciteitskaravaan en wedstrijdkaravaan de hen opgelegde voorwaarden naleven.

De veiligheidscoördinator staat in voor de risicoanalyse van het parcours, de interactie tussen het publiek en de karavanen en de daaraan gekoppelde maatregelen ten einde de risico’s te beperken. Hij is eveneens verantwoordelijk voor de aanduiding en de briefing van de signaalgevers volgens de aanwijzingen van de bestuurlijke overheden en dient er voor te zorgen dat de interactie tussen de voertuigen, de deelnemende renners en de toeschouwers op een veilige manier verloopt.
De veiligheidscoördinator is tijdens de wielerwedstrijd in het bezit van een nominatieve lijst van de ingezette signaalgevers.


Artikel 5.
Signaalgevers.

§ 1. De inrichters dienen de signaalgevers op te stellen op de plaatsen op de volgende locaties:

Nr.

Plaats (kruispunt – straat - … )

Catg. kruispunt

Aandachtspunten

1.

Brusselbaan (N9) – Bleregemstraat

Catg. 2

POLITIE aanwezig bij vertrek

 

2.

Brusselbaan (N9) – Kortestraat

Catg. 2

 

3.

Brusselbaan (N9) – Schaapschuur

Catg. 2

 

xxx

Brusselbaan (N9) thv Okay

xxxx

Middengeleiders!!

xxx

Brusselbaan (N9) – Koudenberg

Catg. 1

POLITIE

4.

Koudenberg – Oude Baan

Catg. 2

Twee kanten

xxx

Fooststraat verschillende locaties

xxxx

Plateaus voorzien van gele vlaggen!!

5.

Fooststraat – Brukersebaan

Catg. 2

 

6.

Fooststraat – Hofveldbaan

Catg. 2

 

7.

Fooststraat – Eksterenberg

Catg. 2

 

8.

Eksterenberg – Molenstraat

Catg. 2

 

9.

Eksterenberg – Blakmeers – Gootberg

Catg. 2

 

10.

Blakmeers – Blakmeers (1ste links)

Catg. 2

 

11.

Blakmeers – Blakmeers – Kasteelstraat

Catg. 2

 

12.

Blakmeers - Blakmeers - Kasteelstraat

Catg. 2

 

13.

Kasteelstraat – Groenstraat

Catg. 2

 

14.

Kasteelstraat – Geukenshage (1ste links)

Catg. 2

 

15.

Kasteelstraat – Geukenshage (2de links)

Catg. 2

 

16.

Kasteelstraat – Kruisweg

Catg. 2

 

17.

Kasteelstraat - Bellestraat

Catg. 2

POLITIE

18.

Bellestraat – Kouterweg

Catg. 2

 

xxx

Bellestraat verhoogde inrichting (school)

xxxx

Signaleren met vlaggen!!

19.

Bellestraat - Rusthuis

Catg. 2

 

xxx

Bellestraat – Diepestraat

Catg. 4

Eénrichtingsverkeer     C3

20.

Bellestraat – Buikouterbaan

Catg. 2

 

21.

Bellestraat – Bellestraat (voetbalveld rechts)

Catg. 2

 

22.

Bellestraat – Geertruidebaan (containerpark)

Catg. 2

 

23.

Bellestraat – uitrit parking Bellekouter

Catg. 2

 

xxx

Bellestraat – Bellestraat (rotonde)

Catg. 1

POLITIE (Wordt rechts genomen)

24.

Bellestraat – Petterstraat (rotonde)

Catg. 2

 

25.

Bellestraat – Bremtstraat

Catg. 2

 

26.

Petterstraat – Steenbergstraat

Catg. 2

 

27.

Potaardestraat – Balleistraat

Catg. 2

 

28.

Potaarde – Driesstraat – Daalstraat (kerk)

Catg. 2

 

29.

Daalstraat – Bredeweg

Catg. 2

 

30.

Daalstraat – Denderweg

Catg. 2

 

31.

Daalstraat – Molleweg/Vogelzangstraat

Catg. 2

 

xxx

Daalstraat – J.B. Callebautstraat

Catg. 1

POLITIE

32.

Daalstraat - Kaaistraat

Catg. 2

 

33.

Daalstraat – Calloystraat

Catg. 2

 

34.

Daalstraat – Achterdaalstraat

Catg. 2

 

xxx

Daalstraat - Kortenbos

Catg. 1

POLITIE

xxx

Kortenbos – Ten Bos

Catg. 4

Is afgesloten

35.

Kortenbos – De Kavee

Catg. 2

 

 

Grondgebied Aalst (Erembodegem)

 

 

36.

Langestraat – Steenpoelweg

Catg. 2

 

xxx

Langestraat - Kluiskouterlos

Catg. 4

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

37.

Langestraat – Noenweideweg

Catg. 2

 

38.

Langestraat – Mazitstraat

Catg. 2

 

39.

Langestraat – Terlindenstraat

Catg. 2

 

40.

Langestraat – Bosstraat

Catg. 2

 

xxx

Bosstraat verhoogde inrichting xxxx Signaleren met vlaggen!!

41.

Bosstraat (scoutsterrein)

Catg. 2

 

42.

Bosstraat - veldweg naar hopvelden

Catg. 2

 

43.

Bosstraat - Affligemdreef

Catg. 2

 

44.

Affligemdreef - Faluintjesbos

Catg. 2

 

45.

Affligemdreef - Affligemdreef

Catg. 2

 

46.

Abdijstraat - Langestraat

Catg. 2

 

47.

Langestraat – Nieuwe Kassei

Catg. 2

 

48.

Langestraat – De Mattein (1e links)

Catg. 2

 

49.

Langestraat – De Mattein (2e links)

Catg. 2

 

50.

Langestraat – Boekhoutstraat

Catg. 2

 

51.

Boekhoutstraat – Terlindenstraat

Catg. 2

 

52.

Boekhoutstraat – Kruisstraat

Catg. 2

 

53.

Boekhoutstraat – Zegershof

Catg. 2

 

xxx

Boekhoutstraat – Brusselbaan (N9)

Catg. 1

POLITIE

54.

Brusselbaan (N9) – Molenweg

Catg. 2

 

xxx

Brusselbaan (N9) AANKOMSTZONE

xxx

POLITIE (Inspecteur van bij vertrek)

xxx

Brusselbaan (N9) – Molenberg

Catg. 1

POLITIE

xxx

Molenberg – Romeinse weg

Catg. 4

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

55.

Molenberg – Molenweg

Catg. 2

 

56.

Molenberg – Zwarteberg

Catg. 2

 

57.

Zwarteberg – Kerkstraat

Catg. 2

 

58.

Kerkstraat – Kapruinweg

Catg. 2

 

59.

Kerkstraat – Kwezelsweg

Catg. 2

 

60.

Kerkstraat – Oudebaan

Catg. 2

 

 

Kerkstraat – Brusselbaan (N9)

Catg. 1

POLITIE

 

Brusselbaan (N9) – Leenweg (éénrichting)

Catg. 4

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

 

Brusselbaan (N9) – Fosselstraat

Catg. 1

POLITIE

61.

Brusselbaan (N9) – Fosselstraat

Catg. 2

 

62.

Brusselbaan (N9) – Nieuwe Kassei

Catg. 2

 

Inzet politie:

 

Aantal

Plaats

1

3

Advance-car + coördinatie

2

4

2 Motards Tarl + 2 motards Aalst

3

1

Vertrek en aankomstzone

4

1

Brusselbaan (N9) – Koudenberg

5

1

Kasteelstraat - Bellestraat

6

1

Bellestraat – Bellestraat (rotonde)

7

1

Daalstraat – Kaaistraat/J.B. Callebautstraat

8

1

Daalstraat - Kortenbos

9

1

Boekhoutstraat – Brusselbaan (N9)

10

1

Brusselbaan (N9) – Molenberg

11

1

Kerkstraat – Brusselbaan (N9)

12

1

Brusselbaan (N9) – Fosselstraat

§ 2. De signaalgevers moeten minstens een halfuur vóór de aanvang van de wielerwedstrijd of het voorziene tijdstip van doortocht op post zijn. Het startsein mag niet worden gegeven vooraleer alle signaalgevers hun plaats hebben ingenomen.

§ 3. De signaalgevers moeten ten minste achttien jaar oud zijn en mogen ook niet ouder zijn dan 78 jaar (uitgezonderd indien een medisch attest werd voorgelegd). Zij dragen om de linkerarm een band met horizontaal de nationale kleuren en in zwarte letters op de gele strook het woord "signaalgever". Om het verkeer stil te leggen moeten die signaalgevers gebruik maken van een schijf waarop aan weerszijden het verkeersbord C3 afgebeeld is. De schijf moet een middellijn hebben van ten minste 0,15 m en moet van reflecterende producten voorzien zijn.

§ 4. De lijst met de signaalgevers dient door de organisator bewaard te worden tot 6 maand na de wielerwedstrijd. De koersdirecteur (of veiligheidscoördinator) dient op de dag van de wedstrijd in het bezit te zijn van de naamlijst van alle seingevers. De lijst bevat de naam, geboortedatum, nationaliteit, contactgegevens en de locatie waar de seingever wordt ingezet.


Artikel 6.
Openingsvoertuig en sluitingsvoertuig.

§ 1. Het openingsvoertuig dient te voldoen aan volgende voorwaarden:

  • Op een voldoende veilige afstand voor de eerste renner uit te rijden.
  • Op het dak van dit voertuig moet, op een voor tegenliggers goed zichtbare wijze, het gevaarsbord A51 worden aangebracht. De zijde van dit verkeersteken moet ten minste 70 cm bedragen. Onder dit verkeersteken wordt een blauw rechthoekig bord aangebracht waarop, in witte letters van ten minste 20 cm hoogte en ten minste 2 cm breedte, de vermelding 'WEDSTRIJD' staat.
  • Een rode vlag van ten minste 50 cm breed en 60 cm lang, welke links vooraan op het voertuig is aangebracht.
  • Een oranjegeel knipperlicht dient zodanig te worden geplaatst dat het in alle richtingen zichtbaar is.

§ 2. Het sluitingsvoertuig dient uitgerust te zijn met:

  • Daksignalisatie bestaande uit een voor het achteropkomend verkeer goed zichtbaar waarschuwingsbord (gevaarsbord A51). De zijde van dit verkeersteken moet ten minste 70 cm bedragen. Onder dit verkeersteken wordt een blauw rechthoekig bord aangebracht waarop, in witte letters van ten minste 20 cm hoogte en ten minste 2 cm breedte, de vermelding 'EINDE WEDSTRIJD' staat.
  • Een groene vlag van ten minste 50 cm breed en 60 cm lang, welke links vooraan op het voertuig is aangebracht.
  • Een oranjegeel knipperlicht dient zodanig te worden geplaatst dat het in alle richtingen zichtbaar is.



Artikel 7.
Medische hulpverlening.

§ 1. De inrichters moeten, ten minste 8 dagen vóór de wedstrijd, aan de dienst voor sanitaire hulpverlening aan de burgerbevolking van het Ministerie van Volksgezondheid, dag en uur van vertrek, de vermoedelijke duur en het vastgestelde parcours van de wedstrijd kenbaar maken.

§ 2. Tijdens de wielerwedstrijd dient er in de aankomstzone minstens een adequaat uitgeruste hulppost ingericht te worden, met minimaal twee hulpverleners die minstens beschikken over een EHBO-certificaat.

Tijdens wielerwedstrijden verreden op open omlopen met minder dan 8 km, dient langs het parcours een ziekenwagen voorzien te worden. Wanneer de ziekenwagen de wedstrijd NIET volgt dient minstens één hulpverlener in een voertuig van de wedstrijdkaravaan de wedstrijd te volgen.  Hij zal in rechtstreeks contact staan met de ziekenwagen langs het parcours en met de noodcentrale 112.

Tijdens wielerwedstrijden verreden op open omlopen met meer dan 8 km, dient één ziekenwagen de wedstrijd te volgen. Tijdens wedstrijden in lijn volgen minimum twee ziekenwagens de wedstrijd.


Artikel 8.
Volgauto's.

§ 1. Elk motorvoertuig,  waarvan de bestuurder zich op het parcours van een wielerwedstrijd wenst te begeven op een tijdstip dat het parcours gereserveerd is voor de wedstrijd, dient over een volgbewijs of een doorgangsbewijs te beschikken dat afgeleverd en ondertekend wordt door de koersdirecteur.

§ 2. Een volgbewijs laat een bestuurder toe om zijn motorvoertuig te bewegen tussen het openings- en sluitingsvoertuig. Het volgbewijs, in witte kleur en voorzien van een volgnummer, wordt opgemaakt naar het bij dit besluit gevoegde model. Het wordt duidelijk zichtbaar, vooraan op het voertuig, aangebracht. De volgbewijzen dienen de stempel van de gemeente van de referentieburgemeester te dragen.

§ 3. Een doorgangsbewijs laat een bestuurder toe om met zijn motorvoertuig een bepaalde afgesloten zone te betreden. Deze voertuigen mogen zich niet bewegen tussen de openings- en sluitingsvoertuigen. Het doorgangsbewijs is in gele kleur opgemaakt. Het wordt duidelijk zichtbaar, vooraan op het voertuig, aangebracht.

§ 4. Deze bepaling is niet van toepassing op de voertuigen van politie- en hulpdiensten.

§ 5. Voertuigen die vergunning hebben om de wedstrijd te vergezellen, mogen geen supporters vervoeren..

 

Artikel 9.
Aankomstplaats.

§ 1. Aankomstzone - De eindstreep wordt getrokken op de Brusselbaan ter hoogte van de huisnummer 59 (juwelier Van Stalle).

Behalve wanneer de aankomst plaats heeft op een wielerbaan en bij uitsluiting van alle-terreinwedstrijden, moet de aankomst gelegen zijn op een rijbaan in rechte lijn van tenminste vijf (5) meter breedte en tweehonderd (200) meter lengte, waarvan ten minste honderdvijftig (150) voor en vijftig (50) meter achter de aankomstlijn.
Aan weerszijden van de rijbaan dient over deze minimale lengte een afsluiting voorzien te worden. Deze afstand dient gevrijwaard te zijn van hindernissen en obstakels.

§ 2. Niemand mag zich vóór de afsluitingen bevinden in de zone voor de aankomstlijn.

§ 3. Wegwerpzone - Enkel in deze zone mag door de deelnemende renners afval weggeworpen worden. In deze zone is de organisator verantwoordelijk voor het inzamelen van het afval.


Artikel 10.
Bijzondere veiligheidsmaatregelen langsheen het parcours.

§ 1. Ter bescherming van de deelnemers aan de wedstrijd zijn de inrichters gehouden bijzondere veiligheidsmaatregelen te nemen ter hoogte van:

  1. de middengeleiders;
  2. de verhoogde inrichtingen;
  3. de wegversmallingen;
  4. de rotondes.

§ 2. De bijzondere veiligheidsmaatregelen moeten ten minste als volgt gerealiseerd worden:

  1. signaalgever met gele vlag en balen stro;
  2. verkeerskegel of – baken met gele knipperlichten aan weerszijden van de rijbaan;
  3. idem;
  4. idem.

 

Artikel 11.
Deelnemers.

De inrichters moeten de bepalingen naleven van:

  1. Het besluit van de Vlaamse regering van 13 maart 1985 houdende deelneming van jongeren aan wielerwedstrijden;
  2. Het decreet van 27 maart 1991 inzake medisch verantwoorde sportbeoefening;
  3. Het besluit van de Vlaamse regering van 23 oktober 1991 houdende uitvoering van het decreet van 27 maart 1991 inzake medisch verantwoorde sportbeoefening;
  4. Het besluit van de Vlaamse regering van 8 september 2000 houdende de voorwaarden voor deelneming aan wielerwedstrijden en wielerproeven.


Artikel 12.
Deelnemende renners.

De deelnemende renners aan een wielerwedstrijd dienen de rijbaan of het gemarkeerd fietspad, zoals bedoeld in artikel 74 van de wegcode te volgen. De motorvoertuigen van de wedstrijdkaravaan en de publiciteitskaravaan mogen alleen de rijbaan volgen voorzien voor motorvoertuigen.
Deze bepalingen gelden niet voor alle-terrein wedstrijden.
De inrichter verbindt zich er toe de renners te weren die op een gevaarlijke wijze of systematisch de verkeersregels miskennen.


Artikel 13.
Slotbepaling.

Een voor eensluidend verklaard afschrift van dit besluit zal aangetekend worden verzonden naar de organisator, voor kennisgeving. De organisator dient dit besluit op verzoek van een bevoegde overheid te vertonen.