Terug
Gepubliceerd op 22/11/2022

Notulen  Gemeenteraad

di 11/10/2022 - 20:00 Raadzaal
Aanwezig: Gerda Van Geite, voorzitter
Walter De Donder, burgemeester
Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Schepenen
Denise De Paepe, bijzonder comité voor de sociale dienst
Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Jill Rollier, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Aster Van Avermaet, Elke Van den Winckel, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Rani Berlo, Jo Lamberts, Dirk Geeraerts, Gemeenteraad
Frédéric Pipelers, algemeen directeur
Verontschuldigd: Belinda Everaert, raadslid gemeenteraad
  • Algemeen directeur

    • Ontslag van de heer Jeroen Trappers, raadslid. Onderzoek der verkiesbaarheid van de heer Jo Lamberts ter aanstelling als opvolger.

      Aanleiding
      • het schrijven van 3 augustus 2022, gericht aan de voorzitter van de gemeenteraad, waarin raadslid Jeroen Trappers meedeelt zijn mandaat als gemeenteraadslid te beëindigen;
      Feiten, context, motivering
      • dit ontslag uit de gemeenteraad betekent overeenkomstig artikel 70 van het Decreet lokaal bestuur, van rechtswege ook het ontslag als lid van de raad voor maatschappelijk welzijn;
      • op basis van artikel 14 van het Decreet lokaal bestuur, wordt een gemeenteraadslid die ontslag neemt, vervangen door diens opvolger;
      • de opvolgers worden aangewezen overeenkomstig het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011;
      • de gemeenteraad onderzoekt de geloofsbrieven van de verkozen gemeenteraadsleden;
      • de gemeenteraad gaat na of de verkozenen voldoen aan de verkiesbaarheidsvoorwaarden en of er geen onverenigbaarheden bestaan;
      • de vervanging dient te gebeuren door de eerste opvolger die hiertoe in aanmerking komt;
      • de volgende opvolgers hebben afstand gedaan van hun mandaat:
        • VAN DE VELDE Begga
        • DE GREVE Regine
        • D'HAESE Hil
        • UYTTERSPROT Noëlla
        • VANDENBOSCH Agnes
        • DE NIJS Elke
        • TIMBREMONT Dimitri
        • DE BISSCHOP Karel
        • STERCKX Christine
        • HERMUS Sibi
        • DE BISSCHOP Piet
      • de volgende opvolger voldoet niet meer aan de voorwaarden:
        • VAN PAEMEL Niels – niet langer gedomicilieerd in Affligem
      • het onderzoek van de geloofsbrieven uitwijst dat de heer Jo Lamberts, dertiende opvolgend raadslid van de lijst nummer 4 (verkiezingen van 14 oktober 2018) in aanmerking komt voor de vervanging van raadslid Jeroen Trappers;
      • de verkozen raadsleden van wie de geloofsbrieven werden goedgekeurd, leggen volgens artikel 14 in openbare vergadering de eed af in handen van de voorzitter;
      • artikel 6 §3 van het Decreet over het lokaal bestuur bevat de tekst van de voorgeschreven eedformule, namelijk: “Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen.”;
      • overeenkomstig artikel 68 van het Decreet over het lokaal bestuur, is de heer Jo Lamberts door zijn aanstelling als gemeenteraadslid van rechtswege aangesteld als lid van de raad voor maatschappelijk welzijn;
      • bijgevoegde bijlage(n):
        • Uittreksel bevolkingsregister
        • Uittreksel strafregister
        • Verklaring op eer
        • Ontslagbrief van de heer Jeroen Trappers
      Juridisch kader
      • het Decreet lokaal bestuur, artikelen 6§3, 13, 14, 68, 70 en 71;
      Besluit

      Artikel 1.

      De gemeenteraad neemt kennis van het ontslag van de heer Jeroen Trappers als gemeenteraadslid van de gemeente Affligem.

       

      Artikel 2.

      Stelt vast dat de heer Jo Lamberts, dertiende opvolgend raadslid van de lijst nummer 4, aan de door de wet vereiste voorwaarden tot verkiesbaarheid voldoet en zich niet bevindt in één van de gevallen van onverenigbaarheid.

       

      Artikel 3.

      Neemt akte van de eedaflegging in handen van de voorzitter.

    • Vaststelling van de rangorde van de gemeenteraadsleden.

      Aanleiding
      • Ontslag van de heer Jeroen Trappers, raadslid Groen.
      Feiten, context, motivering
      • De rangorde van de gemeenteraadsleden zijn van belang om te voorzien in de vervanging van de voorzitter van de gemeenteraad (als die niemand schriftelijk heeft aangewezen) of van een schepen, als die tijdelijk afwezig is;
      • De rangorde wordt vastgesteld aan de hand van de anciënniteit van de raadsleden;
      • De anciënniteit omvat de hele tijdsduur waarin een gemeenteraadslid deel heeft uitgemaakt van de gemeenteraad van een gemeente;
      • De tijdsduur mag onderbroken zijn;
      • Bij een gelijke anciënniteit wordt de voorkeur verleend aan het gemeenteraadslid die bij de laatste volledige vernieuwing van de gemeenteraad het hoogste aantal naamstemmen heeft behaald;
      • Bij een gelijk aantal naamstemmen wordt de voorkeur gegeven aan het gemeenteraadslid die kandidaat was op de lijst die bij de gemeenteraadsverkiezingen de meeste stemmen heeft behaald;
      • Er is een opvolger en hierdoor dient de initiële rangorde aangepast te worden zoals vastgesteld in het begin van deze legislatuur.
      Juridisch kader
      • Het Decreet lokaal bestuur, artikel 6 §7;
      • De omzendbrief KB/ABB 2018/3 van 26 oktober 2018 betreffende de start van de lokale en provinciale bestuursperiode;
      • Het gemeenteraadsbesluit van 2 januari 2019;
      • Gemeenteraadsbeslissing van 13 oktober 2020.
      Besluit

      Enig artikel.

      De rangorde van de gemeenteraadsleden wordt als volgt vastgesteld:

      Volg-

      nummer

      Naam en voornamen van de raadsleden

      Datum van eerste ambtsaanvaarding
      als gemeenteraadslid

      Aantal bekomen naamstemmen

      bij de laatste

      gemeenteraads-

      verkiezingen

      1

      Walter De Donder

      01.01.2001

      2600

      2

      Tim Herzeel

      01.01.2001

      1184

      3

      Stijn Stassijns

      01.01.2001

      641

      4

      Guy Uyttersprot

      01.01.2001

      502

      5

      Denise De Paepe

      01.01.2007

      624

      6

      Leen Steenhoudt

      02.01.2007

      572

      7

      Els Van Nieuwenhove

      02.01.2001

      545

      8

      Hans Cornand

      02.01.2013

      836

      9

      Herman Steppe

      02.01.2013

      794

      10

      Johan Guns

      02.01.2013

      664

      11

      Jill Rollier

      02.01.2013

      630

      12

      Greet Van Holsbeeck

      02.01.2013

      598

      13

      Gerda Van Geite

      02.01.2013

      580

      14

      Belinda Everaert

      02.01.2013

      561

      15

      Bert De Roeck

      02.01.2013

      495

      16

      Jonas Van Vaerenbergh

      02.01.2013

      384

      17

      Aster van Avermaet

      02.01.2013

      377

      18

      Elke Van den Winckel

      02.01.2013

      366

      19

      Bart De Maeseneir

      12.09.2017

      447

      20

      Jeroen Roelandt

      02.01.2019

      491

      21

      Rani Berlo

      02.01.2019

      470

      22

      Dirk Geeraerts

      02.01.2019

      456

      23

      Jo Lamberts

      11.10.2022

      67

    • Samenstelling commissie openbare werken en mobiliteit - Wijziging

      Aanleiding
      • Ontslag van raadslid Jeroen Trappers (Groen)
      Feiten, context, motivering
      • Raadslid Jeroen Trappers (Groen) wordt vervangen door raadslid Jo Lamberts (Groen).
      Juridisch kader
      • Het Decreet lokaal bestuur, artikel 40 §3 en 41, 23°;
      • Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, de artikelen 34 tot en met 37;
      • Het gemeenteraadsbesluit van 12 maart 2019 tot samenstelling van de commissie openbare werken en mobiliteit;
      • Het gemeenteraadsbesluit van 10 november 2020 tot samenstelling van de commissie openbare werken en mobiliteit - wijziging;

      • Het gemeenteraadsbesluit van 22 maart 2022 tot samenstelling van de commissie openbare werken en mobiliteit - wijziging.
      Besluit

      Artikel 1.

      Artikel 1 van het gemeenteraadsbesluit van 22 maart 2022 wordt als volgt vervangen:

      De commissie openbare werken en mobiliteit bestaat uit volgende leden:

      • LIJST BURGEMEESTER 
      • Els Van Nieuwenhove
      • Dirk Geeraerts
      • Aster Van Avermaet, effectieven.      

       

      • Bart De Maeseneir
      • Leen Steenhoudt, plaatsvervangers.

       

      • OPEN2040 
      • Rani Berlo
      • Jeroen Roelandt, effectieven

       

      • Johan Guns
      • Jill Rollier, plaatsvervangers.

       

      • N-VA
      • Jonas Van Vaerenbergh
      • Guy Uyttersprot, effectieven

       

      • Elke Van den Winckel
      • Belinda Everaert, plaatsvervangers.

       

      • GROEN
      • Jo Lamberts.

       

      Artikel 2.

      Afschrift van deze beslissing zal aan de fractieleiders en aan de commissieleden worden toegezonden.

    • Samenstelling commissie financiën - Wijziging

      Aanleiding
      • Ontslag raadslid Jeroen Trappers (Groen).
      Feiten, context, motivering
      • Raadslid Jeroen Trappers (Groen), wordt vervangen door raadslid Jo Lamberts (Groen).
      Juridisch kader
      • Het Decreet lokaal bestuur, artikel 40 §3 en 41, 23°;
      • Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, de artikelen 34 tot en met 37;
      • Het gemeenteraadsbesluit van 12 maart 2019 - samenstelling van de commissie financiën;
      • Het gemeenteraadsbesluit van 10 november 2020 - samenstelling van de commissie financiën - wijziging;
      • Het gemeenteraadsbesluit van 6 september 2022 - samenstelling van de commissie financiën - wijziging.
      Besluit

      Artikel 1.

      Artikel 1 van het gemeenteraadsbesluit van 6 september 2022 wordt als volgt vervangen:

      De commissie financiën bestaat uit volgende leden:

      • LIJST BURGEMEESTER 
      • Els Van Nieuwenhove
      • Leen Steenhoudt 
      • Dirk Geeraerts, effectieven.      

       

      •  Bart De Maeseneir
      • Aster Van Avermaet, plaatsvervangers.

       

      • OPEN2040 
        • Jill Rollier
        • Jeroen Roelandt, effectieven

       

      • Johan Guns
      • Rani Berlo, plaatsvervangers.

       

      • N-VA
      • Bert De Roeck
      • Stijn Stassijns, effectieven

       

      • Elke Van den Winckel
      • Jonas Van Vaerenbergh, plaatsvervangers.

       

      • GROEN
      • Jo Lamberts.

       

      Artikel 2.

      Afschrift van deze beslissing zal aan de fractieleiders en aan de commissieleden worden toegezonden.

  • Openbare werken / mobiliteit

    • Wegverkeer - Opheffing gemeenteraadsbeslissing van 6 september 2022 houdende opheffing gemeenteraadsbeslissing van 9 juni 2020 - Aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer - Balleistraat BS Sint-Jan - zoen- en vroemzone en kort parkeren (blauwe zone - maximum 10 minuten).

      Aanleiding
      • Het voorstel van het GVO om van de parkeerstrook aan de overzijde van basisschool Sint-Jan, momenteel zoen- en vroemzone, een zone voor kort parkeren (blauwe zone - maximum 10 minuten) te maken.
      Feiten, context, motivering
      • Het GVO heeft tijdens de vergadering van 12 mei 2022 op vraag van de school voorgesteld om een bijkomende zone voor kort parkeren (zoen- en vroemzone) te creëren op de parkeerstrook voor het parochiehuis en deze laatste dus niet meer voor te behouden voor autobussen.
      • Het GVO heeft tijdens de vergadering van 30 juni 2022 beslist om de parkeerstrook voor het parochiehuis, momenteel voorbehouden voor autobussen, te gebruiken als zone voor kort parkeren (zoen- en vroemzone).
      • Het GVO heeft tijdens de vergadering van 8 september 2022 op vraag van basisschool Sint-Jan beslist om van de zoen- en vroemzone - parkeerstrook aan de overzijde van de school (wegvak tussen de Aarhulst en de Krommaartweg) - een zone voor kort parkeren (blauwe zone - maximum 10 minuten) te maken.
      Juridisch kader
      • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 §3;
      • Decreet van 16 mei 2008 en het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
      • Koninklijk besluit van 16 maart 1968 betreffende tot coördinatie van de wetten betreffende de politie over het wegverkeer, Wegverkeerswet genaamd;
      • Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, Verkeersreglement genaamd;
      • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
      • Omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009 van de Vlaamse minister van Mobiliteit, Sociale Economie en Gelijke Kansen inzake de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer;
      • de beslissing van de gemeenteraad van 9 juni 2020 houdende aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer - Balleistraat Sint-Janschool - parkeren schoolbus en kort parkeren (zoen- en vroemzone);
      • de beslissing van de gemeenteraad van 6 september 2022, houdende opheffing gemeenteraadsbeslissing van 9 juni 2020 - Aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer - Balleistraat Sint-Jansschool - kort parkeren (zoen- en vroemzone);
      • de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 20 september 2022;
      • het advies van politiezone TARL van 9 september 2022.
      Publieke stemming
      Aanwezig: Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Jill Rollier, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Aster Van Avermaet, Elke Van den Winckel, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Rani Berlo, Jo Lamberts, Dirk Geeraerts, Frédéric Pipelers
      Voorstanders: Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Jill Rollier, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Aster Van Avermaet, Elke Van den Winckel, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Rani Berlo, Dirk Geeraerts
      Tegenstanders: Jo Lamberts
      Resultaat: Met 21 stemmen voor, 1 stem tegen
      Besluit

      Met 21 stemmen voor (Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Jill Rollier, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Aster Van Avermaet, Elke Van den Winckel, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Rani Berlo, Dirk Geeraerts), 1 stem tegen (Jo Lamberts)

       

      Artikel 1.
      Het gemeenteraadsbesluit van 6 september 2022 houdende opheffing gemeenteraadsbeslissing van 9 juni 2020 - Aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer  - Balleistraat Sint-Jansschool - kort parkeren (zoen- en vroemzone), wordt opgeheven.

      Artikel 2.
      Kort parkeren - zoen-en vroemzone.

      • In de Balleistraat, wegvak tussen de Aarhulst en de Krommaartweg - parkeerstrook voor het parochiehuis, is het uitsluitend toegelaten stil te staan (de tijd die nodig is om goederen te laden en te lossen en/of om er personen te laten in- en uitstappen).
      • Het parkeren geschiedt er op de wijze en onder de voorwaarden die ter kennis van de betrokkenen worden gebracht.
      • Deze maatregel wordt gesignaleerd middels de verkeersborden E1 aangevuld met blauw onderbord vermeldende de tekst "zoen en vroemzone" en het onderbord die het begin en het einde van de zone aanduidt (pijl).

      Artikel 3.
      Kort parkeren - maximum 10 minuten.
      • In de Balleistraat, wegvak tussen de Aarhulst en de Krommaartweg - parkeerstrook aan de overzijde van basisschool Sint-Jan, geldt een beperkte parkeertijd van tien minuten (blauwe zone).
      • Elke bestuurder die een voertuig parkeert, moet een parkeerschijf aanbrengen. Het gebruik van de schijf is voorgeschreven alle dagen van 7.00 uur tot 18.00 uur.
      • Deze maatregel wordt gesignaleerd middels de verkeersborden E9a (P-bord) met de opschriften "max. 10 min." en "7-18 uur" en aangevuld met een onderbord dat het begin en het einde van de zone aanduidt (pijl).
       
      Artikel 4.
      Plaatsing van de verkeerstekens.
      De verkeerstekens waarvan sprake in dit reglement zullen geplaatst worden conform het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.

      Artikel 5.
      Bekendmaking.
      Dit reglement zal worden bekendgemaakt na de goedkeuring door het aanbrengen van de vermelde verkeerstekens.

      Artikel 6.
      Afschriften.
      Een voor eensluidend verklaard afschrift van dit besluit zal aangetekend worden verzonden naar:
      1. de Minister van Mobiliteit en Vervoer, voor goedkeuring;
      2. de bestendige deputatie van de provincieraad van Vlaams-Brabant binnen een termijn van 48 uren, voor kennisgeving;
      3. de griffie van de rechtbank van eerste aanleg van Brussel, voor kennisgeving;
      4. de griffie van de politierechtbank van Vilvoorde, voor kennisgeving;
      5. de politiezone TARL, voor kennisgeving.
    • Gratis grondafstand en affectatie in openbaar domein - Kwezelsweg; oppervlakte van drieënveertig centiare (43 ca) sectie D nummer 71 Y2 P0000 - goedkeuring.

      Aanleiding
      • Naar aanleiding van omgevingsvergunning nr. 2022034602, dossiernummer 2022/0007-VK verklaarden Bauters Armand Clement en Van Nuffel Joanna Maria om kosteloos grond af te staan aan Affligem.
      • De afgestane grond zal worden gebruikt om een waardevolle berm te creëren en biedt ruimte voor nutsleidingen en een eventuele uitwijkstrook.
      • De ontwerpakte werd door notariskantoor Caudron - Herzeel - Breckpot opgemaakt.
      • De akte dient door de gemeenteraad goedgekeurd te worden, waarna deze na het verstrijken van de schorsings-en vernietigingstermijn door notariskantoor Caudron - Herzeel - Breckpot verleden kan worden.
      Feiten, context, motivering
      • Op 21 juni 2022 werd de stedenbouwkundige vergunning afgeleverd voor het oprichten van een vrijstaande eensgezinswoning aan Bauters Armand Clement en Van Nuffel Joanna Maria.
      • In navolging van de verleende vergunning werd een eenzijdige verbintenis dd. 28 februari 2022 tot kosteloze grondafstand door de Bauters Armand Clement en Van Nuffel Joanna Maria onderschreven.
      • Op het opmetingsplan dd. 11 augustus 2022, opgemaakt door landmeter Beckwee Philippe, is de over te dragen grond aangeduid. Het gaat om de grond op het plan aangeduid: lot 3: drieënveertig centiare (43 ca) te nemen uit een perceel gekadastreerd of gekadastreerd geweest 1e afdeling, sectie D, nummer 71V2 P0000, met gereserveerd individueel perceelidentificatienummer 71 Y2 P0000.
      • Het opmetingsplan werd goedgekeurd door de dienst Ruimtelijke Ordening.
      • De ontwerpakte gratis grondafstand werd opgemaakt door notariskantoor Caudron - Herzeel - Breckpot.
      • De akte kan verleden worden na goedkeuring door de gemeenteraad en na het verstrijken van de schorsings- en vernietigingstermijn.
      • Het komt aldus aan de gemeenteraad toe om in te stemmen met de ontwerpakte zoals in bijlage en opname van de grond in het openbaar domein.
      Juridisch kader
      • Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 1 september 2009.
      • Decreet betreffende de omgevingsvergunning van 25 april 2014, artikels 15 en 31.
      • Decreet lokaal bestuur van 22 september 2017, artikels 40 en 41.
      • Gemeentewegendecreet van 1 september 2019.
      Financieel kader
      • Deze grond wordt kosteloos aan de gemeente overgedragen.
      Besluit

      Artikel 1.

      De gemeenteraad stemt in met de ontwerpakte (zoals in bijlage), opgemaakt door Notarissen Caudron - Herzeel - Breckpot inzake de kosteloze overname van volgend perceel grond: oppervlakte van drieënveertig centiare (43 ca) (aangeduid als lot 3 op het opmetingsplan dd. 11 augustus 2022, opgemaakt door landmeter Beckwee Philippe uit het perceel gekadastreerd of gekadastreerd geweest 1e afdeling, sectie D, nummer 71 V2 P0000).

       

      Artikel 2.

      De gemeenteraad keurt de opname door het lokaal bestuur Affligem verworven perceel in het openbaar domein van Affligem goed.

       

      Artikel 3.

      De akte zal verleden worden na het verstrijken van de schorsings- en vernietigingstermijn vanwege de toezichthoudende overheid.

       

      Artikel 4.

      Mevrouw Gerda Van Geite, voorzitter gemeenteraad, en de heer Frédéric Pipelers, algemeen directeur, worden belast met de ondertekening van de akten.

       

      Artikel 5.

      Afschrift van de beslissing zal worden toegestuurd naar Notariskantoor Caudron - Herzeel - Breckpot.

    • Aankoop van een perceel grond, gelegen in het GemeentelijkNatuurOntwikkelingsPlan (GNOP) 2 "De Mansbroeken" Teralfene - perceel 553B.

      Aanleiding
      • ln het kader van de ontwikkeling van het GNOP 2 moeten er gronden worden aangekocht.
      • Er is mogelijkheid tot aankoop van een grond, gelegen in de Mansbroeken/GNOP2, kadastraal gekend als Affligem, 3e Afdeling Teralfene, sectie A perceelnummer 553B met een totale oppervlakte van achthonderddertig vierkante meter (830 m²), eigendom van Vierendeels Victor en De Grom Marleen wonende Driesstraat 114 te 1790 Affligem.
      Feiten, context, motivering
      • De aankoop van het perceel kadert in het ontwikkelen van het Gemeentelijk Natuurontwikkelingsproject De Mansbroeken (GNOP 2).
      • Voor de eigenaars van gronden gelegen binnen GNOP 2 werd in november 2021 een infovergadering georganiseerd.
      • Voor de aankoop van 2,5 ha gronden binnen het gebied van GNOP 2 is een subsidie verkregen van € 100.950,00.
      • Het schattingsverslag van de Afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse Overheid, ontvangen op 26 maart 2021, waarbij de waarde van perceelnummer 553B geschat wordt op 3,75 €/m².
      • De belofte van verkoop d.d. 10 december 2021 belofte door Vierendeels Victor en De Grom Marleen wonende Driesstraat 114 te 1790 Affligem.
      • De totale overeengekomen prijs voor het perceel bedraagt drieduizend honderd en twaalf euro vijftig cent (3.112,50 €) (inclusief wederbeleggingsvergoeding, exclusief registratie- en notariële kosten).
      • De ontwerpakte werd door de afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse overheid opgemaakt.
      • De akte dient door de gemeenteraad goedgekeurd te worden, waarna deze na het verstrijken van de schorsings-en vernietigingstermijn door de afdeling Vastgoedtransacties verleden kan worden
      • De ondersteuning van Regionaal Landschap Pajottenland & Zennevallei vzw in de uitvoering van GNOP 2.
      Juridisch kader
      • Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017, art. 40 en 41.
      • Het ministerieel besluit van 21 december 2021 tot toekenning van een subsidie aan het lokaal hefboomproject Natte Natuur in het kader van gebiedsontwikkeling "meer broek voor de Mansbroeken" in Affligem (waar subsidiebedrag van € 100.950,00 wordt voorzien voor de aankoop van gronden).
      • Collegebeslissing van 18 januari 2022 met het akkoord tot het afsluiten van een verkoopbelofte voor perceelnummer 553B.
      • Gemeenteraadsbeslissing van 15 februari 2022 met akkoord tot de aankoop van perceelnummer 553B.
      Financieel kader
      • Het gemeentelijk meerjarenplan 2020-2026 waarin de budgetten werden vastgelegd onder actieplan 4.8.2: Gnop 2.
      Besluit

      Artikel 1.
      De gemeenteraad stemt in met de ontwerpakte (zoals in bijlage), opgemaakt door de afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse overheid, betreffende de aankoop van 1 perceel grond, gelegen binnen het GNOP 2 gebied, kadastraal gekend als Affligem, 3e Afdeling Teralfene, sectie A perceelnummer 553B met een totale oppervlakte van achthonderddertig vierkante meter (830 m²), eigendom van Vierendeels Victor en De Grom Marleen wonende Driesstraat 114 te 1790 Affligem.


      Artikel 2.
      De gemeenteraad gaat akkoord met de aankoopprijs voor een totaalbedrag van drieduizend honderd en twaalf euro vijftig cent (3.112,50 €) (inclusief wederbeleggingsvergoeding, exclusief registratie- en notariële kosten).


      Artikel 3.
      De Afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse overheid wordt belast met het verlijden van de akte voor verwerving.


      Artikel 4.
      De opdracht wordt gegeven aan de Vlaams commissaris om de gemeente bij ondertekening te vertegenwoordigen.


      Artikel 5.
      Bij overschrijving van de akte wordt ontslag verleend aan de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie tot het nemen van een ambtshalve inschrijving.


      Artikel 6.
      Een afschrift van deze beslissing zal worden toegestuurd aan de Afdeling Vastgoedtransacties, het Regionaal Landschap Pajottenland & Zennevallei vzw en de gemeentelijke diensten Financiën en Leefmilieu.

    • Aankoop van een perceel grond, gelegen in het GemeentelijkNatuurOntwikkelingsPlan (GNOP) 2 "De Mansbroeken" Teralfene - perceel 594.

      Aanleiding
      • ln het kader van de ontwikkeling van het GNOP 2 moeten er gronden worden aangekocht.
      • Er is mogelijkheid tot aankoop van een grond, gelegen in de Mansbroeken/GNOP2, kadastraal gekend als Affligem, 3e Afdeling Teralfene, sectie A perceelnummer 594 met een totale oppervlakte van duizendnegenhonderdtachtig vierkante meter (1980 m²), eigendom van Geert Bosteels wonende Nijverheidszone 'Begijnenmeer 36 bus 11 te 1770 Liedekerke.
      Feiten, context, motivering
      • De aankoop van het perceel kadert in het ontwikkelen van het Gemeentelijk Natuurontwikkelingsproject De Mansbroeken (GNOP 2).
      • Voor de eigenaars van gronden gelegen binnen GNOP 2 werd in november 2021 een infovergadering georganiseerd.
      • Voor de aankoop van 2,5 ha gronden binnen het gebied van GNOP 2 is een subsidie verkregen van € 100.950,00.
      • Het schattingsverslag van de Afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse Overheid, ontvangen op 26 maart 2021, waarbij de waarde van perceelnummer 594 geschat wordt op 3,00 €/m².
      • De belofte van verkoop d.d. 25 november 2021 belofte door Geert Bosteels wonende Nijverheidszone 'Begijnenmeer 36 bus 11 te 1770 Liedekerke.
      • De totale overeengekomen prijs voor het perceel bedraagt vijfduizend negenhonderd veertig euro (5.940,00 €) (inclusief wederbeleggingsvergoeding, exclusief registratie- en notariële kosten).
      • De ontwerpakte werd door de afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse overheid opgemaakt.
      • De akte dient door de gemeenteraad goedgekeurd te worden, waarna deze na het verstrijken van de schorsings-en vernietigingstermijn door de afdeling Vastgoedtransacties verleden kan worden
      • De ondersteuning van Regionaal Landschap Pajottenland & Zennevallei vzw in de uitvoering van GNOP 2.
      Juridisch kader
      • Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017, art. 40 en 41.
      • Het ministerieel besluit van 21 december 2021 tot toekenning van een subsidie aan het lokaal hefboomproject Natte Natuur in het kader van gebiedsontwikkeling "meer broek voor de Mansbroeken" in Affligem (waar subsidiebedrag van € 100.950,00 wordt voorzien voor de aankoop van gronden).
      • Collegebeslissing van 18 januari 2022 met het akkoord tot het afsluiten van een verkoopbelofte voor perceelnummer 594.
      • Gemeenteraadsbeslissing van 15 februari 2022 met akkoord tot de aankoop van perceelnummer 594.
      Financieel kader
      • Het gemeentelijk meerjarenplan 2020-2026 waarin de budgetten werden vastgelegd onder actieplan 4.8.2: Gnop 2.
      Besluit

      Artikel 1.
      De gemeenteraad stemt in met de ontwerpakte (zoals in bijlage), opgemaakt door de afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse overheid, betreffende de aankoop van 1 perceel grond, gelegen binnen het GNOP 2 gebied, kadastraal gekend als Affligem, 3e Afdeling Teralfene, sectie A perceelnummer 594 met een totale oppervlakte van duizendnegenhonderdtachtig vierkante meter (1980 m²), eigendom van Geert Bosteels wonende Nijverheidszone 'Begijnenmeer 36 bus 11 te 1770 Liedekerke.


      Artikel 2.
      De gemeenteraad gaat akkoord met de aankoopprijs voor een totaalbedrag van vijfduizend negenhonderd veertig euro (5.940,00 €) (inclusief wederbeleggingsvergoeding, exclusief registratie- en notariële kosten).


      Artikel 3.
      De Afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse overheid wordt belast met het verlijden van de akte voor verwerving.


      Artikel 4.
      De opdracht wordt gegeven aan de Vlaams commissaris om de gemeente bij ondertekening te vertegenwoordigen.


      Artikel 5.
      Bij overschrijving van de akte wordt ontslag verleend aan de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie tot het nemen van een ambtshalve inschrijving.


      Artikel 6.
      Een afschrift van deze beslissing zal worden toegestuurd aan de Afdeling Vastgoedtransacties, het Regionaal Landschap Pajottenland & Zennevallei vzw en de gemeentelijke diensten Financiën en Leefmilieu.

    • Aankoop van een perceel grond, gelegen in het GemeentelijkNatuurOntwikkelingsPlan (GNOP) 1 "Bleregemse Broeken en Domentse Bossen"- perceel 176B.

      Aanleiding
      • In het kader van de ontwikkeling van het GNOP 1 moeten er gronden worden aangekocht.
      • Er is mogelijkheid tot aankoop van een grond, gelegen in de Koudenbergbeekvallei/GNOP1, kadastraal gekend als Affligem, 2de Afdeling Essene, sectie A perceelnummer 176B met een totale oppervlakte van duizend tweehonderd veertig vierkante meter (1240 m²), eigendom van De Meersman Lucienne (1/4) wonende Oudebaan 32 te 1790 Affligem en De Meersman Agnes (1/4) wonende Oudebaan 30 te 1790 Affligem en De Meersman Arlette (1/4) wonende De Mattein 122 te 1790 Affligem en De Meersman Oliva (1/4) wonende Guchtweg 31 te 1790 Affligem.
      Feiten, context, motivering
      • De aankoop van het perceel kadert in het actieplan GNOP ‘Bleregemse Broeken en Domentse Bossen’ (Koudenbergbeekvallei/GNOP1).
      • Het schattingsverslag van de Afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse Overheid, ontvangen op 6 april 2022, waarbij de waarde van perceel 176B geschat wordt op drieduizend vijfhonderd euro (3.500,- euro).
      • De belofte van verkoop d.d. 13 mei 2022 door De Meersman Lucienne (1/4) wonende Oudebaan 32 te 1790 Affligem en De Meersman Agnes (1/4) wonende Oudebaan 30 te 1790 Affligem en De Meersman Arlette (1/4) wonende De Mattein 122 te 1790 Affligem en De Meersman Oliva (1/4) wonende Guchtweg 31 te 1790 Affligem.
      • De totale overeengekomen prijs voor het perceel bedraagt 3.500,00 € (drieduizend vijfhonderd euro) (inclusief wederbeleggingsvergoeding, exclusief registratie- en notariële kosten).
      • De mogelijkheden tot cofinanciering vanuit subsidieprojecten.
      • Voor gemeentelijke eigendommen gelegen in GNOP ‘Bleregemse Broeken en Domentse Bossen’ (Koudenbergbeekvallei/GNOP1) kan een gebruiksconcessie worden afgesloten indien landbouwgebruik wenselijk is.
      • Voor gemeentelijke eigendommen gelegen in GNOP ‘Bleregemse Broeken en Domentse Bossen’ (Koudenbergbeekvallei/GNOP1) kan een onderhandse jachtverpachting met Jachtgroep Blereghem worden afgesloten indien wildbeheer wenselijk is.
      • De ontwerpakte werd door de afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse overheid opgemaakt.
      • De akte dient door de gemeenteraad goedgekeurd te worden, waarna deze na het verstrijken van de schorsings-en vernietigingstermijn door de afdeling Vastgoedtransacties verleden kan worden
      • De ondersteuning van Regionaal Landschap Pajottenland & Zennevallei vzw in de uitvoering van bovenvermeld actieplan.
      Juridisch kader
      • Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017, art. 40 en 41.
      • Gemeenteraadsbeslissing van 28 april 1998 houdende goedkeuring van het GNOP.
      • Collegebeslissing van 13 mei 2022 met het akkoord tot het afsluiten van een verkoopbelofte voor perceel 176B.
      Financieel kader
      • 2021/4.7.1.1/0340-00/1500200/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN
      Besluit

      Artikel 1.
      De gemeenteraad stemt in met de ontwerpakte (zoals in bijlage), opgemaakt door de afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse overheid, betreffende de aankoop van 1 perceel grond, gelegen binnen het GNOP 1 gebied, kadastraal gekend als Affligem, 2de Afdeling Essene, sectie A perceelnummer 176B met een totale oppervlakte van duizend tweehonderd veertig vierkante meter (1240 m²) , eigendom van De Meersman Lucienne (1/4) wonende Oudebaan 32 te 1790 Affligem en De Meersman Agnes (1/4) wonende Oudebaan 30 te 1790 Affligem en De Meersman Arlette (1/4) wonende De Mattein 122 te 1790 Affligem en De Meersman Oliva (1/4) wonende Guchtweg 31 te 1790 Affligem.


      Artikel 2.
      De gemeenteraad gaat akkoord met de aankoopprijs voor een totaalbedrag van 3.500,00 € (drieduizend vijfhonderd euro) (inclusief wederbeleggingsvergoeding, exclusief registratie- en notariële kosten).

       

      Artikel 3.
      De Afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse overheid wordt belast met het verlijden van de akte voor verwerving.


      Artikel 4.
      De opdracht wordt gegeven aan de Vlaams commissaris om de gemeente bij ondertekening te vertegenwoordigen.


      Artikel 5.
      Bij overschrijving van de akte wordt ontslag verleend aan de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie tot het nemen van een ambtshalve inschrijving.

       

      Artikel 6.
      Een afschrift van deze beslissing zal worden toegestuurd aan de De Afdeling Vastgoedtransacties, het Regionaal Landschap Pajottenland & Zennevallei vzw en de gemeentelijke diensten Financiën en Leefmilieu.

  • Wonen

    • Advies omtrent de te vormen woonmaatschappij in het werkingsgebied Halle/ Vilvoorde - Midden

      Aanleiding
      • In de brief dd. 24 augustus 2022, die wij ontvingen van de sociale huisvestingsmaatschappij PROVIDENTIA wordt gevraagd om tegen uiterlijk 29.09.2022 een advies uit te brengen over het traject dat zij willen doorlopen om tegen uiterlijk 30 juni 2023 de woonmaatschappij op te richten in het werkingsgebied Halle/ Vilvoorde - Midden, waar onze gemeente deel van uitmaakt.
      Feiten, context, motivering
      • In het traject naar het vormen van een eengemaakte woonmaatschappij voor het werkingsgebied tegen 1 januari 2023, kunnen sociale huisvestingsmaatschappijen, die er pas tegen 30 juni 2023 zullen in slagen om aan alle voorwaarden tot erkenning als woonmaatschappij te voldoen, ofwel door zich zelf om te vormen tot woonmaatschappij, ofwel door een herstructurering (fusie, splitsing…) door te voeren met een andere woonmaatschappij  of met een sociale huisvestingsmaatschappij, die kan aantonen dat die zich kan omvormen tot woonmaatschappij, een verlenging van de hun erkenning als sociale huisvestingsmaatschappij tot 30 juni 2023 bekomen.
      •  Daartoe moet zij een aanvraag indienen bij het agentschap Wonen-Vlaanderen. Daarbij moet de aanvragende sociale huisvestingsmaatschappij aantonen dat ze zich uiterlijk op 30 juni 2023 zal kunnen omvormen tot woonmaatschappij, mede ondersteund door een stappenplan en een advies van de lokale besturen uit het werkingsgebied (art 223, §2, 2de lid van het BVR van 17/12/2022 tot wijziging van verschillende besluiten over wonen).
      • Omdat op korte termijn ook een erkenningsaanvraag als woonmaatschappij zal moeten worden ingediend, waarbij eveneens een advies is vereist van de gemeenteraad omtrent de lokale netwerkvorming, lokale inbedding en verankering (art. 4.98 §1 3°, punt k van het BVCW van 2021), en op basis van het stappenplan al geheel duidelijk kan zijn welke SHM’s uit het werkingsgebied zich zullen omvormen tot de unieke woonmaatschappij, kan deze beslissing meteen ook dienstig zijn voor het verplichte advies van de gemeenteraad bij de erkenningsaanvraag als woonmaatschappij.
      Juridisch kader
      • Artikel 40 e.v. van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
      • Het decreet van 9 juli 2021 houdende wijzigingen van diverse decreten met betrekking tot wonen, waarbij een regelgevend kader met betrekking tot de woonmaatschappijen wordt gecreëerd.
      • Het besluit van de Vlaamse Regering van 17 december 2021 tot wijziging van verschillende besluiten over wonen.
      • De Vlaamse Codex Wonen van 2021 (VCW).
      • Het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021 (BVCW).
      Besluit

      Artikel 1.

      De gemeenteraad neemt kennis van de aanvraag tot verlenging van de erkenning van de sociale huisvestingsmaatschappij PROVIDENTIA tot en met 30 juni 2023.

       

      Artikel 2.

      De gemeenteraad geeft als advies aan de Vlaamse Regering dat het bij voormelde aanvraag gevoegde stappenplan naar de woonmaatschappij voldoet aan de doelstellingen van de gemeente.

       

      Artikel 3.

      De gemeenteraad stelt in het kader van de procedure vermeld in artikel 4.98 §1 tweede lid, 2°, punt k van het BVCW van 2021 vast dat de aldus te vormen woonmaatschappij zal zorgen voor voldoende lokale netwerkvorming, lokale inbedding en verankering.

       

      Artikel 4.

      Deze beslissing wordt aan de aanvrager bezorgd.

  • Intergemeentelijke samenwerkingsverbanden

    • Intergem - buitengewone algemene vergadering 15 december 2022 - goedkeuring agenda, goedkeuring statutenwijziging en vaststelling mandaat vertegenwoordiger.

      Aanleiding
      • Intergem houdt buitengewone algemene vergadering op 15 december 2022 om 18.00uur in Hof ter Velden te Dendermonde;
      • Aangetekende brief van Intergem, 15 september 2022.
      Feiten, context, motivering
      • Het lokaal bestuur Affligem is momenteel aangesloten voor één of meerdere activiteiten bij de opdrachthoudende vereniging Intergem;
      • De agenda met documentatiestukken werd opgesteld door de Raad van Bestuur in zitting van 8 september 2022;
      • De aangetekende brief van 15 september 2022 waarbij de gemeente wordt uitgenodigd om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van 15 december 2022 die plaatsheeft in Hof ter Velden 9200 Dendermonde, Geerstraat 84;
      • Het dossier met documentatiestukken was toegevoegd bij de oproepingsbrief;
      • Het eerste agendapunt handelt over de realisatie van het datanetwerk van de toekomst in Vlaanderen (het dossier Tramontana).
        • In het artikel 3.A.2 van de statuten van Intergem wordt in het voorwerp voorzien dat de Opdrachthoudende vereniging bevoegd is voor o.m. “het aanleggen, het exploiteren en het beschikbaar stellen van elektronische-communicatienetwerken en installaties alsook voor het vervoer van signalen langs deze openbare elektronische-communicatienetwerken”. 
        • Gelet op het artikel 3 B van de statuten van de Opdrachthoudende vereniging Intergem waarin opgenomen is dat de Opdrachthoudende vereniging ten behoeve van haar deelnemers haar voorwerp ook mag verwezenlijken door samenwerking met andere rechtspersonen waar zij al dan niet kan in deelnemen met naleving van de bepalingen van het Decreet Lokaal Bestuur. 
        • Intergem doet voor de uitvoering van haar activiteiten en de daarmee verband houdende openbaredienstverplichtingen een beroep op de exploitatiemaatschappij Fluvius System Operator cv met zetel te Brusselsesteenweg 199, 9090 Melle.
        • Fluvius System Operator cv en Telenet BV hebben op 18 juli 2022 een bindend akkoord bereikt om samen het datanetwerk van de toekomst (met inbegrip van de fiber-to-the-home-technologie) in Vlaanderen te realiseren. De twee bedrijven zullen met dat doel een dochteronderneming (werknaam NetCo) uitbouwen die financieel en operationeel zelfstandig zal zijn.
        • Het datanetwerk van de toekomst zal:
            • open zijn met niet-discriminerende toegangsvoorwaarden voor aanbieders van diensten,
            • ultraperformant zijn door hogere datasnelheden,
            • toegankelijk zijn voor alle Vlaamse gezinnen en bedrijven en dit zowel in stedelijke als in landelijke gebieden,
            • en met de laagst mogelijke kosten voor de samenleving worden uitgerold.
          De gemeente Affligem is overtuigd dat de toegang van iedere burger en bedrijf tot kwaliteitsvolle en snelle dataverbindingen van cruciaal belang is.  De gemeente Affligem wenst op haar grondgebied maximaal in te zetten op het vlak van connectiviteit en het datanetwerk van de toekomst uit te bouwen via hoofdzakelijk een fiber-to-the-home-technologie.  De gemeente Affligem staat ten volle achter de ambitie om glasvezelconnectiviteit te voorzien zowel in stedelijk als in landelijk gebied en – waar dit niet mogelijk is – de huidige hybride glasvezel-coax-netwerkinfrastructuur van een upgrade te voorzien.
        • Deze doelstellingen kaderen binnen het algemeen en maatschappelijk belang aangezien het alle burgers en bedrijven van de gemeente Affligem aanbelangt.  De beslissing van de gemeente Affligem, in uitvoering van haar beleid en binnen haar autonome bevoegdheid, tot het uitbouwen van openbare elektronische-communicatienetwerken op haar grondgebied wordt gekwalificeerd als een taak van gemeentelijk belang.  De uitrol van het datanetwerk zal maximaal gebeuren in synergie met andere werken voor glasvezel en nutsvoorzieningen. Dergelijke beslissing laat het recht van de gemeente Affligem in haar hoedanigheid van domeinbeheerder onverlet om op verzoek van een derde partij de nodige domeintoelatingen toe te kennen.  Ook de keuze om vrij een dienstverlener als gemeente te kiezen blijft behouden. 
        • Om deze openbare elektronische-communicatienetwerken aan te leggen, te exploiteren en beschikbaar te stellen wenst de gemeente Affligem een beroep te doen op de Opdrachthoudende vereniging Intergem, die door middel van haar exploitatiemaatschappij Fluvius System Operator cv de vennootschappen NetCo en HoldCo mede zal uitbouwen. In NetCo zullen de elektronische-communicatienetwerken (meer specifiek het bestaande HFC-netwerk en de overige glasvezelinfrastructuur) worden ingebracht.  Na de inbreng zal NetCo instaan voor de aanleg, het beheer, de exploitatie en het beschikbaar stellen van de hogervermelde ingebrachte netwerken alsook voor de uitrol van het datanetwerk van de toekomst. De oprichting van HoldCo, waarin de aandelen NetCo worden ingebracht, biedt desgevallend en tussentijds mogelijkheden om een uitkering van cashmiddelen te kunnen voorzien voor de aandeelhouders.
        • Deze structuur en de centralisatie van deze netwerken in NetCo bieden de beste garanties voor de gemeente Affligem om deze doelstellingen te realiseren en zo voor iedereen in Vlaanderen een efficiënt, betaalbaar en toegankelijk datanetwerk van de toekomst mogelijk te maken.
        • De Raad van Bestuur van Intergem heeft, overeenkomstig de artikelen 12:10 en 12:93 e.v. van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen, in zitting van 8 september ll. het voorstel tot inbreng van de bedrijfstak openbare elektronische-communicatienetwerken in Fluvius System Operator cv opgesteld en goedgekeurd.  In dit inbrengverslag werden de voorafgaande besluitvormingsvereisten opgenomen die gelden als opschortende voorwaarden voor de realisatie van het dossier Tramontana.
      • Het tweede agendapunt omvat de voorgestelde statutenwijzigingen:
        • Gelet op het feit dat aan het voorwerp wijzigingen worden aangebracht waarvoor de Raad van Bestuur, overeenkomstig het artikel 6:86 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen, een omstandige verantwoording heeft opgemaakt.
        • Gelet op het feit dat de voorgestelde statutenwijzigingen hun oorsprong vinden in meerdere domeinen:
          • 1. DOSSIER TRAMONTANA: De wijzigingen met betrekking tot het dossier Tramontana werden in geel gemarkeerd in het voorliggend ontwerp van statutenwijzigingen. Ingevolge de door de Raad van Bestuur van Intergem besliste inbreng van bedrijfstak van de openbare elektronische-communicatienetwerken in Fluvius System Operator cv, zal Fluvius System Operator cv op haar beurt deze bedrijfstak inbrengen in de nieuw op te richten vennootschap NetCo die zal instaan voor de aanleg, het beheer, de exploitatie en het beschikbaar stellen van de hogervermelde ingebrachte netwerken alsook voor de uitrol van het datanetwerk van de toekomst.  De Opdrachthoudende vereniging Intergem ontvangt daarvoor de daartoe uitgegeven aandelen K in Fluvius System Operator cv, waardoor de participatie van Intergem in de exploitatiemaatschappij wordt uitgebreid voor de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken. Voor de toekenning van de aandelen en de winstverdeling betreffende de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken wordt een onderscheid gemaakt tussen een deelnemer die reeds aangesloten was voor de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken (heeft recht op vergoeding voor de specifieke en algemene inbreng) en een deelnemer die dat op heden nog niet is (heeft recht op vergoeding voor de algemene inbreng). Bij Intergem is op heden geen enkele deelnemer aangesloten voor de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken en zal voor de vergoeding van de algemene inbreng gevraagd worden om één aandeel Ak te onderschrijven. De wijzigingen aan de statuten met betrekking tot het dossier Tramontana betreffen in het bijzonder:
            • de verduidelijking dat het om ‘openbare’ elektronische-communicatienetwerken gaat;
            • de omschrijving van de vennootschappen NetCo en HoldCo;
            • de Gouden aandelen worden als definitie geschrapt vermits deze deel uitmaken van de inbreng bedrijfstak in Fluvius System Operator cv, maar behouden hun geldende rechten en aandelen Ate in hoofde van de steden/gemeenten van Intergem via Fluvius System Operator cv;
            • het schrappen van de Fluvius-NET-activiteit vermits deze vervat is in de inbreng van bedrijfstak;
            • aanpassingen aan de aandelen(categorieën), winstverdeling en stemrechten voor de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken zodat de deelnemers vergoed worden voor de algemene inbreng bedrijfstak;
            • het uitbreiden van de bevoegdheid in hoofde van de regionale bestuurscomités wat de adviesverlening betreft inzake de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken;
            • de regels die van toepassing zijn bij het beëindigen van de samenwerking voor de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken;
            • een actualisering van de bijlagen 1 en 1bis.
          • 2. DOSSIER STRUCTUURWIJZIGINGEN: De wijziging met betrekking tot de structuurwijzigingen werd in blauw gemarkeerd in het voorliggend ontwerp van statutenwijzigingen en betreft de naamswijziging van Intergem in Fluvius Midden-Vlaanderen.  Deze wijziging treedt in werking op 1 januari 2025.
          • 3. OVERIGE WIJZIGINGEN: De overige wijzigingen werden in groen gemarkeerd in het voorliggend ontwerp van statutenwijzigingen en zijn een gevolg van wijzigingen van regelgeving, het schrappen van de activiteiten Fluvius GIS en Center, het rechtzetten van materiële vergissingen, enz.
            Het betreft meer bepaald:
            • een actualisering van de van toepassing zijnde bepalingen van de coöperatieve vennootschap ingevolge het WVV en de omzendbrief KBBJ / ABB 2022 / 1 betreffende de toepassing van artikel 397, 2de lid van het Decreet van 22 december 2017 over het Lokaal Bestuur;
            • de terminologische verfijning door de introductie van de term ‘distributienetwerken’ bij de activiteiten andere dan elektriciteit en gas;
            • de invoeging en/of actualisering van een aantal definities;
            • een verfijning in de aanhef van het voorwerp;
            • de schrapping van de nevenactiviteiten Fluvius GIS en Fluvius Center ingevolge het intern gevoerde kerntakendebat;
            • de schrapping van de openbaredienstverplichting voor de openbare verlichting ingevolge het Besluit van de Vlaamse Regering van 23 april 2021;
            • de precisering dat voor de activiteit warmte de onderschrijving van één aandeel Aw volstaat;
            • de precisering wat het beslissingsquorum op de algemene vergadering betreft;
            • de winstverdeling voor de nevenactiviteit voor de aandelen Ae en Ag vanaf 1 januari 2023;
            • de conformering aan het artikel 422 van het Decreet over het Lokaal Bestuur.
      Juridisch kader
      • Overeenkomstig artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering;
      • De vertegenwoordigers voor een buitengewone algemene vergadering werden aangeduid voor de volledige duur van de gemeentelijke legislatuur, cq. tot het einde van 2024;
      • Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017;
      • De gemeenteraadsbeslissing van 05 februari 2019 houdende Intergem – buitengewone algemene vergadering van 21 maart 2019 – aanduiding van een vertegenwoordiging voor de algemene vergaderingen (legislatuur 2019-2024).
      Besluit

      Artikel 1 [AGENDA].
      Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van de Opdrachthoudende vereniging Intergem d.d. 15 december 2022:

      1. Kennisneming en bespreking van de overeenkomst tussen Fluvius en Telenet inzake de realisatie van het datanetwerk van de toekomst in Vlaanderen (dossier Tramontana).
        Zie de toelichtingsnota bij dit agendapunt alsook het agendapunt 2. Statutenwijzigingen, in het bijzonder de onderdelen 2.a, 2.b, 2.e, 2.g en 2.h ervan.
      2. Goedkeuring van de statutenwijzigingen, meer in het bijzonder wat betreft:
        a. Wijziging van het voorwerp;
        b. Aanpassingen ingevolge het dossier Tramontana en de oprichting van NetCo BV en HoldCo BV van de bestaande artikelen 2bis, 3, 8, 9, 17, 30 en 32 en de bijlagen 1, 1bis en 3 en toevoeging van een artikel 37ter;
        c. Aanpassingen ingevolge de structuurwijzigingen van het bestaande artikel 1 (naamswijziging);
        d. Aanpassingen ingevolge gewijzigde regelgeving en tekstuele correcties van de bestaande artikelen 2, 2bis, 3, 8, 9, 11, 17, 27, 30, 33 en 40 en de bijlagen 1bis en 3 en schrapping van de bijlage 2;
        e. Verlenen van een machtiging aan de Secretaris van de Raad van Bestuur met mogelijkheid van subdelegatie om de definitieve benaming van NetCo BV en HoldCo BV in de statuten in te schrijven;
        f. Verlenen van een machtiging aan de Secretaris van de Raad van Bestuur met mogelijkheid van subdelegatie om de statuten inclusief de bijlagen te coördineren;
        g. Vaststelling van de opschortende voorwaarden met betrekking tot de statutenwijzigingen;
        h. Verlenen van machtiging aan de Raad van Bestuur met mogelijkheid tot subdelegatie om de al dan niet vervulling van de opschortende voorwaarden die gelden met betrekking tot het agendapunt 2 vast te stellen.
      3. Verlenen van machtiging aan de Secretaris van de Raad van Bestuur met de mogelijkheid tot subdelegatie voor de opmaak en finalisering van de nodige documenten en afhandeling van de formaliteiten met betrekking tot het agendapunt 2 te actualiseren en te finaliseren, en om de beslissingen genomen in de agendapunten 2, 5, 6 en 7 bij authentieke akte te doen vaststellen.
      4. Bespreking in het kader van artikel 432 van het Decreet over het Lokaal Bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2023 alsook van de door de Raad van Bestuur opgestelde begroting 2023.
      5. Vaststelling van de uitkering overeenkomstig artikel 6:114 en volgende WVV.
      6. (Neven)activiteiten – Aanvaarding wijziging deelnemerschap.
      7. Statutaire benoemingen.
      8. Statutaire mededelingen

       

      Artikel 2 [DOSSIER TRAMONTANA].
      Zijn goedkeuring te hechten aan de voorgestelde statutenwijzigingen van Intergem aangaande het dossier Tramontana, met inbegrip van de voorgestelde wijziging van het voorwerp, wat impliceert dat de gemeente Affligem geacht wordt aangesloten te zijn bij Intergem voor de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken. Door deze goedkeuring verricht de gemeente Affligem haar beheersoverdracht met betrekking tot de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken (het aanleggen, exploiteren en het beschikbaar stellen van openbare elektronische-communicatienetwerken en installaties alsook voor het vervoer van signalen langs deze elektronische-communicatienetwerken in het kader van het voorwerp van de Opdrachthoudende vereniging) alsook de hiermee gepaard gaande inbreng overeenkomstig artikel 9 van de statuten.

      Deze uitbreiding van de aansluiting van de gemeente Affligem tot de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken bij de Opdrachthoudende verenging Intergem zal ter aanvaarding worden voorgelegd aan de buitengewone algemene vergadering.
      De gemeente zal na aanvaarding door de buitengewone algemene vergadering worden uitgenodigd om één aandeel Ak te onderschrijven ter waarde van 25 euro.
      Deze wijzigingen treden in werking op 1 januari 2023 onder de opschortende voorwaarde van de effectieve realisatie van het dossier Tramontana met het operationeel zijn van HoldCo en NetCo (cf. het inbrengverslag).

       

      Artikel 3 [DOSSIER TRAMONTANA].
      Ingevolge de beslissing genomen in de artikelen 1 en 2 wordt de activiteit zoals omschreven in 3.A.2 van de statuten toevertrouwd aan de Opdrachthoudende vereniging Intergem die – door middel van haar exploitatiemaatschappij Fluvius System Operator cv – hiervoor een beroep zal doen op haar dochtervennootschap NetCo, wat mogelijk is overeenkomstig artikel 3.B van de statuten.

       

      Artikel 4 [STRUCTUURWIJZIGINGEN].
      Zijn goedkeuring te hechten aan de voorgestelde statutenwijziging van Intergem met betrekking tot de structuurwijzigingen (naamswijziging).
      Deze wijziging treedt in werking op 1 januari 2025.

       

      Artikel 5 [OVERIGE WIJZIGINGEN].
      Zijn goedkeuring te hechten aan de voorgestelde statutenwijzigingen van Intergem met betrekking tot de overige wijzigingen, met inbegrip van de voorgestelde wijziging van het voorwerp.
      Deze wijzigingen treden in werking op 1 januari 2022 met uitzondering van de wijziging van artikel 30 punt 4b en de bijlage 2 die van toepassing blijven tot en met 31 december 2022.

       

      Artikel 6.
      De vertegenwoordiger van de gemeente Affligem (mevrouw Jill Rollier en respectievelijk de heer Jeroen Roelandt) die zal deelnemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van de Opdrachthoudende vereniging Intergem op 15 december 2022 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormelde artikelen 1 tot en met 5 van onderhavige gemeenteraadsbeslissing.

       

      Artikel 7.
      Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de Opdrachthoudende vereniging Intergem, ter attentie van het secretariaat, (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.

  • Toegevoegde punten

    • Toegevoegd punt N-VA - Maatregelen met betrekking tot de energiecrisis

      Publieke stemming
      Aanwezig: Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Jill Rollier, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Aster Van Avermaet, Elke Van den Winckel, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Rani Berlo, Jo Lamberts, Dirk Geeraerts, Frédéric Pipelers
      Voorstanders: Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Elke Van den Winckel
      Tegenstanders: Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Jill Rollier, Aster Van Avermaet, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Rani Berlo, Dirk Geeraerts
      Onthouders: Jo Lamberts
      Resultaat: Met 5 stemmen voor, 16 stemmen tegen, 1 onthouding
      Besluit

      Met 5 stemmen voor (Stijn Stassijns, Guy Uyttersprot, Bert De Roeck, Jonas Van Vaerenbergh, Elke Van den Winckel), 16 stemmen tegen (Gerda Van Geite, Walter De Donder, Tim Herzeel, Herman Steppe, Hans Cornand, Greet Van Holsbeeck, Denise De Paepe, Leen Steenhoudt, Els Van Nieuwenhove, Johan Guns, Jill Rollier, Aster Van Avermaet, Bart De Maeseneir, Jeroen Roelandt, Rani Berlo, Dirk Geeraerts), 1 onthouding (Jo Lamberts)

       

      Artikel 1.

      Dit punt werd verworpen.

  • Mondelinge vragen

    • Bijkomende mondelinge vragen - Stijn Stassijns – namens N-VA

      Aanleiding
      • E-mail van raadslid Stijn Stassijns - namens N-VA - 6 oktober 2022
      Feiten, context, motivering

      1. Stand van zaken Hekelgem-dorp

      Begin januari 2022 kondigde het gemeentebestuur een groot Hekelgem-offensief aan in verband met de heraanleg van verschillende straten. Ook de vernieuwing van Hekelgem-dorp staat/stond dit jaar op het programma.

      1. Wat is de actuele stand  van zaken in verband met de vernieuwing van Hekelgem-dorp? Zijn de definitieve plannen reeds klaar?
      2. Wat is de planning voor de uitvoering van de werken ?

       

      2. Stand van zaken weg- en rioleringswerken Daalstraat

      U kondigde eveneens aan om in 2023  wat betreft openbare werken een groot Teralfene-offensief te doen met de heraanleg van de Daalstraat en ook de aanpalende wijk met de Begonia-, Azalea- , Krokussen- en Rozenlaan zouden voor vernieuwing in aanmerking komen.

      1. Wat is de actuele stand  van zaken in verband met de heraanleg (weg-en rioleringswerken) van de Daalstraat? Zijn de plannen reeds beschikbaar ?
      2. Wat is de planning voor de uitvoering van de werken ?
      3. Wat is de stand van zaken in verband met de Begonia-, Azalea- , Krokussen- en Rozenlaan ?


      3. Stand van zaken heraanleg afrit 19a/N208 - E40 Affligem Noord
      Op 29 augustus gaf het College een advies aan Wegen Vlaams-Brabant in verband met de heraanleg afrit 19a/N208 - E40 Affligem Noord. De aanleg van een rotonde met twee rijstroken. Het project heeft als doel om de verkeersontwikkeling en veiligheid te verbeteren, zowel op de E40, de pechstrook en de afrit, als op de N208. In het advies vraagt het College onder meer een voldoende breed groenscherm te voorzien om de geluidsoverlast te beperken, in het her aan te leggen deel van de Molenstraat aanliggende fietspaden te voorzien, op de rotonde motorvriendelijke vangrails te voorzien in plaats van de gewone vangrails.

      1. Wat is de actuele stand van zaken in verband met de uitvoering van dit project ? Welke stappen dienen er in de procedure nog ondernomen te worden? Is er al een planning beschikbaar (start van de werken) ?
      2. Is er al een reactie gekomen van Wegen Vlaams-Brabant op het advies van de gemeente? 
      3. Bent u van plan om een commissievergadering openbare werken samen te roepen waarbij Wegen Vlaams-Brabant toelichting komt geven rond de geplande werken aan het op -en afrittencomplex in Affligem?


      4. Stand van zaken project assistentiewoningen
      Het laatste wapenfeit in het dossier van de assistentiewoningen in Hekelgem dorp is de verzaking aan het beroep door de potentiële ontwikkelaar van de site.
      Welke zijn de laatste ontwikkelingen in dit dossier? Mogen we een nieuwe aanvraag verwachten?

      Besluit

      De antwoorden op bovenstaande vragen vind je terug in het zittingsverslag van de gemeenteraad van 11 oktober 2022.

    • Bijkomende mondelinge vragen - Jo Lamberts – namens Groen Affligem

      Aanleiding
      • E-mail van raadslid Jo Lamberts - namens Groen Affligem - 6 oktober 2022.
      Feiten, context, motivering

      1. Impact aanpassingen Brusselbaan.
      Recent werden een aantal aanpassingen doorgevoerd, het wijzigen van de voorrangsregeling, het wegnemen van de verkeer remmende poort thv het kruispunt met de Buikouterbaan. Het is algemeen aanvaard en wetenschappelijk bewezen dat de naleving van een zone 30 vooral afhankelijk is van de begeleidende weginfrastructuur en toezicht. Er zou kunnen verondersteld worden dat de recente wijzigingen een negatieve impact hebben op het afremmende effect in de zone 30 thv de Sint-Vincentiusschool. Gezien er geen alternatieve weginfrastructuur is voorzien die de zone 30 accentueert stel ik mij volgende vragen:

      1. Is er een wijziging in aantal bestuurders die de zone 30 respecteren?
      2. Werd er bijkomend politietoezicht voorzien ter begeleiding van de nieuwe verkeerssituatie?
      3. Is er zicht op de impact van de maatregelen wat betreft de verkeersdoorstroming, de initiële reden dacht ik waarom de wijzigingen werden doorgevoerd?


      2. Dienstverlening van De Lijn

      1. De afgelopen 2 weken werden de lijnbussen op de as Brussel-Aalst omgeleid omwille van werken in Erembodegem. In Erembodegem werden alternatieve haltes voorzien, in Affligem waren gebruikers van de haltes “Zandtapijt” en “Molenberg” verplicht zich te verplaatsen naar de halte: “Den Beer”. Het lijkt mij jammer dat er in Affligem geen alternatieve haltes werden aangeboden, bv de bestaande halte: “Sint-Michielskerk” en haltes in deelgemeente Teralfene. Dat zou voor een aantal inwoners mogelijks een meerwaarde hebben kunnen bieden. Werd het lokale bestuur ingelicht over deze omleiding? Zijn er gesprekken geweest om alternatieve haltes aan te bieden?
      2. Sinds de start van het huidige schooljaar is de dienstverlening van De Lijn zeer regelmatig, bijna dagelijks, verstoord. Wat zijn de mogelijkheden van het lokale bestuur om een kwalitatievere dienstverlening in de toekomst te faciliteren, eventueel via de vervoersregio?


      3. Ruimtebeslag Affligem
      Het grote woonrapport van De Morgen (23 september 2022) toont een verlies aan open ruimte van 97m² per dag, maar liefst 71m² per dag meer dan het gemiddelde in Vlaanderen. Voor een groene gemeente in de Brusselse rand vind ik dat een
      verontrustend cijfer.

      1. Is de meerderheid op de hoogte van deze cijfers?
      2. Wat is de visie van het lokale bestuur op behoud van open ruimte?
      3. Op welke manier zal de resterende open ruimte worden gevrijwaard?
      Besluit

      Met akkoord van het raadslid zullen de antwoorden door de administratie schriftelijk bezorgd worden in de loop van de volgende twee weken.

  • Goedkeuring notulen vorige zitting

    • Notulen en zittingsverslag

      Besluit

      De notulen van de vorige zitting van 6 september 2022 worden goedgekeurd.
      Het zittingsverslag van 6 september 2022 wordt goedgekeurd.

Namens Gemeenteraad,

Frédéric Pipelers
algemeen directeur

Gerda Van Geite
voorzitter