Terug
Gepubliceerd op 23/02/2024

Besluit  Besluit van de burgemeester

wo 21/02/2024 - 09:00

Wegverkeer – Tijdelijke maatregelen ter gelegenheid van wegeniswerken (synergiewerken Farys, Fluvius, Fiberklaar) in de Kerkstraat, Bellestraat, Kasteelstraat en Buikouterbaan te 1790 Affligem vanaf 26 februari 2024 tot en met 2 maart 2024. Afsluiting voor alle verkeer met omleiding.

Aanwezig: Walter De Donder, burgemeester
Frédéric Pipelers, algemeen directeur
Aanleiding
  • Aanvraag noodzakelijke werken in de Kerkstraat, Bellestraat, Fosselstraat en Buikouterbaan te 1790 Affligem vanaf 26 februari 2024 tot en met 2 maart 2024. Synergiewerken Farys, Fluvius, Fiberklaar.
Feiten, context en motivering
  • Het is noodzakelijk de veiligheid van de weggebruikers te verzekeren ter gelegenheid van deze wegeniswerken.
  • Voor fietsers wordt een omleiding ingesteld via de Kerkstraat, Zwarteberg, Balleistraat, Bremtstraat en Petterstraat.
  • Voor gemotoriseerd verkeer (inclusief vrachtverkeer) met een maximum toegelaten massa onder 3.5t, wordt een omleiding ingesteld via de Brusselbaan, Koudenberg, Fooststraat, Ternatsestraat, Lombeekstraat, Bellestraat en Molenstraat.
  • Vrachtverkeer met een maximum toegelaten massa hoger dan 3.5t volgt het hoger wegennet vanaf/naar de afrittencomplexen van Aalst (via N9 en N45) of Ternat (via N9 en N285). 
  • Om verkeersoverlast te voorkomen zal de Zwarteberg enkel toegankelijk zijn voor eenieder dat valt onder de definitie van plaatselijk verkeer, zoals beschreven in het Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
  • De aanvraag uitgaande van de aannemer tot het bekomen van een vergunning voor het plaatsen van verkeerstekens op de openbare weg.
  • Het gaat om maatregelen tot regeling van een gelegenheidstoestand.
  • Dat de werken zijn ingepland op een openbare weg waar de maximum toegelaten snelheid lager is dan of gelijk aan 50 km per uur; dat de werken bijgevolg gerangschikt zijn in de derde categorie van het ministerieel besluit van 7 mei 1999 betreffende het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg.
  • Dat de aanvraag voor het plaatsen van verkeerstekens op de openbare weg betrekking heeft op:
    • Aannemer (aanvrager): Tasoz
    • Adres: Dijkstraat 18, 9160 Lokeren
    • Contactpersoon: Semih Bicer
    • Telefoon: 0485 39 39 51
    • Aard van de werken: Synergiewerken in opdracht van Farys, Fluvius en Fiberklaar
    • Plaats van de werken: Kerkstraat, Bellestraat, Kasteelstraat en Buikouterbaan te 1790 Affligem.
    • Duur van de werken: vanaf 26 februari 2024 tot en met 2 maart 2024 (6 werkdagen)
    • Verantw. signalisatie: Fero NV, Jozef de Blockstraat 81, 2830 Willebroek, 03 288 75 28
Juridisch kader
  • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 63.
  • Decreet van 16 mei 2008 en het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
  • Koninklijk besluit van 16 maart 1968 betreffende tot coördinatie van de wetten betreffende de politie over het wegverkeer, Wegverkeerswet genaamd.
  • Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, Verkeersreglement genaamd.
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
  • De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009 van de Vlaamse minister van Mobiliteit, Sociale Economie en Gelijke Kansen inzake de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer.
Besluit

Artikel 1.
Toelating wordt verleend vanaf 26 februari 2024 tot en met 2 maart 2024 aan de aanvrager om aanvullende verkeerstekens op de openbare weg te plaatsen zoals bepaald in dit besluit. Deze toelating is geldig voor de duur van de werken die de aanvrager zal uitvoeren in de Kerkstraat, Bellestraat, Kasteelstraat en Buikouterbaan. Er kan geen verlenging verleend worden. Indien tijdens de opvolging van de werken wordt opgemerkt dat deze niet volgens de planning gaan verlopen, dan kan de vergunning bij burgemeestersbesluit worden ingetrokken.

 

Artikel 2.
Het signalisatieplan bijgevoegd aan deze beslissing en opgemaakt door de aannemer, wordt goedgekeurd.

 

Artikel 3.
De signalisatie van de werken moet aangebracht worden met de meeste zorg en moet tijdens de volledige duur van de werken zuiver en in stand gehouden worden zodanig dat zij voor de weggebruikers identificeerbaar blijft. De aankondiging van de werken en de omleiding door middel van verkeersborden F39 dient een week op voorhand te worden aangebracht langs de openbare weg.

 

Artikel 4.
Deze toelating moet zich op de werf bevinden en vertoond worden op elk verzoek van de bevoegde overheid.

 

Artikel 5.
De werken mogen slechts beginnen wanneer de signalisatie volledig aangebracht is.

 

Artikel 6.
§1. Al de verkeersborden moeten van het retroflecterend type of van het type met eigen verlichting zijn.
§2. De afwisselende witte en rode strepen op de hekken, de bakens en de verkeerkegels moeten retroflecterend zijn.
§3. De bepalingen betreffende de afmetingen en de plaatsing van de verkeerstekens, voorzien in het ministerieel besluit van 11 november 1976, waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald, zijn van toepassing.
§4. De signalisatie moet conform zijn aan de bepalingen uit het standaardbestek 250 voor de wegenbouw.


Artikel 8.
§1. Wanneer een verlichtingstoestel is voorzien, werkt het tussen het vallen van de avond en het aanbreken van de dag en in alle omstandigheden wanneer het niet meer mogelijk is duidelijk te zien tot op een afstand van ongeveer tweehonderd meter.
§2. Bij helder weer moet de verlichting de signalisatie zichtbaar maken op ten minste 150 meter.

 

Artikel 9.
Indien aan het begin van de werf een hek geplaatst wordt, beslaat het een breedte die minstens gelijk is aan deze welk nodig is om de werken in alle veiligheid te kunnen uitvoeren.

 

Artikel 10.
De aanvrager is gehouden de voorschriften van het ministerieel besluit van 7 mei 1999 betreffende het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg, na te leven.

 

Artikel 11.
Indien de signalisatie niet werd aangebracht volgens de vigerende wettelijke voorschriften, zal dit door toedoen van het gemeentebestuur gebeuren op kosten van de aanvrager.

 

Artikel 12.
De uitvoerder van de werken is gehouden een bord te plaatsen op de werf met vermelding van de naam van de opdrachtgever (firma), alsook het telefoonnummer van een verantwoordelijke van de firma welke de werken laat uitvoeren.

 

Artikel 13.
Alle herstellingen dienen uitgevoerd te worden volgens het typebestek 250 van de Vlaamse Gemeenschap.

 

Artikel 14.
De volledige werfzone dient voor de einddatum van deze vergunning in zijn geheel hersteld te worden in de originele materialen.

 

Artikel 15.
De aanvrager zal minimaal een week voorafgaandelijk aan de werken alle aangelanden verwittigen, met speciale aandacht voor de Sint-Vincentiusschool Hekelgem en Woonzorgcentrum Van Lierde.

 

Artikel 16.
De aanvrager zal een drietal dagen voorafgaandelijk aan de werken een e-mail sturen naar de dienst openbarewerken@affligem.be en aan de politiezone TARL pz.tarl.wijk.affligem@police.belgium.eu met de exacte startdatum.

 

Artikel 17.
De aanvrager zal instaan voor de ophaling van het huisvuil (ofwel doorgang verlenen aan Ilva ofwel een ophaalpunt voorzien). Hiervoor zal de aanvrager contact opnemen met Ilva.
wegenwerken@ilva.be
info@ilva.be

 

Artikel 18.
De bereikbaarheid van de werfzone voor hulpdiensten dient maximaal te worden gehouden. De aanvrager dient hiervoor te allen tijde in contact te staan met de Hulpverleningszone Vlaams-Brabant West via info@zvbw.be.

 

Artikel 19.
De aanvrager zal De Lijn informeren over de geplande werken en de mogelijke hinder, omleidingen.vvrvlaamserand@delijn.be.